Dimineaţa, octombrie 1910 (Anul 7, nr. 2365-2395)

1910-10-14 / nr. 2378

»j- p *. a« *** -■# Chrf (r/L % * +if £* PUBLICITATEA: CONCEDATĂ EXCLUSIV Agenției de Publicitate GAROL SCHULDER & Comp; €>>• Karageorgeviei. 18.—Telefon 3/« Birourile ziarului. ..n zi..— Str. Sărindar No. 11 București DIRECTOR CONST MILLE Abonamente cu partit gamm ut so_| e im« unu._ B lauft • • ore pentru străinătate prețul gg$e îndoit TELEFON. Direcția și Administrația Ro. 14/10 Redacția: cu Capitala % 14/10^*«v • Provincia m 14/£ WiJ1 „ â « m Străinătatea „ 12^jp> București timp * 2 Străinătatea ................. ................................................................................................................... —------------------,‘iYbVI-rrrm^vmr„TriVîmW'.^.iw..^1'1 iee* APARE IN FIECARE DIMINEAȚĂ CU CELE DIN URMĂ ȘTIRI DIN TOATĂ LUMEA Joi 14 OctOmbrie 1910 Meetingul de la Hipodrom ------------------------- Meetingul de aviațiune, pe care îl organizează ministerul de război. Duminica viitoare, 17 Octombrie, la hipodromul de la Băneasa, în profitul inginerului Aurel Vlaicu, promite a lua proporțiile unui adevărat eveniment tehnic. După informațiile ce dvem, numeroși romîni fruntași din Transilvania și Ungaria și-au anunțat sosirea lor în Capitală în vederea zborurilor compatriotului lor Viaicu. Printre aceștia ni se semnalează d-ni: dr. Ion Mihu, dr. Aurel Vlad, dr. Victor Bontescu, etc. De asemenea ni se anunță venirea unui mare public din provincie, grație reducerea de 50 la sută de căile ferate acordată de. Alex. Cotescu, care pune atîta inimă pentru a încuraja pe toți g viatorii noștri. * Principele Ferdinand, care a primit patronajul meetingului, a anunțat azi ministerului de război a cum că în vederea meetingului, la care tine să asiste în persoană, va sosi in Capitală Duminică dimineața cu trenul de Arad.. La comandamentul corpului II de armată a început să se lucreze de pe acum la planul de distribuție a trupelor atit în interiorul, cit și în jurul cîmpului de aviație pentru menținerea ordinei și exercitarea, ‘ celui mai serios control. * inginerul Vlaicu își va ’transporta aeroplanul la Hipodrom poimline. Tot dimineața așezându-l într'un hangar de pînză pus la dispoziție de serviciul sanitar al armatei.—Reg. i TRENURI SPECIALE PENTRU DUMINICA. 17 OCTOMBRIE lu ziua de Duminică 17 (SO) Octombrie •. c. vor circula cite un tren special de la stagiunile Filaret (prin gara de Nord), Odor și Gara de Nord la stațiunea Mogoșoaia și înapoi, în vederea zborul ce se va face de d. inginer A. ylaicu, cu aeroplanul s au în acea zi la Hipodromul de la Băncasa. Orariul acestor trenuri va fi ciumă cum urmează: La ducere.— Din Filaret: Filaret plecare 12.55 p. m.; Dealu-Spirei 1.05; București.Nord 1.18; Mogoșoaia sos. 1.30 p. m. Din Obor: Obor plecare 1.27; Mogoșoaia sos. 1.45 p. m. Din București gara de Nord: Gara de Nord plecare 1.50; Mogoșoaia sos. 2.02 p. m. La întoarcere, Mogoșoaia plecare 6.10; București Nord sos. 5.22; Dealu Spirei sos. 5.39; Filaret sos. 5.50 p. m. Miogoșoaia plecare 5.17; Obor sos. 5.35 p. m. Mogoșoaia plecare 5.35 p. m. Gara de Nord sos. 5.47 p. m. La aceste trenuri se vor elibera bilete de ducere și întoarcere cu prețurile următoare: Dela Filaret cl. I lei 2.80; cl. II Lei MO și cl. III lei 1.50. Dela Dealu.Spireí cl. I Iei 2.10; cl. II Iei 1.50 și cl. In lei 1.10. Dela București-Nord cl. I Iei 1.50; cl. II 1.10 și cl. III lei 0.70. De la Obor cl. I lei 1.50, cl. II 1.10 și clasa III lei 0.70. Pentru ofițeri și copii până la 10 ani se vor elibera jumătăți de bilete La întoarcere, aceste trenuri speciale nu vor lua decii călători cari au bilete de duș și intern. Biletele de călătorie se pot procura la stațiunile de pornire rndicate mai sus precum și la sucursala companiei vagoanelor cu paturi din strada Vienei No. 1. Tot deodată se mai aduce la cunoștință că, biletele de călătorie cu care călătorii din provincie au scșit în București, Obor și Filaret pentru ziua de Duminică 17 (30) Octombrie c.