Dimineaţa, ianuarie 1906 (Anul 3, nr. 687-713)

1906-01-15 / nr. 697

Anul TV No. m3 «am fit toatft faira BANI TELEFON PUBLICITATEI : Conecdată exclusiv AGENȚIEI DE PUBLICITATE CAROL SCHULDER & Co. București, Str. Karageorgevici 18 Telefon 34. Pentru Austria, Ungaria ți Germania A se arîrewa d-lor H. Dukes nachf. Max Augenfeld & Emerich Lessner.— wies DIRECTOR COAST. MILLE ABO NAM ENTE Simple (Dimineața) țnw ................................................... Lel 18.— tluni ..... „ ssa. * » „ «50 1 lună.......................................... . „ 1.80 Cl STRAHATAT* ÎNDOIT Combinate (Adevărul și Dimineața) lin »A .... lei 32 . 3 lnni .... 8 6 Inni .... „ 161 Inná .... 313 A 1JT IV STRAIN AXATE ÎNDOIT DAtum Ientru Capitală No. S/80 ,, Provincie și Străinătate No. 18/40 J. Apare zilnic la ora 4 dimineața ea ultimele știri ale nopței lî inroriile ziarului str. Sărindar 11 concesiune exclusivă Duminică 13 Ianuarie 1906 Alte declarații ale lui Andrassy Viena, 13 ianuarie. Contele Iulius Andrassy a declarat unui redactor al lui Politische Corespondens că în audiența ce a avut-o la împărat a fost vorba despre criză și despre chestiunile militare în legătură cu ea. Contele Andrassy va conferi, după dorința monarhului, cu ministrul de räzboiü Pitreich și e probabil că va fi primit încă odată de împărat. Contele Andrassy rămîne și azi la Viena. Cît despre o soluție favorabilă, nu poate încă fi speranță, și orice vederi optimiste nu sînt cîtuși de puțin justificate și trebue primite cu mare rezervă. Ultima oră telegrafică De la coresp. noștri din: Londra, Paris, Berlin, Viena și Budapesta Evenimentele din Rusia Audiențe la țar Petersburg, 13 Ianuarie. — Erî a fost primit de către țar, primarul din Butow, generalul maior Dartachemski. In aceeași zi s'a mai prezentat țarului și o deputațiune de trei țărani din Bogorodizk,guvernămîntul Tula. Turburările din Baku Petersburg, 13 Ianuarie.—■„Novoie Teremia“ scrie că toate zvonurile cum că I« Baku s’ar fi produs turburărî, sînt neexacte. Aseară mai mulți oameni fără căpătîiu au atacat un pluton de jandarmi. Totul însă s'a liniștit imediat. Ciocnire la Tiraspol Moscova, 13 ianuarie. O știre din Tiraspol anunță că o ciocnire a avut loc acolo între populațiune și poliție. Poliția voise să împedice o procesiune a credincioșilor după ieșirea din biserică. Preoții cedară forței. Sinuciderea unui revoluționar Petersburg, 13 Ianuarie.Studentul Boris Pakow, de la politehnica de aci, s-a sinucis aseară, fiindcă primise o citațiune de la poliție pentru ca să se prezinte acolo. Studentul luase o parte activă în mișcarea revoluționară și fusese înștiințat acum că se urmărește arestarea lui. Decorațiuni în Rusia Petersburg, 13 ianuarie. Țarul a decorat cu ocazia zilei de anul nou pe toți guvernatorii cari s'au arătat mai sîngeroși în reprimarea revoltelor. Intre cei decorat, se află și generalul Dubassos, celebrul guvernator al Moscovei și guvernatorul districtului Saratov. Revolta în Siberia Petersburg, 13 Ianuarie. Știrile sosite din Siberia anunță că acolo revoltații au ajuns într’o stare de surescitare extremă. Toate casele particularilor, toate secțiunile polițienești pe cari le întîlnesc în fața lor revoltații, le dărîmă. Din ciocnirile de erî au rezultat 24 de morți. Adunarea democraților Petersburg, 13 Ianuarie.