Cuvântul Nou, ianuarie 1998 (Anul 9, nr. 2054-2077)

1998-01-15 / nr. 2063

COTIDIAN SOCIAL - POLITIC AL JUDEȚULUI COVASNA ] Generozitate şi înţelegere Gabriel FLORESCU Recenta festivitate de la Centrul de cultură Arcuş, când cei mai merituoşi creatori şi interpreţi covăsneni ai bunurilor spirituale au fost distinşi cu Premiul pentru libertatea culturii, a mai avut un moment de vârf: doamna Maria Berzea, ministru adjunct la Ministerul Culturii, a anunţat clasarea judeţului pe un teritoriu loc doi pe ţară ca urmare a multitudinii şi diversităţii manifestărilor culturale organizate în această zonă. Atât la Arcuş, cât şi cu alte prilejuri s-a subliniat însă un aspect esenţial ce a facilitat desfăşurarea acestor acte de cultură, contribuţia determinantă a sponsorilor. Fie că a fost vorba despre un festival de teatru, un spectacol de colinde, o manifestare de artă plastică ori muzicală, de o nedee sau “Ciobănaş”, de comemorări ale unor personalităţi de pe aceste meleaguri, de fiecare dată s-au găsit oameni aflaţi în conducerea unor bănci, societăţi comerciale sau sereleuri care s-au lăsat convinşi să sprijine financiar ori cu produse asemenea sărbători. Fie că s-au numit Banca Comercială, Covalact, AECITO, EVES, Traicov, Vianu, Andica, Spirt Ozun, Lichior Malnaş sau au fost alţii pe care spaţiul nu ne permite să-i amintim, ceea ce nu înseamnă că-i preţuim mai puţin, de fiecare dată au deschis larg uşa culturii. Este evident că în condiţiile unui buget minor destinat activităţii culturale, mai ales într-un judeţ mic precum al nostru, viaţa spirituală ar fi de neconceput fără o asmenea înţelegere, fără sprijinul dezinteresat al celor ce de bine, de rău, mai au atâta forţă financiară încât pot şi vor să ajute şi pe alţii, care înţeleg că nici astăzi viaţa nu se poate rezuma doar la goana de a face bani, bani şi iarăşi bani. Sigur, legislaţia românescă este încă deficitară la capitolul exceptării de la impozitare a sumelor mai substanţiale ce sunt destinate actului cultural, sportiv, educaţional sau caritabil, dar important este că receptivitatea este prezentă, că managerii se obişnuiesc treptat cu ideea de mult înrădăcinată în ţările apusene potrivit căreia o investiţie în asemenea domenii se amortizează destul de repede. Pentru că un om, un salariat care participă chiar şi numai în calitate de privitor la actul cultural, un beneficiar al unei educaţii superioare are o altă concepţie asupra întregii vieţi sociale, un comportament propriu omului educat. Fără discuţie, în România nu ne putem încă aştepta la sponsorizări sau donaţii de nivelul celor din statele bogate, este încă de neconceput ca un magnat - chiar şi în lei - săşi doneze averea unui spital, unui muzeu sau unei facultăţi. O asemenea pretenţie ar fi pe moment o utopie în condiţiile româneşti, dar este esenţial că se poate apela tot mai mult la aceste surse sine qua non pentru organizarea manifestărilor cultural-artistice și nu numai. i»». + p.n.s.n. ?! Rezolvaţi dv. adunarea asta aparent simplă şi calculaţi ce minuni s-ar întâmpla dacă Partidul Democrat ar ceda “învăluirilor” nevinovate ale lui Adrian Năstase... Am avea, oare, o social-democraţie avansată, cu doctrină şi ideologie care să fie acceptate de un procent semnificativ de alegători? Sunt destui cei care regretă şi acum despărţirea lui Roman de Iliescu. Ei nu înţeleg