Cotidianul, ianuarie 2001 (Anul 11, nr. 1-24)

2001-01-15 / nr. 10

tb. PRM si PNL, 9 7 împotriva lui Timofte pagina 2Cotidianul ííc âtemstluama Fondator ION RATIU Anul XI, numărul 10 (2868), luni, 15 ianuarie 2001,12 pagini, două ediții, 3500 lei  • ; . n Baia Mare Cetățenii refuză rebranșarea Nici o familie din Baia Mare nu a solicitat, până vineri, rebranșarea la rețeaua de încălzire și apă caldă, deși 95% din apartamentele existente în municipiu au renunțat, în ultimii ani la aceste servicii prestate de Energoterm. Conducerea Energoterm afirmă că majoritatea apartamentelor debranșate de la rețeaua de încălzire și apă caldă beneficiază de convectoare sau microcentrale de apartament. Directorul instituției, Tudor Olteanu, a afirmat că locatarii au tăiat și blindat conductele de încălzire, iar acest lucru face imposibilă rebranșarea apartamentelor la încălzire. Olteanu susține că o eventuală rebranșare s-ar putea produce doar la rețeaua de furnizare a apei calde, însă locatarii nu sunt tentați de acest lucru, deși operațiunea s-ar face pe cheltuiala Energoterm. Persoanele care doresc să se rebranșeze trebuie să adreseze o cerere asociației de locatari de care aparțin, urmând ca Energoterm să stabilească dacă, din punct de vedere tehnic, solicitarea poate fi pusă în practică. Arad Crește numărul hoților de cabluri Frecvența furturilor de cabluri din rețele telefonice sau feroviare a atins, în ultimele luni, cote record, în județul Arad, în ultimele 24 de ore, au fost prinse 12 persoane care au sustras sute de kilograme de cablu. între halta Mâsca și Pâncota doi bărbați au fost prinși având asupra lor 40 de kilograme de cabluri din cupru. Polițiștii spun că cei doi au furat o cantitate mult mai mare, însă au avut timp să valorifice cuprul la centrele de recoltare. Pentru distrugere și furt calificat, cei doi riscă o pedeapsă cu închisoarea de până la 18 ani. Zeci de localități din județ și, uneori, cartiere întregi au rămas fără telefoane din cauza furturilor de pe rețea. în zona comunei Șimand au fost prinse 10 persoane după ce au tăiat, în ultima perioadă, peste 500 de kilograme de cablu din cupru din rețeaua companiei de telefoane. Pentru a mai reduce numărul furturilor de cablu, care pune în pericol siguranța circulației feroviare și aduce pagube semnificative, autoritățile au înlocuit firele din cupru cu fire din fier sau cu fibre optice. în același scop, polițiștii și-au intensificat raidurile, în special pe cele desfășurate noaptea. Cluj Românii mai speră în eliminarea vizelor Negociatorul-șef cu Uniunea Europeană, ministrul delegat Vasile Pușcaș, a declarat la Cluj, că speră îr eliminarea, începând cu anul 2002, a obligativității vizelor pentru românii care călătoresc în țările Uniunii Europene. Pușcaș a precizat că eliminarea vizelor presupune îndeplinirea de către România a unor criterii minimale, precum stabilirea unei relații de colaborare cu instituțiile Comunității Europene și ale statelor membre ale UE, corelarea legislației cu normele europene, eliminarea corupției și transformarea instituțiilor de aplicare a legii în instituții funcționale. „în primul rând, însă, trebuie ca toți cetățenii României să se simtă demni oriunde și asta trebuie să se întâmple în primul rând la noi în țară", a afirmat Vasile Pușcaș. Negociatorul-șef cu Uniunea Europeană s-a aflat la Cluj cu ocazia ceremoniei de învestire a noului prefect al județului, Vasile Soporan. pagina 9 Prin anchete declanșate în ministere, Adrian Năstase ia fosta administrație ______________________________________________________________ La bani mărunți . Imediat după instalarea la Palatul Victoria și studierea documentelor găsite la cabinetul primului-ministru# și la secretariatul general al guvernului, Adrian Năstase a vorbit despre bilanțul găsit la Guvern. Primul ministru a dezvăluit că „pe ultima sută", cabinetul Isărescu a aprobat nenumărate credite cu garanție guvernamentală de sute de milioane de dolari. Zilele trecute, cabinetul premierului a cerut Ministerului Sănătății să cerceteze condițiile în care a fost încheiat contractul „Stryker". • Ministrul de Interne Ioan Rus a declarat, sâmbătă, la Cluj, în cadrul Conferinței Județene a PDSR, că Guvernul Năstase va fi „extrem de sever cu toată lumea", în condițiile în care „în fiecare zi se constată săvârșirea unor atentate la avuția națională" Ioan Pite a irportat în fața noi luia ■ rául II