Cuvântul Nou, martie 2002 (Anul 13, nr. 3321-3346)

2002-03-01 / nr. 3321

Anul XIII Numărul 3321 8 pagini 6 Cotidian social-politic al județului Covasna Vineri 1 martie 2002 2500 lei Mafioţii politici Dumitru MANOLĂCHESCU Mafia politică este într-o continuă dezvoltare şi ascensiune. Pe fondul corupţiei generalizate, al dezinteresului faţă de problemele şi nevoile reale ale populaţiei, partidele politice promovează în posturi înalte indivizi fără scrupule şi fără Dumnezeu, care se închină doar banului, îi vedem în fiecare zi, umplu paginile ziarelor şi ecranele televizoarelor, ne uităm înmărmuriţi la ei, derutaţi de siguranţa lor provocatoare şi ne întrebăm: pe ce se bazează? Răspunsul îl oferă tot partidele politice, din interiorul cărora răzbat, periodic, scandaluri. Cel mai recent dintre acestea - cel oferit de “locotenenţii” lui CV Tudor, care l-au părăsit acuzându-l de tot soiul de blestemăţii, în replică, tribunul i-a făcut de panaramă la TV şi în presă, spunând despre ei lucruri care ne dau de gândit: păi dacă aleşii poporului, ditamai senatori şi deputaţi, vicepreşedinţi ai unui partid care a adunat o groază de voturi de la români acum nici doi ani, sunt catalogaţi drept hoţi, agramaţi, ticăloşi, mincinoşi, coategoale, pierde-vară, nimurici, amărâţi, limbrici, şantajişti, afacerişti, corupţi, de chiar cel care i-a crescut la sân vreme de mai bine de 10 ani, ce să mai zici de alţii?! în cine să mai ai încredere, dacă toţi cei care ajung în fruntea bucatelor uită cine i-a cocoţat acolo şi nu îşi urmăresc decât propriile interese şi afaceri?! Auzi, vezi şi te cruceşti când îl auzi pe Vadim vorbind de “călătorii de bagaje” pe care PRM i-a făcut deputaţi şi senatori. Ies la iveală vile, maşini, afaceri veroase, trafic de influenţă, mizerii şi zgură suficiente pentru o tranziţie întreagă. Şi nu-ţi poţi reprima o întrebare: dacă Vadim ar fi ajuns preşedinte, nu-i aşa că Neacşu, Meşca şi alţi “linge blide” din PRM, foşti apropiaţi ai tribunului, ar fi fost azi miniştri, consilieri prezidenţiali, oameni cu funcţii cât palatul Cotroceni?! Ba sigur c-ar fi fost şi noi tot proşti şi nepricepuţi am fi rămas... Asemenea scandaluri se produc în toate partidele. Au fost şi în PD, şi în PNL, şi în PNŢCD, şi în PDSR. Au ieşit la iveală ticăloşii, sfori trase de “păpuşari” bine plătiţi, afaceri pe bani mulţi pe care partidele le fac contând pe naivitatea electoratului derutat şi speriat de sărăcie şi foame. Aceştia sunt oamenii noştri politici, aceştia sunt cei care conduc România acum şi au condus-o, cei mai mulţi dintre ei, vreme de 12 ani post-decembrişti. Gândiţi-vă bine la ei acum şi pururea şi-n vecii vecilor, pentru că ne va fi extrem de greu să mai scăpăm de mafioţii politici pe care deruta noastră i-a aşezat acolo unde nu le e locul. Cronica optimistului DE MĂRŢIŞOR După ce doamnele şi domnişoarele ţării au aflat despre marile încercări politice de a răsturna oarece miniştri prin mărţişoare-moţiuni otrăvite, ne putem declara cu toţii liniştiţi, încercările au trecut, miniştrii şi guvernul au rămas la locul lor, ţara poate sărbători cu avânt tineresc ziua de 1 Martie, mărţişorul nostru dintotdeauna. Ghioceii, albi şi puri, ne zâmbesc din coşurile ţigăncilor bătrâne, cele tinere şi-au descoperit alte talente, ele se ocupă de alte flori, profitabile şi mult mai la modă. îmi place să cred că ghioceii pe care îi oferim cu toată dragostea colegelor, prietenelor, soţiilor, mamelor noastre de Mărţişor n-au crescut în vreo seră, ci chiar la poale de pădure, ţâşnind de sub frunze şi ierburi moarte, de unde le-au cules zbârcite şi obosite mâini de ţigancă. Doamnelor, domnişoarelor, primii