Cuvântul Libertății, ianuarie 2019 (Anul 31, nr. 8809-8827)

2019-01-15 / nr. 8816

2 / cuvântul libertății______________________SCIUSUtítfi marți, 15 ianuarie 2019 Emmanuel Macron s-a adresat, ieri, francezilor, printr-o lungă scrisoare deschisă, invitându-i să participe la o mare dezbatere națională, de astăzi până la 15 martie a.c., în speranța calmării nervozității „vestelor galbene”, ale căror manifestări săptămânale au ajuns la ..actul 9”. Dezbateri ar urma să fie organizate în toate localitățile Franței, beneficiind de participarea primarilor, aleșilor locali și regionali, parlamentarilor. Chiar astăzi, Emmanuel Macron se va deplasa în Grand Bourgthe Joulde (Vest) alături de 600 de primari și aleși din Nomandia. Teme precum Fiscalitatea și cheltuielile publice, organizarea statului și serviciile publice, tranziția ecologică, democrație și cetățenie, migrația, sunt prevăzute distinct, alături de alte numeroase chestiuni, poarta rămânând deschisă și pentru referendumurile privind inițiativele populare. Este prevăzută suprimarea ISF (impozitul pe avere). Pe chestiunea delicată a migrației, se reafirmă dreptul de azil, care nu trebuie pus în discuție, „dar se cere francezilor, dacă doresc, să fixeze obiective anuale definite de parlament”: în 2017, circa 262.000 de străini au obținut un prim titlu de sejur, în afara resortisanților europeni, din care peste 40.000 pentru motive de umanitate, și 91.000 în cadrul migrației familiale. Transformarea nervozității din stradă în soluții concrete, rămâne un deziderat, promisă fiind luarea în considerație a rezultatului consultărilor. Pentru nu puțini analiști, scrisoarea lui Emmanuel Macron este derutantă. „Jocul” este important, dar exercițiul rămâne periculos. Caută președintele francez un nou suflu? De bună seamă. Există și părerea că marea dezbatere civică ar putea constitui unul din actele fondatoare ale unei noi guvernări, care este promisă, dar cu condiția de a ține cont de ceea ce rezultă din dezbateri. Pentru ca sistemul democratic să trăiască în afara scadențelor electorale, se poate adopta soluția consultării cetățenești în anumite momente, prin promovarea referendumurilor pe inițiative cetățenești. Ceea ce există și în alte țări. Exercițiul de revigorare a democrației și politicii pare de luat în seamă, scrisoarea fiind mai mult decât un angajament, ea fiind de-a dreptul un contract al națiunii. Problema principală vizează modelul de societate, și aici discuțiile sunt aprinse: nu socialul trebuie să se sacrifice economicului, cum dorește liberalismul mondialist, ci economia să fie în serviciul socialului. Emmanuel Macron știe că nu poate avea loc o reducere sensibilă a taxelor și impozitelor, fară a se proceda identic cu cheltuielile din sectorul public. Promitea la începtul mandatului său suprimarea a 120.000 de posturi de funcționari în cinci ani și, formal, Executivul nu a renunțat la acest obiectiv. Reacțiile erau previzibile. Pentru zecile de mii de „veste galbene” care au reușit în numai două luni, destabilizarea și decredibilizarea mandatului lui Emmanuel Macron, cum nicio altă mișcare socială nu a reușit, poate fi bifată o victorie, ele considerând că dezbaterea reală este acum... în stradă. Pentru opoziția de stânga, dreapta, sau de extrema-dreaptă, umilită în alegerile prezidențiale din mai 2017, ocazia de a-și lua revanșa asupra unui președinte aflat în corzi, situația este de-a dreptul ideală, în perspectiva apropiatelor alegeri europarlamentare. Emmanuel Macron se află, indiscutabil, în dificultate, după mai puțin de doi ani de mandat. S-a pregătit să devină un lider european de referință, a enunțat un model de reformare a Uniunii Europene, și s-a grăbit, înainte de a-și rezolva problemele majore de care era bănuit a le fi cunoscut, fusese și ministru al Economiei în guvernul Manuel Valls, din propria țară, în care este restaurată o luptă de clasă ce se credea abolită. Când calmul își va reveni, responsabilitățile unora și altora vor putea fi lucid decantate. Dar până atunci va mai trece mult timp. I Scrisoarea lui Emmanuel Macron adresați francezilor! ■ MIRCEA CANTAR. A reînceput școala, dar pe elevi îi așteaptă o primăvară fierbinte EDITOR: S.C.EDPRESS COM S.R.L. Redacția și administrația: 200733 Craiova, str. Nicolăescu Plopșor nr. 2 A, TEL/FAX 0251/41.41.41. 