lupuj—"Iuaiiui iii juiu delegaților clujeni că săptămâna trecută a primit un raport de la Ministerul Transporturilor în care se arată că în ultimele luni, din acest minister s-au furat câteva sute de miliarde de lei. Un raport similar venit de la Ministerul Industriei concluzionează că în aceeași perioadă de timp s-au furat câteva mii de miliarde de lei. Ministerul de Interne susține că aceste jafuri au fost posibile și prin complicitatea unor instituții ale statului și că după finalizarea cercetărilor vor urma arestări spectaculoase. Ioan Rus a spus că va merge până la capăt în pedepsirea infractorilor și că aceștia vor avea de furcă cu el „până când cineva îi va trage un șut în spate și va reveni acasă, la Cluj". pagina 3 Din cauza unei fisuri în parbriz O aeronavă TAROM a fost nevoită să se întoarcă din drum Sâmbătă dimineață o aeronavă de tip Boeing 737-2000, care efectua cursa TAROM București- Londra a fost nevoită să se întoarcă și să aterizeze pe Aeroportul Internațional Otopeni, la circa 20 de minute de la decolare, din cauza unei fisuri apărute la parbrizul exterior de la geamul comandantului, în jurul orei 11.00, la puțin timp de la decolare, piloții, comandantul Gheorghe Pleșiță și copilotul Ion Ispas au remarcat opacizarea stratului exterior al parbrizului. Faptul că fisura s-a produs la suprafața exterioară a parbrizului nu a condus la depresurizarea aeronavei, zborul fiind continuat fără nici o problemă. Depresurizarea unei aeronave se poate produce atunci când din diverse motive apar defecțiuni la elementele care asigură etanșeitatea între interiorul avionului și exterior. Se pare că unul din cele trei straturi ale parbrizului s-a crăpat din cauza diferenței de temperatură, atunci când avionul a întâlnit un front de aer foarte rece la o altitudine foarte mare, în aceste condiții se recurge la o coborâre de urgență până la o altitudine la care presiunea exterioară este apropiată de cea din interiorul aeronavei. în cazul incidentului de sâmbătă, nefiind vorba de o depresurizare, comandantul acționat cu calm, fără ca pasagerii să intre în panică, aeronava fiind readusă în condiții de siguranță pe Aeroportul Otopeni, la ora 10:54. Piloții au observat apariția fisurii în momentul în care aeronava se afla în apropiere de Arad la o altitudine de 10.000 de metri. Imediat s-a luat legătura cu cei de la dirijarea traficului care au fixat o rută directă pentru ca aeronava să ajungă în cel mai scurt timp la Otopeni. Pasagerii au fost anunțați că din cauza unei defecțiuni tehnice minore aeronava se va întoarce la București, unde vor primi și lămuriri suplimentare. Deși pasagerii nu au fost nici un moment în pericol, echipajul nu a vrut să riște deloc aplicând procedura standard prevăzută pentru astfel de situații. Aterizarea a decurs fără probleme atât datorită profesionalismului recunoscut al piloților români, cât și a sistemelor performante,cu care sunt echipate aeronavele de tip Boeing 737-2000 care permit efectuarea procedurilor de aterizare în condiții de vizibilitate redusă. Compania TAROM a pus la dispoziția pasagerilor o altă aeronavă, efectuarea cursei fiind făcută cu o întârziere de circa trei ore. Specialiștii spun că astfel de incidente se întâmplă destul de rar și până acum nu au avut consecințe grave. O comisiei tehnică din cadrul TAROM cercetează în momentul de față cauzele incidentului, considerat de specialiști unul minor. Mihai DUTĂ America Centrală îngropată de cutremur Un cutremur devastator a lovit, la sfârșitul săptămânii trecute, America Centrală, ucigând cel puțin 160 de persoane și rănind peste 500. Potrivit Crucii Roșii, numărul victimelor s-ar putea ridica la aproape 2000, dat fiind că nu mai puțin de 1200 de oameni au fost declarați dispăruți, majoritatea în Republica El Salvador, cea mai grav afectată de seismul de sâmbătă, care s-a resimțit și în Honduras, Costa Rica, Panama și Nicaragua. Seismul, cu o amplitudine de 7,9 grade pe scara Richter și cu epicentrul la 100 kilometri în largul coastei pacifice, a fost cel mai grav resimțit în localitatea Santa Ana, în apropierea capitalei statului El Salvador, San Salvador. Operațiuniile echipelor de salvare, intrate în acțiune imediat după catastrofă, sâmbătă la amiază, erau îngreunate de căderea sistemelor de înaltă tensiune și de distrugerea drumurilor, precum și de panica ce cuprinsese populația, cu atât mai mult cu cât seismul principal a fost urmat