Dimineaţa, ianuarie 1911 (Anul 8, nr. 2454-2479)

1911-01-15 / nr. 2464

Anul Viii.TM No. 2464 anateț PUBLICITATEA * CONCEDATA EXCLUSIV Agenției de Publicitate CAROL. SCHULDER A Comp. Str. Karlgeorgevici, 18.—Trefon 3/4 Birourile ziarului: :—=—s Str. Sărind:: No. 11 București DIRECTOR CONST. MILLE Abonamente cu premii i B«u UI 30— I • Imninet N.— 3 luni fi.— pentru străinătate prețul este îndoit ITvT - TELtro» • directia și Administrația No. 14/10 Redacțiai cu Camtamm 1410 , in Provincia „ 1490 „ " „ Străinătate« „ 124/ APARI IN FIECARE DIMINEAȚĂ CU CELE DIN URMĂ ȘTIRI DIN TOATA LUMEA Sîmbătă 15 Ianuarie I9u DIN LUMEA POLITICA Alegerile pentru Dobrogea Guvernul vie ca aceste alegeri să se facă peste cîteva luni ---------**-------- In penultima sesiune a legislaturei liberale s'a votat, — 0! lucrul e cunoscut, — proectul de lege prin care, scoțînduse Dobrogea de sub regimul de excepțiune, se recunoaște locuitorilor acestei provincii drepturi politice egale cu acele ale locuitorilor din restul regatului. Cum, însă, înscrierea în primele liste electorale reclamă pluite* foarte multe formalități, s’a numit, după votarea legei, o comisiune care, verificînd actele petiționarilor, să întocmească listele de alegători cu cari urmează să se facă în Dobrogea primele alegeri pentru Cameră și Senat. Comisiunea aceasta, deși funcționează de aproape un an, nu numai că nu și-a terminat lucrările, dar, după calculele făcute, nu a reușit să rezolve decit abia jumătate din cererile ce i sau prezentat de către candidații din această provincie a țarei. Fie că s'a lucrat prea încet, fie că lucrările acestea reclamă o mare pierdere de vreme, adevărul este însă că, dacă s’ar urma procedeul de pînă acum, definitiva întocmire a listelor electorale pentru Dobrogea ar necesita încă un an, așa că primele alegeri legislative nu s-ar putea face decât în 1913. După cât știm, guvernul d-lui I. P. Carp ține să aibă meritul de a fi prezintat primele alegeri în Dobrogea și de a fi inaugurat astfel, sub auspiciile sale, viața constituțională de fapt în această parte a țărei, ținută timp de peste treizecii de ani sub un regim de excepție. In acest scop guvernul, în urma stăruințelor puse de către conducătorii conservatorilor din Dobrogea, e hotărît să numească, încă o comisiune, care,alături de cea existentă, să lucreze la întocmirea, listelor electorale. Accelerînd cu chipul acesta lucrările, ministrul de interne crede că, pînă în patru luni cel mult, listele, să fie deinitiv întocmite, așa încit colegiile electorale din Dobrogea pentru Cameră și Senat să poată fi convocate înainte de deschiderea sesiunei parlamentare ordinare dela 15 Noembrie a. c. Și e foarte probabil ca această comisiune să fie numită pînă la sfîrșitul lui Ianuarie, mai ales că s’au și făcut intervenții în acest sens de către fruntașii conservatori de la Constanța, cari par a-șî fi luat angajamente în acest sens față de cetățeni. * De altfel, în afară de considerentele de ordin moral, guvernul contează pe rezultatul primelor alegeri legislative din Dobrogea, cari,—după afirmația finul guvernamental încurajat de rezultatul alegere de dăunări pentru comuna Constanța,—vor da conservatorilor guvernamentali încă un cîștig de cîteva scaune pentru Cameră și Senat. Bineînțeles, aceasta e părerea unui guvernamental; ea nu este însă, și a opoziției. Liberalii, în special, socotesc că vor avea de partea lor succesul electoral în Dobrogea, drept mulțumită în schimbul legei care a scos Dobrogea de sub regimul de excepțiune. Toate acestea sunt, fără îndoiala, calcule explicabile și pentru unii și pentru ceilalți, ceea ce nu înseamnă că toate profețiile trebue să se realizeze. I’înă atunci ceea ce este fapt cert, e. că înainte de 15 Noembrie a. c. vom avea primele alegeri legislative pentru provincia noastră de peste Dunăre. Alex. Mavrodi Petre Rosescu In ziua de 3 Noembrie a încetat din viață, la Predeal, tinărul Petre Rosescu, despre care ziarele, s’au , ocupat , acum cîtva timp. Indignat fiind, de intrigii uneltite în contra părintelui sau — intrigi de altfel demascate — dar cari au dat foc la o eroare judiciară, regretatul tînăr se revoltase cu ocazia unei descinderi Scsoarea vasul» de pasageri Jias” «și: >■ .