Cuvântul Liber, ianuarie 2011 (Anul 23, nr. 1-20)

2011-01-15 / nr. 10

CUVÂNTUL SÂMBĂTĂ, 15 IANUARIE 2011 Invitaţie Societatea Culturală şi de Atitudine Civică Transilvană „Glasul Moţilor" din România - Consiliul Naţional Târgu-Mureş organizează Simpozionul aniversar „152 de ani de la Unirea Principatelor Române". Manifestarea va avea loc la data de 24 ianuarie 2011, la Casa de Cultură „Mihail Eminescu", din Târgu-Mureş, ora 10, la camera nr. 17. Vă aşteptăm cu drag în număr cât mai mare. GHEORGHE OROS, preşedinte executiv l agenda) TEATRUL NAŢIONAL TÂRGU-MUREŞ Compania „Liviu Rebreanu" prezintă mâine, 16 ianuarie, în Sala Mare, la ora 19.00, spectacolul „CLINICA AMANŢILOR” de JohnChapman şi Dave Freeman. Complex de servicii pentru copii cu nevoi speciale Fundaţia Alpha Transilvană şi-a propus pentru acest an diverse obiective, prezentate în cadrul unei conferinţe de presă desfăşurate în cursul acestei săptămâni. Printre deziderate se numără şi complexul de servicii pentru copii cu nevoi speciale. în acest sens, se doreşte introducerea unora dintre grupele centrului de zi în sistemul de educaţie specială, înfiinţarea unor grupuri pe teme speciale pentru copii şi părinţi, crearea de legături cu alte programe de gen centru de zi, în vederea orientării copiilor mai mari spre acestea, promovarea serviciilor în rândul părinţilor şi medicilor, introducerea unor întâlniri de informare pentru cadre didactice şi părinţi, în vederea familiarizării cu metodele folosite în centru, dezvoltarea echipei de specialişti prin perfecţionare şi specializare, precum şi prin atragerea unor membri noi (medic neuropsihiatru infantil, psiholog). Pentru anul 2011, Fundaţia Alpha Transilvană şi-a propus să continue mediatizarea serviciilor oferite pentru creşterea numărului de beneficiari, dar şi motivarea părinţilor pentru a participa la activităţile programului (creşterea procentului de prezenţă cu 10-20%). ATRIUM - centru de informare, consiliere şi mediere a locului de muncă pentru persoane cu dizabilităţi Direcţiile de dezvoltare în privinţa centrului de informare, consiliere şi mediere a locului de muncă pentru persoane cu dizabilităţi vizează implementarea cu succes a primului an al proiectului finanţat din fonduri structurale EMA- Eficienţa Muncii Asistate (de ex., acreditarea a 5 cursuri de calificare şi pregătirea a 5 manuale în easy to read pentru formare profesională pentru tineri cu dizabilităţi mintale), dezvoltarea programului / centrului de zi - acreditare, dar şi susţinerea relaţiilor de colaborare cu firmele partenere în angajare asistată - Campanii, Zile Pot, Conferinţe. în ceea ce priveşte donaţiile şi ajutorul instituţional, se doreşte sensibilizarea şi responsabilizarea comunităţii, precum şi menţinerea, atragerea şi implicarea voluntarilor în programele fundaţiei. Activităţi generatoare de venit La atelierul protejat ATRIUM, obiectivele propuse pentru anul 2011 includ angajarea unui reprezentant vânzări pentru vinderea serviciilor programului ATRIUM şi valorificare oportunităţilor de intermedieri comerciale, profitul estimat fiind de 30.000 lei. Printre activităţile generatoare de venit ale Fundaţiei Alpha Transilvană se află magazinele şi patiseria. în ceea ce priveşte magazinele, se doreşte menţinerea în trend pozitiv cu o creştere cu 4% faţă de anul 2010 a vânzărilor din magazinele existente ale Fundaţiei, reamenajarea magazinelor Alpha 1 şi Alpha 2, precum şi deschiderea unui nou magazin comparabil, ca profitabilitate, cu Alpha 4, în Nazna. Din planurile pentru acest an nu a lipsit nici bucătăria/patiseria, unde se doreşte menţinerea plafonului de venituri, prognozat pentru anul 2010, pentru Bucătăria Alpha, stabilizarea veniturilor şi analiza posibilităţilor de diversificare a clienţilor, dar şi valorificarea Patiseriei Jan Gerssen. LETIŢIA BOTA în ianuarie 2011 Filă de calendar A Zile trecute: 14 Zile rămase: 351 Soarele răsare la: 8.06 Soarele apune la: 17.04 Ortodox: Cuv. Pavel Tebeul şi loan Colibaşul Greco-catolic: Cuv. Pavel din Teba şi loan Colibaşul Romano-catolic: Sf. Paul, primul pustnic Zodia: Capricorn (21 decembrie- 19 ianuarie) 1834 - S-a deschis, pe lângă Societatea Filarmonică din Bucureşti, „Şcoala de muzică vocală, de declamaţie şi de literatură" ce avea menirea de a pregăti actori calificaţi. Directorul şcolii era Ion Heliade Rădulescu. 