Dimineaţa, octombrie 1910 (Anul 7, nr. 2365-2395)

1910-10-14 / nr. 2378

seoL depoi Chapellerie Arnault Jff fiu« *• >• V/ecavr* i.eUCA.Rest cu această marcă pe căptușeala de plută — căci: £ ușoară ca o pană Evită durerile de cap BPR fi ȘIE CiDEHSD PHRIlLEil Forme lideri eediri mari PREȚ FIX ȘI UNIC S BI IE Pălăria tare l -nit sigtrM-ia CHAPELLERIE ARNAULD — 51. Calea Victoriei, 51 . Se expediază în provincie contra ramburs. ramanwsim duios îngrășăminte Chimice — PENTRU VII — OS LA Fabrica de Produse Chimice Mărășești BUCUREȘTI, — Bulevardul Elisetota li Prospecte și instrucțiuni la cerere PROCURAȚI-VA RENUMITELE Secretul frumusețe si Spieldoarei unul zeu se obține întrebuințând zilnic DREPT PUDRA SĂPUNUL Di vânzare la toate farmaciile, drogueriile, magazinele de parfumerie și galanterie din toată țara. DEPOSITUL GENERAL Farmacia COIST CHIHAESCU București—75 Barsa Victorie— 75 Colț cu Str. Modein Telef. 4/17 Reprezentanți generali Brax & Wilhelm Steinhart Str. Zborului 4 PLĂCI DE GRAMOFON Sonore și resistente, sunt numai cele cu mărcile înger și Zonofon lui srea Vbsuferiti-vă de imitațm»! La cele mai Bune Magazine de Colositare și Denoarese Se clăsesc: RENUMIȚII BISCUITI FELII Pilii, rari, L - Petit Beurre, Croquettes, Gaufi-ettes, Poilo au praliné, Cakes, Mosaique, etc., etc. Reprezentanți Generali pentru România: I PH. BRAUNSTEIN & 6. MAX - București BmimmSBșaMeEBBma CASA DE SCHIMB 1. FUELS București, Strada LIPSCANI No. 1 Noul Palat Dacia Cursul pe ziua de 13 Stembrie I Jump j V - a 40< Sem âffine. 133S run? 90 90[| yî"25 4% , , 1905 s. b 99 901 9125 46/„ Rentă internă 91 — 91 50 4 °/10 Oblig. nsm. teren! 88 80 89 — 5% , jad. și SEDIDMIE 101—101 50 4V.. * . . . 934 93 40 5 ° c ier. Fans. rurale 100 25 100 60 4 °/. . . . 33 50 89 5% . . mb. Bn. 99 25 99 50 5 °/C . Tasi 95 75 96 25 b% Bonuri Rurale lud — 100 35 ,vc. ni. nrațională 4960 — 4980 — „ „ Agricolii 532 — 535 — ” , Sa. Bac. 134— 140 — „ „ Dacia Rum. 1030 — 1040 — „ , Dațlanaia 1150 —1160 — Oct. val. aastr. 104 50 105 50 ’ilări. germane 193 50 124 — franc. franceze 100— 100 50 , italiene 99— 100 —nbl. v>?r‘jî 265 — 269 — Contra boalelor infecțioase și mai ales contra NOSEEEI precum și în stare de debilitate și indispozițiune a stomacului și a aparatului digestiv autoritățile medicale recomandă : com IACUL Regal $1 alte calități I. IÍAV/LLE & Co. Sr. Gara Berhoci.— Fabrică de Coniac D-tor Marcel SPECIAL W Boale de Stomac și Intestine Consultațiuni 2—4 p. m. Calea Călărașilor Vo. 13 CLI9CSRESTILOS (CMtila) Expoziție si Aeroplane Diverse sisteme ȘCOALA DE PILOȚI BUFET Intrarea la tribune lei 3, — pentru copii și elevi prețul jumătate, loja lei 20,— abonamente anuale lei 100, — pentru ofițeri și elevi, funcționari ai statului lei 20. Pentru zilele de Duminică s’a înființat și a doua clasă, intrarea 1 Leu, pentru copii, elevi și militari grade inferioare 50 bani. Aerodromul se află instalat la o depărtare de 300 metri de gara Chitilă. Gară deservită de peste W trenuri. Trenuri recomandabile din București, 2.55 și 4.20. Plecarea din Chitila 6.30 (tren special) și 7.55. Laboratorul Dr.Robin 5 Strada I. C. Brătianu — 5 Telefon 13/69 ANALIZE Sânge [reacț. Wassermann pentru sifilis). Uzine și orice alte analize medicale, alimentare, industriale, chimici și bacteriologice. 13 (26) Octombrie 1910 CALENDAR: Ortodox: Martirii! Corp. Catolic: Evarist. MEMENTO. — Autoritäte: Toate autoritățile deschise. Judiciare: Toate tribunalele deschise. TEATRUL NAȚIONAL. Se va juca: Modelul, piesă 4 acte de Bătălie. TEATRUL MODERN. — Compania dramatică Dagila va juca Gaby, comedie în 3 acte. TEATRU BULEVARD. (Eforie). ~ Astăzi și în fiecare seară mari reprezentațiuni de cinematograf date de „Teatrul Cesert. Luni și Vineri program nou. TEATRUL LEON POPESCU. In toate serile teatru-cinematograf. Debutul comicului Iulian. CINEMATOGRAFE. — Volta (strada Doamnei și fost Bristol) in fiecare seară, de la orele 5 d. am. pină la 11 noaptea.