Cuvîntul Nou, iunie 1970 (Anul 3, nr. 129-132)

1970-06-06 / nr. 129

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIȚI-VA ! ORGAN AL COMITETULUI JUDEJEAN COVASNA AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEJEAN ANUL III Nr. 129 SÎMBĂTĂ, 6 IUNIE 1970 12 PAGINI 50 BANI La I.A.S. Cîmpii Frumos, pămîntul este eliberat de ape cu ajutorul utilajelor. Foto : A. BARTHA CUVÎNTUL panofliu PIR4M1D4 DE CKEI044E * Cred că versuri mai curate, mai frumoase decit cele scrise de ginduriie oamenilor pe coala cerului, n-au existat niciodată; grinele, in aurul lor, au foșnit mai presus de cintecul cuvintelor alcătuite in stihuri și strofe ; plinsetele pămintului au încăput mai lesne in craterele vulcanilor, in revărsările de lavă, lacrimi fierbinţi, arzătoare, aducătoare de piriol; bucuria nu s-a zvirlit oamenilor mai sprinţară decit in surisul florilor de măr alăturat degetelor roze ale unui prunc ; sentimentele, adinei, omeneşti, profunde, s-au rostuit mai consistente in gesturi, in privirile ridicate spre albastru. Poate că fiecare gind, fiece emoţie e asemeni unui creion care lasă urme in cele trei dimensiuni umane : cintecul, sentimentul, dispariţia distanţei dintre dorinţă şi datorie. Un bărbat, cu prilejul fiecărei intilniri, oferă iubitei sale un creion, să încerce a da glas poemului de dragoste, ori să se gîndească la el cu toată încrengătura de sentimente care fac, la un loc, plinea de dragoste. Dar pot creioanele, toate, oricit de multe ar exista, să transpună in cuvinte, oricit de frumos ar fi caligrafiate, bucuria unei furişate stringeri de mină, emoţia unei aşteptări, strălucirea privirilor ? Nu ! Nici un sentiment, oricit ar fi posesorul creionului de măiestru în mînuirea lui, nu încape in slovă. Şi totuşi, cuvîntul sugerează, aminteşte, readuce acei fiori nelămuriţi care ne tremură gindurile şi cugetul, care fac să vibreze in cele mai intime străfunduri ale noastre sentimentul că sîntem oameni. Un bărbat, cu prilejul fiecărei intilniri, oferă iubitei sale un creion ... Dar creionul nu-i, în acest context, decit o metaforă, un simbol. Creionul este sentimentul care se dăruie, cu tot ce poate el zugrăvi, cu tot ce poate reda, cu tot ce poate aduce întru împlinirea unor sensuri. _ Și, dacă un bărbat oferă iubitei sale o piramidă de creioane, cite piramide de sentimente oferă oamenii oamenilor ? Ajung oare creioanele lumii pentru a oglindi, în aceste clipe de tumult, de emoţie, de război împotriva inamicului-apă, sentimentele de alăturare, de înţelegere şi compasiune, de întrajutorare, de dăruire a tot ce au oamenii mai scump, mai drag, mai profund ? Pentru că iubirea pentru o fată reprezintă iubirea pentru oameni, poate redusă pe o scară mai individuală, mai personală, poate pe alte coordonate, dar hotărit, reprezintă iubirea pentru oameni. Şi nu încap in cuvinte scrise de creioane, fie ele şi colorate, eforturile pe __________________________ VASILE ARTENIE (Continuare în pag. a 11-a) O hotărîre care stimulează dezvoltarea zootehniei Zootehnia constituie acea ramură a agriculturii care dispune de mari posibilităţi de ridicare a productivităţii, de reducere a preţului de cost şi, în general, de asigurare a unei înalte eficienţe economice. Creşterii animalelor îi revine un rol important şi in valorificarea cit, mai avantajoasa a produselor provenite din cultura plantelor. Cu cit transformăm mai multe produse agricole, pe această cale, în produse animaliere, cu atît mai mult creşte eficienţa economică a unităţilor noastre agricole. In agricultura judeţului nostru, zootehnia ocupă un loc de seamă, în întreprinderile agricole de stat avem un efectiv de vile de peste 7.500 capete, iar în cooperativele agricole de producţie, 37.000. Pe lingă