Cuvântul Nou, martie 2007 (Anul 18, nr. 4832-4858)

2007-03-01 / nr. 4832

Fondul de rulment al Consiliului Judeţean 9 impune obiecţii ----------------------pagina 3 • Noua provocare pentru roboţi: să nu facă de două ori aceeaşi greşeală • Trei pe zi ------------------paginile 4- 5 Editorial Retro-distrugere Gabriel FLORESCU Retrocedarea bunurilor imobiliare (dar nu numai) nici nu mai poate fi pusă în discuţie fiind o măsură reparatorie absolut morală. Cei ce au avut de pătimit din cauza deposedării de bunuri trebuie să reintre în posesia acestora, indiferent dacă prin reprimirea în natură sau prin despăgubire. Sunt însă şi cazuri în care ajungi să te întrebi dacă retrocedarea în natură este cea mai bună soluţie. Ştim că prin alte ţări foste comuniste acţiunea de retrocedare se desfăşoară mult mai puţin strict decât la noi, dar cum legile României trebuie respectate în orice condiţii, discuţii nu prea încap. Consideraţiile de mai sus ne-au fost sugerate într-un fel de inspectorul general şcolar al judeţului. Vorbind despre problemele pe care astfel de retrocedări le creează învăţământului, domnia sa a subliniat că o serie de unităţi, mai ales dintre grădiniţe, vor fi date înapoi foştilor proprietari fără a exista opţiunea cumpărării lor. Dacă unele şcoli vor putea fi cumpărate conform aprobării ministerului de la actualii proprietari - în mare parte fiind vorba despre culte - altele sunt într-o stare când reparaţiile ar costa mai mult decât clădirea propriu-zisă. In această situaţie se află 58 de unităţi în întregul judeţ, din care 31 au fost deja retrocedate, iar restul de 27 sunt încă revendicate. Ei bine, parte dintre ele vor fi evaluate de o comisie înfiinţată în acest scop, după care se va trece la negocierea preţului cu noii-vechii proprietari. Dacă se va ajunge la un numitor comun bine, dacă nu... Ceea ce este regretabil se referă la faptul că o serie de imobile retrocedate vor ajunge în scurt timp nişte ruine. Cine a umblat prin satele covăsnene şi a văzut unde îşi desfăşoară activitatea grădiniţele ştie că nici până acum acestea nu prezentau cine ştie ce atribute de confort, când chiar şi unele şcoli sunt în pericol de a se nărui în cazul unui cutremur. Bineînţeles, dat fiind că respectivele clădiri în multe cazuri nu vor mai fi folosite pentru că reparaţia necesită sume prea mari sau nu se găsesc chiriaşi, ele se vor degrada pe zi ce trece. Firesc, în astfel de situaţii, soluţia benefică ar fi aceea al păstrării destinaţiei din ultimii ani, respectiv a rămânerii în posesia Ministerului Educaţiei şi Cercetării, despăgubind foştii proprietari cu sume rezonabile, iar astfel de clădiri să fie folosite în scop de casă de vacanţă, tabără, club al elevilor sau orice altceva le-ar feri de distrugerea retrocedării. Cotidian social-politic al județului Covasna Anul XVIII • Numărul 4832 • Joi 1 martie 2007 • 8 pagini • 40 bani ■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■ Cele mai frumoase gânduri mamelor, soţiilor, iubitelor noastre de Mărţişor Cartonaş galben pentru primarul Albert Almos din Sfântu Gheorghe Analizând sesizarea Forumului Civic al Românilor din Harghita şi Covasna, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării a luat în discuţie editarea şi publicarea de către Primăria oraşului Sfântu Gheorghe, din fondurile publice, exclusiv în limba maghiară, în numele şi sub egida Consiliului Local al municipiului şi ale Primăriei a unei reviste de informare publică cu apariţie lunară intitulată “Sepsiszentgyorgy”. Chiar dacă ulterior, în mare grabă şi aflând de sesizare, s-a editat şi o traducere (proastă) în