Curierul Foaea Intereselor Generale, 1879 (Anul 6, nr. 18-150)

1879-10-14 / nr. 120

Anul al Vll-lea No. 120.__________IASSI, Duminică 14 Octomvre 1879.___________Apare Duminica, Mercurea și Vinerea. Prețul Adiunciurilor PAGINA L 50 b. Pag. III 40. b. Pag. IV 30 b. Pentru FRANCIA: se primesc annnciuri la D-i Aclam négociant-commissionaire 4, rue Clément Paris. Pentru AUSTRIA și GERMANIA la Rudolf Mosse Seilerstatte No. 2 Wien Vincenz Hrdlicka Teinfaltstrasse No., 31 Wien, Fillip Lob Eschbachgasse 6 Wien și a Rotter & C-o Reimergusse 17 Wien. Pentru ANGLIA la D. Fugen Micoud Londra 81 in Fleet Stree E. C. In CERNĂUȚI la d. I. Iakubowski Manuscriptele nepublicate se vor arde. Prețul abonamentelor* •> f>J IASS, pe an. 24 fr.—pe semestru 12 fr. pe trimestru 6 fr. DISTINCTE, pe an. 28 fr.—pe semestru 14 fr.— pe trimestru 7 fr. STREINATATE..............................................40 fr. INSERNIUNI și RECLAME, rândul 60 b. SOIRI LOCALE „ 1 fr. Epistole nefrancate nu se primesc. Vin Nr. 20 bani FOAIA INTERESELOR GENERALE. S pta m arx 14 Duminică 15 Luni 16 Marți 11 Mercuri 18 Joi 19 Vineri 20 Sâmbătă C al | Cuv. Paraschiva^și S.^S. Mart. Nazariu Cej. Sf. Mart. Lucian Sf. Martir Longin Centurinul. Sf. Prof. Osie Sf. Apost. și Evanghelist Luca Sf. Prof. Ioil Sf. M. Mart. Arfceniu. n &aru. 1 STIL NOU Octomvre. 26 27 28 29 30 31 1 JUEA Duminică Luni Marți Mercuri Joi Vineri Sâmbăta E. 21 Evariste Sabina. Simon Iuda Narcis Claudia Wolfgang. Nov. Toți sfinții la 18 lumină la început bine, pe la 22 moină și ceață, apoi ger. Win Nr. 20 bani STIL VECHII____ț>ICA Octoniv. PATRONUL PILEI TIMPUL DIN SEPTAMANA PATRONUL PILEI : Rus. Soar. 6—28 6—29 6-30 6-31 0 —33 6—34 6—35 Apusul Soar. 5-1 4-59 4—58 4-57 4-55 4—54 4-53 ÎNȘTIINȚARE 9 Zgomotul respăndit că tipografia “Th. Balassan“ s’au mutat din localul in care se afla pănă acum, strada Mare No. 2, „Casele Ghirnici“, precum și acel că in locul „Curierului“ apare un alt ziar „Besarabia“ este cu totul neexact. Tipografia noastră este și va remânea in acelaș local, precum și „Curierul“, mulțumită incurajărei de care se bucură din partea publicului, va urma de a apărea, aducăndu-ise noue îmbunătățiri pentru realizarea cărora d. Balassan, proprietarul și directorul acestui ziar se află acum in București. Rugăm dar pe Dn. Public și pe d-nii abonați de a nu da nici o crezare acestor sgomote răuvoitoare. Cu această ocaziune găsim de cuviință a face cunoscut că d. „Anton Savul“, fost colaborator și secretar al foaei noastre, retragănduse, orice, afaceri a „Curierului“ și a Tipografiei „Th. Balassan“ nu vor putea fi incredințate d-sale. Asemine toate corespondențele destinate „Curierului“ rugăm să se adreseze personal d-lui Th. Balassan. I V AVERTISMENT Une fause nouvelle s’est répandu, comme quoi „Imprimerie „Th. Balassan“ est cliangé du son local Strada Mare No. 2 (maison Gimici) et qu’â la place de „Curierul“ parait un autre journal „Bessarabia“; nous declarons que ce bruit est denoué de tout fondement. Notre imprimérie resteradans le mérne local, et le journal „Curierul“ grace h l’encouragement de la part du public, paraitra toujours, soubissant encore des ameleorations sensibles, pour les quels Mr. Balassan, proprietaire et Directeur du journal, so trouve en ce moment a