Curierul de Iassi, ianuarie-iunie 1870 (Anul 3, Nr. 1-50)

1870-01-15 / nr. 4

CURIERUL DE IA SSI, fie aplaudată și chemată pe scenă, rolul Olgei in totu decursul dramei de care ne ocupămu, este acela alu unui iugeru tutelaru. In sfărșitu succesul cu care s’a esecutatu această frumoasă dramă, a satisfăcutu asceptările publicului, pécatu numai, că acelu publicu nu era atăt de numerosu, precum trebuia să fie la această representație; multe lege și staluri chiaru erau goale; causa ănse, nu credemu ge fi lG^vu uiuuiciiLu, ci glodul celu multu, ce făcuse atătu de impracticabile stradele noastre. Dar căt p’aci eramu se uitămu o mică observațiune, care amu dori se nu devină mai mare nici odată. In actul al treilea, dacă ne aducemu bine aminte, D. Galino a fostu silitu de pe scenă chiar a se adresa cătră publicul unei loge din apropierea orchestrei, ca se binevoiască a nu conturba representația prin convorbiri și fisuri cu hohote, această observație fnsese cuvenia mai multora, noi nu ințelegemu pentru ce nu le place unom domni —despre sensul delicatu nu vorbimu—a’și isprăvi trebile înainte sau după representație, și pentru ce nu lasă pe publicul iubitorii de scenă se simtă neturburatu impresiile artei?! (bă) %.* (Primul balu-mascatu.) Duminică la 11 i. c. avu locu primul balu-mascatu al Operei, acompaniatu de o mare tombolă, cu 8 câștiguri in valoare de 1800 lei. Publicul a fostu numerosu, mascele puține, abia 4 dame și vre-o 6 barbați; cea mai mare atențiune se acordă celoru doue masce in costume „Piero.“ Pe la meciul nopței se aranjă tombola; tragerea a decursu in cea mai bună regulă; câștigul celu din urmă și celu mai mare totodată in sumă de 700 lei v. l’aluatu D. Scarlat Pruncu. Publicul se depărtă pe la 3 oare dimineața. *** (Opera italiană.) Luni la 12 i. c. asista rămu din nou la representația operei „La Traviata“ care merită mai multu ca ori și cănd să fie privită și ascultată de unu publicu multu mai numerosu decât celu asistentu. D-șoara Ridolfi a cantatu cu multă grație, mai alesu după actul al doilea și al patrulea a fostu chemată câte de doue ori pe scenă, pentru ca se culeagă aplausele ce i se acordau in abundanță; totu asemenea și D. Faillea, cu deosebire după actul al doilea mi-a lăsatu incăntați; nu putemu anse a nu spune odată, că imbrațișerile și tremurăturile cele nenaturale ale d-lui Simonetti, care și de altmintrelea era răgușitu, sunt nesuferibile; aru fi bine se mesagereze un jocu și se semănă pe lăngă naturalitate. Totunci mai profitămu încă odată de ocasie, se facemu atenți pe unii domni, ca se nu turbure prin desele lor convorbiri și hohote — atențiunea publicului ascultătorii și disposiția actoriloru. — Aflămu că săptămăna viitoare va sosi aice renumita cantatriță D-na Rachele Leon Vechi și va debuta in opera „Norma.“ ^ (D. H. Krosso.) Marți la 13 Ianuarie a. c. vedura fuu ănteia mare representațiune astronomico-optică a d-lui Krosso. Publicul a fostu in numeru estraordinaru; toate unghiurile teatrului erau pline, și trebui se mărturisimu că D. Krosso a meritata U.Î)vîi'feÎ>îl 0 îî. O are ce-i făcu publicul din Iassi, pentru că representația d-sale a mulțumitu pre toți spectatorii. Cea ce mi-a incăntatu mai multu au fostu partea I, escursiunile pentru a cunoasce corpurile și fenomenele ceresci și partea IV, Magie cu colori, cu toate că partea a ÎI, espedițiunea lui Franclin la polul nordicu și partea a II-, colecțiunea de cele mai frumoase pasaje ilustrate de lumină magică și efecte de focu, asemenea mi-au satisfăcutu pe deplinu; dovadă sunt aplausele și chemarea pe scenă a d-lui Krosso. Esplicarea s’a făcutu in limba română, pécatu ănse că o parte insemnată din publicu, prin unu curagiu estravagantu, n’a lăsatu să străbată cuvintele