Cuvântul Liber, august 2006 (Anul 18, nr. 149-171)

2006-08-01 / nr. 149

CUVÂNTUL MARȚI, 1 AUGUST 2006 POSTUL SÂNTĂ-MĂRIEI Postul Sântă-Măriei este aşezat înaintea sărbătorii Adormirii Maicii Domnului, şi anume,în cele două săptămâni de la începutul lunii august. Acest Post a fost rânduit în cinstea Născătoarei de Dumnezeu, care, înainte de trecerea sa pe celălalt tărâm, s-a pregătit prin post şi rugăciune. Printr-o scrisoare duhovnicească, înalt Prea Sfinţitul Andrei - Arhiepiscopul AlbaIuliei, le recomandă preoţilor: „începem, pe 1 august 2006, Postul Maicii Domnului. Dumnezeu ne mai oferă nouă, preoţilor şi credincioşilor noştri, o şansă de înduhovnicire. Să ne folosim de ea. Ca atare, pe lângă obişnuitele Liturghii de Miercurea şi Vinerea, vom oficia în fiecare seară „Paraclisul Maicii Domnului". Ora va fi aleasă în funcţie de condiţiile locale: 19.00; 20.00 sau 18.00. La sfârşitul fiecărei slujbe, este foarte bine venită o scurtă V______________________ Biserica de lemn de la Mănăstirea Nicula, cu hramul „Adormirea Maicii Domnului", meditaţie. într-o lume bulversată şi obosită, acest demers va aduce o picătură de mângâiere". VASILE BOTA Foto: Emil Cotoară -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- „The Rasmus” - concert de nota 10 pe scena „Peninsulei” După ce, anul trecut, la festivalul târgumureșean a venit „Apocalyptica", asaltul finlandez a continuat în acest an cu „The Rasmus". Festivalul a avut astfel cap de afiş una dintre cele mai iubite şi apreciate trupe din ţara celor 1.000 de locuri. Membrii trupei trebuiau să cânte vineri, în cea de-a treia zi a festivalui, dar au ales să vină la Târgu-Mureş mai repede, tocmai pentru a surprinde atmosfera. Premergător concertului, trupa s-a întâlnit cu ziariştii acreditaţi la „Peninsula" şi s-a răspuns întrebărilor lansate. Chiar de la început, finlandezii s-au arătat încântaţi de atmosfera explozivă de la concertele „Peninsulei" şi nerăbdători să cânte în faţa unui public care apreciază muzica live. Mai mult, membrii trupei au spus că românii şi finlandezii se aseamănă într-o oarecare măsură, fiindcă şi unii şi alţii apreciază şi simt muzica în adevăratul sens al cuvântului. Despre ei au vorbit puţin d e adevărat că şi ziariştii acreditaţi au fost neobişnuit de „cuminţi"), dar au recunoscut că stilul lor se schimbă de la un album la altul, însă le face plăcere să experimenteze şi să transmită mesaje puternice prin muzica, dar mai ales prin concertele pe care le susţin. O experienţă de acest gen au fost concertele alături de faimoasa „Metallica" în însorita Africă de Sud, însă membrii trupei au considerat că şi participarea la Festivalul „Peninsula" 2006 este o încercare serioasă pentru cariera lor muzicală. Şi dacă mai adaugăm că finlandezii au dat dovadă de multă modestie, atenţie faţă de fani, atât la sesiunea de autografe, în timpul concertului şi după, avem imaginea unei trupe „ideale", pe care o aşteptăm să revină cât mai grabnic în ţara noastră. ATB - marele succes al „Peninsulei" Dacă „Rasmus" a fost capul de afiş al „Peninsulei", cu siguranţă că ATB s-a bucurat de cei mai mulţi spectatori. Germanul care se ascunde în spatele iniţialelor - André Tanneberger - considerat unul dintre cei mai buni DJ din lume - a avut parte de un public entuziast (chiar dacă a cântat la ora 1 din noapte), care a bătut publicul „Rasmus"-ului, adică amatorii de muzică de club au fost mai mulţi decât iubitorii de rock de calitate. Concertul DJ-ului a fost prefaţat de întâlnirea cu reprezentanţii presei. Aici, Andre Tanneberger a vorbit foarte mult despre experinţele de la începutul său de carieră, când nu se gîndea la viitor şi când o simplă întâlnire cu prietenii