‘. vor fi valabile la întoarcere din zisele stațiuni pină Marți seara 19 Octombrie la trenurile de aceiași categorie pentru care au fost emise la plecare.. Tot deodată biletele călătorilor din provincie vor fi valabile la întoarcere numai dacă vor fi vizate cu stampila c. f. r. (Hipodrom) care se va aplica la ghișeurile de intrare in incinta hypodromului. REDUCERE DE 5 % PE C. F. R. In ziua de Duminică 17 (30) Octombrie a. c., avînd loc la hipodromul dela Băneasa-București un meeting de aviatiune al d-lui inginer Vlaicu, se acordă pentru călătoria la București-Nord, Filaret și Obor și înapoi, cu trenurile regulate de persoane și accelerate (afară de trenurile 5 și 6 de Berlin), o reducere de 50 la sută. Pentru aplicarea acestei reduceri, biletele întregi de ducere la București-Nord, Filaret și Obor, ce vor fi eliberate de stațiunile situate între Slatina și Vîrcioro via cu toate ramificațiunile și de stațiunile situate, dela Bărboși inclusiv și de la Mărășești inclusiv în sus cu toate ramificațiunile spre Iași, Dorohoi și Burdujeni la trenurile de Sîmbătă 16 (29) Octombrie c. post-meridiane, precum și biletele întregi de ducere la București-Nord, Filaret și Obor, ce vor fi eliberate de toate celelalte stațiuni la trenurile de Duminică 17 (30). Octombrie cante-meridiane, — vor fi valabile pentru întoarcere pînă cel mai tîrziu Marți 19 Octombrie (1 Noembrie), cu scara la ultimul tren. Pentru ca biletele să fie valabile la întoarcere, este absolut necesar, ca ele să fie vizate la intrarea în hipodrom, prin aplicarea ștampilei (C. F. F. hypodrom) pe versul biletului. Orice bilet, care nu va purta, această ștampilă, nu va fi valabilă la întoarcere. La ducere va fi perforată, de personalul de tren, jumătatea superioară a biletului, pe care nu o va detașa de partea inferioară și nici nu o va reține înaintea stațiunei de destinațiune, iar la întoarcere va fi perforată jumătatea inferioară. Deci călătorul la întoarcere, în condițiunile mai sus arătate, va trebui să aibă biletul întreg, care i se va reține astfel înaintea stațiuniei de domiciliu. In ziua meetingului de aviațiune voi circula trenuri speciale de la Buurești-Nord, Filaret și Obor la Mogoșoaia (Hypodrom), pentru care se vor emite bilete speciale de dus și întors. lin duel în Capitală.Incendiul din Brăila INCIDENTUL ALEX. ZISSU—CAP. ARHIP Cu bazmnea alergărilor de Duminică pe hipodromul de la Băneasa un incident s’a întîmplat între d-niî Ales , Zissu și căp. Arhip, incident care a avut ca urmare i eșire pe teren " Iată împrejurările în cari s’a întîmplat acest incident. D. Ales. Zissu, cunoscutul proprietar de cai, a avut înscris în premiul Blaremberg calul „Alica", care din cauza unei proaste plecări a rămas pe loc împreună cu un alt cal al d-lui Georges Negroponte. Bulucul, atât de la peluză cit și a da la tribune, șî-a manifestat nemulțumirea de modul cum s’a dat plecarea prin huidueli și amenințări.Plecarea cailor a fost dată de 3. căp. Arhip, care de mai mulți ani îndeplinește în continuă funcțiunea de starter. La sosirea d-lui căp. Arhip la tribună, a fost întîmpinat și apostrofat de către d. Alex Zissu și urmarea a fost o provocare la duel. D. căpitan Arhip și-a constituit ca martori pe d-ni. maior Paianu și căpitan Moruzzi. Martorii d-lui Alex. Zissu au fost d-noii d-r. Popovici și Alex. Lupașcu. Dri dimineață martorii s’au întrunit și au hotărît eșirea pe teren. Arma aleasă a fost pistolul, iuelul a avut foc era pe hipodromul de la Băneasa. S’au tras două gloanțe fără nici uun rezultat. _ . . . ■ . Adversarii nu s'au împăcat. ■ ____________ _ ANCHETA. _ PAGUBELE. — PROVENIENȚA FOCULUI BRAILA, 12 Octombrie. — Ancheta asupra incendiului dela proprietatea d-lui David Goldenberg de pe bulevardul Cuza, s'a terminat. Actele în cauză au fost înaintate autorităței în drept. Pagubele cauzate de foc imobilului d-lui Goldenberg sunt evaluate la 20.000 lei. Proprietatea 1 d-lui Petrescu, învecinată cu imobilul în care a izbucnit incendiul, a suferit de asemenea pagube de vreo 10.000 lei, cauzate de lucrările pentru