Cronica Sătmăreană, aprilie-iunie 1972 (Anul 5, nr. 1277-1353)

1972-06-24 / No. 1348

у PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚIVA! -------------------TM /ЗИ Н1 si 1 El 1 O hotărîre unanimă: CINCINALUL KS. дЖЯШШш a .Mill i.'.ll MSIшШДЖИшАШ MvUulili Ilini1 ш Desfășurind o activitate rodnică, colectivul de creatori din cadrul Combinatului 1 Mai din Satu Mare, care și-a propus să realizeze și să asimileze în acest an 33 produse noi, a reușit în perioada ce a trecut pînă acum să creeze și să introducă în pro In economia județului sarcinile semestrului I au fost îndeplinite cu șase zile mai devreme Colectivele oamenilor muncii din industria județului raportează îndeplinirea cu șase zile mai devreme a sarcinilor de plan pe semestrul I — prestigios succes pe care îl consacră Conferinței Naționale a partidului și aniversării proclamării Republicii. Pînă la începutul lunii iulie va fi realizată peste pian o producție globală în valoare de 84 milioane lei și o producție marfă in valoare de 88 milioane lei. Demn de remarcat e că plusul de producție va fi realizat în proporție de 70 la sută pe seama creșterii productivității muncii In perioada care a mai rămas pînă la sfatul semestrului se vor da peste plan: confecții în valoare de 30 milioane lei, mobilă în valoare de 4 milioane lei. 750 m.c. cherestea din fag, 102 mașini de gătit cu gaze și reșouri. 50.000 m.p. țesături, 500 tone ulei comestibil, 14.000 dl lapte și produse lactate 25 tone unt și altele. Dînd dovadă de însuflețire și elan patriotic, colectivele industriale ale județului și-au sporit la chemarea Conferinței extraordinare județene de partid angajamentele anuale de la 120 milioane lei la 135 milioane lei, în urma reevaluării chibzuite a rezervelor și posibilităților interne. In fruntea amplei întreceri socialiste se situează colectivele fabricilor Mondiala, 23 August, I.T.A., C.E.IX. și altele. Tovarășa inginer Otilia Indre, directorul întreprinderii textile Ardeleana din Satu Mare, ne informează că angajamentele luate în cinstea Conferinței Naționale a P.C.R. au fost îndeplinite. Pînă la finele lunii se vor da peste plan 30.000 m.p. țesături finite și aproximativ 100.000 m.p. țesături crude, că întrecerea socialistă în cinstea importantelor evenimente din acest an se desfășoară la înaltele temperaturi ale conștiinței socialiste a oamenilor. Facem cunoștință cu fruntașii întreprinderii, la început prin intermediul panoului de onoare. Fotografii bust de femei și bărbați, sobri, conștienți de locul pe care îl ocupă în ierarhia muncii, a hărniciei și priceperii. Cum arată totuși un fruntaș, dincolo de portretul de pe panoul de onoare? Il zărim pe comunistul Ioan Cociar printre războaiele de țesut. Brunet, uscățiv, trece de la un război la altul cu pași de adolescent, observă — și cînd observă vede totul — dă un unei tinere țesătoare. fata îl sfat ascultă, e toată numai ochi și urechi, apoi merge mai departe. Ajutorul de maistru Ioan Cociar a venit la I.T.A. în 1949. A venit portar, dar ii plăcea meseria de țesător. Și lucra zilnic dile un schimb la război. S-a înscris apoi la școala de maiștri de doi ani, a absolvit-o in 1952 si de atunci e ajutor de maistru. A fost o dată tînăr, acum e bătrîn, respectat ,apreciat și conduce cea mai bună echipă de țesătoare din sector, ajutat de tînărul Gheorghe Nica, ajutor de maistru II, major de cîteva luni, și, aflat în perioada de pregătire pentru a deveni membru de partid. Ajutorul de maistru Ioan Cociar nu prea vorbește despre sine. Nu-i place. Realizările echipei se leagă de buna întreținere a mașinilor, și-i laudă pe tînărul său ajutor Gheorghe Nica. Vorbește apoi de organizare, de miile de bătăi pe oră și schimb, de faptul că echipa lui are o realizare medie de 106.9 la sută, pe care o menține de la începutul anului, ceea ce înseamnă peste 280.000 bătăi în plus la cele 48 de războaie, în fiecare schimb, și așa mai departe. Dar marea pasiune a lui Ioan Cociar ,sînt oamenii. La cele 