Cuvântul Nou, ianuarie 1999 (Anul 10, nr. 2358-2381)

1999-01-15 / nr. 2368

COTIDIAN SOCIAL - POLITIC AL JUDEȚULUI COVASNA Anul X Nr. 2368 Vineri 15 ianuarie 1999 8 pagini 700 lei Miron Cozma - creaţia lui Ion Iliescu şi a F.S.N. Dumitru MANOLACHESCU Dacă în 1990 Ion Iliescu şi Petre Roman ar fi stat drept (nu drepţi...) în faţa furtunii dezlănţuite de mineri prin marşuri violente asupra Bucureştilor, dacă în 1991 Ion Iliescu n-ar fi negociat cu Miron Cozma debarcarea Guvernului Roman, dacă Ion Iliescu şi Nicolae Văcăroiu n-ar fi cedat de fiecare dată, vreme de patru ani de zile, în faţa ameninţărilor ortacilor, dacă Justiţia şi-ar fi făcut datoria şi-ar fi judecat legată la ochi, aşa cum se cuvine adică, dosarele penale în care este implicat acelaşi Miron Cozma, dacă minerilor li s-ar fi spus STOP măcar cu 6-7 ani în urmă, acum n-ar mai fi tremurat nădragii pe unii şi pe alţii în aşteptarea deciziei liderilor din Vale cu privire la marşul spre Bucureşti. Dar, vreme de 9 ani de zile, guvernele şi oamenii care s-au perindat la conducerea treburilor ţării n-au făcut mai nimic la timpul potrivit. Minerii şi Miron Cozma sunt creaţia lui Ion Iliescu şi a F.S.N. In ’90 şi 91 ortacii au învăţat că, dacă eşti dur şi inflexibil, poţi obţine orice, ţi se iartă orice. Ei au învăţat treburile astea stând la taifas cu preşedintele Iliescu, dându-l jos pe Petre Roman, bătându-i pe bucureşteni şi scăpând nepedepsiţi. Ba chiar auzind mulţumiri de la preşedintele României! Acum lucrurile par asta altfel, cu totul altfel. Radu Berceanu, ministrul Industriilor, este un încăpăţânat, ştie o treabă şi pe-aia o face: nu mai acceptă pierderile în minerit. Judecată economică corectă, impusă de F.M.I. şi Banca Mondială şi susţinută de premierul Radu Vasile, în faţa acestei noi realităţi, minerii au reacţionat ca pe vremuri, cu ameninţări. Numai că acum nu mai locuieşte Iliescu la Cotroceni, situaţia e cu totul alta, premierul e susţinut de preşedintele Constantinescu şi guvernul nu se mai pleacă în faţa voinţei unor lideri violenţi de sindicat. Ca atare, minerii au doar două posibilităţi: să negocieze o ieşire onorabilă din scenă a lui Miron Cozma, renunţând la pretenţii exagerate şi marşuri la Bucureşti, sau să continue greva generală, instigaţi de liderul lor suprem, ceea ce nu le-ar aduce decât necazuri, sărăcie şi oprobiu public aproape general. Ieri, la discuţii cu Radu Berceanu, câţiva lideri de sindicat din Vale au părut a înţelege realitatea aşa cum e, dar decizia finală în legătură cu modul de protest al minerilor urma să se ia în cursul zilei de ieri, în Valea Jiului, de unde realitatea se vede altfel, cu alţi ochi. Dovadă că am mai crescut cu toţii în 8 ani de zile, iată că prefectul de Mureş vine cu o propunere interesantă pentru minerii disponibilizaţi: în judeţul Mureş sunt circa 10.000 de case părăsite de saşii plecaţi în Germania după 1990. Prefectul de Mureş îi invită, aşadar, pe mineri să se instaleze în aceste case, care le vor fi date pe gratis, şi să muncească pământul aferent, care de asemenea le va reveni fără nici un ban! Iată o propunere la care nici un om normal, aflat într-o situaţie grea, nu poate rezista. Rămâne de văzut cum se va perfecta această eventuală tranzacţie, dar tare mi-e teamă că minerii s-au obişnuit atât de mult cu întunericul şi mizeria subpământului din Valea Jiului, încât nu mai au voinţa şi puterea s-o ia de la capăt, la suprafaţă, în altă parte a ţării. Revenind la Ion Iliescu şi creaţia sa, Miron Cozma, cred că singurul lucru bun pe care l-ar mai putea face fostul preşedinte în legătură cu greva şi acţiunile minerilor ar fi să tacă adânc şi înţelept. Tăcerea poate fi, uneori, de aur. REFORMA ŞCOLARĂ PE STIL VECHI De ani de zile elevii şi deopotrivă părinţii aşteaptă un semn clar de reformă în învăţământ, reformă nu doar pe hârtie, ci şi în realitatea de zi cu zi a şcolii româneşti. Am văzut, după 8 ani, un ministru demn de acest minister, e vorba de Andrei Marga, din