Cuvîntul Nou, mai 1971 (Anul 4, nr. 316-341)

1971-05-05 / nr. 319

PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITI-VA ! Organ al Comitetului judeţean Covasna al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean ADUNAREA FESTIVĂ închinată sărbătoririi SEMICENTENARULUI P. C. R. Ieri după-amiază, în sala Teatrului Maghiar de Stat din orașul Sfîntu Gheorghe, a avut loc adunarea festivă consacrată sărbătoririi gloriosului semicentenar al Partidului Comunist Român. Scena, festiv împodobită, este dominată de stema aurie a partidului. Pe fundalul imens, de purpură, încadrat de steagul roşu al partidului şi de drapelul tricolor, se află înscrise două date : 1921— 1971 și o cifră evocatoarei 50. Ea reprezintă vîrsta de aur a partidului, cele cinci decenii care au trecut de la făurirea sa, drumul de strălucire biruinţi în lupta pentru zdrobirea lanţurilor exploatării omului de către om, în făurirea orînduirii socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră înfloritoare, în sală, prezenţi la sărbătoreasca manifestare, se află un impresionant număr de invitaţi: membrii Comitetului judeţean Covasna al P.C.R., membrii Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean, activul de bază al Comitetului judeţean de partid, deputaţi, vechi militanţi ai mişcării muncitoreşti, conducători ai organizaţiilor de masă, de întreprinderi şi instituţii, numeroşi muncitori, lucrători din agricultură, intelectuali. La masa prezidiului iau loc tovarăşii Carol Király, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului judeţean Covasna al P.C.R., Ioan Dragoş, membru supleant al C.G. al P.C.R., prim-vicepreşedinte al Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean, Ştefan Korodi, Constantin Stanca, Zoltán Drunek, secretari ai Comitetului judeţean Covasna al P.C.R., Domokos Szász, membru al Comisiei Centrale de Revizie a C.C. al P.C.R., preşedintele U.J.C.A.P., János Koós, prim-secretar al Comitetului orăşenesc de partid Sf. Gheorghe, Adalbert Márton, secretar al Comitetului orăşenesc de partid Tîrgu Secuiesc, Tibor Baternai, preşedintele Consiliului judeţean al sindicatelor, Vilma Bereczki, preşedinta Comitetului judeţean al femeilor, István Rab, prim-secretar al Comitetului judeţean U.T.C. Covasna, Zsuzsana Lázár, membru de partid cu stagiu din ilegalitate, din oraşul Sf. Gheorghe, Lázár Szöcs, membru de partid cu stagiu din ilegalitate, din oraşul Haraolt, Mihály Gáli, membru supleant al Biroului Comitetului judeţean Covasna al P.C.R., membru ele partid cu stagiu din ilegalitate, Anna Bartók, secretar al Comitetului de partid al fubricii textile „Oltul“, Irén Kiss, muncitoare la Fabrica textilă „Oltul“, Árpád Boros, directorul Întreprinderii miniere Căpeni, losif Lörincz, directorul Fabricii de şuruburi din Tîrgu Secuiesc, Dr. Géza Benedek, directorul Spitalului de cardiologie din orașul Covasna, Ion Pătrunjel, secretar al Comitetului de partid U.E.I.L. Intorsura Buzăului, Árpád Janka, preşedintele C.A.P. Ghidfalău, Virgil Bota, preşedintele C.A.P. Arad, Juliana Csiki, brigadier la C.A.P. Căpeni, Nicolae Nicşa, Zoltán Simon, secretar al Comitetului de partid de la I.J.C.M., Mihály Kovács, preşedintele C.A.P. Catalina, Lajos Magyari, scriitor, Ernő Albert, director al Liceului nr. 1 din oraşul Sfinţii Gheorghe. Cuvintul de deschidere este rostit de tovarăşul János Koós. Despre însemnătatea glorioasei aniversări a vorbit tovarăşul Carol Király, care a înfăţişat activitatea complexă, multilaterală, profund marxist-leninistă, a Partidului Comunist Român, din anul înfiinţării sale şi pină în etapa actuală, cînd întregul popor îl sărbătoreşte cu pro (Continuare în pag a 2-a) Stimaţi tovarăşi, Sărbătorim astăzi cincizeci de ani de la crearea Partidului Comunist Român — moment istoric, de cotitură în evoluţia mişcării muncitoreşti din ţara noastră, care a ridicat pe noi trepte lupta revoluţionară a proletariatului, a forţelor democratice şi progresiste , a dezvoltat conştiinţa de clasă a maselor muncitoreşti, a continuat glorioasele tradiţii de luptă ale poporului român pentru eliberarea socială şi naţională. Partidul Comunist Român, a apărut ca o necesitate cerută de progresul societăţii