Cuvântul Nou, noiembrie 1998 (Anul 9, nr. 2309-2333)

1998-11-26 / nr. 2330

COTIDIAN SOCIAL - POLITIC AL JUDEȚULUI COVASNA Anul IX Nr. 2330 Joi 26 noiembrie 1998 4 pagini 700 lei Gâlceava celor slabi de înger cu nedeştepţii Gabriel FLORESCU De parcă n-am avea destule păcate pentru a fi puşi la colţ de comunitatea europeană, acum parlamentarii supralicitează cu clovneriile şi fac din Parlament o arenă de circ. O arenă? Greşit zis, arena este totuşi un loc organizat, cu anumite reguli şi disciplină. Nu, ei au transformat această înaltă instituţie în iarmaroc, în bâlci sau maidan pentru circari. Acum, când este mai rău ca niciodată în România, parlamentarii opoziţiei au pus de-o grevă, iar cei ai puterii participă alături de ei prin chiul de la lucrările unui for şi aşa subţiat la jumătate şi lipsă de voinţă pentru a se fuma pipa păcii. Culmea este că, luată la bani mărunţi, situaţia actuală dă dreptate şi unora, şi altora, după cum la fel de bine îi poţi învinui pe ambii ţapi. Opoziţia are dreptate când părăseşte dezbaterile din Parlament când o moţiune a lor este refuzată de putere pe motive de tertipuri avocăţeşti, cum le caracteriza liderul ApR, Teodor Meleşcanu. Parlamentarii majorităţii - mai exact spus liderii lor - încă n-au priceput că orice moţiune conţine o critică, nicidecum o laudă a celor care guvernează şi că spiritul democratic impune, da, impune ca o lege scrisă şi nescrisă, sa asculţi ce vrea să spună oponentul. Soarta oricărei moţiuni este îndeobşte cunoscută dinainte, dacă nu conţine semnăturile reprezentanţilor atâtor partide încât să destrame coaliţia majoritară, atunci obligatoriu ea pică la vot. Aşa s-ar fi întâmplat şi cu ultima prezentată de PDSR. Dar nu, aliaţii au vrut să dea o pildă, să descurajeze opoziţia de a mai recidiva, deşi subiectul moţiunii era realmente important şi putea să conducă la o clarificare pentru viitor a rolului preşedintelui în stat. Nici parlamentarii opoziţiei nu şi-au calculat prea bine pasul atunci când au părăsit lucrările legislativului, în primul rând pentru că astfel au creat un precedent periculos, chiar dacă au vrut să demonstreze astfel cât de absurdă poate fi coaliţia majoritară, în al doilea rând, deoarece au uitat şi ei cum s-au manifestat când rolurile erau inversate. Iar ambele părţi n-au ţinut cont de momentul în care şi-au găsit să declanşeze gâlceava: situaţia ţării în momentul de faţă pretinde unitate politică, pretinde adoptarea de măsuri pentru a scoate ţara din criză, nicidecum o joacă de-a acceptarea sau nu a unei moţiuni. Suntem prea aproape de abis pentru a ne permite astfel de prostii. Un rol absolut nefast joacă în această tragicomedie preşedintele Constantinescu. Domnia sa s-a găsit taman acum să intervină pe post de mediator după ce de atâtea ori şi-a manifestat adversitatea faţă de opoziţie, situându-se pe o poziţie clar partizană atunci când preşedintele ţării ar trebui, potrivit Constituţiei, să fie neutru. Invitând acum partidele din opoziţie la Cotroceni cu gând clar de a-l certa pentru că au părăsit aula Parlamentului, preşedintele demonstrează încă o dată trăsături specifice politicianului român: cine nu-i cu noi, este împotriva noastră. Dar oare de ce n-a chemat domnia sa la Cotroceni pe liderii majorităţii înainte de declanşarea scandalului, când se ştia clar ce argumente va aduce Mircea Ionescu Quintus pentru a nu se discuta moţiunea? Atunci ar fi fost folositoare intervenţia preşedintelui şi ar fi demonstrat imparţialitatea sa. Iar PRM-ul are acum dreptate când refuză întâlnirea suspectându-l pe Emil Constantinescu de populism şi propagandă electorală. Oricum ar