localizarea incendiului. Locatara acestui imobil, d-ra Moscovici, care în primul etaj își avea instalat magazinul de mode, iar în al doilea locuința, a încercat pagube cari se socotesc la peste 10.000 lei, constînd din deteriorarea mărfurilor din magazin și a mobilierului din casă. Totul era asigurat. Din cercetări nu s’a putut stabili cu precizie cauzele cari au dat naștere acestui incendiu. Se crede că focul a provenit din neglijența unui lucrător tinichigiu, care în cursul zilei executase cîteva mici reparații la acoperișul clădirei d-lui David Goldenberg. I. Verno. Grecia fără rege ? INTERVIEW CU VENIZELOS — Paris, 12 Octombrie. — Corespondentul din Atena al ziarului „New York Herald" a avut o convorbire cu Venizelos, întrebat dacă e departe vremea cînd Grecia va fi guvernată fără rege, primul ministru a răspuns negativ și în mod așa de categoric, încît corespondentul a regretat că a pus această întrebare. Venizelos a mai declarat că între el și rege n'a existat niciodată atîta înțelegere ca acum. Suveranul e gata să acorde toate Reformele cari vor asigura pacea și desvoltarea țării. Chestiunea Cretei și toate anomaliile cari sunt în legătură cu această chestie privesc pe puterile protectoare, la a căror hotărîre Grecia se va supune. Boala moștenitorului Serbiei Prințul Alexandru după o ultimă fotografie — fejjgjdjfgsggs ' i.'—1—Ilii 111 im 1 iun«Millilli«l«iüirim Ti iti iTii imn ' 111 11 uni i înmiii mm .......................11 imîri.1 khmimh 1 mia 111 iTii ni Tii.1...................... im 1 .. ........... ....................1111 ■ [UNK] [UNK]uni .im 'Locuințe ieftene în Capitală UN CONCURS PENTRU PROECTELE DE CONSTRUCȚIE In primăvara anului acesta se va începe construirea nouilor locuințe eftine, pentru muncitori și pentru micii funcționari ai statului și particular. In acest scop, primăria Capitalei, a hotărît ținerea unuia concurs pentru întocmirea a patru proecte de construcție, concurs la care vor lua parte arhitecții, inginerii romîni, recunoscuți de primărie, sau cari au terminat o școală recunoscută la noi în țară. Proectele se vor întocmi după patru tipuri de construcție, stabilite de comună. Astfel vor fi case cu o cameră, două, trei și patru, împreună cu sufragerie, antreupiviniță și latrină. Construcția se va face pe o suprafață de 50 pînă la 155 m. p. Construcțiile vor fi în grupuri de cîte două sau trei corpuri de casă. Fiind vorba de locuințe pentru muncitori și mici funcționari, costul real al locuințelor va fi aproximativ de 3000, 4500, 5000 și 6500. Proectele se vor depune sigilate la primăria Capitalei pînă la 15 Decembrie. Aceste proecte vor fi cercetate de o comisiune compusă din primar sau delegatul său, directorul școalei de arhitectură, un profesor al aceleași școli, directorul lucrărilor tehnice ale comunei, un inginer sau arhitect particular desemnat de primărie. Rezultatul clasificațiunei se va da la 25 Decembrie. Primăria oferă triolpa clasificațiune : 1 premiu de 5000, 2 premii de cite 1500 lei și 4 a cite 500. In total premii în valoare de 10.000 de lei. Planurile și proectele în general vor fi cedate de comună societăței comunale pentru locuințe eftine din București. Decorațiuni streine Au fost autorizați a purta decorațiuni străine, d-niî: General Zostraia Grigore, comandant al corpului Í armată, Ordinul St Ana, cl. I, General-adjutant Istrati, comandant al brigadei de infanterie, Ordinul Sf. Stanislas cl. I. Colonel Văitoianu Artur, comandantul regimentului Putna No. 10 Ordinul Sf. Ana, cl. II; Colonel Lupan Grigore, comandantul regimentului 3 de artilerie, Ordinul Sf. Stanislas,cl. II; Colonel Popiovici Ioan, de la statmajoruil general al armatei, Ordinul Sf. Ana, cl. II; Colonel Pretorian Eracle, comandant al regimentului 3 roșiori, Ordinul Sf. Ana cl. II. II.