Dimineaţa, octombrie 1906 (Anul 3, nr. 953-983)

1906-10-27 / nr. 979

a,KTTr, Tti..N o, jggggessxm BANI PUBLICITATEA, concedată exclusiv AGENȚIEI DE PUBLICITATE CAROL SCHULDER ( Co. BUCUREȘTI JO, Strada Harageorgevici, 18 Telefon 3/4 Pentru Capitală So. 14/10 Provincie și Străinătate So. 18/40 SISani în toată țarii DIRECTOR. CONST. MINE ABONAMENTE Simple (Dimineața) Trii an . . Lei 18.— I 3 luni . . Lei 4.50 6 luni . . . 9.— I 1 lună . . * 1.50 IN STRĂINĂTATE ÎNDOIT Combinate (Adevărul și Dimineața) Un an . . . Lei 32 I 3 luni ... Lei 8 6 luni ... „ 16 I 1 lună . . . „3 IN STRĂINĂTATE ÎNDOIT BANI ” Apare silnic la ora 4= dimineața cu ultimele știri ale nopței . Riurourile ziarului stir. Sărindar 11 TELEFON Ultima oră telegrafică Prin FSN SPECUL dete eeres pente fiiil noștri din: LOiaRi, PARIS, BERUH, VIERA Si BUDAPESTI Evenimentele din Eusia Rechemarea lui Witte la Petersburg Petersburg, 25 Octombrie. — Ziarului „Eclaire“ i se comunică, că fiul lui Plehve a fost însărcinat a intra la tratative cu contele Witte, care se află în apropierea Vienei pentru întoarcerea lui la Petersburg. Explozia unei bombe . 15 persoane rănite Petersburg, 25 Octombrie.—Intr’unul din locurile cele mai animate ale orașului, la răspîntia dintre strada Grădinelor și Moștenitorilor, a explodat ori o bombă într-un magazin de lingerie. Magazinul a fost distrus; 15 persoane sunt grav rănite. Recrutările din Rusia Petersburg, 25 Octombrie.—Conform anunțurilor oficiale recrutările sau făcut în întreaga țară în cea mai buna ordine. Știrile particulare relatează însă mari tulburări. In Saratoyv 580 de recruți ai ciitat „Marseilleza în toate comisiunile de recrutare.” Autoritățile au luat aspre măsuri contra revoluționarilor cari se ridică în contra datoriilor militare. Witte—președintele consiliului ? Petersburg, 25 Octombrie. — Se zvonește că în curînd Witte va fi numit din nou președinte al consilului Cu toată imposibilitatea de a da crezămînt unor asemenea zvonuri, continuă a fi susținute. Baronul Aehrenthal primit de ța Petersburg, 25 Octombrie.—Baronul de Aehrenthal, numit ministru al afacerilor străine al Austro-Ungariei, a sosit cu soția sa, prin tren special, la Zarskoie-Selo și a fost condus de la gară la palatul Alexandrovsk în trăsură de gală a curței. Aci baronul a fost primit de înalții demnitari ai curiei, și puțin în urmă de țar, căruia i-a remis scrisorile sale de rechemare, împăratul a remis fostului ambasador al Austro-Ungariei, însemnele ordinului Sft. Andrei, cea mai înaltă distincțiune a împăratului rus. In același timp, baroneasa de Aehrenthal era primit de împărăteasa Alexandra. După ce și baronul de Aehrenthal a fost primit de țarină, el a înapoiat cu soția sa la Peterburg. Polonii amenință cu moartea autoritățile unui guvernământ Lemberg, 25 Octombrie. Șeful unui guvernământ, din Polonia rusească, primarul, președintele tribunalului, procurorul și comandantul geandarmilor au primit din partea partidului socialist polonez, scrisori de amenințare cu următorul scurt cuprins: „Partidul socialist v'a condamnat la moarte“. Pînă în prezent poliția nu a putut încă afla cine sînt autorii acestor sentințe de moarte. Manifest către alegătorii Dumei Petersburg, 25 Octombrie. — „Agenția Westnik“, telegrafiază că partidul renovărei pacifice, publică un manifest către alegătorii Dumei, declarînd că principalul țel al partidului este lupta contra celor două forțe dizolvante cari împiedică reconstituțiunea patriei și anume resturile vechiului regim administrativ și anarhia revoluționară. Partidele extreme Se aseamănă în ceea ce privește programul Cu celelalte partide constituționale, partidul renovare se deosebește prin aceasta că nu vrea nici o înțelegere cu partidele extreme și intransigente. Adversar al oricărui guvern neconstituțional, spune manifestul, avem datoria de a înlocui arbitrajul prin drept. Ministerul actual combate mișcarea revoluționară prin mijloace revoluționare și de aceea, între partidul nostru și ministerul actual este o divergință complectă. Găsirea unei bombe Lodz, 25 Octombrie." Freunda" Se o perchezițiune într’o cafenea s’a găsit un obiect semănînd o bombă. 