păcate, simpla lui prezenţă în fruntea MEN nu rezolvă problema reformei, care se târâie greu de tot, ca un cal cu picioarele din faţă legate. N-ajunge să schimbi modalităţi de examinare, îţi mai trebuie şi alte manuale şi, de ce nu, altă mentalitate. Pe care profesorii noştri nu prea au, pentru că n-au de unde s-o aibă. Aflu, aşadar, că elevii au dreptul să reclame la Minister sau Inspectoratele judeţene când li se dă prea mult de învăţat acasă. Conform regulelor stabilite de ministru, elevii n-au voie să înveţe acasă mai mult de două ore. Normal, dacă te gândeşti că aceste două ore se adaugă celorlalte 6-7 cu care-i blagosloveşte o programă şcolară anacronică, de pe vremea lui Ceauşescu. Ei, şi-aici am pus degetul pe rană, pentru că nu de două sau trei ore de studiu acasă e vorba, ci de programa şcolară foarte stufoasă, încărcată, şi de obiceiurile de predare ale profesorilor, în virtutea cărora în clasă copilul nu învaţă nimic, iar acasă i se dau teme de pagini întregi, ca să fie conştiinţa profesorului curată şi elevul să n-aibă timp să gândească sau să facă prostii... V.M. TUDOR Programe TV 15 - 22 ianuarie Pe fondul consumului de alcool fără noimă: Se nasc frecvent altercaţii şi încăierări violente, terminate pe un... pat de spital! • De la bar, la...Urgenţă! • "Argumentul" suprem - cuţitul! • Agresiune la Târgu Secuiesc, ce a pus viaţa unor tineri în pericol • Un pahar de băutură în plus poate provoca un... conflict de pomină Horia C. DELIU In evidenţele organelor de Poliţie, dar şi ale spitalelor din judeţ figurează cu o frecvenţă foarte mare felurite agresiuni şi violenţe comise pe fondul consumlui exagerat de alcool. Beţia fără noimă a căpătat în anumite medii, mai ales cele unde vieţuiesc rromii, o dimensiune îngrijorătoare, fără a se putea face mare lucru pentru stoparea ei. Din pricina acutei recesiuni economice a ultimilor ani, a accentuării sărăciei şi şomajului, tot mai mulţi oameni îşi “iau lumea-n cap”, neglijându-şi familiile, apucându-se de băutură şi de alte prostii, pentru că alcoolul, se ştie, atunci când este ingurgitat în cantităţi mari, provoacă surprize când nici nu te aştepţi. Aşa se şi explică de ce cunoştinţe, amici, ba chiar rude ajung inexplicabil să se certe, să se agreseze verbal şi fizic, unii fiind apoi transportaţi cu Salvarea la spital cu leziuni mai grave sau mai puţin grave, iar la trezire, în faţa anchetatorilor nu-şi pot justifica gesturile violente comise! Cu mintea limpede, scandalagii se grăbesc să dea vina pe... băutură, ea reprezentând, chipurile, singura “vinovată” de conduita lor reprobabilă. Numai că asemenea explicaţii nu ajută la nimic. ... Aşa au stat lucrurile acum câteva zile la un bar din comuna Malnaş, unde din pricina a prea multe “tării” băute, între doi consăteani ce până atunci nu avuseseră nimic de împărţit, a izbucnit un scandal, lovindu-se reciproc. Ne referim la Fogodos (Continuare în pagina a 5-a) Adrian Bojin, comisar şef al Gărzii Financiare a judeţului Covasna: “Nu ne vom ralia grevei din finanţele publice” Contactat de noi, în cursul dimineţii de joi, în legătură cu greva anunţată de sindicatele din Ministerul Finanţelor, dl. Adrian BOJIN, comisarul şef al Gărzii Financiare a judeţului Covasna, ne-a declarat: “Nu vom intra în grevă. Am auzit şi eu la radio şi TV că preşedintele sindicatului din Finanţele publice a afirmat că vor intra în grevă şi direcţiile judeţene, şi garda financiară, şi lucrătorii din vamă. Adevărul e că noi nici nu ştim dacă Garda financiară face parte sau nu din acest sindicat... Eu unul nu cred că avem vreo legătură cu sindicatul din Finanțe. Oricum, datorită structurii militarizate pe care o avem, noi nu ne vom ralia grevei, pentru că ar fi împotriva regulamentelor. Ce pot să vă mai spun e că sâmbătă, la ora 9,00, suntem convocaţi la dl. ministru Decebal Traian Remeş. Poate atunci vom fi şi noi lămuriţi asupra unor chestiuni care acum sunt destul de neclare şi ne produc dureri de cap”. N. DEMETRIAD 