Cuvântul Libertății, ianuarie 2002 (Anul 14, nr. 3708-3731)

2002-01-15 / nr. 3717

Internet - http://www.cuvantullibertatii.go.rp ANUL XIII, NR. 3717 CRAIOVA 12 PAGINI 4000 LEI Contrapunct Democrație cu storurile trase Iarna îi găsește pe toți românii absolut nemulțumiți, indiferent de poziția în care se află. Că unii stau în poziția „încurcat”, deși ar trebui să vegheze în picioare conform fișei postului, nu e decât un semn al slăbiciunii, al lipsei de vitamine cu care se confruntă în absența soarelui binefăcător, dar și a caracterului care inspiră verticalitatea. Soarele minții directorului SRI, dl. Radu Timofte, este oarecum întunecat în această perioadă când ar trebui, dimpotrivă, să fie cât mai luminos și rațional. Recentele sale declarații au pus pe jar clasa politică românească, dar și opinia publică, pe românul simplu care pricepe că la vârf nu e pace și, deci, nu e bine. Când cei mari se ceartă, cei mici suferă. Sunt mic, deci sufăr. Este o iarnă cu temperaturi înjositoare pentru român și care se mai vede și obligat să asiste la o erodare accentuată a instituțiilor fundamentale ale statului, întâi Armata, acum SRI-ul, chiar și Biserica, aceasta din urmă nu atât a statului, cât a omului, au suferit diferite șocuri de natură să zdruncine încrederea cetățeanului plătitor de impozite. Acel vis căruia i se cere să se înmulțească, să muncească și să plătească pentru faptul de a fi protejat în propria-i țară. Când vor înțelege responsabilii cu pacea și prosperitatea României că sunt doar servitori ai celui pe care ei îl consideră un supus oarecare sau, mai rău, un număr în statistica oficială, de gheață plutitoare în paharul lor cu whisky băut între două edicte? Ce școli ale vieții trebuie să mai absolve pentru a fi capabili să înțeleagă ceea ce știe orice roman onest, anume faptul că soarta lor e indestructibil legată de soarta visului statistic pe care-l conduc fără să-i vadă cu adevărat fața? Președintele Comisiei SRI, deputatul PSD Ion Stan, are dreptate atunci când îl „somează” pe Radu Timofte să disocieze atent între propria-i persoană și importanta funcție pe care o deține. Astăzi, acesta va prezenta un raport, sperăm edificator, asupra scandalului în care a fost târât, cu bună știință sau nu. Banii și puterea iată ce face obiectul muncii acestui serviciu care trebuie să vegheze la liniștea țării. Ce ne facem însă atunci când’SRI este acuzat că veghează la liniștea și securitatea propriului buzunar sau al altora? Cine plătește? Evident, buzunarul omului simplu. Dl. Timofte poate să creadă că este „lucrat”, îl privește acest sentiment de amor propriu, noi vrem să știm cine „lucrează” pentru ca românii să nu fie liniștiți la începutul anului, un an ce se anunță de la Premier citire destul de greu pentru țară. Ce știe Premierul și noi nu știm? Pentru ce nu este „informat” poporul care și-a pus speranțe în cabinetul în fruntea căruia se află și care s-a săturat de democrația cu starurile trase sau, mai rău, cu geamurile sparte din timp în timp? Chiar așa, numai Parlamentului trebuie să-i dea socoteală acest guvern remarcabil ca monolit și detestabil ca transparență? Chiar așa, cuvântul transparență mai înseamnă ceva în România asta cu ferestrele sparte prin care totul se vede de afară și se vede urât? Inerția și bizantinismul Centrului apasă enorm asupra intențiilor nobile în ceea ce privește democratizarea prin descentralizare și lipsa prosperității din acești ultimi ani se datorează și „pungilor” închise pe care le manevrează cu abilitate cei dedați la peșcheșul ca armă politică și mijloc de manipulare socială. Regulile democrației sunt zilnic încălcate tocmai de către cei care le trâmbițează pe piața conjuncturală unde strălucesc ca actori ai momentului. Timpul unei țări, durata lungă în care se înscrie este însă mult mai mare decât ambițiile scurte, dar percutante la nivel de imagine, ale vreunui partid, serviciu secret ori organizație patriotică de profit imediat. Pe cât de