Cuvântul Nou, mai 1998 (Anul 9, nr. 2152-2176)

1998-05-01 / nr. 2152

... Şi nici domnul Constantinescu nu se simte prea Dumitru MANOLĂCHESCU Se pare că, înainte de a se naşte poet, românul s-a născut contrabandist! Dacă intri mai mult în meandrele afacerilor de tot felul care se fac în ţara asta, începi să crezi vorbele bătrânului şi înţeleptului Herodot, ascunse mult timp de istoricii comunişti: românii sunt ei buni şi drepţi, dar pui de lene şi teribil Ie place să se certe între ei, stând la taifas cât e ziulica de mare... Ideea ar fi că ne dăm în bărci, de sus până jos, alergând cu limba scoasă după un ban nemuncit şi-o afacere bănoasă, chiar dacă ilegală. Ce-i mai trist e când descoperi că afacerile astea nenorocite nu-s opera celor care întradevăr n-au ce mânca şi trebuie să se descurce cumva, ci ele sunt instrumentate de vârfuri politice, de cadre instruite tocmai pentru a ne păzi de hoţi şi contrabandişti! Afacerea Ţigareta Otopeni poate aduce în continuare mare necaz pe capul românilor. De fapt, jfiacă firele pe care le descurcă acum anchetatorii oficiali şi ziariştii vor duce la capete “încoronate”, la oameni din anturajul elitei clasei politice, vom ajunge din nou în situaţia de a arăta lumii faţa noastră cea de toate zilele, obosită şi murdară, pe care ne tot străduim s-o ascundem de ochii altora. Iar lumea pare a se fi săturat să ne vadă faţa asta tembelă, întorcând capul şi, pardon, dosul, lăsându-ne în plata Domnului, să ne bălăcim liniştiţi în mocirla în care am ajuns după 23 august 1944 şi, evident, după noiembrie 1989. Balamucul creat de explozia Ţigaretelor pe aeroportul Otopeni aduce, fără îndoială, mari deservicii clasei noastre politice, dar în mod special preşedintelui ţării, S.P.P. şi Armatei. E clar că, dacă mai zace pe dânsul şi nu ia măsuri urgente de lămurire a tuturor dedesubturilor afacerii şi de pedepsire drastică a celor vinovaţi, preşedintele Constantinescu va suporta - chiar dacă nu este implicat personal în afacere - furia şi oprobiul electoratului. Demisia directorului S.P.P., Nicu Anghel, nu trebuia să fie demisie, ci demitere, dar dl. Constantinescu a preferat să aştepte, fiindu-i parcă teamă de subordonaţii domniei sale din acest Serviciu atotputernic. în acest fel, a pierdut ocazia să se delimiteze şi prin fapte, nu doar prin vorbe, de făptuitorii afacerii de contrabandă cu ţigări. Normal, partidelor din Opoziţie scandalul creat de această afacere Ie-a picat cum nu se poate mai bine: critici dure,acuzaţii, cereri de demisie a unor miniştri, ce mai, tot tacâmul. Prea puţini îşi pun problema că afacerile astea ilegale cu ţigări se fac nu de azi, de ieri, ci de alaltăieri, de pe vremea când actualul preşedinte era doar dom’ profesor. în esenţă, pentru a mai salva ceva din reputaţia de campion al luptei împotriva corupţiei pe care a dorit atât de mult s-o impună, dl. Constantinescu are grabnică nevoie de nişte consilieri care să-l îndemne nu la răbdare şi... tutun (Doamne fereşte!), ci de unii care să-l determine să treacă la acţiune, să schimbe din temelii mult hulitul Serviciu de Protecţie şi Pază, să facă ordine înainte de toate în ograda proprie, în anturajul său intim. ARMINDENI FARA SURLE ŞI trompete, DAR CU ZI LIBERA Pentru cei care muncesc deadevăratelea, o zi liberă înseamnă pierderi şi n-o să-i prea vezi oferind zile libere angajaţilor. Pentru restul, adică pentru cei mai mulţi, 1 Mai este Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, zi care te trimite cu gândul la pădure, iarbă verde, mici, bere - dar şi defilări, cuvântări, tablouri, muzică patriotică şi altele. De vreo 8 ani ne strofocăm să pricepem ce-i cu întâiul de Mai şi nu reuşim. Ezităm să spunem că-i sărbătoare comunistă, ea de fapt fiind o creaţie a socialiştilor, iar guvernanţilor le e teamă să refuze o zi liberă celor care şi-aşa au prea