—Astăzi are loc la Novocerkassk, adunarea partidului democratic constituțional. Un puternic detașament de soldați păzește localul de întrunire. Congresul nobilime și Duma Moscova, 13 ianuarie.Congresul general al mareșalilor nobilimei ruse a hotărît cu majoritate de voturi să ceară convocarea imediată a Dumei imperiale. Aceasta în vederea timpului critic și a încrederei generale în politica contelui Witte. In acest scop împăratul va fi rugat de congres ca să fixeze ziua exactă a convocărei Dumei. S’a mai decis să se ceară guvernului de a nu lua nici o măsură pentru rezolvarea chestiei agrare înainte de adunarea Dumei. Congresul a trimis apoi o telegramă de supunere și devotament. Bombe găsite. — Adunarea sionistă Petersburg, 13 ianuarie.—Se anunță din Vilna, că acolo s’au găsit opt bombe în str. Ștefanowkaia La azilul izraelit din Vilna s’a ținut o întrunire sionistă. In timpu întrunire poliția a făcut mai multe rerchizițiuni și a arestat peste 100 de persoane. Arestările din Iarislow Petersburg, 13 Ianuarie.—La Iarislow, o sotnie de cazaci și jandarmi au pătruns în fabrica Lokalow unde au arestat pe directorul Davison, pe ajutorul säu Szustaszew și pe cîțiva funcționari și lucrători. Revoltă agrară în Basarabia Odessa, 13 Ianuarie.— Știri sosite aci anunță că în sudul Basarabiei s’au produs grave răscoale agrare Guvernatorul Knoll și un mare număr de dragoni au sosit la fața locului. Azi a pornit și infanterie într'acolo. Cînd se va judeca procesul locotenentului Schmidt Petersburg, 13 Ianuarie.—Din Sebastopole se anunță că procesul locotenentului Schmidt a fost fixat pentru 1b Ianuarie crt. Temeri de revoluție teribilă In Siberia: 100 mii de oameni trimeși acolo Paris, 13 Ianuarie.—Ediția de aci a ziarului New-York- Herald primește următoarea depeșe din Petersburg :Generalul Linevici temîndu-se de o groaznică revoluție în Siberia, a cerut guvernului să trimeată acolo urgent 100.000 de oameni. Guvernul va satisface cererea aceasta, iară revolte țărănești Berlin, 13 ianuarie.)Din Odessa se anunță că în districtul Tiraspol, gubernia Cherson, a izbucnit o revoltă țărănească, la o ciocnire cu dragoni în satul Zahhariev la 18 țărani au fost omorîțî și mulți au fost răniți. Revolta se întinde și în districtul vecin. Revoluția continuă în Caucaz Berlin, 13 ianuarie. — „ Berliner Lokalanzeiger“ primește din Petersburg următoarele știri: In Caucaz revoluția este în plină activitate. Dată fiind natura particulară a terenului din acea regiune, trupelor le este foarte greu de a combate pe insurgenți.Revoluționarii trag asupra trenurilor militare, cu care ocazie se dau adevărate bătălii, din cari cele mai violente au fost în Guria și Mingrelia. Șase nour regimente de cazaci au fost mobilizate pentru înăbușirea revoluției, Dragoni ruși arestînd pe proprietarii de moșii Berlin, 23 ianuarie. Din Posen se anunță ziarului „Dziennik Poznanski“ că un escadron de dragoni ruși din Wloclawek a apărut în Piotrkow, localitate situată la granița prusiana, și a arestat un șir de proprietari de domenii feudale rusopoloni. Dragonii străbat regiunea graniței și caută să pue mîna pe alți proprietari feudali. Ravagiile ciumei . Petersburg, 13 Ianuarie. — „Agenția Westnik“ publică următoarea știre oficială: ciuma a izbucnit în luna Decembrie la Seistan, districtul Seistan. Au fost pînă în prezent 200— 300 decese din cauza ciumei. Ciuma a izbucnit, de pe la 1 Ianuarie, și în nord-vestul Afganistanului. Amenințarea Serbiei Berlin, 13 ianuarie.Depeșe din Belgrad . Dnewni List, organul ministrului de finanțe, anunță că în caz dacă Austro-Ungaria va continua războiul vamal prin închiderea granițelor pentru importul și transitul vitelor, precum și al păsărilor vii și tăiate, atunci Serbia va rupe toate relațiunile sale comerciale și financiare cu Austro-Ungaria și nu va mai depune în Skupstina proectul noului împrumut la care va participa și „Unionbank“ din Viena. Procedare rusească Petersburg, 13 ianuarie.