18 persoane au fost arestate. Ședința primului despărțimînt al Senatului rus Dispoziții în vederea alegerilor pentru Dumă Petersburg, 25 Octombrie. Era a avut loc cu participarea reprezentanților ministerelor de interne, instrucțiune publică și lucrări publice, ședința primului despărțământ al Senatului, pentru a se discuta cîteva chestiuni privitoare la alegerile pentru Duma imperiului și consiliul imperiului. S’a adoptat o rezoluțiune specificînd că țăranii trebue să aleagă în propria lor curte, iar nu în colegiul proprietarilor de pămînt. Cazacii nu vor putea nici alege nici fi aleși, dacă nu domiciliază în țara lor. Persoanele cari primesc locuința gratuită de la asistenta publică, din cauză de sărăcie, precum și sub chiriașii, nu se bucură de dreptul electoral și nu vor fi înscrise pe listele electorale ale orașelor. Tot asemenea și servitorii de o categorie inferioară ca: portari, monteri, lampiști, etc. nu vor fi înscriși în listele electorale ale orașelor, tot astfel și funcționarii cei mai subalterni ai căilor ferate nu vor fi alegători în Duma imperiului. Trăsură poștală atacată de hoți JeJcaterinoslav, 25 Octombrie. •— „Agenția Westnic“ află că 20 hoțî au atacat erî seară trăsura poștală pe cînd mergea la gară, ei au rănit pe vizitiu și un agent de poliție și după ce au furat 6300 ruble, s’au făcut nevăzuți. Criza ministeriala în Serbia iminentă Belgrad, 25 Octombrie. — Demisia ministrului Bășici, se așteaptă dintr’un moment într’altul. Cauza acestei demisiuni este în primul rînd faptul că regele nu este mulțumit cu atitudinea guvernului în chestia tunurilor. Regele a cerut de nenumărate ori ca vederile comisiunei însărcinate cu cumpărarea tunurilor să fie luate în considerație, iar raportul dat de această comisiune asupra celor mai bune tunuri să fie aprobat. In acelaș timp regele este nemulțumit și de politica comercială a guvernului față de Austro-Tngaria. In Serbia era de așteptat o schimbare în această politică, in urma retragerei lui Goluboivskci, acum domnește însă convingerea că politica lui Aehrenthal gi în Balcani, și în special față de Serbia nu diferă întru nimic de acea a predecesorului său. * Belgrad, 25 Octombrie. — Demisiunea lui Pasici e lucru hotărît. Cauza este că regelui nu-i convine pasul făcut de Pasici în afacerea tunurilor.* Frankfurt, 25 Octombrie.„Frankfurter Zeitung“ află din Belgrad . In cercurile bine acreditate se afirmă ca între ministrul Pasici și fabrica Schneider nu s-a încheiat nici un contract, pentru că regele nu voiește să aprobe un astfel de contract. Deoarce obstacolele nu se pot înlătura, demisia lui Pasici este inevitabilă. Criza ministerială sîrbească dezmințită Belgrad, 25 Octombrie.