indolenți și „turciți” ne sunt conducătorii temporari, pe atât de conectați la viața în rate sunt oamenii simpli. Cei numeroși, „mulți și proști” pe care o elită autointitulată crede că-i manevrează cu diversiuni și promisiuni de integrare europeană. Legitimația de conducător nu ți-o dă nici o urnă din lume, ea se obține pentru fapte în slujba țării. Dacă lumină nu e în capetele celor ce ne conduc, atunci nu poate fi decât întuneric în țară. Și frig înjositor. NICOLAE BOANGIU Radu Berceanu l-a atacat la scenă deschisă, pe Traian Băsescu Prezent la Craiova, Radu Berceanu, președintele Filialei Dolj a PD, l-a atacat, ieri, la scenă deschisă, într-o conferință de presă, pe liderul partidului, Traian Băsescu. Relațiile acestuia din urmă cu Berceanu sunt, de mai multă vreme, extrem de fragile. Una dintre temele abordate în cadrul conferinței de presă a vizat finanțarea campaniei electorale a partidului, Băsescu menționând într-un recent interviu acordat BBC că anumiți lideri ai PD trebuie să răspundă pentru cheltuirea nejustificată a 1,5 milioane dolari. Suntem înștiințați că Parchetul s-a autosesizat. Vom reveni cu amănunte în numărul nostru de mâine. Motiv de dispută între M.I., o familie craioveană și moștenitorul fostului proprietar De aproximativ doi ani de zile o familie craioveană locuiește în același imobil în care își desfășoară activitatea cadrele Secției 2 de Poliție. Fapt unicat în țară și care trezește nemulțumirea angajaților subunității în cauză a IPJ Dolj, care ar avea nevoie și de spațiul ocupat de Lucian Brândușa, soția și copiii săi. Brândușa, chiriaș al Regiei Autonome de Administrare a Domeniului Public și Fondului Locativ, spune că situația nu îl deranjează, dar că nu are nimic împotriva mutării familiei sale într-o altă locuință. RAADPFL nu dispune, însă, de vreun alt spațiu liber în Craiova. Conflictul a ajuns și în instanță. Și ca povestea să fie completă, urmașul fostului proprietar al imobilului, Georgeta Zalmani, care domiciliază în Capitală, a revendicat clădirea în baza prevederilor Legii nr. 10/2001. MARTI, 15 IANUARIE 2002 9 7 Bișniță în toată regula cu cupoanele agricole Administratorii firmelor SC Atace Dăbuleni SRL, SC Alvicont SRL Craiova și SC Nelson Coral Market SRL Craiova sunt acuzați de fals intelectual, uz de fals și înșelăciune W mMMto Procurorul financiar al Camerei de Conturi a sesizat Parchetul de pe lângă Tribunalul Dolj Patru nave sârbești s-au împotmolit la Calafat Patru nave încărcate cu produse petroliere, ce aparțineau unui convoi sârbesc, au eșuat la circa 10 km în aval de Portul Calafat, după ce au intrat într-un banc de nisip. Navele au fost abandonate pe malul românesc de către împingătorul KARLOVAC, deoarece toate încercările de deblocare, din ultimele patru zile, s-au dovedit inutile. Cei trei bărbați și femeia care se află la bordul navelor blocate pe au cerut ieri ajutorul autorităților române, deoarece toate proviziile pe care le mai aveau se terminaseră. Noaptea trecută, marinarii au petrecut la lumina unei lămpi Anul Nou sârbesc. Conducerea Portului Calafat i-a ajutat ieri pe cetățenii iugoslavi să-și cumpere pâine și alimente. Problema este însă că nimeni nu poate spune deocamdată cât timp vor fi nevoiți marinarii sârbi să rămână pe cele patru nave încărcate cu produse petroliere, împingătorul Karlovac a plecat din portul Prahovo anul trecut, pe data de 22 decembrie, și a ajuns pe 30 decembrie în Ucraina, de unde s-a aprovizionat cu produsele petroliere necesare. De aici, convoiul a pornit înapoi spre Prahova, numai că, la circa zece kilometri în aval de portul Calafat, navele s-au împotmolit în nisip. Incidentul nu a putut fi evitat deoarece în zona respectivă nu mai existau geamanduri. După mai multe încercări nereușite de a debloca navele, s-a hotărât abandonarea acestora pe malul românesc. Pentru ca navele să poată ieși din bancul de nisip ar trebui ca nivelul apei să crească cu până la 50 cm. Marinarii sârbi au cerut autorităților