Dimineaţa, noiembrie 1905 (Anul 2, nr. 633-658)

1905-11-26 / nr. 654

Anul n No. 654 BANI FCRIiICITATEA s Concedată exclusiv AGENȚIEI DE PUBLICITATE CAROL SCHULDER . Co, București. Str Karageorgevici 18 Telefon 34. Pentru Austria, Ungaria și Germania > »draga: •d-for M. Dukes nachf. Max AugenfeM 4 Emerich Lessner.— wies conccNlnn® escloslvă 5 Bani în toată țara Telefon N 260. Apare zilnic la ora 4 d mine Ațan 11 * »*»e 1e știri are opte DIRECTOR k si t1 Noembre 1905 CONST. MILLIS ABONAMENTE Simple (Dimineața) Un an............................................... Lei 18.— Sinul.................................... „ 9— 3 „ „ 4.30 I luna....................... . . . „ 1.50 IA STRAIA ATATE 1ZVDOIT Combinate (Adevărul și Dimineața) Tun an . . . leî La 1 8 luni . ... S S luai .... „ 16 I 1 lună .... 3 PWT IV STRAIXATATE IJIDOIT JJAlll Hiurourile ziarului str. Sărindar 11 DRYMA IR A TRILEGRAFICA Prin FOR SPECIAL de la corespondenții noștri speciali din: LONDRA, PARIS, BERLIN, VIENA și BUDAPES"'T ENENȚELE CU ROSIA Atentatul contra generalului Sacharoff Parin, 24 Noembrie.—Ziarul »JEcho de Paris“ află din Petersburg . Postul ministru de războia generalul Sacharoff a primit tir pe o femee care venise să-l roage de ceva. Cind generalul o întrebă că se voește, femeea a scos un revolver și a descărcat trei focuri asupra generalului. După al treilea foc generalul a căzut jos mort. Refugiați evrei Viena, 24 Noembrie. — Din Lemberg Be teiegrnjiaeâ : Persoane venite cu trenul din Pusta povestesc că în Polonia trenurile au fost în multe locuri oprite. Pasagerii evrei, care fugeau), din Polonia au fost siliți, sub amenințarea cu moartea, să dea banii ce aveau asupra lor. Non guvernator la Moscova Petersburg, 24 Noembrie. Guvernatorul general al Moscovei, Durnowo, a demisionat din această funcțiune și a venit aci la Petersburg. In lotul lui Durnovo a fost numit aghiotantul general Dubassof. Armata rusă pentru revoluție IAȘI, 24 Noembrie. — Astă seară am putut convorbi cu un conductor distins al mișcărei socialiste ruse care venind din Odessa, merge pentru cîteva zile în străinătate de unde se întoarce apoi în Rusia. El mi-a spus că democrații pot conta azi pe mare parte din armată. Singurii protivnici sunt cazacii. In potriva lor revoluționarii au organizat mijloace ce vor uimi lumea, începutul va fi la Odesa. Acest șef al mișcare mi-a expus mare parte din plan cu rugămintea însă de a nu-l divulga încă.—Dan Popa Gapon vorbind la o întrunire Londra, 24 Noembrie. — Depeșe din Petersburg. Erî s’a ținut aci o întrunire la care au lua parte mai multe mii de lucrători. Preotul Gapon a ținut o cuvîntare. Socialiștii au fost luați la goană din Sala de întrunire. Adunarea a hotărît să ceară de la Witte amnistierea lui Gapon. Anularea unor sentințe de moarte de frica gretei generale Varșovia, 24 Noembrie.—Consiliul de războinih Samara condamnase la moarte pe un conducător de locomotive, Sokolow și pe un alt șef al lucrătorilor greviști de la căile ferate. Biuroul lucrătorilor de la căile ferate a adresat tuturor liniilor de drum de fer rusești ordinul telegrafic ca, dacă sentința de moarte nu va fi ridicată în termen de trei zile, să înceapă imediat greva generală. Aseară a sosit de la ministrul de rătboii Ordinul telegrafic prin care sentința de moarte contra lui Sokolow și altor șefi greviști se anulează. Rebeliune la Iwangorod ,Berlin, 24 Noimbrie.