Cuvântul Nou, decembrie 2002 (Anul 13, nr. 3551-3573)

2002-12-10 / nr. 3558

Anul XIII Numărul 3558 8 pagini Cotidian social-politic al județului Covasna Marți 10 decembrie 2002 2500 lei Ecouri triste Gabriel FLORESCU Despre modul în care a fost sărbătorită Ziua Naţională am scris, am subliniat ceea ce a fost pozitiv, dar şi ceea ce a lăsat un gust amar. O scrisoare primită la redacţie din partea unui cititor neaşteptat (neaşteptat pentru că nu locuieşte în judeţul nostru) a readus gustul amar lăsat de anumite manifestări nedorite pe care şi acest domn - dr. Ing. Iiie Muşat din Bucureşti, venit pe meleagurile covăsnene doar în vizită - le-a sesizat. "Am participat la aproape toate manifestările consacrate acestui măreţ eveniment desfăşurate în oraş, de la vernisajul expoziţiei de pictură şi grafică la spectacolele folclorice, simpozioane etc. Alături de marele număr de participanţi am rămas impresionat de ceremonialul şi parada militară dedicate Zilei Naţionale, precum şi de retragerea cu torţe din seara de 30 noiembrie. Dacă în ce priveşte festivităţile din Piaţa Mihai Viteazul şi concertul artistului Tudor Gheorghe prezenţa cetăţenilor a fost impresionantă, nu acelaşi lucru se poate spune despre vernisajul expoziţiei unui renumit artist plastic basarabean, Gheorghe Vrabie, despre expoziţia şi simpozionul de la Centrul Ecleziastic de Documentare “Mitropolit Nicolae Colan” şi, mai ales, la retragerea cu torţe din seara de 30 noiembrie. Oare nu se găsesc în municipiul Sf. Gheorghe iubitori de pictură şi grafică de înalt nivel artistic sau oameni interesaţi de modul în care a fost oglindită Marea Unire în presa românească, franceză şi italiană, ca şi în diverse documente din acele vremuri?” Tot ceea ce a observat corespondentul nostru este real, inclusiv aspectele (pe care nu le-am mai redat) privind pavoazarea urbei şi participarea UDMR la festivităţi - le-am semnalat şi noi la vremea respectivă. După cum dl. Muşat are dreptate şi în privinţa participării românilor din oraş la anumite evenimente cu tentă culturală, întradevăr, la vernisajul expoziţiei lui Gheorghe Vrabie (autorul, între altele, a stemei Republicii Moldova) ne-am aflat în sală o mână de oameni veniţi să vedem nişte lucrări extrem de interesante. Nu-i vorbă, nici la vernisajul expoziţiei anterioare, a artistei plastice covăsnene Knott Enikő, nu s-a prea înghesuit lumea, contribuind astfel la întărirea axiomei potrivit căreia excepţia întăreşte regula. Iar regula este aceea că “finii” culturnici din Sfântu Gheorghe se disting doar prin maniera de a critica fenomenului cultural din vârful buzelor şi de pe un înalt piedestal de suficienţă, fără a participa la el. Am fost prezent nu o dată cu durere în suflet la spectacole teatrale desfăşurate în faţa a câtorva zeci de spectatori, deşi calitatea piesei era una de excepţie; am fost în sală la diverse concerte simfonice memorabile audiate de un “pumn” de oameni; nu mi s-a întâmplat ca un vernisaj să adune zeci de amatori sau ca la un simpozion să participe activ cei prezenţi fizic. Am auzit, în schimb, nu o dată lamentări de genul “Eh, oraşul asta mic nu ne oferă şansa de a participa la o viaţă culturală comparabilă cu aceea din marile oraşe”. “Aici n-ai prilejul de a vedea mari artişti şi spectacole pe măsură”. Poate. In parte s-ar putea să fie un dram de adevăr. Dar dacă nici atunci când avem parte de mici bijuterii nu suntem prezenţi, atunci daţi-mi voie să cred că nu fenomenul cultural este de vină, ci cu totul altceva. Hăghigul - prima comună din judeţ în care aplicarea legilor funciare este, practic, încheiată cu sută la sută titluri de proprietate eliberate pentru persoanele cărora li s-a recunoscut reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi cu vegetaţie forestieră revendicate în baza Legii fondului funciar 18/1991, şi cu un procentaj de aproape sută la sută puneri în posesie la