Cuvântul Nou, februarie 2007 (Anul 18, nr. 4808-4831)

2007-02-15 / nr. 4820

(pagina 2 Social - Politic ■ Anul XVIII Nr. 4820 Gică Agrigoroaie o susţine pe Rodica Pârvan Preşedintele PRM Covasna, Gică Agrigoroaie, contestă afirmaţiile preşedintelui Traian Băsescu şi pe cele ale premierului Călin Popescu Tăriceanu cu privire la referendumul organizat de CNS şi UCM în aceste zile în aşa-zisul Ţinut Secuiesc. „După ce a condamnat acest referendum, Traian Băsescu a întors foaia marţi seară, spunând că acest referendum nu ar fi fost decât un sondaj de opinie. Nu este adevărat! Acţiunile CNS şi UCM sunt un atentat contra normelor UE şi contra Constituţiei României. Aceste fapte pot fi încadrate la „crimă organizată”, întrunind toate elementele infracţionale de atingere a siguranţei Statului Român”, a apreciat Agrigoroaie. Acesta consideră că atitudinea revenirii lui Traian Băsescu asupra propriilor declaraţii în care condamna referendumul secuilor nu demonstrează decât şantajul la care este supus preşedintele de către UDMR, susţinătorul tacit al referendumului. „Traian Băsescu ar putea fi supus unei suspendări, datorită deselor încălcări ale Constituţiei, contra susţinerii UDMR într-o astfel de situaţie, şi-a revizuit atitudinea faţă de referendumul secuiesc. In ceea ce priveşte scandalul din Consiliul local Sfântu Gheorghe faţă de discriminarea şcolilor româneşti la acordarea fiecărui buget anual, Agrigoroaie a apreciat că consilierul local Rodica Pârvan are dreptate să-şi acuze colegii de parţialitate vădită: „Cei din Consiliul Local, majoritatea de la UDMR, au un dinte împotriva Rodicăi Pârvan, în primul rând pentru că e româncă, iar în al doilea rând pentru că le-a contestat de nenumărate ori acţiunile lor discriminatorii la adresa românilor”. Monica RIZEA Pădurea mea, pădurea noastră (II) Lumea vegetală dintr-o pădure nu înseamnă doar pădure, ci numai o parte a ei, şi anume aceea care se numeşte flora. In pădure, însă, împreună cu plantele convieţuiesc numeroşi reprezentanţi ai lumii animale, cunoscută sub numele de faună. Vom găsi aici animale, păsări, insecte, viruşi, microbi. Toate acestea populează pădurea de la vârful coroanelor (şi chiar din stratul de aer de deasupra acestora) până la vârful rădăcinilor. Nu rămâne nelocuit nici solul de sub pădure, aici găsindu-şi locul de viaţă diverse rozătoare, râme, larve de insecte. Şi dacă unele din acestea sunt dăunătoare pădurii (omizi, larve, viermi), distaigând frunze, seminţe şi chiar lemnul, multe altele aduc mari foloase pădurii şi omului şi ele trebuiesc protejate. Astfel, o familie de grauri distruge zilnic 400-500 exemplare, iar una de piţigoi 600- 700 exemplare de insecte dăunătoare. Mult hulită (pe nedrept) de noi, cucuveaua distruge într-un an 1000 de şoareci, 140 şobolani şi 200 popândăi, protejând astfel, ca şi alte păsări ce trăiesc în pădure, culturile agricole din câmpurile agricole învecinate pădurii. Dar ce să mai spunem de marile foloase aduse de furnici, care sunt un mare duşman al larvelor de insecte dăunătoare, în zona de acţiune a unui muşuroi, bine dezvoltat, acestea vor căra într-o zi de vară (iunie) până la 30 mii de omizi şi larve de dăunători (chiar dacă nu toate omorâte de furnicile respective). De asemeni, puţini bănuiesc că furnicile îmbunătăţesc calitatea solului în care îşi fac cuibul, permit aerisirea acestuia, reglează alimentarea cu apă a acestuia. Din cele expuse vom înţelege de ce distrugerea unui muşuroi, prin efectele sale ulterioare, reprezintă o adevărată mină cu acţiune întârziată pentru mediul înconjurător. Dr.ing. Ilie MUŞAT Modernizarea drumurilor comunale.