--------------------- Călătorii în timpul nopții în pericol de a se înneca Salvarea lor de către vaporul român „Maria“ GIURGIU, 13 Ianuarie. — Azi dimineață, d. inginer Gîlcă, șeful serviciului de dragaj din portul Ramadan, a fost vestit de d. G. letrudis, proprietarul vaporului de Călători „Elias“ sub pavilion elin, care în timpul iernei făcea curse de pasageri și mărfuri nutria în porturile bulgare pe litoralul Dunărei, că azi noapte la ora 2 vasul său venind dinspre Silistra Către Vidin cu 30 de pasageri, s'a împotmolit din cauza Întunericului într’un dunc de nisip format în dreptul insulei „Tabarin“, din care cauză s’a produs o spărtură profundă la spatele vasului pe unde intra apă, D-sa, a cerut să le trimită pentru salvarea pasagerilor un vapor al serviciului hidraulic. In același timp, administratorul de plasă de la Băneasa, comunica telegrafic acelaș lucru prefecturei județului. Plecarea vaporului „Mariaj “ ,la orele 10 și jum., vaporul „Maria“ al serviciului hidraulic, sub comanda d-lui căpitan G. Adamescu, a pornit la locul, accidentului. După o oră de mers pe Dunăre, „Maria“ cu pompe de salvare, și un numeros personal a acostat în dreptul acelei insule care este situată în fața comunei Gostinu. Imediat s'a început transbordarea pasagerilor, se aflau și printre ei c-ne cu copii mici și cele Bîntiî au fost îmbarcate pe bordul vaporului român „Maria“. După aceasta , s-au îmbarcat celelalte persoane și bagajele și după cererea salvaților, vaporul „Maria“ s-a debarcat în portul Rusciuk. Pasagerii ajunși aci, a exprimnat mulțumiri căpitanului Adamescu și autorităților române cari îi scăpase de la o moarte sigură. Ce I spune personalul vasului „Maria“? Am avut ocazia, ca în portul Ramadan „să pot vorbi cu oameni din personalul vasului „Maria“ care tocmai se înapoiase de la Rusciuk unde debarcase pasagerii. Aceștia mi-au spus că „Elias“ venea de la Silistra spre Vidin, și că din cauză că vasul era vechi și defectuos pe deoparte, precum, și faptul că pe Dunăre erea negură, comandantul sau, a dat în mers peste un banc de nisip. Că o grozavă ciocnire s’a produs și apoi prin partea dinapoi a vasului, unde se produsese o spărtură apa începu să inunde cu o repeziciune uimitoare.. După aceasta personalul de bord, a lansat bărcile de salvare și toți au fost duși pe țărmul romînesc care era mai în apropiere, unde afi stat întreaga noapte Într’un frig cumplit, pînă dimineața cînd o parte dintrînșii au venit în corn. Gostinu, 3 km. distantă de țărm de unde au vestit autoritățile. — Victime omenești n’au fost însă, pasagerii au trecut în momentul accidentului printr’o spaimă de nedescris. Vasul „Elias“ se găsește actualmente în acelaș punct Înecat. S’au făcut intervenire de către proprietarul sau Petrudis pe lîngă serviciul hidraulic din Giurgiu spre a-l scoate și aduce la Rusciuk, unde va fi reparat. Idem. De la clubul social-democrat Consfătuirea comitetului electoral Aseară a avut loc la clubul social-democrat o consfătuire a comitetului general electoral al partidului social-democrat din Capitală, la care a participat și comitetul executiv al partidului social-democrat. S-a dat instrucțiuni delegaților și șefilor pe culori asupra modului de propagandă electorală ce trbuesc să o facă în circumscripțiile respective și