Cuvântul Liber, decembrie 2016 (Anul 28, nr. 236-255)

2016-12-05 / nr. 236

CUVÂNTUL SÂMBĂTĂ, 3 DECEMBRIE 2016 Colţul spiritual ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- PATRIOTISM DE UNICĂ FOLOSINŢĂ Avem şi noi ca români cusurul nostru. De obicei, ne place să exagerăm lăudându-ne, că nu e nimeni ca noi, că avem cea mai frumoasă ţară din lume şi aşa mai departe. Ba alteori ne e ruşine că avem o ţară mică, o cultură neimportantă şi dispreţuim tot ceea ce este românesc. în patriotism, calea de mijloc este bună, aşa cum ştim că este bună şi în cele duhovniceşti. După felul în care acţionăm constant în ultimii ani, s-ar crede că a fi român este un sentiment care se trezeşte din amorţire doar de Ziua Naţională, când vedem tancuri şi soldaţi defilând în oraş, când piloţii Armatei Române fac demonstraţii de virtuozitate pe cerul ţării şi când depunem cu fast coroane de flori la memorialele de comemorare. Iar atunci, poporul venit la ceremonii, mănâncă cu nonşalanţă, ceea ce i se oferă gratis, adică fasole cu cârnaţi, gătite la cazan. Patriotismul ar trebui să însemne mult mai mult decât atât şi ar trebui să fie un sentiment luat la purtare zi de zi, nu ţinut pentru unică folosinţă. A fi bun român înseamnă a cultiva, înainte de orice, valorile noastre bune, iar lucrul acesta trebuie făcut cu naturaleţea cu care îţi aprovizionezi cămara. A fi un bun român cred că ar însemna mai întâi de toate a fi un bun creştin şi nu a scoate ochii telespectatorilor la ore de maximă audienţă cu ştiri despre vreun preot care a călcat strâmb şi a trece cu vederea atât de numeroasele acţiuni sociale şi filantropice ale Bisericii noastre. A fi un bun român înseamnă să ştii a scrie şi a vorbi corect româneşte, că „Limba română este patria mea", scria Nichita Stănescu. A fi un bun român înseamnă să cumpărăm, când avem de unde alege, bunuri produse în ţara noastră, pentru ca economia să meargă mai bine. A fi un bun român înseamnă să nu ne purtăm ca şi V____________________________________________ când este firesc să dăm şpagă şi să nu fim respectaţi la unele ghişee. Poate că ne-ar creşte mai mult respectul faţă de noi, iar obiceiurile bune ni s-ar întipări în comportament dacă am face totul ca pentru Dumnezeu, pentru neamul nostru şi abia apoi ca pentru noi înşine şi familia noastră. Dar atunci când cei mai mulţi dintre noi nu fac ceea ce trebuie nici de frica legii, este foarte greu să avem în ansamblu, ca naţie, o rată ridicată a corectitudinii şi armoniei generale. N-ar trebui nici să ne îndreptăţim mereu în faptele noastre şi în trăsăturile generale de caracter şi nici să ne învinuim la grămadă mereu. Profilul spiritual al unui popor frumos ar trebui să fie ca al unui bărbat în toată firea, care face ce trebuie făcut, care ştie ce este bine pentru familia lui, care nu uită de Dumnezeu niciodată. Indiferent de încercările la care este supus poporul nostru, nu avem dreptul să uităm că 1 Decembrie este ziua în care recunoaştem efortul celor care au suferit pentru ca noi să trăim în libertate şi demnitate. „Tu, române, nu ai de ce să ţii capul plecat în faţa nimănui, niciodată, pentru că tu pe pământul tău ai stat, nu pe al altora, tu l-ai muncit şi l-ai făcut să rodească, tu ai stat cu o mână pe plug şi alta pe sabie şi nu ai râvnit niciodată la bunul altuia. Ridică-ţi ochii şi priveşte-l pe străin în ochi, căci eşti din neam vechi, eşti copil de oameni buni, frumoşi, harnici, credincioşi, curaţi, ospitalieri, cinstiţi, răbdători, dar şi viteji, aprigi şi neînfricaţi atunci când ţara o cere". Cu ocazia zilei frumoasei