române un vapor pentru tractare, însă în zona Calafatului în acest moment nu există nici un vas, deoarece pe teritoriul României navigația a fost oprită din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile. Convoiul era format în total din 15 barje, la bordul cărora se aflau peste 12.000 tone de produse petroliere. Conducerea Portului Calafat susține că, deși pe malul românesc au rămas 4 nave sârbești încărcate cu circa 4.000 de tone de petrol, nu există riscul unei poluări sau al unui astfel de incident. LOREDANA CHIMOIU Doar venitul minim este garantat, nu și acordarea sa Sute de craioveni ale iargă, de câteva zile, între sediile diferitelor instituții din Bănie care se pot elibera adeverințe folositoare pentru obținerea venitului minim garantat. La fiecare oprire cozi și îmbulzeală de nedescris. Sunt însă și documente pentru emiterea cărora este nevoie de timp, iar dacă acestea reprezintă singurele elemente lipsă dintr-un dosar stufos, solicitantul n-are decât să aștepte pentru a i se confirma fie că întrunește condițiile de beneficiar, fie că s-au zbătut degeaba. De altfel, mulți dintre aceștia nici nu știu cum se stabilește cuantumul ajutorului social. l!IO Eminescu și Noi... Detest să scriu despre Eminescu în ocazii aniversare, întâi, fiindcă, prin uzaj, a-i aniversa de două ori pe an e sinonim cu a-l mai înmormânta puțin, de fiecare dată, în bezna unei uitări nemeritate. Apoi, fiindcă, neatenți la avertismentele sale premonitorii, riscăm să-l instrumentalizăm, mai rău, să-l manipulăm, preamărindu-ne, cum cânta el, pe noi, iar nu pe el. Mai util și, deci, mai oportun ar fi să ne întoarcem să-l recitim. Cu atenție, cu interes, cu insidie chiar. Nu cu evlavie. Să ne ferim să-l monumentalizăm pe Eminescu întrucât ne-am fura plăcerea, unica merituoasă, de a ne cufunda în lumea sa ca într-o aventură mereu neașteptată. Nu de statui ducem lipsă, ci de socluri. De lectură. Pe care, ulterior, să clădim, cu imaginația, statuile (interioare, intime) Eminescu. Dar întoarcerea la Eminescu presupune mai mult: căutarea răspunsurilor la întrebările eterne ale ființei fiecăruia. Și ale Ființei Românești. Ale Limbii Românești. Cărora, căreia poetul (și gânditorul) Eminescu lea conferit măsura unui granit. Lupta cu “serva oscura" dantescă, adică bătălia cu fragilitatea limbii române, e ceea ce poate încă frapa, uimi, vrăji în Eminescu. Chiar și spre a-l “depăși”, cum vor unii mai tineri “copii din flori” ai săi, dilematici și, deci, necuminți, e nevoie să-l recitim, să-l interogăm, să-l consiliem. Nu să-l canonizăm. Nu să-l secularizăm, întrucât nimic nu-i mai contraproductiv din perspectivă poetică decât aceasta. Eminescu e viu, încă, e tânăr, încă, e în noi, încă, în măsura în care noi mai suntem ceea ce, probabil, el a gândit că am putea fi: ființe fragile, trestii în vânt, viscerați de cotidianitate, aspirați de năluca Eternității și, mai ales, români, încă, în dimensiunea unui spațiu căruia el i-a dăruit consistența unui cosmos. Eminescu și Noi e o ecuație cu o singură necunoscută: noi. Nu el! GEORGE POPESCU BRD - Groupe Société Générale, la început de an Blitz financiar cu Vasile Petre, director al Sucursalei Dolj 518 salariați de la „Avioane“ primesc, azi, preavizele seri, prefectul de Dolj, Cornel Mandea, a încercat fără succes să intermedieze conflictul dintre liderii sindicali și conducerea managerială a SC Avioane SA Craiova. La finalul unei întâlniri care s-a desfășurat pe parcursul a aproximativ două ore, aceștia nu au ajuns, însă, conform declarației reprezentantului Guvernului în teritoriu, la un consens în ceea ce privește condițiile privind întocmirea listei cu personalul ce urmează a fi disponibilizat. Totuși, astăzi, 518 salariați ai fabricii vor primi preavizele, urmând ca, din februarie, să stea acasă, în condițiile în care vor beneficia, timp de 14 luni, de salariul minim pe economie, indiferent dacă își vor găsi sau nu un alt loc de muncă. Atât sindicaliștii, cât și