Cuvântul Liber, ianuarie 2010 (Anul 22, nr. 1-21)

2010-01-04 / nr. 1

Un minut pe săptămână Privesc urma paşilor mei ce-atărnă-n şireturi speranţa ce mă leagă de tine. Mă poartă pe drumul cuprins de tipare de fum, ce-aduce-n iluzii de timp visul tăcutului val, oprit de nepătrunsul mal de gând. Simt că se-adună zilele-n turme de idei şi cuvinte, sfârşind între strâmtele pagini ce cuprind nefirescul firesc, ca, apoi să pornească-n cărămizi de pădure, spre uitatul drum al înţeleptului etern. Aşa ajung s-adorm şi visul prin cuvinte, călcând pe urma paşilor de nea uitaţi de dimineţi cu jarul ce mocneşte-n fluturi, pe marginea de munte ce-adulmecă a alb. Aştept o herghelie de albi mesteceni să coboare în tainica pădure a iernii prinsă-n teasc, ca, apoi, să-nvrednicesc căutătura-ţi tandră, cu lacrimi de aşteptare în staţie, de-un an. Mă uit la apa din căldare şi mă cuprind de chingi de dor, şiaştept bolborosind o rugă, ca din izvor pornind o clipă să se prefacă-n scaune de nori. Mă prinde albul, dalb de nea, şi mă prăvale-n aşchii de cuvinte ce irosesc în lumi poeme scrise-n truda pământului de peste ani. Şi câtă trudă pus-am, Doamne-n ele! MARIA DORINA PAŞCA, din volumul „Minutul vorbei”, 2009 % 4 IANUARIE 2010 Filă de calendar Zile trecute: 4 Zile rămase: 361 Soarele răsare la: 8.10 Soarele apune la: 16.51 Ortodox: Soborul Sfinţilor 70 de Apostoli. Cuv.Teoctist Greco-catolic: Cei 70 Ss. Apostoli. S. Teoctist, c. Romano-catolic: Fer. Angela din Foligno, călug. Zodia: Capricorn (21 decembrie - 19 ianuarie) 1643- S-a născut Isaac Newton, fizician, matematician și astronom englez (d. 1727). 1809 - S-a născut Louis Braille, pedagog francez, inventatorul alfabetului Braille (d. 1852).. 1918 - A apărut, la Paris, a doua serie a publicaţiei săptămânale „La Roumanie" (până la 12 iun. 1919), sub conducerea lui Paul Bratasanu, care desfăşura o bogată activitate pentru apărarea cauzei naţionale româneşti. 1926 - Parlamentul votează îndepărtarea prinţului Carol (viitorul rege Carol al ll-lea) de la succesiune („Actul de la 4 ianuarie") şi recunoaşterea prinţului Mihai ca principe moştenitor al României. Pe timpul minoratului lui Mihai s-a instituit o regenţă formată din patriarhul Miron Cristea, preşedintele înaltei Curţi de Casaţie, Gheorghe Buzdugan, şi prinţul Nicolae de Hohenzollern. 1954 - A murit Elena Farasie (Elena Paximade), poetă simbolistă (n. 1878). 1999- Greva minerilor din Valea Jiului. Aproape 15.000 de mineri de la Compania Naţionala a Huilei din Valea Jiului încep o grevă pentru a obţine mărirea salariilor şi renunţarea la programul de închidere a minelor nerentabile. Cugetarea zilei: „ Vom deschide cartea. Paginile sate sunt albe. Chiar noi vom pune cuvinte pe ele. Cartea se numește oportunitate, iar primul capitol este prima zi a noului an." (Edith Lovejoy Pierce) . LUNI, 4 IANUARIE 2010 (f Folosiți de publicitate serviciile vi ale cotidianului ! SĂRBĂTORI FĂRĂ ZĂPADĂ Anul acesta, nici Crăciunul şi nici Anul Nou n-au fost ca-n poveşti sau ca pe vremea copilăriei noastre. Nu tu sării cu zurgălăi trase de cai împodobiţi de sărbătoare, nu tu peisaj mirific dat de albul nesfârşit al zăpezii, ci zile ploioase ce au adus mai degrabă a peisaj de toamnă sau de început de primăvară. Dacă în prima și a doua zi de Crăciun se mai puteau constata pe alocuri urme de zăpadă rămasă din ninsorile din perioada premergătoare marii sărbători, zilele din preajma Revelionului au fost mohorâte, încărcate cu nori de ploaie. Mai mult chiar, în noaptea de 30 spre 31 decembrie, la o temperatură de plus 9 grade C, a plouat zdravăn, la Târgu- Mureş, acumulându-se circa 12 litri pe mp, ca apoi să o ţină tot aşa, mai ales prin zonele de deal şi de munte. Aşadar, cei care sau retras, la cumpăna dintre ani, la mari înălţimi, sperând ca acolo să găsească peisajul hibernal mult dorit, s-au trezit tot cu averse de ploaie. Abia în zilele de 3 şi 4 ianuarie 2010, la o temperatură atmosferică mai scăzută, stropii de ploaie