multe zile libere şi care ar dori mai degrabă să aibă ce să muncească decât să “deguste” aroma micilor pe pâine... Ca urmare a nehotărârii şi incosecvenţei guvernărilor socialdemocrate-ţărăniste-liberale-maghiare de după decembrie ’89,1 Mai a rămas pentru aproape toţi o sărbătoare de Armindeni, în fapt o zi liberă pe care o petreci acasă, în faţa televizorului, sau la ţară muncind la câmp. Ceea ce nici nu-i rău. Rău e, însă, că de la Paştele catolic încoace, adică de vreo trei-patru săptămâni, în România nu se mai muncesc nici măcar 4 zile şi jumătate pe săptămână, cum ne-a lăsat cu limbă electorală guvernul Roman. Că te şi-ntrebi, de unde producţie, de unde venituri, de unde buget, de unde nivel de trai?! V.M. TUDOR 11 Program TV săptămânal I ■ 6 mai Paginile 6-7 hM'-lUU-lUL-AU6- AepT COTIDIAN SOCIAL - POLITIC AL JUDEȚULUI COVASNA Anul IX Nr. 2152 Vineri 1 mai 1998 8 pagini 500 lei Angajaţii secţiei de Prelucrare Motoare Electrice din cadrul S.C. IAME S.A Sfântu Gheorghe şi-au reluat activitatea în cursul zilei de miercuri, 29 aprilie, angajaţii Secţiei de Prelucrare Motoare Electrice din cadrul S.C. IAME S.A. Sfântu Gheorghe şi-au încetat activitatea, între orele 12.00 şi 14.30, la aflarea unei hotărâri, greşit înţeleasă de aceştia, luată de conducerea întreprinderii. Conform acestei decizii a Consiliului de Conducere a societăţii, norma de lucru urmează a fi majorată cu 15%. Liderul sindical din societate, domnul Bony Vilmos, ne-a relatat că ieri, în urma unor discuţii purtate cu conducerea, referitor la noua decizie, situaţia s-a clarificat,angajaţii reluânduşi munca. De asemenea, luni va avea loc o nouă întâlnire între salariaţii întreprinderii şi conducerea acesteia pentru discuţii mai detaliate. (D.A.) Afacerea ţigareta - Otopeni Generalul Ion Dohotaru, şeful DPSM a fost eliberat din funcţie Generalul Ion Dohotaru, şeful Direcţiei de Protecţie şi Siguranţă Militară (DPSM) din MApN ,a fost eliberat din funcţie. Generalul de divizie Eugen Bădălan, primul locţiitor al şefului Statului Major al Trupelor de Uscat a fost numit, prin ordin al ministrului Apărării Naţionale, şeful DPSM, au declarat aceleaşi surse. Bădălan îi urmează în funcţie generalului Ion Dohotaru, demis ca urmare a rezultatelor anchetei întreprinse de MApN în cazul contrabandei cu ţigări de pe Aeroportul Militar Otopeni. Bădălan va ocupa funcţia de şef al DPSM începînd cu data de 1 mai. Victor Babiuc susţine: Dohotaru nu a fost destituit, ci pensionat Ministrul Apărării Naţionale, Victor Babiuc, a declarat, joi, că generalul Ion Dohotaru, şeful Direcţiei de Protecţie şi Siguranţă Militară (DPSM), nu a fost destituit, ci i s-a întocmit dosar de trecere în rezervă la limită de vîrstă. Babiuc a refuzat să comenteze posibila legătură dintre trecerea în rezervă a lui Dohotaru şi scandalul ţigărilor de pe Aeroportul Militar Otopeni. Procurorul General al Parchetului de pe lîngă Curtea Supremă de Justiţie, Sorin Moisescu, a declarat,, joi, că generalul Ion Dohotaru va fi audiat săptămâna viitoare, în calitate de martor, în scandalul țigărilor de pe Aeroportul Militar Otopeni. Surse militare au declarat, miercuri, pentru MEDIAFAX, că generalul Dohotaru va fi demis ca urmare a rezultatelor anchetei întreprinse de MApN în cazul contrabandei cu țigări. EMIL CONSTANIINESCU VA VIZITA SUA IA MIJLOCUL LUNII HIUE Preşedintele Emil Constantinescu va efectua o vizită oficială în Statele Unite, în a doua decadă a lunii iulie, a informat, joi, purtătorul de cuvînt al Ministerului român de Externe, Anda Filip. Vizita preşedintelui a fost pregătită, la Washington, de către ministrul de Externe, Andrei Pleşu, care s-a aflat în SUA în perioada 21-26 aprilie. “Andrei Pleşu a primit asigurări de la autorităţile amendăte că vizita preşedintelui Emil Constantinescu este aşteptată cu mult interes”, a declarat purtătorul de cuvînt al MAE. Conform unei reclamaţii trimise redacţiei noastre Filiala de Reţele Electrice Sfântu Gheorghe îşi bate joc de oameni! 