Cuvântul Liber, octombrie-decembrie 1993 (Anul 5, nr. 193-256)

1993-10-01 / nr. 193

Anul V. Nr. 193 (967) Redactor-şef Vineri, 1 octombrie 1993 lazAradariu 8 pagini, 30 de lei COTIDIAN MUREŞEAN DEMOCRATIC ŞI INDEPENDENT ABONAMENTE GRATUITE» Prin di. ing. 1iha! Z _,ci directorul Regie:" Autonome de Transport Călători Târgu-Mureş (RATC), ii informăm pe veteranii de război, pe văduvele acestora, si pe marii mutilaţi de război, că numita regie le pune la dispozitie abonamente gratuite. Abonamentele sunt valabile pe toate liniile de autobuze ale RATC, ele se eliberează pe baza vletinului de identitate şi a carnetului de veteran de război. ^ ^.Abonamentele gratuite se eli- Jferează de la chioşcurile din Piaţa Bulgarilor şi str. Bega nr. 2, iar pentru exploatările din Luduş, Târnăveni şi Sovata de la sediul acestora, in aceleaşi condiţii. De reţinut că nu se mai acceptă călătoria pe baza carnetului de veteran de război. ABUZ Am aflat de la domnul director ec- Mircea Tostogan, de la ..Produs“, că prefectul judeţului Satu Mare a oprit la ieşirea din judeţ, două maşini încărcate cu ulei comestibil pentru Târgu- Mureş, pe motivul că nici în judeţul Satu Mare nu este asigurat necesarul la acest produs. VASILE BOTA ntTir INVITAŢIE Duminică, 3 octombrie a.c., PS Andrei, Episcopul Alba Iuliei va oficia o Sfântă Liturghie Arhierească în Parohia ortodoxă Sovata 2. Cu acest prilej se va sfinţi şi Biserica nouă cu hramul „Sfântul Nicolae“, ridicată prin vrednicia credincioşilor români şi maghiari şi cu sprijinul substanţial al societăţilor comerciale din oraş. Consiliul parohial, cu frăţească dragoste, invită pe toţi credincioşii din Sovata şi judeţ, indiferent de religie şi naţionalitate, să participe la acest eveniment istoric. Tot duminică, la ora 18, PS Andrei va oficia la Catedrala Mare din Târgu-Mureş o Vecernie Arhierească, urmată de o întâlnire cu tinerii elevi, studenţi şi muncitori din Liga tineretului ortodox, întâlnire care se anunţă deosebit de interesantă. 7/ ft/. /923 Abia ieşită dintr-o dictatură totalitară, de clan, România s-a situat printre primele ţări est-europene, aflate 45 de ani după „cortina de fier“, care şi-au manifestat dorinţa de a fi acceptată în Consiliu! Europei Cu toate acestea, aşteptarea la porţile organismului european s-a tot prelungit, de fiecare dată invocându-se pretexte, până la 28 septembrie a. c. când ne-am putut da şi mai bine seama cine sunt neprietenii dinăuntru şi din afară. Pentru că un amănunt nu poate fi neglijat, nici un alt stat n-a fost tratat cu atâta severitate şi suspiciune, cu atâta condescendenţă şi dispreţ chiar, ca România! După ce, de atâtea ori în istoria noastră frământată, am fost neglijaţi, trădaţi şi vânduţi, Yalta este doar unul dintre exemple, iată, nu o singură dată ne-a fost dat să ne amintim de exclamaţia „Văi de cei mici! Vai de cei învinşi!“ Căci de mulţi aşa am fost consideraţi: şi mici şi învinşi! Ne-a salvat, şi de data aceasta, proverbiala răbdare şi ... toleranţă românească. Ştim cu toţii, şi încă prea bine, că decizia Adunării Parlamentare de a recomanda admiterea României în Consiliul Europei a fost precedată de atriuri concentrate, furibunde, atât din interior, cât şi din exterior. In timp ce domnul trimnistru de externe ungar, Géza Jeszenszky ,părea iritat de întâlnirea şi înţelegerile de la Bratislava, între domnii Ion Iliescu şi Michal Kovaci, şi făcea declaraţii care însemnau o întoarcere de 180 de grade faţă de poziţia adoptată pe timpul vizitei în România, poetulMarko Bela, preşedintele UDMR, nu considera că ar avea ceva mai înţelept de făcut şi declara, chiar în dimineaţa zilei când se discuta cererea de aderare a României cu drep- LAZAR LADARIU (Continuare in pag. a 2-a) lA CONSILIUL EUROPEI si 5Nici un alt stat n-a fost tratat cu atâta severitate!