Cuvîntul Libertății, ianuarie 2000 (Anul 12, nr. 3001-3028)

2000-01-15 / nr. 3012-3013

ANUL X, NR. 3012/2013, SIMBATA 15, DUMINICA 16 IANUARIE 2000,8 PAGINI 2000 LEI Aflat la Brașov, Sorin Lepșa l-a acuzat direct pe Remus Opriș Tensiunile din cadrul PNȚCD sunt departe de a se estompa. Aflat la Brașov, Sorin Lepșa, vicepreședinte al PNȚCD, l-a apărat pe fostul premier Radu Vasile, considerînd excluderea acestuia din partid nestatutară, o asemenea măsură fiind, în opinia sa, de competența Delegației Permanente. In schimb, Lepșa nu s-a sfiit să-l acuze direct pe Remus Opriș, considerat principalul vinovat, de toate evenimentele nefaste din viața principalului partid de guvernămînt, de cînd deține funcția de purtător de cuvînt. Lepșa a cerut reprimirea în rîndurile partidului a lui Ticu Dumitrescu și Radu Vasile. Firmele mici și mijlocii vor intra în grevă fiscală Reprezentanții Consiliului Național al întreprinderilor Private Mici și Mijlocii (CNIPMM) vor declanșa greva fiscală dacă Guvernul nu va oferi, la data de 24 ianuarie, o soluție concretă pentru rezolvarea problemelor lor, a declarat președintele CNIPMM, Ovidiu Nicolaescu, după ce a prezentat premierului Mugur Isărescu solicitările întreprinzătorilor privați. La data de 24 ianuarie s-a convenit să aibă loc o nouă întîlnire între Isărescu și reprezentanții Consiliului. Solicitările întreprinzătorilor privați au în vedere aplicarea legii privind întreprinderile mici și mijlocii cu respectarea prevederilor referitoare la stimularea importului de tehnologie și la stimularea producției interne; includerea în strategia de dezvoltare economică pe termen mediu a unui capitol rezervat IMM, prevederea în proiectul de buget pe anul 2000 a unui procent de 3 la sută pentru finanțarea directă a IMM și implicarea reprezentanților întreprinzătorilor privați și a altor organizații patronale în activitatea organizațiilor guvernamentale care se ocupă de IMM. De asemenea, reprezentanții întreprinzătorilor privați mai solicită consultarea lor și a altor organizații patronale înaintea adoptării de către Executiv a unor acte normative privind activitatea IMM, stoparea proiectului de Ordonanță privind micșorarea plafoanelor de casă, precum și numirea unui reprezentant al Consiliului în funcția de consilier al primministrului. Premieră în medicină O echipă internațională formată din 18 chirurgi a realizat o premieră mondială, joi, la Lyon, cu o dublă grefă de palme și antebrațe. Primitorul este un bărbat de 33 de ani, ale cărui mîini au fost amputate în 1996, în urma exploziei unei petarde artizanale. Prof. Dubemard și colegii lui sunt autorii unei alte premiere - o grefă de palmă, în septembrie 1998. Operația, care a însemnat transplantarea mai multor organe, a durat 17 ore. Virgil Hîncu a greșit țara Un seism cu o magnitudine de 4,1 grade pe scara Richter a fost înregistrat, aseară, la ora 9:08 GMT, în apropiere de Kozani, în nordul Greciei. Autoritățile locale nu au anunțat existența unor victime sau producerea unor pagube materiale. Epicentrul seismului, care a fost resimțit în centrul și nordul Greciei, sa aflat la 260 de kilometri nord-vest de Atena. Noi tensiuni între Moscova și Washington O recentă vizită la Washington a “ministrului de Externe” cecen, Ilias Akhmadov, a determinat autoritățile de la Moscova să acuze Casa Albă că i-ar ajuta pe teroriștii și separatiștii ceceni. Șeful diplomației ruse susține că nu înțelege de ce americanii procedează astfel, din moment ce există date că rebelii ar fi sprijiniți financiar de Ussama Ben Laden, cel mai