care este: combaterea cu energie a tuturor partidelor de guvernământ ale căror programe nu sunt" decit simple mijloace de obținut voturile cetățenilor, iar reformele enunțate în ele nu sunt realizate decît în partea diimiâtoare muncitorime de la orașe și de la țară. S’a recomandat delegaților că dînșii au datoria să explice alegătorilor care este programul partidului social-democrat,, reformele ce el conține precum și că e singurul partid care lurpă cu sinceritate pentru cauza muncitorimei oropsite. La sfirșit s’au expus măsurile ce trebuesc luate pentru ca întrunirea partidului social-democrat ce se va ține Duminică 16 Decembrie cor. în sala Dacia, întrunire Cu care se va inaugura campania electorală a partidului socialist, să aibă un succes desăvârșit. Consfătuirea s-a terminat la orele 10 și jumătate — A. Revizori școlari chemați la catedre Au fost rechemați la catedrele lor următorii revizori școlari: I. Ion Savu, revizor cl. I-a al județului Ialomița. D. Toma Tăbuș, revizor școlar al jud. Bacău. D. .Gh. Niculescu, revizor școlar cl. I al jud. R.Sărat. D. Voicu Timacop, revizor cl. II-a al jud. Vlașca. D-nii Zamfir Săvulescu și Ion Dumitrașcu, revizori școlari cl. II al jud. Buzău. D. V. Mihail, revizor școlar cl. II-a al jud. R.Sărat. Preotul N. Gr. Aramă, revizor școlar cl. II-a la școala din Malabaua sîrbă din Tîrgoviște. D. I. Ghițescu, revizor școlar, la cătunul Teiș, comuna Șotînga, județul Dîmbovița. Știri politice ori după amiazi s'a ținut la ministerul de interna un consiliu de miniștri sub președinția d-lui Carp. S'a discutat asupra situațiunea moștenită de la liberali în administrațiile diferitelor ministere, unde cele mai multe fonduri s’au găsit întrebuințate aproape în întregime. T. Alex. Marghiloman, ministrul de interne, a amil ctt după amiazi o consfătuire cu T. Tifescu, prefectul denumi, în chestiunea fixărei listei candidaților pentru viitoarele alegeri. # Azi va apare în „Monitorul Oficial“ raportul ministrului de interne pentru dizolvarea consiliului comunal al Capitalei. Tot azi va auue și raportul ministrului instructiunei pentru înlocuirea d-lui Spiridon Popescu. * Alegerile legislative pentru Dobrogea vor avea loc intre 15 Iunie și 15 Iulie. * BRAILA, 13 Iannie—Tratativele pentru stabilirea lnei înțelegeri între liberalii brăileni, începute acum cîteva zile la București, au continuat azi aci participind la discuțiuni și d. Alexandru Radovici, fiind trimis de d. Brătianu. Mîine se va cunoaște rezultatul acestor tratative cari, după toate probabilitățile, nu poate fi de ti. favorabil intereselor partidului liberal local. ■ GALAȚI, 13 ianuarie.— Pentru Vineri e convocat comitetul executiv liberal în vederea fixării candidaturilor liberale — Mîine sosește în localitate d. ministru de industrie și comerț, d. Nenițescu pentru a lua parte la fixarea candidaturilor guvernamentale.— Pedro. * Alegerile comunale din orășel Galați și Craiova se vor face astfel Colegiul I, în ziua de 16 Martie. Colegiul II, în ziua de 1 Martie. Alegerea delegaților la 3 Martie. - a parchetului la domiciliul familiei. Pentru aceasta el fusese dat judecatei și fiind chemat de cîteva ori “la instrucție, a contractat'o puternică răceală pe sala pașilor pierduți. De o constituție fizică delicată, boala l’a răpus repede. Născut la 1891, Petre Roșescu a murit, deci, în vîrstă de numai 19 ani, lăsând adinci păreri de rău in sufletele tuturor celor cari Taü cunoscut de aproape. ■ Natură eminamente artistică. Petre Rosescu, era un diletant de mult talent în pictură și pirogravură." 