Cuvîntul Nou, noiembrie 1992 (Anul 3, nr. 739-758)

1992-11-03 / nr. 739

Cotidian social-politic al județului Corăsia Anul III Nr. 739 Marți 3 noiembrie 1992 4 pagini — 5 lei 1599 - 1992, comemorarea primei uniri a Tarilor Române sub Mihai Viteazul Unirea — visul fără moarte Mihai Viteazul este simbolul unirii noastre. 1 noiembrie 1599 a fost începutul, licărul speranţei. Am văzut că suntem, că putem, că ştim să vrem. Alba Iulia a devenit simbolul unirii prin Mihai Viteazul. Au venit apoi durerile lui Horia — „Eu mor pentru naţiune“, a spus el cînd trupul i se frîngea sub roată —, durerile lancului, ale Bălcescului, ale martirului Doja, ale atîtor trupuri zdrobite de cizma împăraţilor. Trupuri zdrobite, niciodată conştiinţe frînte. Visul unirii exista, el fusese atins de Viteazul Mihai şi îşi urma zborul. Nimeni, niciodată n-a putut să ne fure acest vis. Nici cînd Horty ne-a luat vremelnic Ardealul, nici cînd ruşii ne-au luat, tot vremelnic, Moldova de dincolo de Prut. Visul trăieşte prin urmaşi. Prin noi. Prin noi, care am fost sîmbătă la statuia lui Mihai Viteazul din piaţa care ar trebui să-i poarte numele. S-a dezvelit placa pe care stă scris: „Mihai Viteazul — domn al Ţării Româneşti, Ardealului şi a toată Ţara Moldovei“. Prilej de regăsire a simţirii româneşti pe care unii o ignoră. Prilej de cuvinte şi gesturi frumoase, atît de necesare, dătătoare de energii şi speranţe. Au rostit Dumitru MANOLACHESCU (Continuare in pag. a 7-a) Ziarul nostru apare în ediţie specială : „MAGAZINREBUSIST” Şedinţa Consiliului local Vineri, 30 octombrie, s-a desfăşurat şedinţa Consiliului local. Nu vom insista decât asupra aspectelor care merită făcute publice. Deci, în privinţa măririi bugetului, cele 330 milioane acordate în plus de către Gu ţien stră veni s-au împărţit între subvenţionarea energiei termice (aproape jumătate din sumă), continuarea construcţiei unor blocuri, continuarea lucrărilor la bazinul acoperit de înot (veste de natură să bucure mulţi părinţi şi copii, rămîne de văzut dacă nu vor îmbătrîni copiii de azi pînă se va termina această construcţie), întreţinerea străzilor, salubritate etc. Este de remarcat că aceste majorări ale bugetului local nu vor acoperi cheltuielile care se fac la această oră, datorită exploziei preţurilor ca urmare a scumpirii carburanţilor. Dezbateri aprinse s-au purtat la punctul 4 al ordiniide zi, care urma să stabilească locurile în care este interzisă desfăşurarea adunărilor publice. Pînă la urmă s-a hotărît ca zonele interzise să fie foarte explicit formulate si aduse la cunoştinţa opiniei publice prin toate mijloacele posibile. In principal aceste zone interzise sunt în preajma gării şi autogării, a obiectivelor militare, instituţiilor publice şi spitalului. Mai amănunţit, însă, cu altă ocazie. S-a discutat, de asemenea, un proiect de hotărîre privind asigurarea liniştii publice pe teritoriul municipiului, asupra căruia vom poposi, de asemenea, în alt articol. Dumitru MANOLACHESCUi • Urmare a scumpirii nejustificate a benzinei, alături de Blocul Naţional Sindical a anunţat intenţia declanşării unei greve generale şi Sindicatul Şoferilor. Aceasta ar urma să se desfăşoare în două etape: o grevă de avertisment în 10 noiembrie şi greva generală propriu-zisă, în 16 noiembrie. Pe de altă parte, Guvernul doreşte să poarte discuţii cu sindicatele atît pe tema scumpirii carburanţilor, cît şi a celorlalte probleme ce ne fac viaţa tot mai grea. • Se reîntorc ţiganii! Mare bucurie, mare! N-ar fi nici o problemă dacă in timpul cît l-au petrecut în Germania au învăţat cite ceva din ceea ce înseamnă civilizaţie. Potrivit ultimelor sondaje realizate de canalul de televiziune CNN, cele mai mari şanse la alegerile prezidenţiale americane ce au loc astăzi le are Bill Clinton, care a „urcat“ la 49 la sută în topul preferinţelor, in vreme ce Bush (37 la sută) şi Perot (14 la sută) au scăzut Vom trăi şi vom vedea... Cuvîntul d-lui prefect Dan Telea , „Onorată adunare, Sîntem prezenţi aici, în faţa acestui monument conţinînd patru secole de istorie, cu inimile curate şi încărcate de emoţie. Sîntem