ghiocei poartă în albul mângâiat de primăvăratice geruri gândul nostru bun, iubirea noastră, preţuirea şi respectul bărbaţilor. Repetăm gestul de fiecare Mărţişor nu ca pe o povară, ci ca pe o datorie de la sine înţeleasă, oferim din preaplinul inimii sărutul şi zâmbetul unui firav ghiocel. De Mărţişor, preţuirea şi dragostea noastră vă însoţesc pretutindeni. începutul de Martie vă oferă inimile noastre, agăţate de primii ghiocei. ANONIMUS paginile 6-7 Programul Tv 11 -7 martie 2002 Limba maghiară, condiţie neeliminatorie, dar care constituie avantaj, în vederea angajării la Consiliul judeţean Covasna... Am trăit să o auzim şi pe-asta ! I în cadrul ultimei şedinţe ordinare a CJ unul dintre punctele de pe ordinea de zi suna cam aşa: proiect de hotărâre privind stabilirea condiţiilor de ocupare a funcţiilor publice de conducere vacante în cadrul aparatului propriu de specialitate al Consiliului judeţean Covasna. Două posturi de conducere sunt, în prezent, vacante la Consiliul judeţean, unul aparţine de domeniul relaţiilor publice iar altul nu. Faptul că cele două posturi sunt vacante a dus la introducerea punctului mai sus menţionat printre subiectele dezbătute în şedinţă, în cazul postului care nu are vreo legătură cu relaţiile publice nu se pomeneşte despre limba maghiară, însă acolo unde intervine publicul, după dezbaterile premergătoare plenului, s-a hotărât ca în textul proiectului de hotărâre să fie introdusă precizarea: cunoaşterea limbii maghiare, neeliminatoriu, constituie avantaj. Nu întâmplătoare este deci afirmaţia din titlu. Adăugăm şi faptul că proiectul de hotărâre a fost aprobat cu 30 de voturi “pentru”, 4 “abţineri” şi un vot “împotrivă”. în fine, cei care nu au aprobat acest punct nu au procedat astfel din cauza celor mai sus menţionate, ci pentru că în cazul aceloraşi posturi seereau, printre altele, 17 ani vechime şi, prin urmare, tinerii capabili sunt împiedicaţi să acceadă la funcţii de conducere din banale motive! Şi când te gândeşti că toate avantajele (de acest gen) UDMR-ul le obţine legal... Doru Decebal FELDIOREAN Valea Mare O tânără comună ce face eforturi să prindă din urmă celelalte localităţi din judeţ, recurgând de multe ori la voluntariat Doru Decebal FELDIOREAN După cum ştiţi din relatările apărute în ziar - şi nu numai -, comuna Valea Mare este o comună tânără, care, în mod firesc, trebuie să facă eforturi deosebite pentru a ajunge la nivelul celorlalte localităţi din judeţul Covasna. Ceea ce se şi întâmplă, deoarece primarul Gheorghe Avram, consilierii locali şi oamenii din comună acţionează pe toate căile pentru ca şi în Valea Mare să se construiască sedii pentru Primărie, grădiniţă, dispensar şi, evident, ca acestea să beneficieze de dotările necesare. Dacă în prezent, din fonduri alocate in afara bugetului propriu, se ridică sediu nou al Primăriei, dacă din forţe proprii se construieşte grădiniţa - ambele clădiri vor putea fi date în folosinţă, cel puţin parţial, până la toamnă pentru anii care urmează este prevăzută amenajarea unui dispensar medical al cărui proiect este deja întocmit. Nu în ultimul rând, la toate acestea se adugă dotarea Căminului cultural,ale cărui încăperi vor putea fi folosite în totalitate imediat ce vor fi eliberate. Pentru toate aceste lucrări care sunt în curs de finalizare sau în fază de proiect primarul Gheorghe Avram se va folosi şi de voluntari, dar şi de persoanele de drept puţine la număr, care beneficiază de venitul minim garantat şi, prin urmare, trebuie să presteze muncă în folosul comunităţii. Făcând trecerea la acordarea ajutorului social, primarul de Valea Mare ne-a declarat: “Avem