Cronica Sătmăreană, iulie-septembrie 1971 (Anul 4, nr. 1043-1121)

1971-07-24 / No. 1063

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ? ga ши Nr. 1063 (1802) In toate zonele județului Lucrările de recoltare a griului continuă cu intensitate sporită In cursul zilei de ieri, în toate unitățile agricole s-a lucrat intens la recoltatul griului. Din datele centralizate la nivelul județului rezultă că, pînă ieri, s-au recoltat 35.554 ha grîu și secară, ceea ce reprezintă 61 la sută din suprafața planificată. In ultimele două zile realizările in cadrul consiliilor intercooperatiste au urcat la 58 la sută. In întreprinderea agricolă de stat Tășnad, după cum ne relatează tovarășul ing. Augustin Șandor, directorul întreprinderii, pînă ieri au terminat recoltatul griului cinci ferme, iar în cursul zilei de azi termină și restul de patru. Rezultate deosebite au obținut fermele nr. 7 din Mihăieni (șef de fermă ing. Iuliana Bodonyi), care a realizat, pe 195 ha, o producție medie de 4.410 kg grîu la hectar, ferma nr. 2 Chereușa (șef de fermă ing. Mihai Marcu) care a obținut pe 100 de ha o producție medie de 4.250 kg la hectar, ferma nr. 10 Cărei (șef de fermă ing. Attila Csizmadia) care a realizat pe 250 ha o producție medie de 3.880 kg/ha. In întreprinderea agricolă de stat Odoreu, au încheiat recoltatul și treieratul griului ferma nr. 14 Dorolț, (șef de fermă ing. Ștefan Tempfli) care a realizat o producție medie de 4.400 kg grîu la hectar, ferma nr. 4 Botiz, a încheiat cu o producție de 3.350 kg la ha, ferma nr. 15 Nisipeni, cu 3.100 kg/ha. In cursul zilei de azi termină și fermele nr. 5 și 6. Dintre consiliile intercooperatiste care au ridicat mult procentul realizărilor în ultimele două zile, se evidențiază cele din Hodod cu 64 la sută, din plan Cărei cu 65 la sută,Negrești-Oaș cu 60 la sută, Sanislău cu 55 la sută etc. Se remarcă în mod deosebit unele cooperative agricole care ținînd seama de instabilitatea timpului au trecut masiv la cositul manual. Așa bunăoară C.A.P. Solduba a recoltat întreaga suprafață (200 ha), cooperativele din cadrul Consiliului Hodod au recoltat manual peste 250 ha în ultimele două zile, iar consiliul Negrești-Oaș peste 200 de ha. Dintre cooperativele de producție cu cele mai agricole mari suprafețe recoltate se evidențiază: C.A.P. Babța 97 la sută, Gherța Mare 91 la sută, Gherța Mică 89 la sută, Prilog 89 la sută, Cărei 80 la sută, Cămin 82 la sută, Urziceni 74 la sută, Rătești 75 la sută, Tur 81 la sută, Pir 70 la sută, Chereușa 70 la sută, Cehal 80 la sută și altele. Aceste cooperative în cel mult două zile pot să încheie recoltatul griului. Paralel cu recoltatul în consiliile intercooperatiste care au suprafețe mai mari recoltate manual, este necesar să se treacă urgent la organizarea ariilor și transportul griului în stoguri. Acțiunea este începută în unele cooperative însă este necesară o mobilizare mai mare a forțelor de muncă și a mijloacelor de transport, pentru a putea pune produsele la adăpost cit mai curînd. Avînd în vedere că în cursul zilei de azi și mîine, o mare parte a fermelor din I.R.S. și chiar unele cooperative agricole de producție termină recoltatul, este necesar ca delegații Direcției generale a agriculturii să facă mișcările de combine în cadrul consiliilor intercooperatiste la acele unități la care lucrările sunt mai rămase în urmă pentru a le putea aduce și pe acestea la nivelul celor mai avansate. гинок Ш 881 за «tu mss •aft/rac/Mf 511 INIF и/**иL' a Ч Ил»of ill »meen 541 %9вмпат 361 /■л [UNK]еат [UNK] wrim f' ' suu щии»~ 507 ^ un rueutukk* з»»« я 641 431 tли* 327 c.ä~ о [UNK]**» Qae.urw 601 m^uvrt» uter * *3 frrwJ cemuwttf xarvi Cf* Au terminat recoltatul și treieratul griului In cadrul I.A.S. Tășnad, FERMA NR. 2 CHEREUȘA, FERMA NR. 7 MIHAIENI și FERMA NR. 10 CĂREI — au terminat recoltatul și treieratul griului pe suprafețe cuprinse între 150 și 250 ha. De asemenea, FERMA NR. 4 BOTIZ, FERMA NR. 14 DOROLȚ si FERMA NR. 15 NISIPENI — din cadrul I.A.S. Odoreu — au terminat și ele recoltatul și treieratul griului pe suprafețe similare. Fără îndoială, nu numai în cadrul I.A.S.-urilor, ci și pe suprafețele cooperativelor agricole de producție și, am putea spune, chiar și pe loturile particulare, producția de grîu realizată în acest an este mai mult decit mulțumitoare. Pe același plan discutînd, cooperativele agricole de producție, CĂREI, PIR, CĂMIN, RĂTEȘTI, CHEREUȘA etc., recoltează și treieră grîu pe ultimele parcele. C.A.P.