Cuvântul Liber, mai 2006 (Anul 18, nr. 84-105)

2006-05-02 / nr. 84

CUVÂNTUL MARȚI, 2 MAI 2006 Dascăli mureşeni EUGENIA BÂNDILĂ-EMERICH Satul Pietriş, comuna Deda, de pe malul drept al râului Mureş, i-a fost leagănul copilăriei Eugeniei Bândilă, căsătorită cu Johann Emerich, fost operator RCM în staţia CFR Târgu-Mureş. Mama Ludovica o va aduce pe lume în ziua de 29 august 1952, în satul Pietriş, unde va deprinde primele învăţături la şcoala din localitate (1959-1963). Se va duce la Liceul din Deda, apoi la Liceul Pedagogic din Târgu-Mureş (1967-1972). Cu data de 1 septembrie 1972 este repartizată la Şcoala Generală din Ciobotani, comuna Stânceni. Aici, va funcţiona şi la grădiniţa comunală (1974-1980), ca apoi să profeseze meseria de învăţător la Stânceni Meştera (1980-1986), la Şcoala Generală nr. 5 din Târgu- Mureş, devenită Gimnaziul de Stat „Mihai Viteazul" (1986-2002); Şcoala generală nr. 7 Târgu- Mureş (Clinica de Pneumologie copii). Grade didactice: definitivat (1967), II (1986), I (1994), acesta cu lucrarea „Modalităţi eficiente de folosire a muncii independente în ciclul primar pentru integrarea cu succes în ciclul gimnazial”, în cadrul orelor de gramatică", coordonator: prof. dr. Viorel Văsieşu. Cu elevii a fost prezentă la concursuri şcolare, olimpiade judeţene de matematică, limba română, istorie. Printre elevii premianţi la matematică (1989) îi amintim pe Vlad Popa, Delia Ionaşiu, Anca Conţiu, Ovidiu Teban. Se mai mândreşte cu foştii ei elevi Anca Todoran, Anca Bălan, Oana Grigoraş, Silviu Dan, Casandra Lupei, Alexandra Gurdian, Sergiu Fărcaş, Răzvan Mateş, Corina Giurgea, Paul Dumitru, Diana Boroş, Cristina Lupaşcu şi cu mulţi alţii. Dea lungul carierei sale didactice, în mod deosebit, Eugenia Bândilă- Emerich (soţul decedat), s-a remarcat printr-un plus de efort, disciplină şi rezultate deosebite la clasă şi în afara ei. Are o fiică Roxana Maria, absolventă a Universităţii „Babeş-Bolyai" din Cluj-Napoca, secţia asistenţăsocială, şi studentă (în ultimul fun), la Universität Erlangen- Nürnberg (Germania), secţia sociologie-psihologie. „Prestaţia didactico-educativă a învăţătoarei Eugenia Emerich la Şcoala Generală nr. 5 din Târgu- Mureş - spune fostul ei director, prof. Vasile Man - a fost de excepţie. A făcut parte din grupul didactic fruntaş al şcolii. Şi-a îndeplinit cu maximă conştiinciozitate, timp de 15 ani, atribuţiile ce-i reveneau ca şefă a comisiei metodice a învăţătorilor. Păcat că, în anul 2002, a fost victima unei reduceri de activitate nedreaptă în raport cu randamentul prestaţiei sale didactice, prin aplicarea unei grile de evaluare cu criterii neesenţiale pentru calitatea procesului de învăţământ. Transferul, în urma reducerii nedrepte a produs mare amărăciune în sufletul colegilor oneşti şi al părinţilor elevilor.” ILARIE GH. OPRIŞ DORIN BORDA 2 MAI 2006 Zile trecute: 121 Zile rămase: 244 Soarele răsare la: 6.05 Soarele apune la: 20.21 Calendar creştin; - Ortodox: Aducerea moaştelor Sf. Atanasie cel Mare; - Greco-catolic: Aducerea moaştelor S. Atanasiu cel Mare. Zodia: Taur (21.04-21.05). Filă de calendar 1519 - A murit Leonardo da Vinci, pictor, sculptor, inginer şi arhitect italian renascentist (picturi: „Mona Lisa", „Cina cea de Taină"; n. 15.04.1452). 1848-întrunire a conducătorilor Revoluţiei Române din Transilvania în Catedrala Blajului, care pregăteşte Marea Adunare Naţională din 3/15 5/17 mai. 1857 - A murit poetul, dramaturgul şi prozatorul Alfred de Musset (n. 1810). 1859 - S-a născut prozatorul Jerome K. Jerome (proză umoristică: „Trei într-o barcă", „Povestiri după cină"; romanul autobiografic „Paul Kelver"; m. 1927). 