Cuvântul Liber, decembrie 2006 (Anul 18, nr. 237-255)

2006-12-04 / nr. 237

-CUVANTUL LUNI, 4 DECEMBRIE 2006 . ----- CAPORAL, NĂSCUT PE 1 DECEMBRIE! Tânărul Alexandru Brustur, din localitatea Luduş, a împlinit frumoasa vârstă de 23 de arii. în prezent lucrează în cadrul armatei, în localitatea Târgu-Mureş. „Sunt mândră că fiul meu s-a născut de Ziua Naţională a României. Cred ca este un destin care îl va ajuta la împlinirea viselor. Este un băiat serios, care îşi serveşte patria cu mândrie", declara mama lui, Ana Brustur - angajată la Centrul de Plasament nr. 5. ŞI COPIII DE LA CENTRUL DE PLASAMENT AU SĂRBĂTORIT ZIUA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI De Ziua Naţională a României, copiii de la Centrul de Plasament nr. 5 din Luduş au organizat un montaj literar-artistic,îndrumaţi de domnul profesor Ioan Popa. La această manifestare au fost prezenţi copiii şi angajaţii Centrului de Plasament, directorul interimar al centrului, dna Nicoleta Pacurar, şi dna Daniela Iurian, care au contribuit la manifestarea programului artistic. Grupaj realizat de KRISTOF LAJOS - ALEXANDRU TEATRU 74 a iniţiat, la Târgu- Mureş, un festival de teatru inedit care cuprinde în programul său piese de teatru cu un singur personaj, un eveniment intitulat UNIDRAMA. Prin desfăşurarea la Târgu- Mureş a „UNIDRAMA", municipiul reşedinţă de judeţ s-a înscris, astfel, în circuitul festivalelor de Program Unidrama 2006 C Marţi, 5 decembrie 2006 ) Ora 17.00: „Dialoguri şi fantezii în Jazz" cu Ion Caramitru şi Johnny Răducanu Locul: Palatul Culturii - Sala Mare Ora 19.00: „Vacanţă la Sevilla" un spectacol cu Iolanda Dani, regia Alina Nelega - Teatrul Ariei Tîrgu-Mureş Locul: Teatrul Ariei Ora 21.00: „Milla", un spectacol de Radu Dinulescu, cu Victoria Cociaş - Casa de Cultură a Municipiului Arad Locul: Teatru 74 Unidrama Ediţia a Ii-a, 6-10 decembrie 2006 gen care au loc în Europa şi care adună în jurul lor piesele actuale cu un singur personaj. Totodată, UNIDRAMA reprezintă o alternativă la festivalurile clasice de teatru şi îşi propune satisfacerea cerinţelor publicului de teatru modern, ancorat în realitate. Proiectul are ca finalitate prezentarea a aproximativ 16 spectacole pe parcursul a şase zile. Se doreşte ca, în timp, Festivalul de Teatru ONIDRAMA să devină un festival de referinţă atât la nivel naţional, cât şi internaţional. Director executiv, LAURENȚIU BLAGA  . Almanahul „Ţara Fagilor”, la ceas jubiliar ________________________________________________________ La Casa de editură „Mureş", director, scriitorul, publicistul, prof. dr. Eugeniu Nistor, a văzut recent lumina tiparului almanahul culturalliterar al românilor nord-bucovineni, intitulat „Ţara Fagilor", alcătuit de Dumitru Covalciuc, sub auspiciile Societăţii Culturale „Arboroasa" din Cernăuţi. Este al XV-lea volum care apare sub însemnele generoasei Fundaţii Culturale „Vasile Netea" din Târgu-Mureş, preşedinte: prof. Dimitrie Poptămaş. Avem de a face cu o lucrare valoroasă în plan cultural, artistic, editorial, care conţine între copertele ei 268 de pagini, lucrare structurată pe capitolele: File de istorie; Golgota neamului românesc; Statistică istorică; Cântare Bucovinei; Personalităţi bucovinene; Poezii pentru copii; Legende; Neuitatele plaiuri