Cuvântul Liber, ianuarie 2011 (Anul 23, nr. 1-20)

2011-01-15 / nr. 10

S J EDITOfiIAL ROMANIA, O ŢARA A CONTRASTELOR e spune tot mai des că România a ajuns o ţară a contrastelor. Trăim într-o lume tare ciudată. Chiar dacă avem pretenţii că suntem înregimentaţi în lumea civilizată a Uniunii Europene, năravurile noastre se aseamănă mai mult cu cele ale indienilor, patria de origine a ţiganilor. De pildă, imediat după Sfintele Sărbători, preşedintele ţării a ieşit în faţa naţiunii să susţină Legea învăţământului, domnia sa, printre alte bazaconii, afirmând că învăţământul românesc nu este performant, elevii şi studenţii români nu sunt de nivelul celor din ţările occidentale. Numai pentru asemenea aberaţii ar trebui judecat şi condamnat, fiindcă nu cunoaşte realitatea, adică, faptul că de la toate olimpiadele internaţionale, an de an, elevii români se întorc cu o mulţime de medalii, apoi, uită că absolvenţi de facultăţi din România fac cinste ţării în diverse meserii, pe toate meridianele lumii. Am aflat că medicii indieni sunt foarte apreciaţi în SUA,în timp ce la ei asistenţa medicală este la pământ. Interesantă asemănare, deloc exagerată, cu situaţia de la noi, când doctorii, farmaciştii şi asistenţii medicali sunt căutaţi în lumea largă, iar în spitalele şi cabinetele medicale din România asistenţa medicală este de-a dreptul deplorabilă. Am mai aflat că informaticienii români fac minuni prin America, iar muncitorii de înaltă calificare sunt căutaţi în ţări cu tradiţie în industria constructoare de maşini. Şi, uite aşa, exemplele pot continua cu nemiluita. Din păcate, politicienii noştri, mulţi dintre ei şcoliţi pe înserat şi pe grăbite în Universităţi particulare, „fabrici de diplome’, cum declară şeful statului, în afară de tupeu cu nemiluita, nu au nicio calitate. Printre cei care au ajuns să ne conducă sunt o groază de semianalfabeţi, cu doctorate, diplome cumpărate pe valută. Este ruşinos să constaţi că şi la universităţi de prestigiu există absolvenţi care îşi cumpără lucrarea de diplomă cu câteva sute de euro, că asistenţi universitari, chiar şi conferenţiari sau profesori, vând lucrări de diplomă la comandă. Dar să nu uităm că, dincolo de aceste ciurucuri, există şi tineri care muncesc pe brânci şi se afirmă peste graniţă. Ce contrast mai evident ne mai trebuie pentru a demonstra lumii cât suntem de ciudaţi. Mai există încă un aspect pe care merită să-l amintim, prea puţin să-l comentăm, pentru a nu provoca resentimente. Un tânăr absolvent de facultate, angajat într-o instituţie oarecare, primeşte o leafă de trei patru ori mai mică pentru aceeaşi muncă decât un angajat mai în vârstă depăşit de evenimente, menţinut în organigramă numai pentru faptul că la momentul potrivit a fost de faţă când s-a împărţit cozonacul. Dacă eşti curios să întocmeşti un studiu sociologic privind impactul negativ asupra tinerei generaţii, provocat de ipocrizia conducătorilor, este suficient să stai de vorbă cu tinerii care şi-au depus dosarele pentru un loc de muncă în străinătate. Un alt contrast specific României mi-a fost dat să-l cunosc în preajma Crăciunului, în satele mureşene, am întâlnit o mulţime de nevoiaşi care se întorceau acasă cu pachete cu alimente, cadou european, care constau din făină de grâu, ulei, paste făinoase, zahăr. Majoritatea beneficiarilor erau ţigani, dar şi români, maghiari cu venituri mici. Culmea ironiei, o parte dintre acei săraci şi-au vândut ajutoarele alimentare pentru a-şi procura bani de ţigări şi băutură. Un contrast ţigănesc, de toată frumuseţea, ne-a fost dat să-l vedem în prima zi de Crăciun, când Postul de televiziune Prima TV ne prezenta cu lux de amănunte cum şia serbat ziua de naştere, a 43-a aniversare, Bercea Mondialul, unul din baronii ţiganilor din România. Cu o risipă de mâncăruri alese, băuturi fine, cu manelistul Adi Minune, care îi cânta osanale pe euroi, spectacolul fiind de prost gust pentru majoritatea românilor, indiferent de etnie, fiindcă marea majoritate a ţiganilor o duc rău. De multe ori, te întrebi cu ce trăiesc oamenii aceştia? în plus, de Sfintele Sărbători, statul român acordă comunităţii maghiare din România, probabil unui partid politic, suma de 5,8 milioane de lei, în timp ce Partidei Rromilor i se acordă doar suma de 10 mii de lei. UDMR fiind la guvernare trebuia să fie răsplătit pentru fidelitate,în timp ce ţiganilor, cu mult mai numeroşi decât maghiarii din România, li se acordă doar firimiturile de la masa „bogaţilor". Unde-i democraţia, domnilor guvernanţi, principiile ei se aplică doar în campaniile electorale?! Lista contrastelor poate continua cu sute de exemple, dar pe cine mai interesează aceste aspecte într-o lume tot mai ciudată, departe, departe de civilizaţia europeană. V VASILE BOTA 1 ( SÂMBĂTĂ, 15, LUNI, 17 TAXIJAJUK. 