1864 - Alexandru Ioan Cuza decretează dizolvarea Adunării Elective a României, care se opunea legiferării reformei agrare, electorale și celorlalte reforme preconizate de domnitor și guvern („Lovitura de stat de la 2 mai"). 1958 - La Moscova se semnează o serie de acorduri prin care URSS se obligă să încunoştinţeze China, Polonia, România, RDG şi Cehoslovacia despre utilizarea în scopuri paşnice a energiei atomice. 2003 - A murit poetul George Ţărnea (n. 10.11.1945). Cugetarea zilei: „Există trei feluri de minciuni: minciunile, minciunile sfinte şi statisticile"[MARK TWAIN) HOROSCOP Berbec. Ziua de azi va fi foarte obositoare pentru dvs., pentru că veţi avea mult de lucru. La orizont se arată o mărire de salariu sau poate o ofertă de schimbare a serviciului. Taur. Intervine din nou rutina, de data asta, însă, este benefică pentru dvs. Vă relaxează, vă lasă mintea limpede pentru a conceptualiza problemele majore. # Gemeni. Vă manifestaţi cu maximă prudenţă, doar pentru că aţi avut un coşmar. Creativitatea şi simţul estetic vă împing să acceptaţi, totuşi, o activitate insuficient plătită. Rac. Vreţi să vă impuneţi voinţa în toate, dar în familie, dacă veţi apela la constrângeri, veţi ajunge la situaţii mai puţin plăcute. Nu este exclus să plecaţi la drum în urma unei invitaţii de ultim moment. Leu. Survin numeroase schimbări de program, deci nu este indicat să vă faceţi un plan strict. S-ar putea să aveţi de făcut câteva drumuri scurte. Vă sfătuim să vă păstraţi calmul. Fecioară. A sosit momentantul să vă mobilizaţi financiar şi fizic pentru a rezolva problemele nou apărute. Puteţi interveni cu pasiune într-o combinaţie sentimentală. Posibile nemulţumiri personale. Balanţă. Partenerul de viaţă vă face un cadou foarte plăcut. De asemenea, prietenii vă invită, spre seară, să le faceţi o vizită. Aveţi toate şansele să luaţi o decizie inspirată într-o problemă sentimentală. Scorpion. O zi petrecută în aer liber este celmai recomandabil lucru pentru ca să vă refaceţi forţele. Contactul cu natura vă vă aduce o serie de idei pe care le veţi putea aplica în curând. jls. Săgetător. Dimineaţă pasională. Vi se pregătesc surprize plăcute, iar reacţia dvs. este favorabilă. Nu mai trebuie să vă mai văitaţi că lipseşte permanent aventura din viaţa dvs. Capricorn. Veţi străbate cu uşurinţă printre incidentele cu care e presărată ziua, rămânând evident mereu în alertă. Va trebui să vă faceţi mic de tot în faţă unei persoane, căci veţi afla lucruri uluitoare. Vărsător. Nehotărârea JOk şi emoţiile de acum nu vă ~JJR9 ajută să luaţi decizii concrete. Vă sfătuim să evitaţi activităţile intelectuale intense. Dacă prindeţi ocazia, relaxaţi-vă! A ^ Peşti, îi uimiţi pe cei din anturaj prin ideile pe care le aveţi şi cu metodele de lucru pe care Ie adoptaţi. Rezultatele sunt excepţionale, iar originalitatea dvs. este lăudată. 0 Primăvară de neuitat la Şcoala Generală Nr. 7 La prefectură, o fotografie de familie în splendida reînviere dătătoare de speranţe a acestei primăveri, Săptămâna Luminată a adus colectivului Şcolii Generale Nr. 7 din Târgu- Mureş o nouă bucurie: vizita prietenilor şi colegilor de la Liceul românspaniol „Miguel de Cervantes Saavedra"- Chişinău. Prezenţa delegaţiei din Chişinău, formată din profesori şi reprezentanţi ai părinţilor, la Târgu-Mureş, este continuarea firească a unei frumoase relaţii dezvoltate pe parcursul a şapte ani, înfiripată în 1999, prietenia dintre profesorii, elevii şi părinţii celor două unităţi şcolare s-a consolidat prin corespondenţă, prin colaborarea la revista şcolară „Bob de rouă"şi, mai ales, prin întâlnirile directe. Acum, am trăit pentru a cincea oară emoţiile şi bucuriile revederii. Ne-am pregătit cu drag, căutând să oferim cât mai mult oaspeţilor noştri. Programul pregătit a fost amplu şi divers, centrat pe