Legea 1/ 2000, comuna Hăghig ocupă primul loc în judeţ în ce priveşte stadiul aplicării legilor funciare. De asemenea, au fost reîmproprietăriţii şi foştii acţionari ai Fermei Hăghiga Sol-Lact Ozun. Domnul ing. Alexandru Cucu, primarul comunei, ne-a declarat că, a mai rămas o rezervă de 68388 teren agricol de peste 40 de hectare şi, drept urmare, persoanele care iniţial, la Legea 1/2000, fuseseră trecute în anexa cu cele care trebuiau să fie despăgubite potrivit prevderilor acestei legi, vor fi puse şi ele, în cel mai scurt timp, în posesia suprafețelor revendicate. Practic deci, în comuna Hăghig, aplicarea legilor fondului funciar sa încheiat. Aceasta datorită activităţii bune, responsabile a comisiei locale de aplicare, precum şi a celei depuse de specialistul Oficiului de Cadastru, Geodezie şi Cartografie, cum remarca interlocutorul, s-a făcut o echipă foarte bună. Cât priveşte delimitarea în teren a suprafeţelor de pădure pentru proprietarii individuali, aceasta este treaba specialiştilor silvici, acţiune care va începe în primăvară, deîndată ce starea timpului o va permite. Domnul primar Alexandru Cucu ne-a mai spus că pentru punerea la dispoziţia pensionarilor, a familiilor şi persoanelor nevoiaşe, de lemne de foc, la preţuri accesibile, de pe suprafeţele de păşune comunală împădurite - în condiţiile în care este aprobată o însemnată cotă de tăiere -, Primăria aşteaptă ca Ocolul Silvic Şugaş, să răspundă grabnic solicitării de marcare şi punere în valoare de către lucrătorii acestui ocol, a cantităţii de masă lemnoasă pe picior, necesară în acest scop. Şi aceasta, cu atât mai mult, cu cât, iată, iarna a sosit şi, fireşte, oamenii nu trebuie puşi în situaţia de a răbda de frig. Aurel GOLCIU -1 ( ! wi ' j : • * ' * • ' mie? mm Se eliberează medicamentele gratuite şi compensate începând de ieri, toate farmaciile din judeţul Covasna eliberează medicamente gratuite şi compensate. Decizia a fost luată în urma unei discuţii faţă în faţă a conducerii Casei de Asigurări Sociale şi de Sănătate cu factorii de decizie ai Colegiului Farmaciştilor. S-a renunţat la sistare însă, numai după ce farmaciştii au obţinut promisiunea că până cel mai târziu pe ..data de 18 decembrie 2002 li se va vira în cont 50 la sută din valoarea contractului pe luna noiembrie, urmând ca restul banilor pe această lună şi pe decembrie să fie alocaţi în primele luni ale anului viitor. Atunci când, de altfel, patronii unităţilor farmaceutice vor primi şi restanţele din perioada iune - septembrie 2002. Trebuie menţionat însă şi faptul că eliberarea medicamentelor gratuite şi compensate se va face într-această ultimă lună a anului doar în limita contractului semnat între părţi. lată că, nu-i aşa, după criza instalată în luna octombrie aproape în tot judeţul, de sărbătorile de iarnă bolnavii cronici şi pensionarii - cele mai afectate categorii de cetăţeni dintre asiguraţi au primit şi o veste bună. Care le redă speranţa şi le mai încălzeşte sufletele! Doru D. FELDIOREAN “Zilele Nicolae Colan” s-au încheiat duminică, la Vâlcele, unde a avut loc Dezvelirea bustului lui Nicolae Bălcescu Duminică, 8 decembrie a.c., s-au încheiat în comuna Vâlcele “Zilele Nicolae Colan", în cadrul cărora au avut loc două manifestări comemorative deosebite, înainte de amiază, la Biserica Ortodoxă din Vâlcele a fost oficiată de către PS Ioan Selejan, Episcopul Covasnei şi Harghitei, împreună cu un sobor de preoţi, o slujbă arhierească, urmată de cea de sfinţire a bustului marelui istoric şi patriot Nicolae Bălcescu, conducător al Revoluţiei de la 1848 din Ţara Românească, care în vara anului 1844 a poposit timp de o lună în această localitate covăsneană. Se spune că, privind împrejurimile de pe una din culmile ce o străjuiesc, şi-a putut bucura ochii şi sufletul de frumuseţile peisajelor unor părţi din Ţara Bârsei şi Ţara Oltului, după care, inspirat de ele, a scris