-comandor Lupașcu Dumitru, de la divizia de Dunăre, Ordinul SI Stanislas cl. II. Maior Nico’ieanu Dumitru, din regimentul 1 de artilerie de cetate, Ordinul Sf. Stanislas cl. II. Căpitan Ignat Mihail, din batalionul 5 de pionieri, Ordinul Sf. Stanislas cl. II; Căpitan Popovici Dumitru, din regimentul 9 roșiori, Ordinul Sf. Ana cl. III. ^ . .. Locotenent Adamovici Eugeniu, din regimentul Teleorman No. 20, Ordinul Sf. Stanislas clasa III; Maior Prndeanu Vasile, comandantul școalei de tragere a artilerirei; Ordinul Vulturul Roșu clasa III și Ordinul Coroana Württembergului în gradul de cavaler clasa I; Căpitan Dragu Constantin, de la comandamentul corpului H de armată; Ordinul Sf. Ana cl III 51 Ordinul Sf. Stanislas clasa II; Doctor V. Negel, profesor la facultatea de medicină din Iași, Onefisiul Sf. Stanislas cl. II. De asemeni regele a autorizat pe d. locotenent N. E. Arion, din regimentul 15 artilerie, acum la școala de războiu din Turiu, de a purta însemnele de cavaler al Ordinului Elefantul Alb, ce i s’a oferit de regele Siamul. _____ Inundațiile din Italia — Morți și răniți — Salerno, 12 Octombrie.—Cu toate silințele funcționarilor și ofițerilor este cu neputință a se pătrunde în partea superioară a satului Cezara, care a fost cea mai devastată, din cauza enormei cantități de material transportat de ape. L’art sees pînă acum două cadavre și nouă răniți. Se pare că două treimi în acest sat au fost pustiite. Casamicciola, 12 Octombrie. ‘ ’Azi dimineață , între orele 16 și 11 un puternic torent s'a precipitat dinspre munți distrugînd în cartierul Uita o casă în care se aflau mai multe familii. Sînt nouă victime. De asemenea stabilimentul de băi și casele dirt, împrejurimi au fost distruse. Torentul a distrus cartierele Saro Severino și Humbert, *Roma, ?i Octombrie.— Vasele de războia „Urania“ și ,,Colonia“ dă plecat astă noapte Și cu alte vase spre Casamicciola duetnd merinde, corturi, medici, soldați, săpători. Ministrul de lucrări publice a Viccat ia Salerno iar cel de marină la Casamicciola. Roma, 12 Octombrie. — Primul ministru Luzatti a convocat pe miniștri la o întrunire urgentă, în vederea luării măsurilor împotriva inundației. Intre Salreno și Eboli linia ferată a fost ruptă. La Cereto numai puține case Sil rămas nevătămate. Comandanții corpurilor de armată D. general Tătărăscu D. general Culce noul comandant al corpului I de noul comandant al corpului III de armată armată Reginele Ema și Elisabeta la Cimpina CIMPINA. 12 Octombrie. — "Astăzi, la orele 315 după amiază, au sosit în localitate, cu automobilul, reginele Elisabeta a Romîniei și Ema a Olandei, spre a vizita rafinăria și schela societății .,Steaua Slonână". Automobilul regal era urmat, de alte două automobile în cari se aflau d. colonel Magheru, prințul de Steinfurt, d-n'ele Poencaru, Bengescu și alte două doamne de onoare ale reginei Ema. Automobilele s'au oprit la rafinărie, unde suveranele și suita au rămas 54 minute, vizitind cu de amănuntul instalațiile rafinăriei, fiind conduși de d-nii Bauer, directorul tehnic al rafinăriei, și Altenkirch, administrator. De aci am pornit tot în automobil la schela societății, unde am vizitat sondele No. ■ 106 și 113, cari erem in erupție, și alte două cari erau în sapă. ■ Aci au fost conduși de d-nul director Mueller și ingineri Barbaciorii și Mețianu cari au dat explicațiunile necesare. La orele 5.S0 s'aü ínápoiat ia Sinctia.—Cornea. ----------- £. ---------- Noul reprezentant al Germaniei Noul ministru plenipotențiar al Germaniei, numit în locul d-lui Kiderlen de Waechter, a sosit tiseară în Capitală. D. dr. Rosen Marele incendiu din Galiția 400 CASE DISTRUSE Cattovitz, 12 Octombrie. ■— Sosnovice, la granița Prusiei, este ravagiat de un mare incendiu. 400 case au căzut pradă flăcărilor. S-a dovedit că focul a fost pus de către 2 foști pompieri. ------------------ Moartea maiorului Seculescu R.