că aceşti oameni nu puteau, nu pot şi nici nu vor putea vreodată să conducă împreună un partid, un guvern sau o ţară. Nostalgicii anului 1990 revin, acum, şi scot la lumină ideea prăfuită a unei alianţe P.D. - P.D.S.R., ca singura soluţie pentru depăşirea crizei politice generate de încăpăţânarea ţărăniştilor şi orgoliul democraţilor. în teritoriu, mai ales, pedeseriştii speră în ieşirea P.D. de la guvernare şi crearea, apoi, a unei alianţe cu P.D.S.R. Tuşea și junghiul... Chiar dacă “minunea” asta s-ar întâmpla, ea n-ar produce nici un reviriment notabil, ci doar o îndepărtare a electoratului ambelor formațiuni politice, în special al Partidului Democrat. Ca să nu mai vorbim de procentele celor două partide, care, adunate, nu dau, la această oră, mai mult de 15 %. Cu cine s-ar alia socialdemocraţia astfel (re)constituită pentru a forma un nou pol de putere? Cu foştii parteneri ai P.D.S.R.?! Să fim serioşi! Iată motivul pentru care eu nu mă pricep să fac adunarea din titlu. Dar nici să răspund la întrebarea: spre ce se îndreaptă social-democraţii români? v’m. tudor Un pas înainte, altul înapoi Partidul Democrat rămâne la guvernare, dar fără premierul Ciorbea Miercuri, zarurile au fost aruncate, iar Partidul Democrat a decis în criza politică românească. PD rămâne la guvernare în actuala configuraţie a Executivului, dar şi aici va fi marea problemă a următoarei perioade - retrage sprijinul politic pentru premierul Victor Ciorbea. Această soluţie a venit în urma dezbaterilor din cadrul Consiliului de Coordonare Naţională a partidului în cadrul căria foarte mulţi delegaţi au cerut ieşirea imediată din guvern, în virtutea deciziei CCN, dacă ea va fi acceptată şi de partenerii din coaliţie, potrivit Constituţiei ar urma ca premierul să-şi dea demisia, sau să fie revocat de şeful statului, în cadrul conferinţei de presă ce a urmat şedinţei Consiliului de Coordonare Naţională preşedintele PD, dl. Petre Roman a prezentat argumentele ce au stat la baza adoptării hotărârii în şapte puncte a CCN. Succint acestea ar fi: • Recunoaşterea sinceră a neîmplinirilor în domeniul reformei în ’97, stabilirea cauzelor ce au determinat această situaţie sau erori de guvernare • Stabilirea priorităţilor pe anul 1998, formarea unui nou guvern, în înţelegere cu partenerii de coaliţie, spre a duce ţara în direcţia reformei • Dezbaterea din aceste zile a fost necesară şi utilă pentru că nu exista o garanţie că guvernarea din 1998 ar unea un curs mai hotărât şi cu rezulatele necesare. Pe această bază se poate relansa o speranţă reală de a îndrepta lucrurile pe calea cea bună. Teama de a face reformă este păguboasă pentru întreaga naţiune • Rezultatele din 1997 au dezamăgit o bună parte a populaţiei, s-au acut prea puţini paşi în realizarea reformei. Ce nu s-a Scut anul trecut se va face cu mult mai multe greutăți în 1998, iar promisiunile actualului prim-ministru nu sunt codibile. (Continuare în pagina a 2-a) încă 461 de angajaţi din judeţul nostru intră în procesul de restructurare A fost aprobat şi programul de restructurare al S.C. BRAFOR S.A. Braşov, program ce vizează şi două unităţi din subordinea acestei societăţi, situate pe teritoriul judeţului nostru. Este vorba de S.T.T.P.P.L. Târgu Secuiesc, unde se prevede restructurarea a 378 de persoane, precum și S.E.P.P.L. întorsura Buzăului, cu 83 de persoane