Cuvântul Liber, ianuarie 2019 (Anul 31, nr. 1-19)

2019-01-04 / nr. 1

CUVANTUL VINERI, 4 IANUARIE 2019 IAZAR UDARRT (25 martie 1989 - 1 ianuarie 2019) (Urmare din pag. 1) „Cetăţean de onoare" al municipiilor Târgu-Mureş şi Târnăveni, al oraşului Sărmaşu, al localităţilor Idicel (Brâncoveneşti), Deleni (Ideciu de Jos) şi Urisiul de Sus (Chiheru). I s-au acordat „Diploma de excelenţă" şi „Fibula de la Suseni", cea mai înaltă distincţie judeţeană. Pentru merite deosebite în domeniul culturii şi în cel socialpolitic i-au fost decernate „Medalia 90 de ani de la Unirea din 1918" şi „Medalia Universităţii Petru Maior din Târgu-Mureş", iar la 15 ianuarie 2013, de Ziua Culturii Naţionale, i s-a decernat „Diploma de Excelenţă Culturală" şi Placheta „Eminescu", doi an mai târziu (2015) fiind răsplătit cu Premiul de Excelenţă al UZP pentru volumul de publicistică „Veghe" şi cu „Virtutea literară" acordată de Liga Scriitorilor Români. I-au fost acordate, de-a lungul carierei, peste 200 de diplome (de excelenţă, de onoare) şi premii pentru promovarea culturii naţionale, a valorilor spirituale şi tradiţionale româneşti, pentru profesionalism şi performanţe jurnalistice, pentru activitatea depusă spre binele comunităţii, pentru respectul şi cinstirea limbii române, în semn de omagiu, Centrul European de Studii Covasna- Harghita - Despărţământul Central Judeţean Mureş al ASTREI i-a dedicat, în 2014, volumul „Lazăr Lădariu la 75 de ani - Cărturar şi patriot român" în seria „Profesioniştii noştri", cartea reflectând, în materiale publicate de peste 100 de semnatari, complexitatea profilului uman şi profesional al celui care azi, ...pleacă.../w7 tranşeele ierbii, într-acolo..., urcând muntele, în aşteptarea unor mai blânde ninsori... Fie-i somnul lin, vegheat de aie pământului şoapte... REDACŢIA COTIDIANULUI „CUVÂNTUL LIBER” Cărţi apărute: 1969 - "Mureş, pe marginea ta" (împreună cu dr. Serafim Duicu) - folclor poetic, 1983 - "Caietul debutanţilor" (volum colectiv la Concursul de debut, apărut la Editura "Albatros") - versuri, 1984 - "Râurile se întorc la izvoare" (Editura "Sport Turism") - carte de reportaj, 1985 - "Câmpuri cosite de ceaţă" (Editura "Dacia") - versuri, 1985 - "Epopeea de pe Mureş" (volum colectiv, împreună cu dr. Grigore Ploeşteanu şi Vasile T. Suciu), în revista "Vatra", "Documentele continuităţii", 1986 - "Cartea Mureşului" (volum colectiv, Editura "Eminescu") - carte de reportaj, 1986- "Doar lumina deasupra" (Editura "Eminescu") - versuri, 1991- "De pe celălalt mal" (Editura "Columna", Târgu-Mureş) - versuri, 1992 - "Starea de veghe" (Editura "Columna", Târgu-Mureş) versuri, 1994 - "Dimineţi fără coloane" (Editura "Tipomur", Târgu-Mureş) - versuri,1995 - "Planete pentru iscoadele albe" (Editura "Tipomur", Târgu-Mureş) - versuri, 1996 - "Transilvania din suflet" (Editura "Tipomur", Târgu - Mureş) - publicistică, 1997 - "Ieşirea din iarnă" (Editura "Tipomur", Târgu-Mureș - versuri, 1999 - "Zăpezi dilematice" (Editura "Tipomur" Târgu-Mureș) - versuri, 2000 - "Prezent!" (Editura "Tipomur", Târgu-Mureș) - publicistică, 2001 - "Onomastica ierbii" (Editura "Tipomur", Târgu - Mureș) - versuri, 2002 - "Veghe cu fluturi" (Editura "Tipomur", Târgu-Mureș) - versuri, 2003 - "Furată, trădată mereu" (Editura "Tipomur", Târgu- Mureș) - publicistică; 2004 - "Vânătoare de umbre" (Editura "Tipomur", Târgu-Mureş); 2005 - "Sub norii de plastic" (Editura "Dacia", Cluj - Napoca) - poezii; 2006 - "Litaniile cerului" (Editura "Nico", Târgu-Mureș) - poezii, 