esplicatorelui până la audul publicului iubitoru de arte și setosu de instrucțiune. Nu putemu admite totodată scandalul ce produsă, absentarea orchestrei; amu dori, ca aceasta să nu se intămple cumva și la representațiile următoare. *** (Societatea Filarmonică.) Duminică in 18 Ianuarie va avea locu a opta serată ordinară. Totodată se face cunoscutu onor, membrii că pecatu timpu voru ține balurile mascate, seratele voru avea locu Duminica. (Scandalu.) Cu părere de rea publicămu următoarea relatare ce ni se făcu : Sunt vre-o trei septemăni, de când s’au adusu la spitalul central două fete bolnave din satul Hăbășesei; ele pătimeau de boală de picioare. Luni ănse ii 12 a curentei—lucru ne mai pomenitu— ele fuseră scoase din spitalu și lăsate in fața unei magazii de pe strada mare, spunămu-li-se că nu mai cleaca pentru boala lor, astfel nenorocitele au petrecutu afară intrigu, pănă cănd unui cetățianu i se făcu milă de densele și inchirie pe sama D-sale una odae, unde să se adăposteze, pănă căndu le va veni vr’unu caru, care să le transpoarte la vetrele lor.—Ei bine, nu ințelegemu ce modu de procedare poate să fie acesta, cum unu medicu de spitalu poate sedică, că nu mai are leacu pentru bolnavii săi? Totodată nu scriu dacă care a avutu solie epitropia acelui institutu filantropicu—despre lepădarea aceloru nenorocite ființe—ln mijlocul stradei, fără nici o milă; nouă ne place a crede că n’a avutu scrie despre acestu faptu neumatiu, căci altfel am fi siliți a constata, că degenerarea ei este foarte mare. In ori ce chipulnse, faptul s’a săvărșitu, scandalul, abusul s'a comisu.—Oare cănd voru inceta abusurile cele multe, ce împresoară acestu orașu, străbătăndu chiaru și pănă in sinul celoru mai umane instituțiuni, ce posedămu ?.. *** (Contra legii.) In mai multe numere precedente ale fiiarului nostru, amu fostu aretatu abusul, ce se comite de cătră mai mulți neguțători, cu deosebire evrei, cari filele duminicale ’și ținu dughenele deschise și făcu a nu se respecta religiunea țerii, (cu toate, că ordinul Primăriei a opritu comerciul in aceste dile). Cu părere de reu amu aflatu ansé, că acestu abusu se continuă fără a fi urmăritu și pedepsitu după lege, amu aflatu că ușile de la dughene sunt închise, dar in lăuntrul lor in oricare momentu se potu găsi câte trei-patru mușterii. —■ Ar fi mai bine, că, dacă nu este chipu a se respecta această lege, să se anuleze cu totul și de aice ’nainte nu numai să nu fie oprită deschiderea dughenelor inimile sfinte, ci din contra, să se ordoane chiar deschiderea lor și libera vendare și cumpărare intrénsele; celu puținii atunci amu vedea numai scandalul, mu ănse și călcarea legii. *** (Precupeții.) Amu mai arătatu, că cetățenii nu potu cumpăra nimicu de-adreptul din mana aducătorilor de producte de la țară, din causa prevenirei precupeților. Noi seimu că există o lege, in înțelesul căreia precupeții n’au voiă a cumpăra nimicu pănă la ameniți, pentru ca astfel cetățenii să nu fie siliți a cumpăra din mana lor cu prețuri duple, ceea ce ei au storsu din manele bieților țerani. Acum aflămu din plângerile mai multora, că precupeții, nu numai că n’asceaptă timpul de ameniji, ci iesu pănă la barieră in calea aducătorilor, așa, că cetățenii căndu să duca pe la 8—9 care in piață, acolo nu mai potu găsi nimicu, fiindu trecute toate in manile precupeților. —germană lege, pănă cănd vei fi strivită și nerespectată? *** (Masculii pe strade.) Cetitorii diarului nostru ’și voru aduce aminte, că nu odată amu făcutu observările noastre asupra abusului — ori cum să’lu mai numimu ? — ce se petrece in orașul nostru, din causa neglijenții cetățenilor, carii ținu masculi (porci); acei masculi adecă, adeseori se plimbă pe strade fără nici o pacă, intră