fi, de-acum ar fi timpul ca părţile să revină la sentimente mai bune, să încheie gâlceava copilărească. Dar această împăcare trebuie să aibă loc în Parlament, iar mâna să fie întinsă de coaliţie. îi. BĂIEŢII DE NOTA CINCI Băieţii (că fetiţe nu prea sunt, întrucât doamnele cu fuficţii retribuite politic nu seamănă...) din Guvern trec toţi clasa cu nota 5. O notă bună, vor spune cei mai în vârstă, era nota cea mai mare la şcoală prin anii ’60. Corect! Cred că guvernanţii noştri chiar aşa gândesc: important e să trec clasa, să iau cincii poate-i păcălesc pe cei tineri, îi adorm cu cinci - cea mai mare notă... De fapt, v-aţi prins, e nota de trecere. Pe care o iau foarte puţini dintre cei care ne conduc. Pe care n-o ia, întâi de toate, primul ministru, neaşteptat de slab şi echivoc. Ce să mai vorbesc de-alde Gavrilescu, Remeş, Sassu şi alţii care încă n-au aflat că sistemul de notare s-a schimbat de mult?! Aşa că, buni sau răi, băieţii de notar dispun cum vor ei de vieţile noastre. Ei sunt responsabilii destinelor a vreo 23 de milioane de români. Pe care, dac-ar fi să mă iau după ce s-a întâmplat până acum, vor să-i ducă cu zăhărelul, minţindu- i că s-a revenit la vechiul sistem de notare, în care 5 este cea mai mare notă. Să nu-i credeţi! V.M. TUDOR 1818 Noi, românii, cu cine votăm? Dumitru MANOLACHESCU A fi român în Covasna înseamnă, printre altele - mai mult rele, mai puţin bune - să te dumireşti foarte greu cu cine votezi. Şezi, cugeţi, bagi de samă la ce se-ntâmplă în viaţa politică dar tot nu te lămureşti, aşa încât ajungi în situaţia cetăţeanului turmentat şi, în final, întrebi: “Dar eu cu cine votez?”. Dacă aş fi scris acest material în timpul unei campanii electorale aş fi fost părtinitor. Acum nu e cazul, încă. Aşa încât, propun atenţiei dv. următoarele: • A avut loc încă o întâlnire a partidelor politice româneşti. Această întâlnire a fost născocită, de această dată, de PNL Câmpeanu, o formaţiune politică aflată nici în căruţă, nici în teleguţă. Nu-i rău că s-a gândit să-i adune pe liderii partidelor româneşti, problema care se pune este însă CE MESAJ AU TRANSMIS ACESTE ÎNTÂLNIRI? S-a adoptat un comunicat, sa analizat politichia la zi, s-a spus ceva despre UDMR, facultatea maghiaro-germană și Gheorghe Funar. Primarul Clujului a devenit subiect de consens al discursului politic românesc din Covasna. De ce? Ce sprijin are Funar în Covasna? • Aceasta-i întrebarea! Ori mi se pare mie, ori românii din Covasna nu mai ştiu nici măcar cât ştiau acum doi ani cu cine să voteze, în situaţia în care partidele aflate la guvernare, reprezentate în judeţul nostru, au o prestaţie slabă - şi aici mă refer în mod deosebit la Partidul Democrat, al cărui mesaj transpare prin declaraţii năucitoare ale unor lideri locali, nu prin asumarea unor poziţii la nivelul conducerii Filialei locale a partidului, e normal ca “hăţurile” căruţei politice româneşti din Covasna să fie preluate de politicieni care au timp să discute, întâmplător sau nu, aceştia sunt tocmai reprezentanţi ai partidelor din opoziţie: PDSR, PUNR, PRM, PNL Câmpeanu. Care, iertat să fiu dacă greşesc, folosesc aceste întâlniri pentru a-şi trage “spuza pe turtă”. N-ar fi nimic rău în asta, problema e, dacă’ne gândim bine, cui folosesc aceste întâlniri?! în ce fel pot aceste partide ajuta românii din Covasna? Citind comunicatele de până acum, eu, de pildă, n-am înţeles cum anume se implică - efectiv - aceste partide în sprijinirea populaţiei româneşti din judeţ. De aceea, mie mi se pare că respectivele întâlniri ar trebui să capete o finalitate, un scop bine precizat, altfel ele vor înota, la întâmplare, fiecare