Cuvântul Liber, august 2015 (Anul 27, nr. 147-167)

2015-08-01 / nr. 147

CUVÂNTUL SÂMBĂTĂ, 1 AUGUST 2015  Colţul spiritual Calea rugăciunii, descoperită de Diavol Povestea Părintele Paisie Aghioritul că era odată un monah care căzuse în multă nepurtare de grijă. Atât de mult se lenevise, încât până şi canonul său şi-l părăsise şi s-a întors în lume. S-a dus în locul său natal, acolo unde demonizaţii aleargau pentru a primi tămăduire de la Sfântul Gherasim. Pe când mergea să se închine şi el Sfântului, de vreme ce tot se afla acolo, pe drum l-a întâlnit un demonizat, care i-a spus: - Dacă ai şti ce ţii în mână! Ah, dacă ai şti, sărmane om, ce ţii în mână! Dacă ai şti cât mă arde această metanie a ta, iar tu o ţii din obişnuinţă, aşa de fermă! Monahul a încremenit. De la Dumnezeu a fost ca să-i vorbească acel demonizat. Atunci şi-a venit în fire. Luminat de Dumnezeu, a spus întru sine: „Ia te uită, cât de nepriceput sunt! Ţin în mâna mea cea mai puternică armă şi nu pot să lovesc niciun diavol. Şi nu numai că nu pot să lovesc, dar mă şi duce în robie acolo unde vrea el. Am păcătuit, Doamne Dumnezeul meu!" Şi, în acea clipă s-a întors, căindu-se, spre mănăstirea sa, unde a pus început bun. Atât de mult a sporit în lucrarea Rugăciunii şi în petrecerea monahală, încât s-a făcut pildă multora. Pe acest stareţ l-am apucat şi eu. Nu auzeai nimic din gura lui, decât „Doamne lisuse Hristoase, miluieşte-mă! "Neîncetat se ruga, îi spuneai ceva, iar el îţi răspundea cu două-trei cuvinte, după care limba lui se întorcea la rugăciune. Atât de mult se obişnuise cu ea, încât îl schimbase cu totul. Şi gândiţi-vă că vrednicia rugăciunii i-a descoperit-o diavolul - desigur, fără să vrea -, potrivit judecăţilor Celui Preaînalt. Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE Ştiinţă şi... Religie „Prin Taina Sfântului Botez, am primit harul curăţitor, iar prin ungerea cu Sfântul Mir ne-am împodobit de toate darurile Duhului Sfânt, dar această binecuvântată stare lăuntrică a rămas nelucrătoare în noi, fiindcă suntem creştini numai cu numele. Trăim într-o lume de confuzie, de libertinaj, de păcat. E o ruşine să fii credincios, e demodat să fii moral! Omul botezat pentru a se mântui trebuie să trăiască în Duhul Sfânt toată viaţa, or noi tocmai asta n-am izbutit. Am crezut, ne-am rugat, am păstrat credinţa, am suferit, dar pentru a te uni cu Hristos este necesar să te cureţi lăuntric prin spovedanie şi să te înnoieşti prin Sfânta împărtăşanie. Conştient, deci, cu toată stăruinţa să te uneşti cu Hristos, să te faci purtător al Sfinţeniei Lui, al nemuririi Lui. Trebuie să înfrunţi păcatul până la sânge. Aşa te naşti din nou. NU EXISTĂ CALE DE COMPROMIS". VALERIU GAFENCU (1921-1952), a fost numit de Nicolae Steinhardt „Sfântul închisorilor", este unul din legionarii care au murit în închisorile comuniste din România. în anul 1940 fuge în România, la Iaşi, din cauza ocupaţiei sovietice, în timp ce tatăl său este dus în Siberia. în anul 1941 se află ca student la Facultatea de Drept şi Filosofie de la Iaşi, şi este arestat. Profesorul de drept civil, Constantin Angelescu, spune: „Este unul din cei mai buni studenţi pe care i-am avut de-a lungul întregii mele cariere didactice", în perioada 1941-1949 se află la închisorile de la Aiud, Piteşti, şi până în 1952 la Tg. Ocna, unde moare. Pe 2 februarie 1952 le-a cerut colegilor de suferinţă o lumânare, o cruciuliţă, o cămaşă albă, care să fie pregătite pe 18 februarie, când va muri. Cu o zi înainte de a muri, i-a spus prietenului Ioan landite: „Mâine voi muri!"