— Se anunță din Mitau că amenințarea de a se distruge casele a trei țărani cari ei înșîșî incendiaseră conacurile unor moșieri sau luaseră parte în mod activ la jafuri, a produs un efect deprimant asupra mulțimei Sate întregi cerertare și denunță pe conducătorii lor. Stare de asediü la Kuiais *Kutais, 13 Ianuarie.—Atotputernicia partidelor extreme, care a ținut două luni, a luat sfîrșit. Autoritățile militare au restabilit și comunicațiunea pe drumul de fier. Starea de războiu a fost proclamată la Kutais. La Kiril, unde revoluționarii luaseră în stăpînire finanțele comunei, a început dezarmarea populațiunei. Guvernatorul general a sosit în acel oraș. Arestările din Berdicev Odessa, 13 Ianuarie.—32 capi ai cercurilor revoluționare din Berdicev au fost arestați acum cîteva zile în acel oraș. Șeful lor suprem, dr. Blich, a fugit. Asasinare din greșală. Petersburg, 13 Ianuarie.—„Agenția Westnik“ spune că un comunicat oficial al organizațiunei revoluționare din Pensa a comunicat șefului jandarmeriei Prosorotvsky, că din eroare a fost asasinat la 15 Ianuarie st. n. comandantul diviziunei de infanterie, No. 78, dar că această eroare va fi în curînd reparată prin asasinarea lui Prosorowschy. Victimele revoluționarilor Petersburg, 13 Ianuarie. Din Batum se anunță că guvernatorul Iwanov și însoțitorul său moșierul Rusmin Beg au fost omorîți pe strada Michailowtka. Omorîtorii lor au scăpat. Revoluționarii sulpînî pe un oraș Petersburg, 13 Ieruarie.Orașul Lolschi împreună cu cetatea se află de o săptămînă în mîinile revoluționarilor , trupele credincioase guvernului au încercat de mai multe ori, dar în zadar, să cucerească cetatea. Revoluționarii, cari sînt în număr de 1500, au pus mîna pe casa cetăței, în care se găsește 150000 de ruble. Comunicațiune restabilită. Arestări senzaționale .Tifiis, 13 Ianuarie.— Comunicațiunea drumului de fier între Kutais, Poti și Batum a fost restabilită. Stațiunile intermediare au fost ocupate militărește fără împotrivire din partea revoluționarilor. Guvernatorul provinciei Kutais, D. Starosselsky, și vice-guvernatorul acelei provincii, au fost arestați erî la Kwikly de guvernatorul general. incident în Camera franceză Paris, 13 ianuarie.— Camera deputaților.—Deputatul Guadelupei, d. Gerville-Réache, a cerut guvernului să ordone o anchetă asupra situațiunei politice, economice și electorale din Guadelupa. Oratorul citează o serie de acte arbitrare, de nedreptăți și imoralități ce se impută d-lui Boulloche, guvernatorul acelei colonii. Dputatul Guadelupei, d. Gerault- Richard, a luat apărarea guvernatorului și a spus că fraudele electorale ce s'au relevat, sunt imputabile amicilor d-lui Gervise-Réache. Incidentul a fost închis. Ședința ridicată. Grecia protestează contra arestărilor Constantinopol, 13 ianuarie.—Legațiunea greacă a protestat pe lîngă marele vizir contra perchizițiunilor și arestărilor de greci făcute la Salonic fără asistența consulară. Toast Viena, 13 ianuarie.