participant sperând să prindă un curent favorabil. Şi, din câte ştiu, nu acesta a fost ţelul întâlnirilor de acest gen... • Şi-atunci noi, românii, cu cine votăm? S-ar părea că “stânga” politică e pe creasta valului, dar nu cred că punându-l pe Funar în faţă vom lămuri electoratul românesc asupra direcţiei în care mergem. Mai elocvent şi de bun simţ mi se pare a fi mesajul transmis de Theodor Meleşcanu, la întâlnirea cu presa din Sf. Gheorghe: e nevoie de o personalitate independentă, care să fie susţinută în demersul său politic de toate partidele româneşti din judeţ. E inutil să mai întreb: avem această personalitate? Şi dacă n-o avem, acum, o putem găsi în timp util? CUVÂNTUL $00 la dispoziția dv. întâlnirea liderilor grupurilor parlamentare ale coaliţiei majoritare cu reprezentanţii opoziţiei s-a încheiat fără nici un rezultat Întîlnirea liderilor grupurilor parlamentare ale coaliţiei majoritare cu reprezentanţii opoziţiei pe tema rezolvării crizei parlamentare s-a încheiat, miercuri, fără nici un rezultat concret, deoarece aceştia din urmă nu aveau un mandat de negociere. Senatorul PDSR Doru Ioan Tărăcilă a declarat, în timpul întîlnirii, că nu are mandat pentru a discuta rezolvarea crizei parlamentare şi politice şi a cerut o întîlnire “la vîrf’ a partidelor reprezentate în Parlament. El a solicitat coaliţiei majoritare să prezinte propuneri concrete pentru rezolvarea acestei crize. Liderul grupului parlamentar UDMR, senatorul Atilla Verestoy, a acuzat opoziţia că încearcă să prezinte o imagine falsă a unităţii, dar, de fapt, PDSR, PUNR şi PRM au poziţii diferite faţă de rezolvarea crizei Parlamentare. După întîlnire, Atilla Verestoy şi Paul Păcuraru, liderul senatorilor PNL, au spus că vor prezenta partidelor lor solicitarea opoziţiei privind o întîlnire “la vîrf’ şi că este posibil ca partidele din coaliţie să încerce să formuleze o scrisoare oficială adresată opoziţiei pentru aranjarea unei asemenea întîlniri. “La noi, eforturile făcute pentru asigurarea unor servicii de calitate înseamnă grija pentru sănătatea oamenilor" afirmă domnul Dorel Lungu, directorul de tratament mun al Aurel GOLCIU Chiar şi în cazul în care o parte din populaţie, îndeosebi pensionarii, beneficiază de bilete pentru odihnă şi tratament în staţiunile balneare, la preţuri reduse, restul costului serviciilor asigurate fiind acoperit de la bugetul statului, ţinând seama de scăderea continuă a puterii de cumpărare, multe din unităţile hoteliere şi de tratament aru început să se confrunte implicit cu o reducere a cererii, aşa încât gradul de ocupare al acestora s-a diminuat şi el substanţial. Doar hotelurile cu baze de tratament care asigură condiţii deosebit de bune, servicii de o calitate superioară, reuşesc să atragă în continuare, în tot timpul anului, un număr mare de oameni care pentru a-şi îngriji sănătatea fac eforturi financiare deosebite chiar şi în condiţiile în care, aşa cum spuneam, beneficiază de o serie de facilităţi ce se înscriu între cele ce ţin de protecţia socială. Stând nu demult de vorbă cu domnul Dorel Lungu, directorul Compexului de tratament “Dacia” din Covasna, am consemnat faptul că aici se înregistrează anual un grad mediu de ocupare de peste 90 la sută. Chiar dacă capacitatea sa este contractată în proporţie de circa 60 la sută cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, datorită condiţiilor foarte bune asigurate sub toate aspectele - cazare, masă, tratament, - o altă parte însemnată a clientelei este alcătuită din turişti străini, ce provin îndeosebi din Israel, Germania, Turcia şi Republica Moldova, dovadă că şi-a dobândit deja un renume