— Sala Apolo: In fiecare s oară re.prezentațiuni orare cu prețuri populare. TEATRU DE VARIETATI „IMPERIAL“ strada Cisipineanu 16: in fiecare seară reprezentații pentru familii. Program nou aranjat cu artiști și artiste de primul rang pentru începerea sesiunei de iarnă : Marian Castelan, excelentul duet francez ; Sylvia, romancieră franceză; Les Monti, duet italian de voce ; Sareli Duo, muzical virtuos; Mîe Nyska, gomenza franceză, și celalți artiști angajați, de la 1u Octombrie. Iulian, cunoscutul creator al scenelor de mahala. îhuminicîî © și sărbătorile uiatíneű de la 4—7 p. m. CASTELUL DE FLORI. Teatru de varietăți în toate serile. Debutul lui Zarry. CIRCUL SIDOLI. — Janinn de Paris. Teatru de varietăți. Debutul lui Vero. CASINO DE PARIS, strada Regala. Teatru du varietăți. Compleet renovat ți mărit. Astă seară la orele 9 debutul noului program angajat pentru prima oară în Romînia: Elly Meers, Virág Szacsy, Kamizma Grobe, Betti Dane, La Paquena, La Laure, excentrique francaise, Lillian Rhena, Emma Connelly, renumitul duet d’Argent Comegn», celebra cântăreață, spaniolă Carmen de Santos. Intrarea generală lei 1: loc rezervat lei 2. Aerodromul Cerkez & Co., Kitila.—■ In fiecare zi expoziție de aeroplane: Fariam, Wright, Goliosov, Santos-Dumonitț către seara exerciții executate de d. Molia, pe biplane Famian și Wright. Intrarea 3 iei. Kitila este deservită de 1o trenuri zilnic. MUZEE.—Muzeul geologic (sos. Kissiet) Deschis Duminica și sărbătorile de la 3 d. a. Muzeul de antichități. (Universitate). Deschis Duminica ți foia dela 11 dimineața pină la 3 d. a. iar pentru vizitatorii străini sau cel din provincie În toate zilele între aceleași ore.—Muzeul etnografic ți da »rtä national“ (Monetăria statului, șoseaua Kiseief). Deschis Jota și in zilele de sărbătoare de la orele 10 dim.—5 d. •» Muzeul Lima (strada Eldorado 7). Deschis Duminică și Joi intre 11 a. m. și 3 d. a. EXPOZIȚII. — In palatul Atsnula (sala Exaron) expoziția de pietoră și sculptură a ..Cercului artistic”. BIBLIOTECI.—Biblioteca Academiei. (Calea Victoriei No. 133). Deschisă în toate zilele de lucru între 8 dim. ți 6 seara.—Eustiatiunea Universitară Carol I (str. Vienei no. I). Deschisă in fiecare zi de lucru între orele 9—12, S—5 d. a. ți 7—10 seara. — Biblioteca populară :,I. V. Socec" (str. Biserica Enei No. 10). Deschisă in toate zilele de lucra intre 10—1S dim., 1—7 d. a. și 8—1* fam. Seara. — Biblioteca populară ,,Săniei Marcus" (str. Mîrcea-Voda SO) este seara și Duminica dela S juni.le ■ a. a. Vulpe la Oancea, Slobozia; T. Varlam la școala din com. Berești Oldești; d-ra Eufrosina Ioniță, la școala din Iliana Prodănești și d. Mircea C.ifrim, la școala din com. Adjud. Un funcționar anume Bernard Moses al castei Solomon Hechter Fii, din București, plastografind iscălitura unuia din șefii săi, a comis de coniventă cu un oarecare Mandelbaum, o escrocherie de lei 25 de mii, prin ridicarea unui cec la banca Marmorosch Blank , Co. din București. Afacerea prezintă cu atît mai mult interes cu cît nu se poate fixa de pe acum dacă clientul sau banca va trebui să suporte paguba. Au reușit la examenul de licență în Malternated: D-șoareie: Șerbănescu, Văleanu, Nicolau și d-nii D. Breazu, M. Duțulescu și D. Fridman. Ultime Informațiuni 'Aseară la orele 8 ’jumătate a sosit in Capitală d. dr. Rosen, noul ministru al Germaniei în tocul d-lui Kiderlen Waechter. Înaltul demnitar a venit însoțit de doamna Și a tras la hotel Bulevard. ’Azi, Miercuri, sosește în Capitală, venind din Sofia prin Giurgiu, d. Huntington Wilson, secretar general al ministerului de externe al Statelor Unite. D-sa vine la București împreună cu d-na Huntington. Ministerul de interne a luat dispoziția ca, in inspecțiile ce urmează să le facă în fațd prințul Ferdinand, să fie primit de toate autoritățile civile, cândi inspecția se va face într'un oraș reședință de județ, iar cină se va face în altă localitate, îi vor eși în intîmpinare autoritățile locale, în frunte cu prefectul. Monitorul Oficial de eră publică regulamentul pentru aplicarea legii asupra soldei în armată. Totalul sumelor colectate de „Liga Culturală“ pentru inundații din Banat este, pină acum, de 8.240 lei și X5 bani. In zilele de 13, 14 și 15 Oct. va avea loc la Constanța concursul