mare dușman al SUA din acest moment. După trei ani, Rusia pare gata să-și schimbe strategia militară, considerînd eventuala folosire a armelor nucleare mai ușoară, pentru a compensa criza din teren cu tehnologia convențională. SUA se străduiesc să menajeze sensibilitățile rușilor, precizînd că nu-l consideră pe Akhmadov ca fiind “ministru de Externe”al unei Cecenii independente, ci un simplu cetățean al Federației. (Detalii în pag. 2) Emanuel Zervoudakis și Radu Sîrbu au discutat despre activitatea F.P.S. Negociatorul șef al Fondului Monetar Internațional în relația cu România, Emanuel Zervoudakis, și președintele Fondului Proprietății de Stat, Radu Sîrbu, au discutat, ieri, despre măsurile de ajustare structurală care vizează direct activitatea FPS și care reprezintă o componentă importantă a acordului cu FMI. Președintele FPS i-a prezentat negociatorului FMI rezultatele obținute de instituție în activitățile de restracturare și privatizare în 1999, în comparație cu anii anteriori și perspectivele pe anul în curs. Cei doi oficiali au discutat și despre veniturile obținute anul trecut din privatizarea societăților comerciale din portofoliul FPS și despre execuția bugetară pe primele 11 luni ale anului. Autoritățile românie și reprezentanții FMI discută, în această perioadă, proiectul de buget pe acest an și analizează indicatorii bugetari ai anului trecut. Ca sa nu fie linșat, un barbat s-a aruncat de pe casă Din cauza sărăciei, un tînăr din Coțofenii din Față a furat cinci paleți. Fiind surprins, el a sărit de la o înălțime de zece metri Marian Ștefan, în vîrstă de 23 de ani, își terminase, joi seara, treaba, el fiind angajat cu ziua la o societate din Beharca, unde făcea cuptoare de pîine. In mod normal, ar fi trebuit să plece acasă, însă, gîndindu-se că nu avea lemne de foc și că va tremura de frig împreună cu familia, a mai zăbovit prin preajmă. Tînărul pusese deja ochii, de cîteva zile, pe niște paleți pe care patronul S.C. Company, Mihai Marian, îi folosea pentru a depozita în bune condiții marfa. Astfel, după ce a băut cîteva pahare cu vin care i-a insuflat destul curaj, Marian Ștefan “s-a înarmat” cu cinci puieți. Cu imaginea celor dragi la gura sobei, tocmai cîind să iasă pe ușă, el a fost surprins de văzătoarea Eugenia Chiriac care l-a reținut și a anunțat Poliția Almăj. In scurt timp, Marian s-a trezit încuiat într-o încăpere, unde aștepta ca ceilalți să-i hotărască soarta. “Nu știu ce a fost cu mine în acele momente. Mi-a fost frică și vroiam să scap de acolo. Am deschis fereastra și am sărit de la vreo 10-15 metri.... Mă doare rău capul și piciorul stîng. Am furat pentru că nu aveam lemne, acasă, și stăteam în frig”, ne-a declarat acesta, ieri, dintr-un cărucior, în Urgența Spitalului Clinic nr. 1, unde se află pentru radiografie. De menționat că, în urmă cu cîteva săptămîni, fratele lui Marian Ștefan și-a pierdut ambele picioare după ce a fost jefuit și aruncat din tren. Cei care l-au transportat pe Marian Ștefan la Craiova au fost medicii de la SMURD. Rezidentul Marius Pascu susține că, dat fiind faptul că săritura pacientului a fost atenuată, într-o oarecare măsură, de zăpadă, nu se întrevăd complicații majore în ceea ce privește viața sa, dar că prezintă traumatisme multiple: cranian, toracic și membru inferior stîng. Pit. maj. Nicu Ion, șeful Postului de Poliție Almăj, contactat telefonic, ne-a declarat că Marian Ștefan este cercetat pentru săvîrșirea infracțiunii de furt calificat. El riscă o pedeapsă de pînă la șapte ani de închisoare. LUMINIȚA TUDOR Campania “Fidelis”, lansată