Cotidianul, ianuarie 2003 (Anul 13, nr. 1-23)

2003-01-15 / nr. 9

DEZBATERI SI OPINII 9 ■ Un gest cât un congres PAGINAU Cotidianul Fondator Ion RAȚIU Director onorific Octavian PALER Anul XIII, numărul 9 (3479), miercuri, 15 ianuarie 2003,12 pagini, două ediții, 5000 lei Dom Braia ■ Strategie de mângâiat presa pe țepi Laura Ciobanu EDITORIAL Armele sînt în vaste I Stelian TĂNASE Nici nu s-a uscat bine cerneala la Copenhaga pe hîrtiile semnate de unii și alții, nu și de România, că febrilitatea vieții politice de la București a crescut. Fiecare dintre vîrfuri a încercat să își facă un capital din marile succese de politică externă ale actualei puteri. Întîi s-a forțat tare scenariul alegerilor anticipate. Un guvern ajuns la capătul resurselor sale de imagine și imaginație politică, a zis, prin vocea lui cea mai autorizată: Stop! Pînă aici am avut benzină, ne oprim și o luăm de la capăt. Cu alți oameni, cu alte ținte, cu alt raport de forțe. Partidul a fost mobilizat, a votat simpatic în unanimitate pentru alegeri anticipate. Cu acest mandat puternic, Năstase s-a prezentat la Cotroceni să îi vîndă lui Iliescu scenariul. Din diferite socoteli, încurcate și astea, Iliescu, nu a marșat. Riposta a venit repede. Guvernul își va da demisia în bloc! Parcă eram pe vremea lui Constantinescu/Vasile. Era un gest dramatic, emoțional, rodul unei exasperări. Năstase nu știe să piardă, se pare. Un lucru pregătit din timp și cu minuțiozitate se vedea respins. Cum toate planurile echipei Năstase mergeau numai pînă la sfîrșitul anului 2002, încurcătura e chiar mare. Statul major nu are gata un scenariu de rezervă. S-au vînturat în pripă și alte idei mai vechi și mai noi. Una pe care o tot auzim de un an, și nu numai cînd presa e în criză de subiecte: cea a remanierii guvernului. Au circulat liste, s-au făcut pariuri. Cine pleacă, cine vine. Pierd teren oamenii lui Iliescu sau ai lui Năstase? Au fost jocuri de artificii, ținte false, zvonuri. Pînă acum guvernul a rămas în formula cu care a început. Semn totuși de remarcabilă stabilitate. S-a ajuns acum la ideea doar a unei restructurări. Mai puține ministere, secretarii de stat vor fi înjumătățiți. Era și cazul. Năstase are de departe cea mai numeroasă echipă. Scurtarea guvernului cu 1/3 nu s-ar resimți decît în bine. Năstase respinge acum și ideea remanierii, pe motiv că echipa este bună, a dat rezultate. Premierul, zice, nu are probleme cu miniștrii săi și nu vede de ce ar schimba pe cineva. Declarație care contrazice chiar zisele sale de mai deunăzi. Atunci ne spunea ceva din domeniul circulației aeriene, adică despre alimentarea avioanelor în zbor. Metafoară pe care a priceput-o și cine nu se uită la televizor, unde are șansa ca un crainic complezent să îi dea gură în gură lămuririle necesare. Acum nimic nu se transformă, nimic nu se mai mișcă. Năstase adoptă un ton mai general, nu mai e preocupat de alegerile anticipate, pentru care a mobilizat tot partidul. El va plăti această eroare. Fidelitățile față de el se clatină. E într-un moment dificil. Totuși, cred că cine ar miza pe Iliescu ar greși. Timpul e un factor decisiv în acest conflict, în chestiunea alegerilor anticipate, Năstase a fost în criză de timp și Iliescu, care are cu totul alte priorități, l-a prins la înghesuială și l-a depunctat. în chestiunea alegerilor la termen, însă, Năstase e în avantaj: în 2004, Iliescu va fi o pagină de istorie. El mai poate să influențeze jocurile numai în acest an. Pe măsura trecerii timpului, influența sa va scădea. Va încerca el un atac decisiv în perioada următoare? Va încerca să tranșeze partida cît încă este în putere? Se va ajunge la un compromis? Cu timpul, urgența alcătuirii listelor parlamentare va acapara „viața de partid“. Se da deja o luptă surdă între diferite grupuri de interese. Candidații vor licita și supralicita, ca la cazinou. Avanposturile acestei noi așezări politice deja se văd. Propunerea de alaltăieri cu votul uninominal pentru Senat și pe lista pentru Cameră este primul pas în lupta care începe să se întrevadă la orizont. A sărit moț și neinspirată. Opoziția. Din nou prinsă pe picior greșit, zice că nu Halal, după ce ne convinsese în trecutele alegeri cît de dornică e să schimbe sistemul electoral, să reformeze clasa politică bla-bla-bla. Dar era încă la putere, se retrăgea în debandadă după dezertarea lui Constantinescu. Așa că înțelegem. 