48 de războaie automate ale echipei lucrează șase fete. Le cunoaștem pe rînd, și astfel, trecînd de la panoul de onoare în secție ,avem imaginea a cum arată o țesătoare fruntașă în carne și oase. Prima cunoștință: Aurica Pop. Și prima surpriză. Tînără, foarte tînără chiar, absolventă de un an a cursului de calificare, și-a înscris cu ambiție numele în rîndul celor mai bune țesătoare ale fabricii, în ziua în care a pornit întrecerea în cinstea Conferinței Naționale a P.C.R. și a celei de-a 25-a aniversări a Republicii. Mică, mică, Aurica plutește printre cele opt războaie ale ei și războaiele-i merg harnice, ascultătoare, priza curge albă și fără defecte, de parcă ar izvorî din inima fetei. — Secretul? — zice Aurica — să nu se rupă firul des, să fii (Continuare in pag. a 2-a) PORTRET DE ȚESĂTOARE La Uzina Unio prin autoutilare Cuptor forjă cu recuperator de căldură In cadrul acțiunii de autoutilare, la secția forjă a Uzinei Unio, cuptorul forjă a fost cu recuperator dotat de căldură. Modernizarea realizată este deosebit de eficientă , ciclul de se scurtează încălzire apreciabil sporind, în acest fel, productivitatea muncii în cel mai important loc de muncă al secției. Pe de altă parte, în paralel cu reducerea consumului de combustibil industrial crește calitatea pieselor forțate, întregul ciclu de producție în acest punct de muncă este îmbunătățit simțitor. Noi produse in fabricație I cesele de fabricație 22 de produse noi. Printre ahestea se numără : pat „Henke" — în două variante, mobilă pentru cameră tineret tip „Lili“, — dulap cu două uși cu furnir din stejar — toate pentru piața externă; mobilă combinată tip '72, pliante, uscător măsuțe rufe tip „Casnica", aparat pentru prăjit cafea, băuturi răcoritoare, vopsea galben de crom citron, deschizător conserve — toate pentru fondul pielii și bentonită activată pentru turnătorii. ZIUA GRĂNICERILOR In fiecare an la 25 iunie, poporul român, militarii forțelor noastre armate, sărbătoresc Ziua grănicerilor Republicii Socialiste România. Instituirea acesteia evidențiază odată mai mult, grija deosebită pe care o acordă partidul și guvernul nostru, toți oamenii muncii, celor ce zi și noapte pe orice timp, pe creste de munte, la margine de cîmpie, pe Dunăre sau pe țărmul mării veghează neîntrerupt hotarele patriei. Anul acesta, Ziua grănicerilor este sărbătorită în condițiile puternicei însuflețiri ce domină întreaga țară în aceste zile premergătoare marelui eveniment din viața partidului nostru — Conferința Națională a Partidului Comunist Român. Mobilizați de exemplul oamenilor muncii rare dau viață cu entuziasm chemării „Cincinalul înainte de termen" militarii de toate gradele se consideră angajați într-un unanim efort de a cinsti importantul eveniment prin obținerea unor noi și însemnate succese în toate domeniile vieții ostășești. In prezent Donorul nostru consacră întreaga sa energie isi si capacitate creatoare pentru realiza amplul program economiaco-politic și social elaborat de Congresul al X-lea al P.C.R., de baza realităților concrete ale țării noastre, a tendințelor revoluției tehnico-științifice, dominantă definitorie a epocii contemporane. Rezultatele obținute pe primele cinci luni ale acestui an în îndeplinirea planului producției industriale și în alte domenii, angajamentele suplimentare ce și se iau oamenii muncii în cinstea Conferinței Naționale a partidului, constituie dovada certă că poporul nostru, conștient de îndatoririle sale istorice, de răspunderea pentru propriul său destin. Și-a făcut din programul partidului cauza sa proprie. Sărbătorită în acest cadru, Ziua grănicerilor constituie totodată un prilej de evocare a tradițiilor vitejilor noștri înaintași, precum și de trecere în revistă a succeselor obținute de străjuitorii de astăzi ai granițelor Republicii Socialiste România în îndeplinirea misiunilor încredințate, în pregătirea de luptă și politică, în întărirea continuă a ordinei și disciplinei militare. Din filele