Curierul de Iassi, iulie-decembrie 1877 (Anul 10, Nr. 70-141)

1877-10-14 / nr. 112

ANUL X Sassl, Vineri !4 Octomvrie 1877, No. 112. PREȚUL ABONAMENTULUI. In Iași și districte: Pe un an 12 lei noi, plus portul 2 fr. 40 bani; — pe șase luni 6 lei noi, plus portul 1 fr. 20 bani. Austria: Pe 6 luni 14 franci—Germania pe 6 luni 18 franci; — Italia, Belgia, Elveția: — Pe șase luni 22 franci. Inserțiuni și reclame: Rândul 40 bani. — Epistole nefrancate nu se primesc.—Manuscriptele nepublicate se vor arde. PARTEA OFICIALA. PUBLICAȚII ADMINISTRATIVE. Prefectura districtului Iași. No. 12048. Comitetul Permanent și Prefectura adresată mulțumiri d-lui A. V. Vasiliu, învățător la școala din comuna Poeni, pentru că a oferit salariul său pe luna Septemvrie a. c., spre a fi intrebuințat la repararea localului acelei școli. Prefectura Poliției Iași. No. 8225. Dna Baba Dascalu, cerând a i se da autorizație pentru deschiderea unui stabiliment de crâșmă in acest oraș, despărțirea a I-iu, strada Păcurari, casa No. 94, este necesitate a se cunoaște mai întâi dacă numitul nu este căzut in vreo cauză corecțională, tras inaintea trib. pentru delicte de vini Baucrimi, sau pus sub privigherea polițienească pentru delicte de vini sau crimi, se publică aceasta și sunt rugate toate autoritățile respective, că dacă vor cunoaște pe numitul căzut in vreuna din asemenea categorii, se facă cunoscut acestui oficiu până in termen de 40 zile de la data fonei. •No. 8471. D. Dimitrie Sotiriade, cerând a i se da autorizațiune pentru deschiderea unui stabiliment de crâșmă și bucătărie, in acest oraș, despaiVa, strada Hagi-Lupu, casa No. 1, este necesitate a se cunoaște mai întâi dacă numitul nu este căzut in vre o cauză corecțională, tras inaintea trib, pentru delicte de vini său crimi, sau pus sau privigherea polițienească pentru delicte de vini sau crimi, aceasta se publică și sunt rugate toate autoritățile respective, că dacă vor cunoaște pe numitul căzut in vreuna din asemenea categorii, se facă cunoscut acestui oficiu pănă in termen de 40 zile de la data fonei. No. 8470. D. Froim sin Șaim, cerând a i se da autorisație pentru deschiderea unui stabiliment de crâșmă in acest oraș, desp. a IlI-a, strada Aron-Vodă, casa, No. 1, este necesitate a se ști mai intăi dacă numitul nu este căzut in vre o cauză corecțională, tras inaintea trib, pentru delicte de vini sau crimi, sau pus sub privigherea polițieneață pentru delicte de vini sau crimi, aceasta se publică și sunt rugate toate autoritățile respective, că dacă vor cunoaște pe numitul căzut nu vreo asemenea categorie, se facă cunoscut acestui oficiu pănă in termen de 40 zile de la data Ioaei. No. 8515. D. Șmaer sin Herșcu, cerând a i se da autoizație pentru deschiderea unui stabiliment de crâșmă in acest oarș, desp. Jiu, strada Păcurari, casa No. 187, este necesitate a se cunoaște mai intăi dacă numitul nu este căzut in vre o cauză corecțională, tras inaintea trib, pentru delicte de vini sau crimi, sau pus sub privigherea polițienească pentru delicte de vini sau crimi, se publică aceasta și sunt rugate toate autoritățile respective, că dacă vor cunoaște pe numitul căzut nu vreo asemenea categorie, se facă cunoscut acestui oficiu până in termen de 40 zile de la data Ioaei. Prefectura județului Fălciu. No. 8892. Pe teritoriul comunei Armășeni, din plasa Crasna acest județ, găsinduse una vacă, la păr porumbă murgă, coarnele greblișe țapoșă, inserată la cornul drept și o pată neagră pa spata stăngă dinapoi, se publică spre înștiințarea proprietarului