s-au transformat treptat în lapoviţă şi apoi în ninsoare. Dacă va mai fi iarnă adevărată sau doar un surogat, vom vedea. Cert este că, de sărbătorile de iarnă, românii au fost vitregiţi de cel mai valoros „ingredient", zăpada, care ar fi dat o cu totul altă perspectivă atmosferei sărbătoreşti. Faptul că de Anul Nou n-a nins, dar a plouat, nu modifică din punct de vedere meteorologic datele problegiei. Precipitaţiile sunt semn de rodnicie. Măcar pământurile noastre să rodească, pentru că altfel semne bune anul n-are. Dar, pentru a nu ne face gânduri rele încă de la început, să sperăm că vremea va avea efect benefic şi asupra vremurilor pe care le vom trăi. La anul şi la mulţi ani! IOAN CISMAŞ HOROSCOP) Berbec. Nu vă ams sULbiţionaţi să rezolvaţi singur problemele casei! E mai bine să acceptaţi ajutorul familiei. Taur. S-ar putea să începeţi ziua cu un sen- PPrtiment de profundă nemulţumire, pentru că nu reuşiţi să plecaţi într-o călătorie de afaceri. Cei din jur nu sunt obligaţi să vă suporte ieşirile. __ Gemeni. O femeie din portt* anturaj vă poate ajuta ASVsă vă clarificaţi sentimentele contradictorii care nu vă dau pace. Păstraţi-vă optimismul! Rac. Aveţi tendinţa de a exagera, atât în privinţa relaţiilor sentimentale, cât şi în ceea ce priveşte afacerile. Ar fi bine să vă temperaţi, pentru că riscaţi să vă îndepărtaţi prietenii. Leu. Este posibil să treceţi printr-o perioadă mai dificilă pe plan sentimental. Din fericire, aveţi o mare capacitate de comunicare, graţie căreia reuşiţi să puneţi lucrurile la punct. Fecioara. Dimineaţa s-ari putea să suferiţi o dezamăgire în dragoste. Exprimaţi-vă cât mai clar, ca să nu fiţi înţeles greşit! Balanţa. Traversaţi o perioadă favorabilă, în care se pare că vă reuşeşte orice. Vă sfătuim să vorbiţi clar, pentru a nu lăsa loc de neînţelegeri. Scorpion. Dimineaţa aveţi tendinţa să criticaţipe toata lumea şi nu vă convine nimic. S-ar putea să vă enervaţi pe un partener de afaceri sau pe şeful direct. Vă sfătuim să vă păstraţi calmul. Săgetător. Nu este Timp momentul să începeţi activităţi noi, pentru că riscaţi să nu le puteţi duce la capăt. Limitaţi-vă la strictul necesar! Capricorn. Dimineaţa s-ar putea să fiţi indispus din cauza unor probleme financiare şi sentimentale. Vărsător. Pe plan fiţi®® nanciar nu prea aveţi motive de satisfacţie. Totuşi, puteţi fi optimist. A ^ Peşti. Relaţiile sentimentale pot avea de ■•^suferit astăzi, din cauza confuziei care vă marchează. Vă puteți regăsi buna dispoziție într-o vizită la prieteni sau la rude, împreună cu partenerul de viață. # ii Pentru recunoaşterea meritelor Preşedintele interimar al Republicii Moldova, Mihai Ghimpu, i-a conferit „Ordinul de Onoare" profesorului Dan Dungaciu de la Universitatea din Bucureşti. Potrivit Preşedinţiei de la Chişinău, distincţia i-a fost oferită în semn de înaltă apreciere a meritelor deosebite în afirmarea libertăţii de exprimare, pentru contribuţia la procesul de renaştere naţională şi la promovarea democraţiei şi a valorilor general-umane. Dan Dungaciu a studiat şi a lucrat în diverse instituţii occidentale şi este membru al mai multor asociaţii naţionale şi internaţionale. El a scris zeci de studii de specialitate şi este un cunoscut expert pe zona Republicii Moldova. MARIN CĂLDÂRARIU CONCURS DE MANUSCRISE Uniunea Scriitorilor din România anunţă lansarea Concursului de volume deschis tinerilor autori, sub 35 de ani, ediţia 2010. Manuscrisele vor fi depuse la Secretariatul Uniunii Scriitorilor din România (Calea Victoriei nr. 115, sector 1, Bucureşti, e-mail: uniunea.scriitorilor@yahoo.com, telefon: 021 310.58.29, 021 316.58.27) până la data de 15 ianuarie 2010. Un juriu al USR va premia câte un volum de poezie, proză şi eseu. Volumele câştigătoare vor fi publicate la Editura Cartea Românească. (N.B.) -----------------------------------------------------------------------------------------------------| A apărut revista „Familia ortodoxă" numărul 11 în aceste zile a apărut