îngălbenite ale istoriei aflăm că paza graniței la români, prin tradiție este sacră și veche. Documentele relevă că întotdeauna locuitorii spațiului carpato-dunărean, muncind pentru progresul țării, luptînd păstrarea ființei naționale, pentru s-au pregătit pentru apărarea ei. Nu o dată lingă plug, lingă uneltele de muncă, oamenii acestor meleaguri Colonel TEODOR POPA (Continuare în pag. a 2-a). Lucrătorii din raportează realizări de prestigiu Pe primele cinci luni ale anului cooperativele agricole de producție din județul nostru și-au îndeplinit obligațiunile contractuale la carne, față de fondul de stat în procent de 102 la sută. După placule preliminare se prevede o depășire la acest indicator pînă la finele semestrului cu încă opt procente. Depășiri deosebit de importante de plan s-au obținut pe cinci luni la carnea de taurine livrată la export — 11 la sută — și la carnea de ovine — 158 la sută. In ce privește livrarea la carnea de pasăre pentru consum intern, vederile au fost depășite prepe cinci luni cu 60 la sută. La lapte de vacă cantitățile livrate în cinci luni reprezintă 98,8 la sută din obligațiile semestriale și se prelimină să se livreze pînă la finele semestrului peste plan 6.000 dl lapte. Planul de livrări la ouă către fondul de stat a fost îndeplinit în proporție de la sută, urmînd ca pînă 105 la finele semestrului să se înregistreze o depășire de 7 la sută. Realizări prestigioase înregistrează și lucrătorii din întreprinderile agricole de stat. Astfel, pînă la 20 iunie, deci cu o decadă înainte de expirarea semestrului, planul de livrare la principalele produse animaliere se prezenta după cum urmează : Livrările totale de carne planificate au fost depășite cu 31 la sută față de sarcina semestrială. La carne de taurine procentul de depășire este de 75 la sută, din care la export 9 la sută, la carne de porc — 5 la sută, din care la export (fără plan) livrat 82 tone, la ovine sau — 360 la sută din care s-au livrat la export (fără plan) 68 de tone, iar la carne de pasăre depășirea reprezintă 33 la sută. La lapte de vacă se prelimină ca pînă la finele lunii să se depășească planul de livrare cu circa 5.500 hl, în timp ce la lapte de oaie planul de livrare la fondul de stat s-a realizat în proporție de 146 la sută. O nouă garnitură gata să pornească pe drumurile de fier ale patriei PANORAMIC SATMAREAN Foto: M. SARCA Ședință consacrată analizei activității cooperației de consum ieri, 23 iunie a.c. în sala mare a Consiliului județean al U.G.S.R. a avut loc ședința de analiză a activității economico-financiare a organizațiilor cooperației de consum din județul Satu Mare. La ședință a participat tovarășul Iosif Uglar, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean, Ioan Ienciu, prim-vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean. A fost, de asemenea, prezent tovarășul Dumitru Bejan, membru al C.C al P.C.R. președintele Centrocoop Erau de față cadre de conducere ai unor instituții județene, președinți ai cooperativelor de consum din județ. Cu acest prilej a avut loc o fructuoasă analiză consacrată îmbunătățirii activității din rețeaua cooperației de consum a județului nostru. Combinele în plină activitate . In cursul zilei de 22 iunie1 a început din plin secerișul la orz în toate fermele întreprinderii agricole de stat din Cărei. Pînă acum a fost adunată recolta de pe aproape 200 hectare. Producțiile care se realizează sînt îmbucurătoare. Pe întreprindere media acestuia este de 3.600 kg la hectar față de 3.350 kg /ha planificat. Pînă în prezent cea mai mare producție s-a obținut la ferma nr. 8 condusă de ing. Viorel Popa care a realizat 4.000 kg pe hectar. Cu cele 40 de combine care au intrat în lucru de ieri, suprafața de 600 ha de orz va fi recoltată în următoarele patru zile. ф La I.A.S. Odoreu (ferma din Botiz) și C.A.P. Odoreu de asemenea a început recoltatul orzului. Producția obținută de cooperatorii din Odoreu de asemenea este bună întrecînd 3.000 kg pe hectar.