general de tragere al artileriei. La acest concurs vor lua parte bateriile cari au fost clasificate pe corpurile de armată și anume: corp. I, bat. 2 din reg. 14 art. (căp. Opran N.); corp. II, bat 4 din reg. 10 art. (căpitan Ștefănescu A.); corp. III, bat. 4 din reg. 16 art. (cap. Canoicof A.); corp. IV, bat. 2 din reg. 17 artilerie (căp. Filipescu); corp. A., bat. 2 din reg. 18 artilerie (căpit, Popescu Clement). Comisia se compune din d. general Georgescu, președinte și d-nil colonel Chenea Toma și maior Rudeanu Vasile, membri. Joi 14 Octombrie cor., orele 9 seara, va avea loc la sediul cercului titraților „Unirea“, conferința d-lui doctor Rornehis, care va vorbi despre: „Evreii din Romînia“. Regele a semnat decretul prin care Casa de economie, credit și ajutor a corpului didactic este autorizată să ia în mod provizoriu din fondul depunerilor permanente un milion lei, care să servească la începerea operațiunilor de împrumut a membrilor acestei case, în scopul de a’și face sau cumpăra case de locuință. Din cauza ploei torențiale ce a căzut în ziua de Duminică 10 octombrie a. c., neiputindu-se pune temelia bisericei Popa Nan din capitanlă, «pitropia face cunoiscut, că această solemnitate s’a amînat pentru Joi 14 ort., Sf. Cuvioasa Paraschiva, aneie 10 dimineața, D. A. Budișteanu, judecătorul de instrucție al cabinetului 2, a fost însărcinat să suplinească pe d. V.Cancicol, la catedra de drept civil de la școala superioară de științe de stat. D-sa va începe cursul Luni 18 Octombrie, cu studenții anului al doilea. Consiliul administrativ permanent, constituit în autoritate disciplinară, avînd să judece erî patru administratori de plășî, a pronunțat următoarele hotărîri: D. Victor Rizescu, administratorul plășii Brănești, jud. Dîmbovița, și d. Constantin J. Popescu, administratorul plășii Lipoveni, din județul Vaslui, să fie mutați în alt județ. D. Dimitrie Grigorescu, administratorul plășei Fărcănești, din jud. Gorj, să fie revocat cu incapacitate de a mai ocupa funcțiile publice timp de 6 luni de zile. D. Al. Nițescu, administratorul plășei Eliza Stoenești, județul Ialomița, a fost achitat. D-nii miniștri V. G. Morțuni și Al. Constantinescu au sosit azi dimineață în Capitală. Culesul viilor la pepinierile statului este pe isprăvite, ca de altfel în toate regiunile viticole Toate pepinierile, afară de cea de la Cotnari, care a mult bătută de grindină, au anul acesta o producție superioară neiel de anul trecut. Interesant este că anul acesta sa recoltat pentru prima dată producția viei din pepiniera statului de la Murfatlar, înființată în 1906 și care este plantată numai, cu vițe superioare din care se fabrică vinurile spumoase (șampanie). Prețurile vinurilor au fost , Și sînt anul acesta excepțional de ridicata. Pentru moment ele sînt în stagnațiune din cauza cantității mari de vinuri aduse pe piață de micii podgoreni, cai! vrând nevrînd ,aduc marfa spre vînzare imediat ce o recoltează, deoare-ce nu au nici butoae, nici crame pentru a o depozita. ...ai Comisiunea consultativă de pe lîngă ministerul de agriciultură a ținut erî ședință și ori ocupat de chestiunea reorganizărei școalei centrale de agricultură de la Herăstrău. Direcțiunea școalelor de artilerie, geniu și marină, luînd hotărîrea de a ridica în manejul școalei un bust regretatului profesor în arta călăriei, maior Mohávi Ioan, adresează un călduros apeil foștilor elevi aî școalei de a contribui cu suma minimă ide ‘4 lei, pentru acoperttaâa cheltuelilor. S’a dat rezultatul concursului de la școala de poduri și Șosele. Din 59 de candidați au reușit 23. .Cel dintâi reușit, la ordineai clasificație este elevul Mihail Manolescu, absolvent al liceului din Iași. Principii moștenitori se vor înapoia în Capitală la 1 Noembrie. Prințul Carol a sosit în Capitală unde va rămâne ca să urmeze cursurile școalei speciale de infanterie, în care e înscris ca elev. Un mare număr de ofițeri surpriori pleacă azi pentru a face o escursiune științifică în valea Prahovei și a Dîmboviței. Dicursiunea este condusă de d. general de brigadă Ii Găndescu, sub-șeful statului major general al