Bucarest. Prions done l’onorable Public et M-rs les abonnés de se metier de ces brouits malveillents. Avec cet occasion, nous jujons â propos d’avertir l’onorable Public quo Mr. „Autóin Charles Savul“, ex-cola- Horateur et sécretaire de notre journal s’étant retire, tout affaire concernent le „Curierul“ ou „Fimprimerie Balassan“ ne pourra pas lui étre oonfié. De mérne nous prions que toutes les correspondances du Curierul soient adressés personnelement â Mr. Balassan y A N U N C I U R I. ------------Doctorul Vlădescu După o lungă și laborioasă escursiune ocalistică, întorcându-se în Capitală și a reluat clientela. Aduce la cunoștința bolnavilor de ochi și urechi că orile de consultațiune sânt de la 4—5 p. m. în strada Polonă No. 25 lângă biserica Batiștea București. (323—6Ț ) AU EȘIT DE SUB PRESA Volumul I si set Maiest slin Marchiza ." Se află de vânzare in Iași la Redacțiunea acestui ziar cu prețul de lei Volumul. X "X MOȘIA TÂRGULUI STEFANESTI 13 din județul Botoșani in întindere aprocsimativ de 4,000 fălci din care 1,700 fălci loc de arat iar restul fânațe și suhaturi, având venitul târgului, morei și apa bașăului, mori pe apa Prutului, stânci de peatră pentru var, piatră de construcțiune, iazuri, coșuri, șuri, hambare, magazii și toate necesarele pentru gospodării. Moșia se arendează pe 5, 10 și 16 ani de la 23 April 1881. Nouii posesori vor începe arătura in toamna anului 1880. Doritorii sunt rugați a se adresa la subsemnata proprietară în Ștefănești pănă la sfânta Dimitrie, și de la sf. Dim. în Iași , în casele gem. N. Mavrocordat. t Esm. Mavrocordat. X X' » XXXXXXXXXXXX 4 A VaJ Í Atanas DE INCHIRIET sau de vânzare casa cu doua etaje a d-lui N. Callimaki-Catargi, situată in strada Sf. Atanasie No. 1. A se adresa la D-na Grazia Callimaki Catargi domiciliată in această casă. (328-3) DE VÂNZARE un loc mare, situat in strada Toma-Cozma, in față cu casele D. Văsescu. A se adresa la D-na Grazia Callimaki- Catargi strada Sf. Atanasie No. 1. DE INCHIRIET, una vie de 8 pogoane situată in podgoria Galata. Ase adresa la Doamna Grazia Callimaki-Catargi strada Sf. Atanasie No. 1. (336—-3) NAAAi chiar de acuma moșia Polițenii și Bahnarii situată la un ceas și jum. de la Berlad, cu 300 fălci arătură, 60 fânaț și aproape 300 fălci suhazuri. A se adresa la proprietarul dl. Alexandru Docan la moșia Gădinți lângă Roman. (326-12) * 11 o pădure de peste 400 de fălci, din districtul Dorohoi, in apropiere de Prut. Această pădure are stejari mari buni pentru doage și construcțiune. A se adresa la administrațiunea ziarului. (307—10) Secțiuni ele Piano Ne face plăcere a recomanda familielor, cari au nevoe de un profesor de piano, pe d. Miedolamaestru de muzică, care posedă o metodă ușoară și promptă. A se adresa înscris la D-sa strada Garei No 63. (347—3) Mr imehiriei Casele d-nei C. SUTU, strada Carp A se adresa la dl. M. Suțu, strada sf. Atanasie. (31Ö—10 S ), află de vânzare, in orașul Botoșani , la Ceardacul Roș, o vie, loc Domnesc, in mărime de 7 fălci, cu 7 pogoane de butuci și 4 fălci de fănaț sămănate precum și copaci roditori. Amatorii să se adreseze la d. Hajnal la Botoșani. (313—12) Me arential. Un loc tindere de lăngă bariera Pecurari in în19 fălci numai țelină bun de arătură, de gradinarie, de imaș sau fănaț se arendează acum de la Sf. Dimitrie 26 Octomvre pentru mai mulți ani. Doritori a se adresa strada Rusască la Dr. Glod. (220—4) He inele mei un apartament la răndu I strada mare, casa nouă cu trei rânduri a D-lui N. Drosso, în care au locuit Dl. banchier Caufman, este de închiriat de la 26 Octomvrie viitor, amatorii se pot presenta la proprietar. 