2003, an preelectoral, nu va aduce mari evenimente, deși o ieșire din amorțeala din 2002 se va înregistra. Agenda externă este epuizată. Va fi o tresărire în 2004, cu NATO. Și apoi avem o întîlnire de gradul trei la Bruxelles, în ianuarie 2007. Pînă atunci, totul se întoarce la agenda internă. Va fi mult mai complicat decît campania pentru NATO și UE. între timp, vom avea alegeri, 2004. între timp, Iliescu ne va spune adio. O să îi citim memoriile undeva poate chiar în 2007. România a intrat o dată cu 2002 de fapt pe altă rută. Praga și Copenhaga își fac deja simțite efectele. Primul este chiar această febrilitate neobișnuită la vîrf. Propuneri, replieri și retrageri. Contraziceri, scenarii și contraatacuri. Se fac cărțile, domnilor. Armele sunt încă în rastel, dar nu pentru multă vreme. PSD Potrivit proiectului de revizuire a Constituției, atribuțiile președintelui sunt drastic diminuate Cotroceniul onorific (h Alina Voaideș Vicepreședintele PSD și președintele Camerei Deputaților, Valer Dorneanu, și ministrul pentru Relația cu Parlamentul, Acsinte Gaspar, au prezentat, ieri, într-o conferință de presă desfășurată la sediul partidului, proiectul de revizuire a Constituției, cu toate că subiectul anunțat al întâlnirii era legat de intenția partidului de a modifica Legea electorală. Cei doi reprezentanți ai partidului au ținut să prezinte în fața presei realizările obținute de partidul de guvernământ în privința revizuirii legii fundamentale, subliniind numeroasele prevederi îmbunătățite prin eforturile membrilor PSD în Comisia de revizuire. Cu toate că proiectul este însă și rezultatul propunerilor avansate de reprezentanții Opoziției, Valer Dorneanu și Acsinte Gaspar nu au scos nici un cuvânt despre meritele colegilor de Parlament, care nu au fost invitați dealtfel să participe la conferința de presă. PSD pare astfel că încearcă să monopolizeze revizuirea Constituței, pe care a dorit-o după cum a declarat Acinte Gaspar încă din 1999, înaintea altor partide și în consecință paternitatea acțiunii îi aparține. Printre modificările aduce legii fundamentale se regăsește și aceea referitoare la prerogativele președintelui țării, care în noua variantă au fost mult reduse. Această noutate nu a fost însă menționată de nici unul dintre cei doi reprezentanți ai PSD. Proiectul stabilește clar că președintele nu-l poate revoca pe prim-ministrul deși actuala Constituție se referă, în termeni neclari, la posibilitatea revocării prim-ministrului, în același timp, se prevede cu titlu de noutate că pentru a-și exercita prerogativa cu privire la remanierea guvernamentală, daca prin remaniere se schimbă structura sau compoziția politică a Guvernului, președintelui are nevoie de aprobarea Parlamentului. Totodată, în proiect a fost introdus un nou articol care prevede că Senatul și Camera Deputaților reunite în ședință comună pot hotărî punerea sub acuzare a președintelui României pentru înaltă trădare, competența de judecată aparținând înaltei Curți de Casație. Potrivit proiectului de revizuire a Constituției, președintele țării nu-l poate revoca pe prim-ministrul • O altă noutate se referă la diferențierea atribuțiilor celor două camere ♦ ✓ Forma propusă pentru legea fundamentală nu mai cuprinde referirea la obligativitatea serviciului militar / Guvernul nu va mai putea emite ordinanțe de urgență decât în situații excepționale ale Parlamentului (continuare în PAGINA 3 RAPORT Analiștii de la The Economist susțin că estimările Executivului sunt prea optimiste Protecția socială pune piedică economiei România va înregistra, în acest an, o creștere economică de 4,6%, după cea estimată la 4,4% din 2002, ca urmare a redresării economice modeste la nivel global, care va susține majorarea exporturilor, potrivit ultimului raport de țară publicat de Economist Intelligence Unit (EIU), divizie a Grupului The Economist. Analiștii EIU apreciază ca prea optimistă prognoza Guvernului privind creșterea cu 5,2% a produsului intern brut în acest an. Ei iau în calcul o creștere economică redusă în statele Uniunii Europene, care sunt principala piață de export pentru România, precum și o majorare nesemnificativă a producției agricole. Pentru anul viitor, institutul britanic estimează o creștere economică de 5%, susținută de revigorarea economiei mondiale, precum și de reformele structurale, care vor începe să dea rezultate; în ceea ce privește inflația, EIU consideră că ținta Guvernului -14% în acest an - este una realistă. Economiștii instituției britanice avertizează insă că o strategie de reducere a inflației la 10% în acest an s-ar putea dovedi contraproductivă pentru creșterea economică. De asemenea, analiștii EIU anticipează o depășire a obiectivului privind deficitul bugetar, stabilit la 2,65% în bugetul pentru acest an. Prognoza are în vedere reducerea contribuțiilor la