înregistrate 31 de dosare, numai că doar 16 dintre ele au rămas bune de plată după efectuarea anchetelor." Constatând că în comparaţie cu multe dintre comunele covăsnene Valea Mare are un număr foarte mic de beneficiari ai venitului minim garantat, l-am întrebat pe Gheorghe Avram care ar fi explicaţia acestui fapt: “în primul rând, aceea că nu avem foarte mulţi rromi în comună şi pe urmă, dintre cei care sunt, dacă am aflat că pleacă la muncă prin străinătate am renunţat să le mai dăm aceşti bani, deoarece trebuie să-i ajutăm pe cei care într-adevăr n-au ce mânca. Apoi, aici oamenii se ocupă de creşterea animalelor şi valorifică laptele, astfel încât vara, aproximativ 2000 de litri de lapte este vândut zilnic la cei care-l colectează, în general, avem oameni muncitori." Referindu-se la bugetul pe 2002, primarul Avram a precizat că are la dispoziţie 2,776 miliarde lei, din care 1,81 miliarde lei au fost alocate şcolii generale. Domnia sa a mai spus că nici în prezent nu există un medic în Valea Mare, în vreme ce dispensarul, cum arătam şi mai sus, funcţionează improvizat. Un subiect care interesează, din păcate, şi societatea românească ■ nu numai Vestul - din ce în ce mai mult. Drogurile - o problemă a tuturor - Interviu cu dl. sft. Toth Sigismund, membru al Centrului Judeţean de Prevenire şi Consiliere Antidrog (CJPCA) Covasna - Horia C. DELIU - O temă care pe zi ce trece devine tot mai acută, mai dramatică şi pentru societatea românească - nu doar pentru ţările occidentale - o reprezintă consumul de droguri. Până la Revoluţie a reprezentat un subiect tabu pentru presă, dar nici în ultimii ani nu prea am avut decât sporadic informaţii şi date certe spre a le mediatiza. Cum recent s-a înfiinţat pe plan local un organism cu asemenea atribuţii, din care faceţi şi dv. parte, stimate d-le sublocotenent Toth Sigismund, din cadrul Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Covasna, vă propun să realizăm un amplu interviu peaceastă temă. Sunt de acord şi chiar mă bucur că şi presa locală începe să se ocupe de respectivul subiect, care aşa cum aţi menţionat nu prea a stat în centrul atenţiei mass-media. Vom avea multe de discutat, deoarece tema este extrem de vastă, iar popularizarea unor elemente informative va ajuta populaţia să cunoască implicaţiile psiho-sociale ale consumului de droguri, cauzele care conduc la începerea utilizării de astfel de substanţe, metodele şi mijloacele de şi psihică, evitare a contactului cu acestea. Fiindcă tot ne aflăm la primul material din serialul pe care-l vom publica în ziarul “Cuvântul Nou”, vă rog să-i prezentaţi şi pe ceilalţi membri ai organismului (numit pe scurt) CJPCA Covasna. Din partea Prefecturii Covasna a fost desemnat dl. Lucian Gheorghe, de la Inspectoratul şcolar - dna Botoş Erika, din partea Direcţiei de Sănătate Publică - dl. dr. Mátéffy György, de la Direcţia de Tineret şi Sport- domnişoara Bartha Ildikó, de la Direcţia pentru Protecţia Copilului - d-na Toma Adela, şi subsemnatul din partea IPJ. Locul unde putem fi contactaţi este la Poliţia Rutieră (fostul sediu al Bancorex) din Sfântu Gheorghe (vizavi de Hotel Bodoc), ca şi la telefonul 351.817. - Ce definiţie generică am putea da drogurilor? - Să zicem că sunt acele substanţe care odată absorbite de un organism viu îi modifică acestuia una sau mai multe funcţii. Odată început, consumul de droguri duce inevitabil la instalarea dependenţei, care poate fi atât fizică cât - Şi care ar fi mai periculoasă, cea fizică? - Nu, dependenţa psihică! - Interesant. De ce? - Dependenţa psihică este cea care induce consumatorului dorinţa de a atinge o stare de visare, de