Dimineaţa, octombrie 1914 (Anul 11, nr. 3800-3830)

1914-10-14 / nr. 3813

I. I. Klim aduce la cunoștința onor, clientele, că a deschis, lisBiu 4 Bule?, Academiei, Ed. I Salon de mode și confecțiuni pentru doamne. Avere în Automobilism e de făcut imediat după încetarea războiului. Persoana de încredere cu vasta experiență în comerțul de automobile și accesorii, CAUTA capitalis-tovarăș. Se primesc propuneri numai de la capitaliști serioși cu vederi largi și rutina comercială. Adresa „Avanti 21“. Cutia Poștală 432, București. Furnisori ai Armiei Pentru căciuli și pieptare de miele.Și Pot procura cantitate necessare, adresîndu-se sub I. R. la agenția de publicitate Carol Schulder &. Co. NEPUTINȚA Onanism, Elenoragia, Sifilis tratează radical, conștiincios Tămăduirea Rahovei 5. Cabinet dentar Modern. AVIS Ca urmare publicațiunilor noastre anterioare aducem prin prezenta la cunoștința publicului jucător că tragerea clasei a 6-a a loteriei a XV-a suspendată pînă astăzi, se va relua cu începere dela 11 (24) Noembrie și va ține pînă la 9 (22) Decembrie 1914. Direcțiunea Generală a Loteriei Privilegiate pe Clase a Regatului Român DE VANZARE 2 CAI ROIBI 1.200 lei. Se pot vedea la Nicu Schiopu, 226 Șoseaua Ștefan Cel Mare (lângă Obor). SECAUTA apartament MOBILAT cu tot confortul modern. A se adresa Str. Sărindar 9. La — D-na Cocea. — ßrofee de Mii și pantaloni pentru armată, pot procura furnisorilor. A se adresa la Agenția de publicitate Carol Schulder & Co. sub M. D. JEUNE HOMME cherche français ou française, pour 2 leures conversation par tour, à l’adreser: Hôtel Contital, Chambre 55. 11 — 12. IEClW Care să cunoască în afară de celelalte lucrări și conducerea perfectă a motorului „Diesel“ se caută pentru o importantă industrie din provincie. Ofertele cu referințe și pretențiune a se adresa sub Mecanic, Agenția Schulder et Co. TELEFONIE DE F Oil Zilnic Curse CONSTANȚA-BAZARGIC (Dobrici) cu 3 mari AUTOBUZE Dr. A. BARASCH De la Facultatea din Paris Fost cleic al Profesorului Fournici Specialist în boale de Piele și Sifilitice (Lumești) Boalele părului Calea Victoriei 120 (lângă bis. Albă) Cons. 8—10 a. m. și 2—5 p. m. ■ Telefon 291 — Se caută comptabil cu practică la exploatări petrolifere putînd lucra independent și cunoscînd limba engleză." Oferte în scris sub „Societate Engleză de Petrol“ la Agenția de publicitate I. Brănișteanu, București, str. Paris 25, și automobile ușoare ale Societății Bucur Reexpedițiuni de mărfuri, bagaje etc. la Dobrici, Balcic, Kavarna Depozit de Uleiuri Schibaeff și Pneumatice p. Automobile CENTRALA Constanța, Str. Carol, SUCURSALA Bazargic Str. Principele Nicolae No. 32 A.UHBIEW GO — BUCUREȘTI — No. 146, Calea Victoriei, No. 146 Coci-Antracit Cărbuni Cardiff Brichette LEMNE DE FOC — Fag — Cer — — Cojite — Transport la Domiciliu Dr. Ion Rabiskici De la Facultatea din Paris Medaliat al Spitalelor din Paris Membru al Societatei de Patologie comparată din Paris, al Soc. Internaționale a Tuberculozei din Paris, al Soc. de Hydrologie medicală din Paris Elev al Profesorilor Dieulafoy Robin și Netter Boale de Stomacci Intestine BOALE INTERNE Str. Smârdan 49. Consult. 