3 se remisere casele mele situate în strada Carol, visavis de teatru, compuse din 9 camere, grajdi de 4 cai, remisă, hambar, 2 pivnițe, 2 grădini, fântână etc. se vând de veci. Doritori se pot adresa la proprietara ce șede în trănsele la orice oară din zi. (12—324) Maria, Bolintineanumele situate in strada Bu No. 17 sunt de vânzare, dotorii de a le cumpără să se adreseze proprietară ce stă in ele. Ținea Dobrovici, un asociat cu un capital de 30.000 de galb, pentru a exploata in tovărășie cu proprietarul o moșie din districtul Dorohoi, care dă un venit anual de 11,000 galb. A se adresa la Administrațiunea ziarului. (306—10) ălării de dame moda cea de pe urmă au sosit chiar acuma direct de la Paris, se vând cu prețuri foarte moderate in magazinul II, drucleo. Iași, strada Lăpușneanu. Saumoi și anguilles afumate, Ieri moi și tescuite, Viate le i Lucovici, Churivale, Castane, Rodii. Am sosit proaspete ln Magazia I. Ermavor «1* AVIS IMPORTANT foarte avantajos pentru cumpărători MATA&AMWM. fine *ie Milțon FÄYURI in diverse si frumoase colori se vând cu scăzământ de Magazinul m. parami t a. kabacabes TELEGRAME Madrid 20 Oct. Victimele inundației din Murcia sunt 1,200; perderile materiale se evaluează la 50 milioane franci. Londra 21 Oct. Din Simla se comunică următoarele: „In urma știrilor din Ali-Khel triburile inimice se împrăștie pe motivul căderii Cabalului. Washington 21 Oct. Ambasadorul din Hayti a primit aici știrea officială, după care în noaptea de B Oct, s-ar fi iscat o revoluțiune în Port-au- Prince, și că în urma căderii guvernului provisor, sau ales generalul Solomon în capul nouei administrațiuni. Petersburg 21 Oct. „Jurnalul de st. Petersburg“ constată neesactitatea stirei date de „Daily News“, după care guvernul englez i-ar fi comunicat. Rusiei, cum că influența Angliei in Afganistan trebue să predomine relatativ la relațiunile ei Westermo. Londra 22 Oct. Se afirmă că emirul Iacob Khan a luat hotărîrea de a demisiona. Acest fapt va sili pe Anglia de a anexa Afganistanul la imperiul său din India. Aceasta poate da naștere la complicațiuni cu Rusia. Schimbarea de minister ce s’a făcut la Constantinopole nu este bine văzută în cercurile politice din Londra. Said, care s’a numit mare vizir și Mahmud Nedim, noul ministru de interne, sunt personaje ostile Angliei. Lahora 22 Oct. Se vorbește de a recunoaște ca succesor a lui Jacob Khan pe fiul său, în vrîstă numai de 5 ani. Guvernul englez va avea o priveghia în tot timpul minorităței prințului administrațiunea Afganistanului. Khanii triburilor situate dincolo de Djellababad se arată cu hotărire ostili Angliei. Viena 22 Oct. Se crede cu siguranță în contra tuturor desmințirilor, că există un tractat între Anglia și Austria. Se zice chiar că acest tractat va fi în curând publicat. Londra 22 Cet. Îacub Khan a declarat generalului Roberts că nu aprobă proiectul dărâmării Balahissarului, ca un scump monument de