Cuvântul Liber, august 2013 (Anul 25, nr. 149-169)

2013-08-01 / nr. 149

JOI, 1 AUGUST 2013 Jubileu aniversar, 20 de ani de prezenţă elveţiană, în lumea culturii, la Sighişoara (Urmare din pag. 1) lucrările lor, o serie de artişti renumiţi în arta penelului din Ţara Cantoanelor, în încercarea de a afla mai multe informaţii despre acest maraton muzical, am avut bucuria de a sta de vorbă cu unul dintre organizatorii Festivalului, implicat cu toată fiinţa şi dăruirea în perpetuarea peste ani a întâlnirii de la Sighişoara, cunoscutul muzician român Alexandru Gavrilovici - prim-violonist al Orchestrei Simfonice din Berna, capitala Elveţiei, întrebându-i ce-i animă pe cei plecaţi din ţara de origine spre alte zări, printre care se află şi domnia sa, ca apoi odată realizaţi, să caute modalităţi de apropiere, implicându-se în diferite proiecte prin care doresc să contribuie la statornicia unor relaţii, fie pe tărâm economic, fie cultural, arătând lumii adevărata faţă a românului, la el acasă văzut. „Exact acest lucru este deosebit de mişcător, ne spunea interlocutorul, faptul că artişti de mare valoare din lumea muzicală reuşim să-i aducem la Sighişoara, ne bucură foarte mult, ştiind că, în mare măsură, sunt foarte ocupaţi, având pe întreg anul de onorat diferite concerte pe scenele europene. Faptul că îşi găsesc timp să vină la Sighişoara este cu adevărat de apreciat". O pleiadă de muzicieni vin să predea în cadrul cursurilor muzicale organizate, unde mari virtuozi ai diferitelor instrumente îşi destăinuie parte din secretele unor tehnici interpretative împletite cu virtuozitatea şi harul fiecăruia. La aceste cursuri se înscriu tineri, muzicieni în devenire, porniţi pe calea consacrării. Potrivit interlocutorului nostru, anul acesta, la Festivalul aflat la a XX-a ediţie, în cadrul concertelor programate, pe lângă muzicieni şi cursanţi, vor participa importante personalităţi politice, chiar şi personalităţi din Guvern. Un lucru demn de remarcat de Ziua Elveţiei este că se află la Sighişoara ambasadorul acestei ţări, cel care, an de an, îşi consacră sărbătorirea Zilei Elveţiei, nu la Bucureşti, ci la Sighişoara, gest mai mult decât onorant pentru sighişoreni, ştiind că organizarea Academiei de muzică, de-a lungul atâtor ani, a fost sprijinită în mare parte de statul elveţian. Potrivit interlocutorului nostru, „la nivel de fonduri, de finanţe româneşti, de-a lungul celor XX de ediţii, Ministerul Culturii, Institutul de Cultură Român, din partea acestora nu s-a cheltuit nici măcar un leu". Municipiul Sighişoara, partener în organizarea Festivalului „Academia Sighişoara", a contribuit la cheltuielile de organizare, anul acesta suma aprobată de la bugetul local fiind de 20.000 de lei. Unul dintre sponsorii principali, cu o contribuţie deloc de neglijat, este Combinatul Azomureş. Este cazul să respectăm acest dar, să facem o reverenţă, iar în momentul în care ambasadorul unei ţări prietene îţi calcă pragul, este bine ca asemenea gesturi de prietenie, conjugate prin organizarea unor astfel de festivaluri, să fie apreciate la justa lor valoare. Potrivit domnului Gavrilovici, „ca român, să nu ne limităm numai «la bateri pe umeri» şi strângeri de mâini protocolare, cum au fost şi anii trecuţi, este bine să existe interes de promovare a culturii şi la nivel înalt, iar roadele unor astfel de conlucrări cu siguranţă nu vor întârzia să apară. Este de apreciat efortul pe care elveţienii îl depun, privind continuarea, cât şi menţinerea acestui Festival la cote înalte, în care, un rol important ar trebui să-l aibă eforturile conjugate ale ambelor ţări", a încheiat marele muzician. Potrivit domnului Alexandru Gavrilovici, relaţiile culturale statornicite pe plan judeţean s-au concretizat printr-o conlucrare benefică şi o bună relaţie de prietenie, uneori ajungându-se să se împrumute instrumente de la Filarmonica de Stat Tg.