Cuvîntul Libertății, ianuarie 1999 (Anul 11, nr. 2643-2670)

1999-01-15 / nr. 2654

Remember Emineseu Ar fi greu de spus cît adevăr este sau cît ni se pare a fi în aserțiunea că fluidul timpului poate să fie generos - mai mult ori mai puțin, cu rosturile, cu destinele unora sau altoră dintre tărîmuri sau .. cu seminții... Știm însă că pe traiectul lui, cînd zăpezile își odihnesc aripile înstăpînind paradisiac, Providența ne-a adus razele apariției unor frunți de Logofeți, Mari în cuget și în simțire - Costin și Caragiale, Eliade și Slavici, Hasdeu și Cîrlova, Maiorescu și Vianu. Dar ne-a fost dat să ne fie întreagă binecuvîntarea atunci, în miezul acela de Gerar, cînd s-a ivit ca dintr-un vis îngeresc mîntuitor, Mai Marele Mihai... Slăvit moment de grație! Unul apoteotic în întreguri, fiindcă mitul ce avea să se închege pleca de la un summum, în al cărui halose vor fi îngemănat caratele celei de a cincea esențe “alchimiste”... Neostoita aviditate de cunoaștere, de absolut, acutele unei inteligențe scînteietoare, vastitatea și adîncimea cîmpului de cultură asumată, surprinzătoarele viziuni lunecînd liber între versanții filosofiilor, mirabila fantezie turnată în icoane halucinantmirifice, vibrația, mlădierea și savoarea insolite ale graiului în care a meditat, a visat și a scris, harul celor atît de puțini aleși și migala de bijutier desăvîrșit - iată un tot heptaedric impresionant, copleșitor! Creația Lui genială a sporit cu o coordonată nouă identitatea românească, colonadele ei pornesc din timpul nostru, din meleagurile și din ființa noastră, înnobilîndu-le cu nebănuite conotații, spiritualizîndu-le cum nu ni sîntîmplase. El le-a trimis să se alăture valorilor de excepție ale lumii... Poetul Național a trecut spre a rămîne între spiritele sacre ale tuturor timpurilor și spațiilor!... E ziua Lui astăzi... Sîntem datori nu doar să ni-L aducem aminte, nu doar să-I mai deschidem măiastră carte, ci și să-I pătrundem marea înstelată de sensuri a spiritului Său... x Avem nevoie de El... Acum și pururea... v~ EUGEN BRALOSTITEANU Astăzi, 15 ianuarie - pe care foarte bine am putea-o numi Ziua Națională Eminescu -, de la ora 11, în Foaierul Teatrului Național din Craiova se va desfășura un valoros și atractiv Moment omagial. Organizează: Primăria Municipiului Craiova, Uniunea Scriitorilor din România, Consiliul Județean Dolj și Inspectoratul pentru Cultură Dolj, în colaborare cu Radio “Oltenia”Craiova, Facultatea de Litere - Universitatea din Craiova și Teatrul Național Craiova. In deschiderea manifestării, vorbesc: Nicolae Marinescu - consilier teritorial șef al Inspectoratului pentru Cultură Dolj și poetul Florea Miu - membri în comitetul de conducere al Filialei Craiova a Uniunii Scriitorilor. Conferențiază despre opera eminesciană: Constantin Barbu, Marian Barbu, Marin Beșteliu, Marius Ghica, Ovidiu Ghidirmic, Constantin M. Popa. Recită din opera eminesciană actori ai Teatrului Național din Craiova. Vor citi din creația proprie: Patrel Berceanu, Gabriel Chifu, Ionel Ciupureanu, Nicolae Coande, Bucur Demetrian, Ion Deaconescu, Ioana Dinulescu, Mihai Firică, Toma Grigorie, Dan Ionescu, Ioan Lascu, Florea Miu, Doina Pologea, George Popescu, George Sorescu, Nicolae Petre Vrânceanu, Constantin Voiculescu, își dă concursul corul Filarmonicii “Oltenia”." în cadrul aceluiași spirit aniversar, Radio “Oltenia” Craiova transmite în direct, între orele 14,30 și 16, emisiunea “La Steaua”. Moderator: Gabriela Rusu Păsărin. Participă: ing. Marian Jean Marinescu, prefectul județului Dolj, ing. Vasile Bulucea, primarul Craiovei, prof. Octavian Podeanu, viceprimar al Craiovei, prof. Nicolae Marinescu, consilier teritorial șef al Inspectoratului pentru Cultură Dolj, Mircea Pospai, directorul Studioului de Radio “Oltenia”. Au cuvîntul: dr. Marin Beșteliu, dr. Ovidiu Ghidirmic, Florea Miu, Constantin Barbu, Tudor Nedelcea. Recită: Emil Boroghină, Cristina Cîmpeanu. Muzică, fragmente despre Eminescu din fonoteca Radio “Oltenia”. ^ VIRGIL DUMITRESCU ■ COTIDIAN REGIONAL INDbPfcNDbN I ANUL X, NR. 2654, VINERI, 15 IANUARIE 1999, 8 PAGINI - 1500 LEI V PAULINA URUCU Alegerea In ultima perioadă, prin toate canalele media scrise, auzite sau văzute, am fost suprasaturați cu tot felul de evenimente care de care mai picante, mai dureroase sau mai surprinzătoare. Meciul dintre Vadim și Roma a depășit în audiență meciul România - Anglia. Și în acest timp, sătui, flămînzi sau însetați, am uitat de toate. Nu vrem să fim suspicioși și nici nu vrem să bănuim că ar fi existat o forță obscură care să producă toate faptele acestea numai pentru a distrage atenția de la ceea ce este cu adevărat real. _______ ____________ traiul nostru mai prost de la o zi la alta. Nu putem crede că tot acest scandal erotic a fost special organizat de președinte pentru a-i crește popularitatea. Nu putem crede că prefectul de Dolj a organizat tot acest scandal numai pentru a se vorbi mai mult de el. Așa cum nu putem crede că ceea ce se întîmplă în Valea Jiului e teatru. Totuși, problemele noastre sînt altele. Pentru cei de mai sus sînt organe abilitate care să-i judece. Și asta nu e treaba noastră. Treaba noastră e să trăim mai bine în această singură viață care ne e dată, să avem de lucru, să avem un rost și să fim răsplătiți pe măsură. Români, nu vă lăsați ispitiți de aceste mizerii ieftine menite să vă distraga atenția. Pentru că la noi totul e invers. Dacă la americani Clinton a pornit război în Irak pentru a distrage atenția de la mizeriile prezidențiale, la noi se pregătesc mizerii prezidențiale pentru a ne distrage atenția de la cele de zi cu zi. Alegerea este a noastră. CUVÎNTUL nostru TE rîndul finanțiștilor să facă GREVĂ Petre Gongu, director general al "Finanțelor" doljene, are salariu de 1,8 milioane lei Angajații din finanțele publice au anunțat că vor declanșa un conflict de muncă cu Ministerul Finanțelor. Nu este exclusă nici greva generală. Ei se plîng de salariile extrem de mici: 750.000 lei lunar, net. Vasile Marica, președintele Uniunii Federative a Sindicatelor din Ministerul Finanțelor susține că “o dublare a salariilor ar fi de bun simț”. în plus, ei spun că nu au uniforme care să-i distingă drept reprezentanți ai autorității statului în relația cu publicul. L-am întrebat, ieri, pe dl. Petre Gongu, director general al DGFPCFS Dolj, dacă domnia sa consideră fundamentală această amenințare de protest. “Ce să vă spun? Mă dau exemplu pe mine. Ca director general am un salariu net de 1,8 milioane lei. Salariul de bază, mărit în decembrie, este de 1.559.900 lei la care se adaugă indemnizația de conducere și sporul de vechime, în total, 2,8 milioane brut. Este prea puțin pentru lucrătorii din Finanțe, cărora li se pretinde să fie corecți. Din acest punct de vedere vă spun că au dreptate. Liderul de sindicat de la mine, Marin Mateică, mi-a cerut părerea în legătură cu amenințarea de protest. I-am spus