— Din Varșovia se anunță că în cetatea Iewangorod garnizoana este în plină rebeliune. Soldații se plîng de hrana proastă. Ei sunt un număr de 3200 infanteriști, 3800 artileriști și 200 tapturi. Ei au formulat aceleași pretențiuni ca și camarazii lor din Kronstadt și Sebastopol. Pînă acum n'au comis nici un fel de excese. Uciderea lui Sacharov: alte amănunte Londra, 24 Noembrie. — „Daily Telegraph” află din Petersburg cele ce urmează. Marți seara s’a aflat că fostul ministru de războiți general Sacharov, trimis de țar ca să liniștească tulburările din provincia Saratov, a fost ucis Marți după amiaza de către o femee, care intrind în locuința lui a tras asupra a trei focuri de revolver. Atentatoarea făcea parte din partidul revoluționar care luptă pentru desființarea pedepsei cu moartea. Impresia produsă in toate cercurile de această veste e de nedescris. Generalul Sacharov era persoana grata la partea imperială. Circulația reluată Moscova, 24 Noembrie.—Nefiind nici o șansă pentru reușita grevei generale, circulația a fost reluată pe cele mai multe linii ferate. Te-Deum pentru evreii uciși Odesa, 24 Noembrie.— La serviciul divin oficiat in sinagoga de aci în a 30-a zi de la masacrele antisemite, au participat și creștini. Colonia poloneză a trimes o coroană, iar profesorul Orsewski a ținut o cuvîntare. Din barbariile rusești Berlin, 24 Noembrie.—Prin Eydtkuhnen. In stația Iwanowo s’a comis următorul act de nespusă barbarie: Acolo a sosit cu drumul de fier fata unui medic evreu, d-ra Olga Hengin; ea și-a lăsat bagajul la gară și s’a dus în oraș. Deschizîndu-i-se geamantanul de poliție în lipsa ei, s’au găsit zece revolvere și 500 cartușe. Seara Olga Hengin s’a reîntors la gară cu o prietină și ambele au fost arestate. O mare mulțime de popor se adună la fața locului și ceru să î se dea pe mînă cele două fete. Jandarmeria fu silită să-i predeze pe cele două prizoniere. Atunci Olga Hengin fu sfîșiată in bucăți, iar amica eî fu rănită. După aceea urmă o goană contra evreilor în cursul căreia zece evrei au fost răniți. Situația la Petersburg Berlin, 24 Noembrie.—Știrile din Petersburg, via Eydtkuhnen, spun că poșta lucrează sub paza a 2000 de voluntari din public; patrule călare străbat ziua și noaptea stradele pentru a veghea la menținerea ordinei. Lucrătorii se grupează din nou în jurul partizanilor preotului Gapon care au cerut într'o adunare publică să se intervină pentru se înceta orice urmărire judecătorească contra preotului. Adunarea impiegaților poștei și telegrafelor a decis să continue greva După știrile primite din Moscova o părere a telegrafiștilor arestați au fost puși în libertate. Partidul monarhist a trimis în numele populațiunei ruso-ortodoxe o deputațiune la țar pentru a-î face declarațiuni solemne asupra consolidărei autocrației. O știre a ziarului „Russ“ spune că inginerul Solkow și cîțîva impiegați ai căilor ferate au fost cauza grevei. Ei au fost dați judecăței de către comandantul fortăreței și condamnați la moarte. Comitetul central al impiegaților căilor ferate din Moscova a cerut telegrafic ministrului președinte să împiedice executarea sentinței de moarte, căci în caz contrariu greva generală a impiegaților căilor ferate va fi declarată. Ministrul comunicațiilor a înștiințat pe greviști că executarea sentinței în chestiune a fost suspendată prealabil. »Agenția Westnici adaugă că nici ministrul de război nici d. Witte nu aveau vre*o cunoștință de această sentință. Se pare că această condamnare a fost cauza ultimelor greve ale impiegaților telegrafelor. Știrile din Petersburg spun că situațiunea este neschimbată acolo. Impiegații telegrafelor și poștelor persistă în ideea lor de a le cere demisiunea lui Durnovo. Ei primesc în această privință numeroase adesiuni și dovezi de simpatie. Se confirmă aci că partidul monarhist lucrează din răsputeri pentru a zădărui dis punerea în aplicare a Constituțiunei. Stare de asediu *Petersburg, 24 Noembrie.