asigurările sociale, majorarea salariului minim și acordarea venitului minim garantat. Astfel, institutul se așteaptă la un deficit de 3,1% din PIB în acest an și 3,4% anul viitor, când presiunile provocate de alegeri vor determina creșterea cheltuielilor publice. Problemele enumerate sunt controlul precar asupra salariilor din sectorul de stat, pierderile din întreprinderile de stat și mai ales din sectorul energetic. în ceea ce privește aderarea la Uniunea Europeană, EIU prevede că problemele apărate în urma absorbției celor zece noi state în 2004 ar putea determina amânarea celui de-al doilea val cu câțiva ani. Potrivit studiului, nu este sigur că România va satisface criteriile de aderare până în 2007 și ar putea fi chiar depășită de alte state candidate. Analiștii sunt de părere că România ar trebui să atragă, în următorii doi ani, investiții străine directe în valoare de trei miliarde de dolari pentru a recupera deficitul față de nivelul înregistrat în Bulgaria. TABLETA DE SCRIITOR în lipsă de altceva mai bun... a Constantin Țoiu 9 ..................................... Fac ce fac și mă leg de președintele nostru stimat, domnul Ion Iliescu, pe care îl asigur de un respect secret și vechi, recunosc. Atunci, cum adică?... Păi, taman d-aia! Nu sunt eu un artist de talia lui Florin Piersic,... nu am eu farmecul devastator al unei Draga Olteanu, ca să mă bage în seamă primul om politic al țării. Nici vreunul dintre șturlubaticii săi pensionari în șoșeni ce-l venerează și-i smulg mâna să i-o pupe. Nici măcar văduva care, la alegerile trecute, la secția de vot, se ruga închinându-se repede, înainte de a introduce votul în urnă: Doamne Isuse Cristoase, fa să iasă iar președinte, că e bun ca pâinea caldă! Așadar, nu mă voi bucura niciodată de atenția dumisale, încât, ignorat, nu-mi mai rămâne decât... să atac... să atac... să atac... vorba lui Andre Malraux: ce eliberare!, una obținută măcar în acest mod. (continuare în pagina 11) TURISM ■ Turismul online, sabotat de banii cash ■ Soarta „Dracula Park“ se decide pe 25 ianuarie pagina so RETRAGERE Viitor fără Havel alegerilor noului președinte, dar va fi greu de găsit printre oamenii politici ai țării unul de talia și charisma lui Havel, fapt pentru care Cehia poate rămâne mai mult timp fără un președinte. Cehii contemplă cu nostalgie perspectiva unui viitor fără cea mai importantă figură politică a lor, disidentul romancier devenit primul președinte postcomunist, omul de stat Vaclav Havel, al cărui mandat se încheie la 3 februarie. în Parlament se desfășoară astăzi prima rundă a PAGINA 2 ÎNTREȚINERE Contrar propriilor promisiuni populiste, Guvernul a hotărât: factura de căldură se plătește în 15 zile Faliment la bloc Guvernul a adoptat, la sfârșitul anului trecut, în ciuda declarațiilor populiste de până atunci, care promiteau eșalonarea datoriilor la încălzire, o ordonanță de urgență care obligă persoanele fizice și juridice să-și achite facturile către termoficare în 15 zile, dată de la care se aplică penalități de 0,06% pe zi pentru fiecare zi de întârziere. Adoptată fără consultarea Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Serviciilor de Gospodărire Comunală, ordonanța de urgență obligă asociațiile de locatari să-și schimbe întreg procesul de facturare și achitare a facturilor și, în condițiile în care „statutul“ locatarului a rămas neschimbat, să suporte singură penalitățile de întârziere, situație care poate aduce blocurile în „faliment“. Ministrul secretar de stat Ioan Radu, președintele Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Serviciilor de Gospodărire Comunală, spune că aplicarea ordonanței este imposibilă și că „cel care a inițiat-o nu locuiește la bloc“. PAGINA 3 I I I Universitățile I cu banii sub cheia statului I Legea Finanțelor interzice instituțiilor publice să-și păstreze veniturile extrabugetare în conturile băncilor comerciale George W. Bush, j prea subtil pentru Adrian Năstase Aplecat spre Vest, I prim-ministrul I nu pricepe cum să ne înțelegem cu rușii PAGINA 2 PAGINA 2 . Deconspirarea securiștilor 1 și relația cu SRI, problemele CNSAS 1 Subcomisia parlamentară a început audierile în cazul scandalului din interiorul Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității PAGINA 3 II Declaratiile-test ale ministrului 9 . Tănăsescu pot costa bani ! Analiștii economici consideră că zvonurile lansate de MFP privind impozitarea dobânzilor fac rău economiei PAGINA . Producția industrială crește, nivelul de trai bate pasul pe loc Ministerul Dezvoltării și Prognozei a dat publicității așteptările Executivului pentru anul acesta PAGINA 7