41.24.57. Număr de înmatriculare la Registrul Comerțului: 116/1410/2005; ISSN 1220-9538 SISTEM DE MANAGEMENT AL CALITĂȚII SREN ISO 9001:2012 CERTIFICAT NR. 406/C/2012 Societate cu capital integral privat. Cod fiscal: R0 17758027 Email: mediafax@mail.cvlDress.ro __________Internet: www.cvldress.ro__________ REDACTOR-ȘEF: _________MARGA BULUGEAN_________ Director: ________MIRCEA CANTĂR__________ REDACȚIA: Laura Moțîrtiche, Marga Bulugean, Magda Bratu, Cristi Patru Sport: Cosmin Staicu Fotoreporter: Tibi Bologh Secretariat: 0251.412.457 Publicitate: 0251.412.552 Redacția: 0251.412.613 Responsabilitate juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, in cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. OFF-UN de GABRIEL BRATU-MIR - Eminescu a murit sărac, Popescule, dar după urma lui s-a îmbogățit o mulțime. Ieri, peste 95.000 de elevi și preșcolari din Dolj, atât din sistemul public, cât și din cel particular au reînceput cursurile, după vacanța de iarnă. „In toate unitățile de învățământ, orele se desfășoară normal, fără probleme deosebite. Prin managerii școlilor și inspectorilor, toate unitățile de învățământ au fost pregătite, chiar dacă, în această perioadă, au fost temperaturi scăzute. Urmează trei săptămâni de școală, până la vacanța intersemestrială, perioadă în care se va încheia procesul educațional pe primul semestru. Sunt convinsă că elevii vor fi pregătiți și vor finaliza cu bine situația lor școlară. Lunile februarie și martie vor fi dedicate Olimpiadelor la toate disciplinele, fazele locale, județene, urmate, în aprilie, în timpul vacanței de primăvară, de fazele naționale. Toate datele sunt și vor fi afișate atât pe site-ul ISJ Dolj, cât și pe cel al școlilor unde vor fi susținute examinările. Ce pot spune este că, până în prezent, s-a stabilit că, la Craiova, va avea loc etapa națională a Olimpiadei de „Protecția Mediului”, pentru alte discipline, calendarul și metodologia aferente urmând să fie stabilite de Ministerul Educației Naționale . Nu putem uita și de evaluările la clasele a II-a, a IV- a și a Vl-a, precum și de simulările la Evaluarea Națională și Bacalaureat ” , a precizat prof. Monica Leontina Sună, inspector general al ISJ Dolj. Olimpiadele școlare, faza locală, încep cu Limba engleză este perioada Olimpiadelor școlare. Conform metodologiei, unele au și faze locale, înaintea celor județene. Cele care au și o astfel de etapă sunt Limba franceză (16 februarie), Matematica (la aceeași dată), Limba română (23 februarie) și Limba engleză, cea care deschide , de fapt, sesiunea, pe 19 ianuarie. La cea din urmă, la care sunt înscriși 451 de elevi din cls. VII-VIII și 471 din toți anii de liceu, sunt și câteva premiere. Astfel, pentru prima dată, probele vor fi susținute, la aceeași dată, pentru ambele cicluri de învățământ preuniversitar. De asemenea, vor avea loc , tot în premieră, faza națională la gimnaziu și faza internațională. Pentru faza locală, la Craiova, vor fi două centre de examen - la Școala Gimnazială „Nicolae Romanescu”, corpul A, pentru gimnaziu, și la Liceul „Traian Vuia”, pentru liceu. In județ, pentru ambele cicluri, stabilite trei puncte: Școala Gimnnazială din Filiași, Liceul Teoretic „Independența” din Calafat și Liceul Teoretic „Mihai Viteazul” din Băilești. Toate lucrările vor fi corectate la Centrul de evaluare de la Școala Gimnazială „Nicolae Romanescu”, iar fiecare unitate de învățământ trebuie să trimită propunerile pentru profesorii evaluatori până pe data de 17 ianuarie, la adresa de e-mail daniel.botescu.isidori .ro. CRISTI PETRU Ieri, a reînceput școala, în condiții normale, după cum a precizat prof. Monica Leontina Sună, inspector general al Inspectoratului Școlar Județean Dolj. Nu au fost situații deosebite, astfel că toți elevii și preșcolarii s-au putut întoarce în bănci, având asigurate toate condițiile. Pentru elevi se anunță o primăvară încărcată, începând, deja, pregătirea examenelor de Evaluare Națională și a Bacalaureatului, precum și a diferitelor faze ale Olimpiadelor la toate disciplinele. Trei irakieni și doi sirieni, prinși între canapele, la Calafat în data de 13 ianuarie, la PTF Calafat, s-a prezentat, pentru a intra în țară, un cetățean turc, aflat la volanul unui microbuz. Șoferul transporta canapele din Bulgaria spre Germania, în baza unei analize de risc, echipa comună, formată din polițiști de frontieră bulgari și români, a efectuat un control amănunțit al mijlocului de transport; în urma acestuia, în compartimentul de marfa al microbuzului au fost descoperiți, 1 printre canapele, trei bărbați irakieni și doi sirieni, cu vârste cuprinse între 18 și 44 de ani. Aceștia au declarat că doreau să ajungă într-o țară din vestul Europei. La rândul său, șoferul turc a spus că a fost rugat de un prieten să transporte marfa în Germania și că nu știa că în microbuz se aflau cei cinci bărbați. „Polițiștii de frontieră au procedat la întreruperea călătoriei persoanelor în cauză, iar, conform protocolului româno-bulgar, migranții și șoferul turc au fost preluați de Poliția de Frontieră Bulgară, în vederea continuării cercetărilor și dispunerii măsurilor legale ce se impun”, a precizat subinspector Cătălin Eugen Ilie, purtător de cuvânt al SPTF Dolj. CRISTI PĂTRU Polițiștii de frontieră de la PTF Calafat au descoperit trei irakieni și doi sirieni, care au încercat să intre ilegal în țară, ascunși între canapelele transportate cu un microbuz, condus de un cetățean turc.