prin ogrădile străine, ba amu relatatu, că unu asemenea mascuru vagabondu odată a măncatu unu copilu din fașe; acuma earăși audimu mai multe plângeri, că această neorăndueală nu este băgată in seamă de locurile competente, noi scimu că aceasta nu se intămplăm nici unul dintre celelalte orașe ale țerii noastre, deci credemu că nu facemu reu, dacă adresămu o rugare cătră frații noștri din alte orașe, să ne invețe, ce-au făcutu ei și ce să facemu și noi pentru curmarea acestei disordine, deoarece aici, vedemu că nu se mai găsesce nimene, cine să-i pună capeta. *** (Raritate.) Primiriu de la oficiul stărei civile din Berladu scriea, că acolo, in noaptea de 31 Dec. n. tr. femeea Safta, soția lui Ionu Ghebu, a născutu trei copii de seclul femeescu; muma lor se află sănătoasă. *** (Sinucidere.) In săptămăna trecută, in grădina d-nei Rucsanda Balșu, s’a găsitu spărturatu unu individu, anume Ionu Onofrei din satul Zagoviea, comuna Bădenii, plasa Bahluiului, Jud. Iassi. Causa acestei sinucideri, nu este cunoscută. ^(Rectificare.) In No. 52 din 13 Noem. a. tr. al diarului nostru amu fostu arătatu, că cutare d-nă,’ anume Elisa Paliologu ocupă funcțiunea de notaru la comuna Hodora, plasa Bahluiului, acum primimu o rectificare din partea d-nei Elena Paliologu, că d-na in cestiune nu este din familia Paliologu. Inserțiuni și reclame. *) Domnule Redactoru! Scandalul petrecutu in seara de 13 ale curentei cu ocaziunea representațiunei dată de D. Krosso, fu culmea tuturor celorlalte intrigi și șicane provenite din partea D-lui Voinescu șeful orchestrei teatrului Romănu și a operei; proba unor asemine necuviinciose urmări, este că D. Voinescu și-a insușitu dreptul de a specula orchestra pentru mizerabilii optu galbeni oferiți de D. Krosso, urmare cu totul contrarie din partea D-lui Voinescu vis-a-vis de condițiunile stipulate prin contractul ce are cu direcția care ei plătește regulații pe fiecare lună, de aceea pentru desabularea in care a fostu indlusu numerosul publicu din sala teatrului, că ar fi urmatu o rea vroință din partea subsemnatului pentru a mulțumi pe publicu denunceru factul de față, și lasu la imparțiala apreciațiune a tuturor celor ce cunoscu buna cuviință și modestie in care trebue să fie o trupă de artiști, precum acea aflată sub direcțiunea mea. Și char pentru a pune capătu intrigilor și piedicilor din causa unor răivoitori, in deplina convicțiune de eroarea in care am fostu indusu totu de D. Voinescu, retractezu toate cuvintele mele asupra D-lor Eduard Caudella, Petru Mezzeti și G. Gros, rugăndu-ve D-le redac *) Responsabilitatea articolilor publicate sub aceasta rubrică, privesce numai pe autorul articolului. tot, să anunciați că chiar și după invitațiunea Onor. Comitetu Teatral No. 11, din 1 ale curentei mari decisu a ruga pe D. Caudella a ocupa unu aseminea postu. Primiți etc. Domnule Redactor. P. Gatullesco. Ve rog binevoiți de a insera in stimabilul d-voastră Jurnalu, aceste căteva rânduri de mulțumire,aduse D-lui A. de Vespianschi. Subsemnatul indreptănduse de boala frigurilor, cu apa inventată de d-lui A. de Vespianschi, aduce la cunoscința publică, adăugănd că cu toate doctoriile cercate in timpu de 9 ani, căte au suferitu de această boală, n’a pututu scăpa ; — și numai cu apa D-lui Vespianschi au scapatu in timpu de 48 oare, fiind acumu mai bine de 6 luni, cea ce nu mi s’a intămplatu in acești ani se fiu așa timpu lungu liberu de boala me. Primiți. s A. Orgidan. Curtea cu Jurați. Luni, 12 Ianuarie. 1) Andrei Curcă sau Armeanu acusatu pentru că au străpunsu cu unu cuțitu pe Theodor a Timoftesei din care causă au și muritu pe dată. Avocatu, A. Gheorghiu. 2) Gh. Tataru, pentru furtu prin infracțiune, Avocat, A. Cambanu. Marți, 13 Ianuarie. 