de Banca “Transilvania”, va continua La finele anului trecut, a avut loc la sediul central al Băncii Transilvania tragerea la sorți pentru stabilirea cîștigătorilor premiilor oferite prin campania “Fidelis”. La extragere au participat persoanele fizice care au depozite constituite în lei, mai mari de cinci milioane, și care au fost menținute cel puțin un an de zile. în prezența unui juriu format din reprezentanții Băncii Transilvania, a Ministerului Finanțelor, mass-media și clientelei, calculatorul a desemnat cîștigătorii. Premiul I, în valoare de 50 milioane lei, a revenit doamnei Ema Szekely, clientă a Sucursalei Brașov. Premiul II, în valoare de 35 milioane lei, a revenit doamnei Lucreția Ciocan, clientă a Sucursalei București. Premiul III, în valoare de 15 milioane lei, a revenit clientului Sucursalei Oradea, Florian Cheregi. Premiile vor fi oferite sub forma certificatelor de depozit cu discount la sediul central al Băncii Transilvania din Cluj- Napoca. Inițiativa demarată prin campania “Fidelis” va fi continuată, la viitoarele extrageri și alți clienți urmînd a fi recompensați pentru fidelitatea lor față de Banca Transilvania. SABINA DUMITRU sa dlUliM? ' mu:fi9 Petre Ciongu, dlrettot tti al [MiI I’CFS Dolj, explicind metodologia de calcul a impozitului pe venitul global Doi moldoveni au încercat să comercializeze trei kilograme de pulbere de uraniu Pulberea radioactivă era depozitată în cutii de ness, pericolul de contaminare fiind maxim. Făptașii au fost surprinși la Dr. Turnu-Severin, de unde încercau să treacă în Iugoslavia. Prin rechizitoriul nr. 975/P/99 din 12 ianuarie a.c., Parchetul de pe lângă Tribunalul Mehedinți a dispus trimiterea în judecată a numiților Aurel Dăscălescu (51 de ani), din județul Vrancea, și Rodica Stroescu (48 de ani), din Grozești, județul Bacău, pentru comiterea infracțiunii de nerespectare a regimului materialelor radioactive. Cei doi inculpați, aflați în arest preventiv, au fost depistați de procurorii și polițiștii din Dr. Turnu-Severin, în timp ce se pregăteau să treacă în Iugoslavia, avînd asupra lor cantitatea de trei kg. pulbere radioactivă de uraniu, depozitată în cutii de ness, pericolul de contaminare fiind maxim. în timpul anchetei nu s-a stabilit proveniența materialului radioactiv, dar n-a fost exclus spațiul ex-sovietic, în principal Ucraina. Inculpații au declarat că se așteptau să încaseze din valorificarea uraniului în jur de circa 40.000 de mărci germane. Ancheta este complicată și a fost disjunsă. MIRCEA CANTĂR Reîncep lucrările la Bulevardul “Romanescu” După ce în luna decembrie anul trecut a fost inaugurată darea în folosință a unei importante porțiuni a B-dului “Romanescu”, reluarea lucrărilor este preconizată pentru prima decadă a lunii februarie a.c. La “Comandamentul” prezidat de primarul Vasile Bulucea au fost prezenți reprezentanții firmelor constructoare: COREMI, AIM, COMANCORS, ANCORAD, EAPHIR, RADPFL, RAC, precum și șefii de servicii tehnice din Primăria Craiova, în discuție S-a aflat abordarea decisivă a tronsonului de 500 metri liniari, delimitat de Restaurantul “Dunărea” și poarta Parcului “Romanescu”, în primă fază este prevăzută executarea canalizării pentru apa pluvială și menajeră, apoi partea electrică, urmînd ca în perioada 1-5 aprilie a.c. să înceapă decopertarea, urmată de restul operațiunilor în succesiunea lor firească, pînă la turnarea asfaltului, termenul limită fiind 15 mai. Costul lucrării este evaluat la circa 9 miliarde lei și va fi suportat de la bugetul local, încadrarea în grafice a finalizării