2—4 " Să Bombardăm ~ 5000 garnituri de blană sconco, oposum, murdăr, vulpi și orice blăni brute vindem jumătate preț maieftin ca oriunde. Se repară orice — blăni și comenzi. — — Blănăria ,PROGRIDS XIX“ « — Strada Sfinților A (alături de strada Colței). — ISIU GREȘIȚI — : amen si Andi fine: au sosit la „Ocularium“ STR. DOAMNEI No. 27 Mașina brevetată de spălat rufe „Favorita“ Executată in secția metalurgică a fabricei “ALBINA“ MAX FISCHER & Comp; Societate Anonimă, Galați indispensabilă pentru familii, cazărmi, hoteluri, restaurante epitafuri spălătorii etc. Funcționează perfect, spală rufele alb ca zăpada, realizând o economie de 700 ° în combustibil și săpun. Mașina FAVORITA spală rufele mai repede decât cu mâna. Rufele se conservă fiindcă nu se freacă, ci se curăță prin amestecarei lor în cilindrul mașinei unde intră aburii cari se formează în cazan. Luăm înapoi orice mașină cumpărată la noi, care după încercare s’a arătat că nu corespunde descrierilor noastre. Prospecte, prețuri și certificatele cumpărătorilor se trimit la cerere DIMINEAȚA Pentru viitorul unei copile sărace Afară de donațiunile ce am mrai primit cu cari se contribuc la asigurarea viitorului unei copilei sărace, ni se mai trimite încă o sumă de 59 lei 50 bani, colectată de un om de bine, di. Onofre Bilinkivici de la schela Bucea, secția I-a soc. „Steaua Romînia” din regiunea petroliferă Cîmpina. Suma precedentă 136 lei 80 b. Colecta făcută de d. Onofre Bilinkivici (Cîmpina) : Un domn binevoitor 2; Un alt, domn binevoitor cu copii 2; d-nii Onofre Bilinkivici 5; Necolai Țintenî 1; Bernhard Schuftman 1; loan Dumitrache 1; Hie Mintoiu 0.50; loan R. Butea 0.50; Alex Gh. Iulia 1; Mihai Briazu 0.50; Iosif Penescu 0.50; loan I. Vilceanu 0.50; loan Luncașiu 3; loan Cozmoiu 1; Vasile Lăcărite 0. 50; Andrei I. Vilceanu 0.50; Pantilie Bivolanu 2; N. Bobeica 1; C-tin Văideanu 0.50; D-tnu Taraboș 050; loan I. Goteiu 1; Gheorghe Gatlan 1; loan Gh. Vîlcianu 0.50; loan I. Ciobanu 1; loan P. Căprior 1; Bărbăcioiu 5; Haralambe 1. Iulia 1; Victor Frațtor 1 ; Gh. Vlaicu 1; loan Căprior 1; loan Pctolescu 1; N. R. Popescu 0.50; Ion Moise 1; C-tin Draghiceanu 0.50; Nedolee Nedelcu 1; Vasile Bivolaru 1; Gh. Dușoiu 1; Gh. Isac 1; Mihai Buliga 0.50; loan Marinescu 0-50; Nae Rădulescu 1; loan 1. Udrescu 0.50; Dumitru Pătrar 2; Alex. Ghițulescu 1; Gh. Topală 1; Pîtru Moțu 1; Josef Vîlcean 1; Stoica Chirică 0.50; Gh. Luncașiu 1; Gh. Mischie 1; Neculae Ghițulescu 1; C-tin Topală 0.50; C-tin Făget 1; Gh- Dragomirescu 1, Suma totală 196 lei și 30 de bani. Isprăvile unui jandarm Primim următoarele: „Singurul refugiu al tuturor năpăstuiților din populația rurală a fost și va rămîne ziarul „Dimineața“ la care sînt abonat de doi ani. Ei bine, nu mai pot privi cu indiferență cum comuna mea natală este prădată și jefuită de serg. jandarm șef de post Sîrbu Gheorghe, care terorizează locuitorii in modul cel mai barbar. Călăuzit numai de instincte sălbatice acest coborîtor al barbariei națiunea vecine, a declarat comuna Gostovățu ca o vasalitate a sa, tăind și spînzurînd, și răizbunîndu-și fără scrupul pe cine îndrăznește a lua partea nenorociților săteni. Rog atrageți atențiunea superiorilor acestui scit căci răbdarea are și ea marginea“. Vă salut cu toată stima Marin D. Vișănescu comerciant Gostavățu prin Caracal iscare muncitorească — CONFERINȚA D.LUI GH. VASSIA dri dimineață, la sediul sindicatului funcționarilor comerciali, d. Gh. Vassia, a vorbit în fața unui mare număr de funcționari comerciali, despre „Contractul Muncei“. D-sa a arătat că acest profet de lege este anticonstituțional și ca atare muncitorimea trebue să lupte înpotriva lui. Asupra celor spuse de către d. Vassia s’au făcut discuțiuni la cari au participat d-ni: Eftimiu, Moscu, etc. CONTRA