2007 - "Trecerea râului" (Editura "Nico", Târgu-Mureş) - poezii. Ca o recunoaştere a meritelor literare, pentru cărţile de poezie şi de publicistică: "Câmpuri cosite de ceaţă", "Planete pentru iscoadele albe", "Prezent!", "Sub norii de plastic", "Litaniile cerului", „Tranşeele ierbii" a primit Premiul Asociaţiei Scriitorilor din Târgu-Mureş. în anul 2005 i s-a decernat "Premiul de Excelenţă şi Diploma" Asociaţiei Scriitorilor, filiala Târgu-Mureş, pentru întreaga activitate literară. Vestea trecerii în cele veşnice a celui care a fost marele om de cultură, patriot român şi un om de o aleasă omenie, LAZĂR LĂDARIU, i-a întristat profund pe sărmăşeni, pe noi, toţi care l-am cunoscut îndeaproape şi l-am preţuit. A fost denumit Cetăţean de Onoare al oraşului Sărmaşu fiindcă sărmăşenii ştiu să-şi preţuiască valorile. Cultura mureşeană a pierdut acum un principal pilon, dar ne mângâie gândul că opera marelui scriitor Lazăr Lădariu va dăinui peste veacuri, de acum încolo, ca o rază de lumină întinsă spre infinit. Dumnezeu să-l odihnească şi să-l ţină aproape de El, fiindcă mult regretatul Lazăr Lădariu a fost în acelaşi timp şi un foarte bun creştin. Fie-i ţărâna uşoară... Primăria Oraşului Sărmaşu Primar, IOAN MOCEAN Jurnalismul este o meserie pentru suflete tari! Marginalii la o lansare de carte O carte de publicistică trebuie să fie, în vremea noastră mai ales, dincolo de un volum de bibliotecă, spre lectură în clipe de răgaz, un document al timpului, o filă de istorie cotidiană, scrisă cu „cinste și gramatică" - după cum îi plăcea lui Lazăr Lădariu să-l citeze pe ilustrul gazetar Caragiale (despre care nu ştiu de ce vorbim atât de puţin, deşi a avut o pană extrem de tăioasă, estompată, desigur, de celebrul său contemporan şi prieten, Mihai Eminescu - şi, de fapt, în epocă, vom mai găsi gazetari puternici între scriitori, precum Vlahuţă, Delavrancea, Arghezi mai târziu etc...). Mai ales în timpul nostru, şi mai ales în Ardeal, şi în......cealaltă Românie", pe pământurile furate, unde, mereu, istoria Neamului a fost mistificată de pana ocupantului, şi unde lucrurile nu s-au schimbat prea mult de la Diktat încoace, o asemenea carte e necesară. „Ca să fii român trebuie să poţi" - spunea fratele Grigore Vieru, de dincolo de Prutul pe care visase o viaţă să-l treacă precum contemporanii lui doreau să ajungă pe Lună. Prietenul, românul înlăcrimat, Orpheul de la Pereriţa, s-a dus între stele şi el, să pună de un cenaclu cu Adrian Păunescu, Leonida Lari, cu loan Alexandru, cu Doina şi Ion Aldea Teodorovici. Li s-a alăturat acum şi Lazăr Lădariu. Şi, Doamne, câtă nevoie era/ este/ va fi mereu/ de el, de ei! Din ce în ce mai greu e să fii român într-o Românie în care vânzarea începe de la vârf, cu mână românească, indiferent în ce colţ de ţară te-ai afla şi indiferent cărei categorii sociale aparţii, fie că eşti ţăran de la Vinţ, ortac din Roşia ori scriitor în Târgu-Mureş, „în numele adevărului", este un volum masiv, în care autorul a selectat editoriale publicate pe parcursul a 4 ani, începând din 2009. Desigur, cartea, care nu este doar un document al clipei, este marcată incontestabil de amprenta, de neconfundat, a lui Lazăr Lădariu, care și-a purtat stiloul pe coala albă vreme de mai bine de cinci decenii. Un scriitor puternic, un gazetar curajos, care nu s-a sfiit niciodată să spună adevărul, asumându-şi şi riscurile pe care le implică această meserie. Fiindcă jurnalismul nu e o meserie pentru fricoşi. Jurnalismul este