—Zvonurile despre greutăți întîmpinate de cabinetul Pasici și de o retragere a guvernului, nu sunt întemeiate. Nu sunt nici dificultăți nici motive pentru ca guvernul să-și dea demisia. Noul guvernator din New-York Londra, 25 Octombrie. >—• Din New-York sosește știrea că lupta pentru locul de guvernator al New- Yorkului s’a terminat erî cu victoria candidatului republican Carol Hughes. Omorîrea și jefuirea unui conductor poștal Borlin, 25 Octombrie. — Ucenicul de tîmplar Max Gerther care a comis un atentat însoțit de jaf în contra conductorului poștal Hammer a fost interogat de poliție. Gerther a declarat că trăia de mult timp în mizerie și că în cele din urmă s-a decis să jefuiască un conductor poștal. El se duse la poștă unde expedie un mandat pe un nume fictiv. După masă se transportă la locul unde trebuia să sosească mandatul în strada Fulga, la o clădire în lucru încă. Acolo își alese o vergea de fier și așteptă sosirea lui Hammer, pe care îl conduse apoi în catul al II-lea, unde ii aplică o puternică lovitură în cap, nicit căzu grămadă. Conductorul reuși să se ridice dar criminalul îi dete din nou mai multe lovituri pînă cînd Hammer își pierdu cunoștința. Gertner îi deschisa apoi geanta cu bani din care luă 2400 spărcî și vor să fugă. In momentul acesta însă sosiră lucrători cari văzînd scena începută a striga: „Puneți mina pe el, c’a omorît un factor". In fugă atentatorul se lovi de o femee cari se puse în cale. Gerter o rugă să nu’l oprească, căci e urmărit pe nedrept. Femeea îl ținu însă pînă la sosirea unui polițist. Criminalul izbi pe polițist de un candelabru încercînd să se salveze , imediat sosiră însă noul polițiști care îl arestară. Gertner a declarat că nu voia decit să fure bani, și nu avusese intenția de a omorî pe factor. Starea lui Hammer este atît de gravă încît n’a putut fi interogat. Deraiere. — 5 Victime Berlin, 25 Octombrie.—• Acceleratul Berlin-Koln a deraiat de pe șine. Un părinte împreună cu patru copii ai săi au fost uciși. Conductorul și mașinistul s’au salvat sărind din tren. Pagubele se urcă la 150 mii de mărci. Patroni cizmari închizînd fabricate Fougeres, 25 Octombrie. — In urma unei neînțelegeri ivite între fabricanții de încălțăminte cari cereau unificarea salariilor și lucrătorii cari cereau tarife speciale pentru fiecare fabrică, patronii a 22 fabrici, la cari lucrau 6—8000 lucrători, au închis fabricile. Ciocnire de trenuri Hanovra, 25 Octombrie.— Expre sul Hanovra-Berlin s-a ciocnit azi dimineață cu un tren de marfă în apropiere de stațiunea Lehzte. O persoană a fost ucisă, trei rănite grav. Regele Greciei vizitînd pe Clemenceau Paris, 25 Octombrie. Regele Greciei a înapoiat d-lui Clemenceau, președintele consiliului, vizita sa. Deschiderea Skupcinei muntenegrene Cetinge, 7 Noembrie. — Skupcina va fi deschisă mîine printr’un discurs al tronului. Alegerile din America. — Succesul republicanilor New York, 25 Octombrie.—Ieri au avut loc, în toate statele, alegerile pentru Congres, și în 23 din cele 42 state ale Statelor Unite, alegerile de guvernatori. Rezultatele cunoscute pînă azi dimineață spun că în statul Connecticut atît la alegerile de stat cît și la alegerile pentru Congres, republicanii au fost realeși cu aproape aceeași majoritate ca acum doi ani. Opt persoane acoperite de zăpadă în Pirinei Madrid. 25 Octombrie. Opt tineri au fost surprinși în munții Pirinei de un vîrtej de zăpadă și acoperiți de o avalanșă. Imediat a fost organizată o expediție de salvare. Pînă în prezent ei n’au putut fi găsiți. Un important autograf al împăratului german Lipsea, 25 Octombrie. Intre documentele intime ale postului cancelar Bismarck se află și un autograf din partea împăratului, cu privire la raportul consulului german de la Kiev, autograf care a catisclt căderea cancelarului. Textul acestui autograf care este unul din cele mai importante documente ale istoriei contimporane, n’a fost publicat pînă în prezent. Acuma însă împrejurările îl aduc la lumina silei. Iată textul lui: „Conform raportului consulului din Kiesv este clar lucru că rușii sînt în marș strategic și tind spre războiu. „Nu pot decit să regret că d-voastră ați obținut numai știrile