SCUMPIREI TRAIULUI Comisia locală a sindicatelor a convocat pentru Marți 15 cor., orele 8 seara, întrunire de protestare contra scumpire a traiului, precum și contra schingiuire în beciurile poliției a ,patru lucrători, arestați pentru că au fost bănuiți de furt. Polița în loc de a ancheta cum stă cazul, a bătut îngrozitor pe cei arestați, iar în cele din urmă convingîndu-se de nevinovăția lor, i-a pus în libertate. Contra acestui mod de „anchetare“ muncitorimea Capitalei este chemată ,să protesteze la întrunirea de Marți seara. 19 OCTOMBRIE 1909 Cine nu-și amintește de grozavele schingiuiri și masacre ce au suferit muncitorii din Capitală, în noaptea de 19 Octombrie 1969, cînd au ieșit de la întrunirea din calea Victoriei, (peste drum de biserica Albă) ? Sindicatele muncitorești, vor ține Duminică 19 cor. o ședință de comemorare a acestor triste amintiri, de pe timpul trecutei guvernări liberale. D-nii abonați cari cer schimbarea adresei sau reînoesc abonamentul sînt rugați să înainteze odată cu cererea d-lor și banda cu care au primit ziarul pînă la acea dată. la LiVrimir “sei Sosesc zilnic transporturi cu noutățile sezonului de toamnă și iarnă — Stofe, Catifele, Plușuri, Mătăsuri — Mare asortiment cu modele de haine Costume tailleur, Rochiilou și tailleur croială garantată, executări în atelierele noastre proprii. — ADUNAREA proprietarilor dela Bucureștii-Noui Proprietarii de la Bucureștii Noul și acționarii societăței cu acelaș nume au ținut adunare Simbătă seara. In urma expunere d-lui mandatar N. Popescu Ricman, ascultată de cei asistenți în număr de peste 300, s’a decis a se face un apel la toți proprietarii și acționarii ca să vină la Curtea de apel s. IV In ziua de Luni 20 Octombrie 1914, să asiste la judecarea apelului făcut de obște în contra sentinței trib. Ilfov secția I : să se grăbească cu facerea actelor de proprietate și luarea în posesie, delimitînd locurile prin punere de bulumaci la colțuri, iar acțiunile să le depună la sediul obștei în București, strada Sevastopol No. 3. în toate zilele, între orele 5—7 după amiăzi, pînă la 1 Noembrie 1914. Adunarea a adus călduroase mulțumiri presei, și în special ziarelor „Adevărul” și „Dimineața” cari susțin dreapta cauză a cumpărătorilor. Atît cumpărătorii cît și acționarii societăței Bucureștii Noul sînt rugați a-șî da de urgență adresele la sediul obștei,in București, strada Sevastopol No. 3. întrunirea funcționarilor comerciali din Capitală Societatea „Generala” a funcționarilor comerciali față de înmulțirea concedierilor și reducerilor de salarii la mai multe magazine, a convocat o întrunire de protestare contra acestor fapte prin care se lovește în soarta funcționarilor, întrunirea s’a deschis la orele 10 dimineața, sub preșidenția d-lui IOAN RVACOVICI. D-sa arată importanța acestei întruniri și spune că societatea a primit mai multe plângeri din partea funcționarilor comerciali că sunt concentrați, lipsiți de mijloace și cer ca societatea să-l ajute. D-sa arată că societatea, dacă patronii nu vor reveni, îi va arăta publicului și le va face mari manifestații de protestare. Anunță congresul la 26 Octombrie, ce se va ține la Giurgiu. I. PETRE BIRICA protestează cu ultima energie contra patronilor cari concediază pe slujbașii lor. D-sa declară că societatea va veghea ca să nu se întindă acest râu care va trebui să ia sfîrșit odată pentru totdeauna. Face apel ca toți funcționarii comerciali să ia parte la congresul din