Cuvântul Nou, octombrie 1998 (Anul 9, nr. 2282-2308)

1998-10-14 / nr. 2293

COTIDIAN SOCIAL - POLITIC AL JUDEȚULUI COVASNA] Anul IX Nr. 2293 Miercuri 14 octombrie 1998 4 pagini 700 lei Cine aude ? Gabriel FLORESCU Aşadar, la sfârşitul săptămânii trecute, partidele româneşti din judeţul Covasna, nu puţine şi deloc separate pe criterii de Putere sau Opoziţie, s-au întâlnit din nou pentru a discuta situaţia românilor din această zonă şi, mai ales, pentru a exprima un punct de vedere extrem de explicit vizavi de anumite aspecte ce pot produce defavorizări ale acestora. Scriam deunăzi despre consternarea ce a cuprins mediile politice bucureştene în faţa unei previziuni de federalizare a României ca urmare a nemulţumirii unor ardeleni faţă de modul cum este condusă ţara de la Bucureşti. Iată că cele două puncte de vedere dezvăluie temeri asemănătoare, chiar dacă modul de rezolvare nu este (şi nu poate fi) văzut în acelaşi mod, denunţă faptul că politicienii şi guvernanţii din Capitală ţin prea puţin seama de starea de spirit a populaţiei transilvane, se mărginesc eventual la gesturi festiviste gen participarea la manifestările de la Alba Iulia prilejuite de Ziua Naţională, dar care nu sunt urmate de fapte concrete. Bineînţeles, reuniunea de la Covasna, căreia nu i s-a dat deloc importanţă nici de mass-media bucureşteană, nici de către politicieni - aşa cum se întâmplă, de pildă, cu prilejul unui forum udemerist de la Cernat - nu putea să ocolească problema preconizatei Universităţi Petofi-Schiller privită ca un act discriminatoriu faţă de populaţia majoritară a ţării, dar şi faţă de alte etnii, în dorinţa lor nemăsurată de a rămâne la putere, membrii alianţei guvernamentale acceptă orice fel de târg cu udemeriştii, chiar dacă prin aceasta lezează interesele celor mai mulţi dintre români. Nici măcar Partidul Democrat, cel atât de intransigent în alte prilejuri, nu a mai reacţionat la adoptarea respectivei hotărâri guvernamentale aşa cum a promis prin liderul său Petre Roman. Comunicatul dat publicităţii de participanţii la întâlnirea de săptămâna trecută şi ne face plăcere să-i reamintim în ordinea semnăturilor: PDSR, PD, PL, PNL(C), PUNR, PNR, PRM, PSM - relevă cu un ton dezamăgit faptul că nici promisiunile premierului Radu Vasile făcute cu ocazia vizitei sale în judeţul Covasna n-au fost onorate, ceea ce demonstrează clar caracterul pur propagandistic al declaraţiilor sale rostite în faţa reprezentanţilor populaţiei româneşti. Dacă partidele româneşti covăsnene nu ostenesc în a afirma la unison temeri ale întregii populaţii din zonă ( incluzând aici şi judeţul Harghita), audienţa de care se “bucură” ele în Capitală nu este pe măsura seriozităţii demersului lor. Sigur, nu se aude (în ce priveşte universitatea multiculturală) nici glasurile senatelor universitare, cele mai competente în materie, darmite ceea ce doresc locuitorii Ardealului. Iată de ce o eventuală “surpriză” venită din această parte a ţării nici n-ar mai fi... surprinzătoare. TENSIUNI LI GRANIŢA ROMÂNOUNGARĂ Numeroase grupuri de suporteri - inclusiv din judeţul nostru - se bulucesc astăzi la punctele de trecere a frontierei româno-ungare. Românii se duc să-i sprijine pe români, maghiarii... Sângele apă nu se face, nu-i bai, cred însă că parlamentarii UDMR vor ezita să răspundă sincer şi tranşant la posibila întrebare: “Dar dumneata, onorabile, cu cine vei ţine miercuri seara? Cu echipa Ungariei, sau cu cea a României?”. Sigur, întrebarea pare de prisos, dar un mic conflict de interese iată că tot apare la orizont: vameşii unguri nu lasă să treacă nici pasărea care să strige “Hai România!”