-VILCER, 11 Octombrie. — Astăzi s’a făcut înmormîntarea mult regretatului maior Ion Seculescu (maior în rezervă). Defunctul era una din cele mai simpatice figrri din localitate. S’a stins din viață subit la etatea de 54 ani, tocmai după ce se restabilise dintr’o boală de care a zăcut vreo două săptămâni. Maiorul Seculescu a fost un devotat membru al partidului conservator-democrat. I s’au făcut o pompoasă înmormîntare, cu onoruri militare. Două companii au tras trei salve de focuri. D. maior în activitate Bacalbașa a rostit o frumoasă cuvîntare, arătînd meritele defunctului, care a luat parte și la, războiul Independenței, ca ofițer de cavalerie. Decedatul lasă în urmă soția și o fiică, — Gimliov. Primejdia holerei RIDICAREA TRUPELOR DE PE LINIA PRUTULUI Direcțiunea serviciului sanitar a comunicat ministerului de răzbioiu, că poate ridica trupele de Pe linia Prutului, afară de grăniceri. NOUI LOCALITĂȚI CONTAMINATE IN ITALIA S’au declaraii oficial ,contaminate de holeră provinciile Bar, Casseria, Foggia, Napoli, Solerno și Sassiari. Serviciul sanitar a luat cu eveniiale măsuri de control și pentru călătorii și proveniențele din acele părți. MERSUL HOLEREI IN UNGARIA N’au fost contaminate alte localități, dar acolo unde holera s'a ivit, se constată zilnic noi cazuri. 81 cazuri s’au constatat nu pțnă ip sassal a&pt.mânei trecute.) întrunirea anti-engleză din Constantinopol Londra, 12 Oct. — Știrea despr întrunirea anti-engleză din Constantinopol și despre apelul către împăratul german, „apărătorul mahomedanilor“ a produs aci o profundă impresie. Faptul că presa franceză ia în serios această mișcare și că Rusia și Anglia cer stăruitor o atitudine prudentă, a sporit încă agitația. La aceasta se mai adaugă și faptul că tratativele dintre Turcia și Franșa, cu privire la împrumut au fost rupte definitiv și că Turcia este redusă acuma să se adreseze Germaniei. Ziarele liberale protestează împotriva alianței cu Rusia. „Daily Mail“ atacă pe Germania și spune că întrunirea anti-engleză este un joc de șah al junilor turci; ziarul emite bănuiala că Germania stă la spatele mișcării. „Le Temps" tace asupra acestei afaceri. Totuși încearcă să previe Turcia împotriva unui împrumut în Germania. ------------------ Noua împărțire a Capitalei pe circumscripții D. Emil Petrescu, prefectul po „itilei Capitalei, în unire cu primăria , a hotărît să facă o nouă împărțire a orașului București pe circumscripții. Cu actuala împărțire de multe ori nu se știe din ce circumscripție face parte cutare casă dánd utere » stradă. Așa nu de mult, întîmplîndu-se o sinucidere, n’a venit să facă ancheta nici un ofițer de poliție în primul moment, deoarece casa unde se întîmplase, faptul nu făcea parte din nicî o circumscripție, căci fusese trecută cu vederea. In afară de aceasta actualmente unele circumscripții au prea multe străzi, fiind prea încărcate, iar altele au prea puțin de lucru. D. prefect a însărcinat pe d-nii inspectori de poliție Rafael, căpitan Cotruț, Popovici, Cantuniari și Andreescu să facă noua împărțire. Planurile vor fi lucrate de rol. inginer Davidescu, șila primăria Capitalei. Se știe că acum inspectoratele Sînt de culori, venind unele în centru, altele prin părțile de mijloc ale Capitalei și, în sfîrșit altele prin părțile mărginașe. După noua împărțire fiecare inspectorat începe din centru, fișa că fiecare are în raionul său și străzi centrale și străzi mărginașe. Împărțirea este absolut exactă și liniile de despărțire dintre inspectorate bine fixate, spre a nu se da loc la neînțelegeri prin confuziune ca în trecut. Numărul circumscripțiilor și ofițerilor de poliție va fi același, dar se va face o mișcare în corpul comisarilor. Actualele localuri de circumscripții fiind însă improprii, idealul d-lui prefect al Capitalei este de a construi localuri noul, potrivite pentru a servi de secții polițienești. . Intrun asemenea caz, ar câștiga ofițerii de poliție, cari stau zile și nopți întregi în localuri nesănătoase și ar c țtiga publicul, căci ar ști unde «« secția, nu ca acum cînd circumsripțiile se mută mereu și nu s’ar mai închiria localuri prin intervenții, cum se întâmplă de obicei azi. Situația călătorilor sosiți în Capitală au sosit în Capitală de la 1 Septembrie pînă la 1 Octombrie 3196 de călători și anume: 60 din Rusia, 23 din Italia, 242 din Constantiinopol și 2861 din Austro-Ungaria. Serviciul medical pentru