Cuvântul Liber, decembrie 2014 (Anul 26, nr. 233-251)

2014-12-02 / nr. 233

CUVÂNTUL MARȚI, 2 DECEMBRIE 2014 Colţul spiritual CRUCEA SINGURĂTĂŢII Intr-o zi, căutând mâncare pe stradă, o vrăbiuţă a fost lovită de o maşină. Nu se mai putea mişca. Privea speriată împrejur, parcă cerând ajutorul partenerului de viaţă. Şi într-adevăr, acesta a înţeles că s-a întâmplat ceva rău şi că partenera sa nu mai poate zbura. A încercat să o ajute... dar zadarnic. Apoi, deodată, aceasta a lăsat capul în jos și a murit datorită loviturii primite. De valoarea unei persoane ne dăm cel mai bine seama atunci când nu o mai avem prin preajmă. în acele momente, am fi în stare de orice sacrificiu pentru ea, numai să o ştim lângă noi. Sfatul meu, oferă atenţie soţiei tale în fiecare zi! Părintele CHEORCHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş O carte cu şi despre copii „JOACA CUC „Copiii sunt aripile noastre către viitor, sunt visele care vor putea deveni realitate şi speranţele suspendate la poarta cerului. Când apar în viaţa ta, te transformi într-o fiinţă mai bună, mai blândă, mai răbdătoare şi care îşi redescoperă pofta de joacă. Cuvintele sunt picăturile căzute din ploaia vieţii, care pot modela caractere şi pot naşte idealuri. Să ne jucăm deci cu cuvintele şi să atingem cu ele cât mai multe sufleţele, ca să vedem până unde pot zbura visele". Aceste cuvinte ţin loc de prefaţă în volumul „Joaca cu cuvintele", autor Mihaela Raşcu, o carte cu şi despre copii, dedicată tuturor copiilor care fac lumea mai pură şi mai colorată. Volumul conţine poezii, poveşti şi ghicitori, create la sugestia copiilor şi ilustrate de către copii, în pragul sărbătorilor de iarnă, viaţa culturală a oraşului nostru este luminată de cadouri literare menite să contribuie la o dezvoltare armonioasă a generaţiilor viitoare, printre care şi cărticica „Joaca cu cuvintele". MIHAELA RAŞCU 2 decembrie 2014 Filă de calendar (r) -------- Zile trecute: 335 Zile rămase: 30 Soarele răsare la: 7.33 Soarele apune la: 16.37 Ortodox: Sf. Prooroc Avacum Greco-catolic: Sf. Avacum Romano-catolic: Sf. Bibiana Zodia: Săgetător (22 noiembrie - 20 decembrie) 2006 - Pentru prima dată, în România se desfăşoară concursul internaţional de creaţie muzicală pentru copii Eurovision Junior. 1976 - în urma adoptării Constituţiei, Fidel Castro devine preşedintele Republicii Cuba. 1958 - Belgia, Olanda şi Luxemburg semnează Tratatul Benelux. 1935 - S-a născut Nicolae Labiş, poet român. 1915 - Albert Einstein publică teoria relativităţii generalizată. 1901 - King Camp Gillette brevetează primul aparat de ras de unică folosinţă. 1848 - Franz Josef I devine împărat al Austriei şi Rege al Ungariei. 1805 - Are loc Bătălia de la Austerlitz, dintre armata franceză, condusă de Napoleon Bonaparte, și armatele ruso-austriece. 