numărul 11 din „Familia Ortodoxă", care abordează și de această dată o serie de subiecte arzătoare pentru societatea de astăzi. Revista se deschide cu un cuvânt al Arhimandritului de fericită pomenire, Sofian Boghiu, fostul Stareţ al Mănăstirii Antim, scris la Betleem în 1970, dar la fel de actual şi pentru anul 2009, despre cum trebuie să întâmpinăm şi să înţelegem slăvitul praznic al Naşterii Domnului, în contextul istoric al împlinirii a 20 de ani de la Revoluţia din decembrie 1989, editorialul revistei, intitulat „Ei au murit pentru ca neamul românesc să învie, iar noi am preferat să ne uităm la televizor" rememorează încercările acelor vremuri, dar şi felul cum ar trebui cinstită şi înţeleasă duhovniceşte jertfa acelor tineri, ce l-a făcut pe părintele Rafail Noica să zică: „Mulţi sunt astăzi care caută glasul adevărului şi Cuvânt de întemeiere în Duh şi în Adevăr. Poate nu din întâmplare şi înnoirea soartei neamului nostru a început cu strigătul: Nu mai vrem minciună!". Articolul este completat de o scurtă antologie biografică, intitulată „Să nu uitaţi, oameni buni", precum şi câtevaamintiri ale unor participanţi la cele întâmplate atunci, reunite sub titlul „Vom muri şi vom fi liberi" - strigăt din care răzbate un adânc înţeles creştin, căci numai murind în Hristos putem învia ca fii liberi ai lui Dumnezeu. Problematica răspândirii curentelor New-Age în cultura scrisă şi audio-vizuală a ultimilor ani este tratată în articolul „Despre pericolul lui Harry Potter şi al altor cărţi prin care copiii sunt iniţiaţi în vrăjitorie", cu câteva studii de caz. Se discută mult în ultima vreme, pro şi contra, despre vaccinuri şi, în general, despre industria farmaceutică contemporană; în acest context, publicăm un interviu esenţial cu Sir Richard J. Roberts, laureat al Premiului Nobel pentru Medicină în 1993, care ne desluşeşte de ce medicamentul care vindecă definitiv nu este rentabil. Tot în cadrul rubricii „Cauzele bolilor" se găseşte un material care ne înfăţişează ---------------------------------------L-T-------părerea specialiştilor despre cum ne putem apăra cu adevărat de bolile infecţioase. Elena M., o nevăzătoare, ne reaminteşte că fiecare zi este o nouă şansă la mântuire, într-o convorbire cu Raluca Tănăseanu despre suferinţele şi împlinirile unui om obişnuit, ce încearcă să-şi poarte Crucea firesc şi împreună cu Dumnezeu, în lumea de astăzi, în vâltoarea certurilor şi luptelor politice din acest sfârşit de an, a trecut nebăgat în seamă un eveniment însemnat pentru România - intrarea în vigoare a Tratatului de la Lisabona, ale cărui implicaţii sociale, dar şi spirituale, ne sunt explicate în articolul „Cum şi-a pierdut România suveranitatea în favoarea Uniunii Europene, de ziua sa naţională". Una din repercusiunile duhovniceşti ale legislaţiei UE este analizată în materialul numit „Ce treabă au Consiliul Europei şi Senatul României cu morţii noştri?" Sub titlul „Două milioane de kilometri în căutarea Adevărului" puteţi citi în partea a doua din interviul acordat revistei de Klaus Kenneth, un elveţian acum în vârstă de 64 de ani, care, în căutarea Dragostei şi Adevărului, a cercetat mai toate religiile lumii, trecând prin romano-catolicism şi protestantism, prin buddhism şi hinduism, meditaţie transcendentală şi yoga, prin ocultism şi ezoterism, până la credinţele indienilor americani; el a descoperit Ortodoxia în urma unei întâlniriproniotoare cu Arhimandritul Sofronie (Saharov), al cărui fiu duhovnicesc a rămas până la moartea acestuia. Un alt material publicat în foileton (partea a 3-a) este „Mărturisirea de credinţă din Voios", iscălit până acum de opt mitropoliţi şi de cinci egumeni athoniţi. Revista mai conţine şi obişnuitele rubrici „Dialog cu cititorii" şi „Actualitatea", care prezintă şi comentează cele mai recente evenimente cu o relevanţă pentru Ortodoxie. Revista „Familia ortodoxă" poate fi găsită la pangarele bisericilor din eparhia noastră. Sursa: www.familiaortodoxa.ro