1 " 13 dintre cei care s-au înscris la concursul pentru ocuparea unor posturi la F.R.E. n-au putut să-şi apere şansele pentru că, înainte de a intra în sală, au fost anunţaţi că la concurs nu sunt acceptaţi decât candidaţii până la vârsta de 35 de ani! Dumitru MANOLACHESCU Dl. Necolai ORAC, din Sf. Gheorghe, s-a decis să participe la concursul pentru ocuparea unor posturi la FRE, concurs anunţat în ziarul nostru din data de 7 aprilie. Iată ce ne scrie dumnealui despre cum s-a desfăşurat acest concurs. Fiind disponibilizat cu ordonanţa 9/ 1997 am înfiinţat o societate care-i asigură o ocupaţie doar soţiei mele, şi ea şomeră. Pentru că societatea nu poate asigura existenţa întregii familii, m-am hotărât sămi caut un loc de muncă. Am văzut un anunţ în ziarul dv. din data de 7 aprilie, că Filiala de distribuţie a energiei electrice primeşte candidaţi pentru concurs în meseria de electrician. M-am prezentat la serviciul personal, de unde am cerut detalii despre condiţiile examenului. Am depus actele necesare: cerere de înscriere şi copie la diploma de studii. înainte cu o zi de concurs am fost personal să mă interesez dacă cererea mea este aprobată şi dacă a intervenit vreo schimbare. D-na secretară mi-a spus că totul este în regulă, doar că ziua concursului este 24, nu 23 aprilie, aşa cum se anunţase în ziar. M-am prezentat şi pe 23, când mi s-a confirmat că întradevăr concursul este amânat pentru 24 aprilie. Pe data de 24, orele 9,30, organizatorul concursului a strigat câteva nume, printre care era şi al meu, şi ne-a comunicat vestea bombă că nu putem participa la concurs pentru că în ultimă instanţă s-a luat hotărârea ca cei care au depăşit vârsta de 35 de ani nu mai sunt apţi. Eu, în această perioadă dintre 7 aprilie şi 23 aprilie, am avut o ofertă de loc de muncă, pe care am refuzat-o în baza acestui anunţ. Rugămintea mea şi a noastră este să ni se dea şi nouă posibilitatea să participăm la concurs, chiar dacă am trecut de 35 de ani”. Am trimis această scrisoare conducerii FRE Sf. Gheorghe. Domnul director Butt Oscar tocmai se internase în spital la Tg. Mureş, aşa că l-am rugat pe dl. director economic să răspundă acestei solicitări, să clarifice lucrurile şi să facă dreptate. Iată răspunsul trimis prin fax redacţiei noastre în cursul zilei de miercuri, 29 aprilie: (Continuare în pagina a 4-a) în judeţul Covasna Simularea examenului de bacalaureat 1998 a fost privită cu multă seriozitate Daniela ANDREI Miercuri, 29 aprilie, la toate liceele din ţară a fost simulat examenul de bacalaureat 1998. Scopul acesteia nu a fost observarea gradului de pregătire, din punct de vedere al cunoştinţelor acumulate de elevi, ci în primul rând pentru a oferi posibilitatea viitorilor absolvenţi de a se obişnui cu noul mod de desfăşurare a examenului. “Nou” deoarece, începând cu acest an, subiectele de bac vor fi transmise simultan la toate liceele din ţară, atât pe postul naţional de televiziune cât şi la radio. Ministerului Educaţiei Naţionale a decis ca pentru examenul de bacalaureat 1998 să se întocmească câte 5 subiecte pentru fiecare materie în parte, din care ministrul învăţământului va extrage unul singur, subiectele fiind transmise prin intermediul televiziunii, radioului, calculatorului. Pentu evitare unor accidente nedorite (pană de curent, bruiaj) care ar pune în dificultate comisiile de examen, se recomandă ca fiecare liceu să fie dotat cu un televizor și radio cu baterii (în afara celor electrice), iar acolo unde există fax, nu acesta să fie pregătit pentru orice eventualitate, precum şi aparatele de înregistrare şi multiplicare. Un incident neplăcut, datorat unei defecţiuni la cablul de televiziune, s-a întâmplat la Gr. Şc. “vicolae Bălcescu” din întorsura Buzăului, dar din fericirea s-a depăşit şi această problemă iară repercusiuni grave. (Continuare în pagina a 4-a) gi BLHSTEn*luo cît .