. în această situaţie, excursia de plăcere a celor 10.000 de suporteri români câţi se anunţaseră a fi prezenţi pe “Népstadion” se va transforma întro expediţie riscantă a cel mult 2.000 de oameni. Nu trebuie, însă, să interpretăm cu rea-voinţă o realitate contemporană: suporterii săraci şi gălăgioşi nu sunt doriţi în nici o tribună din Europa. Bănuiesc că ungurii şi-au luat măsuri de siguranţă în această direcţie. Noi putem să-i “întristăm” şi să-i lăsăm dezumflaţi bătându-i chiar la ei acasă, ceea ce ar fi o premieră în istoria noastră... fotbalistică! HAI ROMÂNIA! V.M. TUDOR Ieri, s-a constituit Consiliul Regional de Dezvoltare a Regiunii 7 Centru Daniela ANDREI Ieri, Consiliul Judeţean Covasna a găzduit întâlnirea, de mult aşteptată, a preşedinţilor Consiliilor judeţene şi reprezentanţi ai consiliilor locale municipale, orăşeneşti şi comunale din judeţele Alba, Mureş, Braşov, Sibiu, Harghita şi Covasna, în vederea semnării protocolului de constituire a Consiliului Regional de Dezvoltare a Regiunii 7 Centru. Cu această ocazie au fost prezenţi preşedinţii consiliilor judeţelor amintite precum şi câte trei primari de comune, oraşe sau municipii din fiecare judeţ. Astfel, din judeţului Covasna au luat (Continuare în pagina a 2-a) Din cauza bugetului (rectificat) prea mic Primăria municipală aruncă pisica în grădina Consiliului judeţean «Şcolile şi grădiniţele riscă să rămână fără căldură, iar ajutorul social se va plăti... cândva Gabriel FLORESCU Dintr-un fax primit la redacţie din partea Primăriei Sfântu Gheorghe aflăm totala nemulţumire a domnului Albert Almos faţă de modul cum s-au defalcat sumele destinate localităţilor de către Consiliul judeţean, în scrisoarea adresată domnilor Orbán Arpad, László Gyula şi consilierilor judeţeni, Primăria Sfântu Gheorghe incriminează faptul că “... nu s-am ţinut cont de criteriile de împărţire a sumelor defalcate pe localităţi. Din această cauză, atât primăriile, cât şi instituţiile subordonate consiliilor locale, mai ales şcolile şi grădiniţele nu au putut acoperi cheltuielile de întreţinere. Mai mult de atât, ultimul trimestru al anului 1998 este total descoperit financiar, Consiliul judeţean promiţând că va acoperi parţial necesităţile cu ocazia (Continuare în pagina a 2-a) «MM I llilKi 1 ■ ■Bf «thta ' ' i|hi __■ m rectificării bugetului pe anul 1998.” Pentru a nu mai exista atâtea discuţii, reclamaţii şi dispute între cetăţeni trebuie să se aplice principiul străvechi: “Unde-i lege, nu-i tocmeală!yy • în perspectiva apropiatului sezon rece par a fi destule nemulţumiri legate de plata unor cheltuieli de întreţinere Horia C.DELIU Dintre problemele abordate în ultima vreme de cititorii noştri, mai multe s-au referit la aspecte ce vizează sumele pe care locatarii de la bloc trebuie să le achite în cazul existenţei unor spaţii comune. în cele ce urmează prezentăm o asemenea situaţie, extrăgând un pasaj din petiţia unui grup de cetăţeni, în numele cărora a semnat dl. Toth I. “Una dintre problemele cu care ne confruntăm, noi, locatarii unui bloc cu mai multe etaje din cartierul Simeria al municipiului Sfântu Gheorghe, se referă la plata cheltuielilor comune pentru anumite servicii ce sunt prestate. Nu cu multă vreme în urmă s-a deschis o mică unitate privată într-un apartament, aşa că am vrea să ştim cum se vor defalca de acum înainte cheltuielile pentru consumul de apă şi celelalte...dări. Până acum câteva luni nu au fost discuţii din această pricină, dar s-au ivit în ultimul timp, iar la iarnă se vor amplifica, aceasta în mod sigur”... Nu este unica solicitare de acest fel, existând şi alte întrebări şi semne de nelămurire legate de respectivele repartizări, asta mai cu seamă în perspectiva sezonului friguros ce şia anunţat deja prezența prin aceste ploi. Pentru clarificarea deplină a situației