că sunt de acord să se alăture protestului, dar să nu-i prind că fac grevă”. PAULINA URUCU Maia americană Nene, chestia asta cu America și cu Bill Gazon Clinton, îmi plăcu, parol! Mai întîi că l-au scoborît pînă în pînzele albe, să nu zică lumea că numai noi sîntem tate. Noi tot mai avem un pic de rușine, deși nouă nu ne vine să rostim pe șleau unele vorbe ori să ne denoclăm la unele pete, care le păstra dameza de-un an și ceva, doardoar i-ar folosi, mînca-o-ar mama de gospodină! Nouă ni se face tîrșă cînd auzim povești cinstea de mahala, precum că i-a dat muie la forează, căci s-a ținut aia scai de el și de nădragii lui, pînă i l-a scos din probab pe Grigoriță să-l pape, din plăcerea ei să vază cum se gîdilă chiar prezidentul. La care a stat toată America lui nea Lincoln și nea Jefferson cu gura căscată, ba a mai dat de știre peste tot în lume (cu mijloace supratehnice, că d-ai a-i America) să vază și alții, să facă clăbuci la gură, copiii mai ales. Căci tot scriau ei de “mure” prin metrouri, știind sau neștiind ce- i aia, acu măcar o văzură! PAUL EVERAC (Continuare în pag. 3) Dincolo de PRIVIREA SFINXULUI La ICIG Craiova, conducerea și sindicatul au căzut de acord. Creștere salariată de 30% Așa cum anunțam în ediția noastră din 14 ianuarie a.c., cu o zi înainte, la Societatea Comercială IUG S.A. Craiova s-a întrunit Adunarea Generală a Acționarilor și Consiliul de Administrație spre a găsi soluțiile de conciliere în urma conflictului de muncă deschis de sindicatul din unitate, în urma discuțiilor purtate, după cum ne-a informat directorul general, dl. ing. Emilian Miculescu, de comun acord cu sindicatele s-a convenit la o creștere salarială pe anul fiscal 1999 de circa 30 la sută, aceasta făcîndu-se eșalonat, începînd cu luna februarie a.c., cînd majorarea va fi de 25 de procente. MARIN DUMITRU Testul minerilor • Peste o mie de mineri au plecat ieri spre București. • Guvernul este hotărît să continue dialogul cu reprezentanții minerilor din Valea Jiului, în pofida încercărilor lui Miron Cozma de a determina eșuarea negocierilor. La București, în jurul orei 16,00, după întoarcerea ministrului Radu Berceanu de la Guvern, au fost reluate negocierile începute în după-amiaza zilei precedente. La discuții participă, în afara delegației formate din nouă lideri sindicali, conducerea Companiei Naționale a Huilei și secretarul de stat Nicolae Stăiculescu, reprezentantul la dialog al premierului Radu Vasile. • Poliția va acționa în Valea Jiului strict în limitele legii, a declarat, ieri, mr. Romeo Gheorghe, din cadrul Biroului de presă al Ministerului de Interne. Poliția poate folosi armele de foc numai în condițiile prevăzute de Legea de organizare a instituției, adoptată de Parlament în 1991. • Ministerul de Interne consideră că forțarea barajelor de către mineri, ieri după-amiază, a avut ca scop testarea forțelor de ordine masate în defileul Jiului, se arată într-un comunicat al Biroului de Presă al MJ: “Astăzi, în jurul orei 12,35, o coloană formată din 11 autobuze, în care se aflau aproximativ 500 de persoane s-au pus în mișcare dinspre Petroșani spre Tîrgu-Jiu, scopul deplasării fiind testarea dispozitivului de blocare amenajat de forțele de ordine din defileu, între autobuzele respective au fost intercalate unele autoturisme în care se aflau femei și copii. La primul blocaj, forțele de ordine s-au retras.” ISTRIISCdRTE Bancnote retrase Începînd cu 15 ianuarie a.c., Banca Națională