1850 - S-a născut Mihai Eminescu, poetul naţional al românilor („Luceafărul"), (d. 1889). 1880 - Legea pentru înfiinţarea Casei de Economii. 1883- A apărut, la Iaşi, revista Recreaţii ştiinţifice (până în anul 1889), care a marcat dezvoltarea matematicii în România 1894 - S-a născut Ecaterina Teodoroiu, „eroina de la Jiu", căzută în luptele de la Măraşești (d. 1917). 1929 - S-a născut Martin Luther King, laureat al Premiului Nobel pentru Pace, cunoscut militant pentru apărarea drepturilor civile ale populaţiei de culoare, asasinat la 4 aprilie 1968. 1943 - Mihai Antonescu, viceprim-ministru şi ministru de externe al României, propune omologului său italian, contele Galeazzo Ciano, ieşirea simultană din război a Italiei, României şi Ungariei. Propunerea va fi repetată în vara aceluiaşi an, fără rezultate. Cugetarea zilei: „Onorurile şi bogăţia schimbă caracterul oamenilor." (Scott) . HOROSCOP) Berbec. Entuziasmul de care daţi dovadă ar putea să vă atragă invidia unor persoane din anturaj. Este posibil să aveţi discuţii cu persoana iubită, pentru că petreceţi prea mult timp cu prietenii. Taur. S-ar putea să întâmpinaţi dificultăţi în relaţiile sociale şi să fiţi atras într-un conflict. Vă recomandăm să evitaţi certurile. # Gemeni. Dimineaţa s-ar putea să fiţi confuz din cauza unor probleme de natură sentimentală şi să vă concentraţi mai greu. Puteţi câştiga sume mici din colaborări, dar vă sfătuim să fiţi prudent. Rac. Vă treziţi cu o stare de nervozitate nejustificată şi este posibil să aveţi reacţii necontrolate faţă de cei apropiaţi. Riscaţi să jigniţi o femeie şi să vă pară rău mai târziu. # Leu: Este posibil să aveţi o zi tensionată din cauza neînţelegerilor cu un coleg sau cu un partener de afaceri. Nu prea reuşiţi să vă concentraţi. Ar fi bine să amânaţi deciziile importante. Fecioara. S-ar putea ca relaţiile sentimentale să aibă de suferit dacă amânaţi o călă- 4PÎ torie planificată mai demult. Partenerul de viaţă nu va crede că sunteţi cu adevărat ocupat. Balanţa. Aveţi succes într-o călătorie de afaceri, dar vă sfătuim să nu vă contraziceţi cu cei care vă însoţesc. Pe plan financiar, nu este cazul să vă faceţi griji. Banii vor apărea în curând. Scorpion: Nu este o zi bună pentru afaceri, dar nici pentru întâlnirile cu prietenii. Dupăamiază vă hotărâţi să vă ocupaţi de sănătatea dumneavoastră, spre satisfacţia unuia dintre părinţi. Săgetător. Se pare că sunteţi indispus din cauza unui eşec în afaceri. S-ar putea să aveţi o discuţie mai aprinsă cu persoana iubită, dacă vă schimbaţi planurile în ultima clipă. Capricorn. Nu sunteţi într-o formă fizică prea bună şi vă enervaţi foarte uşor. Nu este o zi favorabilă deciziilor importante sau planurilor de viitor. Evitaţi discuţiile în contradictoriu! Vărsător. Nu este exclus să aveţi discuţii în familie 'yypSy din cauza unor probleme financiare. Puteţi evita o situaţie neplăcută dacă ţineţi cont şi de dorinţele celorlalţi. A Peşti. Astăzi nu sunteţi prea comunicativ şi ar fi bine să amânaţi toate întâlnirile. Vă sfătuim să nu vă ocupaţi de probleme importante, care necesită o bună capacitate de comunicare. irOmagierea poetului naţional Cu ocazia manifestărilor dedicate omagierii poetului naţional, Colegiul Naţional „Unirea" din Târgu-Mureş a organizat cea de-a X-a ediţie a concursului eminescian „Cuvinte ce exprimă adevărul", adresat elevilor de la nivel liceal. Activitatea, ce s-a