limba română, datele problemei nu s-au schimbat, iar Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării s-a autosesizat prin nota de autosesizare nr. 670 din 29.01.2007. Având în vedere prevederile art. 14 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, ratificată de România prin Legea nr.30/1994 potrivit căruia "Exercitarea drepturilor sin PAGINA 3 CAS Covasna avertizează în luna martie fondul alocat pentru farmacii va fi cu 5% mai mic Epidemia de boli respiratorii care a lovit şi judeţul Covasna în luna februarie a determinat ca un număr foarte mare de asiguraţi să beneficieze de reţete cu şi fără contribuţie personală. Preşedintele director general al CAS Covasna, dl Ioan Mitrea, a subliniat în acest sens: „ Această stare de fapt ce s-a creat în luna februarie ne-a obligat să apelăm la rezerva de 5%, procent care se va scade din fondul alocat pentru luna martie. Având în vedere că suntem într-un proces de scădere a afecţiunilor acute, sperăm ca farmaciile să se încadreze în luna martie în valoarea de contract cu 5% mai puţin. în cazul în care numărul de îmbolnăviri va creşte, iar farmaciile nu mai pot face faţă solicitărilor, vom apela la rezerva de 15% a CAS Covasna”. Angela NEGOIŢĂ  PAGINA 3 Actorul Florin Vidamski a devenit director interimar al Teatrului „Andrei Mureşanu" Aflat într-un mare impas financiar şi organizatoric, Teatrul Andrei Mureşanu din Sfântu Gheorghe şi-a definitivat, în cele din urmă, conducerea interimară. Odată cu demisia regizorului şi scenografului Horaţiu Mihaiu, care din 3 martie va pleca din postul de director al teatrului ca urmare a nenumăratelor scandaluri pricinuite de un buget ce nu acoperă nici salariile angajaţilor pe anul 2007, s-a impus alegerea unui director interimar, până la organizarea unui concurs final în luna mai. Actorii, echipa tehnică şi personalul administrativ al Teatrului Andrei Mureşanu au avut de ales un director interimar din propriile rânduri; propunerile i-au inclus pe actorii Florin Vidamski, Duţa Guruianu, Mirela Bucur-Pal şi pe actualul secretar literar al teatrului, Dan Suciu. Un număr de 44 de persoane a votat marţi după-masă în şedinţa de alegeri; prezenţi au fost 41 de angajaţi ai teatrului, cei absenţi transmiţând pe fax ori Monica RIZEA . PAGINA 3 MERIDIANE SUA avertizează că anchetele privind activităţile secrete ale CIA în Europa ar putea afecta cooperarea între serviciile secrete americane şi europene John Bellinger, consilierul pe probleme juridice al secretarului de stat al SUA, Condoleezza Rice, a declarat miercuri că anchetele continue privind activităţile secrete ale CIA în Europa ar putea afecta cooperarea între serviciile secrete americane şi cele europene, infomează Associated Press. John Bellinger a criticat de asemenea Europa pentru că nu a dorit să ajute Washingtonul în rezolvarea problemei centrului de detenţie de la Guantanamo, pe care SUA afirmă că doreşte să îl închidă însă nu ştie ce să facă cu deţinuţii care nu pot fi trimişi înapoi în ţările din care provin. Parlamentul European a acuzat în luna februarie Marea Britanie, Polonia, Italia şi alte state că ar fi colaborat cu CIA pentru transportul suspecţilor de terorism în închisori clandestine în terţe ţări, într-un raport readactat după un an de investigaţii, Parlamentul European a identificat 1.254 de zboruri secrete ale CIA care au avut loc în spaţiul european după atacurile teroriste de 11 septembrie 2001. Bellinger a calificat raportul ‘inexact şi nedrept’ şi a cerut guvernelor UE să conteste sugestia că europenii ar trebui să fie îngrijoraţi în legătură cu zborurile secrete ale CIA.