“ FTRÎ SCURT • Vizita premierului Nicolae Vacăroiu in Federația Rusă s-a încheiat cu rezultate pozitive. Dl Vacăroiu a avut întâlniri cu premierul Cernomârdin, cu presedintele Boris Elţîn, în cursul convorbirilor abordându-se multiple aspecte ale relaţiilor reciproce. Premierul român a arătat că au fost semnate cinci documente de mare importanţă cum ar fi: acordul privind evitarea dublei impuneri, garantarea investiţiilor, acordul privind schimburile economice dintre România şi Rusia pe 1993—1994 ca şi cel cu privire la colaborarea în domeniul învăţământului, cercetării ştiinţifice şi al culturii. A fost abordată şi problema tezaurului României, aflat la Moscova. • Situaţia din jurul Parlamentului rus se menţine încordată. Boris Elţîn a dat un ultimatum parlamentarilor să părăsească clădirea şi să se abţină de la orice acţiuni violente. El a promis că cei care vor părăsi de bună voie clădirea nu vor fi arestaţi. Preşedintele parlamentului, Ruslam Haizbulatov a cerut parlamentarilor să rămână la posturi, iar simpatizanţilor Ie-a solcitat să acere Casa Albă şi să nu cedeze presiunilor. • FMI a acordat României un credit în valoare de 500 milioane de dolari. • Bill Clinton, preşedintele SUA nu este de acord cu pretenţiile teritoriale exagerate ale musulmanilor bosniaci şi le-a solicitat să accepte planul de pace. PE SCURT ştiSfm. AZI, 1 OCTOMBRIE ZIUA INTERNAŢIONALA a persoanelor DE VÂRSTA a III-A Filiala judeţeană Mureş a Uniunii pensionarilor a sărbătorit această zi la 23 septembrie, având ca invitaţi, un grup de pensionari din străinătate. Cu acest prilej a avut loc un program artistic la care şi-a dat concursul şi Ansamblul folcloric „Mureşul“ din Târgu- Mureş. • Din surse ale conducerii filialei, am mai aflat ca, în această săptămână şi în cursul săptămânii trecute, pensionarilor le-au fost distribuite, contra-cost, la preţuri mai scăzute, 8.000 de litri de ulei şi alte produse alimentare • Cu sprijinul Primăriei, le-au fost puse la dispoziţie 50.000 de bilete de călătorie pentru transport auto urban, cu reducere de 50 la sută din preţ, urmând ca persoanele în vârstă de peste 70 de ani să călătorească în continuare gratuit cu aceste mijloace de transport pe raza oraşului • în preajma zilei de 1 octombrie, la Cluj-Napoca a avut loc o întâlnire a reprezentanţilor filialelor judeţene ale Uniunii, în cadrul căreia s-au luat importante hotărâri privind modul de acţionare pentru obţinerea unor revendicări. Cu ocazia zilei lor, le dorim un sincer LA MULȚI ANI* ZIUA INTERNAŢIONALA a muzicii „Muzica, înainte de toate...“ (Verlaine). Cercetătorii în domeniu au relevat că meloterapia (tratarea unor boli prin muzică) este cunoscută încă de pe vremea Egiptului antic, fiind preluată de civilizaţia greacă. De asemenea, vechile scrieri * ebraice vorbesc despre David care, cântând la harpă tratează melancolia regelui Saul . Se susţine că şi celebral Pitagora folosea bucăţi melodice pentru tratarea stărilor de excitaţie, iar în Sicilia, în secolul al XVII-lea, muzica era un mijloc de tratare a convulsiilor provocate de păianjenul veninos Tarantula • Specialiştii în domeniu au întocmit o listă