Giurgiu, care, are credința, că va fi hotărîtor. D. BADESCU arată că odată cu focul aprins în Europa, a apărut și mizeria printre funcționarii comerciali provocată de concedierile făcute de unii patroni cari au lăsat pe funcționarii lor pe drumuri. D. A. GRIGORIU aduce,mulțumiri celor prezenți că știu să-șî facă datoria răspunzînd la apelul societăței.D. Grigoriu arată importanța congresului ce se va ține la Giurgiu în ziua de 26 c., spunând că acum e momentul să se manifesteze prin dezideratul congresului, ca ministrul comerțului să vină cu legea contractului muncei spre a pune la adăpost pe funcționari în astfel de momente critice. Se numește apoi o comisiune care să facă razii spre a vedea dacă se aplică repaosul duminical. Ședința se ridică la orele 12, cînd corul societăței cîntă mai multe cîntece patriotice. UN INCIDENT D-nil Avincovici, Firică, Bădescu, Petrescu, Solomon și mulți alți funcționari prezentindu-se la magazinul „Carmen Sylvi“, unde lucrau toți funcționarii mici și mari împreună cu directorii, au protestat contra faptului că livrează Duminica. S’a iscat o discuție violentă și incidentul a fost aplanat de d. Poenaru Bordea, inspector polițienesc, care a sosit la fața lolcului cu mai mulți sergenți și jandarmi. Magazinul a fost închis, iar directorii invitați la circumscripție, unde s'a încheiat un proces verbal de contravenție la legea repausului duminical. ii Militare CompaniaÎ2 sanitară aduce la cunoștința medicilor sublocotenenți Nicolescu Teodor, Toma Mihail, Dumitrescu Silviu, Stephanu Vasile, Eremia Dumitru și administratorilor sublocotenenți Berechet Marin, Tomoșoiu plt., Stancu Nicolae,’ să se prezinte de urgență la numita companie Joc ziua de Luni 13 Octombrie, strc a-și încasa prima de echipare cu ordinele de serviciu și recipisele pe plata contribuției. 0 intrrsșinare Primim din partea d-lui G. Dimitrescu mmestru de desen și gimnastică la gimnaziul Cantemir din Capitală, o întimpinare prin care ne arată că direcțiunea gimnaziului, este absolut nepărtinitoare față de elevi, ci repartiția lor se face după ordinea de clasificare. Elevii cu media 5, n’au putut fi primiți rămînînd să se creeze, divizionari pentru ei, numărul lor fiind destul de mare. Elevii meritoși dar săraci, au fost în toți anii ajutați de corpul profesoral din acel gimnaziu, fără ca să fie dați publicitate!. Luăm act. ■mi » m» — r z Marți, 14 Octombrie 1014, ULTIME INFORMAȚIUNI încă una, în adevăr caracteristică, a nemților: Administrațiunile ziarelor cotidiane din Bucureștii am putut remarca de câtva timp că depozite destul de însemnate fie cerneală de tipar dispar din comerț în intervale destul de scurte. Urmărind acest fenomen, s’a dat de următoarea descoperire: Doi emisari ai legațiunilor austro ungară și germană din Capitală, d-nii Hennenvogel și Dobrovkci, cumpără orice cantități de cerneală de tipar și le depozitează în localul unei foi creată ad-hoc de legațiunile citate spre a servi politica țărilor respective. Nu cumva aceste legațiuni speră să reducă astfel la tăcere presa romînească, sau cel puțin s’o ruineze ? Numai intenția zugrăvește în de-ajuns acest război u surdfăcut presei romînești — și arată cam la ce s’ar putea aștepta omenirea în ziua cînd militarismul german ar triumfa D-na Irina Procopiu, sora directorului ziarului „L'Independance Roumaine", a fost numită doamnă de onoare pengă regina Maria. „Le Temps“, în necrologul ce-l consacră regelui Carol, amintește că în războiul de