*—„Agenția I Vestnik 1 află că starea de războiă a fost proclamată în guvernănmitul Livland. Greva poștală din Petersburg Berlin, 24 Noembrie. — Ziarului „Berliner Lobdanzeiger“ îi se anunța din Petersburg . In 40 de filiale poștale se lucrează, iar la poșta centrală lucrează numai cîțiva funcționari. Noua fugă a lui Gapon Paris, 24 Noembrie. — „Echo de Paris” află din Petersburg următoarele : După întrunirea la care a luat parte aris tind influența să asupra lucrătorilor, Gapon a părăsit Petersburgul, în secret, spre a pleca la Paris. Preotul Gapon e obosit. El nu mai poate să-i schimbe silnic locuința și să umble deghizat spre a scăpă de urmăririle polițienești. Demonstrația contra Turciei Noua notă a Porței Constantinopol, 24 Noembrie. — Poarta a adresat era o notă circulară reprezentanților ei pe lângă puterile streine, comunicîndu-le ce primește comisiunea financiasă cu oarecare modificare. Reprezentanții Porței sunt însărcinați să comunice aceasta guvernelor pe lângă cari sunt acreditați și să le invite să însărcineze pe ambasadorii lor să primească propunerile Porței. Circulă zgomotul că ocupațiunea insulelor Mitylene și Lemnos a fost suspendată. Acest zgomot este des mințite și se adaugă că ocupațiunea telegrafului și vămei din Castro, capitala insulei Lemnos, s’a făcut conform programului și fără nici un incident. De ce a cedat Poarta Constantinopole, 24 Noembrie.— In cercurile diplomatice se povestește că cedarea Porței a fost determinată prin declarațiunea cîtorva puteri cum că Poarta, dacă nu va accepta controlul financiar, trebue să se aștepte la alte pretențiuni mai cuprinzătoare și avînd de scop întinderea și mai mare a acțiune a reformelor. Mai ales comunicarea că puterile vor cere instituirea unul guvernor general pentru cele trei vilaete macedonene, a produs o mare impresiune in cercurile guvernamentale din Constantinopole: înmulțirea staționarelor europene din apele Constantinopole, Berlin, 24 Noembrie.— »Berliner Lokalanzeiger“ primește din Constantinopole o telegramă care spune următoarele: Din cercuri diplomatice vine știrea că Enginera nutrește proectul ca după tranșarea crizei actuale să pue pe tapet chestiunea sporirea numărului de bastimente staționare europene de aci, împotrivirea de așteptat din partea Turciei ar putea fi respinsă cu motivarea că guvernul turcesc are a-și atribui chiar sieși această măsură, în urma atitudinei amenințătoare pe care el a avut-o in cursul ultimului conflict. Criza în Ungaria Deliciul unor deputați croați Agram, 24 Noembrie.— Deputații Tuskon, Vinkovitz și Harambashi, declarînd din nou solemn în Landtag că prin procedarea lor n’au avut de loc intenția de a călca lealitatea față cu regele și de a comite un act de înalta trădare, comisiunea pentru imunitatea parlamentară a refuzat ridicarea imunităței acestor deputați, pe motiv că lipsește intențiunea criminală. Triumful tipografilor din Budapesta Budapesta 24 Noembrie.Redacțiunile a 10 ziare au semnat un act în care declară că nu vor mai ataca pe socialiști prin ziarele lor. In urma acestora tipografii