— Cu ocaziunea serbarea zilei de naștere a împăratului Wilhelm, contele de Wedel, ambasadorul Germaniei la Viena, prezidind un banchet al coloniei germane, a toastat pentru împăratul Francisc Iosif și a zis : Ne putem aștepta cu încredere ca pacea să nu fie turburată, nici în viitor, tripla alianță fiind tot atît de tare ca în trecut. Boala ducelui de Luxemburg Castelul Hohenbourg, 13 Ianuarie.— Starea marelui duce de Luxemburg s’a ameliorat puțin. Alegerile engleze Londra, 13 Ianuarie.— Pînă astă seară, se cunoșteau rezultatele următoare : au fost aleși 362 liberali, 146 unioniști, 41 deputați ai lucrătorilor, 82 naționaliști. Liberalii cîștigă 186 mandate. Andrassy la Viena Viena, 13 ianuarie.După o audiența ce a durat o oră, contele Andrassy a avut o convorbire cu ministrul războiului. Contele Andrassy rămîne la Viena. Nu este exclusă posibilitatea ca să fie din nou primit în audiență de împărat. O tîlhărie îndrăzneață Odessa, 13 ianuarie.O bandă de tîlhari, călcînd moșia Bagadshin, a legat familia proprietarului și a cerut să i se dea suma de 13.000 ruble ce moșierul o ridicase de la bancă. Apoi tîlharii s’au făcut nevăzuți, după ce au luat banii și niște obiecte de valoare. Plată pentru întreținerea prizonierilor ruși Tokio, 13 Ianuarie.—Informațiuni din izvor sigur spun că Rusia a plătit Japoniei cinci milioane de lire sterline pentru întreținerea prizonierilor de războiu ruși în Japonia. Luptă cu o bandă grecească Constantinopol, 13 ianuarie. O bandă grecească compusă din 5 indivizi și-a făcut apariția în districtul Georgheli. Un detașament de soldați a fost trimis în urmărirea lor. Cunoscutul brigand albanez Medșnun, care se baricadase cu o bandă de albanezi din locuința sa din Katranica, a fost surprins de un detașament de soldați. După o luptă crîncenă, soldații reușiră să pătrundă în casă. Medșinn dispăru, iar 4 dintre albanezi au fost prinși. Un ofițer și doi soldați au fost uciși. Foametea în Japonia Londra, 13 Ianuarie. O depeșe din Tokio anunță că foametea face ravagii imense în Japonia. Zilnic mor de foame și de frig sute de oameni. Acțiunea contra bandelor macedo-bulgare Sofia 13 Ianuarie. Depeșe din Yeskiab . Un membru al unei bande bulgare a dezertat și s-a pus la dispoziția autorităților turcești. El a destăinuit multe secrete ale organizațiunei bandelor bulgare și a trădat numeroase depozite de arme. In urma acestor destăinuiri, poliția turcă din Yeskiak a făcut acolo numeroase arestări de bulgari compromiși. Logodna rege. Alfons Madrid, 13 ianuarie.Ziarele spun că marchizul de la Mina, mare scutaș al palatului, va fi însărcinat, la momentul oportun, să ceară regelui Edward mîna principesei de Battemberg. Numire Berlin, 13 ianuarie.—„Monitorul Imperiului“ anunță numirea d-lui de Tehirczky și Roegendorf, ca secretari de stat la afacerile străine, conferindu-l- se’titlul de consilieri intimi efectiv. Deschidere Parlamentului englez Londra, 13 Ian —Regele Eduard însoțit de regina Alexandra, va deschide în persoană parlamentul nou ales, în ziua de 19 Februarie st. n. Parlamentul se va aduna la 13 Februarie st. n. pentru a alege pe președintele sǎu, * Un tablou asupra* banditismelor din Macedonia Constantinopol, 13 Ianuarie. — O statistică oficială arată următorul tablou de excese comise în vilaetele macedonene în anii 1303,1904 și 1905. Excese în potriva mahomedanilor. In 1903, în vilaetul Salonic, 50 asasinați și 20 răniți; în vilaetul Monastir 82 asasinați și 19 răniți; în vilaetul Yeskiub, 14 asasinați și 12 răniți, total 146 