celebra bucată “Ardealul”, un model de tablou literar înfăţişat în cuvinte mai mult decât potrivite, a acestei părţi de străveche Românie, binecuvântată de Dumnezeu. ________ Ideea înălţării bustului marelui istoric, om politic şi patriot, care a fost Nicolae Bălcescu, de la moartea căruia la sfârşitul toamnei acestui an s-a împlinit un veac şi jumătate, a aparţinut părintele lui Ioan Tămaş, preotul paroh al Bisericii Ortodoxe din Vâlcele, care, ajutat de numeroşi enoriaşi şi sponsori din judeţele Covasna şi Braşov, a izbândit, cu voia lui Dumnezeu, întru împlinirea ei. Sculptura este opera artistului plastic Pompiliu Pleşa, profesor de desen la Colegiul Naţional “Mihai Viteazul" din municipiul Sfântu Gheorghe. La acest eveniment, cu o reverberaţie deosebită în inimile românilor covăsneni, au luat parte numeroşi locuitori ai comunei Vâlcele, primarul comunei, reprezentanţi ai Guvernului. Prefecturii, lideri ai filialelor locale ale unor partide politice, conducători de instituţii de cultură şi învăţământ, precum şi ai unor fundaţii şi ligi ale comunităţii româneşti, reprezentanţi ai societăţii civile.________________ La orele amiezii, o parte dintre cei prezenţi s-au deplasat la Arad, localitatea de reşedinţă a comunei Vâlcele, unde, în Casa Memorială “Romulus Cioflec", a fost deschisă expoziţia “Familia Rafiroiu în viaţa publică interbelică”. După cum scriau în pliantul acestei expoziţii muzeografii Ioan Lăcătuşu şi Ioan Suciu: “Puţine sunt localităţile din fostul judeţ Trei Scaune, azi Covasna, în care Dumnezeu a hărăzit naşterea unui număr atât de mare de personalităţi marcante ale culturii şi spiritualităţii româneşti, ca satul Araci, în Aradi s-au născut Mitropolitul Nicolae Colan, Episcopul Veniamin Nistor, scriitorii Dimitrie şi Romulus Cioflec, preoţii Aurel Nistor şi Ioan Rafiroiu, viitorii conducători ai celor două protopopiate care au existat în judeţ în perioada interbelică, publiciştii Victor Cioflec, Gheorghe Rafiroiu şi Gheorghe Bota, medicul Pompiliu Nistor, juristul Gheorghe Colan. Galeria numelor ilustre născute în Arad cuprinde şi pe cele ale profesorilor Constantin şi Silvestru Cioflec.” între familiile de preoţi, profesori şi alţi intelectuali care au trudit în această parte de ţară, luptând pentru existenţa şi fiinţarea bisericii strămoşeşti şi a Neamului Românesc, la loc de frunte se numără şi famila Rafiroiu. Personalităţile şi activitatea preoţilor loan Rafiroiu (1882-1948), viitorul protopop “Ioniţă" Rafiroiu, loan I. Rafiroiu (1907-1982) - preot şi îndrumător al românilor din Târgu Secuiesc, profesorului Gheorghe Rafiroiu, preotului şi profesorului losif Rafiroiu, distins în 1939,de către Regele Mihai, cu Ordinul “Coroana României", precum şi a altor membri ai acestei strălucite familii din Arad, au fost evocate de urmaşul lor, domnul economist pensionar Sorin Rafiroiu, care locuieşte împreună cu soţia sa Maria în municipiul Sfântu Gheorghe, fiind, la cei 80 de ani ai săi, unul dintre membri activi ai societății civile locale. _ Aurel GOLCIU Cum a dat primul ger, transportul pe calea ferată a devenit din nou o problemă: iii li jpr * iii—* » întârzieri mari, frig în vagoane, dezinteres aspecte ce-i duc la exasperare A, fost nevoie să dea prima fulguială și să scadă temperatura cu mult sub zero grade la începutul acestei săptămâni pentru ca problemele grave privind transportul de călători pe CFR să o ia din nou razna. Cu toate că şi în săptămânile precedente situaţia privind neîncălzirea vagoanelor, întârzierile frecvente, curăţenia precară erau aspecte cu care călătorii se "obişnuiseră”, ei bine, de luni dimineaţa (9 decembrie) când iarna şi-a arătat cu adevărat “colţii", situaţia a căpătat proporţii îngrijorătoare. Trenurile au avut întârzieri de zeci de minute, unele garnituri - precum personalul Braşov- Sfântu Gheorghe cu plecare la ora 8,20 - a stat circa o jumătate de oră