Cotidianul, ianuarie 2002 (Anul 12, nr. 1-25)

2002-01-15 / nr. 11

Tinerii supradotați sau ce înseamnă să fii genial în România pagina 9 EdHoiitt Octavicm PALER Democrația cobrelor upta contra corupției mi-a amintit cum se desfășoară lupta dintre mangustă și cobră, de care m-am interesat în detaliu când am scris „Viața pe un peron“. Cobra se ridică pe coadă și se leagănă în aer, de parcă ar vrea să-și hipnotizeze victima. Capul i se umflă, iar limba îi flutură ca un alt șarpe. Mangusta stă nemișcată. Așteaptă momentul când va ataca. Și, brusc, fulgerător, se repede cu dinții în gâtul cobrei. Urmează o încăierare halucinantă: în clipa în care reușește, în sfârșit, să prindă cobra de cap, mangusta o azvârle în direcția inversă sensului în care reptila încearcă să se înfășoare, lovind-o de pământ până ce rămâne inertă; în cele din urmă, însă, m-am îndoit că e bună comparația. Corupția, da, are datele cobrei. Dacă o ocolești și n-o superi, nu e nici un pericol. Te mușcă numai dacă, întâmplător, din imprudență, o calci pe coadă. Dar cum să compari autoritățile noastre, care ar trebui să curețe terenul de „cobre“, cu o „mangustă“? Aici, lucrurile se încurcă rău. Mangustele nu fac „spectacol“ din lupta lor. Și nu le pasă de spectatori, chiar dacă sunt filmate. Pe când la combatanții noștri contra corupției ce observăm? Primul-ministru i-a solicitat procurorului general al României să verifice în ce măsură au vreun temei afirmațiile unui senator liberal cu privire la onorabilitatea unor persoane din „aparatul tehnic“ de la Palatul Victoria. Și, sincer să fiu, n-am prea înțeles de ce era necesară această solicitare teatrală. Dacă Adrian Năstase vrea să se lupte, realmente, cu corupția, o poate face, în prima fază, într-un mod mult mai simplu. Discutând, de exemplu, cu câțiva dintre miniștrii săi, cum ar fi Dan Ioan Popescu, pe care l-ar putea consulta în legătură cu consilierii PSD, corupți, din Consiliul general al Capitalei, după care s-ar putea cere explicații despre situația legală a firmelor sale. Ca să nu mai spun ce informații bogate despre „colre“ ar căpăta premierul dintr-o conversație cu colegul său de partid Hrebenciuc, bun cunoscător al șerpăriei de la Bacău și al „taxelor“ pe corupție vărsate în vistieria PSD. Din simplă curiozitate, într-o pauză a discuțiilor din guvern pe tema combaterii corupției, l-ar putea ruga pe secretarul general al guvernului, Șerban Mihăilescu, să-i lămurească de unde vine porecla „Miki Șpagă“. Și am putea continua exemplele. Dar există două întrebări de principiu. Poate, oare, un partid corupt, cum e PSD, să lupte împotriva corupției? Cu atâtea personaje corupte sau corupătoare (n-am zis nimic despre Nicolae Văcăroiu, n-am zis nimic despre apărătorul corupților, Antonie Iorgovan), ce șanse ar fi ca lupta împotriva corupției să nu devină simplă figurație? O luptă dintre o mangustă și o cobză are, în ea, ceva fascinant. Câtă vreme PSD nu se curăță de corupți, câtă vreme false manguste din PSD sunt, în realitate, de partea cobzei, lupta guvernului Năstase cu corupția riscă să pară aproape grotescă. Ajutat de corul televiziunilor și al gazetelor pro-guvernamentale, d-l Năstase, în rol de „mangustă“, a vrut să ne facă să credem că atacul asupra cuibului de cobre de la primăria Capitalei i s-ar datora. Guvernul, s-ar zice, nu se uită la culoarea politică a „corupților“. Și-a sacrificat, la primărie, propriile cobre. Adevărul e, însă, că Executivul s-a văzut obligat, din cauza lui Băsescu și cu gândul la Băsescu, primejdios rival al lui Năstase, să decidă dizolvarea Consiliului general al Capitalei. Potrivit legii, o asemenea măsură se impunea după trei hotărâri ilegale ale Consiliului, anulate de Justiție în șase luni. Or, conflictul dintre Băsescu și Consiliul dominat de PSD a urcat aceste hotărâri anulate la opt. Stârpitorul de cobre, cum i-ar plăcea d-lui Năstase să fie considerate a apăra, cu numai o jumătate de an în urmă, pe consilierii vârâți prin regii. Apoi, toate hotărârile ilegale ale Consiliului municipal București au fost validate de prefect, omul guvernului. Care n-a fost schimbat! Nu spun că această cloacă de „cobre“ de la primăria Capitalei, care ne poate da o imagine despre ce mișună prin partidele noastre, nu trebuia stârpită. Spun doar că ni se joacă o comedie cu substrat electoral. Cele mai multe „cobre“ de la primărie au venit din Șoseaua Kiseleff, de la PSD, în sacul d-lui Dan