1 -Poezia l’a atras de asemenea și pe urma lui rămîn o serie de traduceri și de poezii originale cari denotă un vădit talent poetic, și care vor apare în curînd în volum, date find la tipar de mama adine îndurerată a decedatului. Din poeziile acestea, pe cari am avut prilejul de a le citi în manuscris, sufletul tânărului Petre Rosescu răsare cald și generos, învăluit de o blînda melancolie. Perderea așa de timpurie a anul om de, temperamentul și talentul tânărului Petre Rosescu nu poate decit să întristeze in mod cor, însoțite de acte, ministerului sincer, cultelor și al instrucțiunei. PETRE ROSESCU fiul lui Ion Roșescu, epigraful seminarului Nifon ȘCOLARE Ministerul cultelor și al instrucțiunei a acordat un concediu de trei luni dlui S. V. Praja, profesor la liceul și la școala comercială din Iași, pentru a putea fi numit în comisiunea interimară. * D-ra. Eliza Ionescu-Buzau, profesoară la școală profesională din Vaslui, a fost transferată la Bârlad, în locul d-nei Elena Orghin, care a fost transferată pe ziua de 1 Septembrie 1911 la Galați. La școala comercială elementară din Pitești se află de suplinit orele de caligrafie. Doritorii de a ocupa aceste ore, a înt rugați să înainteze cererile RAVAGIILE CIUNGI O vedere din Peking Ciuma seceră zeci de vieți în capitala Indiei. Prințul moștenitor al Germaniei care urma să viziteze zilele acestea orașul Peking, și-a schimbat itinerarul. Instalarea comisiunei interimare a Capitalei Cuvîntările d-Ior Al. Marghiloman, D. Dobrescu si M. Deșliu -------------------- Instalarea comisiunei interimare a Capitalei, s’a făcut erl la orele 1 după amiază, la primărie, cu obicinuita solemnitate și în prezența d-lui Al. Marghiloman, ministru de interne. Sala de consiliu a primăriei era plină de cetățeni, cari au venit să asiste la depunerea jurămîntului membrilor comisiunei interimare a î comunei. Sosirea d-lor Al. Marghiloman și D. Dobrescu, a fost salutată cu aplauze și aclamări. DEPUNEREA JURAMINTULUI la orele 5, membrii comisiunei interimare au trecut în sala de consilii a primăriei. Se aflau de față din trecuta administrație comunală, d. C. Hagi-Tudorache și d. Al. Donescu, ajutor de primar. Un serviciu religios a fost oficiat de către preotul bisericii! finei, după care membrii comisitinel pricepind m *1. D. IM." . președintele clorivisUmbî ’"iriteiimare, afară de d. Manny, care lipsește" din Capitală, au depus 'jurământul și au semnat decretul de numire. După terminarea acelor .formalități, d.. Alex. Marghiloman, mill’su de uninte a ținut o cuvintare D'sa spune că actuala comisiune Interimară așa cum este întocmită este o garanție pentru cetățenii Capitalei ca interesele comunei vor fi bine administraRecunoaște meritele trecutei administrații și spune ca și actuala administrație comunală nu va munci decit pentru binele comunei. Concepem, spune d. Marghiloman, un program bogat de lucrări pentru București, lucrări cari vor fi săvârșite cu concursul cetățenilor, cari vor fi consultați în toate ocaziunile. In București — spune domnul ministru de interne — se simte nevoe de un plan definitiv, de lucrări, plan ,la care să colaboreze toate partidele și care să fie intărit printr-o lege, astfel ca Bucureștii să ajungă un oraș care să egaleze cu principalele orașe din Occident. Spune că din consiliul comunal vor face parte cetățeni din toate părțile orașului, pentru ca aceștia cunoscîndu-și de aproape interesele lor, să și le poate susține în consiliu. D. D. Dobrescu, președintele comisiunei interimare, în numele comisiunei aduce mulțumiri d-lui Alex. Marghiloman, pentru că a binevoit să prezideze această solemnitate. Această, grea sarcină și onoare —spune d. Dobrescu—o primim și ne luăm angajamentul să ne dăm toată osteneală pentru a administra bine comuna și a satisface cerințele cetățenilor în limitele legei. Am jurat că ne vom îndeplini cu credință toate atribuțiile și că nu ne vom abate de la datoriei. Sper că nu vom avea să întâmpinăm