româneşti în- tr-un context naţional şi internaţional bine definit. Constituind o etapă importantă în evoluţia României interbelice, perioada anilor 1918—1920 se caracterizează printr-un puternic avânt revoluţionar, care a marcat o intensificare fără precedent a luptei de eliberare socială, pentru afirmarea clasei muncitoare pe arena vieţii politice din România. In condiţiile adâncirii contradicţiilor social-economice ale regimului burghezo-moşieresc, ale crederii impetuoase a avîntului şi combativităţii revoluţionare a maselor muncitoare, are loc la 8 Mai 1921. Congresul căruia i-a revenit misiunea istorică de a consfinţi, prin lucrările şi hotărârile sale, făurirea Partidului Comunist Român. Prin întreaga sa activitate partidul s-a afirmat ca exponent fidel al intereselor clasei muncitoare, ale tuturor oamenilor muncii din patria noastră. „Niciodată în România — sublinia tovarăşul Nicolae Ceauşescu la cea de-a 45-a aniversare a partidului — n-a existat un alt partid politic cu o istorie atît de bogată şi glorioasă care să fi luptat cu o abnegaţie şi să fi realizat atîta pentru fericirea poporului român, pentru măreţia naţiunii noastre. Partidul nostru s-a născut şi a crescut o dată cu proletariatul, destinul său este legat de cel al clasei muncitoare, al întregului popor român“, îmbogăţindu-şi necontenit experienţa revoluţionară, învingînd greutăţile ivite în cale — fiind nevoit să activeze, timp de două decenii în condiţiile aspre ale ilegalităţii, — partidul şi-a sporit treptat capacitatea de a organiza şi conduce lupta clasei muncitoare, a maselor de oameni ai muncii. Creşterea avîntului revoluţionar al proletariatului din ţară, puterea organizatorică a partidului sunt cunoscute încă din acea perioadă pe teritoriul actual al judeţului Covasna. Mişcarea muncitorească, grevistă şi revendicativă din aceste locuri se încadrează în mişcarea comunistă generală din România,ea demonstrează creşterea conştiinţei de clasă a muncitorilor, hotărârea lor de a participă la înlăturarea regimului burghezo-moşieresc. „Această patrie va fi a noastră — se arăta intr-o broşură răspîndită de comunişti în oraşul Sfîntu Gheorghe — dacă alungăm din fruntea ei pe acest escroc, bandit, regele Carol, cu mina sângeroasă, cel mai mare capitalist, cel mai mare proprietar de pămînt al României, împreună cu domnii fiţeri călăi, cu fabricanţii, bancherii, cu proprietarii de pămînt, iar noi lucrătorii, ţăranii, soldaţii, sub comanda Partidului Comunist din România vom crea guvernul muncitoresc şi de ţărani prin revoluţie“.O dată cu accentuarea exploatării, cu scăderea nivelului de crii, cu înrăutăţirea condiţiilor de muncă, proletariatul judeţului nostru trece la acţiuni energice. In zilele de 23 şi 24 octombrie 1928, muncitorii de la fabricile de tatua şî textile din Sfîntul G Gheorghe, părăsesc lucrul în semn de protest împotriva nedreptăţilor sociale, pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi de trai. In aceeaşi lună, muncitorii de la Fabrica de cherestea „Fürst“ din Covasna au fost concediaţi pe motiv că sunt organizaţi. Ţăranii din comunele Araci, Vilcele, Vama Şi Sita Buzăului, sub influenţa mişcării muncitoreşti şi-au manifestat nemulţumirea trecând la devastarea pădurilor, izlazurilor, arătînd că dacă statul nu le va acorda drepturi vor înfăptui singuri reforma agrară. Creşterea conştiinţei proletariatului din judeţ este manifestată şi de faptul că la 1 Mai 1921, muncitorimea oraşului Sfîntu Gheorghe a demonstrat cu drapele roşii, a scandat lozinci în piaţa oraşului. Intensificarea activităţii celulelor comuniştilor din oraşul Sfîntu Gheorghe, duce la represalii din partea regimului burghezo-moşieresc. Pentru activitatea revoluţionară, locuinţele comuniştilor Daragies Gheorghe, Székely Géza , secretarul partidului comunist din oraş, Janos Joos, Gheorghe Duşan, Klein Sándor, conducătorul organizaţiei de tineret, au fost percheziţionate, unii dintre ei fiind arestaţi. In anii de ilegalitate, sub conducerea Partidului Comunist Român, masele muncitoare din judeţ desfăşoară o largă acţiune grevistă. La 20 iunie 1926, izbucneşte greva muncitorilor de la Fabrica de ţigarete din oraşul Sfîntu Gheorghe. Deşi