pentru suflete tari. Am mai spus, şi repet, gazetarul adevărat este ca un soldat care depune jurământul de credinţă şi care se întoarce din luptă ori pe scut, ori sub scut. Ori mori în glorie şi lumină, purtat de urmaşi pe scut, ori sub scut, prizonier al propriei mizerii umane, ca un mercenar demn de dispreţ, care se vinde pe arginţii rudei. Nu poţi fi lider de opinie dacă nu ai coloană vertebrală. Desigur, asta îţi poate atrage o mulţime de duşmani, nu rareori chiar acolo unde te-ai aştepta cel mai puţin. „Fereşte-mă, Doamne, de prieteni, că de duşmani mă apăr şi singur", spune poporul şi, mai nou, o afirmă şi istoricul american Larry Watts. în cei peste 20 de ani postdecembrişti, mai nimic important cu adevărat nu s-a schimbat, cu excepţia faptului că presa a dobândit libertate de expresie. Dar, ce folos? Acolo, sus, indiferenţa şi zornăitul arginţilor acoperă tumultul venit din durerea celor de jos. Trăim într-o Românie care şi-a pierdut echilibrul şi coloana vertebrală pornind de la vârf, o „Românie moluscă", cum titrează generalul Mircea Chelaru, într-o Românie care „şi-a pierdut rostul", cum scria, cu amărăciune, gazetarul Brăduţ Florescu, unul dintre cele mai viguroase condeie ale presei tinere, acum aflat în Thailanda, care şi-a luat lumea în cap. Dar asta e, unii vor să ne bejenim cu toţii. Sau să murim de inimă rea. Drum lin către stele, Lazăr Lădariu! Arderea ta nu va intra în uitare niciodată! MARIANA CRISTESCU 30 de ani, de aceeaşi parte a baricadei Timp de aproape 30 de ani am fost de aceeaşi parte a baricadei, alături de patriotul, jurnalistul, poetul şi deputatul Lazăr LĂDARIU. M-a impresionat cultura, puterea lui de muncă şi luptă, dar mai ales iubirea de ţară! Inima sa a bătut, cu întreaga-i căldură şi putere, pentru străvechiul şi mult încercatul nostru popor. Pentru limba română! A visat, cu înflăcărare, o Românie reîntregită! Ne-am respectat, mi-a fost exemplu şi sfătuitor şi pentru aceasta îi mulţumesc! în lupta pe care noi, mureşenii, o ducem pentru apărarea apartenenţei noastre la România, am colaborat pentru a susţine dreptul istoric al neamului românesc de a trăi întru împlinire pe pământul strămoşilor săi, în Vatra Românească. România a mai pierdut un român adevărat! Iar noi îi suntem recunoscători lui Lazăr LĂDARIU fiindcă el, la fel ca mulţi alţi martiri ai neamului românesc, s-a dedicat cu trup şi suflet speranţei într-o Românie Mare, prosperă şi binecuvântată! La despărţire, îl asigurăm că IDEEA NAŢIONALĂ va merge mai departe! Cu orice sacrificiu şi împotriva tuturor neprietenilor! Ne rugăm ca Bunul Dumnezeu să-i primească sufletul şi să-l călăuzească prin Vămile Văzduhului, spre Câmpiile Raiului. Condoleanţe familiei, care i-a fost, întotdeauna, un sprijin de nădejde în viaţă şi în lupta pe care a dus-o! Adio, bunul nostru prieten şi sfetnic! ADRIAN MOISOIU Membrii şi simpatizanţii Partidului România Noastră îi aduc un ultim omagiu celui care a fost LAZĂR LĂDARIU, un naţionalist, unul dintre fondatorii Uniunii „Vatra Românească" şi ai Partidului Unităţii Naţionale Române (P.U.N.R.). El i-a reprezentat cu cinste pe mureşenii lui ca deputat în Parlamentul României şi ca director al cotidianului „Cuvântul liber". Românii din judeţul Mureş şi din Ardeal au pierdut un mare luptător pentru Adevăr, o personalitate, un scriitor şi jurnalist deosebit, un iubitor de Neam şi Ţară. Sincere condoleanţe familiei îndoliate. Dumnezeu să-l odihnească! GHEORGHE FUNAR, Preşedintele Partidului România Noastră