amenajării B-dului “Romanescu” constituie una din preocupările de referință ale primarului Vasile Bulucea, pentru perioada imediat următoare. CRISTI PĂTRU A.G.V.P.S. Dolj acuza, din nou, A.V.P.S. “Diana” de braconaj . Paznicii de la A.V.P.S. “Diana” au făcut braconaj pe lacul Cilieni, cel pe care zic că-l păzeau . Prins cu peștele în portbagajul mașinii, unul dintre făptași a motivat că l-a cumpărat din piață. Se vînează și se pescuiește fără scrupule pe toate fondurile din județul Dolj. Legile sunt făcute pentru a fi încălcate. Nimeni nu mai ține seama de vreo regulă. Ce s-a întîmplat ieri la balta Cilieni, aflată în vecinătatea orașului Băilești, întărește constatările noastre. Au plecat la prins de iepuri și au găsit hoți de pește Pe 14 ianuarie 2000, A J.V.P.S. Dolj, Filiala Băilești, avea programată o acțiune de prindere a iepurilor de cîmp pentru export. La ora 7:30 a aceleiași zile, o echipă formată din Florea Covei (secretarul Filialei Băilești), Florin Boabă, Sorin Lungu, Marin Gabroveanu (paznici la Filială),Ion Ungureanu (șofer al aceleiași instituții) și Georgel Nicolae (vînător, membru al AJ.V.P.S. Dolj) s-a deplasat la balta Cilieni pentru executarea misiunii. Ajunși în zonă, au observat pe luciul înghețat al apei o persoană care încerca să prindă Scuze infantile Prifls asupra faptului, Unchiașu a încearcat să scape, motivînd că el a văzut pe cineva făcînd braconaj și că urma să predea organelor de cercetare peștele prins și ustensilele folosite. I-a chemat în ajutor pe Marin Gomotîrceanu (paznic la S.C. Celule S.A. și controlor piscicol al A.V.P.S. “Diana”) și Cornel Micu (agent de pază la S.C. “Fontanel” S.A.). Angajații A.J.V.P.S. Dolj au sesizat Poliția, de aici începînd cercetările. Cei surprinși în flagrant au încercat să găsească tot felul de scuze. Doar că, dovezile par să-i incrimineze. Nici măcar declarațiile lor nu dau impresia nevinovăției. Marin Gomorîrceanu declarat: “în jurul orei 7,30 a venit a Petre Unchiașu la mine spunîndu-mi că a zărit patru inși pe baltă dînd la setcă (unealtă folosită doar pentru pescuitul industrial, ceea ce nu e cazul aici n.r.). L-am chemat în ajutor și pe Cornel Micu și ne-am dus spre ei, însă aceștia au fugit. Nu i-am recunoscut, fiind și ceva ceață. Am luat setcile și peștele cu gîndul de a le preda Poliției. Atunci au venit cei din Filiala Dolj a A.G.V.P.S.” CRISTI PĂTRU Continuare în pag. 3 pește “la copcă”. “Pescarul” era Petre Unchiașu, paznic la A.V.P.S. “Diana”, asociație particulară care a luat în concesionare, pentru suma de 30 milioane de lei, locul. Societatea respectivă se judecă de mai mult timp cu A.J.V.P.S. Dolj pentru fondul cinegetic și piscicol. ( IMPACT ) Stația Izvarna nu va fi debransata Ieri, prefectul Marian Jean Marinescu, primarul Vasile Bulucea și directorul R.A.A. Craiova, Leonida Nicolaescu, s-au întîlnit cu directorii Sucursalei de Distribuție Energie Electrică Tg. Jiu și Sucursalei Electrocentrale Craiova, pentru a conveni asupra alimentării, în continuare, cu energie electrică a stației de pompare a apei Izvarna. Soluția s-a conturat în sensul plății eșalonate a celor 1,47 mld. lei datorate de R.A.A. Craiova către Electrica Tg. Jiu. Există, totodată, alternativa ca Electrica să primească suma datorată de R.A.A. Craiova, în compensare, de la C.E.T. Ișalnița, care are o datorie de două mld. lei către regia craioveană. MARIAN BĂDÎRCI La Spitalul Clinic nr. 1 Craiova este internat un bolnav cu un rinichi gigant , Mihai Rădulescu, pensionar în vîrstă de 65 de ani, din Strehaia (Mehedinți), a fost internat în