mele ţări, „La mulţi ani" românilor de pretutindeni! Să strângem rândurile în unitate, dragoste, iubire şi bunătate! Părintele GHEORGHE ŞINCAN, paroh la Târgu-Mureş _______________________________________________ 3 DECEMBRIE 2016 FILĂ DE CALENDAR % VI. Zile trecute: 337 Zile rămase: 29 Soarele răsare la: 7.43 Soarele apune la: 16.33 Ortodox: Pf. Sofonie Greco-catolic: Pf. Sofonie Romano-catolic: Sf. Francisc Xaveriu Zodia: Săgetător (22 noiembrie - 20 decembrie) * 2010 - In China, un tren de pasageri a atins 486 de kilometri la oră. ISr^r 1991 - A decedat Petre Iuţea, filozof român. 1977 - în România, este inaugurat sistemul energetic Porţile de Fier II. 1954 - A decedat Maria Ventura, actriţă româncă. 1944 - A decedat Petre Grimm, istoric literar şi traducător român. 1944 - în Grecia, începe Războiul Civil Grec, între comunişti şi regalişti. 1912 - Se încheie Primul Război Balcanic. 1904 - Este descoperită cea de a şasea lună a planetei Jupiter, numită Himalia. 1818 - Illinois a devenit cel de-al 21-lea stat al SUA. 1621 - Galileo inventează telescopul. 1586 - în Anglia este introdus cartoful de către Sir Thomas Herriot. Cugetarea zilei: „Copilăria e cadoul pe care ni-l dă viață". (Horatiu Mălăele) dtr e Berbec. S-ar putea să fiţi acuzat de colegi că nu sunteţi consecvent. Vă sfătuim să fiţi prudent, pentru că aveţi tendinţa să fiţi impulsiv. Taur. Relaţiile cu cei apus din jur sunt excelente, mai ales în a doua parte a zilei. Sunt şanse să rezolvaţi o problemă legată de casă. Gemeni. Sosirea unor musafiri din altă localitate vă obligă să vă schimbaţi planurile pentru azi. Dacă vă roagă să îi ajutaţi cu ceva, vă sfătuim să nu îi refuzaţi. Rac. Sunteţi hotărât să rezolvaţi o problemă financiară care vă sâcâie de mai multă vreme. Dacă vi se propune să vă asociaţi într-o afacere, vă sfătuim să nu ezitați. # IR* Cf HOROSCOP # Leu. S-ar putea să înregistrați un eşec în afaceri sau să pierdeţi o sumă importantă. Dacă nu vă stăpâniţi nervozitatea, riscaţi să aveţi probleme cu colegii. Fecioară. Şefii vă reproşează că nu acordaţi destulă atenţie sarcinilor de serviciu. Pe plan sentimental, este posibil ca atmosfera să fie tensionată. Balanţă. Este posibil să apară evenimente neprevăzute, care vă împiedică să vă respectaţi programul. Nu este momentul să intraţi în afaceri. Scorpion. Nu este exclus să pierdeţi o afacere avantajoasă. Copiii vă fac o surpriză plăcută şi reuşesc să vă redea buna dispoziţie. Săgetător. Sunteţi aşa nevoit să faceţi cheltuieli care vă depăşesc bugetul. După-amiază sunt şanse să primiţi o sumă importantă pentru o colaborare mai veche. Capricorn. Un eşec în afaceri vă face să de- WF veniţi irascibil. Nu vă revărsaţi nervii acasă. Spre seară, vă mai liniştiţi la o întâlnire cu prietenii. Vărsător, înţelegeţi gre- JjBfc şit acţiunile unui parî^jf tener de afaceri şi să vă certaţi cu el. Discutaţi calm şi analizaţi împreună toate problemele. A ^ Peşti. Sunteţi într-o formă intelectuală excelentă. Nu refuzaţi dialogul şi să le împărtăşiţi celor apropiaţi experienţa dvs. 0 Transport gratuit pentru elevii şi studenţii care doresc să voteze în perioada 8-12 decembrie 2016, elevii şi studenţii cu drept de vot vor beneficia de transport gratuit, pe calea ferată, din localităţile în care studiază, în cele de domiciliu şi retur. Călătoria gratuită pe calea ferată se va acorda pe trenuri regio şi interregio, la clasa a ll-a, iar biletul de călătorie dus-întors se eliberează la casele de bilete ale staţiilor de cale ferată şi ale agenţiilor de voiaj, pe baza actului de identitate şi a carnetului