-Mureş, pe timpul celor 14 zile de cursuri academice, având certitudinea organizării, nu peste mult timp, a unor concerte comune, în care muzicienii elveţieni vor concerta alături de cei români pe scenele ambelor ţări. lIPICURI DE ÎNŢELEPCIUNE •U „ŢARA" nu este suma ţinuturilor, a obiceiurilor, a materialelor pe care le poate cuprinde inteligenţa mea. „ŢARA ESTE O FIINŢĂ". Acolo unde nu este sentimentul de „PATRIE" niciun limbaj din lume nu-l va aduce. Nu poţi dovedi decât prin fapte ataşamentul faţă de fiinţa din care te tragi. O „FIINŢĂ" nu face parte din împărăţia vorbelor, ci din cea a faptelor. Şi fapta aceasta a primit un nume. Este „JERTFA". Antoine de Sain-Exupery (1900 -1944), romancier, eseist, reporter, pilot, erou francez *** • „ Când ziua se sfârşeşte se cade să mulţumim pentru toate câte am primit în curgerea zilei aceleia şi pentru toate câte am împlinit cu spor bun; apoi să mărturisim toate câte nu le-am împlinit, fie că greşeala noastră e cu voie sau fără de voie, sau în taină făcută, fie prin cuvinte, ori prin fapte, ori ascunsă în inimă, pentru toate trebuie să-l facem pe Dumnezeu îndurător prin rugăciune". Sf. Vasile cel Mare (330-379), Arhiepiscop, scriitor bisericesc, autor de Sf. Liturghie *** • „Un bancher s-a îmbolnăvit pe neaşteptate de o boală foarte gravă, încât medicul nu i-a dat nicio şansă. Era vorba despre câteva ore. Omul era speriat de situaţia neaşteptată, treburile personale nu-i erau puse le punct; el l-a rugat pe doctor să facă tot ce poate pentru a-i mai lungi pentru câteva ore viaţa, cel puţin până a doua zi, şi-i va da o sumă mare de bani. Acesta i-a răspuns astfel: „Eu nu pot vinde zile şi viaţă. Aceasta o poate face numai Tatăl cel Ceresc, Creatorul a tot ce există". „Se cuvine ca noi, oamenii, să vorbim mai mult cu Dumnezeul din noi, pentru că nu ştim nici ceasul, nici ziua, să priveghem, să medităm şi să ne rugăm" (n.a.). „1001 CUGETĂRI” Preot ortodox român, ILIE BUCUR SARMASANUL 4 fr 1 AUGUST 2013 Zile trecute: 213 Zile rămase: 152 Soarele răsare la: 6.05 Soarele apune la: 21.00 Ortodox: Scoaterea Sf. Cruci; Sf. Mc. Macabei Greco-catolic: Scoaterea Sf. Cruci; Cei 7 prunci m. Macabei, mama lor Salomoni şi învăţătorul lor Eliazar Sf. ep. Alfons Maria de Liguori Romano-catolic: Sf. Alfons M. de Liguori, ep. înv. Zodia: Leu (23 iulie - 22 august) gA Berbec: Este posibil /SmDL să aveţi mici divergenţe " /" cu partenerul de viaţă, care vă reproşează lipsa de afectivitate şi că acordaţi afacerilor prea multă importanţă. Nu încercaţi să obţineţi bani prin orice mijloace! Taur Aveţi sentimentul că un partener de afaceri încearcă să vă tragă pe sfoară şi sunteți pus pe ceartă. Vă sfătuim să discutați calm, până lămuriți situația. # Rac: S-ar putea să plecaţi într-o călătorie. Puteţi fi optimist, totul va decurge conform planurilor. Relaţiile cu prietenii sunt foarte bune. Leu: Veţi intra într-o afacere. S-ar putea să fiţi confuz şi să nu luaţi decizii inspirate. Aveţi şanse de reuşită dacă vă stăpâniţi impulsivitatea. Fecioara: Din cauza dificultăţilor financiare, nu vă simţiţi în largul dumneavoastră. Evitaţi discuţiile în contradictoriu! Vă puteţi baza pe intuiţie. Balanţa: S-ar putea să vă certaţi cu partenerul de viaţă. Se pare că nu aveţi succes nici în afaceri. în această conjunctură, vă sfătuim să vă păstraţi calmul. Scorpion: Schimbările de la locul de muncă vă nemulţumesc. Vă recomandăm să vă stăpâniţi nervozitatea, pentru că riscaţi să complicaţi situaţia şi mai mult. ^ N Săgetător: Aveţi ocazia să rezolvaţi o problemă sentimentală. Pentru aceasta, trebuie să aveţi încredere şi să vă temperaţi orgoliul. Capricorn: Vă indispune un eşec în afaceri. In ultima vreme, aveţi impresia că nu vă reuşeşte nimic. Nu mai fiţi atat de pesimist! Ar fi bine să vă relaxaţi mai mult. Vărsător: Nu aţi ter- minat bine o lucrare importantă şi deja vă gândiţi să începeţi alta. Nu exageraţi cu muncă. Acordaţi-le mai multă atenţie celor apropiaţi! A A Peşti: S-ar putea să rataţi un obiectiv important şi să deveniţi irascibil. Vă sfătuim să nu vă descărcaţi nervii pe familie. Mai bine căutaţi cauzele eşecului! HOROSCOP Gemeni: Este o zi favorabilă planurilor de viitor. Munca din ultima vreme îşi arată rezultatele. încep să apară satisfacţiile materiale. Filă de calendar . 1714 - Dimitrie Cantemir a devenit primul român, membru al unui înalt for ştiinţific internaţional (Academia din Berlin). 1774 - Joseph Priestey a anunţat descoperirea oxigenului. 