Clinica de Chirurgie Plastică a Spitalului nr. 1 Craiova, cu diagnosticul de tumoră plantară. La examenul medical preoperator, dr. Horia Pîrvănescu, șeful clinicii, a descoperit că pacientul avea altă “bubă”, mai mare, un rinichi polichistic gigant, cu dimensiuni mult exagerate (40 cm lungime, 30 cm lățime și 25 cm grosime). Medicii nu pot stabili dacă este vorba despre o malformație congenitală sau nu, iar bolnavul ne-a spus că nu știe să mai fi existat vreun caz asemănător în familia sa. ANA MARIA NINULESCU O.J.P.C. Dolj a depistat cafea "Jacobs" falsificată Pornind de la reclamația unui craiovean care cumpărase un pachet de “Jacobs”, de 250 grame, al cărui conținut nu semăna, nici pe departe, cu renumita cafea -inspectorii de la Oficiul Județean pentru Protecția Consumatorilor Dolj au declanșat un control în Piața Centrală a municipiului. La două societăți comerciale au fost găsite 18 pachete de cafea comercializate sub marca “Jacobs Café Kröning”, la prețul de 65.000 lei, care prezentau cîteva deficiențe: pungile vidate erau cu 5-6 mm mai înalte decît cele originale, pe partea laterală culorile alb și verde se întrepătrundeau, cafeaua nu avea aroma și gustul cunoscute. în ambele cazuri, marfa fusese achiziționată de la firma “Lux Marinvest”, din tîrgul en-gross bucureștean “Flora”. Au fost aplicate două amenzi de cîte un milion de lei și a fost anunțat O.P.C. București. MIHAELA CALCIU Un nou bar de noapte Aseară, în jurul orei 22, pe strada “A.I. Cuza”, în vecinătatea blocului S-200, a fost inaugurat Barul de noapte “Blue Night Club”, aparținînd lui Dumitru Ilina, prieten apropiat al lui George Ilinca. Amenajarea interiorului este agreabilă, iar programul barului este agrementat de o trupă de dansatoare, numai că, sîntem încredințați de faptul că Dumitru Ilina nu deține încă aprobările de rigoare, riscînd a intra curînd în litigiu cu locatarii blocului respectiv. Poate și din această cauză toți clienții ocoleau principalul drum de acces preferind să se strecoare printre blocuri și își parcau mașinile în locuri cît mai dosnice. OANA VASILESCU CRISTI PĂTRU Un 13 fără ghinion Tînărul G.M.I., din comuna Ungheni, județul Argeș, deși abia a împlinit 17 ani, și-a ales ziua de 13 ianuarie pentru a se sinucide. Așa că S-a dus în grupa tehnică a reviziei de vagoane Craiova, alegîndu-și garnitura trenului A 1924, garată la linia 6, și-a scos șireturile, le-a înnodat de suportul pentru bagaje, apoi după gît și s-a aruncat între banchete. Norocul lui a fost că șireturile s-au retezat, G.M.I. rămînînd întins pe podea, de unde s au ridicat lucrători de la Postul de Poliție TF Craiova Călători, avertizați de o persoană care a dorit să rămînă anonimă. La cabinetul medical al Stației CF Craiova i s-a acordat tînărului primul ajutor, după care o mașină a salvării La transportat la Spitalul Clinic nr.1. AURELIA SÎRBU ( IMPACT ) Alocațiile de stat pentru copii nu vor fi majorate Intrucît veniturile familiilor cu mai mulți copii se vor îmbunătăți prin noua metodă de impozitare pe venitul global, alocațiile de stat pentru copii nu vor fi majorate, însă există posibilitatea creșterii alocațiilor suplimentare, susține ministrul Muncii și Protecției Sociale, Smaranda Dobrescu. Ea a apreciat că este de preferat majorarea alocațiilor suplimentare pentru familiile sărace cu mulți copii decît a alocației universale, de care ar beneficia și cei care au o situație financiară mai bună. Această majorare a alocațiilor suplimentare ar putea fi acordată dintr-o sursă extrabugetară, și anume Fondul Național de Solidaritate.