asasinați și 51 răniți. In 1904, în vilaetul Salonic au fost asasinați 73 și 28 răniți; în vilaetul Monastir, 117 asasinați și 36 răniți;în vilaetul Ueskib, 52 asasinați și 11 răniți, total 242 asasinați 78 răniți. In anul 1905, în vilaetul Salonic au fost asasinați 96 și răniți 29 ; în vilaetul Monastir, 32 asasinați și 13 răniți; în vilaetul Ueskiub 56 asasinați și 34 răniți, total 184 asasinați și 68 răniți. Osebit de aceasta au dispărut sau au fost răpiți. Din vilaetul Salonic 9, din vilaetul Monastir 5, din vilaetul Ueskiub 34, total 48 persoane. Cea mai mare parte a acestor atrocități au fost făptuite de greci și bulgari. împăratul dispus la concesiuni Viena, 13 ianuarie.Contele Andrassy a declarat că, după părerea sa, Curtea ar fi decisă să facă concesiuni pe terenul militar. Totuși Andrassy consideră aceste concesiuni ca absolut insuficiente. Declarația aceasta produce la Budapesta o mare senzație și e primită cu satisfacțiune. Uniunea sîrbo-bulgară Sofia, 13 ianuarie. — Camera de comerț din Sofia, compusă în majoritate de guvernamentali, a hotărît să adreseze comercianților sîrbi o adresă de simpatie, să felicite guvernul bulgar pentru atitudinea curagioasă avută în chestiunea uniunei vamale cu Serbia,și să trimeată o deputațiune de 22 membrii la Belgrad. Celelalte Camere de comerț din Bulgaria au fost invitate a face manifestațiuni analoage. Iulius Andrassy la Împărat, interview cu Andrassy Viena, 13 ianuarie.—Contele Iulius Andrassy eșind deja audiența ce a avut-o azi la împărat, a declarat următoarele unui redactor al ziarului Neues Wiener Tageblatt: — Am fost primit de Majestatea Sa în mod foarte amical. Stăm însă rau de tot. Vă repet că șansele nu sunt deloc favorabile. Concesiunile ce ni se acordă nu sunt suficiente. „E vorba de chestiuni militare în privința cărora e divergență între punctul de vedere al coalițiunei și acela al Coroanei. „Asupra plecărei mele din Viena nu am luat încă nici o hotărîre, deoarece e posibil să fiu încă odată primit de Majestatea Sa. „In tot cazul vom conferi astăzi asupra acestei chestiuni cu ministrul de razboiü Pitreick și poate și cu alte personalități. La primul-ministru Fejervary însă nu mă voi fi duce.“ Budgetul Japoniei Tokio, 13 Ianuarie.—Budgetul Japoniei pe anul financiar viitor prezintă la cheltueli suma de 1030 milioane da yeni în care se află cuprinsă și suma cheltuelilor publice de 230 milioane, față de 240 milioane la venituri. Deficitul de peste 790 milioane va fi acoperit din impozite de razboiu și diverse economii pînă la 430 milioane, reta sumei va fi acoperită și rea printr-un împrumut. Avîndu-se în vedere și alte aranjamente financiare, împrumutul va fi numai de vreo 300 milioane de yeni. Abisinia și Italia Roma, 13 ianuarie,—„Agenția Ștefani“ află din Asmara. (Posesiunile italiene la marea Roșie) că comisarul civil italian din Eritrea, d. Martini, a primit o scrisoare de la împăratul Menelik prin care suveranul abisinian îl încunoștiința că se duce la Borumieda și-și manifesta dorința, spre a dovedi tuturor amiciția cordială a Abisiniei către toate națiunile, ca și comisarul Martini să vie în acea localitate spre a-i putea face cunoștința și a putea vorbi cu dînsul. D. Martini a primit de la guvernul să fi instrucțiuni ca să primească invitațiunea împăratului Abisiniei. Logodna regelui Spaniei ■‘Paris, 13 Ianuarie.