de bucăţi muzicale clasice care pot fi audiate în diferite scopuri, pentru relaxare: Lacul lebedelor (Ceaikovski), Vis de dragoste (Liszt), Serenada (Schubert), Simfonia pastorală (Beethoven), Voci de primăvară (J. Strauss); influenţă calmantă: Concertul imperial (Beethoven), Anotimpurile (Vivaldi), Valsurile (Chopin), Ave Maria ( Schubert); influenţă tonică: Rapsodia maghiară (Liszt), Aida (Verdi). Dacă doriţi să încercaţi, vă dorim, la rândul nostru, audiţie plăcută! ILEANA SANDU Profundă stimă celor de vârsta a iii-a In fiecare an, la 1 octombrie, se sărbătoreşte Ziua internaţională a Celor de vârsta a treia, hotărâre luată de Organizaţia Naţiunilor Unite în semn de preţuire pentru contribuţia acestora la dezvoltarea societăţii omeneşti, în semn de respect pentru puţinul care le-a mai rămas din viaţă. In ţara noastră, noi, cei de vârsta a treia, sărbătorim ziua de X octombrie din acest an profund afectaţi de „neîndeplinirea“ promisiunilor atât de generoase din anul trecut, făcute în campania electorală pentru alegerile prezidenţiale şi parlamentare de către toate partidele, promisiuni care s-au dovedit a fi mai mult propagandistice. Dacă părul nins, ridurile profund încrustate şi umerii aplecaţi de povara muncii de o viaţă ne onorează, apoi trebuie să o spunem fără nici o rezervă că sufletul ne este cernit, că majoritatea dintre noi nu avem asigurat minimum de prof. Ioan Hasasiu, preşedintele Sindicatului pensionarilor din judeţul Mureş, membru al Consiliului Federaţiei Naţionale a Pensionarilor din România (Continuare la pag. a 2-a) ATENŢIEI CU TRICHINELOZA NU-I DE GLUMIT! Situaţia de la Târnăveni, în varianta oficială In exclusivitate pentru „Cuvântul liber“ începând cu data de 20 septembrie 1993. In oraşul Târnăveni evoluează, după cum se ştie, un focar de trichineloză Până la data de 29 septembrie 1993 au fost înregistraţi 159 bolnavi, din care 152 internaţi şi 7 trataţi la domiciliu. Cazurile sunt internate la Clinica de boli infecţioase I Târgu- Mureş — 27 bolnavi, la Clinica de boli infecţioase III Târgu- Mureş — 63 bolnavi şi la Spitalul Târnăveni — 62 bolnavi. Primele simptome, la majoritatea bolnavilor, au apărut în perioada 10—17 septembrie 1993 cu: scaune modificate, febră, cefalee, mialgii, iar după câteva zile au apărut edeme ale feţei. Forma clinică este uşoară şi medie. Nu s-a înregistrat nici un deces. Din anchetarea bolnavilor, la majoritatea cazurilor s-a reţinut consumul de cârnaţi proaspăt afumat* MJIlIuui»! Im, cumpărat din bolna sumul de la Sxă ime -JocqWuRtS ■ i Larva Trichinella Spiralis văzută (mărită de sute de la trichineloscopul cu an. Suspiciunea s-a confirmat prin analizele efectuate de către Laboratorul sanitar-veterinar de stat Târgu-Mureş, din resturile de cârnaţi şi carne tocată găsite în gospodăria a doi bolnavi şi provenite de la magazinele aparţinând SC COMIXT — Târnăveni în colaborare cu Direcţia sanitar-veterinară Mureş s-au luat următoarele măsuri: Sistarea activităţii carmangeriei Comixt Târnăveni, de la care au provenit alimentele incriminate; controlarea tuturor activităţilor de desfacere şi alimentaţie publică din oraşul Târnăveni, cu inventarierea, verificarea şi scoaterea din consum, prin denaturarea cărnii şi preparatelor de carne fără date clare de identificare, provenite de la SC Comixt Târnăveni; sesizarea Parchetului judeţean Mureş; depistarea activă, prin examen clinic şi de laborator, a tuturor consumatorilor. dr. Aurelia Colan, inspector-şef