greviști au reluat lucrul triumfători. Numai două ziare, și anume Pesti Hírlap și Budapesti Hírlap, au refuzat semnarea angajamentului și au rămas sub boicot. Cum insă lucrătorii acestor ziare nu s’au unit cu greviștii, ele vor continuă să apară și mai departe. Redacțiunea ziarului Nap voind să publice un articol contra greviștilor, culegătorii gazetei au părăsit în corpore tipografia. Azi dimineață mai mulți greviști au vizitat acasă pe lucrătorii negreviștî, încercînd să-i decidă a se solidariza cu dînșii. Greviștii au intrat în debite și au distrus un mare număr din ziarele cari nu au semnat angajamentul impus de el. Ministru căzut la alegeri Budapesta, 25 Noembrie.—La scrutinul de balotaj pentru Reichstag ministrul cultelor Lucaci a căzut contra candidatului independent. Deputatul român Busu-Șirianu iarăși dat în judecată de unguri Budapesta, 24 Noembrie. — Din Oradea-Mare se anunța că parchetul tribunalului din Oradea-Mare .-stas ' Măcelurile și jafurile din Odesa Bruxelles, 24 Noembrie.—Depeșe din Odesa. Locuitorii mai bogați sunt uciși și jefuiți. Măcelurile sunt organizate de autorități. Polițiștii indică ucigașilor locuințele pe cari să le jefuiască, a deschis acțiune publică contra deputatului naționalist romin Ioan Russu Șirianu pentru delictul de ațîțare contra ideei de stat maghiar. Russu Șirianul a publicat în București, sub titlul: „Romînii din statul ungar”, O carte în care se află pasagiile incriminate. Andrassy contra votului universal: o ședință solemnă Budapesta, 24 Noembrie.Astăzi în comitetul executiv al coaliției s-a discutat chestiunea dreptului electoral. Primul a vorbit Julius Gulher, care a conjurat pe Andrassy să lase la o parte punctul său de vedere prea strict și să aibă în vedere greaua situație a partidului independent. Dacă și Coroana—a încheiat Gul n8r— acordă poporului votul universal, apoi partidul constituțional, cel mai mare partid al coaliției, nu trebue să pună partidul independent în situațiunea oribilă și imposibilă de a râmîne îndărătul purtătorului Coroanei, în ce privește democratizmul. In acest moment toate privirile se ațintiră asupra contelui Andrassy, care în mijlocul unei adinei tăceri răspunse: — Cît voiu trăi, nu voiu fi amicul votului universal. Acum și niciodată! Sub impresia acestor cuvinte, comitetul executiv a hotărît să nu ia nici o hotarîre în chestie sufragiului universal. Prin aceasta punctul de vedere al partidului coaliției și al partidului poporului a învins. Balotagiul din Budapesta Budapesta, 2,4 .Noembrie.— In al douilea arondisment al Capitalei a avut loc astăzi alegerea de balotaj între dr. George Lucaci, ministru al cultelor, și candidatul partidului independent, dr. Emerich Németh. Acest din urmă a fost ales deputat cu o majoritate de 221 voturi. Rezultatul este interesant prin faptul că în arondismentul II, unde se află cei mai mulți funcționari de pe la ministere, locuesc peste o mie de funcționari ai statului cari au dreptul de VOL_____ Criza din Ungaria Viena 24 Noembrie.— Ministrul de comerț ungur Voerves a declarat astăzi unui Colaborator al ziarului Neues Wiener BagblaU că guvernul Fejérváry se simte acum mai tare ca oricînd. La întrebarea dacă parlamentul va fi dizolvat, ministrul a răspuns că de o dizolvare nici vorbă nu poate fi. Condițiile aplanare incidentului Belgrad, 24 Noembrie.