—Din Biarritz se comunică că regele Spaniei a cerut în persoană era mîna principesei Ena de Battemberg. Logodna va fi anunțată numai după încunoștiințarea oficială a Corteselor despre acest act. Fraudele din Madrid Madrid, 13 ianuarie.—Camera a discutat, intr’o ședință zgomotoasă, chestiunea fraudei cu stampilarea titlurilor externe. Președintele a trebuit să suspende ședința. Teatrul Scala din Anvers distrus de incendiu Anvers, 13 ianuarie.— Un incendiu a distrus teatrul Scala din Anvers. Pagubele sunt de 100.000 mărci. Bursa din străinătate Efecte (închidere) Paris, 13 Ianuarie.—Renta austr. aur 99.75; împr. roman 1890, 93.90; Bancă atom. 610; schimb Viena 103.31; idem piețele germane 121.47; schimb Amsterdam 205.31; schimb Elveția 516; eek Londra 251.35; renta ung. aur 95.75; lez. turc. 142 25; scompt privat 27 . 16. Berlin, 13 Ianuarie. — Renta nnstr. aur 100.40; bancn. ruse 213.30; împr. rus 78.75; ren.ung. aur 96.60; idem cor. 96.40; schimb Viena 85.10. Cereale (închidere) Budapesta, 13 Ianuarie.— Grîtz April 17.12; idem Oct. 16.88; secară April 14; porumb Mai 14; ovăz Aprilie 15.02; rapița August 28. Petrol (Inchidere) Hamburg, 13 Ianuarie.— Petrol 7.20 Amsterdam, 13 Ianuarie. —Petrol 19.50 mărci. „Dimineața" în țară f Balta Doamnei"! *%a sfințit din nou biserica din Balta Doamnei de pe Domeniul Coroanei din jud. Prahovei. Această biserică a fost clădită în 1885 de către locuitori cu ajutorul administrației Domeniului Coroanei, care abia se înființase. Cu timpul a ajuns însă într’o stare care lăsa de dorit, cu toate îndreptările ce i s’au adus, așa că d. Ion Kalinderu, administratorul Domeniului Coroanei, a luat măsuri pentru radicala ei restaurare. Lucrările au constat în dregrea și întărirea zidurile peste tot, iuvălirea, zugrăvirea și pardosirea de isnoavă și s’au ridicat la peste 6000 lei. Sfințirea din nou a avut loc în ziua de 22 Decembrie 1905, oficiind părintele sub-protoereu al județului și 7 preoțî și fiind față personalul Domeniului Coroanei, locuitorii din comună și mulți săteni din împrejurimi. După sfîrșirea slujbei îndatinate s’au rostit discursuri. A răspuns preotul comunei, care arătînd numeroasele îmbunătățiri ce se fac de către administrația Domeniului Coroanei, a adus acesteia mulțumirile întregei obști. isty— f Drumul de fier. — Erî. I ■X IUC8a. consiliul județean, întrunit în seziune ordinară, a votat augmentarea fondului județului cu încă o zecime și jumătate la drumuri. Rezultatul Succes colosal 20.000 exemplare tiragiu Succes colosal Erî s'a pus în vînzare No. 3 al revistei VIAȚA LITERARA = sub direcțiunea d-lor G. Goșbuc și I. Gorun care apare regulat la fiecare Vineri dimineața 10 BANI = ÎN TOATA TARA = 10 BANI 1 acesta șeziuni va forma cota parte pe care județul Tulcea o va da statului, care va începe aoi lucrările nouei linii ferate Tulcea-Constanța. Totodată consiliul a mai votat suma de 25.000 lei necesară studiului traseului. In urmă, s-a format o delegațiune compusă din d-nii St. Borș, Achille Dimitriu, Fr. Ritter și St. Theodoroff, consilieri, spre a se prezenta regelui și a-i expune situația județului Tulcea. Furt.— Necunoscuți făcători de rele, prin spargerea tavanului, s’au introdus In locuința comerciantului Dionisie Lichiardopol, din Sulina, furîndu-i suma de 600 lei în aur. Hoț prins.—Din Sulina se comunică cu tovarășul falsului Mărunțelu care a comis astă vară furtul de revolvere de la d. Hodan, a fost prins. IN ȚARA Minoră sedusă de un ofițer.— Neno rochrea din portul Constanța. Constanța, 13 Ianuarie.