Cuvântul Liber, noiembrie 2011 (Anul 23, nr. 215-236)

2011-11-01 / nr. 215

CUVÂNTUL MARȚI, 1 NOIEMBRIE 2011 Radio România Târgu-Mureş transmite de Ziua Radioului Public, azi, 1 noiembrie 2011, ora 19.00. „Tărâm de iubire, Cuvântul..." In ziua de 1 noiembrie 1928 s-a inaugurat Postul Naţional de Radio din România. De atunci, ziua de 1 noiembrie a devenit Ziua Radioului Public, fiind marcată prin programe radio aniversare. Astfel,în ziua de 1 noiembrie 2011, Radio România Târgu-Mureş va transmite, din Studioul Emisiunilor cu Public, începând cu ora 19, radioprogramul Tărâm de iubire, Cuvântul..., la care sunt invitate instituţii de cultură din judeţul Mureş, fiecare având prilejul să exprime un mesaj de Ziua Radioului Public şi să ofere un autograf artistic. Participă: Direcţia Judeţeană Mureş pentru Cultură, Filarmonica de Stat din Târgu-Mureş, Casa de Cultură „Mihai Eminescu" din Sighişoara, Academia de Artă din Târgu-Mureş, Muzeul Etnografic şi Biblioteca „Petru Maior" din Reghin, Casa de Cultură a Studenţilor din Târgu-Mureş, Ansamblul Artistic Profesionist „Mureşul", Liceul de Artă din Târgu-Mureş. în spaţiul emisiunii va fi lansat volumul Sentimentul istoriei de Grigore Ploeşteanu, apărut la Editura Ier/fas,în îngrijirea distinsului istoric Mariana Ploeşteanu, Partener media: Cotidianul „Cuvântul liber". Va prezenta scriitorul Valentin Marica, senior-editor la Radio România Târgu-Mureş. (REPORTER) Marşul tăcerii, în amintirea copiilor dispăruţi în accidente rutiere Creşterea disciplinei în trafic şi reducerea numărului şi consecinţelor accidentelor de circulaţie reprezintă obiectivele primordiale ale poliţiei rutiere, atâta timp cât, anual, în asemenea evenimente, mor sau sunt rănite mii de persoane, costurile acestui flagel cuantificându-se în sume impresionante şi suferinţe incomensurabile. în judeţul Mureş,în primele 9 luni ale acestui an s-au produs 122 de accidente rutiere grave, soldate cu 35 de persoane decedate şi 108 rănite grav. Campania „Atenţie! Circul şi eu!", demarată de Poliţia Rutieră, împreună cu Autoritatea Rutieră Română, îşi propune să tragă un semnal de alarmă în memoria celor 41 de copii decedaţi în evenimente rutiere produse în ultimii 5 ani în judeţul Mureş. Poliţia rutieră mureşeană doreşte ca prin intermediul copiilor să sensibilizeze participanţii la trafic, să îi facă mai conştienţi de pericolele la care se expun şi, poate, să fie mai preventivi în ceea ce priveşte „a fi un participant la trafic mai responsabil". Astfel, la sfârşitul săptămânii trecute, în Târgu-Mureş, a avut loc un „marş al tăcerii" în amintirea inocenţilor morţi pe şosele. La activitate au participat copii din cadrul Clubului Copiilor şi reprezentanţi ai Autorităţii Rutiere Române. Acţiunea s-a desfăşurat în zona ceasului floral, iar la finalul marşului a fost păstrat un moment de reculegere şi s-au aprins lumânări în memoria copiilor decedaţi în evenimente rutiere. LETIŢIA BOTA 1 NOIEMBRIE 2011 !— - — Zile trecute: 303 Zile rămase: 62 Soarele răsare la: 7.09 Soarele apune la: 17.09 Ortodox: Sfinţii doctori fără de arginţi Cosma şi Damian Greco-catolic: Sfinţii Cosma şi Damian, medici taumaturgi, fără plată, martiri ( 303) Romano-Catolic: (I) Toţi Sfinţii Zodia: Scorpion (23 octombrie-21 noiembrie) | V________________________| Filă de calendar /L 1599 - A avut loc intrarea lui Mihai Viteazul în Alba lulia. întreg teritoriul Transilvaniei a trecut sub autoritatea sa, înfăptuindu-se, astfel, prima unire politică a două provincii româneşti - Moldova şi Ardealul. 1848 - Samuel Gregory a fondat prima şcoală din lume care a admis şi femei printre cursanţi. 1894 - A încetat din viaţă ţarul Alexandru al lll-lea la Rusiei; fiul său, Nicolae al ll-lea Romanov, devine noul Ţar al Rusiei. 1922 - A abdicat Mehmet al Vl-lea, ultimul sultan al Imperiului Otoman. 1928 - Au început emisiunile radiodifuziunii române. 1942 - S-a născut poetul şi prozatorul Gabriel Iuga („înstrăinări", „Comoarele regilor daci", „Vecinătatea pustiului"). 