este bine ca cei interesați să se consulte Normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor Legii nr. 114/1996, cu modificările aprobate prin Hotărârea de Guvern nr.446/1997, publicată în Monitorul Oficial nr. 203 din luna august 1997, în cazul locuinţelor folosite şi/sau pentru alte activităţi - aşa cum este situaţie precizată de către petenţi - precum şi al spaţiilor cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă, cheltuielile pentru apă şi canalizare aferente acestora se stabilesc prin convenţii anuale încheiate cu deţinătorii acestor spaţii. Cheltuielile aferente cosnumului de apă caldă, în cazul clădirilor unde sunt şi spaţii cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă, precum şi locuinţele folosite şi/sau pentru alte activităţi se stabilesc şi se repartizează conform cotelor prevăzute tot prin convenţii anuale încheiate cu deţinătorii spaţiilor respective, în ce priveşte cheltuielile aferente energiei electrice pentru funcţionarea, în situaţia în care acesta este folosit în comun cu deţinătorii suprafeţelor cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă sau cu proprietarii (Continuare în pagina a 2-a) w m *** ~M tgr r* rț m ifr ▼ r* n « % m «r’^Ü | “Leonido, crezi că va fi răzbel la sârbi?” “Nu cred Miţule, deşi toată lumea despre asta vorbeşte. NATO şi-a făcut datoria şi l-a ameninţat pe Miloşevici, acesta s-a lăsat cât mai greu convins, dar până la urmă sper că se vor linişti. Mai ales dacă nici mşii nu vor sta cu mâinile-n sân.” , “Da l-am auzit pe Ion Iliescu zicând cum că NATO n-ar avea voie să atace de vreme ce este o alianţă de apărare. Ce zici Leonida?” “ Cred că puţină dreptate are. Păi dacă sar interveni pretutindeni unde drepturile omului sunt încălcate, cum zic americanii că se întâmplă în Kosovo şi că ei acţionează numai din considerente umanitare, atunci de ce se bagă numai în Iugoslavia? De ce nu se iau la luptă şi cu chinejii, că nici în Tibet nu- i pace, şi acolo au fost omorâţi şi alungaţi de la casele lor o mulţime de oameni. Să le fie frică de chineji pentru că au bomba atomică şi sunt peste un miliard, iar sârbii nu? Poate.” “Măi că bine le zici Leonida şi cum le şti tu pe toate!” Ion ROMÂNU Deoarece nu le-au fost satisfăcute revendicările Cadrele didactice anunţă declanşarea grevei Profesorul Nagy Gabor, preşedintele filialei judeţene a Sindicatului Liber din învăţământ, ne informează că luni, la Bucureşti, reprezentanţii tuturor sindicatelor din învăţământ au decis în unanimitate declanşarea acţiunilor greviste ale cadrelor didactice. Motivul îl constituie nerezolvarea în termen a problemelor pentru care s-a protestat în ziua de l octombrie a.c. Etapele de desfăşurare a protestului cadrelor didactice sunt următoarele: Grevă de avertisment în cursul zilei de luni, 19 octombrie 1998, între orele 11 - 13. Cu acest prilej se vor suspenda cursurile la fiecare şcoală, comitetele de grevă vor inscripţiona pe coridoarele şcolilor faptul că se află în grevă de avertisment, vor fi desemnaţi profesori supraveghetori ai ordinii. Elevii vor avea în acest răstimp program de voie. Grevă generală începând de marţi, 27 octombrie 1998. Măsurile preconizate mai sus vor fi valabile şi pentru greva generală, în zilele în care cadrele didactice se vor afla în grevă vor funcţiona cu program normal numai următoarele instituţii de învăţământ şi servicii: grădiniţele cu program prelungit; învăţământul special; serviciile indispensabile (cantine, cămine, asistenţa medicală, puncte termice); în perioada grevei de avertisment şi a grevei generale nu se efectuează nici un fel de activităţi didactice cu elevii şi studenţii. Totodată, domnul Nagy Gabor a amintit şi faptul că, faţă de situaţia din