ei, care in termenul pretins de legea poliției rurale, să se prezinte cu dovezi in regulă, la Primăria menționatei comuni, spre a o primi. No. 8836. Primarul comunei Falciul din plasa Prutu acest județ, găsind prin comună pe un individ care se numea Ioan Stavru, din comuna Gotești, județul Cahul, cu un cal murg deschis, coama in ambele părți, breaz in frunte păn la bot, păntănog de picioarele de dinapoi, pete albe pe spinare și 2 semne albe la găt lângă coamă, pe care vrea a’l vinde unui soldat rus, și după ce au fost întrebat de proprietatea lui, acest Stavru au cerut a’l autorisa să se ducă se’și aducă acte de proprietate, lăsând calul la Primărie, cu o șea și o păreche desag', și plecănd timp acum de 12 zile, până astăzi nu s’a mai reinturnat, de unde se înțelege că calul nu era proprietatea sa, se publică spre înștiințarea proprietarului calului, care in termenul pretins de legea poliției rurale, să se presinte cu dovezi in regulă la Primăria zisei comuni spre a’l primi, căci in caz contrar se va vinde licitativ. Prefectura județului Roman. No. 9649. Spre a se pute elibera d-lui Osser Akerman, autorisațiune de a avea deschis stabiliment de crășmă la casa No. 22, strada Ștefan cel Mare, desp. de albastru din orașul Roman, este necesitate a se ști, dacă numitul n’au fost căzut in vreuna din categoriele prohibitive, prevăzute de regulamentul crâșmelor, sunt rugate dar toate autoritățile, ca un termen de una lună socotit de la data Ionei, se denunțe acestei Prefecturi, dacă nu cunosc pe numitul căzut in vre una din categoriele prohibitive, prevăzute de citatul regulament. No. 9577. Pe teritorul comunei Muncelul de jos, plasa Fundul, s’au pripășit 2 măntoace străjnice, 1 la păr surie (șoricie), țintată in frunte, și ceilaltă murgă, țintată in frunte, fără alte semne. Se publică spre cunoștința proprietarilor, ca in lăuntrul termenului prevăzut de legea poliției rurale, să se prezinte cu dovezi in regulă la citita comună pentru a-și primi vitele, căci la din contra se vor vinde in beneficiul comunei. Casieria generală a județului Iași. No. 4973. La 24 a curentei luni Octomvrie, urmănd a se vinde licitativ un stog fân, ca de 3 cară, un mănzat, 3 căzi cu cercuri de fer, 2 vasă idem, 2 deje idem, 1 ciubăr cu cercuri de lemn, 1 leică, 2 călcătoare, 2 balerci mici, 1 păreche rășniță, 12 doage de un vas și 1 teasc, averea d-lui Cristea Dima, sechestrate la viea sa ce o are in podgoria Tomeștii, spre îndestularea Statului cu suma ce datorește din căștiurile moșiei Moara Dancului, se publică aceasta spre cunoștința generală, cu deșteptare că licitația urmează a se ține in camera acestei Casierii, de la 1—3 oare, iar adjudecaria se va face asupra persoanelor care ar oferi prețul cel mai avantajos, numerănd de îndată și prețul ce va rezulta, doritorii insă care ar vroi să ia cunoștință despre calitatea obiectelor sechestrate, in lăuntrul termenului, se pot adresa la Primarele comunei Tomești, căruea i s’au dat ordin in asemenea. No. 4976. La 25 a curentei, urmând a se vinde licitativ 100 stoguri fân, clădite in 4 giezi, sechestrate pe moșia Costulenii și Prisacanii, spre îndestularea Statului cu suma ce datorește arendașul acelei moșii din căștiuri, se publică aceasta spre cunoștința generală, cu deșteptare că licitația urmează a se ține in camera acestei Casierii, care va fi deschisă de la 1—4 oare, iar adjudecarea se va face asupra persoanelor care ar oferi prețul cel mai avantajos, numerănd de îndată și prețul ce va rezulta. Primăria comunei Buciumii. No. 1912. In această