11Dimensionarea personalului se va face în funcţie de vânzări şi nu de comenzi” Interviu cu dl. Tiberiu Lateş, director general al S.C. fabrica de subansamble auto din Sfântu Gheorghe  Domnule director, ce s-a întâmplat în FSA de trebuie să se facă disponibilizări de personal chiar la începutul anului? Cum aţi încheiat anul trecut şi cum a debutat 1999 din punctul de vedere al producţiei? Cifra noastră de afaceri pe anul trecut s-a apropiat de 83 miliarde lei, cu o medie de 6,8 miliarde lei pe lună, mai puţin în decembrie din cauză că a fost o lună mai scurtă. In ce priveşte anul acesta, comenzile se ridică, deocamdată, la 29 miliarde lei, din care Roman S.A. cu 705 milioane şi Rocar Bucureşti cu488 milioane lei. în ce priveşte luna ianuarie, producţia nominalizată se ridică la 3,707 miliarde lei. Dar din punct de vedere financiarcontabil? - Am reuşit în decembrie să dăm salariile mai devreme, deci înainte de sărbători, fără a trebui să apelăm la credite bancare. Ne-am înţeles cu banca unde să fie canalizate sumele ce erau pe drum şi în cont, astfel că ne-am plătit toate datoriile pentru gaz metan şi energie electrică, în plus am vărsat 493 milioane lei la bugetul local şi de stat. Deci, am început anul la zero. Sperăm să avem rezolvată în viitor şi problema gazului metan din cauza lipsei de presiune a acestuia de multe ori am ars gazul de pomană la propriu scop în care am stabilit cu CONDMAG Braşov ca toate cotele de gaz să se calculeze săptămânal. Ce veţi produce în 1999? Noi am încercat să diversificăm producţia. Am fost contactaţi pentru nişte repere de firma DAEWOO; pentru Roman S.A. avem comenzi pentru cutii de viteză CD 800 cu care vor fi echipate autovehicule pentru foraj mai vechi; pentru aceeaşi societate colaborăm pentru o cutie multifuncţională necesară unor A consemnat Gabriel FLORESCU (Continuare în pagina a 5-a) EMINESCU La cumpăna a două veacuri împlinisera un secol şi jumătate de când a venit POETUL să ne sfinţească întru vecie. Intr-o noapte înstelată din mijlocul lui gerar, Dumnezeu L- a trimis să ne mângâie. De atunci stă drept între noi, asemeni unui plop fără soţ. Cu vocea-i domoală, cu faţa-i albă, luminoasă şi blândă, ne-a învăţat să fim mai buni. Cuvintele-i limpezi, ca un izvor cristalin din munţi, ne farmecă întru nemurire. Datorită lor auzim cum pădurile spun poveşti, cum, vântul şopteşte printre ramuri, înfiorăndu-ne atunci când izvoarele suspină, ori când codrul dă glas frunzişului veşted. Ni-l imaginăm pe POET în chipul lui Făt- Frumos din povestea lui, aceea cu Făt-Frumos născut din lacrimă. La glasul acestuia ,văile şi munţii se nimiceau auzindu-i cântecele, apele îşi ridicau valurile mai sus, ca să-l asculte, izvoarele-şi tulburau adâncul, ca să-şi azvârle afară undele lor, iar vulturii, ce stau amuţiţi pe crestele seci şi sure ale stâncilor înalte, învăţau de la EL ţipătul cel de plâns al jalei Iubitor al graiului din veac EMINESCU a nemurit limba românească, luând cuvintele din starea lor naturală şi aducândule în starea de graţie a POEZIEI. Luminiţa CORNEA A început plata pensiilor şi alocaţiilor pentru copii Direcţia generală de muncă şi protecţie socială a virat poştei, în ziua de 13 ianuarie a.c., suma totală pentru plata pensiilor, alocaţiilor de stat pentru copii, precum şi alocaţiilor suplimentare cuvenite familiilor cu doi sau mai mulţi copii, în aceeaşi zi, în orele de după-amiază, oficiile poştale din judeţul nostru au început achitarea acestor drepturi băneşti către beneficiarii respectivi, după modalitatea de plată utilizată şi până acum. (B.V.) Reforma în învăţământ Perspective In pregătirea forţei de muncă Necesitatea aplicării unei reforme în structurile economice derivă, după cum s-a văzut, din schimbarea opticii privind susţinerea unor structuri economice şi industriale care produc serioase pierderi în bugetul naţional datorită nerentabilităţii. După cum era şi normal, învăţământul, care asigură pregătirea prin şcolarizarea şi a