Cuvântul Liber, mai 2007 (Anul 19, nr. 83-104)

2007-05-02 / nr. 83

MIERCURI, 2 MAI 2007 BUJORUL DE STEPA DE LA ZAU NU A DISPĂRUT Contrar celor scrise în presa centrală, conform căreia bujorul de stepă (foto) din Rezervaţia Naturală Zau de Câmpie a dispărut complet pentru că a fost mâncat de vaci, odată cu moartea lui Marcu Sâncrăian, omul care se ocupa de îngrijirea rezervaţiei. „Cuvântul liber" îi informează pe toţi iubitorii de frumos şi de natură că floarea cu pricina nu a dispărut. Dimpotrivă, ea se înmulţeşte cu fiecare an ce trece, iar asta chiar dacă Marcu Sâncrăian a îmbătrînit (nicidecum nu a murit!), iar bolile inerente, vârstei sale înaintate (90 de ani) s-au înmulţit şi ele. însuşi primarul Octavian Călugărişi găseşte timp pentru a menţine rezervaţia în bună stare, sfârşitul lunii aprilie şi începutul lunii mai coincizând cu perioada de maximă înflorire a plantei cunoscute şi ca Paeonia Tenuifolia L. în altă ordine de idei, Octavian Călugăr a declarat pentru ziarul nostru că, împreună cu Consiliul Local, Primăria Zau de Câmpie se află în discuţii avansate cu Consiliul Judeţean în vederea finanţării din fonduri europene a unui proiect de îngrădire a rezervaţiei, de reabilitare completă a drumului ce duce la rezervaţie, precum şi pentru retribuirea unui post de custode calificat în momentul în care proiectul va fi finalizat- a mai afirmat primarul Octavian Călugăr-se va propune consiliului local adoptarea unei hotărâri prin care rezervaţia să primească denumirea „Custode Marcu Sâncrăian". Bujorul de stepă a apărut în zona Zau de Câmpie în perioada imediat următoare erei glaciare, până nu demult el putând fi întâlnit şi în stepa caucaziană, spaţiul fostei Iugoslavii şi în Bulgaria. în ultimele decenii, Zau de Câmpie a rămas singura zonă din lume în care bujorul de stepă mai poate fi găsit. (D.T.) /------------------( AGENDA )------------------ FILARMONICA DE STAT TÂRGU-MUREȘ Astăzi, la ora 19, în Sala mare: CONCERT CAMERAL. Interpreți: Kozma Péter - violoncel, Áved Éva - pian, în program: Kodály Z., L. Boccherini, J. Brahms._______________________________________________/ 2 MAI 2007 1 Zile trecute: 121 Zile rămase: 244 Soarele răsare la: 6.05 Soarele apune la: 20.21 Calendar creştin: - Ortodox: Aducerea moaştelor Sf. Atanasie cel Mare; - Greco-catolic: Aducerea moaştelor S. Atanasiu cel Mare. Zodia: Taur (21.04 - 21.05). | Filă de calendar 1519 - A murit Leonardo da Vinci, pictor, sculptor şi om de ştiinţă (n.1452). 1848 - întrunire a conducătorilor Revoluţiei Române diin Transilvania în Catedrala Blajului, care pregăteşte Marea Adunare Naţională din 3 - 5 mai. 1873 - A murit, la Heidelberg, Germania, Alexandru Ioan Cuza, primul domnitor al Principatelor Române; în timpul său au fost puse bazele instituţiilor moderne ale ţării. 1896 - S-a deschis, la Bucureşti, „Expoziţia artiştilor independenţi", al cărei manifest era semnat de Ştefan Luchian. 1958 - La Moscova se semnează o serie de acorduri prin care URSS se obligă să încunoştinţeze China, Polonia, România, RDG şi Cehoslovacia despre utilizarea în scopuri paşnice a energiei atomice. 2003 - A murit poetulGeorge Ţărnea (n. 1945) 2004 - Membrii partidului de dreapta Likud, condus de premierul israelian, Ariel Sharon, au respins,în cadrul unui referendum, planul israelian de separare unilaterală a teritoriilor palestiniene. Cugetarea zilei: „Munca scuteşte pe om de trei mari rele: plictiseala, viciul şi sărăcia. "(VOLTAIRE) Aşezământul social de la Brâncoveneşti ! Prin program Phare, pentru restructurarea centrului de recuperare şi reabilitare neuropsihiatrică de la Brâncoveneşti se alocă suma de peste 3,505 milioane euro, respectiv aproape 12 milioane lei în monedă nouă. Imobilul în care funcţionează în prezent centrul va fi retrocedat foştilor proprietari, dar persoanele asistate aici au de câştigat, întrucât aşezământul social care se va construi cu finanţare Phare va dispune de dotări, utilităţi şi servicii la standarde europene şi de un confort mult sporit. Pe o suprafaţă totală de 6.786 metri pătraţi, vor fi construite patru pavilioane prevăzute cu dormitoare, un pavilion multifuncţional care va fi sediul administrativ al centrului, o centrală termică, staţia de epurare