Cuvântul Liber, mai 2006 (Anul 18, nr. 84-105)

2006-05-02 / nr. 84

• COTIDIAN MURESEAN DEMOCRATIC SI INDEPENDENT MARTI, 2 MAI 2000 • ANUL XVIII, NR. 84 (4.253) • 10 PAGINI, 50 BANI (5.000 LEI) și ISPITOJIMI, --------- " . ROMÂNII, ÎNTRE BALCANISM SI EUROPENISM Mai mult ca oricând, evenimentele din ultima vreme scot tot mai mult în evidenţă faptul că românii au spirit de sacrificiu, dar nu au psihic de învingători, suficient fiind să facem o trimitere la comportamentul echipei Steaua Bucureşti în faţa formaţiei engleze, al cărei nume este bine să-l uităm cât mai repede, nu de alta, dar destul „ rău" ne-au produs cei de la Middlesbrough, învingându-ne pe greşelile noastre, generate şi dintr-o stare de suficienţă, pe fondul desconsiderării adversarului, după ce, în prima jumătate de oră, steliştii s-au văzut cu sacii în căruţă. De altfel, nu este o noutate că românii nu ştiu să câştige exact în momentele de cumpănă, istoria noastră fiind plină de asemenea exemple, însă cel mai dureros este faptul că, dacă în afara graniţelor suntem priviţi cu ochii mijiţi de neîncredere, cu alte cuvinte, dispreţuiţi de către mulţi europeni din cauza unor conaţionali de-ai noştri care au băgat Europa, ani de zile, în sperieţi cu manifestările lor. Acasă, mulţi dintre noi, fie el om de rând sau politician, avem un comportament duplicitar. Dispreţuim repede pe semenul nostru din varii motive, îl privim de sus, ba chiar ne mai batem niţel joc de el pentru că nu se „ ridică" la nivelul nostru, în timp ce în situaţia când suntem călcaţi pe bombeu sărim ca arşi. Este suficient să amintesc cu câtă suficiență i-au tratat oamenii politici din guvernarea trecută pe cei care au acum frâiele puterii, stigmatizându-i în toate felurile, ba chiar acuzându-i că pun beţe în calea aderării României în U.E., pentru ca acum, odată rolurile inversate, jocurile să fie luate de la capăt. TARFIN TODEA (Continuare în pag. a 3-a) De f iVal, unii târgumureşeni au 99muncit"9..la mici si berc La fel ca în fiecare an, târgumureşenii, a căror prezenţă nu a fost reclamată la serviciu, au luat de dimineaţă drumul spre Platoul Corneşti, însoţiţi de copii, concetăţenii noştri au vizitat Grădina Zoologică, s-au oprit în parcul de distracţii ori au profitat de vremea frumoasă pentru a se plimba pur şi simplu. Marea lor majoritate au „muncit" însă serios la micii, grătarul, cârnăciorii şi berea diverşilor comercianţi sau au acceptat ofertele din parcul de distracţie. „Pentru acest an preţurile au fost asemănătoare cu cele de anul trecut", ne spunea Cristian Brejan, responsabil SC „Romimpex", astfel că un bilet pentru diversele carusele costa 30.000 de lei, pentru 3 minute. De asemenea, după cum ne spunea şi Petru Cornea, administrator SC „Nicolivex", comercianţii de produse alimentare au încercat să păstreze preţurile accesibile, cam ca anul trecut, astfel că aproape peste tot o cafea costa 10.000 de lei, berea la 400 ml - 20.000 de lei, porţia de cârnaţi cu pâine şi muştar 40.000 de lei, mititelul cu pâine şi muştar 15.000 de lei. Pentru ca totul să fie în regulă la întâlnirea cu consumatorii, comercianţii au început instalarea tarabelor, a corturilor şi a băncilor încă de sâmbătă. FLORENTIN DEAC Blajul. Mica Romă de altădată, redivivus? 