specificul muncii noastre - activitatea didactică-educaţională - dar, şi pe fapte de cultură, din convingerea că acestea reprezintă punţi reale şi durabile. E greu de selectat şi de ierarhizat ce a fost mai emoţionant. E sigur însă - după declaraţiile oaspeţilor noştri - că totul a fost de neuitat. Am regăsit preocupări comune în cadrul unor activităţi didactice demonstrative şi în dezbaterile ce au urmat, grupate sub genericul: „Non scholae, sed vitae discimus". Am identificat împreună modalităţi de înzestrare a elevilor cu tehnici de muncă intelectuală în vederea implicării lor mai profunde în propria instruire. Frumos şi înălţător a fost momentul solemn al semnării Protocolului de înfrăţire a celor două şcoli de către prof. Ana Ivlev - director, prof. Ludmila Ungureanu - director adjunct din partea Liceului român-spaniol „Miguel de Cervantes Saavedra" din Chişinău, Republica Moldova, şi de către prof. Andrássy Árpád - director, prof. Dumitru Matei - director adjunct din partea Şcolii Generale Nr. 7 din Târgu-Mureş. La acest eveniment am fost onoraţi de prezenţa reprezentanţilor administraţiei locale şi judeţene. Spectacolul „Primăvara prieteniei" prezentat de elevii noştri, dedicat distinşilor oaspeţi, s-a dorit a fi un mesaj transmis copiilor din Chişinău ca următoarea întâlnire să-i găsească împreună pe aceeaşi scenă. Sperăm că de neuitat a fost şi excursia la Cluj-Napoca, cu popasurile la Grădina Botanică, la Universitatea „Babeş-Bolyai", la alte celebre monumente arhitectonice, precum şi panorama oraşului admirată de pe Cetăţuie. Am poposit şi la Cheile turzii pentru a alătura frumuseţilor ieşite din mâna omului şi pe cele făurite de natură. Am revăzut împreună chipul oraşului nostru, relevând câteva crâmpeie din istoria sa seculară, dar şi aspecte ale modernităţii sale. Acestea din urmă au fost subliniate şi în cadrul primirii la Primăria municipiului. Prin prezenţa şi cuvântul doamnei consilier judeţean prof. Letiţia Iacob - inspector şcolar, am primit salutul şi urările de împlinire a proiectelor noastre din partea doamnei Lokodi Edita Emőke - preşedintele Consiliului Judeţean Mureş. De neuitat au fost verbul ardent al scriitorului şi jurnalistului Lazăr Lădariu, pentru care încă „Prutul mai plânge" şi rostirea înţeleaptă, aşezată, a întemeietorului „Bibliotecii Târgu-Mureş" din Chişinău, cărturarul Dimitrie Poptămaş. E greu de uitat tărâmul de iubire prin care ne-a purtat cu sensibilitatea-i caldă scriitorul Valentin Marica. Toate acestea s-au înmănuncheat firesc într-un „Cuvânt care zideşte" şi s-au rostit în splendida Sală de oglinzi a Palatului Culturii. L-am avut aici gazdă primitoare pe scriitorul Nicolae Băciuţ, a cărui moderare a avut o încărcătură afectivă deosebită, îngemănând zâmbetul cu lacrima, iar acordurile de chitară ale Sorinei Bloj au făcut ca sufletele noastre să vibreze la unison. Mesajul tinerei generaţii de scriitori l-a transmis prozatoarea reghineancă Ilinca German, încă studentă. Cu siguranţă, rămâne de neuitat armonia dintre oaspeţi şi gazde, atmosfera foarte plăcută, ce a transformat această reuniune frăţească într-o superbă sărbătoare, adevărată primăvară a spiritului, plină de prospeţimea prieteniei, căreia îi adresăm ca o rugă: „Răsai, răsai, răsai / Ca grâul cel verde / Ca lacrima / Răsai, răsai, răsai / Şi nu te mai pierde, versurile îndrăgitului poet basarabean Grigore Vieru. Ca şi în alte ocazii, au fost alături de cadrele didactice de la şcoala noastră minunaţii părinţi, oameni de aleasă generozitate şi devotament, fără contribuţia cărora nu am fi trăit asemenea clipe. Prof. CORINA GHERMAN Foto: prof. GEORGETA MORARIU Ins tit. VERES ELZA EMŐKE s_________________________________________________—-------------/