de elev (student). Pe biletul de călătorie se va menţiona numele şi prenumele beneficiarului, codul numeric personal, seria şi numărul actului de identitate şi calitatea (elev sau student). Măsura a fost luată de Guvern în şedinţa din 29 noiembrie, la solicitarea Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti din România, în scopul asigurării dreptului la vot al elevilor şi studenţilor. (L.P.) * Salvaţi Copiii Save the Children Romania COMUNICAT Salvaţi Copiii - filiala Mureş a organizat campania de strângere de fonduri „Un gest pentru o viaţă" în weekend-ul 26-27 noiembrie 2016 Câteodată, ca să salvezi o viaţă este nevoie doar de un gest. în România există, în continuare, zeci de secţii de nou-născuţi în care copiii născuţi înainte de termen se sting pentru că nu există suficiente incubatoare, în care eforturile medicilor sunt zădărnicite de lipsa unor minime dotări. Din nefericire, 1.700 de copii mai mici de un an mor anual în România. Cei mai mulţi dintre ei ar avea o şansă la viaţă dacă maternităţile şi secţiile de nou-născuţi ar avea dotările necesare. Acesta este motivul pentru care Salvaţi Copiii - filiala Mureş a fost prezentă, în perioada 26-27 noiembrie, la Promenada Mali Târgu-Mureş, împreună cu ajutorul celor 31 de voluntari am reuşit să le oferim copiilor prezenţi în mail ateliere frumoase, iar părinţii au primit mesajul campaniei, sprijinind astfel eforturile noastre în stângerea de fonduri pentru dotarea cu echipamente medicale performante a Secţiei Neonatologie a Spitalului Clinic Judeţean Mureş. Cu sprijinul partenerului nostru Promenada Mall Târgu-Mureş, al sponsorului PKD Grup SRL şi al oamenilor prezenţi la eveniment am reuşit să strângem suma de 4.025,90 lei. La această sumă se vor adăuga SMS-urile pe care, sperăm noi, oamenii care au primit cele peste 300 de pliante le vor trimite. Pentru cei care nu au ajuns la eveniment donaţii se pot face prin SMS la 8844 cu codul „SALVEZ" (2 euro lunar), persoanele juridice prin redirecţionarea celor 20% din impozitul pe venitul anual sau prin donaţii la link-ul: http://www.salvaticopiii.ro/?id2r doneaza. Contact: Alina Schenk, Coordonator program mures@salvaticopiii.ro. 0787 759121 www.salvaticopiii.ro picuri de Înţelepciune Revoluţia sufletului Tezele filozofului grec Aristotel (360 d. Hr.) Nimeni nu este stăpân pe fericirea ta, de aceea, nu lăsa bucuria ta, pacea ta, viaţa ta, în mâinile nimănui, absolut nimănui! Suntem liberi, nu aparţinem nimănui, şi nu putem să vrem să fim stăpânii dorinţelor, a voinţei sau a viselor cuiva. Raţiunea vieţii tale eşti tu însuţi. Pacea ta interioară este scopul tău în viaţă. Renunţă să situezi fericirea ta pe zi ce trece, mai departe de tine! Dacă eşti preocupat de probleme financiare, de dragoste sau de relaţii familiale, caută în interiorul tău răspunsul de a te calma, tu eşti reflectarea a ceea ce gândeşti zilnic. Nu mai gândi rău de tine însuţi, şi fii mereu prietenul tău cel mai bun! A zâmbi înseamnă a aproba, a accepta, a uşura. Cu un surâs pe chip, oamenii vor avea cele mai bune impresii despre tine şi tu vei afirma pentru tine însuţi că eşti „aproape " de a fi fericit... Munceşte, munceşte mult în favoarea ta! Renunţă să aştepţi fericirea fără eforturi! Critică mai puţin, munceşte mai mult! Şi nu uita niciodată, să mulţumeşti! (Pentru tot ce există în viaţa ta.) înţelegerea noastră despre univers încă e foarte mică pentru a judeca ceea ce vrem să fie în viaţa noastră. Mărirea nu constă în a primi onoruri, ci în a le merita. „1001 CUGETĂRI” vol. XI Preot ortodox român ILIE BUCUR SARMAŞANUL