«» urmare din pagina comunei, domnul Adam Attila, umează să se treacă la asfaltarea lui. De ce este atât de important acest tronson? Pentru că la Tamaşfalău fiinţează de mai mulţi ani o fabricuţă de europaleţi, a unei societăţi comerciale româno-daneze - DDCA România, în care lucrează în jur de 80 de locuitori ai acestui sat aparţinător. Or, la un moment dat fabrica a fost pe punctul de a-şi înceta activitatea din cauza stării extrem de proaste a respectivului drum, care-i provoca mari necazuri în aprovizionarea cu buşteni - materia primă lemnoasă - şi în expedierea ritmică a produselor la beneficiari. Cea mai importantă investiţie din comuna Zăbala va fi, însă, introducerea canalizării apelor menajere în localitatea reşedinţă de comună. Este vorba de un proiect câştigător pentru etapa a II-a a binecunoscutei de acum Ordonanţe a Guvernului. După ce a fost finalizat şi aprobat studiul de fezabilitate, acum proiectul tehnic de execuţie se află în lucru la un specialist angajat al unei firme de profil din Târgu Mureş, existând premise ca lucrările de construcţi-montaj să înceapă încă în acest an. Conducta de canalizare va porni din partea de sus a Zăbalei şi va străbate localitatea pe axa Est-Vest, până la capătul zonei dinspre Staţia CFR, zonă în care va fi construită şi staţia de epurare. Se intenţionează extinderea acestui proiect şi pe axa Nord-Sud, între Pava şi ieşirea din Zăbala, spre comuna vecină Catalina. Canalizarea Zăbalei este mai mult decât necesară, pentru că, de un şir de ani încoace, în numeroase instituţii şi gospodării a fost introdusă cu eforturi investiţionale proprii alimentarea cu apă potabilă curentă, multe din aceste gospodării dispunând şi de băi. Pe de altă parte, au apărut o serie de agenţi economici, iar în viitorul apropiat dezvoltarea agroturismului - sunt deja în construcţie vreo două pensiuni turistice - implică asigurarea utilităţilor necesare pentru atingerea standardelor europene în domeniu. împrumut de 55 de miliarde de lei... urmare din pagina 1 ridică la 62 de miliarde de lei vechi, sumă de care Primăria nu dispune; prin urmare, după achitarea unui avans de 10%, municipalitatea va recurge la contractarea unui împrumut bancar, cu o perioadă de rambursare de 5 ani. Suma pe care o va lua cu împrumut Consiliul Local a fost evaluată la 55 de miliarde de lei vechi, dar municipalitatea speră ca, odată demarată o activitate a fermei de la Zoocomp, datoria să poată fi rambursată mai repede prin obţinerea de profituri din exploatarea platformei. „Dacă vom găsi parteneri pentru diversele activităţi ale fermei, această activitate s-ar putea dovedi foarte profitabilă”, a menţionat Albert Almos, la întâlnirea cu consilierii locali. Potrivit declaraţiilor lui Albert Almos, planurile Primăriei în legătură cu Zoocomp după achiziţionare nu sunt foarte clare: ori se va înfiinţa o societate comercială care să desfăşoare o activitate în domeniul creşterii animalelor şi valorificării unor produse de gen, societate care va funcţiona în subordinea Consiliului Local, ori se vor găsi parteneri în vederea unei asocieri ori chiar a concesionării patrimoniului Zoocomp, în vederea aducerii de noi venituri la bugetul local. Comisia care va asista la inventarul Zoocomp pentru trecerea în patrimoniul municipiului Sfântu Gheorghe va fi formată de către Tanko Piroska şi Ördög Lajos, care au obţinut acordul majorității colegilor lor din Consiliul Local. Brăţări la piscină După ce anul trecut Piscina din Sfântu Gheorghe „a înghiţit” patru miliarde de lei vechi de la bugetul local şi prin activitatea desfăşurată a produs jumătate din această sumă, municipalitatea a introdus „sistemul cu brăţară”, plus alte câteva noi reguli. Brăţările introduse vor asigura de acum încolo corectitudinea pasionaţilor de înot, în sensul că nimeni nu