armatei. Ei vor urma două itinerarii: prima București-Comarnic, care va dura trei zile, și a doua București-Tîrgoviște. Ofițerii excursioniști vor ajunge Duminică secara la Târgoviște. Au fost numiți învățători suplinitori în județul Covurlui d-nnl. At. Zugravu, absolvent a șeapte clase secunndare, la școala din com bania Tolbești Fintănel«; St. D. •— D. G. S. Georgescu, șeful biroului personalului din ministerul justiției, a fost delegat să țină locul șefului de cabinet al ministrului până la numirea tituliurului D. D-niu Corbescu, prefect de Făliciu și Dem. Ștefănescu, primarul Cîmpinei, au sosit în Capitală în afaceri de serviciu. D. Const. V. Mculescu a fost numit magaziner comptabil la serviciul uzinei direcția tehnică în locul d-lui V. Stănculescu, trecut în disponibilitate. D. V. Petrescu a fost numit telefonist la secția usinelor din direcția tehnică. Duminică a avut loc căsătoria d-lui Ion Manolescu, artist în compania dramatică Davilla, cu d-ra Puica Manoile, nepoata d-nei Marie Giurgea. m Cereți la toți librarii și depozitarii de ziare SCHIȚE F 0U É de I. L. Caragiale. — Cn elegant volum de 300 pagini Prețul lei 3.50 lișcarea din serviciul exterior al vămilor In serviciul exterior al vămmilor s’a făcut pe ziua de 1 Octombrie a. e., următoarea mișcare: Șefi de vamă cl. H. numiți: Ștefan Stamate, I. Lateș și Dumitru G. Petrescu. Șefi de vamă clasa III. — Numiți: Nicolae Nemi, Simion Georgescu, Leonte Georgescu și Dumitru Bodescu. Sunt avansați taxatori cl. I. I. Roman, I. Bogdan, Sava Stătescu, M. Slătineanu, N. Manolescu și D. Pestreanu. Sunt avansați taxatori cl. II. Alexandru Ștefănescu, I. Sirețeanu, Grigore S. Vasilescu, I. Boicescu, C. Delescu, C. B. Poenaru, I. Aricescu, G. Hamza și G. M. Cristea. Sînt numiți taxatori cl. III: Iulian Georgescu, Dumitriu Sachiiia, Dumitru Atanasiu, N. Jipescu, N. Panaitescu, I. Curpen, I. Apostolescu, Oscar Caramiü, N.. Romanescu și G. Petrescu. Sînt avansați impiegați cu I. N. Roșu, M. Chirchiu, N. Grigorescu, N. Diaconescu, Grigore Missir, I. Zaharia, G. Bau, S. Florescu, Gh. Trandafirescu, A. Andreiașu și Petre Dumitriu. Sînt numiți impiegați cl. II. I. I. Leonte, Grigore Bărbulescu Petre N. Popescu, Dumitru Copilinăscu, S. Gr. Guralivu, N. I. Șerbănescu, G. P. Antonescu, N. Sinescu, Constantin Filipescu și Izet Șabanov. Sunt avansați agenți auxiliari de la: Gheorghe Crivăț, Grigore L. Organ Grigore S. Caracudoviici, Petre Alfiescu, A. Avesalon, Eugeniu Pîrvulescu, Nicolae G. Nicolau, Grigore Stoica, Gh. Lupănescu și N. L Danubianu. Sînt numiți agenți auxiliari cl. II: Constantin Ilircă, Grigore L. Vasilescu-Campaniu, și Epureanu, Gh.C. Gall, Ludovic L. Meșter, Gh. D. Dumitrescu, Ilie D. Ștefan, Dumitru D. Moga, Gh. I. Olteanu, Ales. A. Averian, Aurelian I. Orezeanu, Gh. Gh. Popescu, Spiridon Cristea și David Ionescu. In directiunea generală a vămilor: D. Teodor Diamandescu, controlor cl. III, avansat cl. II. Au fost numiți controlori cl III: Jacob Breadmen, N. Petrescu și I. Tomescu, Intîrzierile trenului de pe linia Giurgiu-București GIURGIU, 12 Octombrie. — Se știe că de cînd statul români a convenit cu cel bulgar ca între trenul ce vine dela Sofia și cel ce pleacă la București să existe legătură, în fiecare seară trenul românesc așteaptă în portul Ramadian pasagerii ce vin din Sofia și cari sînt aduși de la gara Rusciuk cu vaporul. Trenul trebue să plece din Giurgiu la orele 6:15 p. m., din cauza intimere însă a trenului de Sofia, întotdeauna trenul routinesc are întîrziere. Și dacă aceste întârzieri ar fi de cîteva minute n’ar fi nimic, dar ele, în mod regulat, sunt de cite 30—50 minute. Oricine își poate închipui cît de păgubitoare sunt aceste întîrzieri pentru pasageri. Aproape în fiecare seară trenul de Giurrgiu pleacă în loc de 6.15 p. m., la 7.20 sau 7.40, și ajunge în București la orele 9.30 sau 10, noaptea în loc de 8.40. Din această cauză se perde și legătura cu celelalte trenuri ce pleacă noaptea din București. Toți giorgiuvenii sînt indignați din causa acestor întîrzieri ce le sunt păgubitoare și sînt hotărîți să protesteze la direcția căilor ferate