Ioan Popescu. Și nu cred că o vor duce rău cu ce au reușit să „fugă“ până acum. Cum România nu e doar patria acarului Păun, ci și a pedepsirii vinovaților de mâna a doua, Adrian Năstase a sacrificat, pentru imagine, și oarecum forțat, niște plevușcă, în vreme ce marile „cobre“ se vântură, nederanjate, prin Palatul Victoria și prin alte palate, precum și în șerpăriile somptuoase din provincie, invidiate de cobrele care s-au văzut îndepărtate de la ospăț. Fiindcă asta avem noi (fatalitate? blestem?), din nefericire. O democrație a cobrelor. Anul XII, numărul 11 (3175), marți, 15 ianuarie 2002,12 pagini, două ediții, 4000 lei Fondator ION RATIU Director onorific Octavian Paler Scandalul BRS ar putea afecta negocierile de aderare la UE Vântu ne pune piedică la Bruxelles Afacerea „Vântu“ nu rămâne fără ecouri la Bruxelles, scandalul Băncii Române de Scont putând afecta negocierile de aderare a României la Uniunea Europeană. Potrivit negociatorului-șef, Vasile Pușcaș, cazul BRS ar putea crea probleme în cel puțin două capitole - „Libera circulație a serviciilor“ și „Uniunea economică și monetară", primul fiind cel mai afectat, acesta cuprinzând secțiunea servicii financiare, cu subcapitolul servicii bancare. în acest context, negociatorul-șef a declarat că este extrem de necesară stabilitatea sistemului financiarbancar din România, adăugând că situația BRS a fost „cu siguranță" înregistrată de Comisia Europeană și va fi evaluată de experții de la Bruxelles. O problemă mare pentru România este aceea că scandalul BRS a survenit în perioada în care făcea eforturi pentru a înregistra progrese semnificative în privința celor patru libertăți care asigură crearea economiei de piață funcționale, una dintre acestea fiind și cea a circulației serviciilor, capitol pe care Bucureștiul dorea să îl deschidă în cursul acestui an. pagina 3 Un studiu al Organizației Mondiale a Sănătății arată: Șpaga dată medicilor a crescut simțitor după 1996 OMS a observat că românii nu mai merg la doctor dacă nu au bani pentru buzunarele cadrelor sanitare Observatorul European al Sistemelor de Sănătate, Organizația Mondială a Sănătății și Banca Mondială au dat publicității un raport, intitulat „Sisteme de sănătate în tranziție - România", în care scoate în evidență faptul că bacșișurile percepute de medici au crescut după 1996. Conform noii legislații a asigurărilor de sănătate, coplățile sunt necesare în cazul medicamentelor, dar furnizorii contractați au libertatea de a face co-plăți și pentru alte servicii. Aceasta înseamnă că valoarea plăților „din buzunar" pentru servicii medicale a crescut, mulți bolnavi renunțând să meargă la medic pentru că nu au bani de bacșiș. Studiul privind ponderea cheltuielilor pentru medicamente atestă că, în pofida nivelului foarte scăzut de utilizare a medicamentelor în România, proporția cheltuielilor pentru medicamente este foarte mare, conform standardelor Organizației pentru Cooperare Economică și Dezvoltare. în prezent, în România, cheltuielile per capita pentru medicamente reprezintă între 8 și 10% din sumele cheltuite de celelalte state est-europene și o proporție mai mică din cele din vestul Europei. „Rămâne de văzut, în viitorul apropiat, dacă România a găsit echilibrul necesar între creșterea deliberată a cheltuielilor și controlarea cheltuielilor inutile, prin alegerea formelor de rambursare (combinație între per capita, per serviciu și bugete dependente de activitate)", se mai arată în studiul OMS. Timp de o săptămână, Poliția și Metrorex vor curăța de cerșetori toate stațiile de metrou Din nou „Din nou acasă“ în Capitală a început, ieri, o nouă etapă a programului guvernamental „Din nou acasă". Mai multe echipe mixte, formate din doi agenți de pază, un polițist și un controlor din partea Societății Metrorex, s-au răspândit prin toate stațiile de metrou pentru a-i descoperi pe cei care și-au găsit aici un loc de odihnă. Acțiunea, care va continua toată săptămâna, s-a desfășurat pe tot parcursul zilei, până la ora 20.00 și a avut drept rezultat capturarea unui număr mare de autolaci, boschetari, persoane defavorizate și cerșetori. Scopul programului „Din nou acasă", inițiat anul trecut de Guvern, este de a trimite în județele lor de reședință cerșetorii și boschetarii care s-au adăpostit în București. pagina 6 Un covrigel lea dat gata pe președintele Americii pagina 10 Consiliul General al Municipiului București a fost