a României va retrage din circulație bancnotele cu valoare nominală de 1.000 și 5.000 lei, emisiunile 1991-1993. Expoziție Muzeul Olteniei și Ambasada Mexicului organizează, astăzi, la ora 13, la secția Etnografie, Expoziția GUILLERMO KAHLO, fotograf de monumente. Bust lui Eminescu La Școala 37 “Mihai Eminescu” din Craiova este prevăzut pentru astăzi, la ora 11, un concurs literar “Pe aripile poeziei”. Totodată are loc dezvelirea bustului poetului național, lucrare a artistului Emilian Popescu. Forțe proaspete Începînd de ieri, Primăria Craiova a suplimentat numărul salariaților de la Centrul de Informare pentru Cetățeni (fosta frizerie “Ciufulici”), în vederea distribuirii și înregistrării formularelor gratuite pentru stabilirea impozitului pe clădiri. Incendiu La S.C. “Tangram” S.R.L. din Craiova a izbucnit, alaltăieri, un incendiu de la o instalație electrică improvizată. Au ars acoperișul aproape în întregime, precum și produse alimentare și cosmetice în valoare de cca 35 milioane lei. Grupuj realizat de NICOLAE BĂBĂLĂU Popascu Popa’S Întîlnire reportericească, la Slatina, cu "campionul mondial al caricaturii" - Să revenim la arta dr. Sînteți solicitat de mari publicații străine: “Times”, “Der Spiegel”, “Le Monde”, “L’Humanitee”, din SUA, din Japonia, de pe toate continentele lumii. - Grafica mea este internațională prin tematică și prin “limbajul” său. Caricatura nu are neapărată nevoie de explicațiii... Expresivitatea și mesajul său pot fi receptate pretutindeni. - Ștefan Popa-Popa’S, nu vă supărați de “acul” întrebării, tîv, sînteți frate cu Nefîrtate, acela care vede “răul”, “negrul”, partea ascunsă a omului, caracterului său. Nefertatea ăsta vă inspiră? Nici vorbă, eu cred că este un dar, un har de la Dumnezeu pe care eu le-am cultivat prin muncă, de-a lungul a mulți ani în fața șevaletului propriu-zis sau improvizat și în fața computerului. Computerul conferă valențe nebănuite caricaturii, precum și circulația ei rapidă, transmiterea într-un timp foarte scurt pe orice meridian și în orice punct al lumii. - Vă considerați un inovator, un reformator al genului? - Vorba Ecleziastului biblic, tot ce este a mai fost. Pot să vă spun că m-am disociat în mare parte de ceea ce am făcut pînă acum. Și am ajuns în caricatura filosofică, de natură esențială, cu mare grad de generalizare a mesajului. Am abordat caricatura absurdă, umorul absurd, grotesc. Francezii sunt cei care m-au... descoperit și au știut să mă cultive. - S-o luăm altfel, cum arată o caricatură semnată Popa’S? - Ca o fabulă, ca o alegorie. O asemănare hiperbolizată cu lumea animală, cu obiectele din natură, în general. De predilecție, cu practic caricatura politică, avînd ținte precise și relevante, - înseamnă că vă implicați în fenomenul politic...’ - Fără doar și poate. Artistul trebuie să fie și homo politicus. Creația lui trebuie să aibă și eficiență socială. Iar din acest punct de vedere, caricatura este genul cel mai penetrant. Și, normal, cel mai incomod.’ Pentru că ea înlătură veșmintele acoperitoare și relevă un fel de nud moral." - Dar și stînjenește și chiar irită... în lumea civilizată, nu. Cînd e vorba de clasa noastră politică, da, însă, vorba aceea, ursul merge, cîinii latră! Este o chestiune de simț al umorului și al măsurii. - Cui se supără îi tăiem nasul, nu? - Exact. Caricatura, prin definiție, prin rațiunea sa de a fi, nu este un edulcorant. (Va urma) FLORIN STAMA BILL CLINTON văzut de POPA'S