române. Cu această ocazie atragem atenția direcției căilor ferate asupra faptului că la trenul de persoane ce pleacă din Giurgiu la orele 3:15 p. m., nu există vagon de poștă, care e atît de necesar pe această liaie. * De asemenea ar fi necesar înființarea unui vagon de poștă la trenul de pe linia Giurgi-Topolu. Sosirea secretarului general al mi Capitala Arestarea unui pungaș Poliția de siguranță a Capitalei, a arestat pe David Simion, din strada Senatului No. 29, care obicinuia să intre prin diferite case unde se aflau camere mobilate, în care timp fura ceea ce-i cădea la îndemână. Așa, a furat un ceasornic de aur cu lanț de la d-na Roșeanu, din str. Toamnei No. 23, o brățară și o pereche cercel de la d. Remannia, din strada Mihai-Atodă. Se bănuuește că tot Simion, este autorul și a altor furturi comise în astfel de împrejurări. Ancheta continuă. O altă nenorocire O altă nenorocire, nu atît de gravă s’a întîmplat ori în atelierele fabricei „Metalurgia romînă“. Lucrătorul Dumitu Ionescu, voind să pună în mișcare iran motor cu abur a fost lovit și rănit grav la antebrațul sting, de o curm dă transmisiune Societatea de salvare a intervenit și a dat ajutoarele necesare rănitului a cărui stare nu este gravă. \ Nenorocirea am str. Sf. Petru Kmi a fost adus Și internat pe spitalul Colentina muncitorul Constantin Dumitrul din strada Sf. Petru No. 4. Acesta voind să se urce în pod, pe când se afla pe scară, a făcut o mișcare greșită și a căzut de la o înălțime de mai mulți metri, fracturîidu-șî ambele picioare. Primele ajutoare i-au fost date de internul de serviciu au societate de salvare. încercare de sinucidere O curioasă încercare de sinucidere s-a întîmplat aseară pe strada Sf. Apostoli 33. Un anume Grigore Negoescu, în urma unor certuri familiare, a Încercat să se sinucidă, aruncîndu-se în latrina din curtea casei sale. El a fost zărit de un copil al lui în etate de 5 ani care a început să țipe alarmînd vecinii . Cu ajutorul pompierilor, Grigore Negoescu, a fost scos din comoditate. ,D. comisar Sinescu, de la circ. 16-a a deschis o anchetă. Nenorociri-accidente Lucrătorul Vasile Constantin, din sos. Grozăvenî, pe cînd lucra în fabbrica Abramovici, la o mașină cui aburi, s-a lovit la mâna dreaptă. Loc de salvare i-a dat ajutoarele necesare, Diverse Birjarul Pavelescu plin stradă Herestreu 2, a reclamat era siguranței că în lipsa d-sale de acasă i s’a furat 4 roate de cauciuc pentru trăsură, în valoare de 200 lei. Siguranța a început cercetările pentru prinderea pungașilor. Mizeriam_Capitală In strada Foișor No. 28, într’o magazie dărăpănată, fără de pîine, aproape gol, zac cinci copii mici ai văduvei Liza, Schwartz. Nenorocita rămasă pe drumiutri de la moartea soțului ei meseriaș, nu poate prididi cu munca, și micuții copil, acum la pragul emel, sunt amenințați a pieri de frig și de foame. Rugăm persoanele caritabile a vizita pe nenorocită spre a se convinge câă groaznică mizerie poate încăpea într-un locșor de cițivi metri. — Ful. Baluri și serbări Duminică 17 Octombrie între orele 2—7 p. m. va avea loc în sala clubului German strada Brezoianu No. 17 un frumos matineu dansant organizat de cercul „Dorul“ cu concursul pianistului Paulman. DIMINEAȚA viguroase PSHFEOT sudate Sănătoase Pepinierele £. LANGER, Drăgășani — Catalogul cu Instrucțiuni la cerere — LOTERIA DE STA Tragerea Clasei III-. Lista complectă a tragerei de era ZIUA i arî a început tragerea cl. a VI-a a loteriei de stat, sub controlul comisiunei legale. Tragerea durează pină la 4 Noembrie. S’au tras 1,500 numere. Iată numerile câștigătoare: " . CÎȘTIGURI A 3000 LEI 29245 51363 45425 10523 CÎȘTIGURI A 2000 LEI 34980 11969 10022 20416 CÎȘTIGURI A 10OO LEI 32087 49278 53222 23370 19566 29177 47953 23557 38658 5463 11795 52202 15194 54480 CÎȘTIGURI A 500 LEI 30427 41260 53776 55960 55723 57777 9452 21390 25998 23227 1454 25181 32454 24386 5705 10111 537Î8 4517 14547 28964 23290 21247 57268 37468 40767 10855 510008 47522 47402 52744 48074 13997 28123 6675 58350 42152 CIȘTIGURI A 200 LEI Cifrele negre de la începutul rândului arată miile. 