prezenţi aici pentru a ne bucura şi reaminti trecerea triumfală a primului mare Unificator de ţară. Sîntem prezenţi aici pentru a fi mîndri că sentimentul popular de solidarizare a românilor de pe ambele versante ale Carpaţilor s-a plămădit şi în zona noastră, prin simbolul existenţei noastre ca stat naţional, unitar şi indivizibil, prin simbolul numit Mihai Viteazul. Mihai, omul situat deasupra tuturor contemporanilor săi, Viteazul ce-a devenit superlativul absolut al conştiinţei de neam. Doamnelor, domnişoarelor şi domnilor, Să încercăm, pentru o clipă, să uităm problemele contemporane şi să-l urmăm, cu gîndurile unite şi sufletul curat, pe cel care a intrat în oraşul primei mari uniri, Alba Iulia, cu mare triumf, în sunetul clopotelor şi al salvelor de tunuri, pe cel pe care poporul acelei vremi nu l-a văzut un cuceritor, ci fiul vrednic şi dornic întru restabilirea unui drept istoric. Şi dacă gîndurile noastre s-au contopit cu cele ale marelui Mihai, atunci nu ne rămîne decit să rostim odată cu el: „... şi hotarul Ardealului, pohta ce-am pohtit, Mldova, Ţara Românească“. Să rostim adevăratul testament politic pentru toţi românii. Pentru Mihai şi pentru noi, gîndul rostit şi materializat prin primul document cu valoare de simbol constituie, de fapt, prima unire (Continuare în pag. a 2-a) Cine, ce şi cum face export şi import în judeţ... ... A fost tema abordată cu domnul Nicolae Mănăsoiu, inspector de specialitate la Centrul de resort din Prefectură. Aflăm că, la finele lunii septembrie erau abilitate, conform legii, să aibă activitate de comerţ exterior un număr de 26 societăţi comerciale şi regii autonome cu capital de stat, 264 S.R.L.uri (capital privat deci), 31 societăţi mixte şi 8 societăţi cooperatiste. Ca Doru MOLDOVAN (Continuare in c-'g i 2-a! / Proprietari din toate zările, grăbiţi-vă ! înainte de toate — orarul de funcţionare al Centrului de distribuire a carnetelor cu certificate de proprietate din Sfîntu Gheorghe, de la Casa de cultură a sindicatelor , în zilele de marţi, miercuri şi vineri, între orele 8—16, iar luni şi joi, între 10—18, în cele şase centre care cuprind toate străzile municipiului, în ordine alfabetică, plus comunele din jur — Bodoc, Chichiş, Ghidfalău, Hăghig, Ilieni, Malnaş, Ozun, Reci, Valea Crişului, Vîlcele — s-au distribuit, pînă la această dată între 80—85 la sută din certificate 9 Cei care nu şi-au ridicat încă certificatele sunt poftiţi să o facă pentru că ultimul termen este 27 noiembrie a.c. • De menţionat că, în Sfîntu Gheorghe, întreaga acţiune s-a desfăşurat în condiţiile cele mai bune, existînd doar o singură reclamaţie şi că, între altele, cu acest prilej mulţi cetăţeni şi-au pus în ordine actul de identitate. „ Moştenitorii cetăţenilor care au decedat după data de 31 decembrie 1990 au dreptul de a ridica certificatele de proprietate ale acestora. Pentru aceasta însă ei trebuie să se adreseze de urgenţă Notariatului de stat pentru întocmirea formelor legale pe baza cărora să intre în posesia certificatelor de proprietate. Facem această precizare deoarece, se pare, mulţi nu ştiu asta! Mulţi nu ştiu, de asemenea (sau uită) că la ridicarea certificatului "trebuie să aibă asupra lor suma de 100 de lei. Certificatele de proprietate sunt, într-adevăr, gratuite dar tipărirea şi manipularea lor costă, totuşi, Simbolică sumă, la urma urmei! Cetăţenii care din diferite motive nu se pot prezenta la Centrul de distribuire (bolnavii netransportabili, în special) pot împuternici pe cei apropiaţi, rude sau prieteni, pentru ridicarea certificatului. Acest act trebuie să cuprindă toate datele, inclusiv seria şi numărul buletinului de identitate ale ambelor persoane. Cei plecaţi ocazional în străinătate (deci nu definitiv!) şi care au dreptul de a primi certificate de proprietate vor trimite procura rudelor sau cunoştinţelor de aici prin intermediul legaţiei sau Ambasadei României. 9 Procurile legalizate se eliberează: în oraşe de către Notariat, iar în comune de către secretarii primăriilor. 9 Grăbiţi-vă! Data de 27 noiembrie se apropie ! Ioan URAGAN SPORI (în pag. 3)