Cuvântul Liber, martie 2014 (Anul 26, nr. 42-62)

2014-03-21 / nr. 56

ir. Familie americană, sechestrată de un motan Un motan persan de 10 kg a atacat un sugar şi i-a luat ostatică toată familia în propriul apartament în SUA, necesitând intervenţia poliţiei, informa presa locală, citată de AFP. Agresivul animal a atacat un bebeluş de şapte luni, obligându-i pe părinţii acestuia să-l dea afară din cameră. Gestul a enervat şi mai tare felina care s-a manifestat în spatele uşii cu atâta violenţă încât proprietarul ei, Lee Palmer, nu a mai îndrăznit să iasă din cameră şi a chemat în ajutor poliţia. „Suntem sechestraţi în cameră, nu ne lasă să ieşim", a declarat Palmer poliţistei de serviciu, potrivit înregistrării obţinute de publicaţia „The Oregonian" din Portland (statul american Oregon, în vestul SUA). „Am dat motanul afară şi este foarte, foarte, foarte agresiv", s-a plâns el, adăugând că felina în vârstă de patru ani, Lux, are antecedente cu astfel de comportament. „Era deja un motan violent. Ne atacă, este la uşa camerei noastre", adaugă Palmer, pe fondul unor miorlăituri în plan secund. „îl auziţi?", a întrebat-o pe poliţistă, care a confirmat. Poliţia a intervenit şi a capturat patrupedul cu ajutorul unei capcane pentru câini. AGERPRES 0 CALEIDOSCOP Filmul „Noe”, cenzurat de mai multe ţări arabe . Trei ţări arabe au decis să nu permită difuzarea filmului „Noe", estimând că este „împotriva învăţăturilor islamului", iar alte trei le vor călca pe urme, a declarat recent un purtător de cuvânt al studiourilor Paramount, potrivit AFP. Qatar, Bahrein şi Emiratele Arabe Unite au informat studiourile Paramount că filmul nu va rula pe teritoriul lor. Alte trei state - Egipt, Iordania şi Kuweit - urmează să anunţe în curând o decizie similară. Filmul, în care Russell Crowe este „Noe", urma să iasă pe ecrane la 26 martie în Egipt, iar în ziua următoare, în Emiratele Arabe Unite. „Cenzorii din Qatar, Bahrein şi Emiratele Arabe Unite au confirmat oficial că filmul nu va rula în ţara lor", a declarat un purtător de cuvânt al Paramount Motivul oficial invocat pentru a confirma această informaţie este că (filmul) „contravine învăţăturilor islamului", a adăugat acesta, precizând că filmul nu va rula nici în Egipt, Iordania şi Kuweit. Al-Azhar, cea mai înaltă autoritate islamică din Egipt, estimează că superproducţia hollywoodiană contravine islamului, întrucât este vorba de o reprezentare a unui profet, ceea ce este interzis. Egiptul a cenzurat şi în trecut filme, printre care „Codul lui Da Vinci", în urma plângerilor Bisericii Ortodoxe Copte, potrivit aceleiaşi surse. Cel mai vechi almanah din lume Unicul exemplar al celui mai vechi almanah din lume, datând din 1491, este păstrat la biblioteca Mazarine din Paris, fiind unul din cele mai preţioase documente aflate în păstrarea bibliotecii, scrie lepoint.fr. Incunabulul (cuvânt care desemnează o carte imprimată înainte de anul 1500) este singurul exemplar din prima ediţie a almanahului, din 1491, cu un an înaintea descoperirii Americii de către Columb. Cel care l-a editat a fost preotul Guy Marchant, stabilit la Paris, unde ar fi imprimat 190 de incunabule, majoritatea cu caracter religios. „Calendarul păstorilor" este strămoşul tuturor almanahurilor, fiind reeditat în multe rânduri. Conţine texte cu conţinut moral şi practic, destinate publicului larg. Almanahul este un amestec de sfaturi agricole, scrieri religioase şi poetice, tratate de astrologie şi cosmologie. Există şi multe gravuri care ilustrează lucrări agricole împărţite pe luni, semnele zodiacului şi chiar 15 diagrame de