uitare, de..."plutire", stare care îl face pe consumator să alunge pentru moment problemele cotidiene,"necazurile, greutăţile cu care se confruntă în plan profesional, social, familial etc. Şi care la trezire devin parcă şi mai acute... Exact, pentru că nimic nu se rezolvă de la sine, iar consumul substanţelor halucinogene nu face decât să accentueze criza morală prin care trece individul care apelează la asemenea subterfugii. Mai ales tinerii, încep din curiozitate să fumeze “iarbă", să inhaleze “prafuri" apoi ajung să se injecteze cu droguri tot mai puternice, alţii devin consumatori în urma unor stări depresive, ca urmare a anturajului nociv, pentru a alunga sentimentul de inutilitate, singurătatea şi aşa mai departe. . Sunt chestiuni delicate, dar ele trebuie discutate, cunoscute de către toată lumea spre a şti de unde vin pericolele şi cât sunt ele de mari. Dar tema este abia la început, aşa că invităm cititorii să rămână pe “recepţie". KOVÁSZ “Regiunile de dezvoltare sunt economice, nu administrative şi au fost înfiinţate prin liberul consimţământ al judeţelor” - a afirmat Simion Creţu, directorul Agenţiei pentru Dezvoltare Regională “CENTRU”, aflat ieri în Sfântu Gheorghe, la şedinţa ordinară a Consiliului __________pentru Dezvoltare Regională a Regiunii “CENTRU”__________ Doru Decebal FELDIOREAN La sediul Consiliului judeţean Covasna a avut loc ieri şedinţa ordinară a Consiliului pentru Dezvoltare Regională a Regiunii “CENTRU", unde au fost reprezentate toate cele şapte judeţe situate într-această parte a ţării, în cadrul şedinţei, care în marea majoritate a timpului s-a desfăşurat cu uşile închise, au fost prezentate o serie de rapoarte (de activitate al ADR “CENTRU” pe 2001, cel privind execuţia bugetară al agenţiei şi al comisiei de cenzori) şi adoptate toate proiectele de hotărâre de pe ordinea de zi. La finalul întâlnirii, Simion Creţu, directorul Agenţiei pentru Dezvoltare Regională “CENTRU”, Augustin Presecan, preşedintele Consiliului judeţean Alba, şi Demeter Janos, preşedintele Consiliului judeţean Covasna, au susţinut o conferinţă de presă în cadrul căreia le-au prezentat ziariştilor cele discutate în şedinţa Consiliului. După ce a vorbit despre planul Regiunii “CENTRU" de amenajarea teritoriului şi despre “strategiile prin parteneriat", deoarece “doar cu ajutorul acestora ne putem dezvolta", Simion Creţu a declarat: “în 2001, am implementat o serie de proiecte PHARE şi proiecte finanţate din Fondul Naţional de Dezvoltare. Astfel, am iniţiat 48 de programe în valoare de 5 milioane euro din care 2,2 milioane euro au provenit din fonduri publice.” întrebat despre numărul persoanelor care au primit de lucru din aceşti bani şi prin aceste programe, Simion Creţu a spus că au fost create 1762 de locuri de muncă la care se adaugă alte 3020 în zonele defavorizate. Apropo de zonele defavorizate, zona centrală a ţării are declarate cinci, dar s-ar putea ca numărul lor să crească, dacă ne gândim că întorsura Buzăului şi, probabil, şi alte zone ca cea a Buzaielor, ar dori includerea în această categorie. Bălan, Baraolt, Munţii Apuseni, Copşa Mică şi Cugir sunt zonele la care a făcut referire directorul agenţiei, spunând că dintre toate cel mai prost stă Bălanul “din cauza lipsei de infrastructură". “277 miliarde lei au fost investite în cele cinci zone. Sperăm ca şi în continuare să atragem investitori, pentru ca numărul acestora în zona noastră să fie mereu în creştere”, a afirmat Simion Creţu, care a mai făcut completări cu privire la bugetul pe 2002 (130 miliarde lei) şi la faptul că 95 la sul dintre proiectele contractate de agenţie s-au dovedit a fi