«TÄTl iMSOfSUÄHS — I * ■> n® oe Vârful în producerea cartonului ondulat! Sf. Gheorghe 4000 Str. Constructorilor Nr.ll Tel/fax: 067-352325 067-351186 067-351010 Varujan Vosganian: Legea bugetului de stat pe 1998 va fi înaintată spre promulgare până la 25 mai Varujan Vosganian, preşedintele Comisiei de buget, finanţe, bănci a Senatului apreciază că Legea bugetului de stat pe 1998 va fi înaintată spre promulgare pînă la 25 mai. Vosganian a declarat, miercuri, că investiţiile în economie vor putea fi începute abia în luna iulie. “în iunie, Consiliile judeţene vor putea pune la dispoziţia Consiliilor locale fondurile ce le sunt alocate de la buget”, a adăugat Varujan Vosganian. Preşedintele Comisiei de buget, finanţe, bănci a Senatului a arătat că îi va cere ministrului Finanţelor, Daniel Dăianu, ca proiectul Legii bugetului de stat pe 1999 să fie finalizat pînă la sfîrșitul acestui an. . Rata inflaţiei, in luna martie, a fost de 3,8% comparativ cu luna precedentă Rata inflaţiei, în luna martie, calculată pe baza creşterii preţurilor de consum al populaţiei, a fost de 3,8% comparativ cu luna precedentă şi de 16,6% comparativ cu decembrie 1997, informează Comisia Naţională pentru Statistică (CNS). Cea mai mare creştere de preţuri, în martie 1998 faţă de luna precedentă, s-a înregistrat la grupa de mărfuri alimentare ( 5,2%), fiind determinată, în principal, de majorarea la combustibili ( 17,2%), aceştia contribuind cu o pondere de 5,5% la calculul indicelui total, în cadrul grupei de servicii, creşteri semnificative s-au consemnat la serviciile de îngrijire medicală ( 12,9%), igienă şi cosmetică ( 7,5%), confecţionat şi reparat îmbrăcăminte şi încălţăminte ( 5,9%), reparaţii auto, electronice şi lucrări foto ( 5,7%), transport interurban (5,3%) - servicii care deţin 3,6% din cheltuielile băneşti de consum ale populaţiei. Viitorul număr al ziarului va apare luni, 4 mai. Astăzi, la Leipzig - manifestaţie de mare amploare a extremei drepte germane O manifestaţie de mare amploare a simpatizanţilor partidului german de extremă dreaptă NPD, prevăzută pentru 1 mai, în localitatea estică Leipzig, a primit, joi, autorizaţia de desfăşurare, în urma unui verdict al Curţii de Apel din Bautzen . Manifestaţiile organizate de NPD , survin după surprinzătoarea victorie înregistrată de o altă formaţiune din extrema dreaptă germană, Uniunea Poporului German (DVU), în cadrul alegerilor regionale din landul estic Saxonia- Anhalt. Simpatizanţii NPD au obţinut undă verde pentru organizarea unei adunări într-un parc din Leipzig, fiindu-le interzisă desfăşurarea unui marş prin centrul oraşului, prevăzut iniţial de liderii acestei formaţiuni extremiste. Tribunalul administrativ din Leipzig confirmase, luni, interzicerea oricărei manifestaţii a NPD organizată în această localitate, însă Curtea de Apel a considerat insuficiente argumentele ridicate de municipalitate în scopul anulării acţiunilor de vineri ale extremiştilor germani. Autorităţile din Leipzig avertizează IT asupra incapacităţii; forţelor de ordine ................................. locale, insuficiente ca număr, de a face faţă unei eventuale ciocniri între cei circa 15.000 de demonstranţi pe care prevede că-i va aduna NPD şi cei aproximativ 4.000 de contra-manifestanţi din rîndul extremei stingi din localitate. Marşul simpatizanţilor NPD a fost anulat întmcît Curtea de Apel a recunoscut că cei 5,5 kilometri ai traseului pe care aceştia intenţionau să-l urmeze nu putea fi supravegheat în mod eficient de către poliţişti. Autorităţile locale din alte două oraşe est-germane, Gera şi Halle, au interzis organizarea unor manifestaţii de 1 mai ale NPD. MERIDIANE