comună pripășinduse o vacă porumbă, deschisă, coarnele greblișe, și 1 vițică mică, cu o pișcătură la urechia stângă, se publică aflarea păgubașului in termenul prevăzut de art. 48 din legea poliției rurale. Primăria comunei Belcești. No. 2251. Pentru una capă, la păr albă, coama, coada idem, picată de pripas in această comună la 30 ale espiratei luni Septemvrie, se publică aflarea păgubașului, conform art. 48 din legea poliției rurale. Primăria urbei Neamț. No. 3414. Regulă aduse din nou licitație, la 21 Octomvrie curent, pentruu darea in antrepriză a aprovizionarei stabilimentelor publice din astă urbă, cu semnele necesare pe anul viitor 1878, se invită pe d-nii concurenți ca la termenul aratat, să se prezinte in camera acestei Primării, întovărășiți de garanțiile cuvenite, când ave a se ținea licitația. Primăria comunei Poeana-Cărnului, județul Vaslui. No. 1281. La această Primărie, in zioada 26 a espirătei luni Septemvrie, anul curent 1877, au căzut de pripas pe teritoriul acestei comuni, una vacă, la trup mică, la păr plavană, coarnele greblișe, și cu dalbă in coadă, fără alte semne, se publică aceasta petru aflarea păgubașului acelei vite, care in termenul și cu dovezile prescrise de legea poliției rurale, să se prezinte ca această comună spre a o primi. Primăria com Vascaui, jud. Suceava. No. 1133. Se dă in antrepriză pe 3 ani, cu începere de la 1 Ianuarie 1878, până la 31 Dechemvrie 1880, accizul băuturilor de la această comună, după foaea și condițiunele contractului esistent, care espiră la 1 Ianuarie 1878, se publică spre cunoștința persoanelor amatoare a lua accizul, să se prezinte la licitație in camera acestui oficiu, insoțiți de garanție și condițiuni in zilele de 14, 15 și 16 Octomvie viitor, anul curent, conform decisiunei consiliului comunal No. 6. Comisia de sp. I*iu din IașiT^ No. 4717. Se publică vânzarea unor obiecte și a unui cal, sechestrate de lad. Theodor Rotariu, in pretențiunea d-nei Anica Popovici cu o sumă bani, care va ave loc in piața Sf. Spiridon, pentru ziua de 20 curent, para il din zi, conform cu adresa d-lui jud. ocol. I-iu No. 4911. Comisia desp. a 111-a din Iași. No. 1946. In virtutea cărței de judecată No. 358, pronunțată de d. jude de pace ocol. I-iu din Iași, la 17 Iunie 1877, și devenită esecutorie, și in baza art. 388 și 75, al. 6 din proc. civ., se somează și pe d. I. V. Soculschi, cu domiciliul necunoscut, ca până in termin de 3 zile de la data foaei, se plătească d-lui David Davidson, suma de 165 franci, cu procent legal de la reclamație, plus 15 franci cheltueli in care intră timbrul și publicația, la neurmare se va proceda la urmărirea silită a orice averi va fi posedând, conform legei, Comisia desp. a V-a din Iași. No. 4061. La 20 a curentei luni, oara 12 din zi, urmând a se vinde prin licitație in piața acestui oficiu, obiectele sechestrate de la d. N. Petre-Ciur, in pretenția lui Iancu sin Ițic, cu o sumă bani, se publică spre cunoștința generală. FOAEA PUBLICAȚIUNILOR OFICIALE DIN RESORTUL CURȚII APELATIVE DIN IASSI. CURIERUL DE IASSI Apare de trei ori pe septămănă DUMINICA, MERCURI și VINERI. Redacțiunea și Administrațiunea in localul Tipografiei Nationale. CALENDARUL SEPTIMANEI. ANUNCIURI. Rândul sau locul sau 16 bani. Francia: Pe șase luni 26 franci. Abonamentele și anunciurile pentru «Curierul de Iași“ foaea oficială se fac la Havel, Laffire & Caîe, 8 Place de la Bourse, Paris. Constantinopole: 26 franci. Abonamentele și anat curat pentru „Curierul de Iași“ foaia oficială, se fac la D-na Eugime Mico >d. Constantinopol, 2 rue de la Banque Ottomani. Exemplarul 30 bani. Stil vechia. Stil nou.