greutăți, cu atât mai mult, cu cit contăm pe concursul cetățenilor. * D. DeșUu, mulțumește, pentru cinstea ce i s'a făcut alegîndu’l în comisiunea interimară. Am venit cu încrederea guvernului și sper că vom continua cu încrederea cetățenilor. Ne angajăm să aducem pacea ocială în toate clasele societate!. Programul trecutei administrații comunale. Va fi continuat și complectat de noi. Membrii comisiunei interimare, au trecut apoi în cabinetul primarului, unde d. Hagi-Tudoracche, fost ajutor de primar, a prezentat pe directorii și șefii de Servicii. In urmă s’a procedat la împărțirea atribuțiilor membrilor comisiunei D. D. Dobrescu, președintele comisiei, cu lucrările administrative și poliția comunală. D. Manu vice-președinte, cu contabilitatea și lucrările serviciului tehnic. D. I. Protopopescu-Pake, cu delegația de ofițer al stârei civile. D. N. Tomescu cu direcția sanitară; D. Papadat, cu lucrările Contenciosului. Din comisia de licitații fac parte d-nn: D. Dobrescu, N. Tomesen, Manu și Orghidan. * D.E. Vasilescu, a fost numit în m * provizoriei, secretar general al*)ruridiceî, in locul d-lui Costacopol, care a demisionat D. Dobrescu a lucrat apoi cu d. Chiriță Mihăilescu, directorul contabilității și cu d. Filacte, ajutor de secretar general. te. Cereu No. 2 din Revista Mode! Crima din Sărăcinești R.Vâlcea,12 Ianuarie Frații Dumitru și Ion Potcovaru din comuna Sărăcinești (Vâlcea), certîndu-se între ei la o petrecere în familie. Gheorghe Zamfira Potcovaru, un văr al lor inteniie,și-i iuyaca. Mai pe urmă, după ce fiecare s’a retras la domiciliul său, Ion Potcovaru să duce acasă la Gh. Potcovaru și-’î cere socoteală de ce. s’a bătut cu fratele sau și cu celelalte rude, amenințîndu-l cu moartea. Atunci, Ion Potcovaru văzînduse în pericol a pus mina pe o troacă din casă, cu care lovind în cap pe Gh. Potcovaru, acesta a murit pe loc. De la Ateneu CONFERINȚA D-LUI D. MUNTEANU Aseară la Ateneu d. Donar Munteanu a vorbit despre „Evoluțiunea problemei agrare în Romînia“. Pornind de la Romani conferențiarul arată diferitele faze prin cari a trecut această problemă pînă în prezent. Trecînd la noi, arată cum a evoluat, chestia agrară.—Vorbește de timpurile secolului XIV.— când țăranul era un fel de colon roman. Trece la reforma lui C...Mavrocordat, M. Gogâlniceanu, la Cuza- Vodă.—1864— cilul se votează prima lege agrară. Arată că această lege n’a dat roade din cauză că pamînitul țăranului s’a îmbunătățit mereu. Chestia rămănînd mereu nerezolvată și țăranul mereu asuprit vine revoluția de la 1907. Vorbește în sfîrșit de ultimele reforme agrare ca: învoelile agricole, obștiile sătești, băncile populare, etc. Conferențiarul sfîrșește zicînd că chestiunea agrară este încă departe de a fi rezolvată. Ianuarie este ziua fixată pentru tragerea nounor premii acordate gratuit abonaților ziarului „Dimineața“, în valoare de peste 20.000 Lei. — Printre premiile de valoare se află și IMOBILUL DEN BRĂILA, smail.* Mihai Bravu No. 256, liber de orice sarcină.— Tragerea se va face în public de către reprezentantul :....... Camerei de Comerț din București. ~ " Reprezentația de gală de la teatrul Davila — Au asistat familia noastră princiară și principii de Bourbon — Principii de Coroană, cari au asistat la cea de a doua reprezentație a pieselor Grigoire și Salomeea, încîntați de chipul minunat cum au fost montate și jucate de către compania Davila, aceste două piese, au asistat aseară pentru a doua oară, împreună cu principele și principesa de Bourbon, la a șaptea reprezentație a acestor piese. In vederea reprezentației de aseară, pentru care s’au lansat un număr restrîns de invitațiuni speciale în marea societate bucureșteană, s’au făcut la teatrul Davila pregătiri deosebite, ca să se înlesnească