natale; Album bucovinean. „Ţara fagilor" se deschideau o Prefaţă semnată de Dimitrie Poptămaş, urmată de scrierile închinate fraţilor din Ardeal, autor Dumitru Covalciuc, şi Pentru Bucovina, de Vasile Posteucă. Redăm fragmente din „Dor de Bucovina", autor: Dimitrie Poptămaş. „Sunt 15 ani de când apare la Târgu-Mureş almanahul literar-cultural al românilor nord-bucovineni „Ţara Fagilor" şi tot atâţia de când are loc anual reuniunea „Dor de Bucovina", una dintre cele mai îndrăgite activităţi istorico-culturale şi literar-artistice. Dor de Bucovina - cuvinte dragi, izvorâte din simţirea noastră şi dragostea de locurile şi oamenii pământului. Dor de Bucovina - bucuria regăsirii şi întristarea despărţirii noastre, a tuturor celor care vorbim, gândim, ne purtăm la fel. Dor de Bucovina - speranţa celor înstrăinaţi, cu voia sau fără voia lor, în aşteptarea întâlnirii. Dor de Bucovina - singura noastră mângâiere în vremurile de restrişte care nu ne-au ocolit. Dor de Bucovina - cuvinte mirifice care ne răscolesc sentimentele, care ne mângâie sufletele an de an şi care ne alimentează aşteptările, răbdarea şi speranţa. Dor de Bucovina - sărbătoarea de suflet a mureşenilor, pornită din adâncul inimii, acum pentru a 15-a oară. Dor de Bucovina - moment solemn precedat de dangătul clopotelor strigătoare la cer, din satele cernăuţene... Produsul nostru rămâne almanahul lui Dumitru Covalciuc, „Ţara Fagilor". Câtă durere, cât adevăr, câtă istorie, într-un cuvânt, cultură şi multă, multă speranţă". La rândul său, Dumitru Covalciuc scrie: „Almanahul cultural-literar «Ţara Fagilor» a fost cartea cea mai căutată şi tot mai căutată, de la o ediţie la alta, în întregul spaţiu locuit de români. Volumul a ajuns nu numai acasă, ci şi la personalităţi din România, Republica Moldova, Rusia, Ţările Baltice, SUA, Australia... Fără sprijinul ardelenilor de la Târgu-Mureş, această publicaţie n-ar fi existat, n-ar fi fost scrise circa 4.000 de pagini de zbuciumată istorie bucovineană, necunoscută sau puţin cunoscută în Ţară ... Cu nostalgie, mă închin în faţa voastră, fraţi buni din Ardeal..." Almanahul „Ţara Fagilor", volumul XV, a fost lansat în după-amiaza zilei de miercuri, 29 noiembrie 2006, la Teatrul „Scena" din Cetatea Medievală Târgu-Mureş, în cadrul unei manifestări organizate de Societatea pentru cultură şi literatură română în Bucovina „Mihai Eminescu", preşedinte prof. Rodica Puia, Fundaţia Culturală „Vasile Netea" şi Cenaclul „Liviu Rebreanu", preşedinte Angela Macarie, cu genericul „Dor de Bucovina", dedicată împlinirii a 88 de ani de la Unirea Bucovinei cu Patria Mamă - România. Despre eveniment au vorbit Ion Săsăran, Mariana Ploeşteanu, Angela Fanea Macarie, Rodica Puia, Dimitrie Poptămaş, Eugeniu Nistor, Mihail Art. Mircea şi alţii. Aşadar, dublu eveniment la „Scena": almanahul „Ţara Fagilor", la ceas aniversar, şi „Dor de Bucovina". DORIN BORDA Foto: ILARIE GH. OPRIŞ 4 decembrie 2006 File de calendar ~ Zile trecute: 337 Zile rămase: 28 Soarele răsare la: 7.35 Soarele apune la: 16.36 Calendar creștin: - Ortodox: Sf. Mare Mc. Varvara; - Greco-catolic: S. Barbara. Zodia: Săgetător (22.11-20.12)^ 1131 - A murit poetul persan Omar Khayyam, cunoscut mai ales pentru catrenele sale: „Rubayyatele lui Omar Khayyam", a fost și un matematician și astronom celebru care a contribuit la reforma calendarului musulman (n. 18.05.1048). 