1) David Herșcu pentru falsificare de bilete de contribuțiune, avocatu Al. Botez. Mercuri, 14 Ianuarie. 1) Vasile Popa Morariu pentru furtu, avocatu Q. Popescu și D. Tăcu. Joi, 15 Ianuarie. 1) Cost. Hodorogu, pentru furtu, avocatu, I. Manu. Vineri, 16 Ianuarie. 1) Cost. Stamati și Maria Leondi pentru furtu, avocatu, C Dediu. Sâmbătă, 17 Ianuarie. 1) Vasile Lazaru pentru delapidare de bani publici, avocata Sigara. Resultatul proces, și a lieitatiimilor care sa tratata in cursul septembriei trecute de la 5 -10 Ianarie. La Curtea de Apelu Sccți I. Luni, 5 Ianuarie. 1 Ioseb Blumental, inculp, pentru delictu de furtu.—Ajumat pentru necomplectarea dosarului. 2 Simon Hertanștain și Ițacu Hertanștain, inculpați pentru maltratare.—Ajumat spre a se cita pe partea civilă. 3 Gavril Stahii și Gh. Stahii, inculp, pentru maltratare.— Decis preschimbăndu-se închisoarea la amenda de 20 lei noi. 4 Gh. Iconom cu soția sa Soltana, pentru separațiune de patrimoniu.—Decis in favoarea lui Iconomu. Joi 8 ianuarie 1 Gh. Ionescu, inculp, pentru delictu de maltratare.—Ajumat nefiind procedura îndeplinită. 2 Vasile și Simion Bobocu, inculp, pentru delictu de maltratare.—Idem. 3 Todiris Orender, inculp, pentru ultragiare.—Decis respingăndu-se oposițiunea ca nesusținută. 4 Gh. Pavli cu Neculai Proca, pentru bani.—Ajumat după cerirea părții stăruitoare. 5 Minorii casei defunct N. C. Vogoride prin avocatul E. Filipescu cu Eugene Alcasu, pentru bani..—Decis prin respingerea apelului casei Vogoride cu dreptu de oposiție. Vineri 9 Ianuarie. 1 loan Știofovia și loan Maftei, inculpați pentru desființare de semne hotar.—Decis prin respingerea apelului prevențților. 2 Bereu sin Caiman, inculp, pentru că au sustrasu fraudulos pe fiul seu de la recrutație.—Decis condamnăndu-se pe prevențiu la amendă. 3 Ioan Lipțeanu Crinștein, inculp, pentru inșelăciunea causată lui Toader Buruianu.—Ajumat nefiind procedura îndeplinită. 4 Ilie Iconomu cu Maria Castrino, pentru bani.—Ajumat fiind divergențe de opinie. 5 Haim Spaer cu Vasile Cananău, pentru deliciu de abusn de încredere.—Decis, achitatu pe Spaier. Sâmbătă 10 ianuarie. 1 Vasile, Maria, Al. frați Cantacuzin cu credit defunct. Dimitrie Sturza, pentru succesiune.—A jumat pentru necomplectarea dosarului. 2 Sala Famnblat cu Elena Baștă, pentru bani.—Idem după cererea părții stăruitoare. La curtea fie Apel secția II. Joi, 8 ianuarie. 1 Opositia lui Dimitrie Pădure contra decisiei cu Gh. Leftera, pentru bani.—Suspendatu comf. art. 254 P. C. 2 Ițncu sin Leiba, inculpatu pentru maltratarea lui Haim Leibu.—Ajumat. 3 Theodor Busuiocu cu Theodor Ciudin, pentru 54 galbeni. —Decis in modu preparatoriu. 4 Neculai Ornescu, cu Lada Moca pentru bani.—Amânat. Vineri, 9 ianuarie. 1 David Buruhu și soția sa Leia, inculpați pentru furtu.— Decis prin confirmarea sentinței Tribunalului. 2 Iftimi Dunăre inculpatu pentru maltratarea femeei Maria soția lui loan Scorpie.—Decis cu drept de oposițiune. 3 Vasile Cărligu și loan Balabanu, inculpați pentru delictu de furtu.—Ajumat. 5 Oposiția D-lui Th. Vasiliu cu 1. Corjescu.—Decis in favoarea lui Vasiliu. 1 Costachi Meriean, inculpatu pentru maltratarea soției sale Casandra.—S’a achitat pe prevenit. 2 Avram Marcu, inculpatu pentru maltratarea Belei, soția lui Moisă sin Ițacu.—Decis cu dreptu de oposițiune. 3 Gavril Mavron și prin avocatul Mihail Visinescu cu Iancu Șerban, pentru bani.—Amanat. 4 Alecu Diea cu Gh. Botezu, pentru bani.—Amanat. La Tribunalu Secția III. Luni, 12 ianuarie. 1 Vendarea caselor def. Ioan Panfiliu contra def. N. Greblișu.—Adjudecatu provizorii cu asupra lui V. Ionașcu 13 galb. 2 Vendarea caselor lui Leizer Marcu Hascalovici, pentru Bogdan Grigoriu.—Adjudecatu provizorui cu asupra lui V. Iancu cu prețu 30 galb.