... şi aşa s-a întâmplat. Ultimele lui cuvinte au fost: „Doamne, dă-mi robia care eliberează sufletul şi ia-mi libertatea care-mi robeşte sufletul!". *** „în afară de Dumnezeu, să nu te temi de nimeni şi de nimic. Nu este cu putinţă ca acela care se teme de Dumnezeu să fie fricos, de vreme ce v-a spus: «în afară de El, să nu te temi de altcineva»". DIDIM CEL ORB (313-398), scriitor bisericesc din Alexandria. El a orbit la vârsta de patru ani, înainte să înveţe să citească, dar cu toate acestea a reuşit să-şi însuşească toată ştiinţa cunoscută în acea vreme. A fost profesor şi conducătorul Şcolii din Alexandria. A fost un vrednic urmaş al lui Origen, iar scrierile lui, dovedesc şi azi o cunoaştere aprofundată a literaturii teologice. *** „ MOARTEA NU ESTE SUFLET, CI UN DAR DE LA DUMNEZEU CARE MÂNTUIEȘTE SUFLETELE". CONSTANTIN NOICA (1909-1987), filosof, poet, eseist, publicist, scriitor român, în anul 1940 pleacă la Berlin în calitate de referent la Institutul Româno-German. Aici va sta patru ani și va participa la cursurile lui Martin Heidegger, împreună cu alt filosof român Alexandru Dragomir. împreună cu Mircea Vutcănescu editează patru din cursurile universitare ale lui Nae Ionescu,i anuarul „Isvoare de filosofie". în anul 1958 este condamnat la 25 de ani de muncă silnică, din care execută numai şase ani, fiind eliberat în 1964. Este înmormântat lângă Schitul de la Păltiniş, fiind condus pe drumul veşniciei de mulţi adepţi şi discipoli, şi în special de mentorul său spiritual, Antonie, Mitropolitul Ardealului. 1001 CUGETĂRI” Preot ortodox român, ILIE BUCUR SĂRMĂŞANUL 21 AUGUST 2015 Zile trecute: 213 Zile rămase: 152 Soarele răsare la: 6.02 Soarele apune la: 20.41 Ortodox: Scoaterea Sf. Cruci Greco-catolic: Scoaterea Sf. Cruci Romano-catolic: Sf. Alfons M. de Liguori Zodia: Leu (23 iulie - 22 august) FILĂ DE CALENDAR dE 2014-A murit Szobi Cseh, cunoscut cascador și actor român. ' ^0 2008 - Are loc o eclipsă totală de soare vizibilă în nord-estul Canadei. 1981 - în SUA, la New York, se lansează postul TV, MTV. 1969 - Sonda spațială SUA, Mariner 6, trimite primele fotografii de primplan cu planeta Marte. 1939 - Fabricarea vitaminei sintetice K. 1921 - La Haga a fost creată Curtea Internaţională de Justiţie. 1893 - Henry Perky şi William Ford patentează măcinătorul de grâu. 1862 - S-a constituit Ministerul Afacerilor Externe al României. 1834 - în Imperiul Britanic, este abolită sclavia. 1831 - La Londra este inaugurat podul London Bridge. 1793 - în Franţa este adoptat sistemul metric. 1785 - Caroline Herschel este prima femeie care descoperă o cometă. 1780 - Suedia declară neutralitate. 1732 - Se pune fundaţia Băncii Angliei. Cugetarea zilei: „Hoţii îţi cer banii sau viaţa; femeile le vor pe amândouă. "(Samuel Butler) i Social Medicamente în regim de compensare 100% pentru persoanele beneficiare de prevederile unor legi speciale La cererea mai multor cititori care s-au adresat redacţiei pentru lămuriri privind condiţiile de acordare a medicamentelor în regim de compensare 100%, am solicitat CAS Mureş informaţii vizând acest subiect, informaţii pe care le prezentăm, sintetic, în cele ce urmează. Pornind de la prevederile Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, persoanele prevăzute la art. 213 alin. (1) lit. c) şi d) beneficiază de calitatea de asigurat fără plata contribuţiei la Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate, în categoria acestor persoane sunt incluse: - persoanele ale căror drepturi sunt stabilite prin Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi celor persecutaţi din motive politice de dictatura instaurată la 6 martie 1945, precum şi celor deportaţi în străinătate ori constituiţi