desființat pe baza unui Raport-fantomă Miniștrii au adoptat hotărârea de guvern pornind de la rezultatele unui document pe care nu l-au văzut Raportul despre care Guvernul a afirmat că a stat la baza deciziei de dizolvare a Consiliului General s-a dovedit un fel de fata morgana. Documentul nu le-a fost înmânat nici măcar miniștrilor din Cabinet și cu atât mai puțin celor direct vizați, adică aleșilor locali. Dacă reprezentanții PSD acceptă în tăcere decizia Guvernului, o mare parte cei ai Opoziției ar dori convocarea unei ședințe extraordinare, pregătindu-se să atace în instanță hotărârea de guvern. Ca o dovadă în plus a grabei cu care s-a acționat, unul din cei doi consilieri PSD propuși ca subprefecți, Victor Stan, a declinat oferta partidului, preferând calitatea de lider al sindicatului șoferilor. De partea cealaltă, Băsescu a acuzat Guvernul că Raportul Corpului de Control este unul de tip mafiot, care îl avea ca țintă tocmai pe cel care a semnalat corupția din Consiliul General. Deputatul PD Liviu Negoiță a declarat că îl va da în judecată pe șeful Corpului de Control, Victor Ponta, pentru că i-a inclus numele în raport ca asociat al unei firme despre care Negoiță spune că nu a făcut nici un fel de afaceri cu Primăria. pagina 2 Românii sunt cei mai ingenioși în materie de trecere a graniței Manualul turistului clandestin Profitorii fac mulți bani prin cămătăriile de la graniță în ciuda măsurilor drastice pe care le iau autoritățile române și cele din țările occidentale, mulți dintre români folosesc diferite trucuri prin intermediul cărora pot trece fără probleme de punctele de trecere a frontierei. Mai mult, unii dintre concetățenii noștri sunt atât de inventivi încât, chiar dacă sunt expulzați din Spațiul Schengen, se pot reîntoarce pe căi legale în țara care i-a expediat înapoi pe meleaguri mioritice. în plus, o dată cu libera circulație spre Vest, au apărut micii afaceriști de la frontieră. Astfel de comisionari la negru pot câștiga chiar și o mie de dolari zilnic, prin împrumuturile care le acordă celor care nu au suma necesară obligatorie pentru călătorie. Diferiți polițiști, care se întâlnesc frecvent cu astfel de situații, au dezvăluit pentru Cotidianul cele mai ingenioase dintre trucurile pe care le folosesc românii pentru a trece granița și pentru a ajunge în Spațiul Schengen. pagina 2 n mod normal, trecutul se transformă în viitor; acesta e truismul existenței obișnuite. Și totuși, la o examinare mai atentă, care dintre noi nu poate să observe că viitorul nu este - decât arareori - o prelungire a trecutului? Un conflict surd se manifestă încă difuz între aceste două extaze ale timpului, iar constatările pe care avem ocazia să le facem din când în când confirmă acest lucru. Lăsând la o parte orice dezbatere filosofică pe această temă, voi spune că acest conflict devine extrem de evident în politică, dacă privim această activitate ca vocație aparținând unor oameni dotați pe care-i numim „bărbați de stat" - de a construi soluții practice, valabile, pentru a îmbunătăți viața socială. Memorandumul regionalizării României, elaborat de un grup de tineri intelectuali români și maghiari din Transilvania, ilustrează în prezent realitatea unui asemenea conflict. Ideile „memorandiștilor", vehiculează o soluție practică a viitorului pentru țara noastră care, de peste zece ani, se degradează treptat în măcinarea intestină a tranziției. Or, în fața unor idei care se vor constructive pentru anii ce vin și, implicit, pentru procesele politice care au devenit priorități naționale - intrarea în NATO și aderarea la Uniunea Europeană - opoziția care începe deja să se manifeste se dovedește a fi o inerție a mentalităților noastre, o zestre inevitabilă a trecutului. (continuare în pagina 8) Tablete de scriitor Ștefan Aug. Doinaș Conflictul trecut/viitor Acuzație „Anticorupția “premierului, ocazie de răfuieli prin teritoriu pagina 4 „Ordine“ Poliția, arbitru în disputele dintre traficanții de droguri pagina 5 Recidivă Poluare în Munții Apuseni pagina 6 Constatare Românii care au plecat în spațiul Schengen după 1 ianuarie sunt turiști doar în statistici 9 Eveniment editorial Ion Rațiu, Tirania majorității pagina 7 pagina 8 Declarație Dan Vasiliu acuză inaniția financiară din teatre pagina 8 Amenințare Extrema dreaptă austriacă amenință eforturile pro-UE ale Cehiei pagina 10 Fotbal Sancțiuni drastice pentru arbitrii nepregătiți paginați