directorul societății au refuzat să facă vreo declarație pentru reprezentanții mass-media. LUMINIȚA TUDOR Efecte secundare ale decesului tinerei gravide din Almăj Accesul jurnaliștilor în Spitalul Clinic Județean nr. 1 Craiova - temporar interzis Acuzele aduse unor cadre medicale ale Spitalului Județean nr. 1 Craiova, de reprezentanții mass-media , cu privire la decesul unei tinere gravide din Almăj, care a așteptat zeci de minute în Urgența instituției până ca un specialist să o consulte, au deranjat conducerea unității sanitare cu pricina. Care a găsit, imediat, modalitatea de a închide gura ziariștilor, interzicerea accesului în spital, prin trasarea de directive unor gardieni publici, paznici și administratori care nu au omis să (re)demonstreze, ieri, că au crescut în... junglă. BANCA TRANSILVANIA DOBÂNZI PRACTICATE LA DEPOZITE Servicii de cantate la preturi competitive Suma minimă_______1 lună 3 luni 6 luni 9 luni 12 luni LEI: pers. fizice/juridice 300.000 lei/25.000.000 lei 29% 30,5% 32% 32% 31% USD: pers. fizice/juridice 500/1.000 USD 3,00% 3,25% 3,75% 4,25% EURO: pers. fizice/juridice echiv. 500/1.000 USD > 3,50% 3,75% 4% 4,75% Dobânzile sunt ferme pe perioada constituirii depozitului. Adresa: Craiova, str. Iancu Jianu nr.16, telefon 051/41.97.45. 41.97.46. România dorește să deschidă cel puțin șapte capitole în timpul președinției spaniole a UE 13 ofertanți pentru realizarea Stației de epurare Făcăi Nu mai puțin de 13 societăți specializate vor participa, în data de 17 ianuarie, la Craiova, la o întâlnire cu firma daneză care asigură consultanța în derularea proiectului privind reabilitarea sistemului de canalizare și epurare a apelor uzate în Bănie. Danezii au întocmit deja caietul de sarcini al licitației care se va organiza, se pare, mai târziu decât se stabilise inițial - sfârșitul lunii februarie și la care s-au înscris cele 13 unități ofertante pentru execuția Stației de epurare de la Făcăi a precizat directorul general al Regiei Autonome Apă Craiova, Leonida Nicolaescu. Construirea Stației de epurare a apelor uzate din municipiu reprezintă prima etapă dintr-un proiect finanțat prin programul ISPA, de către UE, printr-un credit nerambursabil în valoare de 52 milioane EURO. întreaga investiție se cifrează la 70 milioane EURO și cuprinde, într-o a doua etapă, reabilitarea rețelelor de canalizare a orașului, diferența de fonduri urmând a fi suportată de municipalitatea craioveană. MARIAN BĂDÎRCI Locatarii plătesc pentru întreținerea lifturilor inerte De mai bine de o jumătate de an, sute de craioveni din cartierul Craiovița Nouă, între care zeci de bătrâni și bolnavi, sunt obligați să coboare și să urce pe scări mai multe etaje din blocurile-turn pentru a ieși în lume și a se întoarce în propriile locuințe. Unii dintre ei sunt, practic, condamnați la izolare și nici măcar nu știu că plătesc, lunar, câte cinci mii de lei pentru utilizarea liftului... inert. Administratorii asociațiilor de proprietari din Craiovița Nouă susțin că reparația ascensoarelor necesită zeci de milioane de lei, iar oamenii se plâng că nu au bani. Un calcul simplu arată însă că, dacă exista bunăvoința de a chibzui, în șase luni, de când instalațiile incriminate nu funcționează, se puteau adunau sumele pentru reparația acestora. MARIAN BĂDÎRCI Penitenciarul de Maximă Siguranță este supraaglomerat în prezent, la Penitenciarul de Maximă Siguranță din Craiova se află 2.137 de deținuți, în condițiile în care capacitatea normală a unității este de 1.164 de locuri. Col. Gheorghe Costache, locțiitorul comandantului PMS, ne-a declarat că printre obiectivele majore ale conducerii, pentru acest an, se află reglementarea acestei probleme care, din păcate, la ora actuală, este prezentă în toate instituțiile de detenție din țară. în prima jumătate a acestui an, la Gospodăria Agrozootehnică din Făcăi se vor finaliza lucrările la construcția unui spațiu de cazare unde vor putea fi transferați 150 de deținuți. LUMINIȚA TUDOR