acest efectiv, în gospodăriile individuale se cresc numeroase animale — îndeletnicire tradiţională pe meleagurile covăsnene. Adine înrădăcinată în judeţul nostru este şi creşterea oilor. Crescătorii de oi de la Covasna şi Zăbala s-au bucurat întotdeauna de un renume naţional, iar azi, unităţi agricole ca cea de la Brăduţ acordă o deosebită atenţie creşterii ovinelor. Datorită lipsei de furaje, creşterea porcilor şi a păsărilor s-a restrins mai mult la sfera gospodăriilor individuale, dar în viitorul apropiat, fabricile de furaje concentrate, precum şinoile forme de repartizare a furajelor vor asigura largi posibilităţi de dezvoltare şi pentru aceste ramuri. Un puternic sector zootehnic, constituie una din caracteristicile principale ale unei agriculturi intensive, moderne — a subliniat tovarăşul Nicolae Ceauşescu la Plenara din 17—19 martie a.c. Obiectivul principal îl constituie deci dezvoltarea și stimularea, din toate punctele de vedere, a acestui sector. O însemnătate deosebită au aceste măsuri acum, cînd agricultura a fost lovită de o gravă calamitate naturală, care a afectat în mod deosebit sectorul zootehnic, atît din punct de vedere al efectivului, cit şi al condiţiilor de adăpostire a animalelor, al instalaţiilor şi fondului furajer. Numai în judeţul nostru, rîurile revărsate au inundat şi acoperit cu nămol 8.275 ha fineţe şi 829 ha păşune. Pe deasupra, au căzut pradă furiei apelor, 300 ha trifoliene. Pe suprafeţele care încetul cu încetul au început să se elibereze din încleştarea apei, ne putem aştepta doar la unele recolte de furaje de slabă calitate, numai parţial utilizabile pentru hrănirea animalelor. Din cauza inundaţiei şi a timpului friguros, efectivele de animale au suferit si grave pierderi : numai in luna mai au pierit 400 oi, numeroase vite si porci. (Continuare în pag. a 4-a) închiderea anului de învătâmînt de partid de la oraşe Convorbiri finale atractive, interesante, mobilizatoare Interviu cu tov. ÉVA SANDOR, director-adjunct al cabinetului judeţean de partid Ne aflăm în preajma închiderii anului de invătămint de partid. Ce măsuri, ce pregătiri s-au făcut în vederea acestui eveniment ? Pornind de la experienţa anilor trecuţi, s-a stabilit ca în acest an sa se organizeze cite două convorbiri finale in fiecare formă de învăţămînt. Una va fi consacrată problemelor interne, actuale, ale construcţiei socialiste, legată direct de specificul şi sarcinile concrete ale fiecărui loc de muncă. A doua, va prilejui dezbateri asupra politicii externe a partidului şi statului nostru. Care sunt limitele în timp între care se vor desfăşura aceste convorbiri finale ? Conform recomandărilor conducerii superioare de partid, dezbaterile recapitulative au loc între 20 mai și 10 iunie. Cu toate că vremea nefavorabilă a ridicat probleme deosebit de dificile, convorbirile finale au început să se desfășoare conform graficului pe care l-am întocmit din timp. Această activitate este condusă direct de comitetele orăşeneşti de partid, care au repartizat pentru fiecare formă de învăţămînt cîte un membru al lor sau al activului obştesc care răspunde direct de buna desfăşurare a dezbaterilor. Interviu consemnat de GH. POPIŢA (Continuare în pag. a 8-a) (Continuare în pag. 1 î-a) Cînd va fi lichidat imperiul risipei de pe şantierele de construcţii ale I. J. C. M. ? Pentru asigurarea unui cadru optim realizării lucrărilor de construcţii cu caracter social-cultural şi economic in judeţul nostru, la iniţiativa organelor locale de partid şi de stat a luat fiinţă - după cum se ştie - întreprinderea judeţeană de construcţii-montaj. Sarcinile de producţie ale acestei unităţi de construcţii, au ŞTEFAN SZTAKICS, Comisia economică a Comitetului judeţean de partid Covasna