—Abia Shubătă se va decide în mod hotărtor asupra controlului financiar în Macedonia. Tratativele continuă în fiecare zi Ambasadorii au acceptat cererea Sultanului ca să se numească în comtetul internațional un al douilea consilier financiar turc. Dacă Simbătă se va semna tratatul, atunci flota internațională va părăsi Senedos și Mytihne. Sultanul a protestat în contra faptului că budgetul militar pentru Macedonia să intre în cercul de activitate al comitetului internațional. Relocarea mitropolitului grec Agathanghelos Viena, 24 Noembrie. — Oficioasa Politische Korrespondenz“ anunță că mitropolitul grec din Grevena, nonseniorele Agathanghelos, chemat la Constantinopole de către patriarhatul ecumenic și a cărui rechemare a fost cerută de Poartă după repetatele cenzi ale lui Hilmi pașa și ale guvernului român, nu se va mai întoarce, probabil, în diocesa sa. Patriarhatul s’a văzut constrâns să-l cheme la Constantinopole, fiindcă de câtva timp mitropolitul în chestiune stetea oarecum sub supravegherea poliției turcești, deoarece autoritățile nu-i permiteau să se depărteze din Grevena. Patriarhatul speră că dacă monseniorele Agathangelos nu se va reîntoarce la Grevena, Poarta va renunța la hotărîrea ei de a da în judecată pe acest mitropolit pentru complicitate cu bandele grecești. Guvernul austriac și evreii Viena, 24 Noembrie.Primul-ministru Gautsch a primit astăzi la Cameră o deputațiune a comunității izraelite din Viena, care referindu-se la o cuvîntare agresivă a d- ruha Lueger, primarul orașului, a cerut primului-ministru să ia măsuri pentru protejarea fomdației izraelite. Ministrul-președinte a declarat co momentan nu irește să o pronunțe asupra acestei chestiuni, deoarece în curînd Se va putea cunoaște vedenie guvernului, cu ocazia răspunsului ce vă da înterpelărea ce s’a anunțat în Cameră arunca aceluiaș punct. Pop’ulația Berlinului !!Berlin, 1 NoembrX —După ultimul recens,".mint orașul Berlin are 2.033.900 locuitori. Din Camera franceză S:Paris, 23 Noembrie.—Camera a discutat bugetul și convențiunile căilor ferate. Apoi s-a ocupat cu proectul de lege pentru pensiunile lucrătorilor. La eșirea de la Camera de Bourel a întrebat pe ministrul Trouillot ce crede să facă față de noul tarif vamal elvețian care va intra în vigoare la 1 ianuarie. Ministrul a răspuns că vă depune în curînd la Camera un proect pentru a asigura o apărare eficace a intereselor franceze. Atentat contra unui consul Belgrad, 24 Noembrie.—O bandă de albanezi au năvălit în localul consulatului rusesc din Prizrend. Un anume Mahmud Sinan a atentat la viața consulului Tubolka. Atentatorul a fost dezarmat și arestat. Funcționarul polițienesc Raniz Effendi a fost arestat. Albanezii au demonstrat în fața consulatului. Onoruri pentru regele Greciei la Viena Viena. 24 Noembrie.—Regele Greciei a făcut după amiazi o vizită contelui Goluchoicshy. Astă seară un prînz în onoarea sa va fi dat la Schoenbrun de către împăratul Francisc Joseph. Vor lua parte arhiducii Leopold Salvator, Frederic, Reiner, miniștrii danezi grecesc, contele Goluchoivshy, miniștrii Pitrejch și Burlan, și mai mulți demnitari și generali. Gorki la Berlin Viena, 24 Noembrie. Depeșă din Berlin . Maxim Gorki va veni la Berlin spre a asista la premiera nouei sale piese „Copiii soarelui“, ce se va da pe la mijlocul lunei Ianuarie st. n. la „Kleines Theater“ Acțiunea radicalilor socialiști în Franța Paris, 24 Decembrie.— Comitetul electoral radical- socialist a decis să susțină candidaturile blocului la viitoarele alegeri pentru Cameră. Deces Expulss*!*!.