principilor și oaspeților princiari, după dorința expresă a principesei Maria, o mai complectă vedere asupra minunatului decor din Salomeea. Principele Ferdinand, principesa Maria, principele și principesa de Bourbon au sosit la teatru la orele 11, pînă la această oră fiind reținuți la serata dela d. Gh. Gr. Cantacuzino. Reprezentația cu Salomeea nu a început decît după sosirea principilor și s’a jucat cu acelaș mare succes, cu care compania Davila a deprins așa de mult publicul nostru. Publicul a făcut artiștilor ovațiuni și d-nei Marioara Voiculescu, în special, căreia, de altfel, principii moștenitori și principii străini i-au manifestat admirația, dînd semnalul aplauzelor. D. Davila a primit pentru întreaga trupă, ca și pentru d-sa, felicitările la cari are atît de mult dreptul. --------------------- Mișcare în corpul didactic brăilean BRAILA, 13 Ianuarie. — In locul d-lui Dumitru Dogaru, demisionat din postul la directori» liceului „Nicolae Bălcescu“ a fost numit d. Dragomirei?cuintri 1 directurii ‘ școlie’H t -1 ’ ma, s’au făcut următoarele schimbări: Au fost numiți: d. Titus Guzianu în locul d-lui Jipescu, d. Petrescu în locul d-lui Petre Grigorescu, d. Anghelide în locul d-lui Costache Macedonescu, d-na Agatha Vasiliu în postul vacant de directoare la școala de fete No. 7, d-na Dimitriu în locul d-nei Fillote și d-na Manoiescu. In locul "d-nei Șerbănescu, Verno. --------Luptele din Mexic New York, 13 Ianuarie. — Agenția Reuter află că știrile sosite de la granița mexicană spun că rebelii au luat Santi-Gracio. Trupele federale au pierdut în Luptele date sap tarcina trecuta, lingă Galeana, 80 morți și 50 răniți. —---——00------- Comisiile interimare D. IOAN C. PESSIACOV președintele comisiei interimare din Craiova Aprobarea cărților didactice Cărțile care au mai fost aprobate de către ministerul cultelor și al instrucțiunei se vor prezenta acestui minister pentru noua aprobare tipărită, însoțită de modificările pe cari autorii lor au găsit cu cale să le facă. Odată cu cererea de aprobare se va înainta și recipisa Casei de depuneri sau a administrației financiare doveditoare că autorii au depus pe seama acestui minister taxele cuvenite. Pentru cadtele de caligrafie se va plăti 10 lei de fiecare clasă și divizie, sau 20 lei pentru întregul învățământ primar urban și rural. Pentru cărțile de gramatică,aritmetică și geografie se va plăti,câte 40 lei de clasă de fiecare , manual. Autorii cari prezintă cărți pentru clasele urbane și diviziile rurale paralele, sunt obligați să prezinte și pentru acestea din urmă taxe deosebite. Ia cărțile amînate pentru o nouă sesiune de lucru a comisiunei se va plăti taxe pe jumătate Aprobarea acordată cărților de curs primar înainte de 17 Decembrie 1910, au silit valabile decit pînă la finele anului școlar 1911- 1912. Scandalul naționalist din Iași Un nou comunicat al direcției Teatrului Național.—* O scrisoare de protestare a artistului M. Popovici ---------**-------- IAȘI, 13 ianuarie. — Direcțiunea Teatrului Național a dat publicitate un nou comunicat în cuprinsul următor:,In ce privește regretabilul scandal din seara zilei de 8 Ianuarie, direcțiunea ține să declare: I) Că a fost înștiințată de cu vreme, dar n'a înțeles să cedeze unor anonimi. A cerut concursul poliției și a lăsat să se reprezinte piesa Sacrificiul". Din pricina scandalului și a tumultului, insă, piesa nu s’a poat reprezentat. Dacă, după cum se spune, acest scandal a fost inorocit de studenții naționaliști, aceasta e cu atât mai regretabil, deoarece oamenii civilizați au datoria să întrebuințeze mijloace civilizate in apărarea unei păreri sau în afirmerea unor tendințe. Brutalitatea dezonorează. I D-șoara Rozan nu a fost angajată in Teatrul Național ca evreică, ci ca