examinarea călătorilor sosiți din țările contaminate de holeră a examinat 2222 de călători. Restul de 974 n’au putut fi găsiți, deoarece și-au dat ■adrese false. Dintre cei cari n’au fost găsiți sunt 2 din Rusia, 5 din Italia, 32 din Constantinopol ,și 935 din Austro- Ungaria, Statua lui Costaclui Kepi GALAȚI, 12 Octombrie. — Comitetul pentru ridicarea statuii lui Costache Negri, întruninidu-se astăzi în localul primăriei spre a decide în mod definitiv asupra locului unde urmează a se așeza statua, a hotărît ca ea să se așeze pe locul din piața Regală, unde astăzi se găsesc cele trei candelabre de lumină. Comitelui a și intervenit la primărie pentru a i se ceda terenul menționat.. — Pedro. — ife------ Rezultatele concursurilor școlare Ministerul cultelor și instrucțiunei publice a admis următoarele eleve următorii elevi, prin concurs, școalele din țară: ȘCOALA SECUNDARA DE FETE DE GRU DIN CRAIOVA Epureanu Polixenia, Paulian Elena, Ivănescu -Margareta, Anghelescu Lucia, Pretorian Lucia, Ghițulescu Floarea, Brătășanu Maria, Glogogeanu Alexandrina, Avian T. Elena, Bărbulescu Achilina, Bogaton Bugenia, Ionnescu Floarea, Georgescu Ilmna, Dumitrescu Ioana, Dumitrescu Cristina, Marinescu Henriette, Tomescu Elena, Cruțescu Ecaterina, Fiorea Steliana, Chembuc Irena, Marărescu Eugenia, Patriciu Elena, Strijinescu Filofteia, Ștefănescu Alice și Spineșteanu Paulina. ȘCOALA SECUNDARA DE FETE DE GR II DIN BUCUREȘTI Belianu Rodica, Virgolici Eugenia, Crăciunescu Elena, Luchian Elena, Popa Eugenia, Novleanu Maria, Coleș Virginia, Benzi Iosefina, Gabriel Maria, Georgescu Elena, Popîrlanu Maria, Ionescu Ecaterina și Rădulescu Maria. LICEUL INTERNAT DIN IAȘI Dima Alexandra, Nisipeanu Aurel, Ciumuleu Nicolae, Caton Laurențiu Nicolau H. C., Atanasiu Constantin, Miron G. Dumitra, Ivănescu Teodor, Aurelian Ion, Nedelescu Const., Popescu Nicolae, Boldur Lutescu, Constantin Lie, Matei Octavian, Vasiliu M. V... Carman N. IP., Sachelarie V., Popovici Napoleon, Prodan P. Postelnicu D. M., Popescu Stelian și Dumitrescu Simian. Știri politice 7,iarele carpiste anunță următtoarele: ,.Membrii comitetului executiv al partidului conservator din Prahova sunt rugați a lua parte la consfătuirea politică ce va avea loc inline Mercurî la orele 5 p. m. în saloanele clubului. D. Mihail Cantacuzino, deputat și membru al comitetului, va lua și d-sa parte la această întrunire și va face mai multe comunicări cari interesează politica partidului conservator“. •& D. general Argetoiau, președintele clubului conservator-carpist din Craiova, a anunțat la club că la finele acestei luni d. Alexandru Marghilomanu va sosi în Craiova. Cu această ocazie va aveai loc o întrunire plenară a membrilor clubului. Vot de încredere lui Venizelos Atena, 12 Oct. — Venizelos cere un vot de încredere fără restricțiune pentru timpul trebuincios consolidării ordinei și revizuirii Constituțiunii. In cazul contrariu, președintele consiliului va consilia pe rege să disolve adunarea. Atena, 12 Oct. — Camera a adoptat moțiunea de încredere cu 208 voturi contra 31, fiind și 27 de abțineri. Venizelos socotește că numărul partizanilor săi a fost sporit prin numeroase voturi date de complezență. Dînsul a declarat că va cugeta asupra situațiunii. Se crede că persistă în intențiunea de a dizolva adunarea. #■ Unirea din Sassaim Petersburg, 12 Octombrie. — Isvtolsky a sosit azi aci și a comunicat lui Sassanou numirea acestuia ca ministru de externe. Sassanov va avea ca ajutor pe Neratov, actualul director al cancelariei externelor. NUmit rege al Siamului In urma morții lui Paraminăr Valia Chula-Longkom, s-a urcat pe tronul Siamului fiul sau Maha Vajhunhis. Kata Hajiuniis !Acesta s-a născut la 27 iunie 1878 , și a fost confirmat prinț moștenitor. Pe ziua de 14 Ianuarie 1887. Cronica Judiciară O importantă jurisprudența inovatoare Curtea de Casație, secția doua, în urma unei divergințe, a stabilit era o jurisprudență de o extremă importanță și prin care se răstoarnă în Hoțul concepția supremei instanțe Și modul ei de a