desfăşurat în Amfiteatrul colegiului, a cuprins următoarele secţiuni: eseu liber, pornind de la creaţia eminesciană, atelier de scriere creativă, interpretarea artistică a unei creaţii din opera poetului Mihai Eminescu. în competiţie au intrat autorii celor mai valoroase eseuri, în cadrul secţiunii interpretare artistică s-a evaluat talentul actoricesc al concurenţilor, prin interpretarea unor fragmente sau texte integrale din creaţia eminesciană. Elevii au pregătit fragmente sau texte integrale, care s-au încadrat în limita a 3-5 minute. Pentru secţiunea interpretare, fiecare unitate de învăţământ a fost reprezentată de doi elevi. „Săptămâna eminesciană" a culminat, în judeţul Mureş, cu un moment omagial, desfăşurat vineri, 14 ianuarie, la statuia poetului din Târgu-Mureş. Manifestarea a reunit momente prezentate de elevii Colegiului Naţional „Unirea", Liceului Pedagogic „Mihai Eminescu" şi ai Colegiului Naţional „Alexandru Papiu Ilarian" din Târgu-Mureş. Participanţii la activităţile omagiale dedicate poetului naţional, Mihai Eminescu, au devenit, astfel, prin intermediul creaţiei artistice, părtaşi la întâlnirea cu Domnul Limbii române. _____________________________LETIŢIA BOTA)| Mântuitorul Hristos, în opera lui Mihai Eminescu(H) în cea de a doua poezie. Răsai asupra mea, Sfânta Maică şi pururea Fecioară, este invocată de poet într-un moment de mare cumpănă sufletească şi criză de credinţă, când îi cere să-şi coboare privirea-i «plină de milă caldă» pestenoaptea gîndurilor» sale, să-i trezească, să-i reînsufleţească «speranţa» ce «stă să moară» şi să-i «redea credinţa din tinereţe»: «Răsai asupra mea, Lumină Hnă,/ Ca-n visul meu ceresc de-odinioară; /O, Maică sfintă, pururea Fecioară, /în noaptea glodurilor mele, vină(speranţa mea, tu n-o lăsa să moară, / Deşi al meu e un noian de vină., / Privirea ta de milă caldă, plină, îndurătoare-asupra mea coboară. /Străin de toţi, pierdut în suferinţa /Adâncă a nimicniciei mele,/ Eu nu mai cred şi n-am tărie. /Dă-mi tinereţea, redă-mi credinţa / Şi reapari din cerul tău de stele, /Ca să te-ador de-acum în veci, Marie!». Este în versurile acestor două poezii, trăită şi mărturisită la cea mai înaltă tensiune emoţională şi frământare sufletească expiatoare, expresia, poate, a celor mai sincere, mai fidele, mai curate şi mai pline de admiraţie sentimente faţă de «Născătoarea de Dumnezeu şi Maica Luminii» din întreaga lirică românească. Cam acestea sunt poeziile cu tematică şi conţinut pe de-a-ntregul religios-bisericesc, care alcătuiesc repertoriul liricii religioase propriu-zise a lui Eminescu. Dar, factorul religios-bisericesc, ca obiect de referinţă şi utilizare, se întâlneşte mai la tot pasul în scrisul lui Eminescu, sub formă de idei, aserţiuni, sintagme, cadru, imagini şi atmosferă, terminologie proprie sau figurat-simbolică, ori ca tropi, metafore, comparaţii, alegorii, epitete ornante etc., asta dovedind că Poetul era cucerit pur şi simplu de valoarea, frumuseţea şi puterea expresivă a limbajului poetic-religios. Pentru ilustrarea acestui adevăr ne stau la dispoziţie, în continuare, numeroase şi variate exemple, în poemul Luceafărul, capodopera liricii lui Mihai Eminescu, capodopera poeziei româneşti şi «testamentul spiritual» al Marelui Poet, găsim destulă substanţă religioasă. Convorbirea dintre Tatăl Ceresc şi Hyperion, opoziţia Tatălui Ceresc la cererea acestuia, îndrăgostit de o pământeancă, de a-l dezdumnezei printr-o a doua naştere, dar de data aceasta «din păcat»de toţi muritorii, eternitatea şi consubstanţialitatea lui Hyperion cu Părintele Ceresc, mărturisită de Acesta din urmă, precum şi alte idei de aceeaşi factură au făcut pe unii exegeţi eminescieni să raporteze pe Hyperion-Luceafărul la Logosul divin, despre care, cum ştim, se vorbeşte în Evanghelia şi Epistola I a Sf. Ioan, de unde cu siguranţă s-a inspirat Poetul. Dr. FLORIN BENGEAN