artistă. Necunoscînd amestecul celor cari au provocat scandalul, direcțiunea protestează și împotriva acelor evrei din Iași cari au declarat o chestiune națională evreiască în acest caz și boicotează Teatrul Național". . Cunoscutul artist al Teatrului Național local, d- Mihail Popovici, publică o scrisoare în „Opinia“ ca o protestare in contra celor petrecute în seara de 8 Ianuarie. Intre altele d. Popovici spune : „Toată sala și cu deosebire noi actorii, am constatat cu durere odată mai mult, că aț făcut un act menit să îndepărteze pentru a doua oară pe evrei de la teatrul nostru. Publicul știe, iar noi actorii și mai bine, că numărul cel mare al vizitatorilor teatrului îl dă publicul evreii, iar pe „naționaliști“ nu-î vedem la teatru nici atunci cînd se dă o piesă a unui autor romîn. Pe acest public evreii ca sentimente românești care caută în toate împrejurările sa se apropie de noi. Incurajind instituția noastră culturală — pe acești evrei noi îi considerăm ca naționaliști, iar nu pe dv. cari ni-î alungați dela. teanu neantnd putința de a-i înlocui cu naționaliștii d-v. ca alde d-nii Cusa, larga, Abgar Vuicliu, veteranul Mladian, capii grupurei naționaliste din Iași, cari dacă ar putea ar face o bcurtă propagandă, națională îndrumind publicul român spre seara și imiralind această mare instituție de artă națională“. D. Popovici termină protestul găti ,vătînd cum multe artiste româneînt primite, cu entuziasm în străinătate, adăugind: „Pe acolo nu se întimplă astfel de sălbăticii ; pe acolo naționaliștii sînt oameni cu scaun la cap. Pentru noi actorii, naționaliștii sunt aceia cari vin cit mai des la teatru, Incurajând și susținind, teatrul atlt moralmente cit și materialmente“. Dan. Itarea unui diplomat Sofia, 13 Decembrie. — D. Semen lovsky-Kourilo, ministrul Rusiei, a încetat din viață după o lungă suferință. ——— —— Agitațiile militare din Grecia Atena, 13 Ianuarie.— Cercetările În privința guvernului Lapatriotis, care a fost arestat, s-a stabilit că nu e vorba de nici un complot, și ca atare el a fost pus în libertate și toți subofițerii cari fuseseră arestați cu prilejul acestei afaceri. S'a stabilit ca întâlnirile nocturne ale lui Lapatriotis cu subofițerii nu se făceau în vederea unei conspirații. i Lapatriotis va fi tradus totuși înaintea consiliului de disciplină. Cronina Mitarul PgEO StOISia UN NOTAR ESCROC ȘI ABUZIV.— Indeobște notarii, prin puterea mare pe care o au dela lege, reușesc să împileze pe țăran sporiindu-i, fără ca el să îndrăznească a crâcni, necum să mai reclame celor în drept. Trebue ca abuzurile să fi întrecut limitele dacă sătenii din comuna Lipia Bojdanî, județul Ilfov s’au plîns autorităților superioare contra notarului lor Petre Ștefănescu. Pentru fiecare act de care locuitorii aveau nevoie, numitul notar le lua cite 10. 20 și chiar 30 lei, cid „după lege" era obligat să facă serviciile acestea gratuit. Țărani, neavînd încotro, dedeați, dar de multe ori nici actele nu le căpătaui. Trimes de parchet înaintea tribunalului corecțional, secția doua a acestei instanțe l-a judecat și condamnat era pe Ștefănescu la 6 luni Închisoare. ACCIDENTUL MORTAL DE AUTOMOBIL DE LA ȘOSEA. Șoferul Rudolf Schwade, din serviciul societăței „Automobilul”, voind să încerce dacă aparatul înregistrator al unui taximetru funcționează bine, a eșit să facă o preumblare cu acel automobil, la e scară se urcă și băiatul Josef Stoian. Din cauza vitezei prea mari cu care conducea șoferul automobilul s’a răsturnat la o cotitură, strivind sub el în mod oribil, pe sărmanul Stoian, care muri in chinuri, pe drum spre spitalul Colentina. Schwade fu condamnat de tribunalul Ilfov secția treia la trei luni închisoare. Dinsul făcu apel, în urma căruia pedeapsa fu redusă la două luni de Curtea secția patra. FALSIFICATORII DE ALIMENTE. — Curtea de apel secția 4-a, a condamnat erî la diferite pedepse pe următorii debitanțî, falsificatori:, Nic. G. Barbu,din strada Ferentari 26, la 100 lei amendă pentru lapte falșificat, iie Constantin, din Băneasa, la 6 lei amendă pentru același fapt. Maria Văduva, din strada Garacaș 11, la 100 lei amendă,, idem. Iaria Labe, din Cioplea, Dudești, la 50 lei amendă, idem. Nic. Tabacu, din strada Labirint 88, la 10 lei amendă, pentru cafea pisată falsificată. DIN JUDEȚUL ILFOV.