acestea de la consulul din Kieiv. E timpul suprem că Austria să fie avertizată, spre a lua măsurile necesare împotriva acestui pas. „Se’nțelege că de vizita mea la Crasnoie-Selo nu poate să fie vorbă. Raportul consulului trebue să fie înaintat“. Wekerle perzînd servieta cu documente Budapesta, 25 Octombrie. In toate cercurile se discută cu aprindere următoarea știre senzațională: Cu ocazia călătoriei sale la Viena primul-ministru Wekerle și-a pierdut servieta cu documentele ce avea să le prezinte împăratului. In servietă se aflau două protocoale ale consiliului de miniștrii și alte documente de stat; dispariția a cauzat mare consternație. Poliția a început o anchetă severă. Interview cu noul ministru de externe al Bulgariei Sofii, 26 Octombrie.Ministrul de externe Stanciulov a declarat corespondentului ziarului „Pester-Loyd" ca va continua politica externă conform dorințelor prințului. El va representa în mod politicos dar cu energie interesele Bulgariei față de Turcia, și va cere cea ce se cuvine Bulgariei. Ministrul așteaptă mult de la reforma financiară și de la cea juridică, la care se lucrează acum. — Vom ține puterile în curent cu cerințele Macedoniei a terminat noul ministru de externe. Stanciulov a fost felicitat de Izvolski, și alte personalități marcante. Starea contesei pe Flandra Viena, 25 Octombrie.—îmbunătățirea stărea sănătăței contesei de Flandra face progrese. Zvon desmințit Petersburg, 25 Octombrie.—•„Agenția Westnik“ spune că zvonul despre crearea unei locotenențe generale în Polonia este cu totul fals. Bin Camera austriacă.—Procesul de reformă electorală Viena, 25 Octombrie. Cameră deputaților a adoptat cu 227 voturi contra 45 urgența pentru imediata citire în a doua citire a proeetului de reformă electorală. Socialiștii și antisemiții aplaudă sgomotos, germanii radicali protestează. Camera începe apoi discuțiunea generală a proectului. Discursul raportorului legei, d. Ioeker, este întrerupt continuă de protestările germanilor radicali. Furtună Caăix, 25 Octombrie. — O furtună bîntue în toată regiunea. Vasele nu pot eși din port. Rîurile s’au revărsat. Pagubele sînt importante în mai multe localități, împăratul Wilhelm vizitîmî pe Eulenburg Berlin. 25 octombrie. împăratul Wilhelm s-a dus în automobil la Liebemberg să viziteze pe principele de Eulenburg. incident în Skupennia din Belgrad Un deputat guvernamental pălmuit Belgrad, 25 Octombrie. In ședința de astăzi a Skupeniei a avut loc o scenă cu totul neplăcută. Se discuta chestiunea dreptului ce și-au însușit autoritățile de a confisca fără nici un motiv o tipografie. Membrul partidului guvernamental Nectarovicî, adresîndu-se deputatului Rafailovicî, membru al partidului naționalist și proprietar de ziar, s-a strigat: — Ești un agent al lui Șibalkî ! La aceasta Rafailovici a răspuns printr’o puternică palmă, aplicată adversarului și aprobată de aplauzele galeriei, Rafailovici a fost chemat la ordine de către președinte, iar galeria a fost evacuată. Rafailovici a declarat apoi că regretă cele întîmplate, dar că a făcut aceasta din motive patriotice. Alisantante asupra incidentului Belgrad, 25 Octombrie.—Skupștina.