fără...locomotivă (!), în compartimente era un ger cumplit încât oamenii amorţiseră, iar la destinaţie trenul a ajuns tot neîncălzit şi cu o decalare de circa 45 de minute faţă de ora normală de sosire. Şi de ce toate acestea? La întrebările revoltate ale pasagerilor conductorii nu ştiau ce să răspundă, dând vina pe...frig, căci altceva ce puteau să spună? De când a venit sezonul rece în 2002 cel puţin trenul de pe ruta Braşov-Sfântu Gheorghe şi retur în nici o dimineaţă nu este tras pe linie preîncălzit, aşa cum ar fi normal, încât că bieţii călători dârdâie timp de aproape o oră până ajung la Sfântu Gheorghe. Culmea este că la întorcere este în vagoane o căldură de nesuportat, geamurile trebuind larg deschise! Deci nu vagoanele sunt defecte, ci există nepăsare din partea lucrătorilor de la grupa tehnică... Dar, oare, presa trebuie să observe acest aspect negativ? Cum este posibilă o asemenea batjocură la adresa contribuabilor ce plătesc cu bani grei costul biletelor şi al abonamentelor, dorind în schimb să circule în condiţii cât de cât civilizate şi să ajungă la destinaţie la ora stabilită? Un abonament lunar costă acum la nu mai puţin de 400.000 de lei, valoarea lui crescând în ultimii ani într-un ritm ameţitor, dar în schimb nu s-au adus nici un fel de îmbunătăţiri pe calea ferată Interesant este să mai precizăm încă o anomalie: în urmă cu puţină vreme ziarul nostru a publicat o altă sesizare în urma unor semnale critice venite de la cititori, articolul fiind trimis de noi spre ştiinţă Direcţiei Regionale CFR Braşov. Numai că respectivul for tutelar a găsit de cuviinţă să ne expedieze înapoi adresa şi articolul (!) cu specificarea că de fapt am expediat greşit plicul şi că trebuia să ne adresăm unei unităţi (subordonate), în loc să ia urgent măsuri de remediere a lipsurilor prezentate!!! Aşadar urma ca redacţia din Sfântu Gheorghe să retrimită respectivul semnal critic la Braşov, în loc ca cineva din Regională să găsească modalitatea de soluţionare a unei banale chestiuni birocratice?! Şi atunci ne mai mirăm că semnalele de nemulţumire ale unor cetăţeni rămân fără ecou? C. FOCŞĂNEANU ia jumătate de oră fără...locomotivă!). Şi de ce toate acestea? în fiecare iarnă revin aceleaşi reclamaţii faţă de plătitorii de bilete pe bieţii călători Oltul poluat cu produse petroliere Inspectorii de mediu au constatat la sfârşitul săptămânii trecute pete de produse petroliere în râul Olt, în zona oraşului Sfântu Gheorghe. Emil Oanţă, comisarulşef al Gărzii de mediu Covasna a declarat că inspectorii au fost mobilizaţi, iar în urma cercetărilor sursa de poluare a fost identificată în curtea Sucursalei Petrom Covasna. După ce au curăţat bazinul de colectare a apelor pluviale, angajaţii acestei societăţi au deversat circa 8-9 mii de litrii de apă şi produse petroliere în reţeaua de colectare a oraşului. Substanţele au ajuns în Olt, petele fiind vizibile pe malul stâng al râului până aproape de iiceni. Şeful Gărzii de mediu a mai declarat că nu s-a înregistrat mortalitate piscicolă. Astăzi va fi analizat impactul asupra mediului, Sucursala Petrom Covasna riscând o amendă cuprinsă între 25 şi 75 milioane de lei. (R.C.) întorsura Buzăului Şcoala...şi drumul spre lumină în ziua de “Sfântul Nicolae" Grupul şcolar “Nicolae Bălcescu” întorsura Buzăului a fost în straie de sărbătoare, asta pentru că personalul didactic şi elevii deaici au aniversat “Zilele liceului". Cu acest prilej, în primele ore din dimineaţa zilei respective liceul a găzduit pe foşti elevi, care au venit la “Ora de dirigenţie” şi împreună cu elevii şi personalul didactic de-acum au trăit momente emoţionante. Adunarea festivă prilejuită de această aniversare a avut loc la Casa de cultură întorsura Buzăului, la care, pe lângă elevii şi cadre didactice din liceu, au luat parte reprezentanţi ai unor instituţii de la nivelul judeţului şi din Zona Buzaielor. în deschiderea