realizări, în final, după ce preşedintele CJ Alba, Augustin Presecan, a făcut apel la mass media, “cu sprijinul dumneavoastră trebuie să facem consiliile locale să plătească sumele stabilite de noi, deoarece de acestea depinde buna desfăşurare a agenţiei", Simion Creţu a precizat: “Regiunile de dezvoltare sunt economice, nu administrative şi au fost înfiinţate prin liberul consimţământ al judeţelor. Şi în Occident, există regiuni cu 5-600.000 de cetăţeni şi regiuni cu 5 milioane de locuitori, aşa încât consider că Regiunea “CENTRU”, dar nici celelalte din România, nu este prea mare, ca teritoriu ori ca populaţie.” ITMT GyÖRGY MEGYÉ! KÖNYVTÁR Ferestre de suflet O femeie binefăcătoare, într-o casă primitoare Vasilica CIOBANU De câţiva ani, doamna Susana Calcea din Barcani a rămas văduvă, iar cei doi copii au rosturile lor prin Braşov. Doamna Sănica, aşa îi spun cei ce o cunosc, a ştiut însă să înfrunte durerea din suflet şi dorul de copii, ce o cuprindeau deseori, prin felul dumneaei de a fi, pin bunătatea manifestată faţă de semeni. Bunăoară, mult timp a îngrijit cu mare dragoste două persoane vârstnice, adică pe propria mamă şi o rudă îndepărtată, care s-au aflat deodată imobilizate la pat. Acum, în casa doamnei Sănica se află două fetiţe care provin din familii cu situaţii materiale precare. De fapt, Loredana, elevă în clasa a Vll-a, se află de câţiva ani în grija dumneaei, asta cu vrerea mamei minorei, Doina Neagu, conştientă fiind că nu are condiţii favorabile pentru creşterea şi educarea ei. Vor să spun că Doina, mama Loredanei, face parte din familia noastră, pentru că de când era cam ca Loredana a stat pe la noi, mă ajuta la treabă şi era ca şi un membru al familiei noastre - povesteşte doamna Susana Calcea. Pe urmă am adus-o şi pe Loredana ca să aibă şi ea condiţii mai bune de învăţat." Loredana mai merge şi pe-acasă, pe la mama ei, dar se întoarce repede înapoi pentru că aici, la “mica", aşa cum îi spune ea doamnei Sănica, îi place mai mult. Deocamdată, Loredana nu s-a gândit cam ce profit să aleagă pentru a studia după gimnaziu, dar are ambiţie să meargă mai departe la şcoală. Pe de altă parte, doamnei Doina Neagu nu- i este indiferent ce viitor va avea fiica dumneaei, tocmai de aceea este foarte bucuroasă şi mulţumită că nu-i lipseşte nimic la doamna Sănica şi mai mereu este în preajma Loredanei. “Dacă vrea să înveţe, eu o să muncesc cu ziua până n-o să mai pot, numai pentru ea, fiindcă o am numai pe ea şi vrea şi să termine o şcoală - spune Doina Neagu. O să muncesc pe-aici prin comună şi o să mă străduiesc să aibă ce-i trebuie, ca să nu ducă lipsă de nimic şi să nu se uite supărată la ceilalţi copii care au posibilitatea să facă o şcoală. După cum am vorbit cu diriginta ei, pot să spun că Loredana poate să înveţe bine, numai să vrea că aici are toate condiţiile." La doamna Sănica, Loredana are numai lucruri bune de învăţat, fapt ce este recunoscut chiar de ea: “Mica îmi spune mereu să învăţ, să-mi fac temele şi mă învaţă tot felul de lucruri bune pentru vârsta mea. Spre exemplu, ştiu să croşetez şi am făcut ciorapi, vestă.” Doina Neagu nu are un venit stabil, nu are nici pământ sau animale, ci doar o căscioară sărăcăcioasă. Sora dumneaei se află într-o situaţie şi mai dificilă, este despărţită de soţ, are patru copii, iar unul dintre aceştia este Anca Elena Crăciun pe care am întâlnit-o tot în casa doamnei Sănica. “Dacă am văzut că Ancuţa are şi ea necazuri,, m-am gândit s-o aducem şi pe ea la noi, că mă doare sufletul să văd că o fetiţă aşa frumoasă nu ştie să citească şi nu se poată descurca în viaţă - spune doamna Sănica. Anca e o fetiţă destul de isteaţă, dar