1409 - în Germania, este fondată Universitatea din Leipzig. Cugetarea zilei: „Judecă un om după întrebările sale, mai degrabă decât după răspunsurile sale. "(VOLTAIRE) ________________________________________________/ Berbec. S-ar putea să constataţi că v-aţi făcut planuri total nerealiste. Sfătuiţi-vă cu partenerul de viaţă. împreună, puteţi rezolva problemele cu care va confruntaţi în cămin. Taur. Aveţi tendinţa să începeţi prea multe treburi simultan şi riscaţi să nu vă reuşească nimic. Vă sfătuim să nu vă impuneţi punctul de vedere. Riscaţi să declanşaţi o ceartă. Gemeni. Relaţiile cu partenerul de viaţă şi cu prietenii sunt exce■ lente. Vă recomandăm să fiţi prudent în afaceri. Dupăamiază petreceţi momente plăcute în compania celor dragi. Rac. S-ar putea să plecaţi într-o călătorie neprevăzută. Descoperiţi noi oportunităţi de afaceri. Profitaţi de şansele care vi se oferă, dar feriţi-vă de speculatul HOROSCOP Leu. Aveţi tendinţa să vă supraapreciaţi capacitatea de efort. Este foarte bine că aveţi încredere în forţele proprii, dar păstraţi-vă realismul! Nu luaţi decizii importante în grabă! Fecioară O veche cunoştinţă vă propune să vă schimbaţi locul de muncă. Vă sfătuim să nu daţi un răspuns definitiv. Nu provocaţi discuţii în contradictoriu cu partenerul de viaţă! Balanţă. Vă preocupă găsirea unor noi surse de venituri, dar vă sfătuim să mai aveţi puţină răbdare. O femeie pe care aţi ajutat-o mai demult vă întoarce astăzi serviciul. Scorpion. Dorinţa de a câştiga mai mult vă face să neglijaţi planul sentimental şi riscaţi să ajungeţi la discuţii aprinse cu partenerul de viaţă. N-ar strica să fiţi mai cu picioarele pe pământ.___________ Săgetător. Se pare că aveţi dificultăţi de comunicare. Amânaţi întâlnirile de afaceri şi evitaţi deciziile importante. N-ar strica să vă ocupaţi mai mult în problemele casei. Capricorn, începeţi o lucrare grea, care vă poate aduce câştiguri serioase. Vă sfătuim să vă organizaţi astfel încât să nu neglijaţi nici problemele de familie, nici relaţiile cu prietenii. Vărsător. Dimineaţa faceţi planuri de afaceri foarte ambiţioase. Fiţi mai realist şi înţelegeţi că singur nu vă puteţi descurca. Acceptaţi ajutorul prietenilor! Peşti. Vă cam lipseşte simţul practic şi s-ar putea să vă descurcaţi mai greu la serviciu. Vă recomandăm să evitaţi discuţiile cu şefii. Nu este momentul să spuneţi chiar tot ce gândiţi. !,NE PRIVEŞTE! * Dacă nu vrei să porţi centura de siguranţă, te priveşte! Dacă dai muzica de la bord mai tare, mă priveşte şi ne priveşte! Fie ca pieton, fie ca şofer în trafic. Mă deranjează şi ne deranjează. Ascultă-ţi, deci, muzica, şi atât! Dacă „Codul bunelor maniere" nu-ţi este la îndemână, nu uita de noul Cod Rutier, articolul 100, alineatele 7 şi 10! (Campania de asigurare a unui climat de viaţă civilizat) în pragul marii sărbători a Naşterii Domnului nostru Iisus Hristos, Biserica Română Ortodoxă, prin preoţii ei, organizează acţiuni bisericeşti care să facă cunoscută credincioşilor din parohii marea sărbătoare. O astfel de acţiune creştinească a avut loc duminică, 30 noiembrie 2014, de ziua Sfântului Apostol Andrei, ocrotitorul României, la Biserica Română Ortodoxă, cu hramul „Petru şi Pavel", din localitatea mureşeană Chinari, comuna Sântana de Mureş, unde este preot paroh Vasile Bota. Seara duhovnicească a fost onorată de un sobor de preoţi format din Ionică Pop (Agrişteu), Teodor Fărcaş (Nazna), Lukacs