Cuvântul Liber, octombrie 2016 (Anul 28, nr. 194-214)

2016-10-14 / nr. 203

--------------------------------/'»frOKMf,-------------------------------„GAZETĂRIA NU-I O MESERIE PENTRU FRICOŞI!” . In ultimul timp, deseori am fost întrebat: „Domnule Lădariu, care-i, azi, rostul presei şi ce face ea din 1990 încoace? De ce scrieţi?". N-am să vorbesc în numele presei şi al ziariştilor, în general, n-am acest drept, n-am s-o fac, iar în rândurile care urmează mă voi referi doar la ce cred eu, care am lăsat în urmă 56 de ani de când port condeiul, şi ce facem noi la ziarul românilor mureşeni, „Cuvântul liber", pe care-l conduc din 26 decembrie 1989, deci de aproape 27 de ani, fără întrerupere. Născut în zilele tumultuosului decembrie 1989, în acea noapte de 22 spre 23, aici,în capitala suferinţei româneşti, a pământului pătimitului nostru Ardeal, prin profesionalismul şi dăruirea redactorilor şi colaboratorilor, din primele zile, „Cuvântul liber" a fost pus în slujba Neamului, fiind o voce aparte în peisajul presei româneşti. Am fost martori şi participanţi direcţi la învolburările postdecembriste, timp de aproape 27 de ani, care nu ne-au ocolit în dăinuirea noastră cotidiană. Aproape 27 de ani de istorie trăită. Am adunat frământările vremii şi le-am supus judecăţii cititorilor noştri, singura autoritate supremă a judecăţii imparţiale, prin paginile „Cuvântului liber", ziar al tuturor românilor cu dragoste de neam şi ţară. Am cuprins evenimentele fierbinţi, uneori chiar sângeroase, mai ales de prin judeţele Harghita şi Covasna, ale sfârşitului de an 1989, convulsiile târgumureşene, dramatice, ale zilei de 20 martie 1990, generate de scenarii şi diversiuni ale neprietenilor, „croite" în birouri budapestane, dar şi prin „tainiţe" din Ardeal, scenarii pentru acele încercări de separatism teritorial. Unii erau în stare să împartă până şi trotuarele şi străzile târgumureşene, într-un separatism de la grădiniţă până în şcoli şi universităţi. Atunci aveau loc incendierea caselor şi alungarea românilor din Sovata, arderea Bisericii Ortodoxe din ValeaIobăgeni, monument de arhitectură religioasă, profanarea statuii lui Avram Iancu (din Târgu-Mureş) şi a bustului lui Nicolae Bălcescu (din Sovata). Am scris despre încercarea miniloviturii de stat de la Târgu- Mureş, prin care se urmărea un minirăzboi civil în zonă, în acel „martie negru". Am relatat despre zdrobirea sălbatică a ţăranului Mihăilă Cojar, despre zvârcolirile antiromâneşti ale grupului iredentist-udemerist, despre încercările, încă de pe atunci, de autonomii teritoriale, pe criterii etnice, dorinţa de a fi maghiara cea de-a doua limbă oficială în România. Am protestat împotriva înlocuirii tablelor indicatoare ale unor localităţi, a schimbării abuzive, ilegală, a numirii unor străzi, a încălcării flagrante a Constituţiei - Legea fundamentală a ţării. Mulţi erau, pe atunci, şi azi, denigratorii, cârcotaşii şi măcănitorii de profesie şi de ocazie, făcându-ne pe noi „extremişti", deoarece noi,a gazetarii „Cuvântului liber", eram români apărători ai gliei străbune. LAZAR LĂDARIU (Continuare în par. a 3-a) 19-23 Octombrie miercuri o o JOI vineri sâmbătă duminică Magazin Samira Str. Bartók Béla nr.1-3 DERAPAJE PERICULOASE ŞI ÎNGRIJORĂTOARE * După ce britanicii au votat, la 23 iunie a.c., „pentru ieşirea ţării lor din Uniunea Europeană - potrivit DPA -, a fost înregistrată o creştere îngrijorătoare a numărului de ofense rasiale şi religioase, înregistrate în iunie a.c., urmată de o creştere şi mai mare, cu 41%, în iulie 2016, după cum reiese dintr-un raport bazat pe date ale poliţiei". O situaţie îngrijorătoare care îl obliga pe premierul ceh - Bohuslav Sobotka - să ceară omologului său britanic, Theresa May, „să ia măsuri menite să stopeze actele de violenţă «motivate de ură» la adresa cetăţenilor din ţara sa, după ce un tânăr ceh a fost ucis la Londra." Sobotka s-a declarattulburat de numărul tot mai mare de atacuri motivate de ură, din Marea Britanie, la adresa cetăţenilor din state membre ale Uniunii Europene, după referendumul privind Brexitul. Recent, „şi Polonia a cerut Londrei să-i protejeze pe cetăţenii săi, în jur de 831.000, care locuiesc pe teritoriul britanic”. Conform unui comentariu al AFP, se precizează: „Avem o adevărată problemă cu democraţia în această ţară. Plătim preţul pentru că am refuzat, ani de zile, să deschidem ochii!". Sunt reproduse cuvintele vicepreşedintelui Camerei Deputaţilor (Bundestag), Claudia Roth, membră a Partidului Ecologist „Verzii", dintr-un interviu recent din „Der Spiegel". „Tot mai dese sunt cazurile (sursa: AGERPRES)în care reapar, în Germania, în cursul manifestărilor de stradă sau în dezbateri publice, pe tema migranţilor, invective şi termeni de vocabular provenind direct din perioada nazistă, care au fost, mult timp, un tabu. Punctul culminant a fost atins la Dresda, unde cancelarul german, Angela Merkel, a fost huiduită, de Ziua Naţională (3 octombrie), fiind făcută «trădătoare de patrie», de manifestanţi ai extremei drepte, folosind citate din Goebbels, şef al propagandei Celui de al LAZĂR LĂDARIU (Continuare în pag. a 3-a) Simple inechităţi?!... Ne amintim că, în preajma campaniei electorale prezidenţiale - care a coincis şi cu deschiderea noului an şcolar -, politicieni de la putere au putut fi văzuţi cum, pe la nişte primării comunale (şi nu numai) „împărţeau" maşini (microbuze) destinate transportului copiilor la şi de la şcoli, în perioada anului de învăţământ. Acţiune lăudabilă, de altfel, dacă n-ar fi una dintre puţinele destinate îmbunătăţirii condiţiilor de viaţă ale copiilor de la ţară. Căci iată ce relevă un recent studiu prezentat de World Vision România - citat de Mediafax - intitulat „Bunăstarea copilului din mediul rural". Printre altele, faptul că, după ce că, în mediul rural, numărul copiilor este de doar 2,1 pe familie - multe sate româneşti aflându-se într-un proces de îmbătrânire şi depopulare -, zece la sută dintre acești copii din mediul rural spun că uneori se culcă flămânzi, iar un sfert declară că sunt obosiţi deoarece au fost nevoiţi să CHEORGHE GIURGIU (Continuare în pag. a 3-a) Toamnă mohorâtă, pe bulevard... ______________________ ___________________/ STIMAŢI T V CITITORI! .J 'iii Ulir'-fr Vb, /r Nu uitaţi să vă reînnoiţi abonamentul la cotidianul „CUVÂNTUL LIBER"! Preţul pe o lună este de 16 lei pentru persoane fizice şi 23 de lei pentru persoane juridice.