acestei aniversări părintele Ciprian Popica, preotul Parohiei întorsura Buzăului, a adresat celor prezenţi cuvinte pline de înţelepciune, de îndemn la învăţătură şi speranţă în viitor. Asemenea cuvinte s-au regăsit şi în alocuţiunea domnului Băncilă Leca, directorul Grupului şcolar “Nicolae Bălcescu” întorsura Buzăului. "Singurul loc unde se clădeşte viitor este şcoala - spune domnul Băncilă Leca. Şi, dacă astăzi demonstrăm aici că drumul către viitor, către reuşită, este greu, el este drumul nostru şi singura concluzie pe care trebuie s-o tragem este că drumul către lumină este anevoios, însă fir vom străbate. Prin vocea părintelui Ciprian Popica şi prin “Tatăl nostru" rostit aici L- am chemat pe Dumnezeu alături de noi." A urmat apoi un moment" emoţionant şi plin de semnificaţie când, în aplauzele publicului, un grup de elevi de la Şcoala generală nr.1 întorsura Buzăului a transmis Vasilica CIOBANU (Continuare în pagina a 2-a) iMi1:: 1 . emMtt • % pagina 3 Comunități româneşti din județul Covasna - sinteze monografice Cozmin Guşă crede că “dirijorul” Acţiunii Populare ar fi Emil Constatinescu Secretarul general al PSD, Cozmin Guşă, a declarat, luni, că este interesant faptul că se constituie Asociaţia “Acţiunea Populară", care abordează spectrul popular, dar “ar fi cu adevărat interesant dacă aceasta nu ar fi fost dirijată de fostul preşedinte Emil Constantinescu". “S-au constituit multe asociaţii în ultima vreme. Am înţeles că cei care nu pot să facă nimic constituie asociaţii. A discuta la nivel de partid despre acest lucru este hilar. Este interesant că se abordează spectrul popular, dar ar fi cu adevărat interesant dacă nu ar avea ca dirijor pe Emil Constantinescu, pentru că riscă falseturi", a spus Guşă. Mai mulţi politicieni din fosta guvernare şi reprezentanţi ai societatăţii civile, reuniţi în Asociaţia “Acţiunea Populară” (APA), au făcut un apel către partidele de centrudreapta pentru "coagularea Opoziţiei democratice” într-o formaţiune politică alternativă la actuala Putere de stînga. Deşi la lansarea asociaţiei au fost prezenţi apropiaţi ai fostului preşedinte - Dorin Marian, Mugur Ciuvică - reprezentanţii asociaţiei spun că în spatele iniţiativei nu se află Emil Constantinescu, care, însă, crede într-un asemenea “dialog” pentru coagularea formaţiunilor de centrudreapta. Iranul nu îşi va deschide spaţiul aerian în caz de război Şeful diplomaţiei iraniene, Kamal Kharazi, a declarat că ţara sa nu îşi va deschide spaţiul aerian în cazul unui război american împotriva Irakului, transmite AFP. “Toate informaţiile sunt lipsite de fundament. Nu am ajuns la un acord cu Statele Unite privind utilizarea spaţiului aerian iranian", a spus Kharazi, la finalul unei vizite la Damasc. "Nu am fost solicitaţi" de către Washington în această privinţă, a precizat oficialul iranian, arătînd că ţara sa nu va participa la un război şi îşi va apăra doar interesele proprii. Kharazi a calificat informaţiile referitoare la acordurile privind spaţiul aerian încheiate între Statele Unite şi Iran, Arabia Saudită sau Egipt, drept o tactică americană în vederea tensionării relaţiilor dintre aceste ţări. De asemenea, potrivit ministrului iranian, nu există nici o asemănare între obiectivele apărate de Hezbollahul şiit libanez şi cele ale reţelei al- Qaida. Vizita întreprinsă în Siria de ministrul iranian, care urma să meargă şi în Liban, are loc în contextul în care premierul israelian Ariel Sharon a declarat că există membri al- Qaida în Fîşia Gaza şi în Liban şi că aceştia colaborează cu mişcarea Hezbollah. Kharazi a avut, la Damasc, o întrevedere cu preşedintele sirian Bashar al-Assad. Cei doi au analizat problemele din regiune, în special criza irakiană şi conflictul din teroriile palestiniene, potrivit agenţiei oficiale SANA. 0IOLIO1 fcCA JUDEȚEANĂ COVASNA SFÂNTU GHGORGHE Tel. 351 «S9. 315 577 SEPSISZENT GYÖRGY V? • 5 • 0~