propuse pentru restructurare. în prezent, listele cu persoanele disponibilizate sunt în curs de definitivare, după care vor fi depuse la D.G.M.P.S. în ceea ce priveşte asigurarea plăţilor compensatorii pentru cele 461 de persoane se estimează o sumă de aproape 4 miliarde de lei. (B.V.) “Vreme trece, vreme vine...” în fiecare an, la mijloc de ianuarie, poeziei eminesciene. Nu uitaţi: extragem din adâncul fiinţei - rgg, textul este suveran, el rămâne noastre imaginea definitiv . , etern. Versurile Lui ne farmecă fixată acolo a Poetului, care ne deschide căi şi ne apropie inimile. “Vreme trece, vreme vine...’', însă nu ne săturam niciodată a citi şi a reciti versurile Lui. Acesta este îndemnul pe care vi-l fac astăzi, stimaţi cititori, de a ne apleca în clipele de răgaz (impuneţi-vă acest răgaz în * * noianul de griji cotidiene!) asupra printr-o incredibilă şi divină muzică: “Când însuşi glasul gândurilor tace,/Mă-ngână cântul unei dulci evlavii”. Acum la aniversare, vă invit să murmurăm împreună înălţătoarea Rugăciune scrisă de Poet: “Răsai asupra mea, lumină Ljiblină,/Ca-n visul meu ceresc d- o odinioară;/O, maică sfântă, pururea fecioară,/în noaptea gândurilor mele vină...” Mi!!! Spectacol omagial la întorsura Buzăului Astăzi cu începere de la orele 13.30 va avea loc pe scena Casei de Cultură din întorsura Buzăului un spectacol omagial “Dor de Eminescu”. în colaborare cu Casa de Cultură, liceul din oraş va prezenta spectatorilor, care vor beneficia de intrare gratuită, scurte momente care vor cuprinde recitări de poezii, cântece. (E.R.) . Dublarea salariului personalului din învăţământ . Ministrul Educaţiei Naţionale, Andrei Marga, intenţionează să adopte o nouă grilă de salarizare a personalului din învăţămînt, potrivit căreia retribuţiile angajaţilor se vor dubla, a declarat, miercuri, agenţiei MEDIAFAX, Mircea Mureşan, şeful Serviciului relaţii publice din MEN. Conform unor recente declaraţii ale ministrului Marga, atîta timp cît a fost recunoscut faptul că “educaţia este o prioritate naţională, slujitorii şcolii româneşti trebuie să fie retribuiţi adecvat, pentru a li se reda demnitatea”. Retribuiţi corespunzător, profesorii îşi vor putea îmbunătăţi performanţele profesionale şi va fi stimulată activitatea individulală, a adăugat Mureşan. Conducerea MEN a elaborat, în colaborare cu principalele centrale sindicale din învăţămînt, propuneri clare şi argumentate şi le-a trimis Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, pentru stabilirea noilor coeficienţi de ierarhizare a salariilor de bază. MEN şi sindicaliştii au cerut ca salariul mediu pe economie să fie considerat salariu de referinţă, etalon pentru funcţiile didactice. Reprezentanţii MEN speră să găsească înţelegerea necesară atît la nivelul MMPS, cît şi la conducerea Guvernului, astfel încît, odată cu alocarea bugetului pe anul 1998, personalul din învăţămînt să fie retribuit corespunzător. U.D.M.R. PARTICIPĂ, DAR MII SE BAGĂ... Dumitru MANOLACHESCU în vânzoleala creată de războiul P.D. - P.N.