cred că a fost neglijată de când a intrat în clasa întâi. Acum este în clasa a patra şi citeşte destul ocupări de ea, şi eu şi Loredana, şi de multe ori o punem pe ea să citească la televizor când sunt filme.” Oamenii din Friguraşi, cartierul în care locuiesc părinţii Loredanei şi Ancăi, mai greu pot asigura condiţii pentru ca proprii copii să poată face faţă cerinţelor din procesul de învăţământ. în plus, troienele sau noroaiele îi fac pe cei vreo 30 de copii să lipsească foarte mult de la şcoală. Pe de altă parte, mulţi dintre aceşti părinţi îi trimit pe copii la şcoală doar să facă prezenţa ca să primească alocaţia de stat. Loredana demult nu se mai numără printre aceşti copii, asta şi datorită faptului că mama ei are o altă concepţie despre viaţă, concepţie ce şi-a format-o, desigur, crescând mai mult în familia doamnei Susana Calcea. "Aici, la noi, casa asta cred că-i binecuvântată de Dumnezeu şi oricine este bine primit - spune doamna Susana Calcea. De fapt, nici nu pot să trăiesc singură, nu pentru că mi-ar fi frică, ci pentru că îmi place să am mereu cu cine comunica și în de greoi, de aceea trebuie să ne păsăim și să fie o atmosferă plăcută.” masmeum577 SEf Preşedintele Iliescu va accepta PRM la consultări doar dacă din delegaţie nu face parte Vadim Preşedintele Ion Iliescu va invita PRM la consultările cu partidele politice numai dacă acest partid va trimite la Palatul Cotroceni o delegaţie din care să nu facă parte Corneliu Vadim Tudor, a declarat, joi, pentru MEDIAFAX purtătorul de cuvînt al preşedintelui, consilierul prezidenţial Corina Creţu. Preşedintele Iliescu i-a invitat pe reprezentanţii PRM la Cotroceni, miercurea viitoare, această întîlnire înscriindu-se în seria consultărilor şefului statului cu partidele politice. Ultima serie de consultări dintre Ion Iliescu şi reprezentanţii partidelor a avut loc în luna octombrie a anului 2001. PRM nu a participat la consultările din toamnă, deoarece şi atunci Ion Iliescu a solicitat ca discuţiile cu reprezentanţii PRM să se desfăşoare în absenţa liderului acestei formaţiuni politice, urmare a declaraţiilor lui Corneliu Vadim Tudor privind instruirea în România a unor luptători ai grupării Hamas. Premierul Tony Blair acuză Irakul că ameninţă lumea întreagă Acumularea de arme de distrugere în masă de către Irak reprezintă o ameninţare pentru lumea întreagă, iar preşedintele american George W. Bush a avut dreptate cîrd a declarat acest lucru, a afirmat premierul britanic, Tony Blair, într - un interviu difuzat joi şi citat de AFP “Acumularea de arme de distrugere în masă de către Irak constituie o ameninţare nu numai pentru regiune, dar şi pentru lumea întreagă, şi consider că preşdintele Bush a avut dreptate" cînd a ridicat această problemă, a declarat premierul britanic postului de televiziune Australian Broadcasting Corporation. “Care sunt acţiunile pe care trebuie să le întreprindem în legătură cu acest subiect reprezintă o problemă ce trebuie dezbătută”, a adăugat el. Săptămînalul englez “The Observer” anunţase anterior că un summit americano-britanic urmează să aibă loc la Washington, în luna aprilie, pentru ■ “finalizarea celei de-a doua faze a războiului împotriva terorismului”, avînd ca prioritate “acţiuni împotriva Irakului”. Publicaţia a subliniat că întîlnirea la nivel înalt are ca scop “stabilirea detaliilor unei acţiuni militare pentru răsturnarea de la putere a preşedintelui irakian, Saddam Hussein”. « “The Observer" a precizat că este pentru prima dată cînd Marea Britanie face publice dovezi amănunţite în legătură cu capacităţile Irakului în materie de arme de distrugere în masă. MERIDIANE