internaţional. (Continuare în pagina a 2-a) In curând Direcţia de sănătate publică va lua locul Inspectoratului de sănătate publică Daniela ANDREI în conferinţa de presă susţinută marţi la sediul Direcţiei sanitare, dl. Szigyarto Erno, preciza că legii asigurărilor sociale de sănătate i-au fost aduse unele modificări şi completări. Astfel,că în ceea ce priveşte cunatumul contribuţiei băneşti lunare a persoanei asigurate, începând cu l ianuarie 1999, acesta va fi stabilit sub forma unei cote de 7%. Acesta se va aplica asupra veniturilor salariale brute, în cazul salariaţilor care au calitatea de angajat, veniturilor impozabile, în cazul asiguraţilor care lucrează pe bază de convenţie civilă, veniturilor impozabile ale liber-profesioniştilor, venitului agricol anual. Dar “ceea ce interesează în mod direct conducerea Direcţiei sanitare”, este realizarea părţii administrative a Casei de asigurări de sănătate. Este necesar, preciza dl. Szigyarto, să se înfiinţeze un Consiliu de Administraţie, care se va compune, la nivelul judeţului, din 9 membri plus preşedintele şi 2 vicepreşedinţi. Aceştia vor fi numiţi de Consiliul Judeţean, iar termenul limită de înfiinţare a consiliului este 6 decembrie. După înfiinţarea acestuia, în decurs de 30 de zile trebuie elaborat proiectul statutului casei de asigurări de sănătate judeţene şi în 15 zile de la elaborare, acesta se va supune dezbaterii şi aprobării consiliului de administraţie. Totodată, începând cu 1 ianuarie 1999 se va înfiinţa Direcţia de Sănătate publică, compusă din Inspectoratul de Sănătate Publică şi o parte din actuala Direcţie Sanitară. “Cealaltă parte, în ceea ce priveşte personalul”, afirma dl. Szigyarto “va alcătui Casa de Asigurări de Sănătate judeţeană. Aceasta se va ocupa de probleme de strategie ale ministerului, programe şi proiecte de sănătate elaborate la nivel naţional sau numai regional”. Proiectul noii organigrame a direcţiei de sănătate publică prevede 4 directorate. Adică, în cadrul direcţiei va funcţiona un consiliu de administraţie condus de un director general şi vor fi 4 directori adjuncţi pentru 4 sectoare, îndatoririle direcţiei, în mare, vor fi aceleaşi ca şi până acum: evaluarea stări de sănătate a populaţiei, inspecţia sanitară. “Este un început, şi este grea această implementare a asigurărilor, dar în ciuda greutăţilor şi lipsurilor financiare vom încerca introducerea asigurărilor de sănătate la nivel de asistenţă primară.” Noul Consiliu de administraţie al S.C.T.A. Oltul Sfântu Gheorghe Ieri,la S.C.T.A Oltul Sfântu Gheorghe s-a desfăşurat Adunarea generală extraordinară a acţionarilor, ce a avut ca punct principal pe ordinea de zi modificarea componenţei consiliului de administraţie al societăţii, în urma discuţiilor desfăşurate într-o ambianţă liniştită,AGA a hotărât cu unanimitate de voturi noua componenţă a consiliului de administraţie: Victor Popescu, Ioan Mihăilă,din partea SIF Transilvania,şi Gheorghe Voinescu,din partea FPS,întrunit în şedinţă,noul Consiliu de administraţie l-a ales pe domnul Victor Popescu preşedinte al consiliului,domnia sa fiind şi directorul general al societăţii. La Covasna o nouă staţie de benzină Luni,23 noiembrie,pe drumul judeţean 121, la ieşirea din Covasna spre Târgu Secuiesc s-a deschis staţia de benzină “Petroil”,cu o capacitate de 120 tone combustibil. Patronii noii staţii - Virgil Braşoveanu şi Nicolae Enea - şi-au propus să vină în sprijinul automobiliştilor din oraş şi turiştilor cu o alternativă în acest domeniu,calitatea serviciilor fiind argumentul lor forte. Preşedintele Constantinescu şi liderii coaliţiei jr majoritare au convenit asupra