Cotidianul, iulie 2004 (Anul 14, nr. 153-178)

2004-07-24 / nr. 173

SERVICII SECRETE 1 Vânzarea de frați, sport predilect al regimului comunist 1 Basarabeni și bucovineni fără patrie (3) Biblioteca Ab U PAGINA 11 Cotidianul Fondator Ion RATIU Director onorific Octavian PALER Anul XIII, numărul 173 (3948), sâmbătă 24, duminică 25 iulie 2004,12 pagini, două ediții, 5000 lei EDITORIAL Reforma PNTCD, o nouă șansă Puține lucruri par mai complicate decât să explici din ce cauze a ajuns PNȚCD in situația de azi. La felul în care partidul lui Maniu și Coposu a fost sabotat de sistemul comunisto-securist reprezentat la vârf de Ion Iliescu m-am referit cu alte ocazii și n-am s-o mai fac acum, în ce-i privește pe conducătorii post-Coposu ai partidului, răul cel mai mare l-au făcut lipsa de viziune și de solidaritate, indecizia și inconsecvența în asumarea valorilor tradiționale ale acestui partid - mai ales morala socială și anticomunismul, într-o Românie afectată atât de grav de lipsa oricăror criterii morale, de injustiție de toate felurile și de dominația copleșitoare a comunismului rezidual, faptul că PNȚCD nu mai are practic nici un cuvânt de spus constituie o mare responsabilitate a celor care i-au urmat lui Coposu la conducere. Ce identitate și suporteri să mai aibă PNȚCD atunci când liderii lui devin, la Bruxelles, avocații regimului incompetent și corupt al lui Iliescu și Năstase? Cine să mai înțeleagă ceva când aceiași lideri negociază fuziuni cu Dan Voiculescu sau când se pregătesc să colaboreze cu PRM-ul lui Corneliu Vadim Tudor? Apropo de PRM, m-am mirat foarte tare să văd că nici unul dintre comentatorii noștri nu a avut nimic de spus atunci când Adrian Severin - deputat PSD și analist politic independent - a lansat diversiunea că PRM are șanse să devină adevăratul partid creștin-democrat al României. Sunt deja câțiva ani buni de când numai cine nu vrea nu înțelege ce rol și în beneficiul cui joacă acest ceaușist incognito. Recent, Institutul Social Democrat al d-lui Severin (al cărui președinte e de fapt Adrian Năstase - numai cei foarte neatenți nu știu asta) a publicat un „Raport"pe marginea alegerilor locale de luna trecută. Rareori am văzut atâta fals și rea-credință la un loc. După ce abia a scris al PRM o șansa creștin-democrației din România, Severin îi critică în „Raport"pe liberali și PD-iști pentru nu știu ce intenție de a face alianță cu extremiștii lui Vadim Tudor. Critica PRM e însă numai un pretext pentru a mai ataca încă o dată PNȚCD. Severin compară alianța pe care Stolojan și Băsescu ar vrea s-o facă cu PRM cu „eroarea fâcută în perioada interbelică de Iuliu Maniu ", când a încheiat „pactul de neagresiune " cu Codreanu, ce a dus, nu-i așa, la „crime grave împotriva elitelor democratice ale României". Ura lui Severin și a tovarășilor lui față de țărăniști se vede nu doar în duplicitatea atitudinii față de PRM dar și în memoria lor evident selectivă. Altfel nu se explică de ce argumentele nocivității alianței cu PRM trebuiesc căutate în istoria interbelică și nu în cea cât se poate de recentă, în care partidul d-lor Severin și Năstase s-a aliat la guvernare, cu consecințele pe care le știm, cu partidul lui Vadim Tudor. Revenind, oricâte adversități ar avea de înfruntat din afară, șansa reafirmării PNȚCD ține exclusiv de conducătorii lui. Dacă urmașii lui Coposu au un singur merit, acela e că partidul mai există încă.,Ce spune numai o jumătate de ironie, pentru că e foarte clar că în anii post-Coposu dispariția PNȚCD a fost pentru mulți o miză uriașă. Și nu numai pentru Iliescu, Năstase și sistemul lor dar și pentru foștii aliați la guvernarea de după 1996 și pentru cei care pe seama acestui partid și-au clădit cariere politice la care nici n-au visat vreodată. Inamicii PNȚCD sunt astăzi mai ales cei vizați pe două dintre valorile sale istorice - anticomunismul și moralitatea