0 685 231 494 914 547 117 802 780 239 870 22 630 315 198 549 676 925 424 930 430 945 618 163 18 667 a 42 541 92 137 470 108 516 971 111 417,664 109 735 760 824 806 f1> t2 738 665 993 241 12 936 788 973 77 547 116 761 931 538 718 60 881 152 677 371 172 723 384 345 191 708 161 938 315 399 177 192 722 36 793 S334 660 443 701 28 962 55 185 595 4 122 738 790 542 281 896 515 96 756 824 199 645 820 796 118 710 409 125 859 37 443 144 965 616 336 526 840 180 5 647 470 174 701 410 650 114 877 297 69 171 458 276 73 362 310 456 819 512 818 329 947 982 872 348 625 373 259 365 928 537 853 886 654 78 887 716 344 422 827 627 572 644 542 678 616 127 241 7. 162 654 321 563 2 266 632 205 715 102 208 377 107 812 744 61B 124 439 101 491 134 903 339 8 971 305 847 366 75 618 160 850 103 817 852 741 38 536 876 501 766 837 980 382 9 704 915 454 86 770 301 139 434 791 900 855 126 841 209 359 445 409 354 241 286 125 604 10 882 681 473 704 298 549 259 793 149 652 331 757 25 311 904 910 902 409 881 913 656 88 995 131 668 292 11 369 402 50 587 788 314 726 409 201 165 156 536 999 863 629 683 987 746 737 804 415 740 4 199 442 21 641 12 436 914 176 85 492 71 323 916 853 710 361 712 812 376 47 164 946 111 464 784 198 13 466 574 28 397 328 808 858 742 671 847 915 345 73 894 353 453 576 58 726 309 430 250 347 568 133 14 701 96 482 171 201 180 10 206 735 254 303 17 731 352 281 364 571 787 15 37 551 368 262 521 686 594 957 1787 817 31 492 861 172 145 352 668 805 473 77 415 882 16 819 354 793 728 131 233 702 820 200 753 863 489 510 675 202 920 754 87 580 978 761 403 195 17 749 803 337 697 403 211 752 301 683 485 636 19 30 ’ 366 258 51 686 429 955 571 377 479 719 601 409 18 366 634 924 300 138 189 252 914 319 568 755 849 229 941 103 802 798 821 218 298 40 813 801 278 599 247 977 19 791 200 328 345 712 754 446 282 835 288 907 792 875 14 747 598 329 752 623 281 976 915 2090 339 472 135 996 493 315 27 790 88 976 208 123 281 489 257 211 993 210 962 712 21 843 131 467 45 706 314 441 298 694 523 663 747 988 753 835 476 22 520 950 168 467 712 339 705 922 682 101 19 366 756 158 877 891 85 263 398 449 940 S48 2 847 23 541 25 198 201 333 291 746 723 908 625 456 39 604 300 184 345 433 947 375 427 182 943 861 916 581 710 241 304 380 737 304 380 737 408 820 530 983 607 762 24 514 774 83 284 458 448 73 290 883 702 540 225 707 291 211 265 992 919 392 679 808 48 799 710 2587 609 819 283 77 566 823 844 454 721 722 459 994 935 863 B1 910 942 155 6 107 119 786 640 247 188 195 26 277 402 422 852 898 921 712 621 540 293 938 404 426 962 2338 317 164 453 883 27 747 225 259 870 922 669 739 520 136 654 617 163 830 398 267 794 663 632 356 439 935 132 235 266 28 428 642 2 416 465 217 400 5795 494 868 719 528 166 732 345 113 600 29 904 685 638 967 838 970 153 163 903 265 475 452 739 553 811 127 236 243 799 30 340 703 155 988 293 103 463 453 878 972 151 668 307 672 793 2331 994 301 64 832 635 567 493 183 48 621 729 153 986 172 549 660 84 98 355 489 800 528 304 576 5332 954 788 714 164 450 4 922 706 653 721 803 340 60 662 434 516 609 33 708 191 127 864 337 377 625 675 825 765 941 480 927 875 287 718 647 749 34 345 278 798 287 707 407 71 651 741 699 201 715 987 505 162 302 545 58 845 945 21 445 35 999 628 862 295 739 963 521 271 662 483 878 669 853 31 727 697 920 308 798 959 703 358 689 79& 60 36 874 564 496 246 548 823 944 87 794 266 298 753 887 346 439 635 589 519 145 109 324 984 350 570 781 407 141 37 223 225 501 62 313 509 133 669 702 536 353 910 394 074 480 552 86 611 263 482 516 483 38 875 559 616 510 605 979 992 169 802 49 693 757 323 667 62 405 457 928 321 608 905 21 127 165 638 39 750 791 809 289 827 492 527 591 307 653 105 867 408 535 967 254 999 700 913 729 896 553 338 40 848 472 194 619 156 381 644 559 725 507 230 508 255 901 253 906 7469 677 41 924 80 992 646 149 875 743 734 320 948 367 527 575 604 642 315 939 489 371 114 42 353 70S 362 889 697 494 204 332 281 818 884 440 241 31 798 41 ® 576 148 138 411 591 432 000 43 90 619 110 318 774 26 454 250 930 855 903 854 828 717 52 530 358 463 778 896 666 293 44 433 24 331 178 970 446 631 444 710 900 984 115 610 406 349 537 930 232 451 479 198 990 824 738 305 