______210A___________PATRONUL ZILEI.______ Reg. Soar. Ap. Soar. Stil vechia. Stil nou. ZIUA. PATRONUL ZILEI. Ref. Soar. Ap. Soar. Octomvrie. Octomvrie. jlore. m7 ore. m Octomvrie. Octomvrie. = Ore. m. ore. m. 9 21 Dominica. Sf. ap. Iacov. Alfeu. | 6 22 5 7 13 25 Joi. Mart. Carp. și Papii. 6 27 5 2 ÎV l „ I* S. S- Evlampie ?> Evlampia. 6 23 5 6 14 26 Vineri. (f) Sf. Cuv. Paraschiva. 6 28 5 1 ^ Marți. Sf. ap. Filip. 6 24 5 4 15 27 Sâmbătă. Mart. Lukian preotul. 6 29 4 59 14_________f*________Mercuri__________Ap. prov. Tarah și Andronik.________NI 9 25 5 3 16________ 28_______Duminică.________Mart. Longin sutașu. _________ 6 30 4 58 PUBLICAȚI! JUDECĂTORESCĂ. Tribunalul jud. Iași Secția a II-a. No. 1694. D. Gavril Ulman, cu domiciliul necunoscut, în virtutea art. 75 al. 6 din procedura civilă și art. 230 cod. civil, este citat a se presenta in persoană sau prin procurator admis de lege, inaintea secțiunei a II-a a trib. Iași, la 3 Noemvrie 1877, oarele 11 din zi, când are a se judeca procesul intentat de D-na Ana Ulman, contra d-sale pentru divors, aducând atunci a și probele ce va fi posedând, la neurmare causa se va căuta in lipsă. Secția a IlI-a. No. 778. D. Haralamb Costantinov, de profesiune proprietar, domiciliat in comuna Tomeștii, județul Iași, prin comandamentul înregistrat la No. 574, automat pe D. Costachi Guță, de profesiune agricultor, domiciliat in comuna Tomești, județul Iași, ca un termin de 30 zile, se respundă suma de 400 lei noi, fără prejudiciul cheltuelelor de urmărire, ce se reclamă in virtutea decisiunei Curții cu jurați din Iași No 2, din 5 Mart 1877 și investită cu formula esecutorie. Fiindcă d-nu debitare in arătatul termin ce au espirat n’a plătit banii, ear d-nu creditare prin petițiunea înregistrată la No. 5707, cerând a se pune in urmărire vânzarea imobilului, care este o vie supusă dejmei cătră Stat, situată in jud. Iași, plasa Codru, comuna Tomești, podgoria Dealul Doamnei, in mărime aproximativ de 2 Vs pogoane - vie cu livadă, având pe ea o casă construită de vălătuci, acoperită cu stuh, și compusă din 1 odae și o sală, megieșindu-să cu via D-lui Lupu Leibovici, cu un drum conducător in pădurea Statului Dumbrava și la șosaua Țuțorei cu pădurea Statului, cu via D-lui Costachi Glodios, cu via D-lui Sava Pascal și cu o altă vie a D-lui Cost. Glodios. Pe acest temeiu și in baza art. 503 din proc. civilă, tribunalul publică vânzarea conform art. 510 din acea procedură, ca concurenții ce ar fi de a cumpără indicatul imobil cu atenansele sale, să se infățoșeză in camera acestei secțiuni a IlI-a, cu garanția cerută de lege, la 16 a lunei Ianuarie, ziua Luni 1878, oarele 11 din zi, cănd are a se face adjudecația, potrivit art. 539—550 și cu restricțiunea art. 559, 561, 564 și 565 din procedura civilă. Totodată se somează pe toți acei care ar pretinde vreun drept de proprietate, usufruct, servitute, chirie, privilegiu, ipotecă sau orice alt drept, asupra bunului urmărit, ca inaintea adjudecațiunei să arăte la tribunal, spre a-și arăta pretențiunile lor, sub pedeapsă de a nu li se mai ține in samă. No. 779. Imobilile d-lui Theodor Vasiliu proprietar, domiciliat in Iași, ce se compune fiu din un loc ingrădit cu zaplaz, situat in orașul Iași desp. 3-a, strada Serăriei, înscria la No. 54, vis-a-vis de D. D-tor Gheorghe Cristodulo, având pe el o pivniță de piatră și o baratcă de scânduri, megieșinduse pe de opărte cu imobilul d-lui Vasile Dioghenide, iar pe