socială. Congresul de la începutul lui august va aduce, probabil, o nouă echipă la conducerea partidului. Primarul Timișoarei, d-l Ciuhandu, pare decis să-și asume reconstrucția PNȚCD. Cartea sa de vizită justifică multe din așteptările celor care văd în el o nouă șansă. Și totuși, lucrurile nu sunt deloc simple, și nu sunt absolut sigur că d-l Ciuhandu e foarte conștient de asta. Să fii în continuare același primar eficient și, în același timp, să reconstruiești, de la Timișoara, un partid ale cărui istorie și valori obligă atât de mult nu-i deloc o misiune simplă (d-l Ciuhandu ar face bine să nu uite o clipă eșecul lamentabil al președintelui clujean Andrei Murga). Apoi, alegerea colaboratorilor. Din experiența președinților anteriori sunt multe de învățat - mai ales ca să fie evitate cu privire la solidaritatea echipei, la atmosfera din partid, minată aproape continuu de neîncredere și suspiciune, la repartizarea specializată a răspunderilor și la dăruirea pe care o presupun asemenea răspunderi, în sfârșit, stilul atât de ezitant și de cacofonic în conducere ar trebui suprimat urgent. Dacă noua echipă va da semnele unei schimbări autentice, eu cred că sunt șanse ca destui intelectuali, organizații civice și creștin-democrația internațională să răspundă pe măsură. Valerian STAN ■ Comerțul electronic, împiedicat de comisioanele mari ■ Telefonia 3G intră în testări PAGINA 10 TEHNOLOGIA INFORMAȚIEI 9 PRIVATIZARE VÂnzarea Petrom a fost parafată pentru un miliard și jumătate de euro PETROM iese din politică Oficialii OMV au promis că „deocamdată" nu scumpesc benzina . Acționarii minoritari vor decide cu cât trebuie să contribuie austriecii la majorarea de capital . Numărul salariaților s-ar putea înjumătăți până în 2009 . OMV va vinde cele 25% din acțiunile pe care le deține la Rompetrol doar dacă îi va cere Consiliul Concurenței Petrom își păstrează numele timp de cel puțin șapte ani PAGINA 3 POPULISM Guvernul a decis să uite de promisiunile făcute oficialilor UE pentru a mai câștiga câteva voturi Subvențiile la căldură trebuie reduse, dar vor fi mărite a Adi Sava Dorința actualilor guvernanți de a-și asigura câteva voturi pentru alegerile din toamnă i-a făcut pe reprezentanții Executivului să uite de promisiunile făcute în fața oficialilor europeni și să anunțe o serie de măsuri pur populiste și electorale. Astfel, după ce, în negocierile purtate în vederea aderării la Uniunea Europeană s-a decis ca, începând cu anul 2008, Guvernul să nu m mai acorde nici un fel de subvenție pentru căldură, urmând ca acestea să scadă treptat cu 25% pe an, începând chiar din acest an, ministrul Muncii, Dan Mircea Popescu, a declarat, ieri, că ajutoarele și subvențiile pentru încălzire acordate populației ar putea crește cu un procent cel puțin egal cu cel de majorare a tarifelor la energie. „Prin majorările prețurilor la energie, dar și prin noile programe antisărăcie, se impune majorarea cuantumului ajutoarelor și subvențiilor pentru încălzire acordate populației de către stat“, a spus ministrul Muncii la videoconferința cu prefecții de ieri. Procentul de creștere a ajutoarelor acordate de stat familiilor cu venituri reduse va fi discutat de Guvern a precizat ministrul. Tarifele la energie electrică au fost majorate, de la 1 iulie, cu 7,8%, iar prețul național de referință pentru energia termică va crește, de la începutul lunii august, cu 12%. Decizia de majorare a prețurilor la electricitate a fost adoptată la solicitarea unor companii din sistemul energetic, printre care Transelectrica, Nuclearelectrica, Hidroelectrica și Electrica. Ultima majorare a tarifului la energie termică a avut loc în iulie 2002, când prețul a urcat de la 600.000 la 800.000 de lei. Pete pe creierul doctorului Naum Ciomu Comisia de disciplină a Colegiului Medicilor București (CMB) va propune Ministerului Sănătății, în urma ședinței de ieri, retragerea