la 1877—78 armată romina a fost chemată să salveze situația rușilor și spune că atunci forțele romînești „arătară ce erau în adevăr una din cele mai bune armate din Europa“. Ziarul mai amintește că la încheierea păcei „sacrificiile romînești și strălucita valoare a trupelor n’au fost îu de ajuns răsplătite“, Rusia luînd Romîniei Basarabia pentru a-i da în schimb Dobrogea. O mare victorie franceză ! Este fără îndoială succesul colosalul succes pe care îl obține în fiecare seară la Marele Teatru Regele Carol cel Mare (fost Eforie), marea artistă Nittaro. Aseară casa de la Eforie a fost luată cu salt, iar publicul a aplaudat și a cîntat împreună cu artista atît de simpatizată, mult gustatele sale chansonete. La urmă, d. I. Dragoslav, unul din întemeietorii Casei de cetire, a citit o Lucrare a d-sale asupra vieței regelui Carol. Elevii reușiți la examenele pentru școlile normale din Focșani, Fălticeni, R.Vîlcea, roagă să fie înștiințați La ea.ri din aceste școli au fost repartizați, spre a ști fiecare unde să se prezinte. Astăzi se inaugurează la Volta și Bristol grandiosul eveniment artistic, VIAȚA PENTRU REGE, o emoționantă dramă de actualitate cu popularul A. A. CAPOZZI. Se prevede o afluență enormă. D-ra Maria Dumitrescu, a fost autorizată să funcționeze ca institutoare în școlile particulare. Prefectura județului Durostor, aduce la cunoștința tuturor că proprietarii pămînturilor aflate în noua zona neutră a frontierei de 100 m. din partea Romîniei, au fost autorizați a cultiva acele pămînturi pînă cînd statul le va da în schimb o dreaptă despăgubire. Recordul aglomerației, s’a ținut toată ziua de orî pină la 1 noaptea Marele Select-Cinema-Central, în cari s’a perindat peste 10.009 persoane pentru a admira interesantul film „Marea bătălie de la Marna“ și în vedere că alte zeci de mii de persoane cu tot asaltul ce l-au dat nu au putut totuși să reușească să vază acest interesant film, direcțiunea a decis să-l mai reprezinte pentru ultima oară astăzi Luni, de la ora 10 dim. — 12 noaptea neîntrerupt. Era, Duminecă a avut loc La școala primară No. 32 de băeți, din Grant, serbarea de pomenire a regelui Carol I, dată de Casa de cetire „P. Ispirescu“. Serbarea s’a început printr’o cuvîntare ținuta de d. V. Mircea, directorul școalei, și care în fața unui public numeros, a citit testamentul regelui. Printre numeroasele persoane din elita noastră bucureșteană, cari afi aplaudat aseară la Marele Teatru Regele „Carol cel Mare“ (fost Eforia) pe răsfățata artistă Nitta Ja, am remarcat și pe d-nii Take Ionescu și C. Arion cu doamna. Mai mult meseriași întruniți era in sala Uniunea meseriașilor din calea Victoriei No. 2, în urma discuțiunilor urmate, au decis convocarea unei întruniri a tuturor meseriașilor din Capitală în una din sălile publice, spre a se discuta asupra situației critice actuale. In această întrunire se va expune programul și felul de organizare a viitoarei acțiuni. A asistat la întrunire și d. Lupeanu, delegat din partea meseriașilor, din Brăila Regina Elisabeta și primul nostru rege Carol, cinematografiați pentru ultimiină, cu ocazia implinirei a 75 ani — se văd astăzi la marele nostru Cinema-CLASIC din Bulen vară. ____ In Capitală se observă de citeva zile o stare de surescitare neobișnuită. Hsteresindu-se de aproape asupra cruzilor acestei enervări am aflat că ea se datorește interesului și Încordarea produse in public de senzaționalul film Rocambole, a cărei partea II-a rulează