—Ministrul de interne, răspunzînd interpelarea naționalistului Rafailovici cu privire la confiscarea unei imprimerii într’o locuință privată, declară că imprimeria este proprietatea jurnalistului Sava Sibalici care a refuzat să plătească 2000 dinari la care era condamnat pentru delicte de presă. Guvernul protestează contra acuzărei de călcare a libertății presei. Se produce o vie discuție contradictorie între ministru și d. Rafailovici. Din cauza zgomotului ședința este suspendată. Părăsind sala adunărei, deputatul Nektarijevicî strigă deputatului Rafailovici : Ești agentul luî Șibalkî Rafailovici a pălmuit la aceste cuvinte pe Nektarijevicî. La reluarea ședinței, deputatul Rafailovici a spus că regretă incidentul. Skupștina a hotărît în unanimitate să se suspende ședințele pînă la 24 Noembrie cînd la ordinea zilei va fi pusă chestiunea tunurilor și a împrumutului precum și interpelările politice. Din Camera ungară Budapesta, 25 Octombrie. — La ordinea zilei este dezbaterea specială asupra proectului de lege pentru propășirea industriei. Kossuth propune ca paragraful 8 al proiectului cu privire la exproprieri să se redacteze într-o nouă formă. Polonyi clarifică proiectul de exproprieri din punctul de vedere juridic și propune primirea paragrafului în forma sa nouă. La paragraful 9 ministrul Kossuth propune amendamentul ca statul să subvenționeze și industria casnică precum și mica industrie. Acest amendament ce primește după ce mai vorbesc în această chestiune și socialistul Mezofi, Lengyel și alții deputați. La interpelarea în chestia grevei impiegaților de la tramvaele electrice, deputații Capitalei au fost acuzați, că și-au neglijat datoria. Această acuzare l-a făcut pe Vazsonyi să declare că el a intervenit în două rînduri,în favoarea acestor funcționari. Contele Battyanyi, menționat fiind de Vazsonyi, ia cuvîntul și declară că de asemenea a intervenit ca să obțină eroare pentru greviști, dar societatea tramvaelor, nevoind să cedeze, greva a continuat. Interpelarea naționalistului dr Vlad asupra unui inspector școlar, care a dat un ordin nelegal, a fost aminttă pentru mîine din cauză că timpul era înaintat. Din Camera comunelor Proect pentru acordarea dreptului electoral, femeilor Londra, 25 Octombrie. — Camera comunelor.—Deputatul socialist Keir Bardie a depus un proect de lege pentru acordarea dreptului electoral, femeilor. D. Bardie a cerut guvernului să se pronunțe asupra acestei cereri, guvernul însă nu făcut nici o declarațiune. Dezordinele din Portsmouth — Horn amănunte —Berlin, 25 Octombrie. — Asupra dezordinelor din Porthsmouth se mai relatează următoarele amănunte: Revoltații au organizat o adevărată furtună în contra locuințelor ofițerilor cari au fost atacate de o ploae de pietre. Comandantul se afla la o petrecere organizată de către amiral. Imediat ce află de cele petrecute se transportă în automobil la locul dezordinelor. Elf fu primit cu piere și înjurături. Un ofițer care trecea intîmplător pe stradă a fost atacat și bătut pînă la sînge. Poliția a trimis trupe de infanterie și marină cari au respins pe revoltați, golind locul din fața cazărmei. Ei continuară însă să înainteze atacind trupele ; mulți au fost făcuți prizonieri. Cei închiși în cazarmă, au incendiat clădirea. Bursa din străinătate Viena, 25 Octombrie.—Act. cred. austr. 677.— Act. cred. ung. 811.50; C. F. austroung. 687.25; Alpine 604.94; Renta ung. cor. 85.— Lozuri turc. 117.55 Mărci uit. 117.60; Napoleon — renta rusă — —•. Berlin 25 Octombrie.— Renta austr. aur 212.50; Act. erc. austr. 215.77 banc. ruse. 76.25 ; nou împr. rus 95.10; renta ung. aur. —.— renta ung. cor. 195 10; c. f. austro-ung. 145.—. Schim. Vioria 84 90. Paris, 25 Octombrie.—Amb. austr. aur 98.15; renta franc. 95.45; renta italiană 103.25; împr. 93.15; Banc. otom. 075.— schimb. Viena 103.50; piețe germane 121.71; cel Londra 202.45; renta ung. aur 96.05 renta span, externă 94.72 aur turcă unif. 94 89; oblig, burg 150.75; loturi turcești —.—; C. f.—.— Sch. Amsterdam 205.88. Francfurt, 25 Octombrie.—Renta austr. ung. 99.50; renta ung. ung. 95.25; Act. austr. 212.10 ; e. f. austr. ung. 144.80; Schimb Londra 20.50; renta austr. cor. 99.