-ul BARTA a terminat recoltatul griului, manual, pe 200 ha. Urmează treieratul cu batoza, lucrare care trebuie grăbită. Recoltatul manual se încheie în următoarele zile și la C.A.P.urile din PRILOG, CEHAL, GHERȚA MICA, GHERȚA MARE etc. ★ 4 pag. — 30 bani Sîmbătă 24 iulie 1971 Luptă sportivă sub panou Vizita de lucru a tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU în portul și pe Șantierul de construcții navale Constanța In cursul zilei de vineri, cele mai reprezentative unități industtriale ale municipiului Constanța — portul și Șantierul naval — au fost vizitate de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu soția sa, Elena Ceaușescu. Secretarul general al partidului a fost însoțit de tovarășii Manea Mănescu, Paul Niculescu- Mizil, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Janos Fazekas- Petre Lupu, Dumitru Popescu, Vasile Vîlcu, Petre Blajovici, Mihai Gere, Ion Ioniță, Vasile Patilineț și Ion Stănescu. Este pentru a doua oară în această săptămână cînd conducători de partid și de stat, în frunte cu secretarul general al partidului, iau contact, în județul municipiul Constanța, cu realităși țile din economie, cu stadiul îndeplinirii sarcinilor de producție, cu modul cum sunt transpuse în practică obiectivele de perspectivă ale planului cincinal. Intîlnirile de lucru ale secretarului general al partidului cu colectivele de oameni ai muncii, cu tehnicieni și specialiști din industrie și agricultură au un puternic efect mobilizator, duc la descoperirea unor soluții mai valoroase pentru soluționarea unor probleme importante, de stringentă actualitate și de perspectivă, stimulează spiritul creator al oamenilor muncii. S-a vădit aceasta cu prisosință în dialogul secretarului general al partidului, cu realizatorii proiectului de extindere și modernizare a portului Constanta, cu navigatorii, cu muncitorii portuari, cu constructorii de nave. Pe întregul traseu, de la Mangalia Nord și pînă la Constanța, în comunele 23 August și Tuzla, la Eforie Sud, Eforie Nord, Agigea și Lazu, tovarășul Nicolae Ceaușescu și ceilalți conducători ai partidului și statului sunt salutați cu multă căldură de mii și mii de cetățeni. Mulțimea ovaționează îndelung, flutură stegulete roșii și tricolore, aruncă în calea oaspeților fieri. La Constanța, coloana oficială se îndreaptă, prin strada Traian, către port. Este zona de unde, spre mare, se desfășoară priveliștea dominată de pădurea de catarge și macarale a modernei porți maritime românești. In fața Gării Maritime, oaspeții sunt așteptați de un mare număr de muncitori portuari, navigatori, constructori navali. Pe o mare pancartă este înscrisă urarea „Bine ați venit în mijlocul nostru, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu“. Se aplaudă îndelung, se ovaționează pentru Partidul Comunist Român, pentru secretarul său general, pentru ceilalți conducători de partid și de stat. O companie de onoare, formată din militari și membri ai gărzilor patriotice, prezintă tovarășului Nicolae Ceaușescu, comandantul suprem al forțelor noastre armate, onorul. Se intonează Imnul de Stat al Republicii Socialiste România. Tovarășul Ceaușescu trece în revistă Nicolae compania de onoare. In holul Gării Maritime sunt înfățișate, cu ajutorul unor planșe, machete și fotografii, stadiul actual al lucrărilor și programul eșalonat de dezvoltare a portului și a Șantierului naval constănțean, program ce, cu un an în urmă, a fost dezbătut tot aici, împreună cu tovarășul Nicolae Ceaușescu. Sunt de față ministrul industriei construcțiilor de mașini, Ioan Avram, colectivele de conducere ale portului și șantierului, alți specialiști din industria constructoare de nave din țara noastră, precum și cercetători și proiectanți ai institutelor de specialitate. Se dau ample explicații în legătură cu obiective intrate în funcțiune, cu cele care urmează a fi realizate în cursul acestui cincinal. Dialogul generează propuneri și sugestii privind amplasarea cit mai rațională a noilor obiective, în așa fel ca portul, aflat în plin proces de redimensionare, și Șantierul naval să-și poată desfășura activitatea în cele mai bune condiții. In continuare, se vizitează cargoul de mărfuri generale „Tîrgoviște“, ancorat în fața Gării Maritime. Pe punte, tovarășul Nicolae Ceaușescu primește raportul comandantului navei, Eroul Muncii Socialiste, Ștefan Vasiliu. Oaspeții sunt conduși