Ţ.C.D., la care P.N.L. participă ca... mijlocitor şi moderator, U.D.M.R. a ales calea care- i poate aduce cele mai multe avantaje. Consecvenţi cu ei înşişi şi cu politica lor, pusă exclusiv în slujba interesului etniei maghiare, liderii Uniunii s-au păstrat într-o tăcere suspectă, dacă nu cumva vinovată în legătură cu arzătorul subiect politic întors pe toate feţele de toate partidele. De ce oare? Nu numai prietenii ştiu de ce... Sigur, nu avem parte de declaraţii oficiale ale conducerii U.D.M.R., dar ne putem imagina ce şi cum, avem voie să speculăm această tăcere. După avertismentul lui Băsescu în legătură cu modul în care P.D. (nu) va vota modificările la Legea învăţămîntului - lăsând să se înţeleagă că şi deputaţii P.D. vor vota varianta Pruteanu, gura liderilor U.D.M.R. n-a mai scos prea multe vorbe în apărarea aliaţilor democraţi. Mai mult, informaţii din cele mai diverse surse acreditează ideea că plecarea P.D. de la guvernare este chiar dorită de U.D.M.R., care ar urmări ocuparea posturilor ce ar rămâne vacante în administraţia publică locală prin eliminarea democraţilor din “ecuaţia” guvernării. Astfel, totul ar deveni de o extremă simplitate pentru U.D.M.R., la guvernare şi, implicit, în teritoriu rămânând doar două partide care îşi vor disputa râvnitele posturi de la conducerea descentralizatelor. Urmându-şi cu obstinaţie, aşadar, idealul, U.D.M.R. va raporta cu mândrie peste două-trei luni realizarea şi chiar depăşirea planului la... directori, prefecţi, subprefecţi, directori generali de prefecturi etc. Nu ştiu cât mai bine pentru populaţia judeţului ar însemnao guvernare C.D.R. - U.D.M.R. îndrăznesc, însă, să spun că, după cum uşor se poate observa, directorii şi prefecţii români stau în gât U.D.M.R.-ului în zonele în care etnia maghiară deţine majoritatea. Asupra lor formaţiunea politică majoritară în acel spaţiu face presiuni şi dă soluţii nu întotdeauna acceptabile, acţionând de multe ori pe deasupra capului celor care conduc respectivele instituţii. Iată, aşadar, cum se pot face cărţile în folosul unui partid fără ca acel partid să pară a dori acest lucru. Dacă orbirea de care au fost cuprinşi principalii aliaţi la guvernare va continua, dacă certurile lor nu vor înceta, dacă feBMOHE interesul naţional nu va fi pus înaintea orgoliilor unor partide sau ale unor persoane, liderii U.D.M.R. vor fi puşi în situaţia de a primi ceea ce nici nu speraseră vreodată. Iar asta, o spun cu toată răspunderea, ar însemna îngroparea definitivă a speranţelor etnicilor români care mai trăiesc în Covasna de a fi trataţi nediscriminatoriu de către majoritarii din Secuime. O administraţie locală la dispoziţia maghiarilor ar însemna un pas important spre realizarea visului dintotdeauna al U.D.M.Ri autonomia locală pe criterii etnice. Toate astea sunt speculaţii, desigur. Deocamdată nu se ştie când şi în ce fel se vor despărţi P.D. şi P.N. ț.C.D. Dar, nu-i aşa, orice se poate întâmpla când totul se duce de râpă... Iar noi, chiar dacă nu avem sentimentul minorităţii, trebuie să fim pregătiţi să facem faţă oricărei situaţii. Inclusiv uneia de felul celei mai sus speculate. IMUTECA JUDuTcANA - COVASHA __ SF. CÄHBORÄHE. — TrrT*rr — Deocamdată, dar până când? Preţul benzinei rămâne neschimbat Până la această dată conducerea PECO - Sfântu Gheorghe nu a primit nici o hotărâre sau decizie ministerială potrivit căreia preţul benzinei va fi majorat, ca urmare a majorării taxei de drumuri. Conducerea PECO-Sfăntu Gheorghe ne-a informat că preţul acesteia va rămâne neschimbat până la primirea unei dispoziţii în acest sens. (D.A.) Anul IX Nr. 2063 Joi 15 ianuarie 1098 4 pagini 500 lei PdNR anunţă 5 semnarea unui protocol