9 Biserica Română Unită cu Roma a devenit Arhiepiscopie Majoră Duminică, 30 aprilie 2006, a avut loc, la Blaj, solemnitatea ridicării Bisericii Române Unite cu Roma de la rangul de Biserică Metropolitană la cel de Biserică Arhiepiscopală Majoră. Cu acest prilej, mitropolitul Lucian Mureşan a devenit Arhiepiscop Major. înscăunarea a avut loc la Catedrala „Sfânta Treime" din Blaj, în cadrul unei liturghii speciale, de către reprezentantul Vaticanului, cardinalul Moussa Daoud, prefectul Congregaţiei pentru Relaţiile cu Bisericile Orientale. La ceremonie au fost prezenţi Lubomyr Husar, Arhiepiscop Major al Bisericii Greco-Catolice Ucrainene, înalţi prelaţi ai Bisericii Catolice din ţară şi din străinătate, invitaţi ai altor confesiuni creştine, oficialităţi centrale şi locale ale IOAN CISMAȘ (Continuare în pag. a 3-a) Catedrala „Sfânta Treime" din Blaj Redobândirea hegemoniei maghiare în Bazinul Carpatic (XLIV) „Veritas nihil veretur nisi abscond!” (Nimic nu înspăimântă mai mult adevărul decât ascunderea sa) Conferinţa „Politica externă maghiară şi protecţia minorităţilor", urmată de discuţii, a diplomatului maghiar Horváth Attila, din 13 iunie 1992, prezentată la Asociaţia Culturală Maghiară din Ulm - Germania.Tradusă după înregistrare audio, cu acordul conferenţiarului, a domnului Josef Wirth, şvab dunărean originar din Ungaria. Lipsesc atât începutul conferinţei, cât şi sfârşitul discuţiilor - casetă de 90 de minute.) ÎNTREBĂRI ŞI DISCUŢII » Nota 25. Având în vedere că fenomenul secuizării românilor este demult tabu pentru maghiari, nici apariţia limbii ceangăieşti şi a aşa-zişilor ceangăi nu poate fi înţeleasă. Pentru că maghiarii uită să amintească faptul că, în afara idiomului ceangăiesc (însemnând limbă corcită, stricată, un amestec de maghiară şi română), apărut în secuime şi folosit pentru a se înţelege cu secuii, ceangăii din Moldova vorbeau acasă limba lor ardelenească (şi nu moldovenească, ca astăzi). Ei au păstrat atât portul, cât şi obiceiurile româneşti din Ardeal, şi terminologia religioasă cu caracter arhaic, în întregime de origine latino-slavă. 0 GHEORGHE OLTEANU (Continuare în pag. a 3-a) Fiindcă le pasă, şi pentru a transmite un mesaj. Platoul Corneşti a fost luat cu asalt de angajaţii „Selgros" şi de elevi Sâmbătă dimineaţa, cel care avea să treacă prin zona Platoului Corneşti vedea foarte multe persoane în tricouri albe sau albastre. Aceste persoane nu erau suporterii vreunei echipe, ci salariaţi ai „Selgros" Târgu-Mureş şi elevi ai unor şcoli, care au fost cuprinşi într-un proiect de mediu. Cei menţionaţi au vopsit băncuţele din parcul destinat copiilor, au văruit, au adunat gunoaiele răspândite din belşug, mai ales în pădurice, care au fost transportate apoi de echipele „Salubriserv". „Elevii sunt de la liceele Pedagogic şi Economic. Iniţiativa de a face ceva pentru oraş a fost a „Selgros", care a contactat Primăria", ne-a declarat Florian Moldovan, inspector de specialitate în cadrul Serviciului de administrare a domeniului public şi privat. La rândul său, directorul „Selgros", Marius Duval, ne-a declarat: „Acţiuni de acest gen se desfăşoară la nivel naţional. Deja a fost organizată una la Oradea. Aici, noi am participat cu o treime din numărul angajaţilor „Selgros" Târgu-Mureş, adică cu 100 de angajaţi, din cei 300, care au făcut treabă bună. „Selgros" desfăşoară la nivel naţional activităţi în domeniul responsabilizării sociale. Printre acestea se numără proiectele de mediu, la care angajaţii „Selgros" participă cu plăcere, dar importante sunt şi cursurile non-formale de pregătire a tinerilor, proiectele în colaborare cu organizaţii studenţeşti, susţinerea unor fundaţii sau organizaţii non-profit". Şi cum fiecare muncă are satisfacţii nu numai morale, la terminarea acţiunii de pe Platoul Corneşti, ‘„Selgros" i-a invitat pe participanţi la o serbare câmpenească. Angajaţi şi elevi au fost chemaţi la mititei, grătare şi băuturi răcoritoare. în plus, elevii, care au fost conduşi de Simona Gherman şi Emil Bloj - 60 la număr-, au primit din partea „Selgros" câte un rucsac. V_________________________________________________---------------/ FLORENTIN DEAC