445 45 922 93 107 721 723 473 921 154 756 651 767 450 549 844 754 561 847 452 182 186 753 534 823 53 142 511 503 4614 123 786 584 950 479 496 987 173 533 815 138 674 339 975 974 965 604 46 57 47 282 751 623 240 140 Î88 695 921 875 904 605 248 491 301 3S2 496 979 45 794 48 481 317 591 945 133 751 350 289 895 894 21 446 214 49 291 507 933 499 24 432 î1 359 753 405 433 790 797 807 669 836 409 256 716 164 673 533 266 235 397 50 454 479 997 607 404 53 904 757 652 518 966 007 618 557 871 97 985 775 925 80 51 776 337 988 242 91 341 661 802 384 626 643 417 820 781 522 228 291 28 786 597 52 74 441 851 299 48 51 729 224 248 646 132 1 336 280 164 864 815 894 245 457 53 590 436 943 635 74A 530 661, 176 360 801 137 100 343 920 124 620 395 672 426 855 54 757 812 113 846 683 927 780 903 631 190 457 539 366 132 55 297 916 593 657 127 19 357 87§ 559 752 945 698 208 592 28 546 198 191 383 317 775 101 733 389 100 78 304 267 102 400 56 523 502 926 333 153 264 259 528 843 794 838 180 106 37 693 272 341 57 261 587 443 619 154 420 891. 642 490 165 966 15 668 602 350 72 646 986 218 628 46 347 v>3 708 100 558 639 4058 187 237 473 229 129 700 668 348 955 57 817 1516 463 115 294 66 813 431 343 159 652 578 765 204 757 552 347 736 743 516 573 706 11 872 701 478 906 808 241 177 TRAGEREA S’A TERMINAT LA ORELE 11 Vi ȘI VA CONTINUA _____AZI Cărți și* Reviste A apărut: Dicționar enciclopedic român cu gravuri și hărți în text, redactat de o comisiune de specialiști sub direcțiunea d-lui Romulus Seișanu. Exercițiul ilegal al medicinei de dr. H. Botescu. Raport de expertiză pentru verificarea gestiunilor d-lor C. I. Lupașcu și Alexandru Priboianu foști preșeșediințî administratori ai „Societăței Peleșul și Vârful cu Dor“ a micilor funcționari ai statului din București pe timpul dela 11 Octombrie 1902 pină la 25 Aprilie 1910. 1 76 FOIȚA ZIARULUI „DIMINEAȚA“ ROBII ALBI SUFERINȚELE EMIGRANȚILOR IN AMERICA Mare roman realist SAU CAP. 56 1 Carter-Bill în primejdie cumplită ! Ceilalți fură prinși, alții uciși, astfel întreaga bandă fu nimicită. Cadavrele fură îngropate, casa cercetată cu deamămintul, dar nu se găsi nimic de valoare afară de mobile. El plecă spre oraș lăsând treizeci de soldați acolo pentru a îngriji de camarazii răniți în luptă. Astfel locuința lui Sam ajunse ț un post important în munți pentru armată. Maiorul fu decorat și luni întregi tînărului ofițer care reușise ă disitruge cea mai mare și mai primejdioasă bandă de hoți ce timp de 20 ani îngrozise întregul ținut. CAP. 57 Norocul emigranților Paul Freischmid și tovarășii săi, după ce văzuseră că indianul murise, plecară înainte spre port. Văzură cîțiva soldați pe un mete rez și cînd se apropiară, Paul strigă: — De ce l-ațî mai ucis pe indian ? Ce räu v’a făcut? Drep răspuns unul dintre soldați Poate că l’ar fi împușcat de nu apărea lîngă soldat un om anal bătrîn care îi puse o mînă pe braț făcîndu-l să coboare arma. Acel om purta o uniformă de culoare închisă și o sabie. El se coborî după meterez venind drept spre cei șase străini. —1 D-Ie, zise Paul Freismit în limba germană. Sîntem niște bieți emigranți. Un indian ne-a adus placi zicîndu-ne că vom putea dobîndi merinde și semințe, căci sîntem muritori de foame cu familiile noastre lîntr-um sătuc depărtat, între sălbatici. — Sfinte D-zeule, exclamă bătrînul militar. Dar de unde veniți? Paul nu-1 înțelese căci aceste cuvinte fură rostite în limba engleză, iar nici celalt nu pricepuse spusele emigrantului. Dar un tovarăș de-al emigranților se apropiară respectuos de căpitan și în limba engleză începu a povesti nenorocirile prietenului sau. — Imi pare räu că a fost ucis indianul, răspunse căpitanul. Mă mir că s’a apropiat de fort, el știa prea bine că toți indienii sunt uciși dacă îndrăznesc a se apropia Haideți cu mine, vom face tot ce se va putea pentru a vă veni in ajutor. Nici unul nu se mai gîndi la sărmanul indian ucis. Fortul era cam vechin și ruinat. Avea doar șanțuri adhice și metereze înalte. In acea întăritură erau cîteva colibe în cari locuiau soldații. Acel fort era numai o etapă pentru soldații Uniune! cînd strabǎteau ținutul