grevele erau interzise la fabricile statului, muncitorii nemaiputînd suporta acţiunile antimuncitoreşti ale direcţiunii, au de (Continuare în pag. a 2-a) Cuvîntarea tovarăşa!» Carol Király Text prescurtat ^GLORIOSUL SEMICENTENAR , Combinatul textil Sfîntu Gheorghe, a depăşit valoarea producţiei globale, pe primele patru luni ale anului, cu 6,1 la sută Comparînd rezultatele actuale cu cele obţinute în aceeaşi perioadă a anului trecut, rezultă un ritm de creştere de peste 36,3 la sută. Ritmul de creştere al indicatorilor se axează atît pe depăşirea planului fizic, cit şi pe punerea în funcţiune a noilor capacităţi de producţie ,die la Fabrica de confecţii din Tîrgu Secuiesc. Aceste creşteri au la bază folosirea integrală a capacităţii de producţie prin creşterea indicilor de utilizare, folosirea la maximum a timpului de lucru şi reducerea învoirilor şi absenţelor nemotivate. (Mariana Scoarţă — corespondentă). în cadrul U.J.C.C., planul de desfacere cu amănuntul, pe primele patru luni ale anului, a fost depăşit în proporţie de 106,5 la sută, desfăcîndu-se mărfuri cu 11.594.000 lei mai mult decit prevederile planului, iar faţă de perioada corespunzătoare a anului trecut cu 11,3 la sută mai mult. La producţia prestări servicii către populaţie, prevederile planului pe patru luni s-au realizat în proporţie de 112,5 la sută reprezntînd 932.000 lei. La contractări şi achiziţii planul valoric s-a realizat în proporţie de 109,1 la sută cumpărîndu-se produse agro-alimentare peste plan in valoare de 318.000 iei. La desfacerea cu amănuntul angajamentul de 200.000 lei a fost depăşit, realizîndu-se 11.534.000 lei. Aceste rezultate au fost obţinute prin darea în folosinţă a unui magazin universal cu bufet la Biborţeni, amenajarea şi modernizarea a 14 unităţi comerciale pe raza judeţului. (Iuliu Kovács — corespondent). „ Mîine, în jurul orei 14:00, în Piaţa Libertăţii din Sfîntu Gheorghe, coseşte, venind din judeţul Harghita, „Ştafeta semicentenarului“, care va fi preluată de sportivii de frunte ai judeţului Covasna şi transmisă reprezentanţilor judeţului Braşov. De la intrarea în judeţul Covasna, ştafeta va fi intîmpinată de locuitorii comunelor judeţului nostru. Plecată din Satu Mare, străbătînd judeţele Cluj, Mureş, Harghita, Covasna, Braşov, Argeş, „Ştafeta semicentenarului“, urmează să sosească la Bucureşti în ziua de 9 mai, făcîndu-se expresia mulţumirilor, realizărilor şi angajamentelor oamenilor muncii din aceste judeţe, închinate sărbătoririi gloriosului semicentenar. © L La concursul special Pronosport, din 25 aprilie 1971, Mátyás Katona a cîştigat 100.000 lei cu un bilet fracţionat de, 10 la sută, avînd 13 rezultate exacte. Zilele trecute s-au întors acasă preşedinţii CJA.P. din judeţul nostru, care au participat la un schimb de experienţă in cadrul C.A.P. Otopeni. Anul IV, Nr. 3V? MIERCURI, 5 MAI 1971 4 pagini 30 bani I Tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU a primit delegaţia Adunării Populare a Republicii Populare Bulgaria Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit la 4 mai delegaţia Adunării Populare a Republicii Populare Bulgaria, condusă de acad. prof. Sava Ganovski, membru al C.C. al P.C.R., preşedintele Biroului Adunării Populare, care ne vizitează ţara, la invitaţia Marii Adunări Naţionale a Republicii Socialiste România. La primire au participat tovarăşii Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., preşedintele Consiliului de Miniştri, Emil Bodnaraş, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R, vicepreşedinte al Consiliului de Stat, Ştefan Voitec, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., preşedintele Marii Adunări Naţionale, Gheorghe Necula, vicepreşedinte al Marii Adunări Naţionale, Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, şi Constantin Sparlat, deputat în Marea Adunare Naţională. Parlamentarii bulgari au fost însoţiţi de Spas Gospodov, ambasadorul R.P. Bulgaria la Bucureşti. In timpul întrevederii, de ambele părţi a fost exprimată satisfacţia pentru evoluţia mereu ascendentă a legăturilor de prietenie şi colaborare multilaterală dintre Republica Socialistă România şi Republica Populară