1946 - S-a născut poetul şi prozatorul Eugen Uricariu, preşedinte al Uniunii Scriitorilor din România (2001 - 2005). A fost distins cu Premiul Academiei Române pentru proză. 1993 - A intrat în vigoare tratatul de la Maastricht, stabilind formal Uniunea Europeană. 2005 - Astronomi ai NASA au anunţat că au descoperit încă doi sateliţi ai planetei Pluto. Cugetarea zilei: Nimic valoros nu este obţinut în această viaţă, de aceea trebuie să fim salvaţi de speranţă. (Reinhold Niebhu) HOROSCOP IA Berbec. Aveţi tendinţa să vă enervaţi fără motiv, ceea ce vă poate pune în situaţii neplăcute. Evitaţi activităţile sociale şi afacerile, pentru că aveţi prea puţine şanse de reuşită. Taur. S-ar putea să nu BjtfaSL* mai plecaţi într-o delegaţie, din cauza unei probleme de sănătac. . .şefii vor înţelege situaţia. Vă sfătuim să evitaţi certurile, pentru a nu vă agrava situaţia. # Gemeni.Dimineaţa s-ar putea să aveţi probleme la serviciu, din cauza zvonurilor lansate de o femeie invidioasă. La nevoie, puneţi doi colegi faţă în faţă! Rac Intuiţia vă ajută să vă aflaţi de ce şi-a schimbat un prieten atitudinea faţă de dumneavoastră. Temperaţi-vă nervozitatea, pentru că nu rezolvaţi nimic certându-vă! Leu. S-ar putea să fiţi JSR nevoit să luaţi o decizie dificilă cu privire la asocierea într-o afacere. Ar fi bine să vă ocupaţi mai mult de partenerul de viaţă şi de familie. Fecioară. Vă daţi seama că 71 o femeie din anturaj vă invidiază.Ar fi bine să daţi dovadă de mai multă discreţie. Odihniţi-vă mai mult, dacă vreţi să nu aveţi probleme de sănătate. Balanţa. Relaţiile cu partenerul de viaţă şi cu prietenii sunt excelente. Fiţi prudent în afaceri. Nu alergaţi după câştiguri uşoare! După-amiază petreceţi momente plăcute în compania celor dragi. Scorpion. Primiţi un cadou cu valoare sentimentală deosebită. S-ar putea să primiţi şi de la serviciu o importantă sumă de bani. S-ar putea să cheltuiţi prea mult şi să vă certaţi cu partenerul de viaţă. Săgetător. Sunteţi nevoit ISRL să luaţi o decizie dificilă. V vi se propune o colaborare avantajoasă, dar partenerul de viaţă nu este de acord să munciţi în plus. Gândiţi-vă bine înainte să luaţi o hotărâre! Capricorn. Reuşiţi să terminaţi cu bine o activi- TlgffijState importantă. S-ar putea să găsiţi cu greu soluţii la problemele familiei. Nu este momentul să cumpăraţi un obiect de valoare. Vărsător. Intenţionaţi să vă asumaţi mai multe responsabilităţi la serviciu, dar vă temeţi că şeful nu va fi de acord. Relaţiile cu colegii de serviciu se anunţă tensionate. Peşti. Şefii vă apreciază, dar să nu vă aşteptaţi la e1 felicitări din partea colegilor! Nu este momentul să spuneţi chiar tot ce gândiţi. Fiţi prudent în afirmaţii, dacă vreţi sa evitaţi o ceartă. Festivalul International * „In memoriam Constantin Silvestri”, ediţia a XXI-a * Toamna muzicală a debutat într-o notă explozivă la Filarmonica târgumureșeană, păstrând în memorie concertul extraordinar din 15 octombrie 2011,în care am avut prilejul unic de a-l asculta pe pianistul rus Boris Berezovski, artist aflat în primul eşalon al elitei mondiale de interpreţi ai momentului. Organizat în cadrul Festivalului Internaţional „George Enescu" din Bucureşti, în parteneriat cu instituţia târgumureşeană sus-amintită, rezonantul eveniment a dedicat o seară melomanilor târgumureşeni, prin prezenţa Orchestrei Filarmonicii Naţionale Ungare, sub bagheta dirijorului Kocsis Zoltán, cu un program redutabil, precum Suita de dans de Béla Bartók, dificilul Concert nr. 2 pentru pian şi orchestră de acelaşi compozitor şi, spre bucuria ascultătorilor, Simfonia a ll-a în La major de George Enescu. Acestei strălucite manifestări, în cadrul stagiunii târgumureşene, i-a urmat Festivalul Internaţional „In memoriam Constantin Silvestri", ajuns la cea de-a XXI-a ediţie, desfăşurată între 6-27 octombrie 2011. Concertul simfonic de deschidere din 6 octombrie, susţinut de îndrăgitul dirijor Shinya Ozaki, a cuprins în prima parte lucrarea „Cantabile" din ciclul de Trei piese pentru orchestră de coarde op.4 