pentru a prigoni pieile roșii cari jefuiau și ucideau pe coloniști. Căpitanul conduse ,pe emigranți la una din colibe tip.de o femee tînără îmbrăcată în roșu, privea pe străini cu ochii măriți de nedumerire. — Anito, aduc oaspeți, strigă căpitanul. Sînt emigranți din Germania, să faci bucate bune ca să-i ospătăm cum se cuvine. Femeea ridică din umeri privindui-î cu neîncredere. Căpitanul zîmbi făcindu-le semn să-l urmeze în colibă, încăperea, era curată și des-se așezară pe bănci în jurul unei mese rustice. — Imi pare bine că ați avut curajul a vă stabili în ‘„orașul pierdut“, zise căpitanul, voiü aveta ideel și vecini civilizați, m’am săturat de sălbatici, de douăzeci și cinci de ani locueșc între ei. — Din ce pricină a rămas acel oraș piustlu ? îi întrebă cel care vorbea limba engleză. Căpitanul nu răspunse, căci în acel moment, apăru o negroaică aducînd un uriaș castron cu lapte și o grămadă de linguri de lemn. — Iată ospățul gata i Farfurii nu avem, dar ne putem sătura și fără ele. După lapte, fu adusă o bucată mare de carne de cai friptă pe cărbuni. Bieții emigranți cari se hrăniră dhiar ciul rădăcini de copaci în ultimul timp, mîncare cu o poftă nebună spre hazul și plăcerea căpitanului. — Hei, hei, foamea e cel mai bun bucătar exclamă e’l rîzînd. Ei de mult m’ar fi convins de adrevărul acest’l zicătorî.i După friptură li se dezi rachiu și cite o pipă plină cu tutun. — Acum să vă spun povestea „orașului pierdut“, zise el aprinzîndu-șî pipa. Acum douăzeci de ani acolo erau peste 40 case și colibe, ceea ce înseamnă un oraș mare în această pustietate. Eu eram soldat pe atunci și luptam sub comanda celebrului Bufalo-BiU, spaima pieilor roșii. Nici că vă puteți închipui cît de mulți și cît de cruzi erau. Cine eșea din fort era împușcat ca un epure. Locuitorii micului tîrg era toți emigranți voinici și curagioși, adevărațî soldați în civil, oameni tot, unul și unul ! Aveafi arme în de ajuns, munceau cu bărbăție și curînd ajunseră stăpîni pe lanuri întinse și bogate. Cirezile lor de vite erau renumite în tot coprinsul și locuitorii se imbogățeau din an in an. Cu pieile roșii de prin vecinătate trăiau în haină înțelegere și toate ar fi mers bine de n’ar fi intrat invidia în sufletele acestor diavoli negrii. Această colonie ar fi putut ajunge un adevărat oraș, de n’ar fi fost înconjurată de prea multe triburi sălbatice. Ce de petreceri se dădeau acolo ! Bufalo-BiU dansa cu toate femeile, rachiul curgea în valuri, era o viață d-le, cum nici se putea mai bună! Bátraiul ofta dureros, apoi continuă. I Iată că se răspindi vestea că triburile indiene se vor răscula contra albilor. Iintr’o noapte o ceată de bandiți răpi cîteva sute de cai și boi din cirezile coloniștilor. Ce puteau ai face contra unei populații de mii de oameni ? Sălbaticii deveniră din ce în ce ce pani îndrăzneți. Năvăliră în tîrg cerînd pîine și visirp. Intr’o zi l’au răpit pe butraiul primar. De astă dată coloniștii se hotărîră a pedepsi pe obraznicii lor dușman». Cițîva negri furii împușcați, alții fură aduși prizonieri în oraș. Atunci a izbucnit nenorocirea! Iintr’o noaste au năvălit în oraș citeva mii de sălbateci. Toți coloniștii au fost uciși, nici măcar un copil n’a scanat, sîngele cursese ca1 apa, casele, copacii drumul tot era roșu de sînge! Paul Freismith se îngălbenise cu ceara. Fără a zice o vorbă se ridică fie pe bancă și începu a se pregăti de plecare. — Ce faci? »clamă căpitanul. — Trebue să plec. Solia și copiii mei sînt acolo, catastrofa se poate repeta. Englezul repetă cuvintele lui Paul, iar căpitanul îl rugă să mai stea putul, avînd a le da oarscalî lămuriri însemnate. Apoi deschizînd un dulap scoasei un teanc de hârtii și le puse pe maiusă. — Priviți aceste acte, zise el. Sînt actele de proprietate ale orașului pierdut. Guvernul dăruiește pămînt și case celor cari vor să se stabilească acolo. Veți avea mii de hectare de pămînt rodnic, lemne prin belșug și ajutorul nostru în caz de nevoe. Datoria voastră e să clădiți case solide, grajduri, magazii și să dați furaje soldaților cînd vor trece pe aci. ' (Va urma).'' I , w. T / 392 159 300 287 [