1862 - Constituirea Ministerului Afacerilor Externe al României. 1921 - A fost creată Curtea Internaţională de Justiţie de la Haga. 1943- A încetat din viaţă, la Viena, arhitectul Horia Creangă (nepotul lui Ion Creangă). A proiectat, printre altele, imobilul ARO din Bucureşti, hotelul ARO din Braşov, teatrul Giuleşti din Bucureşti, precum şi clădirile Fabricii de locomotive „Malaxa", (n.1892) 1952 - S-a născut Horaţiu Mălăele, actor român de teatru şi film. 1990 - România a preluat, conform principiului rotaţiei, preşedinţia Consiliului de Securitate al ONU. 2008 - A avut loc o eclipsă totală de Soare, vizibilă în România ca eclipsă parţială. Cugetarea zilei: Mâinile care ajută sunt de departe mai bune decât buzele care se roagă. (Robert Ingersoll) Accente Corman Manea - un scriitor de Nobel Unul dintre scriitorii români cu cel mai mare prestigiu în lumea literară internaţională, Norman Manea, s-a impus prin romanele sale (Captivi, Atrium, Cartea fiului, Anii de ucenicie ai lui August Prostul, Pe contur, Plicul negru, întoarcerea huliganului), prin volumele de povestiri (Fericirea obligatorie, Variante la un autoportret) sau cele de eseuri (Despre clovni: dictatorul şi artistul, Laptele negru). E dincolo de orice îndoială că Norman Manea e cel mai tradus şi mai cunoscut scriitor român al momentului, un prozator cu un talent remarcabil şi cu o conştiinţă estetică ireproşabilă, într-un interviu inedit, în curs de apariţie în revista „Vatra", pe care mi l-a acordat Norman Manea, membru al Societăţii Regale de Literatură din Marea Britanie, scriitorul român cu cele mai mari şanse, poate, la Premiul Nobel, spunea, în legătură cu mentalitatea balcanică ce domină viaţa noastră publică: „Bizantinismul autohton a fost adesea înfruntat de intelectualitate, nu neapărat prin poziţii democratice, ci prin opţiunea pentru ideologii autoritare, de dreapta şi de stânga, prin paseism şi utopii colectiviste - rareori dezbătute onest în opinia publică. Nu cred că am tulburat esenţial această prea lungă istorie, dar puţinul pe care l-am produs - cu preţul unor răni sufleteşti deloc uşoare - poate că tot a meritat îndrăzneala. Să sperăm că noua generaţie va schimba mai mult şi mai radical obiceiurile.". Dincolo de polemicile şi disputele pe care cărţile lui Norman Manea le-au generat, trebuie subliniată contribuţia sa importantă la evoluţia şi dezvoltarea prozei româneşti postbelice. IULIAN BOLDEA Să fim Sănătoşi! ULEIUL DE USTUROI, TRATAMENT COMPLEMENTAR ÎN CHIMIOTERAPIE Oamenii de ştiinţă americani de la „Institute of Food Technologists", citaţi de descoperă.ro, susţin că uleiul de usturoi poate încetini fenomenul de scădere a numărului leucocitelor din sânge, provocat de chimioterapie şi radioterapie, tratamente utilizate pentru eliminarea tumorilor canceroase. „Rezultatele acestui studiu, realizat pe şoareci, arată că uleiul de usturoi poate constitui un tratament complementar bun în cazul chimioterapiei şi radioterapiei. Principiul chimioterapiei este de a distruge celulele sușă care, în interiorul tumorii, sunt singurele capabile să se reproducă nedefinit. Toate medicamentele anticancer folosite în chimioterapie au o toxicitate mai mare sau mai mică, putând afecta formula sangvină, pielea, părul sau alte organe, în funcţie de boală sau de stadiul acesteia, chimioterapia poate fi curativă, adică să aibă ca finalitate vindecarea organului bolnav, sau complementară actului chirurgical sau radioterapiei. Radioterapia constă în utilizarea radiaţiilor ionizante în tratamentul anumitor boli, îndeosebi al cancerelor. Usturoiul are numeroase efecte benefice asupra organismului, fiind utilizat de sute de ani pentru vindecarea unui număr mare de boli, de la răceală şi afecţiuni respiratorii, la ciumă. Potrivit unor studii anterioare, uleiul de usturoi are capacitatea de a repara ţesuturile cardiace şi de a stopa evoluţia tumorilor. Tonifiant şi antiseptic, antibiotic natural, diuretic, usturoiul are capacităţi anticoagulante şi este bun, printre altele, şi în cazul bolilor de ficat şi biliare", precizează specialiștii. (L.P.) n I I I I I I I I I I I I I I I I I I I ' % ■ 1 1 J Wm___