septembrie, au apărut şi elemente noi, respectiv Ministerul Finanţelor şi Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale au cerut Ministerului Educaţiei Naţionale amendarea Legii 128 a cadrelor didactice în cuprinsul căreia să nu mai existe nici un fel de sporuri salariale. De asemenea, se constantă tendinţa de a mări şi norma didactică, astfel încât să se ajungă la disponibilizarea unor cadre. Nimeni nu-i profet în ţara lui Javier Solana îi mulţumeşte premierului român Secretarul general al NATO, Javier Solana, i-a trimis o scrisoare premierului român în care îi mulţumeşte acestuia pentru poziţia României faţă de situaţia din Kosovo. în scrisoare, secretarul general al NATO îşi exprimă gratitudinea faţă de decizia Guvernului român de a permite survolarea spaţiului aerian al României de către forţele NATO. Consiliul Suprem de Apărare al Ţării a hotărît să ceară Parlamentului să aprobe survolarea spaţiului aerian al României de forţele NATO doar “în situaţii de urgenţă şi neprevăzute”. Emil Constantinescu critică mersul lent al procesului de privatizare Preşedintele Emil Constantinescu a criticat, marţi, mersul lent al procesului de privatizare şi restructurare, dar a apreciat că vina principală pentru acest fapt revine managerilor întreprinderilor româneşti, şi nu FPS. Şeful statului a vizitat, marţi, Tîrgul Internaţional Bucureşti. “Toată lumea discută, în mod obsesiv, despre Guvern. Ministrul e vinovat pentru orice. Primul ministru e vinovat pentru orice. Nu aceasta este problema în nici o ţară modernă”, a apreciat preşedintele. Constantinescu- El consideră că schimbarea miniștrilor sau a directorilor FPS, oricît de des s-ar face, “nu va modifica nimic” dacă la nivelul managerilor întreprinderilor nu va avea loc o schimbare radicală de mentalitate. “Obsesia nu trebuie să se îndrepte numai spre organismele centrale. E inutilă orice schimbare la FPS, orice legislaţie favorabilă şi modernă am introduce, dacă nu există interes la nivelul întreprinderilor. Aceasta este problema”, a spus Constantinescu. Constantinescu crede că “lupa, reflectorul” presei trebuie îndreptat asupra ceea ce se întîmplă în întreprinderi, asupra lipsei capacităţii managerilor multor societăţi comerciale care “cred că pot să meargă şi aşa”. Preşedintele Constantinescu a solicitat sprijinul presei (Continuare în pagina a 2-a) Slobodan Miloşevic a acceptat o misiune de verificare din partea OSCE Preşedintele iugoslav, Slobodan Miloşevic, a acceptat ca o misiune a Organizaţiei pentru Securitate şi Cooperare în Europa (OSCE) să verifice evoluţia situaţiei din provincia Kosovo, potrivit unui comunicat oficial, dat publicităţii marţi şi citat de AFP. Cu ocazia întrevederii lor de la Belgrad, emisarul american, Richard Holbrooke şi preşedintele iugoslav, Slobodan Miloşevic, au discutat despre posibilitatea stabilirii “unei supravegheri şi unei verificări permanente a evoluţiei situaţiei din Kosovo”, se arată în comunicatul Preşedinţiei iugoslave. “Un acord reciproc, discutat în cursul zilei de ieri, a permis ca problemele să fie rezolvate”, continuă comunicatul difuzat de agenţia Tanjug. Emisarul american, Richard Holbrooke, a confirmat, marţi, la Belgrad, că va avea loc o verificare a situaţiei din Kosovo, care va fi efectuată de un MAt număr de 2.000 de trimişi ai OSCE şi de un,dispozitiv aerian. “La faţa locului, OSCE va avea 2.000 de persoane care vor avea ca misiune verificarea, nu supraveghetori, nu observatori, iar misiunea va avea acceptul Guvernului iugoslav”, a declarat Holbrooke. în plus, va avea loc o verificare aeriană cu ajutorul unor avioane, care nu vor fi aparate de luptă, a situaţiei de, pe teren, în provincia Kosovo, a mai spus diplomatul american.