Bulgaria, dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist Bulgar. A fost subliniată dorinţa comună de a dezvolta aceste relaţii spre binele popoarelor român şi bulgar, al cauzei unităţii ţărilor socialiste şi păcii în lume, întrevederea s-a desfășurat intr-o atmosferă caldă, prietenească. SCRISOAREA participanţilor la adunarea festivă a oamenilor muncii din judeţul Covasna închinată sărbătoririi semicentenarului P.C.R., adresată tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU Iubite tovarăşe NICOLAE CEAUŞESCU, In milenara istorie a poporului nostru, ziua de 1 Mai 1921, se înscrie cu litere de nepieritoare lumină. Cu cinci decenii în urmă s-a făurit Partidul Comunist Român, sub a cărui flamură purpurie Comuniştii au luptat neînfricaţi, s-au jertfit şi au învins, nimicind orânduirea exploatatorilor, făurind astăzi societatea socialistă multilateral dezvoltată în patria noastră comună, România socialista. In jumătatea de veac care a trecut de la actul ce a marcat începerea unei noi etape în viaţa poporului, am străbătut un drum presărat cu grele lupte, dar strălucitoare izbînzi. Acum, în această primăvară, cînd întreaga inimă a ţării se pregăteşte să sărbătorească cu mare cinstire vîrsta de aur a conducătorului nostru sigur şi înţelept . Partidul Comunist Român, se cimentează în cugetele noastre credinţa nestrămutată că el dă sens existenţei noastre, că este izvorul nesecat de forţă, de nemărginită îndrăzneală creatoare cu care urcăm fără ostenire pe treptele socialismului şi comunismului. Mai mult ca oricînd, în aceste clipe premergătoare glorioasei aniversări, sîntem conştienţi că niciodată nu ar fi fost posibil să ne luăm soarta în propriile mîinî dacă nu fiinţa partidul. Partidul Comunist Român s-a dovedit a fi acea forţă de neînvins care a ştiut să mobilizeze sub stindardul său revoluţionar, muncitorimea, ţărănimea, intelectualitatea, toate categoriile şi grupările sociale din România, indiferent de graiul pe care-l vorbeau, indiferent de naţionalitatea lor, conducîndu-i cu fermitate şi iscusinţă în luptă spre a sfărâma lanţurile oricărei exploatări sociale şi naţionale. In contextul marilor bătălii de clasă ale proletariatului împotriva regimului burghezo-moşieresc şi fascist-hortist, comuniştii români, maghiari şi de alte naţionalităţi de pe teritoriul actualului judeţ, înfrăţiţi prin suferinţă şi idealuri, au înscris sub conducerea partidului comunist numeroase file de neînfricată luptă revoluţionară. Manifestările greviste de la Fabrica de ţigarete, greva minerilor din Căpeni şi a textiliştilor din oraşul Sfîntu Gheorghe, în anul 1929, aceea a muncitorilor forestieri de la Comandău, în anul 1936, manifestările ţărăneşti de la Arad, Vilcele, Sita şi altele dovedesc creşterea conştiinţei de clasă a muncitorimii de pe aceste ţinuturi, solidaritatea lor cu mişcările muncitoreşti şi greviste din întreaga ţară, hotărîrea lor de a înlătura pe cale revoluţionară asuprirea exploatatorilor, indiferent de naţionalitatea lor, idealul nobil care i-a însufleţit, pentru care au fost nu o dată schingiuiţi nenumăraţi comunişti — printre care şi muncitorul Lázár Mihai, ucis mişeleşte de jandarmeria hortistă in beciurile poliţiei din oraşul Sfîntu Gheorghe, în anul 1941, s-a împlinit astăzi. Insurecţia naţională, instaurarea regimului democrat, industrializarea socialistă, cooperativizarea agriculturii, culturalizarea maselor — transformări profunde pe toate planurile vieţii sociale şi spirituale — aşază România în rândurile statelor cu cea mai dreaptă orânduire, unde poporul sub conducerea comuniştilor este stăpînul şi făuritorul propriei sale istorii. Ţara noastră este un vast şantier. Construim neobosiţi. Aşa ne învaţă şi ne îndeamnă partidul. Un şantier este şi tînarul judeţ Covasna. Pulsul dinamic al industrializării se face din plin simţit la Sfîntu Gheorghe, Tîrgu Secuiesc, Baraolt, Intorsura Buzăului, Covasna, în toate localităţile judeţului. In noul cincinal în care am păşit, oamenii muncii din judeţ — români, maghiari şi de alte naţionalităţi — vor construi, umăr la umăr, aşa cum au făcut şi pina acum, în deplină frăţietate. Convinşi fiind că activitatea lor creatoare se integrează armonios în