2011 • AKUL XXIII, KB. 10 (5.456) • 12 PAGINI, 1 LEIJ. ) Lui C.V. Tudor i se aplica legea, nu şi UDMR?! Cu toate că a pierdut în instanţă, la toate nivelele, procesele cu Episcopia Ortodoxă de Covasna şi Harghita, Consiliul Judeţean Covasna, avându-l în frunte pe Antal Arpad, atât de mult doritorul cetăţeniei Ungariei, refuză punerea în aplicare a hotărârilor judecătoreşti privind fostul sediu al Băncii Naţionale a României. Astfel, Episcopia Ortodoxă a Covasnei şi Harghitei este împiedicată să intre în posesia spaţiului care-i aparţine. Zadarnic Episcopia a avut, de fiecare dată, câştig de cauză, confirmat şi de hotărârea definitivă din luna februarie 2010, în urma apelării la înalta Curte de Casaţie şi Justiţie! Scurtă „istorie". Sediul a fost atribuit, conform legii,în anul 2004, de Guvernul Năstase, Episcopiei Covasnei şi Harghitei. Numai că, __________ ______________ pentru a-şi răsplăti, ca şi puterea de azi, tovarăşii de guvernare, premierul de atunci, Călin Popescu Tăriceanu, îl înapoiază: „Itt és most!”, UDMR. Să nu cumva să-i supere pe alde Marko Bela, Borbély László, Frunda György, Verestoy Attila, Korodi Attila et comp. ( SECVENŢA^) Să nu ne ascundem după deget Concesii, trădări şi acte antiromâneşti au comis toţi şi din toate guvernările postdecembriste! Acesta-i adevărul. Gafe a făcut, şi Văcăroiu, şi Vasile, şi Năstase, şi Tăriceanu. Boc îi întrece pe toţi! Adevărul nu-i doar de o singură parte! Episcopia acţionează în judecată Guvernul României. Din nou câştigă. Iar ÎPS Ioan Selejan are în mână acum o hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă. Numai că acelaşi Tamas Sandor, preşedintele Consiliului Judeţean Covasna, refuză, categoric, punerea ei în aplicare. Motivul? Niciunul! Atunci cum se „explică" această flagrantă încălcare a legii româneşti? Simplu. Păi, UDMR nu-i, azi, la guvernare? Nu-i cu pâinea şi cuţitul în mână? Este! Nu încalcă ei, udemeriştii, în frunte cu Băsescu şi Boc, legile cum şi când vor ei? Ba da! Legile astea româneşti nu se aplică pe acolo pe unde celebrul Tamas Sandor a hotărât să petreacă Revelionul şi Anul Nou nu după ora Bucureştiului, ci după cea a Budapestei, mai întâi după ora Europei Centrale (Budapesta), abia apoi după a Bucureştiului. Şi o naivă întrebare: numai lui C.V. Tudor i se aplică legea, prin evacuare forţată, nu şi UDMR? LAZAR LĂDARIU Cu începere de la ora 12 a zilei de ieri, 14 ianuarie, la statuia întemeietorului limbii române moderne, a poetului Mihai Eminescu, sute de elevi, cadre didactice, oameni de cultură şi oficialităţi au participat la un moment omagial, închinat poetului devenit simbol al culturii române. Moderatorul evenimentului a fost domnul prof.dr. Valentin Marica, senior editor la Studioul Teritorial de Radio, care i-a invitat pe rând să rostească cuvinte alese din inima celor prezenţi, pe primarul Municipiului Târgu-Mureş, domnul dr. Dorin Florea, domnul Nicolae Băciuţ, director al Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Naţional, domnul profesor Viorel Socol, inspector :/v-z/\,/A'/y/i dimnul general şcolar adjunct. Cu acest prilej, să reţinem propunerea domnului Nicolae Băciuţ pentru a schimba denumirea Casei Municipale „Mihai Eminescu" în „Centrul Municipal de Cultură Mihai Eminescu" (sau, poate, judeţean), fiind de părere că „Acolo unde cultură nu e, nimic nu e", în acelaşi timp, „cultura şi educaţia nu pot fi separate".Să remarcăm şi prezenţa domnului Claudiu Maior, viceprimar al Primăriei Municipiului Târgu-Mureş, cât şi a domnilor Aurel Trif, Valentin Bretfelean, directori în cadrul Primăriei Municipiului Târgu-Mureş. Text şi foto: VIOREL CONŢIU (Continuare în pag. a 7-a) Biblioteca MUREv