Încă aceeste ultime două zile la Marele Teatru Cinema „Regal“, Prefectura județului Durostoru, avînd în vedere că unii funcționari ai primăriilor comunelor rurale abuzează de buna credință a locuitorilor cerîndu-le diferite taxe pentru a-l înscrie în listele de recensămint, cerute ca bază de apreciere de comisiunea de încetățenire și cum această înscriere urmează să fie gratuită, d. I. Cămărășescu, prefectul jud. Du zostra, a dispus că toate autoritățile administrative și polițienești sunt datoare să aducă la cunoștință orice abuz de asemenea natură, luînd declarațiile locuitorilor păgubiți și declarațiile martorilor și încheind actele necesare pentru urmărirea vinovaților. Funcționarii abuzivi, pe lângă ce vor fi dați în judecată, vor fi revocați de îndată din funcțiunile lor, LA VENUS astăzi HOȚII DE COPII "Astăzi, se inaugurează la „Luxi* sentimentala dramă „Păcatul Tinei feței“, care a făcut renumele mai reî tragediana Paula Monty. E un film frumos, emoționant, mișcător, care redă viața, slăbiciunea, suferința, seducerea, atîtea pasiumi cari frămîntă biata omenire. Spectacolul se termină cu delicioasa creațiune a regretatului Max Linder, înainte de a pleca la război . „Max și Soacra". Doctorul Cănciulescu, fost Intern al spitalelor, s’a stabilit in Craiova, str. Madona 24. Universitatea populară Mercur, 15 Octombrie c., la orele 9 seara se deschid cursurile „Universității Populare” din București, în localul liceului „Lazar”. Universitatea populară este una din puținele noastre instituțiuni de cultură generală, susținută din inițiativă privată, care de 5 ani luptă pentru răspîndirea culturii cît mai adînc în masele populare. Ca și în trecut, tot astfel și în acest an, conducătorii acestei instituțiuni vor face toate sacrificiile posibile, spre a corespunde așteptărilor miilor de auditori, dornici de a pătrunde cît mai mult problemele culturale. Universitatea populară este deschisă tuturor: tînăr și bătrîn, învățat și neînvățat. Ceva mai mult auditorii singuri, grupîndu-se, ar putea cere anumite cursuri și desigur că profesorul se va găsi. Dintre cursurile anunțate pînă acum vom atrage atenția în special asupra următoarelor: D. N. Fundățeanu, își va aduce contribuția sa, ținînd un curs de podologie, această știință care capătă din zi în zi o importanță tot mai mare. D. I. Teodorescu, bine cunoscut de miile de auditori din anii trecuți, Va ține un foarte interesant curs: „Istoria și filozofia războaielor Cursurile practice de limbi ținute: franceza de d. Mih. Marinescu ; germana de d. Demetru Mihail; engleza de d. N. Waltuck. Se mai țin cursuri de popularizare științifică cum de ex.: Aplicațiile electricității de d. ing. A. Mozis; curs de comptabilitate de d. Petra Drăgănescu și altele de asemeni folositoare auditorilor, cari desigur vor căuta să profite de porțile deschise tuturor ale „Universității populare". — V. V. Pentru un elev seminarist Pilotul I. Constantinescu din com. Ghercești (Dolj) roagă pe tatăl elevului seminarist din Focșani să-î comunice adresa ,și numele, voind a ține elevul la studii pe a sa cheltuială. Mizeria în Capital. O sărmană văduvă cu două copii, care a cunoscut timpuri mai bune, învinsă de boală și sărăcie, imploară ajutorul carităței publice, fiind amenințată a rămîne fără adăpost și fără lucrurile ce i-au mai rămas pentru o datorie de 80 lei . Persoanele caritabile cari vor vor s-o ajute să trimeată obolul lor, iar Adiția noastră pentru R. S. 29, / »