în prizonieri; - magistraţii care au fost înlăturaţi din justiţie pentru considerente politice în perioada 1945 - 1989 (Legea nr. 51/1993, cu modificările ulterioare); - persoanele persecutate de regimurile instaurate în România de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945, din motive etnice (Ordonanța Guvernului nr. 105/1999, aprobată prin Legea nr. 189/2000, cu modificările și completările ulterioare); - veteranii, invalizii și văduvele de război (Legea nr. 44/1994, republicată, cu modificările și completările ulterioare); - persoanele care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcției Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950 - 1961 (Legea nr. 309/2002 cu modificările și completările ulterioare); - persoanele prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 1 din Legea recunoştinţei faţă de eroii - martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989, precum şi faţă de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 (nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare) dacă nu realizează alte venituri decât cele provenite din drepturile bănești acordate de aceste legi; - persoanele cu handicap care nu realizează venituri din muncă, pensie sau alte surse, cu excepţia celor obţinute în baza Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Potrivit legislaţiei în vigoare, se mai arată în materialul informativ pus la dispoziţia noastră de CAS Mureş, valoarea medicamentelor prescrise pentru tratamentul persoanelor menţionate se suportă din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate la nivelul preţului de referinţă. Acest lucru înseamnă că, dacă pacienţii apelează la medicamente mai scumpe, ei vor plăti diferenţa dintre preţul de referinţă şi cel al medicamentului mai scump, pentru care au optat. ILEANA SANDU ______________________________________________/ ( HOROSCOP ) Berbec. S-ar putea să pierdeţi o afacere profitabilă, din cauza prudenţei exagerate. Dupăamiază puteţi să vă gândiţi la planuri de viitor. Taur. Dimineaţa sunteţi de nerecunoscut şi cei din jur încearcă să vă scoată din starea de apatie în care aţi căzut. Vă sfătuim să nu luaţi decizii de unul singur. __ Gemeni. Se pare că vă concentraţi mai greu, jjB r din cauza neînţelegerilor cu persoana iubită. Dificultăţile de la serviciu vi se par mai mari decât de obicei. Rac. Astăzi aveţi succes în afaceri. Ori încheiaţi un contract, ori vă găsiţi un al doilea serviciu. Vă recomandăm să evitaţi discuţiile în contradictoriu. Leu. S-ar putea să amânaţi o călătorie în interes de familie, din cauza banilor. Este momentul să vă concentraţi asupra proiectelor ambiţioase, pe termen lung. Fecioară. Sunteţi inhibat şi nu vă exprimaţi prea clar. Vă recomandăm să evitaţi întâlnirile cu prietenii, pentru că s-ar putea să fiţi înţeles greşit. Balanţă, în cursul dimineţii, vă indispune o problemă minoră de sănătate. Nu sunteţi prea sociabil şi preferaţi să fiţi singur. Scorpion. Astăzi nu vă recomandăm să călătoriţi şi nici să urmăriţi câştiguri financiare. Sunteţi prea puţin sociabil şi puteţi pierde în afaceri. Săgetător. Se pare că sunteţi inhibat şi irascibil. Fiţi prudent şi evitaţi cearta cu colegii de seviciu! Puteţi să vă ascultaţi intuiţia. Capricorn. Dimineaţa nu aveţi chef să discutaţi cu nimeni şi nici măcar să rezolvaţi problemele care vă privesc în mod direct. Vărsător. La serviciu, sunteţi foarte bine dispus şi munciţi cu tragere de inimă. Aveţi, însă, grijă, pentru că sunt colegi care vă sapă! Peşti. Dimineaţa simţiţi nevoia să vorbiţi cu cineva despre problemele sentimentale. Aveți impresia că sunteți neglijat. 0