eclipse, precum şi tabele după care pot fi calculate zilele în care cad sărbătorile religioase fără dată fixă, îndeosebi Sărbătoarea Paştelui Doi amanţi în pat. El, lovit brusc de un atac de sensibilitate, îi spune: - Spune-mi ceva să mă simt ca şi când ai fi soţia mea! La care ea: - Dragă, azi nu pot mă doare capul ! *** Doi şoferi ucraineni sunt opriţi la vamă: - Ce transportaţi? - Calculatoare de buzunar! Controlează vameşii camionul şi găsesc pistoale, mitraliere, grenade... - Astea sunt calculatoare? - Păi noi în Ucraina aşa ne facem socotelile! BINCIJKI Soţia se duce la poliţie şi reclamă că soţul ei n-a mai venit acasă de trei zile. Cere să fie căutat. Soţul dumneavoastră are vreun semn particular? întreabă poliţistul. N-are. Dar dacă mi-l aduceţi acasă, o să aibă. *** Un judecător şi-a pus în gând să fie mai tolerant în ajunul Crăciunului. - De ce eşti acuzat? - De a-mi fi făcut cumpărăturile cu anticipaţie. - Dar ăsta nu-i un delict! Cu câtă anticipaţie? - Păi, înainte de a se deschide magazinul. O blondă îşi sună prietena: - M-am săturat. De la patru îmi aştept prietenul... şi acum e deja cinci fără un sfert. - Dar la ce oră trebuia să vă întâlniţi? - La trei. *** Un tip nimereşte în Rai. Cerul este albastru, soarele auriu, cântă păsărelele, grădinile sunt pline cu flori. - Oh, sunt în Paradis! Dintr-odată, îşi aude soţia: - Ai fost! *** Un soţ se duce la biserică să se spovedească. Preotul îl întreabă: - Ai făcut păcate? - Da, părinte. - Te lepezi de Satana? - M-aş lepăda, părinte, dar am doi copii cu ea... Să fim sănătoşi! * CONSUMUL DE PEŞTE, BENEFIC PERSOANELOR ÎN VÂRSTĂ Oamenii de ştiinţă japonezi de la Institutul Naţional pentru Sănătate şi Nutriţie susţin că proteinele din peşte reduc riscul de boli pentru persoanele în vârstă şi contribuie la menţinerea unui stil de viaţă activ şi sănătos. „în studiul nostru, am rugat peste 1.000 de bărbaţi şi femei să completeze un chestionar pentru evaluarea stării lor de sănătate fizice şi mentale. Subiecţii au fost chestionaţi cu privire la uşurinţa cu care folosesc reţeaua de transport public, plătesc facturi, îşi vizitează prietenii, dar şi în legătură cu obiceiurile lor alimentare. Astfel, am constatat că persoanele care consumau proteine de origine animală, inclusiv peşte, aveau un risc cu 39% mai redus de a suferi de afecţiuni fizice sau psihice în următorii şapte ani. Proteinele sunt esenţiale pentru formarea masei musculare, care protejează de căderi şi fracturi, iar organismul le procesează şi asimilează mai greu pe măsură ce îmbătrâneşte. Prin urmare, persoanele în vârstă au nevoie de o rezervă mai mare de proteine pentru a-şi păstra starea de sănătate; în plus, proteinele din peşte sunt cele mai sănătoase, datorită celorlalte substanţe nutritive pe care le conţine, cum ar fi acizii graşi Omega 3, care, printre altele, calmează durerile provocate de artrită şi previn apariţia demenţei senile", explică specialiştii. (L.P.) CUVÂNTUL VINERI, 21 MARTIE 2014 Bătrânii Terrei Jeanne Calment Timp de o săptămână şi o jumătate de zi am fost pacientul unei unităţi spitaliceşti din municipiul Târgu- Mureş, pentru tratament, investigaţii medicale, tratament care a fost bine stabilit şi aplicat de oamenii în alb, cărora le mulţumesc! Ei bine, într-un spital ori o clinică (că-i acelaşi lucru) ai prilejul să cunoşti oameni ajunşi acolo cu nevoile lor de sănătate. Oameni de diferite profesii, vârste, cu care, vrând-nevrând, ajungi într-o relaţie, să-i spun aşa, ca de la bolnav la bolnav. Toţi sunt egali pe patul de spital, fie că-i român, maghiar, rrom. Se stabilesc legături de