vedea, așa cum s'a practicat zeci de ani de-a rîndul, pină acum. Deosebita însemnătate a acestei nouî jurisprudențe, în materie criminală, ia din mîna condamnaților de către Curțile cu jurați, motivele de recurs cele mai frecvente, am putea zice aproape singurele motive cu șanse de reușită, ce se aveau la dispoziție acei condamnați. Este vorba de lipsa de capacitate a juraților. Pînă acuma un condamnat, cînd făcea recurs, căuta în primul loc dacă vreunul din jurații cari îl judecaseră, nu îndeplinește condițiunile c&rute de lege — desigur sub pedeapsă de nulitate. Și dacă găsea ca de exemplu cutare jurat nu are sensul cerut de lege, sau nu știe carte, sau deține funcțiuni cari sunt incompatibile cu demnitatea de jurat, formula din aceasta un motiv de casare Și dacă cele susținute în motiv erau exacte, mergea la sigur că verdictul Se va casa de înalta Curte. De acum înainte asemenea motive nu se vor mai putea formula, deoarece secția doua a Casației a hotărît era că orice incapacitate referitoare la jurați va trebui ridicată la prima instanță adică, înaintea Curții cu juri, iar nu de-a dreptul înaintea Casației. Raționamentul Curții de Casație ar fi deci următorul: în toate cazurile de motive de incapacitate ale juraților este la mijloc o chestiune de fapt, care nu poate fi examinată de-a dreptul de Curtea de Casație. Consecința? Dacă instanța de fond, nu îți admite motivul și nu exclude pe jurat, poți să te adresezi Curții de casafie, cu un motiv de recurs tras din acest refuz, iar această Curte va examina dacă bine sau rău, dacă legal stau ilegal instanța din fond a rezolvat cererea apărărei. De astăzi înainte, Curtea și-a ușurat mult sarcina, căci după cum spuneam, aproape, ‘unanimitatea recursurilor criminale aveau ca motive de casare cele de speța mai sus arătată. Parchetul Curții de casație mai încercase și în alte rîndurî să obție o asemenea jurisprudență, dar nu reușise. In 1905 chestiunea "ajunsese chair pînă în secțiunile unite ale Casa fiei, aci decizia a fost că s’a menținut neclintită jurisprudența. Așadar acum se poate considera schimbarea jurisprudenței ca un triumf al parchetului și în special al d-lui procuror Stătescu. Decit se ridică următoarea întrebare: putea-va abuzatul, sau avocatul său, să cerceteze și să găsească situația civică a juraților, cînd lista acestora nu î se comunică decit cu 24 ore înainte de judecată? Este aproape o imposibilitate. Și dacă avocatul Plătit al unui acuzat tu dare de mină își va da ostenieala Și va cerceta dacă jurții îndeplinesc toate condițiunile, desigur că avocatul numit din oficiu, al unui acuzat sărac, nu o va face și iată că se stabilește o superioritate in favoajre al acuzaților mai bogați. In lumea juridică se dșteaptă cu mare nerăbdare redactarea deciziei Curții de casație spre a se vedeai cum este motivată, și atuncii toți vor fi mai edificați și disicuția se va face mai largă. & Fiindcă recursurile cari ■ ave a fi un asemenea motiv comun de casare, fuseseră toate amînate pentru el, ca astfel să fie tranșate odată cu divergințe., Curtea a respins următoarele trei recursuri: Al lui Al. I. Carpen, condamnat de jurații din Buzau, la 10 ani muncă silnică și 2000 lei despretelciri pentru a fi ucis un nou. Pe administratorul de moșie Crin, Zîmboianu, din com. Gornietu- Cuita .Prahova). — Recursul lui Petre G. Dim* condamnat la 5 ani muncă silnică și al comiplicilior Const. Gh. Tănase și Nec. Palalagă, consrammți la câte două luni închisoare, de -același Curte cu jurați, pentru uciderea lui Stelian Constantin, din com. Miadet Buzaü.. — In fine recursul lui Barbu Iancu Zamfirescu, din Buhureni (Mușcel), condamnat de jurați la 5 ani închisoare pentru atentat la pudoare, săvârșit asupra fetei Ioana Duragin. DIVERSE. — Era urma să se judece de Curtea cu jurați de Ilfov, procesul de calomnie prin presa intentat de d. Iorga, pointra d-ba,i Radu Valeanu și d-lui Ca. Peuoescu, primul pentru că a publicat, în „Adevărul" că a avut de suferit de pe urma agresiunii și a scandalului provocat de