— renta ung. cor. 94.75; Schimb Viena 84 95; Schimb Paris 81 25 ; Al.pine 300.—. Telegrame din țară IAȘI, 25 Octombrie. — întrunirea de la clubul liberal a fost aminată din cauza plecărei d-lui Poni la Tecuci. — Joi seara are loc consfătuirea unor fruntași izraeliți în chestia comunităților. — Azi Badea Cîrțan a sosit aci pentru a vedea statuia lui Vasile Alecsandri. — Dan. Consiliul comunal. — Crimă.— Alegerile CRAIOVA, 25 Octombrie. — Ședințele consiliului comunal sînt suspendate pînă la 2 Noembrie cînd se va lua în discuție votarea de noul credite și referatele serviciului alimentării orașului cu apă potabilă. — Servitorul Ion Munteanu din cătunul Ionelele, în serviciul d-lui Pandele Velescu, a fost găsit,mort în bucătărie într’un sac de sînge. Inștiințîndu-se autoritățile s’a deschis o anchetă. — Sîmbătă 28 Oct. va avea loc inaugurarea pavilionului de oftalmie de pe lingă spitalul din Piliași. — D. inspector al circ. I de poduri și șosele, Sergiu Carcalechi, însoțit de d. inginer șef Dim. Cireșianu, va inspecta drumurile în direcția plășei Jiu-de-Jos. — In locul d-lui Dim. Bălănescu, mutat la prefectura poliției din Craiova, a fost numit ca polițaî al orașului Calafat d. Panait Ionescu. — In zilele de 5, 6 9, 11 și 13 Noembrie, vor avea loc alegerile în comunele rurale, pentru consiliile al căror mandat a expirat. Alegerea se va face pe grupe în sensul următor : Grupa I, prezidată de consilierul județean Constant Vasiliscn, va cuprinde următoarele comune : Mierea-Berniei, Arnărești, Tălpașu și Slăbuța. Grupa II prezidată de consilierul Const. Popescu, cuprinde comunele Melinești, Bodnești, Valea Boului, Stoinea și Căpreni. Grupa III prezidată de d. Nae Cotari, cuprinde : Abnaru, Hotoșenii din față, Brădești, Tatomirești și Retori. Grupa IV prezidată de d. Ioan Gabroveanu, cuprinde : Ghercești, Motoci, Coești, Palota și Balzești, .... ‘ Vineri 27 Octombrie 1901f Grupa V prezidată de d. căpitan Mi*hadlescu, cuprinde : Podarii, Livezile și Malul Mare. Grupa VI prezidată de d. Nie Săndoiu, cuprinde : Săcuel, Teascu, Ghindenii, Coșovenii de sus și Coșovenii de jos. Grupa VII prezidată de d. Nicu Tomescu, cuprinde: Georocu mare, Locustenii Marta și Căciulătești. Grupa VIII prezidată de d. Anton Mărăscu, cuprinde: Sadova, Damian, Piscu de Jos și Călărași. Grupa IV, prezidată de d. Gr. Tizu, cuprinde: Foișoru, Brănicu, Valea Stanciului, Horezu și Comoștenii. Grupa X prezidată de d. Mihail Economu, cuprinde : Segarcea, Caiopăru, Cerata, Urzicuța și Plosca. Grupa XI prezidată de d. lon Iovănescu, cuprinde: Măceșu de sus, Nedeia, Cighera și Gîrla. Grupa XII predată de d. Ilia Ghirdoveanu cuprinde : Breazza, Grădești, Pleșoiu, Briotu și Șopotu. Grupa XIII prezidată de d. Grig. Pîrvulescu, cuprinde : Bucovățu, Terpezița, Căciulatu și Gogoșu. Grupa XIV prezidata de d. Iancu Paraschivescu, cuprinde : Tiu, Salcia și Argetoaia. Grupa XV prezidată de către d. Pleșoianu cuprinde : Cioroiu, Castanele și Bistrețul. Grupa XVI prezidată de d. Dum. Mueică, cuprinde: Giubega, Rudari, Corlatele, Poiana și Plănița. Grupa XVII prezidată de d. Neculae Potîrcă, cuprinde : Hunia, Poiana mare, Tunari, Piscu de Cîmp și Seaca de Cîmp.—3Sam. GALAȚI, 25 Octombrie.—Mai mulți comercianți au preprat o petiție către direcția C. F. R., plîngîndu-se în contra lipsei de vagoane și rugînd să nu se mai repete măsura prin care se suspendă primirea mărfurilor în gărnii— Așeară pe fia orele 7, un galantar dela magazinul dlui I. Biinber, din str. Domnească a luat foc dela o lampă cu gaz aerian. Au ars mătăsărit, pînzărit, etc — Comisarul Constantinescu a confiscat astă noapte o tablă de joc de zar de la cafeneaua Vanghele și Panaghi din piața Negri. — Gota apelor 0.90. — Va sosi în curînd în orașul nostru trupa dirijată de d. Sturdza, fost societar la Teatrul Național. —A încetat din viață locot.