—Mort prin otrăvire CONSTANȚA, 24 Noembrie. Cu vaporul „Rminia“ vor fi expulzați 20 de indivizi greci trimiși e poliția din Capitală. — Italianul Federico Mandolini, din Cerna-Vodă a murit, fiind otrăvit 'Autorități'«» cercetează. Nițescu. Deraiarea de la Lehliu Trenul de București-Constanța care pleacă la ora 4.20 după amiază a deraiat la stația Lehliu. S’au sfărâmat ceva vagoane și locomotiva. Sunt mai mulți inși contuzionați și două morți. Acești din urmă sînt : un agent polițienesc din Constanța și un mecanic. Fort.—Yîmitoare. —Inspecție IAȘI, 24 Noembrie.—Un servitor de la farmacia Konya a dispărut, după ce a furat din casa stăpinului său suma de două mii de lei. — Mîine Va avea loc, pe moșia Tudora, o Vânătoare, organizată de Societatea vînătorilor din localitate. — D. Mich'SCa, directorul căilor ferate, a fost azi dimineață la Iași pentru inspecta atelierilor din stația Frumoasa. — Aci publicul așteaptă cu o vie nerăbdare destăinuirile d-lu Panait Macră, nőil colaborator al ziarului Diminezei.—Dan Rănire gravă — Accident— Furt de oi—înjunghiere. — Asasin urmărit.—Atentat.—Diverse. CRAIOVA, 24 Noembrie. — Avînd ură de moarte contra lui Sterie Efrim Iancu, astănoapte Dincă Vasile șî-a pludit rivalul in marginea comunei Ștranic și suindu-l la bătie nu l’a lăsat decit atunci cînd Sterie nu mai dedea nici un semn de viață. — Teodor Stan desen din str. Serban Vodă a foate călcat de Căruța lui Nicola Marin din serviciul d-lui Toma Blindu. Nenorocitul om s’a ales cu ambele picioare fracturate. — Dintr’o coșară a lui Pătru Jianu, din com. Vîrtopu s’a furat mai multe oi. A fost prins individul Florea N. St. Banget care tocmai voia să vindă oile la tirg. — Niculae Bumbucea, Mitru Robuleasa și Mitru R. S raion din Vîrtopu au înjunghiat pe Ion Stancu Mutuleanu care bătuse pe primul din criminalî. — Ion zăgăneanu zis Niță un tînăr de vr'o 24—25 ani de fel din Călărași, comițind în com. Goeorgea (Ial omița) un îndoit asasinat, a dispărut din sat. Parchetul de Ialomița a cerut urmărirea lui. .— Ghiță I. Epure și Nicu Gh. Epure pîndind astă noapte pe Ioan Sadove,«nu pe str. Severinului, au tras în acesta mai multe gloanțe cari de altfel n'am avut noi un rezutat. Atentatorii »a fost arestați. — Comisarul circ. I a confiscat o mare cantitate de pâine găsită lipsă la cîntar și fabricată de Voinn Boreff din str. Suiîrd: n. — Autorul furtului săvîrșit prin efracție dda Titu Stăncescu din str. Jules Michelet și de care v’am relatat ori, este un prieten al păgubașului nume Paul Iliesco. Acesta a declarat cum a procedat și a arătat unde sut îngropați banii în sumă de 1500 lei. Locul arătat era cel adevărat. Scinteie GALAȚI, 24 Noemvrie. — Decanul baroului Dionisie Popescu și membrul din consiliul de disciplină I. Vasiliu, demisionînd în ziua de 4 Decembrie la ora 10 va avea loc noua alegere. — Lacul Brateș înghețat. — Duminică 4 Decembrie se vor alege delegații prin congresul sionist. E o listă propusă: dr. Briefes Schein, Goldstein Heinrich Grunberg, doctor Helfant. Inspectorul Protopopescu a inspectat poșta. — Din cauza ceței, vapoarele fac cursa între Galați și Sulina, trei zile în loc de două. — Duminică d. doctor Niemrower va ține o conferință în sala Kaumah. Syrius Copenhaga, 24 Decembrie. Locotenentul Sepdorff, girantul ministerului de rezbel, a murit. Originalele acestor telegrame sunt expuse la magazinul de muzică Jean Feder din calea Victoriei, Conflict vamal cu IN ȚARA un vapor grecesc CONSTANȚA. 24 Noembrie.