definitivă a autorizației de liberă practică a doctorului Naum Ciomu. Doctorul ar putea scăpa de răspunderea penală întrucât a prezentat comisiei acte conform cărora are leziuni cerebrale care, în opinia lui, ar explica erorile din timpul intervenției chirurgicale soldate cu secționarea penisului unui pacient. „în afara actelor medicale, medicul Naum Cioma a prezentat comisiei trei documente medicale, " respectiv un examen RMN cerebral, electroencefalograma și examen Dopfler, din care rezultă că cel în cauză prezintă modificări lezionare cerebrale care, în opinia sa, ar explica erorile efectuate în timpul intervenției“, a declarat profesorul Vladimir Beliș, președintele Comisiei de jurisdicție și litigii de muncă a CMB. Dacă expertiza medico-legală psihiatrică va dovedi că Naum Cioma nu a avut discernământ, atunci el intră sub incidența prevederilor Codului penal potrivit cărora „nu constituie infracțiune dacă făptuitorul, în momentul săvârșirii faptei, fie din cauză alienației mintale sau alte cauze, nu-și putea da seama de acțiunile sau inacțiunile sale ori nu putea fi stăpân pe ele“. TURISM Căile Ferate au scos de la „naftalină “ trenurile de epocă Plimbări cu Trenul Regal pentru un milion pe kilometru ieri, Trenul Regal a intrat, în circuitul „productiv“, împreună cu alte două trenuri de epocă. Un kilometru parcurs cu Trenul Regal va costa 30 de euro, ceea ce face ca închirierea garniturii pentru o relație relativ scurtă, cum ar fi București-Sinaia, să coste 10.000 de euro dus-întors. O călătorie către o gară mai îndepărtată, cum ar fi Oradea, poate depăși cu ușurință 40.000 de euro, adică mai mult de un miliard și jumătate de lei. Trenul Regal, adus în țară la sfârșitul anilor 1920, a fost utilizat inițial de Regele Carol al II-lea și este compus din cinci vagoane tip salon și de dormit. PAGINA 7 ă ÎNVĂȚĂMÂNT 9 Profesori titulari pe locuri ilegale După ce concursul de titularizare s-a încheiat și ultimele contestații au fost soluționate ieri, examenul se află în pericol de a fi anulat, din cauza unei neglijențe de necrezut a personalului din Ministerul Educației. O parte a metodologiei de examen, mai exact Centralizatorul privind disciplinele de învățământ, domeniile și specializările precum și probele de concurs valabil pentru încadrarea personalului didactic din învățământul preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului Educației nr. 3303, nu a fost publicată în Monitorul Oficial, așa cum prevede articolul 4 al aceluiași act normativ. Ministrul Educației a emis Ordinul de aprobare a centralizatorului încă din luna februarie, dar ministerul a „uitat“ apoi să-l înainteze către Monitorul Oficial. Respectivul document cuprinde forma finală a posturilor și a disciplinelor scoase la concurs, pentru care dascălii se înscriu în concurs, precum și probele de examen. Acești indicatori se schimbă de la an la an și de aceea este necesară elaborarea unui nou centralizator în fiecare an, aprobat printr-un ordin al ministrului care anulează, totodată, documentul similar din anul precedent. Faptul că acest act normativ nu a fost publicat nici până astăzi în Monitorul Oficial, deși această condiție este prevăzută în textul de lege, pune în discuție legalitatea din punct de vedere juridic a ultimului examen de titularizare, încheiat abia acum două zile. PAGINA 3 multe accidente rutiere PAGINA 2 Erbasu s-a sinucis dator vândut Autoritatea Națională de Control a constatat că firmele din grupul Erbasu sunt aproape de faliment PAGINA 3 „Reporterul“ a lovit din nou Un impostor care păcălește oamenii în numele ziarului Cotidianul își continuă „opera “ chiar și după ce Poliția a fost informată de aproape un an . Drumurile cu sens unic spre spital Poliția Rutieră a întocmit o statistică în care sunt incluse peste 100 de drumuri unde s-au petrecut cele mai PAGINA 6 Pumni pentru pentru titlul mondial PAGINA 8 — i)