s-a transformat într-un proiect care avea să cucerească milioane de fani în toată lumea. Vorbind despre stilul pe care-l abordează, germanul a ţinut să precizeze că muzica nu e menită să fie categorisită, ci ţine mai degrabă de imaginaţia fiecăruia şi a declarat că nu e benefic pentru creativitate să se facă categorisiri. „Contactul cu publicul şi relaţionarea cu starea de spirit a sălii sunt cele mai importante", a considerat André Tanneberger, care a declarat că nu are niciodată stabilit un plan pentru apariţiile sale, fiindcă mixează pentru oameni! Andre Tanneberger a vorbit şi despre proiectul său de succes - o şcoală specială pentru pregătirea inginerilor de sunet şi a producătorilor, o şcoală menită să adune talentele din lumea largă şi să pregătească adevăraţi profesionişti ai muzicii. în rest, Tanneberger a declarat că vrea să rămână o persoană normală în afara scenei şi să se bucure de micile plăceri ale vieţii, alături de familie şi cei dragi. _________________________________Grupaj de FLORENTIN DEAC. AUGUST 2006  Zile trecute: 212 Zile rămase: 153 Soarele răsare la: 6.02 Soarele apune la: 20.41 Calendar creştin: - ortodox: Scoaterea Sfintei Cruci. Sfinţii 7 Mucenici Macabei. - greco-catolic: Scoaterea S. Cruci. Cei 7 prunci Macabei. începutul Postului Sf. Marii. Zodia: Leu (23.07 - 22.08). • Ziua Tanchiștilor •Ziua veteranilor de război w “m HOROSCOP o®. Berbec. Vă confruntaţi «H§J|ţtf cu o criză financiară destul ' '' de serioasă, cu toate că nu vă puteţi plânge că aţi fost nedreptăţit, deoarece aţi primit bani ca şi până acum. Faceţi economii! Taur. Şeful vrea să facă schimbări. Doar dvs. l-aţi putea convinge că nu e o zi favorabilă unor începuturi. Spiritul conservator e mult mai binevenit. Gemeni. Decideţi că daţi , o prea mare atenţie părţii financiare şi că este momentul unei schimbări majore în viaţa dvs. Nu faceţi greşeala să vă bazaţi acum numai pe şansă! Rac. Oportunităţile vorapărea în cariera dvs., maiales în a doua parte a zilei. Aveţi ocazia să vă valorificaţi ideile şi să căpătaţi respectul colegilor de muncă. Leu. Schimbările dvs. de la atitudine pot cauza griji partenerului. Nu reacţionaţi negativ la pierderi financiare! Vă veţi impresiona colaboratorii cu abilitatea de a finaliza sarcinile primite. Fecioară. Un prieten apropiat v-ar putea ajuta în legătură cu j£^sserviciul,dar se pare că nu vrea. Nu vă supăraţi pe el! Până la ‘'J urmă, vă ieşi mai bine decât aţi fi crezut. Balanţă. Sunteţi decis să vă dedicaţi mai mult divertismentului şi să vă relaxaţi. Cu toate că aveţi tot dreptul la o astfel de preocupare, nu sunteţi aprobat de familie. Scorpion. Străduiţi-vă să păreţi o persoană solidă şistăpână pe sine, chiar dacă uneori vă simţiţi vulnerabil! Pe plan sentimental, sunteţi tentat să reluaţi o legătură mai veche. M s Săgetător. Sunteţi mai melancolic decât vă este felul de obicei, dar nu are rost să visaţi la ziua trecută. O veste importantă, ce vă va deschide noi orizonturi, vă parvine înspre seară. Capricorn. Dacă v-aţi neglijat sănătatea, acum este timpul să vă ocupaţi 'w ' din nou de acest aspect al vieţii dvs. Evitaţi riscurile şi nu mergeţi pe extreme! Luaţi o pauză! ^ Vărsător. Cu atenţii mă- JHE frunte se păstrează relaţiile şi dvs. ştiţi lucrul acesta şi * îl aplicaţi cu succes. Păstraţi armonia în casă şi faceţi concesii, mai puţin în relaţia cu un prieten. Peşti. Fiţi mai apropiaţi de cei din conducere, prindeţi din zbor noutăţile şi fiţi la curent cu evenimentele! Aceasta vă ajută să transformaţi o pierdere în câştig. Fila de calendar 1873 - Inventatorul britanic Andrew Smith Hallidie (18361900) a revoluționat transportul de persoane în SUA, patentând cabina de funicular. 