de alte 192 de replici, de magnitudine redusă. pagina 9 Dolarul va urca la 30.000 de lei Pentru primul trimestru al acestui an, operatorii bursei la termen de la Sibiu estimează o depreciere a leului de 10 procente. Dolarul a fost cotat pentru data de 31 martie la 28.500 lei. „Prețul dolarului pentru martie a luat în calcul mai mulți factori, precum reducerea taxelor la importurile din CEFTA, care poate duce la creșterea cererii de dolari, necunoscutele acordului stand-by cu FMI și evoluția euro", a declarat un broker sibian. Deprecierea cu 10 procente a leului până la sfârșitul lui martie este posibilă luând în calcul prognoza privind rata inflației pentru 2001, pentru lunile de vară operatorii așteptându-se la o diminuare a deprecierii leului, în cazul în care seceta nu va lăsa urme adânci în agricultura românească. Dacă în cazul Guvernului, deprecierea nu va depăși 30%, există însă declarații venite din partea experților independenți care prognozează o inflație cuprinsă între 32-36%, ceea ce presupune că dolarul va atinge la sfârșitul anului un curs mediu de 33.000- 35.000 lei. pagina 7 Hunedoara Jar cu cafea și Diazepam Parchetul de pe lângă Tribunalul Funedoara a emis un mandat de arestare pe 30 de zile pe numele unui bărbat care a tâlhărit într-un tren o persoană căreia i-a oferit în prealabil o cafea cu Diazepam. Potrivit polițiștilor, Ionuț Buză s-a întâlnit pe peronul gării din Simeria cu Doru Vrabie și Dan Matei. Cei doi lucraseră în Ungaria și tocmai schimbau trenul pentru a merge în Moldova. Ionuț Buză s-a așezat lângă ei în compartiment și după puțin timp a scos o sticlă din plastic cu cafea, în care a pus mai multe pastile de Diazepam și le-a oferit celor doi. Aceștia au adormit, iar Buză le-a furat din buzunare peste 3 milioane lei și a fugit. Plutonierul Octavian Bale, din cadrul Poliției Feroviare, a afirmat că Buză a fost reținut la coborârea din tren. Pe numele lui Buză, Parchetul, de pe lângă Tribunal a emis un mandat de arestare pe 30 de zile. Pentru tâlhăria comisă, bărbatul riscă o pedeapsă de 20 de ani cu închisoarea. Cluj UDMR solicită funcții publice • pagina 2 Alba-Iulia ApR se întoarce în PDSR Târgu-Mureș IGP a demarat o anchetă la fabrica de piele Manpel Satu Mare Vânzători de sărăcie în piața de vechituri Sibiu la UPC Timișoara Hoți arestați si amenzi 9 9 9 ' în urma raziei polițiștilor Fotbal Moldovan, gurmandul golului Arad pagina 3 pagina 3 pagina 4 A crescut numărul reclamatiilor 9 a pagina t pagina 5 Arad Mormintele dintr-un cimitir evreiesc au fost jefuite pagina 5 _ pagina 11 O adolescentă de 13 ani va naște pe stradă o arădeancă în vârstă de 13 ani, gravidă în luna a opta, își va naște și își va crește copilul pe stradă. Tatiana a plecat de acasă din cauza părinților, în urmă cu doi ani, când l-a cunoscut pe actualul ei prieten. De atunci, cei doi sunt împreună și spun că preferă să păstreze copilul și să îl crească pe străzi decât să îl încredințeze unei instituții de plasament. Reprezentanții instituțiilor de asistență socială din Arad susțin că numărul copiilor care se nasc și cresc pe stradă a înregistrat, în ultimul an, o creștere îngrijorătoare, numărul total al tinerilor care trăiesc pe străzi depășind, în prezent, 180. Pentru a supraviețui, mulți dintre ei trăiesc în grupuri mici, în care se comportă ca într-o familie De asemenea, în ultimele 12 luni, pe străzile Aradului au fost depistate 15 tinere însărcinate, față de opt în anul 1999, multe dintre ele având vârste sub 14 ani. Specialiștii susțin, că, din cauza condițiilor improprii de viață, a subnutriției și a inhalațiilor cu aurolac, tinerele riscă să dea naștere unor copii anormali. Oradea Preotul romano-catolic Kozma Imre a fost furat de conaționali Catul înregistrat în prima săptămână a acestui an de polițiștii din Oradea, în urma căruia preotul romano-catolic Kozma Imre a reclamat la Inspectoratul de Poliție al Județului Bihor furtul unor bani și documente personale nu a rămas nesoluționat. Potrivit Inspectoratului General de Poliție, în urma cercetărilor, care au durat doar cinci zile, autorii furtului, Sarkadi Attila, de 26 de ani, Angyal Francisc, de 27 de ani, Zambo György, de 29 de ani, Zambo Antal, de 20 de ani și Nagy Elemer, de 27 de ani, domiciliați în comuna Săcueni, județul Bihor, au fost descoperiți. pagina 5 Ji' ion Rațiu. Din zilele unei democrații originale, întâlnire cu Ion Iliescu pagina 6 . 40 jl