de altă parte cu locul bisericei Sft. Haralamb, și cu strada Sărăriei, din dos cu biserica Sf. Haralamb, și al 2-lea un loc sterp situat in orașul Iași de ap. a 3-a, strada Serariei fără numer, in fața casei def. Dimitrie Filipescu, megieșinduse cu rasa evreului Ilie Leibovici Stoleru și cu strada Serăriei, fiind scos in vânzare silnică spre îndestularea Statului, cu suma de 3523 lei și 34 bani, plus procentile datorite de d-sa din arenda moșiei Todireștii, pa anii 1862—1864, conform adresei sub No. 10.483 a administrației Domenielor și pădurilor Statului, la 30 Iunie 1877, prin îndeplinirea formalităților s’au adjudecat definitiv indicatele imobile asupra dnei Olga Vasiliu cu preț de 2420 franci, că acest preț nadepuinduse de d-na adjudecătoare in termenii prevăzuți de art. 551 și următorii din proc. civ., iar d-l avocat al Statului pe lângă Curtea și Tribunalul Iași, prin adresa înregistrată la No. 1002, cerând a se pune din nou in vânzare aretatele imobile. Pe acest temei și in baza art. 553 și următori din pr. civilă, tribunalul publică din nou revinderea indicatelor imobile pe comptul d-nei adjudecâtoare Olga Vasiliu, conform art. 556 din zisa procedură, iar concurenții ce ar fi de a cumpăra după lămuririle de mai bus, după cum de aceste imobile s’au prevăzut și in publicațiunea inserată in foaea oficială No. 53 din 20 Mai anul curent, să se înfățoșeze in camera acestei secțiuni a IlI-a la 7 a lunei Noemvrie, ziua Luni a. c., oara 11 din zi, când are a se face adjudecația, potrivit art. 539,550 și cu restricțiunea art. 559, 561, 564 și 565 din procedura civilă, tot odată că comează pe toți acei care ar pretinde vreun drept de proprietate, usufruct, servitute, chirie, privilegiu, hipotecă sau ori ce alt drept asupra bunului urmărit, că inaintea adjudecațiunei să arăte la tribunal spre a-și arâta pretențiunile lor, sub pedeapsă de a nu li se mai ține in samă. Secția a IV-a. No. 6308. D. Moise Zingher, cu domiciliul necunoscut, se citează ca in ziua de 9 De FOILETON. I^ITERATURA NEO- BULGARA. (Trad. din C. I. Jirecek, „Geschichte der Bulgaren“) (Urmare.) Trecând la literatura științifică trebue să amintim înainte de toate pre Georg Stojkov Rakovski din Kotel (1818—1868). El a studiat in Constantinople, Atena, Paris și a trăit ca agitator și jurnalist pururec persecutat in România, in Serbia, Austria sau Rusia, ba odata a fost chiar și haiduk pe Balcan. Mare trecere a avut eposul său „peregrinul munților" (Gorskij Pustnik 1859). In opurile sale științifice, in descrierea vieții poporului bulgar (Pokazalec in rakovodstvo 1859), in „Asen I. și II." (Belgrad 1859) și in „anticitățile bulgare" (București 1859), printre nămolul de materiale aruncate fără plan se află multe lucruri de preț; la el preponderează fantasia si un patriotism exagerat. Limba lui era pe jumătate paleo-slaveana. Gabriel Krstjovic din Rotel, un elev al scoalelor parisiene, odinioară kaimakam a lui Vogoridi pe insula Samos, de present membru la tribunalul suprem in Constantinopole, de la 1837 lucră la cultura poporului sau prin tractate istorice filologice, politice și populare; prin vorbiri și scrieri el era unul din luptătorii de frunte pentru biserica națională. Din nenorocire el incepu istoria sa bulgară (I. Const. 