va mai putea trişa prin neplata biletului de intrare; potrivit datelor Primăriei Sfântu Gheorghe, intrarea frauduloasă la piscină a fost principalul motiv pentru care veniturile acesteia au fost atât de mici în 2006. Soluţia a fost găsită în nişte brăţări, ce vor fi purtate obligatoriu de cei veniţi la piscină, brăţări colorate viu, în scopul pemniterii vizualizării celor care s-au sustras de la plata sumei de 70.000 de lei vechi, cât costă biletul de intrare. Piscina va cheltui anual aproximativ 50 de milioane de lei vechi pe achiziţionarea acestor brăţări, dar investiţia se anunţă a fi una rentabilă; una din noile reguli impuse la piscină prevede că angajaţii Primăriei Sfântu Gheorghe nu mai beneficiază de intrare gratuită, ca până acum. (M. RIZEA) Sistarea apei potabile . S.C. Gospodăria Comunală S.A. Sfântu Gheorghe ne comunică că astăzi, 15 februarie 2007, între orele 11,00 - 16,00, din cauza unor reparaţii, se va sista furnizarea apei potabile în Sfântu Gheorghe pe străzile Vasile Goldiş, Gabor Aron, Konsza Samuel, Spitalului, László Ferenc, Tanch Mihály. După reluarea furnizării pe perioade scurte poate să apară apă tulbure. Pentru aceste neplăceri se cere înțelegea consumatorilor. (ES.) întrerupere de curent electric S.C. Electrica S.A. Sfântu Gheorghe ne informează că, din cauza unor lucrări la instalaţia electrică, se va sista furnizarea energiei electrice, astăzi, 15 februarie 2007, între orele 10,00-14,00 în localitatea Târgu Secuiesc pe străzile: Petőfi Sándor până la Piaţa Gabor Aron, Toth Samuel, Turoczi Mózes, Vântului, Curtea nr.70,73 şi 69 şi mâine, 16 februarie 2007, între orele 9,00 - 15,00 în localitatea Bixad. (F.S.) iZe A» POLITIC Barmaniţă surprinsă cu lipsă la măsurătoare Marţi 13.02.2007, poliţiştii din cadrul Compartimentului de Siguranţă Publică din Sf. Gheorghe au executat o acţiune pe linia respectării Legii 12/1990 în localurile aflate în cartierul Simeria. Cu această ocazie a fost depistată în flagrant D. Doina, de 47 de ani, barmaniţă la un local, care a servit trei clienţi cu 300 ml de băuturi alcoolice, iar în urna remăsurării cantităţii de băutură s-a constatat o lipsă de 30 ml. Dacă nu curge, pică... 424 de sancţiuni contravenţionale * 9 în cadrul celei de-a doua părţi a Programului partenerial de prevenire şi combatere a accidentelor rutiere, în perioada anterioară au fost organizate şi desfăşurate mai multe verificări în teren pentru disciplinarea tuturor categoriilor de participanţi la traficul rutier. Cu această ocazie au fost constatate din nou destul de multe abateri, aplicându-se 424 de sancţiuni contravenţionale, din care una pentru consumul de alcool la volan, două pentru neacordare priorităţii, 17 pentru depăşiri neregulamentare şi 27 pentru neportul centurii de siguranţă. Cu farurile aprinse şi ziua După cum se ştie - sau ar trebui să se cunoască - în noul Cod Rutier se stipulează faptul că, la fel ca şi în străinătate, şi în ţara noastră pe Drumurile Naţionale şi Europene autovehiculele trebuie să circule şi ziua cu luminile aprinse. Pentru neutilizarea luminilor de drum pe timpul zilei pe Drumurile Naţionale şi Europene din judeţ au fost sancţionaţi 26 de şoferi. Permis de conducere reţinut în data de 10.02.2007, la orele 17,50, pe strada Bem József din municipiul Târgu Secuiesc, şoferul B. Desideriu, în etate de 65 ani, din localitate, conducând autoturismul cu numărul CV- 01- HHH la plecarea de pe loc nu a acordat prioritate de trecere unei alte maşini care circula regulamentar şi s-a tamponat. Ca atare şoferul neatent s-a trezit, după cum ne-a informat comisarul-şef Marian Ioniţă, din cadrul Poliţiei Rutiere Covasna, cu permisul de conducere reţinut. Rubrică realizată de Horia C. DELIU