de colaborare cu nouă partide din opoziţie Valeriu Tabără, preşedintele PUNR, a anunţat, miercuri, într-o conferinţă de presă, că partidul său va încheia, în 23 ianuarie, un protocol de colaborare cu o serie de partide din opoziţia parlamentară şi neparlamentară, sub egida Uniunii Vatra Românească. Secretarul executiv al partidului, Valentin Iliescu, a afirmat că, pînă acum, şi-au exprimat acordul de a semna această înţelegere următoarele formaţiuni politice: PDSR, PUNR, PSM, Mişcarea Ecologistă din România, Partidul Republican, Partidul Naţional Ţărănesc, Partidul Liberal Creştin, Partidul Muncitoresc Român, Partidul Pensionarilor şi Partidul Socialist Muncitoresc Român. De asemenea, Iliescu a menţionat că şl asociaţii civice vor adera şi ele la acest protocol, dintre care au fost nominalizate Asociaţia Vatra Românească, Asociaţia Victoria a Luptătorilor din Revoluţia din Timişoara, precum şi Asociaţia Pro Basarabia şi Bucovina. Valentin Iliescu a declarat agenţiei MEDIAFAX că există posibilitatea, ţinînd cont de negocierile anterioare, ca şi PDAR, PS şi ApR să semneze acest protocol la data preconizată sau ulterior. Un nou cutremur s-a produs in zona Vrancea Un cutremur cu magnitudinea de 4,6 grade pe scara Richter s-a produs, miercuri, la ora 07.02, în zona Vrancea, informează Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pămîntului. Seismul, care s-a produs la o adîncime de 150 de km, a avut o intensitate epicentrală de 3/4 grade Mercalli, iar în Capitală nu a fost resimţit. Nu s-auînregistrat pagube materiale. Ultimul cutremur produs în Vrancea, zona cu cea mai intensă activitate seismică din România, a avut loc pe 30 decembrie 1997, şi a avut 5,1 grade pe scara Richter. Noi libertăţi religioase în Cuba: arhiepiscopul Havanei apare la televizor Unul dintre principalii prelaţi ai Bisericii Catolice Cubaneze a apărut, marţi seara, la televiziunea naţională, cu prilejul apropiatei vizite a Papei Ioan Paul al ll-lea în republica comunistă, informează AFP. Arhiepiscopul de Havana, Jaimes Ortega Alamino, a consacrat jumătatea de oră de emisie, autorizată de guvernul lui Fidel Castro, vizitei Suveranului Pontif. El a afirmat că Papa vine în Cuba ,pentru a îndeplini misiunea pe care Dumnezeu a încredinţat-o Sfîntului Petru şi succesorilor săi, de a anunţa naşterea Fiului Domnului”. în cadrul discursului său televizat, înaltul prelat a evocat respingerea de către Papă a avortului şi a pedepsei cu moartea, ambele admise în Cuba, dar a evidenţiat şi sprijinul pe care şeful Bisericii Catolice îl acordă “dreptului de a primi hrană, asistenţă medicală şi de a beneficia de educaţie”. Arhiepiscopul a evocat, de asemenea, opoziţia pe care Suveranul Pontif a manifestat-o, din considerente umanitare, faţă de embargourile internaţionale impuse Cubei şi Irakului. După revoluţia comunistă din 1959, Fidel Castro a adoptat măsuri menite să reducă drastic rolul Bisericii în viaţa socială, restrîngînd libertăţile religioase. Cu prilejul vizitei Papei în Cuba, programată să se desfăşoare între 21 şi 25 ianuarie, autorităţile comuniste au adoptat unele măsuri menite să detensioneze relaţiile cu Vaticanul. La sfîrşitul anului trecut, Castro a autorizat celebrarea Crăciunului pe 25 decembrie, iar apariţia arhiepiscopului Havanei la televiziunea naţională a reprezentat o premieră în ultimele decenii.