glorie a străbunilor săi din causă că voiește a se retrage. Roberts a cerut instrucțiuni din Simlah. Locuitorii Cabulului nu admit de loc ocuparea tronului de către fiiul lui Jacob Khan sub tutellă engleză, deoarece coranul interzice una cu aceasta. Peru 22 Oct. In urma schimbării Ahmed Vefik, Mithad, Zadik și Jussuf pașa au declarat a-și cere dimisiunea, însă cei trei dintâi au fost invitați de Layard, de a remăne deocamdată în posturile lor. Mahmud Nedim va propune astăzi in consiliul de miniștri, presidat de Sultanul, proiectele sale relativ la finance. Berlin 28 Oct. „Gazeta Germaniei de Nord“ desminte știrea răspândită despre o apropiată modificare a cabinetului prusian. Declară că este cu totul fals svonul relativ la pretinsa discuțiune avută de Bismarck cu cîțiva miniștri. Dl. de Billon nu va fi înlocuit decât după reîntoarcerea cancelarului imperiului. Guvernul are intențiunea de a nu amâna aplicarea înpositelor asupra griului și legea va intra în vigoare la 1 ianuarie 1880. Sofia 28 Oct. Alegerile pentru cameră au eșit în favoarea guvernului. Radicalii de-abia au putut întruni 20 locuri. Mulți dintre cei aleși sunt țarani. Deschiderea camerei e anunțată pe Luni. Constantinopol 28 Oct. Poarta au interzis exportațiunea cerealelor. Constantinopol 28 Oct. Cabinetul au deliberat asupra somațiunei ce-i s’au făcut de Muntenegru pentru deșertarea districtelor Gusinje și plava, înainte de 27 Octomrie. Știrile din Rumelia adiveresc că Bulgarii au obținut o mare majoritate în camera provincială. Belgrad 23 Oct. John Casson, representantul Statelor Unite la Viena, au sosit la Belgrad și au început negocierile în scop de a stabili reprezentațiunea americane pe lângă guvernul șerb și a închiea un tratat de Constantinopol 24 Oct. Midhat-pașa au dat demisia din postul de guvernor general al Syriei. Aleku-pașa trebue să se ducă la Constantinope după închiderea sesiunei adunărei provinciale. Poarta are intențiunea de a vinde mai multe năvi cuirasate și drumul de fer de la Scutari la Ismid din Asia. Simlah 24 Oct. S’a răspândit svonul ca 13 Regimente Afgane concentrate la Herat vm spre Cahul, IAȘI,—în 13 Octomvrie 1879. Revizuirea Constituțiunei fiind astăzi definitiv curmată, ne permitem a aminti guvernului și Corpurilor Legiuitoare, vorbele rostite de A. S. R. Domnitorul, prin mesagiul de deschidere a celei intâi sesiuni a Camerilor actuale, relative la îmbunătățirile și reformele necesare oranizărei Statului român. Iată acele vorbe : „Când această grea cestiune va fi terminată, veți avea d-lor Senatori și d-lor Deputați a ve ocupa de alte legi și reforme nu mai puțin necesare. „Organizarea definitivă a Dobrogiei, crearea unei bănci de scumpt și circulațiune și unei case de economii, construcțiunea de intrepozite și dockuri la porturile principale, reorganizarea și desvoltarea instrucțiunei profesionale și agricole, înființarea de comisii agricole sunt atîtea imbunătățiri de natură a chiema înainte de toate atențiunea D-voastră. „Nu trebue, în adevăr, să uităm, că numai prin asemine instituțiuni și reforme vom pute asigura viitorul nostru, ne vom pute pune la adăpost de orice pericol. „In marea transformare a Orientului numai pintro activitate constantă și neobosită pe terenul economic și intelectual vom putea