amiciţie, au loc discuţii pe te miri ce temă, într-un cuvânt spus: cunoşti oameni, cât mai mulţi, ca şi în cazul meu, care în trei zile am fost „căruţat" tot de atâtea ori dintr-un salon în altul, fără ca acest lucru să mă deranjeze câtuşi de puţin. Am fost... cuminte şi ascultător! Acolo, pe patul de spital, am făcut „cunoştinţă" (la modul figurativ), cu câţiva dintre cei mai longevivi oameni de pe Terra, prin intermediul unui documentar ce mi-a fost înmânat de un camarad de spital. Am citit şi, pentru cititorii ziarului „Cuvântul liber", astăzi o propun ca drept evocare pe cea mai longevivă persoană din lumea largă. Este vorba despre franţuzoaica Jeanne Calment. A trăit 122 de ani şi 164 de zile (este decedată în 1997, anul de naştere fiind data de 21 februarie 1875), motivându-şi lunga ei viaţă prin multă mişcare, prin practicarea tenisului, ciclismului nataţiei, prin consum de ulei de măsline, vin roşu şi ciocolată neagră, câte un kilogram săptămânal. Jeanne Calment făcea parte dintr-o familie modestă, dar a avut norocul ca, la 21 de ani, să se căsătorească cu un bărbat înstărit, fapt care a liniştit-o în sensul că nu a trebuit să mai muncească. S-a bucurat de prezenţa unui singur fiu, care a trecut la cele veşnice înaintea ei, ca şi unica nepoată de altfel. Pe când avea 110 ani (se afla într-un azil de bătrâni din Arles) le-a spus ziariștilor că l-a cunoscut personal pe pictorul Vincent Van Gogh. Pe acesta l-a întâlnit în magazinul tatălui ei, de unde acesta a cumpărat pânze. Atunci, Jeanne Calment avea doar 12 ani, ca după ani să fie protagonista lung metrajului artistic „Eu și Vincent", fiind cea mai bătrână persoană care a apărut într-o peliculă cinematografică. Până la vârsta de 114 ani, Jeanne Calment s-a mişcat în voie, a putut să meargă fără probleme. Dacă nu era un mic accident, nobilitatea nu-i era afectată cu nimic. Viaţă activă a avut această longevivă franţuzoaică. A trăit 44.713 zile într-un număr viitor, sub genericul „Bătrânii Terrei", alte nume de persoane longevive. Selecţie şi prelucrare DORIN BORDA VIAŢA LA ŢARĂ 9 9 ORIZONTAL: 1) Repartizarea prin rotaţie a culturilor agricole pe un anumit lot. 2) Prietenă, iubită (arg.)-Maşină de teren a ţăranului. 3) Contrari - Staule centrale! 4) Creşte iarba pe el la ţară-Negură groasă ce iese din apă şi pământul umed, mai ales dimineaţa. 5) Vehicul rustic de un cal putere-Inima ţăranilor!6) Rezervoare cu lapte de vacă - Totalitatea ogoarelor din jurul unei comune. 7) Lan nesfârşit! -Adăpost pentru păsări, porci sau câini. 8) Trei la compunere - Mai mare satul. 9) Scoasă din fântână la ţară - Cea populară reprezintă un ansamblu de creaţii artistice create de popor. 10) Săteşti, ţărăneşti - inspirat mai curat la ţară. VERTICAL: 1) Meseria „brăţară de aur" la sate. 2) Pusă pe cal - Conducător de turmă, cu samaru-n spinare. 3) Bucăţi de pământ cultivate - Funciar, în cele din urmă! 4) Neajunsuri cu care se confruntă şi ţăranii - Intrarea în pământ! 3) Acum pe la ţară - Cărate-n spate! - Trage căruţa, dar şi ară uneori. 6) Pusă pe faţă de apicultori-începe campania! 7) Bluză rustică - Contribuţie obligatorie pe care statul o impunea producătorilor agricoli. 8) Coadă de găină! - Prima lucrare agricolă de toamnă sau primăvară. 9) Mijloace eficiente de prevenire a bolilor la culturile agricole. 10) Făcute de găină - Pământ gol! - O bucată de pământ la ţară! GHEORGHE HUZA Dezlegarea careului „Haz de necaz", apărut sâmbătă, 15 martie a.c.: frizer, ţap, oare, araci, tz, iad, pat, bio, licări, aeroport, c, I, aici, e, I, trandafir, ara, intimă, ra, os, oraș, cimitir, na.