Robert Rafael (Murgeşti-Acăţari), Constantin Cociş (Sântioana de Mureş), Ionuţ Chiorean (Spitalul Municipal Târgu-Mureş), şi Mihai Hăbălău. După ce soborul de preoţi, condus de preotul Vasile Bota, a săvârşit sfântul maslu în cadrul serii duhovniceşti, preotul Ionică Pop a rostit un cuvânt de învăţătură: „Ne aflăm aici, unde facem taina sfântului maslu, este o taină complexă, în special o facem pentru vindecarea neputinţelor trupeşti, dar trebuie să ne cercetăm bine pentru că avem atâtea neputinţe sufleteşti, cu gândul ca să ne tămăduim şi sufleteşte şi trupeşte. în încheiere, preotul paroh Vasile Bota a rostit câteva cuvinte numeroşilor credincioşi din localitate, dar şi celor veniţi din alte localităţi. Acesta, în cuvântul de învăţătură, spunea: „Mulţumesc preoţilor pentru că acolo unde suntem mai mulţi rugăciunea este mai puternică... Este praznicul Sfântului Andrei". Text şi foto: MARIN CĂLDĂRARIU PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE I .V.v. : „HRISTOS - Cale de îmbogăţire" Un dregător de lege l-a întrebat pe lisus: „Bunule învăţător, ce să fac ca să moştenesc viaţa de veci?" Iar lisus i-a zis: „Pentru ce mă numeşti bun? Nimeni nu este buh, decât unul Dumnezeu. Ştii poruncile: Să nu săvârşeşti adulter, să nu ucizi, să nu furi, să nu mărturiseşti strâmb, cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama ta." Iar el a zis: „Toate acestea le-am păzit din tinereţile mele". Auzind Iisus i-a zis: „încă una îţi lipseşte. Vinde toate câte ai şi le împarte săracilor, şi vei avea comoară în ceruri; şi vino de urmează Mie". Iar el auzind acestea, s-a întristat, căci era foarte bogat. Şi văzându-l întristat, Iisus i-a zis: „Cât de greu vor intra cei ce au averi în împărăţia lui Dumnezeu! Că mai lesne este a trece cămila prin urechile acului decât să intre bogatul în împărăţia lui Dumnezeu". Zis-au cei ce ascultau: „Şi cine poate să se mântuiască?" Iar El a zis: .. Cele ce sunt cu neputinţă la oameni sunt cu putinţă la Dumnezeu!. Duminica a 30-a după Rusale ,„Dregătorul bogat - păşirea legilor” Luca cap. 18, vers. 18-27 *** „Dregătorul din pilda de mai sus dorea să devină mai bun, să devină un cetăţean al raiului. Auzind condiţiile puse de Iisus el se retrage, neputând să renunţe la bogăţie, dar şi neascultând de învăţătorul lisus, împărăţia lui Dumnezeu se obţine urmându-i în totalitate lui Hristos. Pentru aceasta trebuie să ne eliberăm de patimi şi de toate grijile şi plăcerile pământeşti care ne robesc. Scopul omului este mântuirea, dar aceasta se poate obţine numai dacă omul devine «alt Hristos», să devină un instrument al iubirii Sale, să facă reală prezenţa şi iubirea Sa în lumea de astăzi, invitaţia pe care Iisus i-a făcut-o tânărului ne-o face şi nouă astăzi: « VINO ŞI URMEAZĂ-M!»" Dr. IRINEU POP (1953), arhiepiscop de Alba Iulia, cărturar creştin *** „Bună este avuţia la cel care este fără de păcat şi rea este sărăcia în gura celui nelegiuit" (înţelepciunea lui Isus Sirah 13, 29), sau cum ar zice cugetarea creştină: „BOGĂŢIA NU-IO LAUDĂ, DAR NICI SĂRĂCIA O VIRTUTE". „1001 CUGETĂRI” Preot ortodox român, ILIE BUCUR SĂRMĂŞANUL