-colonel Ieremia, pensionar, fost maior în regimentul 5 linie.—Sylv. BAZAILA, 25 Octombrie. — La pescărie au sosit 33000 kg. pește. Prețurile: ciorfanărie 35-108, șalău 85-107, avat 25-35, cosab 35, știucă 23-52, babușea 23-29, somotez 50-64, biban 17-29, albitură 6-37, obletz 5-6, mreană 91, nisetru 140 175, cegă 140-210. Icre de nisetru 22. — Azi comisiunea de anchetă instituită de direcția căilor ferate a făcut anchetă relativ la ciocnirea din gara Silistraru. — Monumentul lui Traian se va inaugura irevocabil Duminică. — Mult așteptata trupă Grigoriu a sosit în localitate. Mîine ciită „Moștenitorii veseli". — Comisiunea sârba după vizitarea portului a plecat aseară la Galați. Piața a fost în general calmă, porumburile uscate și puține, orzurile căutate, grînele calme. — Azi s’a deschis expoziția Crisantheme în saloanele hotelului imperial, sub patronajul d-nei primar Berceanu în folosul săracilor.—Rola— Placare. întrunire. — Cadavru. pa un vapor. CONSTANȚA, 25 Octombrie. — D. ministru Grădișteanu care se afla aci a plecat astăzi spre București. —Pe ziua de Duminică 29 Octombrie cetățenii dobrogeni au fost convocați la o mare întrunire în sala Elpis, în chestiunea drepturilor politice. In acest sens au fost lansate mari manifeste. —Pe vaporul „Baku Standard“ a fost găsit mort marinarul Ednard Creton. Se presupune că a fost sufocat de gaze. S’a ordonat autopsierea cadavrului și orînduirea unei anchete. Nitzescu. întrunire liberală. —Comitetul clubului Concordia. — întrunirea institutorilor evrei. — Albumul Apel. — Teatru. IAȘI, 25 Octombrie. — Mîine seară, are loc o întrunire la clubul liberal. De astă dată, probabil ca se va da o soluțiune neînțelegerilor ivite. — Noul comitet al clubului Concordia, se compune din persoanele următoare: d-nii Lupu Weisengran, Dabija, Nelken, Is. Barbar, Ph. Poanar, B. Justin și Is. Brill. — D-nii Rosenbaum și Goldberg sosesc mîine dimineață în localitate. La ora 4 va avea loc la hotel Binder, consfătuirea anunțată a membrilor corpului didactic izraelit, în chestia societăței lor. — D. Roșculeț, cunoscutul caligraf, a terminat Albumul planurilor pentru aducerea apei din izvoarele de la Timișești. E o lucrare de artă, de mare valoare. — Reamintim că Joi, are loc la Teatrul Național prima reprezentație a piesei Loc femeilor. Se prevede un succes deosebit. — Dan. Luptele de la Circul Sidoli In fiecare seară luptele pentru campionatul Romîniei devin tot mai interesante și mai atrăgătoare. Măestria și arta desăvîrșită cu care luptă concurenții actualului match de la circ și fazele prin care trece fiecare luptă țin pe spectatori într’o continuă și emoționantă încordare, iar învingătorii sunt obiectul unor zgomotoase și frenetice ovațiuni din partea publicului. Simpatiile însă, pe care publicul le-a plasat asupra unuia dintre luptători, îl fac să fie_acest orî nedrept față’de adversarii acestora cari n’autac definitiv altă vină de cit aceea iiie&i lupta în contra favoriților"'puidficului. Este drept că unii luptători In focul luptei, devin violenți, însă păstrează in tot timpul regulele luptei, astfel încit luptele se prezintă ireproșabile și din acest punct de vedere. De altfel publicul bucureștean, prin faptul că este atît de amator de acest sport, a devenit și perfect cunoscător al regulelor luptelor și n’ar îngădui nici o încălcare a acestor reguli, și această conpetință publicului nostru este atît de știută în lumea luptătorilor încît la acest concurs nu s’au prezentat decît luptători de mina întîia și siguri de el. Erî seara rezultatul luptelor a fost cel următor : 1) Dumitrescu (român) a fost învins de Iohansen într’un minut, printr’o centură dinainte. 