—Azi a sosit in port vanonul „Argostoliou“ al societăței grecești de vapoare „Destieni et Ghiavulato“, avînd pavilion otoman, aceasta cu intențiunea vădită de a se sustrage dispozițiunilor aplicate vaselor grecești. La Căpitănia bortului, comandantul vasului, anume Evanghelios Lambiri, a declarat că „Argostoliou“ este proprietatea supusului otoman Pericles Abagis și că vine din Constantinopole. Cu toate acestea vasul aparține unei societăți de vapoare poștale avînd curse regulat. In ciuda acestei schimbări a pavilionului, autoritățile romane consideră vaporul ,,Argostolion“ ca mercantil, supunindu-i taxelor conform dispozițiunilor respective. Se va percepe de la acest vas in afară de 30 lei taxa vizei patente și 20 bani pe tona registru, considerîndu-se capacitatea vasmui, iar nu greutatea mărfurilor ce va descărca. In acest caz taxele ating sume apreciabile și e probabil că cursele vor înceta. Asupra descărcărea mărfurilor cu originea grecească se menține dispozițiunea anterioară, adică manifestul general și toate cunioamentele trebmso vizate și traduse la consultele romane din porturile grecești de îmbarcare. Procesarea societăței „Destieni et Ühianulato“ a produs o penibilă impresia printre greci, diind loc la vii comentări, fiind unanim dezaprobată. Nițescu Revoltă târăzească Prin fir telegrafic R.-Sărat 24 Noembrie.Azi o mică parte (Im locuitori) din com. Obi iți, s’au revoltat contra preotului Ștefan Dragescu. Acest preot fiind pedepsit de vlădica din Buzau ."I mutarea, preotul Marii Ionescu din Stiubeiu a fost delegat In loc ti î. Majoritatea locuitorilor fiind insa pentru preotul Ștefan Drăgescu s’a incur o bătae cu ceilalți cari sunt contra. Autoritățile interVinind au putut linișt spiritele arestând pa capii revolt"). Harpag BRAILA, 24 Noimbrie. — Piața crealelor e fermă. Transacțiunile merg ln spre sfirșit operațiunile sunt mai activ- Griul a fost ferm CV 15—20 la Wage mai scump. Orz» oviz, secară ferm. Porumb bivariat. — Aseară a fost chemat la Bac. d N. Faranga prefectul județului. Acea»’ chemare se pune în legătură cu situația de aci și se crede « « împăca » poate interveni între d. Faranga și Sullioti. La caz contrarii se dă ca probabi următoarea «hițim»* : d. Faranga să vin ca primar, i ca prefect d Alex. Suliotti. D. Ghnst» he Soliotti rămîne numai senator și șef al partidului conservator. — Ia Urmă mai multor denunțuri poliția a făcut o descindere la cafeneaua New-York din strada sf. Petru. S’au confiscat Cărți de joc, bani etc . Se telegrafiază că factorul poșta din DediîUșt, a fost atacat de niște hoți pe cînd făcea cursa Luca-Tătaru. Hoții i-au furat geanta ln care se aflau mai multe lucruri. — Pe str. sf. Petru, Vasile Ivanof » rănit ps Andronache* Ettache cu cuțitul. — Stocuitorul Gh. Tudorache din Stăncuța a fost Ucis de un ba] al malii Calmuțui. — Un furt de piele tăbăcită s’a făptuit la incinta domnilor. Autorii sunt Ion Panu și Gh. Andronache. Din cauza că d. Chr. Suliotti nu s’a intors încă din București, s’a amînat Consfătuirea care trebuia să aibă loc la d-sa jstă-seară.