d. Iorga în reședința șefului naționanismului, Vălenii de Munte,, în secundul pentru că era director al ziarului „Ordinea“, pe vremea cînd apăruse în el o corespondență relativă la acelaș scandal al d-luî Iorga. , Lipsind o parte din jurați, procesul s’a amînat — pentru a treia oară. Ei se var fluideca în sesiunea viitoare. I D. Iorga a venit, ca de obicei, însoțit de un mare număr de amici politici al d-sale, mai toți elevi de liceu. — Popa Bratu Chiriță din Stenic (Prahova) a adresat oplingere parchetului de Ilfov, contra unnei d-ne Ana C. Brătulescu, din București, care venind în vizită la dînsul, i-ar fi turnat ceva din țuica ce băuseră împreună, astfel că pe cînd dînsul și fiul sa.îi pierduseră cunoștința, d-nu ar fi luat cheile și ar fi scos din sertar suma de 1234 lei, după care a dispărut. Parchetul a însărcinat poliția Capitalei cu cercetarea afocierii. — Procesul de anulare a testamentului defunct« Maria Grădișteanu, intentat de d-na Elena Durma, s’ar mimat er» de tribunalul secția treia, la 16 Noiembrie, din cauza unei intervențiuni făcute de d-na Maria Prișteanu., rudă a defunctei.Curtea de casație, secția doina a respins era recursul luif CÄix Grigoriu), condamnat la 7 luni închisoare, pentru fals în note publice, săvârșit pe cînd era secretar al comanei Lunca dî?ff jud. Botoșani. ,, t" .*H Furtul de pe vaporul „L-Măgurile“ PRINDEREA AUTORILOR GIURGIU, 12 Octombrie.—Acum zile s'au primit la vama Rusciuk, pachetele expediate de poșta din Giurgiu, cu vaporul Turnu- Măgurele. S’au găsit lipsă 3 colete poștale, în cari se aflau mătăsuri. Inștiințîndu-se oficiul poștal din orașul nostru despre această lipsă, imediat s’au făcut cercetări la vama portului Ramadan spre a se vedea cîte colete au fost expediate. Din cercetările făcute s'a constatat că de la vama din portul Ramdan s’au expediat absolut toata coletele poștale trimise de oficiul Giurgiu. In urma acestei constatări s’a stabilit că lipsa e provenită de pe vapor și s’au făcut cercetări în această direcție. Erî a lipsit din nou un colet poștal ce trebuia predat, la vama RUSOiUik. Atit conductorul poștal Ștefan Tănase care este răspunzător de lipsa celor 3 pachete, râcum și conductorul C. Vasilescu în a cărui sarcină cade lipsa celui din urmă pachet, au comunicatt autorităților din port că bănuesc ca autori a acestor fururi pe personalul vaporului Țarini Măgurele. Azi căpitanul portului d. Genceanu împreună cu căpitanul vaporului au făcut percheziție peronalului vaporului. In urma acestei percheziții s'a găsit coletul poștal dispărut orî și în care se afla și 36 ceasornice ,Omega“. Numărîmdu-se s’au găsit numai 23 ceasornice Din celel’alte pachete nu s’a putut găsi decit unul singur, în care se mai aflau cîteva bucăți de mutase, iar din celelalte nu s’au găsit decit ia mabaragiul de hîrtie, iar mâțășurile nu. Toate aceste colete au fost găsite la cafegiul Mehmet Caracaș de pe vaporul „Turnu-Mugurele“ și la marinarul C. Georgescu tot de pe acel vapor. Ambii au fost arestați la căpitănia portului. Intrucît se bănuește că acești indivizi desfaceau mărfurile ce găseau în colete, prin intermediul unor persoane din oraș, autoritățile și-au îndreptat cercetările la vre-o cîteva persoane bântuite a fi complici.—idem. Din Giurgiu SOSIREA SECRETARULUI GENERAL AL MINISTERULUI DE EXTERNE DIN STATELE UNITE Mîine seară va sosi în portul Ramadan, venind de la Sofia,,d.na și d. Huntigton Wilsson» secretarul general al ministerului de externe din Statele Unite. Din portul Ramadan, va trece la București, cu un tren special. SOSIREA OFIȚERILOR DIN BRIGADA 7-a DE CAVALERIE Azi după -amiază au sosit în orașul nostru 28 ofițeri din brigada 7-a de cavalerie sub comanda d-lui colonel Bogdan. Astă-seară toți au fost încartierațî în oraș iar mîine vor pleca spre Alexandria, de unde apoi se vor întoarce la București. Astă-seară li se va da un banchet la cercul militar. Idem. Citiți Duminică, 17 Octombrie c., în „Cîîîlineiței“ Victimele Amorului ori FEMEEA DEMON ,■ , Roman de moravuri și de actualitate