Cuvântul Liber, septembrie 2018 (Anul 30, nr. 166-186)

2018-09-01 / nr. 166

CUVÂNTUL SÂMBĂTĂ, 1 SEPTEMBRIE 2018 12 oameni au murit din cauza virusului West Nile Un număr de 117 cazuri de meningite/meningo-encefalite cauzate de infecţia cu virus West Nile şi 12 decese au fost înregistrate din data de 2 mai până în 29 august, conform datelor furnizate Ministerului Sănătăţii de către Centrul Naţional de Supraveghere şi Control a Bolilor Transmisibile. Potrivit unui comunicat de presă al MS, cele 12 decese au survenit la pacienţi care prezentau comorbidităţi. Cinci decese s-au înregistrat în Bucureşti, două în judeţul Olt şi câte unul în judeţele Iaşi, Galaţi, Covasna, Constanţă şi Dâmboviţa. „Faţă de anul trecut debutul perioadei de îmbolnăviri s-a produs cu trei săptămâni mai devreme, iar specialiştii apreciază că ne apropiem de vârful epidemic din acest sezon, dar nu este vorba despre o epidemie, aşa cum a fost în anii 1996,2010 şi 2016. Vectorii implicaţi în transmiterea virusului West Nile în ţara noastră îi reprezintă mai multe specii de ţânţari răspândiţi atât în mediul urban, cât şi în cel rural, se arătă în comunicat Condiţiile favorabile de dezvoltare a vectorilor sunt reprezentate de perioada excesiv de ploioasă care a făcut dificilă distrugerea ţânţarilor, dar şi de deficienţele în aplicarea măsurilor de control şi a măsurilor de protecţie personale, în judeţele în care au fost înregistrate îmbolnăviri, pentru a elimina riscul de transmitere prin transfuzii, în centrele de specialitate s-au luat măsuri de siguranţă, indică MS. Potrivit sursei citate, în conformitate cu Directivele europene în domeniu, EC/33/2004 şi EC/17/ 2006, se amână donarea în cazul persoanelor care au fost identificate cu factori de risc pentru infecţia cu virusul West Nile. Persoanele care au făcut infecţia cu virusul West Nile sunt excluse de la donare timp de 120 de zile. Ministerul Sănătăţii recomandă autorităţilor administraţiei publice locale să intensifice măsurile de dezinsecţie în localităţi pentru a preveni răspândirea infecţiei cu virusul West Nile, iar Direcţiile de sănătate publică au sarcina de a verifica, până la sfârşitul sezonului, eficacitatea măsurilor aplicate. * Infecţia cu virus West Nile nu se transmite de la om la om, ci doar prin înţepătură de ţânţar. Specialiştii în sănătate publică ai Ministerului Sănătăţii recomandă folosirea mijloacelor de protecţie fizică a populaţiei pentru evitarea expunerii la înţepăturile ţânţarilor, precum protecţia mecanică a tegumentelor, folosirea substanţelor repetente, plase de protecţie la ferestre. „Direcţiile de sănătate publică vor desfăşura o campanie de informare a populaţiei referitoare la măsurile necesare pentru protecţia personală împotriva infectării cu virusul West Nile", precizează MS. 1 SEPTEMBRIE 2018 | Zile trecute: 244 Zile rămase: 121 Soarele răsare la: 6.29 Soarele apune la: 20.04 Ortodox: Sfântul Dionisie Exiguul, începutul anului bisericesc Greco-catolic: Cuv. Simeon Stupnicul și Marta, mama lui Romano-catolic: Sf. Egidiu Zodia, Fecioară (23 august-21 septembrie) I I I I I I I I I I I FILĂ DE CALENDAR 1985 - A fost descoperită epava vasului Titanic. 1955 - La Cluj-Napoca, s-a înființat Filarmonica de Stat. 1944 - A decedat Liviu Rebreanu, scriitor român, membru al Academiei Române. 1930 - A decedat Aristide Demetriade, actor și regizor român. 1912 - La Bucureşti, are loc premierea primului film românesc Războiul Independenţei. 1897 - în SUA este dat în folosinţă prima linie de metrou de pe continentul Nord American. 1859 - Inaugurarea primului vagon de dormit Pullman. 1859 - O furtună solară afectează serviciul electric de telegraf. 1804 - Este descoperită planeta Juno, din cadrul centurii de asteroizi a Soarelui. Cugetarea zilei: „Linguşirea niciodată nu porneşte de la sufletele mari; ea este apanajul sufletelor mici, care reuşesc să se facă şi mai mici spre a intra şi mai bine în sfera de viață a persoanei în jurul căreia gravitează". (Honoré de Balzac) Berbec. S-ar putea să plecaţi într-o scurtă delegaţie, anunţată în ultimul moment în ciuda dificultăţilor, reuşiţi să vă descurcaţi foarte bine. ’ Taur. Astăzi sunteţi plin de energie. Dacă sunteţi invitat într-o excursie, vă sfătuim să nu pierdeţi ocazia. Nu vă mai gândiţi la cheltuieli!a Gemeni. Se pare că începeţi pregătirile pentru concediu sau pentru o excursie. O rudă din partea partenerului de viaţă reuşeşte să vă indispună pe moment. Rac. Dimineaţa, o veste bună: urmează să primiţi bani. Puteţi să vă faceţi planuri de viitor şi să vă întâlniţi cu prietenii. Nu-i neglijaţi pe cei mici. HOROSCOP Lan. Apar rezultatele bunei colaborări cu un partener de afaceri. împreună, reuşiţi să terminaţi o lucrare importantă. Fecioară. După o perioadă nu tocmai favorabilă, lucrurile merg mai bine pe plan sentimental. S-ar putea să vă