— Se comentează viu aci fapta unui tînăr ofițer B., care a ademenit pe minora E. G., a adus-o aci din București cu promisiuni, și după ce a abuzat de neexperiența ei, a lăsăt-o pe drumuri. Asupra acestei procedări reprobabile, o anchetă severă se impune. Vom reveni. — La puțurile ce construcția portului Constanța execută pentru susținerea malurilor, s’a produs o gravă nenorocire prin neglijență. Puțarul Costache Săvulescu, pe cînd lucra în fondul puțului, a fost izbit la cap de mai multe traversa de stejar căzute în puț. In stare muribundă, pojarul a fost scos și transportat la spital. S’a deschis o anchetă. Nițese 11 Conferință.—O piesă romînă la München. — întrunire. —Nottara in Otello. IAȘI, 13 Ianuarie.—D. A. D. Xenopol va ține Duminică o conferință la Turnu-Severin în folosul statuei lui Cuza- Vodă. — Trupa de operă franceză din București, va da două reprezentații și în Iași. — D na Garoseki (Rira) a plecat la München, pentru a asista la repetițiile piesei sale „Elvira“ ce se va reprezenta în curînd la Schauschpielhaus de acolo. Traducerea e făcută de d-na Livonie Devechi. — Duminică are loc o importantă întrunire a fruntașilor evrei, în chestia participării cultului izraelit la expoziția jubiliară. — Notara în Otella, iată evenimentul artistic, ce așteaptă ieșenii.—Dan. IAȘI, 13 Ianuarie. — Azi noapte un foc puternic a izbucnit la spitalul Sf. Spiridon. A fost un început de panică și se începuse chiar scoaterea bolnavilor ; totuși focul a fost localizat curînd și s’a deschis o anchetă.—Dan Pronunțare.—Incendiu.— Furt.—Inspecție. GALAȚI, 13 Ianuarie.—Tribunalul s-a pronunțat azi în procesul penal intentat de George Verona, consulul Belgiei, fostului sau casier Edmond Flachs, căruia îi cerea 30000 daune. D. Flachs a fost achitat. —Un nceput de incendiu a fost la vila Bessu. —Procesul casierului de la navigație, Christescu, s-a fiscat pentru 31 Ianuarie. — Necunoscuți au furat azi noapte o mare cantitate de marfă comerciantului Grigore Nicolau. Comisarul Ștefănescu cercetează: —Colonelul Theodorescu va inspecta a 1 Februarie noul continent. Atentat la drum. — Bătae gravă. — Scandal.—Furt.— Spînzurat.— Un ordin al ministerului de domenii.— Pentru expoziție.—De la Camera de comerț și meserii.—Teatru. CRAIOVA, 12 ianuarie. — Ștefan Drăguț, din Mladhî, a jefuit la drumul mare, de tot ce avea asupră-și, pe consăteanul său Radu Mitră. — Locuitorul Constantin Vlăduțu din Carpen, a fost cumplit bătut de indivizii Ștefan Vlăduțu și Gh. Vlăduțu, din care cauză s’a internat în spital. — O bandă de detracați compusă din Gh. Vasilescu, Toma Mazilescu și Fănică Grădișteanu, au provocat azi noapte un enorm scandal pe străzile Carol și Știrbey-Vodă, tulburînd liniștea locatarilor de pe acele străzi. Ei au fost duși la sala de poliție pentru a se liniști. — Poliția a arestat pe individul Iadeș Alexandru, pentru furt. — Flăcăul Smarandache Drondos din *' 'I Golumbeni, a fost găsit spînzurat de grinda casei. Nenorocitul suferea de pelagră. Prefectura de județ a primit un ordin de la ministerul de domenii, prin care e invitată să ia măsuri pentru a nu se mai permite vînarea de iepuri înpădurile statului. Camera de comerț lucrează în mod stăruitor la colectarea diferitelor știința economice, ce vor fi trimise expoziției naționale din acest an. Acum se lucrează la științele referitoare la industria mare. In acest scop sunt convocați pentru ziua de la Ianuarie, la sediul Camerei