1943 - Primul bombardament anglo-american asupra zonei petrolifere din Valea Prahovei. 1945 - S-a născut Tudor Gheorghe, solist vocal, instrumentist, compozitor, actor la Teatrul Naţional din Craiova. 1981 - Inaugurarea canalului american de televiziune MTV, primul program specializat în emisiuni de muzică. 1990 România a preluat, conform principiului rotaţiei, preşedinţia Consiliului de Securitate al ONU. Hotărârile luate de acest organism al ONU în cursul lunii august sau dovedit a fi esenţiale pentru rezolvarea situaţiei create de invadarea de către Irak a Kuweitului. 2001 - Intră în vigoare textul Cartei europene a limbilor regionale sau minoritare a Consiliului Europei. Cugetarea zilei: „Succesul înseamnă a continua când ceilalţi renunţă. "(Alvin Sprecht}/ La Festivalul Folcloric „Cântec, joc şi voie bună** MESAGERI AI FOLCLORULUI DE PESTE PRUT între 28-30 iulie a.c., la Târgu-Mureş, s-a desfăşurat cea de-a IV-a ediţie a Festivalului Internaţional de Folclor „Cântec, joc şi voie bună", festival-concurs, cu participarea unor formaţii din ţară şi de peste hotare. Printre formaţiile folclorice de peste hotare, care au onorat invitaţia organizatorilor, a fost şi Ansamblul de cântece şi jocuri „Moştenitorii", din oraşul Nisporeni, Republica Moldova. După prestaţiile de pe scena cetăţii medievale, formaţia s-a bucurat de apreciere deosebită din partea publicului spectator, motiv pentru care am purtat un scurt dialog cu Ion Dimitriu, conducătorul ansamblului. Pentru început, vă rugăm o scurtă prezentare a formaţiei venită de peste Prut. Ansamblul este foarte tânăr, dansatorii au patru ani, iar orchestra, doi ani de la înfiinţare. Membrii sunt în majoritate copii şi reprezentăm centrul Chişinăului. Până acum am mai participat la festivalurile folclorice desfăşurate la Lugoj (cu care ne înfrăţim) şi Sângeorz Băi. La Târgu-Mureş suntem pentru prima dată, ca urmare a invitaţiei făcute de primăria mureşeană, unul din organizatori. - Cum aţi fost primiţi de organizatori şi ce impresii v-a făcut publicul mureşean? -Trebuie să spun că am fost primiţi foarte bine, cu căldură, şi ne-am bucurat de aprecieri calde din partea publicului spectator. Mai menţionez că aici, în Cetatea medievală, s-a organizat şi concursul „Miss folclor", la care a participat şi domnişoara Olesea Stratulat, de 17 ani, membră a ansamblului nostru, căreia interpretarea celor două piese, „Doina" şi „Pui de om", i-a adus mult-râvnitul titlu „Miss folclor", dar şi lacrimi în ochii doamnei care a făcut parte din juriu, împreună cu ansamblul moldovean, a făcut deplasare la Târgu-Mureş Ion Ţugulea, secretarul Consiliului raional Nisporeni, care, la cele de mai sus, a mai adăugat: - Ne aflăm de trei zile la Târgu-Mureş, ne simţim bine, am întâlnit oameni noi, ne place oraşul dumneavoastră şi, mai ales, apreciem ospitalitatea cu care am fost întâmpinaţi. La primirea invitaţiei pentru participarea la festival, fără şovăire, Consiliul raional Nisporeni (preşedinte Gheorghe Cibotaru) şi Consiliul orăşenesc (primar Victor Rusu) au alocat sumele necesare, la care au contribuit şi părinţii copiilor. Rezultatele de ieri (vineri, 28 iulie - n.n.) au fost îmbucurătoare, reprezentanta noastră („Miss folclor") a urcat pe cel mai înalt podium. La rândul nostru, vom lansa o invitaţie unei formaţii folclorice mureşene, care să ne fie alături, la 27 august a.c., când vom sărbători „Ziua independenţei". Apoi, vom lansa o iniţiativă de înfrăţire între oraşul Nisporeni şi Târgu-Mureş, în vederea menţinerii relaţiilor culturale dintre cele două oraşe. Le-am mulţumit interlocutorilor mei, uvând succes tinerei formaţii folclorice de dincolo de Prut. MARIN CĂLDĂRARIU Foto: ION ŢUGULEA