mecano-biologică, o capelă şi parcare, alei pietonale şi teren de joacă. Cele patru pavilioane în care vor fi cazaţi asistaţii au o capacitate de 184 de paturi şi vor dispune de grupuri sanitare independente, camere de zi, spălătorii, cabinete medicale, camere pentru vizitatori, camere pentru masaj, frizerie, bucătărie şi anexe. Pavilionul central, etajat, va dispune de sală de kinetoterapie, cabinet medical cu sală de tratamente, punct farmaceutic, sală de fizioterapie, sală de cromoatomoterapie etc. La demisolul pavilionului central se va amenaja un bazin de hidroterapie și sală de fitness, iar la etajul clădirii vor fi create spaţii pentru activităţi administrative ale centrului, o sală de protocol şi de şedinţe şi două camere de oaspeţi. întreg acest proiect care a primit finanţare europeană a fost expus, în imagini video, în faţa consilierilor judeţeni de către directorul aşezământului de la Brâncoveneşti, Pokorni Ştefan. Plenul Consiliului Judeţean a aprobat indicatorii tehnico-economici ai investiţiei, ale cărei lucrări au demarat deja în luna martie a acestui an. ________________________________LIA STRĂUŢ HOROSCOP Berbec. Promisiunea făcută cuiva mai demult, cam în glumă, se cere astăzi a fi respectată şi veţi fi nevoit să faceţi mari eforturi pentru a vă păstra neatins blazonul de „om de onoare". Taur. Aveţi prea multă JBL îndrăzneală şi lucrul acesta poate duce la conflicte în casă sau societate. La serviciu, gândiţi o schimbare pe care doriţi să o pregătiţi temeinic. # Gemeni. Dorinţa dvs., plină de bune intenţii, de a vă implica în problemele unor cunoscuţi nu este deloc bine privită de aceştia şi orice insistenţă nu va face decât să înrăutăţească lucrurile. Rac. Din cauza unui incident izbucnit dimineaţă, este posibil ca toată ziua să staţi supărat pe partenerul de viaţă. Bârfiţi prea umiltşi"»' 'bi| să aveţi de pierdut ^ Leu. Problemele pe care le veţi întâmpina astăzi sunt destul de dificile. Reuşita dvs. devine greu de obţinut în special acolo unde sunt necesare diverse aprobări. Fecioară. Liniştea dvs. sufletească valorează mult. Nu vă implicaţi în afaceri dubioase şi nesigure. Nu faceţi compromisuri. N-ar fi rău dacă v-aţi deschide sufletul în faţă celor dragi. + Balanţă. Atenţie sporită la evenimentele ce se petrec în familie, este vorba de dorinţe de care nu aveţi habar şi de mici încurcături în care ei au intrat, fără ca dvs. să fi fost informat. Scorpion: Aveţi motive de mulţumire. Vă simţiţi foarte bine şi nu există semne de stres sau oboseală. Sunteţi urmărit de ideea unei cuceriri sentimentale şi planurile pe care le puneţi la punct sunt îndrăzneţe. _ Săgetător. Capacitatea de a vedea partea agreabilă a lucrurilor şi satisfacţiile sentimentale din orele târzii vă determină să fiţi mai rigid în decizii. Nu puteţi pleca la un drum. Capricorn. Este cazul să acţionaţi cu mult tact şi infinită înţelepciune, pentru că altfel din tot ce aţi plănuit nimic nu veţi realiza, riscând să stricaţi totul din cauza impetuozităţii şi a grabei. Vărsător. Starea dvs. generală nu va fi dintre cele ţin mai bune. Este posibil ca unele suferinţe mai vechi să revină în atenţie şi să vă oblige să faceţi o vizită la medic. Pasti. Comentarii diverse se fac la adresa dvs., dar pe cât de controversate sunt, pe atât de puternic vă dovediţi în ceea ce faceţi. în ceea ce priveşte sănătatea nu vă plângeţi. ( Cârti noi si... practice) ji)oar cerul este limitat, de Beverly Sallee, editura Amaltea Beverly Salee este o femeie de afaceri recunoscută pe plan internaţional, vorbitor inspirat, muzician şi filantrop. Absolventă a Facultăţii de Muzică (pian), deţine un master în arta corală, în 1978 s-a găsit la o răscruce a vieţii sale. Din cartea sa reţinem idei foarte optimiste, entuziaste, este dedicată „părinţilor mei, care m-au învăţat devreme în viaţă să fiu întreprinzătoare şi să cred în capacitatea mea de a avea succes." Prefaţa are titlul „Conectează-te la succes", a te ajuta să descoperi şi să urmezi încărcătura pozitivă din viaţa ta. Alege cu grijă ce faci cu timpul şi energia ta. Alege să fii încărcat pozitiv. Alege să te conectezi cu succesul. Şi, odată ce ai determinat ce este pozitiv pentru tine... nu mai sta o clipă pe gânduri! O direcţie pozitivă este