de Constantin Silvestri, Concertul pentru vioară şi orchestră de Piotr Ilici Ceaikovski, continuând, în partea a doua, cu poemele simfonice „Psyche" de Cesar Franck şi „Prometeu" de Franz Liszt. Solistul serii, Alexander Gilman din Elveţia, un foarte talentat violonist, apreciat atât de melomani, cât şi de critica de specialitate, câştigător al unor concursuri internaţionale de renume şi cu o bogată activitate concertistică în marile capitale ale lumii, ne-a demonstrat calităţile interpretative, cântând pe o vioară Guadagnini, construită la Parma, în 1761. Creaţia camerală şi-a găsit locul binemeritat în festival prin recitaluri apreciate de public, precum evoluţia Ansamblului de 12 violoncele „Napocelli”, din 9 octombrie, prezenţă continuă în ultimele trei ediţii, propunând spre ascultare lucrări inspirate din piese preponderent romantice şi moderne, în linia concertelor camerale se înscrie şi seara oferită, în 11 octombrie, de ansamblul „Mit vier" din Elveţia, o formaţie alcătuită din Kaspar Zehnder - flaut, interpret remarcat în mod deosebit pentru calităţile sale muzicale, Charlotte Zehnder - vioară, Dorothee Schmid - violă şi Urs Fischer - violoncel, cu un repertoriu compus din piese de Mozart, Giorgio Tedde şi Antonin Reicha. Concertul simfonic din 13 octombrie ne-a încântat cu un program exclusiv din creaţia lui Ceaikovski (Serenada pentru orchestră de coarde, Concertul pentru pian şi orchestră în si bemol minor şi Capriciul italian), susţinut în maniera cunoscută de generozitate adresată publicului a unuia dintre cei mai iubiţi dirijori, Marian Ionescu-Galaţi, maestrul al cărui profesionalism conferă calitate indubitabilă oricărui concert, în tandem cu pianistul Jando Jeno din Ungaria, la rândul său o personalitate proeminentă a vieţii muzicale contemporane. CARMEN MIHAESCU -------------------JJ „Bani de liceu” pentru toţi solicitanţii Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului a publicat lista beneficiarilor Programului naţional de protecţie socială „Bani de liceu" pentru anul şcolar 2011-2012. Potrivit HG nr. 1488/2004 privind aprobarea criteriilor şi a cuantumului sprijinului financiar în cadrul Programului naţional de protecţie socială „Bani de liceu", stabilirea beneficiarilor s-a făcut în ordinea crescătoare a venitului brut lunar pe membru de familie, cu încadrarea în fondurile aprobate de Ministerul Educaţiei în acest scop (aproximativ 275.000.000 lei). Prin urmare, toţi cei 120.857 de solicitanţi eligibili care au depus cereri la nivel naţional şi care, în condiţiile legii, au îndeplinit condiţia unui venit brut lunar pe membru de familie, realizat în ultimele 3 luni anterioare depunerii dosarului, de maximum 150 lei, vor primi acest sprijin financiar. Liceenii vor primi suma de 180 lei pe întreaga perioadă a cursurilor şcolare, inclusiv în timpul pregătirii şi susţinerii examenului de bacalaureat sau de diplomă, respectiv în perioada practicii în producţie. Fondurile sunt alocate de MECTS şi vor fi distribuite beneficiarilor de unităţile şcolare la care aceştia şi-au depus dosarul. Autorităţile locale pot efectua anchete sociale pentru verificarea veridicităţii declaraţiilor de venit şi a celor referitoare la bunurile familiei, în cazul elevilor care solicită sprijin financiar. Potrivit calendarului de desfăşurare a programului naţional de protecţie socială „Bani de liceu", depunerea eventualelor contestaţii este prevăzută pentru perioada 28 octombrie - 2 noiembrie, iar soluţionarea lor pentru intervalul 2 - 6 noiembrie. Atât depunerea, cât şi soluţionarea contestaţiilor se fac la nivelulcomisiilor organizate în cadrul inspectoratelor şcolare judeţene. Conform HG nr. 1.095/2007,în cazul unor situaţii speciale privind falsul în declaraţii, comisiile de acordare a sprijinului financiar organizate la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ au obligaţia să sesizeze Inspectoratele de Poliţie şi autorităţile administraţiei publice locale, în vederea cercetării şi verificării acestora. LETIŢIA BOTA