—In cătunul Suceanca, pendinte de com. Butiman, a fost găsit mort, locuitorul Dumitru G. Ion. Fiind bănueli că, a fost ucis prin otrăvire, parchetul a Însărcinat pe medicul județului să facă autopsia cadavrului. •In comuna Meri Petchi, fata Maria Pavel în vîrstă de 4 ani, fiind lăsată singură în casă, s’a apropiat de vatră și luindu-i hainele foc, nefericita s’a aprins și a murit. Din Tîrgoviște Arsă de vie. — Copilă Vasilica Toma Vîlceanu, de 5 ani din comuna Greci, jucîndu.se cu mai mulți copii în curte împrejurul unui foc, rochițele de pe ea .S'au aprins. Căpătînd arsuri grave pe corp și față, în noaptea de 11—12 a murit. Moarte subită.— Mirică Neaga din comuna Lunguieț, în etate de 90 de ani, a încetat subit din viață. Neexistând bănueli, parchetul a autorizat înmormîntarea. Coresp, lui Cuza-Vodă Pentru ca statuia marelui Domnitor Cuza să poată fi așezată în piața Unirei din Iași—așa cum doresc toți bunii romîni— mai e nevoie de un supliment de cheltueli. Iată sumele subscrise pină acum : Lista precedentă Lei 8520.80 Casa de ajutor și binefaceri „Luceafărul“ din București 60.— Colecta corespondentului nostru din Mărășești. F. R. Lei 20, B. 5, F. 15. C. 1.0. Ștefan Gheorghiu 2, Nițu N. Manoliu 1, M. Otparsic 1, Frantz Fintner 1, Valeriu Purecherea 1, Tudosie Manoliu 1, Neculai Tocarsky 1, Valentin Aloisi 1, Efttime Marcu 1, Stoian Dumitru 1, Lazăr Dumitru 1, Neculai Bădițoiu 1, Dumitru Stoica I, Rădulescu B. Dimofie 1, Gheorghe Enaco Teodori, P. Gheorghiu 1, Spiru EL Isaret 1.50, Zamfir Ionescu 1, Gh. Neculau (pensionar) 1, C. M. Lupescu 1, St. Grigorescu 1. Total Lei 57.50 Colectat de „Curierul Israelit“: „Curierul Israelit 5 Lei, Lupu Streitmann 5, Floria Carp 2, Șalom Ghelehrter 2, S. Sabin 2, Iosef S. Manașcu 2, I. M. Spitzer 2, Iosef Grüinberg-Brăila 1. Un fiu de veteran neîncetățenit 1, Michel Marcovici 2, I. B. Abermenn 3, Jean 3, Jean Friedmann 2, A. L. Ivela 2, Sig. Goldfarb 2, M. Schwarz-Bicaz 1, A. Lessner-Bicaz 1, L. Znkerkaner 1, D. N. Pavel-Ploești - Haim B. Kleinerman-Vaslui 1, Bereu Zinreg 1, Simon Barasch 0. 50, David Finkelstein 0.50, Solomon Silbermann 0.50 Leon Zimel 0.50, Leon Calmanovici 2, Willi Minter 1, Isac Lustmann 1, Moritz Klein 1, Hermann Gross 1, Heinrich Marcus 1, toți Focșani, Josef Marcus-Ploești 1, Ad. A. Stăinescu 1, Margot Stăinescu 1, Adrian Stăinescu 1, Aureliu Stăinescu 1, Iulian Stăinescu, Loco 1, L. M. Pascu-Odobești 0.50. Total Leo 55.50 Total gen. 8683.60 " ----------------------Din Constanța O DELEGAȚIE GERMANA LA PRIMUL MINISTRU. CONSTANȚA, 13 Ianuarie. — Aseară a plecat la București, o delegație a locuitorilor germani, stabiliți în Dobrogea, înainte de anexiune, spre a se prezenta d-lui P. Carp primul ministru, căruia vor cere modificarea legei pentru acordarea drepturilor politice Dobrogei, în sensul ca și coloniștii germani să se bucure de cetățenia romînă și să fie trecuți în listele electorale ale colegiilor parlamentare, cari liste în prezent se întocmesc, de comisiile instituite în acest scop, în județele Tulcea și Constanța. Delegația se compune din d nii August Resner, Emanoil Laier, Michel Laier, Friderich Deich, Friderich Ritter și Eduard Brener, toți mari proprietari în acest județ. — Sustiau