viitorilor muncitori trebuia să găsească soluţii care să se adapteze la cerinţele forţei de muncă ale pieţii economice actuale. în acest sens, prin Ordinul nr.5013 din 1998, Ministerul Educaţiei Naţionale reglementează reorganizarea învăţământului profesional şi tehnic preuniversitar. Am să încerc, în cele ce urmează, să prezint prevederile acestui Ordin care, în mod sigur se vor găsi şi în reţeaua de învăţământ a judeţului nostru, mai exact la: Grupul Şcolar “Perspectiva”, Grupul Şcolar Economic nr.2, Grupul Şcolar Puskas Tivadar, Grupul Şcolar Economic, Grupul Şcolar Agro (toate din Sfântu Gheorghe), Grupul Şcolar Gabor Aron şi Apor Peter (ambele din Târgu Secuiesc), Grupul Şcolar Baroti Szabó David din Baraolt, Grupul Şcolar Körösi Cs.Sándor din Covasna şi Grupul Şcolar Nicolae Bălcescu din întorsura Buzăului care au clase profesionale, începând cu anul de învăţământ 1999- 2000, se va generaliza structura ocupaţională propusă prin programul Phare-Vet, aceasta având drept concesinţă necesitatea unei orientări şcolare pentru care oferta educaţională va cuprinde o structură ocupaţională oferită de acest program, cu un scop bine determinat, legat de găsirea unui loc de muncă, de iniţierea unei afaceri, de continuarea studiilor de bază, unor credite transferabile. Toate acestea se vor concretiza ca urmare a unor studii de oportunitate pentru piaţa forţei de muncă la nivel local şi judeţean. Aceste oportunităţi şi comenzi sociale vor fi relevate în urma analizelor realizate în Comitetul Local pentru Dezvoltarea Parteneriatului Social în Formarea Profesională. Ca urmare, se pot face propuneri privind propunerea unor meserii noi faţă de structura ocupaţională realizată prin programul Phare-Vet şi încadrarea lor în intinerarul de şcolarizare. ■Propunerile de raţionalizare a reţelei şcolare trebuie să asigure şanse egale de educaţie şi formare pentru toţi elevii, indiferent că provin din mediul urban sau rural sau că fac parte din categoria Prof. Narcis CALOTESCU (Continuare în pagina a 5-a) 4. Aviaţia israeliană a lansat trei raiduri în Liban împotriva unor presupuse poziţii ale Hezbollah Aviaţia israeliană a efectuat, miercuri, trei raiduri în Liban, împotrive unor baze ale mişcării şiite integriste Hezbollah, j» a anunţat poliţia," "", citată de AFR 1r.. Un avion de ....................... vînătoare-bombardament a lansat două rachete asupra unei înălţimi situate în vestul cîmpiei Bekaa, unde se află baze ale Hezbollah. Simultan, un alt aparat a lansat o rachetă în regiunea din faţa poziţiilor israeliene de la Blatt, situate în nordul zonei ocupate de Israel în sudul Libanului, care fuseseră, în cursul zilei, ținta unui atac revendicat de mişcarea pro-iraniană. | în cursul zilei rfdAMR 1111 de miercuri, alte .......A?..................|i două avioane au .................................. lansat 12 rachete în valea Zalaya, situată în vestul cîmpiei Bekaa, după ce combatanţii Hezbollah au atacat mai multe poziţii isareliene din sectoarele central şi oriental al zonei de securitate frontaliere de 850 kmp, potrivit unor surse de securitate din sudul Libanului. uTaxa Băsescu" se menţine la nivelul actual până la 28 februarie, după care va creşte cu 40,6% Ministerul Transporturilor a elaborat un proiect de hotărîre de Guvern care prevede menţinerea, pînă la 28 februarie, a nivelului actual al taxei de utilizare a drumurilor publice, urmînd ca de la 1 martie, taxa să fie indexată cu indicele anual de inflaţie de 40,6%, a declarat, joi, ministrul Transporturilor, Traian Băsescu. “Am hotărît acest lucru pentru a stimula pe cei care doresc să plătească în prima parte a anului, cînd avem mare nevoie de bani pentru a achita datoriile de anul trecut”, a adăugat Băsescu. El a arătat că proiectul de hotărîre aşteaptă avizul Ministerului Finanţelor, pentru a putea fi introdus pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern, de joi, 21 ianuarie. Termenul limită de plată a “taxei Băsescu” este 30 iunie.