mai mulți fruntași comercianți și industriași. — D. M. Vasilescu, comptabilul Camerei de comerț, inspectînd corporația meseriilor unite din R.Vîlcea, a constatat o bună ordine în scripte și maSnuirea banilor. —Concertul profesorului Rudolf Maladior va avea loc irevocabil la 25 ianuarie, la Teatrul Național. — Luni, 16 c. va avea loc la teatrul Imperial, concertul dat de d. I. Corescu, tenor, și a basului G. Teodorescu. La acest concert dau concursul și artiștii teatrului nostru Național. —Se anunță în localitate sosirea transformatorului Ambrozi, care va da 3 reprezentațiune. Ziua Banchetul in onoarea d-lui I. Grădșteanu Aseară la orele 8, funcționarii superiori ai serviciului maritim român au dat un banchet—în sala de marmoră a hotelului Boulevard—în onoarea d-lui Ionel Grădișteanu, ministrul lucrărilor publice. Au luat parte la acest copios banchet d-nii . I. Grădișteanu, Coandă, Popovăț, Boerescu, Murguleț, Văleanu, Oprescu, căpitan Lăpușneanu, inginer Finți și Lucasievici. Sa toastat pentru rege și familia regală. D. Coandă, pentru d. I. Grădișteanu, D. ministru al lucrărilor publice a mulțumit pentru dragostea ce i se arată de către funcționarii serviciului maritim, conchizînd că tot programul său l-a concretizat in comanda ce a făcut-o pentru construirea a două vapoare romînești-î Împăratul Traian și Dacia. Banchetul a luat sfîrșit la orele 1 din noapte. știrile la opțel Accident de automobil. Era după , prînz, pe la orele 4 și jumătate treceau pe calea Victoriei automobilul d-lui co* Í Ionel Văleanu. In automobil era chaufeur-ul Boudevin Marcel și un sergent din regimentul 28 infanterie. Chaufeur-ul voind să întreacă, în dreptul poștei, automobilul. Expoziției condus de Petre Niculescu, a călcat pe o fetiță de 8 ani, d’ Matilda Fuhrmann, care venea de la școală. Fetița a fost räü lovită la cap, jupuindu-i-se pielea capului în dreptul regiunei fronto-parietate stînga. D. Comisar Negulescu, șeful circ. a 5-a polițienești, a anchetat imediat cazul, asistat de d. subcomisar Grigore Niculescu. S au ascultat diferiți martori spre a se stabili, dacă a fost o întrecere de automobile pe calea Victoriei, și dacă a vinovat și ehaufeurul automobilului Expoziției. D. Ionescu-Dolj, procuror, a venit și d-sa la poliție spre a se interesa de acest caz. Fetița a fost transportată la spitalul Colțea, înștiințîndu-se părintele ei, croitorul Solomon Fuhrman, din strada Academiei No. 9. Accidentul din strada Brezoianu. Era pe la orele 5 p. m. copilul Costică Bolintineanu înainte de 9 ani, din calea Victoriei 60, agățîndu-se de un camion, ce trecea pe strada Brezoianu. A căzut jos și a fost atins de roata dinapoi la piciorul stîng, jupuindu-l. Copilul a fost trimis la spitalul Colțea, într’o stare nu tocmai gravă. Știri din străinătate Ministrul de agricultură al Rusiei a terminat un proect de lege după care se dă țăranilor lipsiți de pămînt două treimi din moșiile particularilor, adică vreo 70 milioane de dessiatine. Un aeronaut american, Walter Wellman, a hotărît să încerce de a descoperi Polul Nord printr-un balon dirigeabil. D. Wellman, care a făcut două voiagii în regiunile polare, are dorind să ajungă la Pol cu balonul și, de nu va putea, cu o sanie automobil. ■ CEREȚI MÎINE DUMINICA 15 IANUARIE, tuturor vînzătorilor și chioșcarilor, fascicola l-a din ROMANUL PREOTULUI GAP 0H= ________ " ■ 4 L ■Ljiin.iiiuiMM"1 i»rm i care se împarte GRATUIT tuturor cititorilor noștri ■ ——* 1