prin compartimentele cargoului, li se oferă explicații de ordin (Continuare în pag. a 4-a). S-a dat în folosință noua secție de cardiologie a Spitalului unificat Satu Mare Vineri, 23 iulie a.c., a avut loc festivitatea dării în folosință secției de cardiologie a Spitalului a unificat din Satu Mare. La festivitate au luat parte tovarășii IOSIF UGLAR, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid, Ferdinand Nagy, secretar al Comitetului județean de partid, Vasile Gîta, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, primarul municipiului, Gheorghe Darida, vicepreședinte al Comitetului Executiv al Consiliului popular județean, dr. Vasile Mureșan, directorul Direcției sanitare județene. Prin darea în folosință a noii secții cu 40 de locuri, modern utilată, Spitalul unificat din Satu Mare își sporește posibilitățile de asigurare a unei asistențe sanitare complete, la nivelul cerințelor. Ieri după-amiază, în sala de sport a Școlii profesionale forestiere din Satu Mare a avut loc festivitatea de deschidere a celei de-a VI-a ediții a Balcaniadei de baschet a junioarelor. La festivitate au participat to varășii: Vasile Gita, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, primarul municipiului Satu Mare, Alexandru Uz, membru al Biroului Comitetului județean Satu Mare al P.C.R., șef de secție la Comitetul județean de partid, reprezentanți ai organelor de stat, de masă și obștești, un numeros public. După alinierea în teren a jucătoarelor , tovarășul Otto Grosz, vicepreședinte al C.J.E.F.S. Satu Mare a prezentat raportul. Tovarășul Vasile Gîta a adresat delegațiilor prezente la competiție bun venit pe meleagurile sătmărene, a relevat importanța întrecerilor sportive internaționale, ca mijloc de întărire a prieteniei între popoare. In continuare, Aristonosov Dimitrios, secretarul general permanent al Balcaniadei de baschet, a mulțumit organizatorilor pentru excelentele condiții create în vederea desfășurării întrecerilor, și a declarat deschisă cea de-a VI-a editie a Balcaniadei de baschet a junioarelor. In acordurile imnului Republicii Socialiste România, au fost înălțate drapelele celor patru țări participante. Festivitatea de deschidere a Balcaniadei s-a încheiat cu prezentarea unui spectacol folcloric. In aplauzele sutelor de spectatori prezenți au început apoi întrecerile primei etape. Meciul vedetă din prima zi a Balcaniadei a fost „punctat" de momente dramatice, cînd zeița Fortuna, se părea, că va surîde ambițioaselor jucătoare Pînă la urmă, au învins bulgare, româncele, impunîndu-și jocul vioi, un ritm sufocant, cu care și-au scos adversarele din ..mînă". Prima repriză aparține reprezentativei bulgare, care pînă în min. 17, conduce constant cu o diferență de 2—4 puncte. Abia în final, Mariana Roșianu și colegele sale se distanțează, reușind să termine în avantaj prima parte a întîlnirii: 40—37. Intr-un fel, repriza a doua nu a avut istoric. O degajare nebănuită de energie și voință, aduce echipa României într-o merituoasă învingătoare. Alături de jocul excelent prestat de Mariana Roșianu (10), Viorica Ballai (21), Tatiana Rădulescu (17), Liliana Rădulescu (16), întreaga echipă merită cununa de lauri, pentru maniera debordantă din această întilnire. De la adversare, excelent jocul Margaretei Tutova (32), poate cea mai bună jucătoare din cele două întîlniri. Balcaniada de baschet a junioarelor Festivitatea de deschidere IN PRIMA ETAPĂ România-Bulgaria 80-64 £ 40-37 л £ [UNK]/ Iugoslavia-Grecia 77-43 C 35-21) Din primele minute ale partidei, echipa iugoslavă se detașează (6—0, 9—2, 13—4, 15—8), timp în care sportivele elene au depus eforturi deosebite pentru ca scorul să nu ia proporții. Ele reușesc, ce-i drept, să micșoreze la un moment dat diferența (15—11). Dar echipa iugoslavă, mai dotată fizic și mai tehnică, organizează atacuri succesive la panoul partenerelor lor de întrecere. In finalul primei reprize asistăm la o distanțare, care după pauză devine evidentă. Formația Iugoslaviei n-a forțat; în acest meci, ea a lăsat să se întrevadă că poate mult mai mult decit a făcut-o, că va avea un cuvînt greu de spus în stabilirea cîștigătoarei actualei ediții competiției. Din rîndul lor a impresionat prin dezinvoltura cu care a jucat Mitii (purtătoarea tricoului cu nr. 10), iar dintre echipierele Greciei purtătoarea tricoului cu nr. 8, Loukia Skrivanou. GRIGORE SCARLAT ȘTEFAN VIDA Aspect de la festivitatea de deschidere