1691 - „Diploma leopoldină". Principatul Transilvaniei este subordonat direct împăratului și beneficiază de un statut separat care confirmă privilegiile celor trei naţiuni politice - maghiari, saşi, secui - şi drepturile celor patru religii specifice - catolică, calvină, luterană, unitariană. 1864 - Domnitorul Alexandru Ioan Cuza (1859-1866) a promulgat Codul Penal, alcătuit după modelul Codului Penal francez şi al Codului Penal prusac, având la bază şi unele legi penale autohtone. 1987 - A murit filosoful şi eseistul Constantin Noica, mentor spiritual al unei pleiade de intelectuali români: Andrei Pleşu, Gabriel Liiceanu, Sorin Vieru („Eminescu sau gânduri despre omul deplin în cultura română"; n. 1909). 1996 - A fost inaugurată filiala din România a companiei Microsoft. Cugetarea zilei: „Dacă toată lumea este de acord cu tine, probabil că ești foarte inteligent. Sau s-ar putea să fii... șeful (ANONIM) n viviur Berbec. Chiar dacă paharul s-a umplut, nu este cazul să-l revărsaţi azi. Riscaţi să vedeţi în jur numai feţe bosumflate. Se recomandă odihnă, în linişte şi singurătate. Taur. Ştiţi să furaţi ponturi care să vă ajute în mai buna dezvoltare a proiectelor dvs. profesionale. Nu lăsaţi, însă, pe absolut nimeni să se bucure de ceea ce dvs. aţi obţinut cu greu. Gemeni. Zi liniştită şi spornică. Triada muncă-poziţie-bani se prezintă foarte armonios. Zi propice pentru a vă renegocia postul sau salariul, a obţine condiţii avantajoase de lucru. Bac. Este posibil să aveţi o neînţelegere. Nu insistaţi dacă vedeţi că nu aveţi sorţi de izbândă. Colegii vă vor sprijini, dar va trebui să faceţi multe de unul singur, la Leu. Un eveniment la neaşteptat poate pune în pericol relaţia cu un amic. Daţi dovadă de răbdare, păstraţi-vă calmul şi priviţi lucrurile fără să le exageraţi dimensiunea! Fecioară: Vă focalizaţi atenţia asupra afacerilor, veniturilor prezente şi de perspectivă. Reevaluarea cheltuielilor în funcţie de buget, este mai mult o dovadă de înţelepciune decât de zgârcenie! Balanţă. Prietenii sunt cei care vă aduc echilibrul. Chiar dacă nu aveţi păreri prea bune despre ei, veţi constata că v-au dat sfaturi bune. Sunteţi stresaţi de situaţia financiară. Scorpion: Dacă vă urmaţi instinctul, veţi reuşi ce n-aţi reuşit până acum, oricât aţi încercat. Nu vă uitaţi în jur şi profitaţi de flerul de care daţi dovadă! Rezultatele vor fi uimitoare. Săgetător. Este bine să vă detaşaţi şi să încercaţi să vă implicaţi şi în alt fel de activităţi. Vorbiţi prea mult, dar nu-i ascultaţi deloc pe cei care chiar au probleme grave. Capricorn: Vă cheltuiţi banii şi resursele de energie pentru a le da din nou ajutor celor ce v-au criticat de câte ori au avut ocazia. Nu veţi regreta din motive absolut de neînţeles. Vărsător. Nu staţi prea bine la capitolul răbdare, vă enervaţi prea uşor, iar cei de acasă ar putea suferi din această cauză. Nu v-ar strica să vă luaţi câteva zile libere căci aveţi mare nevoie de relaxare. Peşti. Mai multă dis- thigjk creţie în ceea ce faceţi nu ar strica. Nu de alta, dar există destui „binevoitori" care v-ar pune beţe în roate. Invitaţi prieteni acasă şi veţi petrece momente minunate. ÎL. V 0