— Ming Apropierea anglo-rusă De mai multe săptămâni oamenii poltieî Cel mai eminenți al Angliei foști miniștri, și de partide, candidați la viitoare funcțiuni ministeriale, au început a expune vederile lor asupra politicei interne și externe a Angliei și de sigur că au observat că nici unul n’a rebuit să spună ceva despre o apreciere posibilă sau dorită dintre Anglia și Rusia. Nu de astăzi chestiunea unei apropieri între cele două țări a fost pusă ; in 1902 cind s’a încheiat primul tratat de alianță cu Japonia, teza utilității unui acord anglo-rus a fost susținută deja, și de atunci s’a revenit asupra ei in diferite rinduri. In societatea Asiei Centrale din Londra, într’o conferință ,are făcu atunci parte care zgomot, sir Alfred Lyalle enunța această idee, că rivalitatea dintre Angia și Rusia do* mina Extremul orient, și săuiti un interes european, ar trebui să se pună capăt acestei rivalități și se ajungă a se suprima între cele două țări oricepind, mai tîrziu, în cursul războiului ruso-japonez, baronul Suymatzu, ginerele marchizului Ito, vine în Europa pentru a pleda cauza japoneză și mai ales în Anglia să umple revistele și jurnalele cu influente articole senzațional denunțind rapacitatea și barbaria moscovită, societatea Asiei centrale,gen apel la un membru influent al coloniei ruse din Londra și ’1 invită să reputeze printr’O Conferință publică aserțiunile și manerările japoneze D. Gabriel de Wesselitzky, președintele presei streine din Londra corespondentul ziarului Novon Vrenna, care a contribuit mai mult ca oricine la dezvoltarea mișcarei consideabile care s’a produs în presa engleză in favoarea Rusiei, aduse contra argumente la cele spuse de baronul Sugeulatztt și descoperirea loc se numește pericolul galben. Această conferință fu favorabil primită de către o mare parte din opinia pubică și cînd fu publicată in broșură se vinde imediat. Sir Donald Mackenzie Wallace, corespondentul lui Times, șef de cabinet al lordului Dufferus în Indii, amic și Confident al regelui, scrise prefața, ceea ce contribui să-i mărească importanța și autoritatea. Se știe de asemenea că, de mult timp, un mare număr de membrii din parlamentul englez, și nu puțin influenți au primit ideia unei alianțe cu Rusia. Mai zilele trecute Observer zicea că se poate considera ca foarte sigur rezultatul une î anchete pe care a făcut-o în privința apropierei anglo-ruse. După ce a expus situația respectivă a celor două țări și a conchis constantind că Anglia e astăzi mai tare ca oricînd, pe cînd Rusia este destul de slăbită, jurnalul englez afirmă că Anglia poate oferi Rusiei poarta dechisa in Persa, e o garanție generală, pentru comerțul său în Orient și mai ales pentru sudul Peraie), construcțiunea căii ferate de Bagdad, libertatea întreprinderilor sale in Asia minoră și mai ales la Constantinopol, dacă semnatarii tratatului relativ la Marea Neagră nu văd în aceasta vreun inconvenient. Pe de altă parte, neîncrederea Rusiei față de Anglia pe baza ostilității tradiționale a politicei sale, încep să dispare puțin cîte puțin. Revoluțiunea rusă nu e un obstacol la realizarea acestei înțelegeri. Din contră cu cît triumful ideilor liberale, chiar radicale, va fi complect în Rusia, cu ații liberalii și democrații englezi, vor fi împinși să probeze Rusiei, că simpatiile Angliei sînt sincere, și că cele două țări au tot avantajat să se înțeleagă în vederea intereselor lor comune, și a menținere! păcei generale in Europa. ȘTIRILE NOFTEI Accidental din str. Făinar!—Un », nume Manole Stan din calea Văcărești 278, în vîrstă de 50 de ani, trecînd era pe strada Fainarî, î-a venit deodată răft și a căzut în ‘nesimțire, într’o stare gravă, a fost transport» la spitalul Colentina. In curînd „ADEVERUL“ va publica Memoriile lui G. Manolescu (Principele Lahovary) Noul și interesante povestiri ale autorului „Aventurilor principe ®? Lahovary“ cari au avut un așa el mare succes în foița „Dimineței«,