îndrăgostiţi la prima vedere. Balanţă. Sunteţi puţin indispus din cauza problemelor financiare. Aveţi un randament foarte bun, mai ales în activităţile intelectuale. Scorpion. Dimineaţa aveţi multe probleme de rezolvat. Chiar dacă sunteţi în formă şi aveţi spor, vă sfătuim să nu refuzaţi ajutorul celor din jur. Săgetător Sunteţi foarte bine dispus şi aveţi succes în activităţile casnice şi în societate. S-ar putea să nu fiţi prea mulţumit de situaţia financiară. Capricorn. Sunteţi foarte inventiv şi vă descurcaţi foarte bine în afaceri. Investiţiile pe care le aveţi în vedere vă pot aduce mari satisfacţii în curând. Vărsător. Cu farmecul dumneavoastră deosebit atrageţi admiraţia celor din jur. Aveţi mari şanse de reuşită în activităţi comerciale. Peşti. La serviciu sunteţi în formă şi munciţi mai mult, spre nemulţumirea colegilor. Nu încercați să vă depăşiți limitele! Riscați să vă îmbolnăviți. ADOLESCENŢII REBEU SUNT CA... POMPIERII CARE SE ARUNCĂ ÎN FOC! Cercetătorii australieni de la Universitatea din Melbourne, citaţi de descopera.ro, susţin că au descifrat o zonă din centrul creierului adolescenţilor, care este sursa conflictelor iscate între aceştia şi părinţii lor. „Se ştia deja că această zonă a creierului este implicată în răspunsurile emoţionale, însă în studiul nostru am mers mai departe cu cercetările şi am descoperit că mărimea zonei respective este direct responsabilă de conflictul adolescent - părinte. Astfel, am observat 137 de adolescenţi care trebuiau să rezolve o sarcină alături de părinţii lor. Sarcina a fost aleasă în aşa fel încât să creeze un conflict. După ce s-a măsurat gradul conflictului pornit între părinţi şi copiii lor, adolescenţii au fost supuşi unor scanări ale creierului. S-a observat că dacă zona din centrul creierului responsabilă de răspunsurile emoţionale era mai mare, adolescenţii erau mai predispuşi să se certe mai intens şi mai mult timp cu părinţii lor. De remarcat că, în concluziile studiului, nu am ţinut cont de factorii sociali şi de cei biologici. Totuşi, având în vedere ceea ce se ştia până acum despre creier arată că rezultatele studiului sunt foarte folositoare şi veridice, respectiv că zona creierului responsabilă de comportament, care este supradezvoltată, face ca persoana în cauză să reacţioneze mult mai intens la factorii de stres. Aceşti adolescenţi reacţionează exact ca pompierii care se aruncă într-o clădire în flăcări, atunci când toţi ceilalţi ies. Astfel, adolescenţii sunt atraşi de conflicte, sunt dispuşi să le stârnească, dar nu au nicio idee cum ar putea să iasă dintr-o astfel de situaţie. De aceea, părinţii trebuie să considere temperamentul violent al copilului lor ca o disfuncţie şi nu ca o problemă de educaţie. De asemenea, atragem atenţia că există şi alţi factorii care pot spori agresivitatea tinerilor, cum ar fi anturajul şi influenţa mass-media, însă, părinţii nu trebuie să uite că orice adolescent poate fi îndreptat pe calea cea bună prin răbdare şi înţelegere, ceea ce nu înseamnă ca adolescenţii să fie lăsaţi de capul lor. Pentru a nu deveni o problemă pentru societate, ci oameni responsabili, ei trebuie să fie îndreptaţi spre un comportament normal, chiar dacă sunt mai predispuşi spre ceartă. (L.P.) ! Să fim sănătoşi!---------------------------------------------- DISPOZITIV PENTRU PREVENIREA ATACURILOR CEREBRALE ŞI DE CORD Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Naţională Australiană, citaţi de descopera.ro, susţin că au dezvoltat un dispozitiv biooptic care detectează formarea unui cheag de sânge, ajutând astfel la prevenirea atacurilor cerebrale şi infarcturilor. „Putem crea şi cuantifica formarea acestor cheaguri în viziune 3D, pornind de la un simplu test de sânge, fără a avea nevoie de ajutorul radiaţiei fluorescente sau al unei substanţe tip radiotrasor. Dispozitivul, similar unui vas de sânge deteriorat, creează o hologramă pe baza unui cheag microscopic într-o fracţiune de secundă necesară luminii pentru a străbate această coagulare sangvină. Este greu de prevăzut formarea unui cheag ca urmare a dinamicii mediului în care se dezvoltă. Plachete sangvine, care sunt a zecea parte din dimensiunea unei celule normale, sunt principalele responsabile ale formării cheagurilor de sânge și se regrupează în câteva secunde după ce s-au activat. în general, medicii prescriu un tratament de fluidizare a sângerului pentru pacienţii care riscă să sufere un atac cerebral sau de cord, deşi nu se cunoaşte exact eficienţa acestora asupra bolnavilor; în schimb, noul dispozitiv permite să se aplice această tehnologie pacienţilor cu risc de coagulare sau cu sângerări incontrolabile şi promite să fie revoluţionar. Acum, lucrăm la micşorarea dimensiunii aparatului bio-optic, pentru a putea fi folosit şi în clinici şi cabinete medicale", promit cercetătorii australieni. (L.P.)