1871) prin aceea, că declară pre Huni de străbuni ai Bulgarilor. Consilierul de stat rusesc Spiridon N. Palausov ( 1871), fiul comondatorului scoalei de Gabrova, studiase in Bonn și München; lucrările sale istorice asupra Bulgariei sunt compuse mai ales in limba rusească. Foarte prețioasă este monografia asupra țărișoarei Tatar-Bazardzic de Stephan Zachariev ( 1871). Cel mai însemnat erudit al Bulgarilor este Marin S. Brinov. Născut 1838 in Panagyuriste, el a studiat in Moscva, a trăit ca instructor intr’o familie aristocrată rusească șapte ani in occident și de la 1871 lucră ca profesor de slavistică la universitatea din Charkov. El a compus o istorie bisericească bulgară, o istorie despre vechii Bulgari (1869) și „Colonisațiunea peninsulei balcanice prin Slavi“ (1871). Numeroase tractate istorice și filologice a scris el in publicațiunile societății din Brăila. Lucrările lui se disting prin o critică ingenioasă asupra isvoarelor și pătrundere obiectivă, împreunată cu esactitate și claritate. O carte originală ciudată sunt memoriile voevodului Haiducilor, Panaiot Kirov (București 1872). Compuse de un om, care abia ia vârstă înaintată a învățat să scrie, ele oferesc o descriere aproape romantică de aventuri proprii și străine. Bogată este literatura bulgară cu privire la scrierile filologice, insă valoarea acestora se află in disproporție cu numărul lor. Afară de filologii deja pomeniți merită amintire și Dragan Cankov din Sviștov, care 1852 sub conducerea prof. Miklosich a publicat o gramatică bulgară in limba germană, J. Grujev, Ivan N. Momcilov și reposatul inainte de vreme Nikola Prvanov din Lom ( 1872), un învățăcel al filologului sârbesc Danide. Toate ramurile producțiunei literare cuprinde cu activitatea Dr. Ivan A. Bogorov din Filipopole, care publică de la 1842 jurnale, cântece populare, geografii, descrieri de călătorii, gramatici ș. m. d. De amintit este bunul său lexicon franceso- bulgar (2 edit. 1872) și lecsiconul bulgaro-frances, care este lipsit de orice valoare. Literatura populară și didactică, mai ales traduceri din limba francesă, engleză și rusească este foarte voluminoasă. Meritul principal se cuvine a fi librarilor Christo G. Banov, care a edat intre altele și o hhartă a Turciei (1863 4 foi) și D. V. Mancev, apoi învățătorul Grujev Liscov Padulov, Br. Stoianov-Beron ș. a. Despre lucruri bisericești au scris episcopii Nathanael Stojanovic din Ochrida și Grigorji Nemcov din Rusciuc. Misionarii americani încă au dat ansă la traducerea bibliei in limba neo-bulgară și se ocupă inșiși de literatura bulgară. C. F. Morse a compus o gramatică și un lexicon bulgaro- Englez. Jurnalistica bulgară a intemeiat-o Fotinov prin jurnalul sau Ljuboslovie (Smyrna 1844—1746). Un jurnal politic Bűlgarskyj Orel (mai târziu Bulgnaroden üvestnik) incepu să edea la 1846 Bogorov in Lipsea; el a întemeiat 1849 in Constantinopole jurnalul Caligradskyj Vestnik, care s’a menținut sub conducerea lui Exarchov pănă la 1861. De cănd cu erumperea cestiunei bisericești jurnalistica a dobândit o mare putere. In Constantinopole însuși lucrau Cankov, T. Stoianov-Burmov, Mihajlovsky, Najdenov și Slavejkov, pe cănd emigrații in București, in frunte cu Racovski și Karavelov, combateau in foile lor nu numai pre fanarioți ci și pre Turcilî). **) A) Constantinopole Bulgarski Knitici 1858— 61 (Red. Mutjov, Bogorov, Krstiovic, Stoianov Burmov), Bulgaria 1859—61 (Red. Cankov), Mihajlovski Sevinik 1863—5, Vremja de Burmov 1865—6, Pravo de Najdenov 1867—1872 Slavojkov redacta foile umoristice Paelica 1861, Oajda 1863—5, Sutas 1873 și foaea săptömânală Makedonia 1867—72. Organ al misionarilor americani Zornica 18674—71 . foae oficială era Turcia 1864—75. B) Străinătate ! O scriere lunară Miroxrmie a edat cu sprijinul ministrului Bach aventurierul Dobrovio in