2) Chernyatkin învinge pe Lohmavar în 4 minute printr’un hallonelson. A treia luptă care a fost omerică a avut loc între Raol de Cahors și Axel Krook. Arta și școala simpaticului Raol a avut de rezistat impetuozităței și violenței lui Axel Krok care enervat de manifestațiile ostile ale publicului devenise chiar brutal. Lupta s-a terminat după 44 minute prin victoria lui Raul de Cahors care a pus jos pe adversar printr’un „tour de bras á terre“. Publicul ca electrizat i-a făcut adevărate evaziunî ridicîndu-l pe sus și purtîndu-l în triumf. Dacă aceste ovațiuni au fost meritate de către Raol de Cahors, ele au fost însă crude pentru cel învins care a avut un adevărat acces de desnădejduire. Krok și-a smuls părul din cap și a plîns cu lacrimi. El a protestat că a fost învins pe nedrept și s-a înscris imediat pentru revanșă. Nenorocirea din șoseaua Bonaparte — IS două amănunte —• Am anunțat în numărul nostru de ort, că d. Andrei Apostol, comerciant de grîne, din șoseaua Bonaparte No 4, a fost victima unui accident. Căzînd dintr’o căruță și-a rupt coloana vertebrală. Cu toate îngrijirile medicale ce s’au dat la spitalul Filantropia, pacisentul în urma complicațiunilor ce n’ar' ivit a sucombat aseară. ) Știri judiciare Firme.— La trib. Ilfov s’art înscrie firmele : Gheorghe A. Stamuli, str. Măgurele 75, băcănie cu articole de această branșe, cumpărind de la toptangul și vînzînd numai cu amănuntul cu debit de băuturi spirtoase. I. Dumitrescu-Militari, com. Militari, jud. Ilfov, fabricațiune de luminări de ceară curată și sucursala ei București, emblema „La trei Stele“, str. Halelor 32. Croitoria Romașcanu, str. Academiei No. 3, croitorie. Dumitru N. Grigorescu, băuturi spirtoase și coloniale, corn. Cucueți-Plătărești. B. Feldberg, lemnărie, strada Antim 22. Philip Weiss, str. Carol 68, încălțăminte, „La Vaporul Romînia“. Drăgan Drăgon cotii. Mînăstirel,căi. Cocori, băuturi spirtoase. Victorie P. Mihail, str. Sabinelor 98, brutărie, goldeni la trib. Argeș. Alexandru Petreacă, băuturi spirtoase, brutărie și tăiere de vite, com. Sălatrucelu. #Idem la trib. Iași: Vasile Ipati, băuturi spirtoase, Păușești. ff Moses I. Duff, „Providența”, colectură principală a primei loterii pe clase privilegiată de Regatul Român, Iași, str. de Sus 23. Maria V. a Babei, băuturi spirtoase, Stînca Sculeni, cotuna Cotu lui Ivan. ..Idem la trib. Piatra Neamț: Aleisman, bogaterie și mărunțișuri, str. Mihail Kogălniceanu. Ctereui No. 1 ® din pasionatul roman Contele de Monte Cristo de ALEX. DUMAS tatăl — 5 bani fassicola în toată țara, 5 bani — Știrile Mapiei Furt.—Eri după amiaza pe la orele 1 s’a furat prin spargerea cufărului și chei potrivite, lui loan Tălmăceanu, servitor la administrația ziarului „Țara“ suma de 31 lei și diverse obiecte. Circumscripția 6-a, cercetază cazul, Ultragiü. — In ziua de 24 curent, judecîndu-se la ocolul III, procesul unui cunoscut pungaș, Costică Dumitrescu zis Jerpelea, învinuit într-un furt recent, el fiind recidivist, a fost condamnat la un an închisoare. După pronunțarea sentinței, pungașul a adresat in plină ședință cuvinte necuviincioase d-lui V. Toncescu, judecătorul care pronunțase sentința. Faptul constituind un ultragiu, Jerpelea a mai fost condamnat încă la patru luni închisoare. Aseară cu trenul de Constanța, orele 9.55 seara, au sosit în Capitală spre a vizita Expoziția, 80 de elevi ai gimnaziului „Știrbey-Vodă" din Călărași, î * *! Prințul Ferdinand a plecat azi dimineață la orele 7.40 a plecat cu trenul de C.Lung. . ^ *. .' „v' •' > T* m: *