determinată de faptul că fiecare are un vis ascuns în inima sa. în general, oamenii visează libertate, călătorii, speranţă, timp, opţiuni, siguranţă, somn, maşini, case, bani. întrebările pe care trebuie să ţi le pui sunt: Ce stil de viaţă îmi doresc şi de ce am nevoie pentru a duce această viaţă? Dacă visul tău se va adeveri, depinde numai dacă tu decizi acest lucru. Siguranţa depinde de efortul pe care eşti dispus să îl investeşti. Fă ceea ce îţi place şi vei iubi tot ceea ce faci! Fii gata să încerci ceva nou. Nu aştepta să îţi vină corabia în port, înoată tu spre ea. Pregătirea pozitivă înseamnă a fi deştept cu privire la oportunităţi şi a avea mai multă încredere în cuvântul altora. Cel mai bun profesor este experienţa. Prin implicarea pozitivă, practica face creşterea perfectă. Succesul nu vine dintr-odată, deci evită ridicolul cu un zâmbet şi o întrebare provocatoare, întoarce o insultă cu un compliment, refuză să internalizezi negativismele. Aceasta este adevărata provocare: nu-ţi fie milă de tine însuţi. STAI CU OCHII PE VISUL TĂU, opusul fricii este credinţa că un mare bine poate depăşi orice experienţă dificilă sau negativă. Motivarea pozitivă: niciodată nu te opri din învăţat, acceptă instruirea de oriunde ar veni, nu înceta niciodată să câştigi bani, să visezi. Fă-ţi curaj inspirat de mentorii tăi, rezistă tentaţiei de a renunţa, ai capacitatea de a compensa orice dificultate. Succesul este calitatea călătoriei, trăieşte clipa, bucură-te de munca pe care o faci, fă un proiect special cu oameni dificili. Fii recunoscător, zâmbeşte oricum, păstrează-ţi spiritul tânăr, îndreaptă-te spre viitorul tău, ceea ce îţi spui ţie însuţi îţi va determina nivelul de energie. Anticipează ziua când ştii că vei reuşi. Lasă un vis să te conducă mai departe, creează legături pozitive. Trebuie să vezi orice persoană ca o oportunitate. Dezvoltă-ţi dorinţa de a-i ajuta pe alţii să se dezvolte. Nu aştepta până când ai succes pentru a-i ajuta pe alţii, începe de acum. Construieşte oamenii din jurul tău. Persoana care pune pe alţii în primul rând nu va fi niciodată ultima. Alege să conduci, să-i înveţi pe ceilalţi, să provoci, caută moduri prin care să poţi ajuta şi servi. Fii recunoscător pentru persoanele cu motivaţie puternică, orchestrează efortul echipei. Uită notorietatea, condu şi construieşte cu smerenie. Ajută să se împlinească visurile altora, dincolo de tine însuţi. „Acordă-ţi timp să miroşi trandafirii pe care i-ai plantat şi i-ai crescut în grădina succesului tău!" IOANA FLOREA 0 ria Sighişoara.) Concurs de eseuri în întâmpinarea „Zilei Europei" în fiecare din ultimii ani, la Sighişoara s-a sărbătorit „Ziua Europei", în acest an nu se va face excepţie, astfel că Primăria Sighişoara organizează un concurs de eseuri pe tema „împreună din 1957", la care sunt invitaţi să participe elevi ai liceelor din municipiu. Cele mai bune eseuri vor fi premiate, câştigătorii fiind desemnaţi în cadrul unei ceremonii care va avea loc în data de 9 mai, ora 11, în sala de conferinţe a Internatului „Joseph Haltich", am aflat de la organizator, în aceiaşi zi, începând cu ora 17, în Piaţa Cetăţii, se va desfăşura un spectacol de dansuri populare, dans modern, muzică populară şi folk, susţinut de artişti sighişoreni. ____________________________________________FLORENTIN DEAC Pastel de primăvară Astăzi, 2 mai, începând cu ora 14, la Teatrul pentru copii şi tineret ARIEL din Târgu-Mureş, cercul plastic „Candoare şi culoare", coordonat de Olivia-Cristina Găbudean, prezintă expoziţia de pictură „Pastel de primăvară". în program sunt incluse: vernisajul expoziţiei de pictură (în care vor fi prezente lucrări ale artiştilor: Denisa Cătinean, Vlad Cenan, Carmen Cordoş, Raluca Cordoş, Maria Csetri, Alex Cioban, Bogdan Nea, Andreea Martin, Cristina Moga, Ioana Mădărăşan, Andreea Roşea, Andrei Savu, Alexandra Zăvorişteanu), medalion literar-muzical „Rapsodii de primăvară" de George Topârceanu, susţinut de minicenaclul „Poesis", coordonat de Otilia-Cristina Găbudean, cântece pentru copii în interpretarea Ralucăi Andreea Cordoş (în vârstă de 4 ani). Printre invitaţi se vor număra Monica Ristea, actrită la Teatrul National, si Vasile Muresan, artist plastic profesionist. L. BOTA