uriaşa operă constructivă a întregului popor, călăuziţi de partidul comunist, în fruntea căruia vă aflaţi dumneavoastră, iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, comuniştii, toţi oamenii muncii de pe meleagurile judeţului Covasna, au o deosebită admiraţie şi respect pentru neobosita şi multilaterala contribuţie ce o aduceţi spre binele întregului popor, a înfloririi patriei. Vă preţuim şi vă iubim pentru că sînteţi un adevărat fiu al clasei noastre muncitoare, al întregului popor, un patriot înflăcărat, un ilustru conducător de partid şi de stat, un militant neobosit al mişcării comuniste şi muncitoreşti, un comunist care-şi dedică toate forţele realizării idealului luminos al construirii societăţii noi. Prestigiul şi aprecierea de care se bucură azi România socialistă pe toate meridianele globului — ca stat ce promovează o politică iubitoare de pace, de neamestec în treburile interne ale altor popoare, de apărare a integrităţii şi suveranităţii naţionale — este urmarea firească a politicii înţelepte externe a partidului, care corespunde pe deplin intereselor vitale ale naţiunii noastre socialiste. Acum, în pragul acestei memorabile aniversări, cînd Partidul Comunist Român păşeşte în al şaselea deceniu al glorioasei sale existenţe, acum, cînd inima întregii ţări pulsează energii inepuizabile în toată fiinţa minunată a patriei socialiste, toate glodurile noastre, ale locuitorilor judeţului Covasna, se îndreaptă cu adîncă emoţie, recunoştinţă şi dragoste către Comitetul Central al Partidului, către dumneavoastră, mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu. Vă asigurăm că toţi oamenii muncii români şi maghiari din judeţ, mobilizaţi de glorioasa sărbătoare vor depune noi eforturi şi toată energia creatoare, priceperea şi talentul lor in slujba cauzei Partidului Comunist Român, pentru a face ca hotarîrile Congresului al X-lea al partidului să prindă viaţă, de a ridica România pe noi câlnii ale progresului şi civilizaţiei. Sf. Gheorghe, 4 mai 1971. Participanţii la adunarea festivă a oamenilor muncii din judeţul Covasna, închinată sărbătoririi semicentenarului P.C.R. In pag. a 3-a TINERETUL - VLASTAR VIGUROS AL GLORIOSULUI PARTID Tovarăşului WALTER ULBRICHT Preşedinte al Partidului Socialist Unit din Germania Stimate tovarăşe Walter Ulbricht, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român şi al meu personal, vă adresez cu prilejul alegerii dumneavoastră ca preşedinte alPartidului Socialist Unit din Germania, cele mai cordiale felicitări. Vă doresc cu căldură ani îndelungaţi, sănătate şi succes în activitatea dumneavoastră pusă în slujba dezvoltării Republicii Democrate Germane, socialismului şi păcii. Folosesc acest prilej pentru a-mi exprima convingerea că relaţiile de prietenie frăţească şi colaborare multilaterală dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Socialist Unit din Germania, dintre Republica Socialistă România şi Republica Democrată Germană vor cunoaşte o dezvoltare continuă, în interesul popoarelor noastre, al cauzei socialismului, colaborării şi securităţii internaţionale. NICOLAE CEAUȘESCU Secretar general al Partidului Comunist Român Tovarăşului ERICH HONECKER Prim-secretar al Comitetului Unit din Stimate tovarăşe Erich Honecker, Cu prilejul alegerii dumneavoastră în funcţia de prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Socialist Unit din Germania, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român şi al meu personal vă adresez calde felicitări şi urări de succes în îndeplinirea misiunii de înaltă răspundere ce v-a fost încredinţată, în activitatea consacrată construirii socialismului Central al Partidului Socialist Germania în Republica Democrată Germană, îmi exprim convingerea că relaţiile de prietenie şi colaborare frăţească dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Socialist Unit din Germania, dintre Republica Socialistă România şi Republica Democrată Germană se vor dezvolta şi în viitor în folosul popoarelor noastre, al unităţii ţărilor socialiste şi al partidelor comuniste şi muncitoreşti, al cauzei socialismului şi păcii în lume. NICOLAE CEAUȘESCU Secretar general al Partidului Comunist Român