necesităţii dialogului cu opoziţia Coaliţia majoritară consideră că opoziţia ar trebui să revină la lucrările Parlamentului, aceasta fiind o premisă pentru un dialog în privinţa solicitărilor formulate de PDSR, PRM şi PUNR, au arătat, marţi seară, liderii politici prezenţi la consultările de la Palatul Cotroceni. Deşi au fost invitate la această întîlnire, cele trei partide de opoziţie au refuzat să participe considerînd inutil dialogul mediat de preşedintele Constantinescu, PRM anunţînd chiar că opoziţia nu-şi propune să deblocheze criza parlamentară, ci dimpotrivă să declanşeze una majoră pentru a forţa alegerile anticipate. Şeful statului a cerut liderilor coaliţiei să înceapă imediat dialogul cu opoziţia, pentru ca aceasta să revină cît mai curînd în Parlament. Preşedintele PNL, Mircea Ionescu- Quintus, a confirmat că grupările parlamentare ale opoziţiei vor participa, miercuri, la Senat, la o discuţie cu liderii grupurilor parlamentare ale coaliţiei majoritare. El a spus că nu ştie despre existenţa unei întîlniri similare la ||§| Camera Deputaţilor. Potrivit liderului PNL, PDSR a reluat solicitarea privind reducerea numărului de ordonanţe guvernamentale şi a cerut elaborarea unui cod deontologic al relaţiilor opoziţiei cu puterea în Parlament. Potrivit unor surse din cadrul coaliţiei, în cadrul discuţiilor de la Palatul Cotroceni majoritatea celor prezenţi au decis ca, în Consiliul de Administraţie al BNR, să nu fie primite persoane politice. Hotărîrea liderilor coaliţiei survine cererii PDSR de a nominaliza un reprezentant propriu în funcţia de prim-viceguvernator al BNR, în privinţa poziţiei adoptate de PRM, liderii prezenţi la Palatul Cotroceni şi-au exprimat dezaprobarea, Constantin Dudu Ionescu apreciind că această formaţiune politică a ieşit din cadrul democraţiei. Varujan Vosganian crede că asocierea PDSR cu PRM, în această criză parlamentară, a defavorizat principalul partid de opoziţie, punîndu-l întro lumină negativă. “PDSR trebuie să decidă dacă are o vocaţie democratică sau dacă este cu partidele extremiste”, a spus Vosganian. 4 •• Secţia Drumuri Naţionale din judeţul Covasna: 9 9 1 9 In această iarnă suntem pregătiţi să facem fată oricărei situaţii Expresia aparţine şefului Secţiei Drumuri Naţionale din judeţul Covasna, Sorin Mihail STOICAN, care, împreună cu inginerul şef Mircea Nicolae OLARIU, ne-au comunicat următoarele în legătură cu modul în care este pregătită Secţia să întâmpine vitregiile iernii timpurii din acest an: “Avem în dotare utilaje superperformante - Mercedes Unimog, dotate cu autofreze, pluguri, lame de împrăştiat zăpada -, cu care suntem pregătiţi pentru orice eventualitate, fie ea cât de proastă. La acest sfârşit de noiembrie care ne-a adus o iarnă timpurie grea, am avut situaţii deosebite pe Oituz, datorită viscolului, când, cu toate că instrucţiunile spun să nu acţionăm, n-am ţinut cont de ele, de costul motorinei, al sării şi nisipului şi am patrulat pe acest drum non-stop. Ca urmare, nici Oituzul, nici DN 2D (legătura cu Vrancea) n-au fost închise. Adevărul este că în dotarea secţiei noastre există o cantitate de nisip şi sare cum n-a mai fost de mulţi ani. Trebuie să vă spunem că activitatea de deszăpezire o fac două firme - “Furnicarul” S.R.L. şi “Conas” S.A., care şi-au câştigat la licitaţie acest drept, dintre care vom menţiona mai ales “Furnicarul” S.R.L. ( “Conas” funcţionează doar din 24 noiembrie), care a făcut o treabă excelentă, a dus greul în această perioadă complicată din punct de vedere meteorologic şi pentru judeţul nostru, chiar dacă mai puţin decât în alte părţi ale ţării”. Dumitru MANOLĂCHESCU